آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۰۸
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

کتاب شهید امیرعبداللهیان نقد و بررسی می شود

کتاب «صبح شام» خاطرات شهید دکتر حسین امرعبداللهیان، در سی و هشتمین نشست نقد و بررسی کتاب پایگاه بزرگسال کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران، نقد و بررسی می شود.

در آستانه اربعین شهدای خدمت، کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» از انتشارات سوره مهر با تدوین محمدحسین مصحفی امروز یکشنبه 3 تیرماه در سی وهشتمین نشست نقد و بررسی کتاب پایگاه بزرگسال کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران با حضور همسر شهید امیرعبداللهیان نقد و بررسی می شود.

در این نشست عباس خامه یار به عنوان منتقد اثر و سعید فخرزاده، نماینده گروه مولفین کتاب به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

این نشست امروز یکشنبه 3 تیر ساعت 17:30 در کتابخانه مرکزی پارک شهر برپا می شود.

گفتنی است، شهید حسین امیرعبداللهیان از اواسط دهه 1370 در مسئولیت های اجرائی به جمهوری اسلامی خدمت کرد و حدود سه دهه در وزارت امور خارجه مشغول به کار بود. در این مدت، حوادث کوچک و بزرگ بسیاری را به چشم دید و شاهد برخی از تغییر و تحولات مهم زمانه، از جمله جنگ در سوریه بود. کتاب «صبح شام» از این جنگ، از بحرانی که عمیق و گسترده شد و از اتفاقاتی که به مسیری بی بازگشت افتاد صحبت می کند. کتاب به قلم محمدمحسن مصحفی تدوین شده و انتشارات سوره مهر، کار چاپ و نشر آن را انجام داده است.

ماموریت «بنیاد پویانمایی» به سازمان سینمایی واگذار شد

رئیس سازمان سینمایی کشور از حمایت جدی سازمان سینمایی در تولید فیلم های تجربی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و واگذاری بنیاد پویانمایی به سازمان سینمایی خبر داد.

محمد خزاعی در جمع مدیران ستادی سازمان با اشاره «تدوین کلان برنامه های سازمان سینمایی در سال 1403» گفت: اجرای بخشی از برنامه های مدون سازمان در سال جاری آغاز شده و بخشی دیگر به طور طبیعی به دولت آینده محول خواهد شد.

وی ادامه داد: از جمله برنامه های سازمان سینمایی حمایت جدی و همه جانبه از تولید فیلم های سینمایی تجربی است که این ماموریت پیش از این در بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده بود ولی با توجه به تقسیم ماموریت ها در سال جدید تاسیس بنیاد پویانمایی و انتقال مسئولیت این حوزه از مرکز گسترش به بنیاد، ماموریت حمایت از فیلم های سینمایی تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واگذار شده است و علاقه مندان می توانند برای تولید فیلم های تجربی به این مرکز مراجعه کنند.

وی با اشاره به رویکرد تازه سازمان سینمایی در تولید آثار سینمایی تجربی گفت: این تصمیم بستر جدیدی را برای تقویت جریان سینمای تجربی فراهم خواهد آورد و یکی از دغدغه های سازمان سینمایی در این دوره، حمایت از سینماگران تجربی در تهران و شهرستان ها بوده است.

خزاعی با اشاره به رشد و رونق چشمگیر صنعت پویانمایی کشور اظهار کرد: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغیه ای رسمی ماموریت بنیاد پویانمایی را به سازمان سینمایی واگذار کرد و از آنجا که پویانمایی از گونه های غنی و مستعد در کشور ما محسوب می شود، راه اندازی بنیاد پویانمایی به طور قطع می تواند به توسعه و گسترش کیفی و کمی این گونه پرمخاطب منجر شود.

وی تاسیس بنیاد پویانمایی و جهش قابل توجه این عرصه را از دستاوردهای سینمایی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی متوجه شدم در حوزه پویانمایی چه ظرفیت ها و توانمندی های غنی و کشف نشده ای در سراسر کشور وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از فعالان بااستعداد کشور در این حوزه، به علت کیفیت بالای کاری و شرایط مطلوب تولید، در کنار بازار داخلی، موفق به جذب انواع و اقسام سفارش های خارجی، مطابق با استانداردهای بین المللی شده اند که نشان از رشد کیفی بسیار خوب و جایگاه ارزنده هنرمندان این عرصه در تعاملات خارجی دارد.

به گفته وی با راه اندازی بنیاد پویانمایی، برنامه ریزی، سامان دهی، جذب، آموزش، بین الملل و حمایت از این گونه تولیدات هنری در ابعاد گوناگون فراهم می شود.

نویسنده آثار پرفروش در سوئد زندانی شد

درحالی که اغلب چهره های مشهور در ایران حتی با درآمد چند میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند، در سوئد، نویسنده آثار پرفروش جنائی به خاطر عدم پرداخت مالیات، روانه زندان شد.

دادگاه تجدید نظر استکهلم هوکان نسر، یکی از پرفروش ترین نویسندگان رمان های هیجانی معاصر سوئد را به دلیل فرار مالیاتی به 18 ماه زندان محکوم کرد. همسر وی هم همین حکم 18 ماهه را گرفت.

دادگاه این زوج را به دلیل عدم اعلام انتقال نزدیک به 13 میلیون کرون سوئد (1.23 میلیون دلار) از شرکت های مالت بین سال های 2013 تا 2015 به مقامات مالیاتی، مجرم تشخیص داد.

نسر گفته است: ما در شوک هستیم و احساس می کنیم یک تانک زیرمان گرفته است. او که گفته بود یک حسابدار برای مدیریت امور مالی خود استخدام کرده، در اولین گام دادگاه در بهار 2023 تبرئه شد. آن زمان، دادگاه استدلال نویسنده را پذیرفت که ادعا کرده بود نقل و انتقالات به دلیل ناآگاهی از قوانین مالیاتی رخ داده است.

این نویسنده اعلام کرده قصد تجدید نظر دارد. وی هر گونه تخلف را رد کرد و جرمش را یک اشتباه غیرعمد خواند و گفت: من کاملا شوکه شده ام. این خیلی بی انصافی است، تصور می کنی حقیقت و عدالت وجود دارد اما این طور می شود.

وی افزود: این کاملا غیرقابل درک است و زندگی ما را نابود می کند.