آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۰۸
جامعه
۱۰

خبر

ثبت نام دبیرستانی های دوره اول آغاز شد: تغییر محدوده ثبت نامی دانش آموزان دبیرستانی برای سال تحصیلی جدید

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تغییر محدوده ثبت نامی دانش آموزان دبیرستانی برای سال تحصیلی جدید خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی فرهادی با بیان اینکه ثبت نام دبیرستانی های دوره اول از دوم تیرماه آغاز شده است و تا 31 مرداد ادامه دارد، گفت: محدوده جغرافیایی مدارس، امسال برای ثبت نام تغییرکرده است. فرهادی افزود: پیش از این دانش آموزان باید در مدارس محدوده تعیین شده از منطقه آموزش و پرورش و شهرداری ثبت نام می کردند، اما امسال از مرکز پرگاری که مدرسه وجود دارد تا شعاع مدرسه بعد محدوده تعیین شده است.

وی ادامه داد: امسال، برای ثبت نام دانش آموزان دبیرستانی فاصله نزدیکی منزل به مدرسه مبنای ثبت نام در نظر گرفته شده است. این مبنای فاصله نزدیکی منزل به مدرسه در شهر های مختلف متفاوت است و اینکه فاصله مدرسه بعدی تا کجاست نیز متفاوت است. به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، احراز هویت محل سکونت دانش آموزان نیز از طریق سامانه املاک و اسکان انجام می شود.

فرهادی بیان داشت: اگر والدین دانش آموزان اجاره نامه جدیدی نوشته و موفق به بارگذاری در سامانه املاک و اسکان نشده باشند، می توانند از طریق ارائه سند به مدارس، برای ثبت نام دانش آموز اقدام کنند.

مدارس دولتی حق تعیین شرط ندارند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ثبت نام دانش آموزان در پایه هفتم مدارس دولتی عادی از روز گذشته آغاز شده است. البته با توجه به آنکه در تیرماه مدارس در روزهای دوشنبه و چهارشنبه فعالیت می کنند، والدین برای ثبت نام باید در این روزها به مدارس مراجعه کنند.

ثبت نام دانش آموزان ساکن در محدوده مرزی مناطق آموزش و پرورش به ویژه در کلانشهرها با هماهنگی ستادهای ثبت نام مناطق همجوار برای رعایت حقوق والدین الزامی است.

برگزاری آزمون، مصاحبه و تعیین شرط معدل و نمره انضباط برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص (از قبیل مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیئت امنایی و وابسته) وجود دارد و هنرستان ها برای انتخاب رشته ممنوع است و نباید هیچ دانش آموزی به هر دلیلی از ثبت نام و تحصیل محروم شود.

والدین علاوه بر ثبت نام حضوری می توانند با مراجعه به سامانه my.medu.ir نسبت به ثبت نام الکترونیک برای پایه هفتم اقدام کنند.

در مراحل ثبت نام الکترونیک، خانواده ها به سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی هدایت می شوند که باید اطلاعات خود را در این سامانه تایید کنند، این موضوع شامل حال افراد صاحب خانه و مستاجران می شود.

طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، تمام خدمات دولت بر اساس اطلاعاتی است که در سامانه املاک و اسکان درج می شود، همچنین آدرس ثبت شده در سامانه املاک و اسکان به عنوان آدرس محل سکونت افراد به منظور اعمال محدوده بندی جغرافیایی مدارس در نظر گرفته می شود.

برای ثبت نام الکترونیک خانواده ها باید مدارک لازم را بارگذاری کنند و پس از بارگذاری فایل های درخواست شده و تایید اطلاعات، کد رهگیری از سوی سامانه به آنها ارائه می شود تا از طریق آن بتوانند ثبت نام دانش آموز را پیگیری کنند.

ثبت نام در پایه هفتم مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) پس از اعلام نتایج آزمون ورودی و ثبت نام پایه هفتم مدارس شاهد از 23 خرداد آغاز شده است و والدین باید برای پیش ثبت نام به سامانه my.medu.ir مراجعه کنند.

دانش آموزان میان پایه نیز پس از اعلام نتایج امتحانات می توانند نسبت به ثبت نام خود در همان مدرسه یا مدرسه دیگری اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو: مشابه تمامی انسولین های قلمی وارداتی در داخل تولید می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نیمی از انسولین قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی از محل تولید داخل و نیمی دیگر از طریق واردات تامین می شود.

به گزارش سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی با اشاره به اینکه کمبود برخی از انواع انسولین های قلمی به دلیل کاهش تولید شرکت خارجی است، اظهار داشت: شرکت نوومیکس تولید خود را کاهش داده است و به تبع آن تنها یک چهارم سهمیه درخواستی ایران را تحویل داده است، اما با کمک تولیدکننده داخلی که این دارو را تحت لیسانس تولید می کند، بخشی از کمبود را جبران کردیم. محمدی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی امکان اینکه تمام بازار را بتوانیم از منابع خارجی تامین کنیم، میسر نیست، اما نظر به اینکه برخی از بیماران برای مصرف نمونه خارجی پافشاری دارند، باید از قبل سهمیه آنها مشخص شود. به گفته وی، مشابه تمامی انسولین های قلمی وارداتی در داخل تولید می شود و مشکلی برای تامین داروی این بیماران وجود ندارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد.

آغاز روند احیای درختان پارک جنگلی چیتگر با پیگیری های ویژه دادستان تهران

در پی ورود دادستانی تهران به مسئله آفت زدگی و خشک شدن درخت های پارک جنگلی چیتگر، با پیگیری های صورت گرفته اقدامات لازم برای آبیاری درختان و پاک سازی کنده های آفت زده پارک انجام شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، پس از پیگیری های ویژه دادستان تهران و انجام اقدامات لازم پروژه آبیاری درختان پارک جنگلی چیتگر، پاک سازی آفت درخت ها و صدور سند اراضی پارک و بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از 60 سال انجام شد.

دادستان تهران در بازدید میدانی از پارک جنگلی چیتگر اظهار داشت: با همکاری دستگاه مربوطه طی یک هفته سند کل کاداستر پارک جنگلی چیتگر صادر و تحویل اداره منابع طبیعی شد.

صالحی ادامه داد: پارک چیتگر سال ها آبیاری نمی شد و با پیگیری های صورت گرفته، مسیر لوله و شبکه برای انتقال آب نصب شد و همچنین قنواتی که به این جنگل می رسیدند، لایروبی شدند تا قابل استفاده شوند، ناگفته نماند که با آب غیر قابل شرب آبیاری درختان آغاز شده و تا چند روز آینده شاهد آبیاری کامل پارک جنگلی چیتگر هستیم.

وی افزود: یک سری درخت های پارک جنگی قطع شده بود و 800 کنده در آن جا باقی مانده بود که باعث آفت زایی می شد. به دستگاه مربوطه اعلام شد که طی یک هفته کنده ها را خارج کنند و جای آن درختان متناسب کاشته شود. خوشبختانه با پیگیری های انجام شده حدود هزار اصله درخت تاکنون کاشته شده است.

دادستان تهران با اشاره به استقرار یگان های حفاظت منابع طبیعی در پارک های جنگلی شهر تهران گفت: طی قرارداد مشترک با اداره منابع طبیعی و شهرداری، مدیریت اداره پارک های تهران به شهرداری واگذار شد. اما نظارت لازم پارک های جنگلی صورت نمی گرفت، از همین رو دادستانی، اداره منابع طبیعی را ملزم به استقرار یگان حفاظت در تمامی پارک های جنگلی تهران کرده که خوشبختانه این امر، هم انجام شده است.

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش ها در 11 استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب در 11 استان و همچنین افزایش ارتفاع موج تا 1.5 متر در آب های جنوب کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش های شدید محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ، یک شنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گلستان و دوشنبه در اردبیل، زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات در استان های گیلان، مازندران، تهران، البرز و سمنان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده ها و احتمال سقوط سنگ به ویژه در جاده های کوهستانی و گردنه ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا 1.5 متر یکشنبه در غرب دریای عمان و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، دوشنبه و سه شنبه در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، چهارشنبه در خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و فعالیت دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک، قایق های صیادی و نیمه سنگین وجود دارد.

دستگیری 84 مالخر و 1156 سارق در طرح 3 روزه پلیس آگاهی کشور

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا گفت: با اجرای مرحله نخست طرح مبارزه با سرقت های خرد 84 مالخر و هزار و 156 نفر سارق دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا از پلیس، سرهنگ محمدرضا اکبری اظهار داشت: پیرو تدابیر ابلاغی مبنی بر اجرای طرح مبارزه با سرقت های خرد، مرحله نخست این طرح در اواخر خرداد ماه سال جاری به مدت سه روز در استان های سراسر کشور اجرا شد.

اکبری با بیان اینکه سرقت های خرد شامل وسایل و قطعات خودرو و داخل خودرو، پلاک اتومبیل و موتور، کش رو زنی و جیب بری است، افزود: با تلاش کارآگاهان مبارزه با سرقت با اجرای این طرح منجر به دستگیری هزار و 156 نفر و همچنین 84 مالخر شد و نیز بیش از دو هزار و 200 فقره اموال مسروقه کشف شد.

وی ادامه داد: طبق آمار کارشناسان طی سه ماه اول سال سرقت های خرد بیش از 19 درصد کشف به وقوع و حدود 43 درصد کشف به کشف نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی به شهروندان توصیه کرد جدا کردن پانل و همراه بردن آن یکی از راه هایی است که موجب می شود سارقین کمتر به سراغ ضبط های بدون پانل و یا اصطلاحا خالی بروند. از قرار دادن اشیاء قیمتی، کیف، وجه نقد، تراول چک، اسناد و مدارک لازم از هویت و مالکیت در داخل خودرو بعد از پیاده شدن از اتومبیل خودداری شود.

اکبری گفت: در هنگام استفاده از تلفن، کیفتان را نزدیک بدنتان یا در دستی که آزاد است نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که با امنیت کامل و محکم آن را نگه داشته اید.

انهدام یک شرکت هرمی در مشهد با دستگیری 11 متهم

جانشین فرمانده انتظامی مشهد از دستگیری 11 نفر از فعالان یک شرکت بزرگ هرمی در منطقه خواجه ربیع خبر داد.

سرهنگ محمد چراغ به خبرگزاری تسنیم گفت: ماموران کلانتری خواجه ربیع در پی دریافت خبری از فعالیت یک شرکت هرمی بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. تیم رسیدگی کننده پرونده با رصدهای اطلاعاتی خود محل فعالیت اعضای این شرکت هرمی را در خیابان بلال شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار دادند.

چراغ افزود: ماموران انتظامی پس از اطمینان از صحت موضوع با هماهنگی قضائی طی عملیاتی ضربتی 11نفر سرشاخه این شرکت هرمی را دستگیر و در بازرسی از محل تعدادی جزوات آموزشی، یک دستگاه لپ تاپ حاوی مطالبی در رابطه با شرکت هرمی کشف کردند.

وی با بیان این که فعالیت این گونه شرکت ها هیچ وجه قانونی ندارد گفت: شایع ترین شیوه و شگرد شرکت های هرمی اغفال جوانان جویای کار با وعده واهی مشاغل با درآمد بالا است.

این مقام انتظامی با اشاره به معرفی متهمان به مقام قضائی خاطر نشان کرد: با توجه به هشدارهای مستمر پلیس و تلاش برای آشکارسازی ماهیت مجرمانه این گونه شرکت ها، هنوز شاهد فریب افرادی هستیم که دارایی خود را در شرکت های هرمی نابود می کنند.

پلیس فتا خبرداد: احضار 4 نفر به دلیل تخلف و دستکاری در نظرسنجی های انتخاباتی

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و احضار چهار نفر درخصوص انتشار نظرسنجی های آنلاین دروغین و جعلی خبر داد و گفت این افراد با ربات های مجازی نتیجه نظرسنجی ها را تغییر می دادند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: قانونگذار در موضوع انتخابات وظایفی را برعهده دستگاه های انتظامی از جمله پلیس فتا قرار داده که این موارد عمدتا حول محور تامین امنیت انتخابات، برخورد با تخلفات و... است در همین راستا نیز تیم های رصد پلیس فتا از مدت ها قبل اقدامات خود در فضای مجازی را آغاز کرده و با تخلفاتی که در این حوزه مشاهده کنند برخورد خواهند کرد.

معظمی افزود: به عنوان مثال در مواردی مانند انتشار اطلاعات نادرست یا هرگونه توهین، تحقیر و تخریب شخصیتی، نظرسنجی های جعلی، دعوت به تحریم انتخابات و... اگر تیم های رصد با موردی مواجه شوند، اقدام به برخورد با افراد متخلف خواهند کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق بداخلاقی ها و تخلفات انتخاباتی که در این دوره شاهد افزایش آن هم هستیم، انتشار نظرسنجی های جعلی یا دستکاری نظرسنجی هاست، گفت: بازنشر و انتشار نظرسنجی ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می کند و مبدا آن مشخص نیست، درخصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدها جرم است و همان طور که ریاست محترم پلیس فتا فراجا نیز به آن اشاره کردند، پلیس با این موارد برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: در روزهای اخیر همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ با فعالیت های مشکوکی در این زمینه مواجه شدند که برخی از این کانال ها با هدف حمایت از نامزد مدنظر خود اقدام به ایجاد نظرسنجی جعلی و انتشار نتایج این نظرسنجی های جعلی در فضای مجازی کرده بودند.

معظمی با اشاره به اینکه این افراد با انتشار نظرسنجی های جعلی به نقل از «یک موسسه معتبر»، «یک نهاد رسمی» و... که برخلاف روش های علمی نظرسنجی انجام شده بود خاطرنشان کرد: نه تنها این نظرسنجی ها هیچ منبع و جامعه آماری مشخصی نداشتند بلکه آرای نامزدها را نیز به نفع نامزد موردنظر خود جابه جا کرده بودند. برخی نیز با سوءاستفاده از قابلیتهای رباتهای تلگرامی و... ربات را روی نام نامزد مورد حمایت خود تنظیم کرده و از این طریق آرای این فرد را افزایش داده بودند تا پس از آن نتایج این نظرسنجی را به عنوان نظر مردم در فضای مجازی منتشر کنند.

سند الکترونیک مالکیت ملک رونمایی شد

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یک میلیون و 500 هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ستار هاشمی دیروز در نشست رونمایی از سند الکترونیک مالکیت ملک اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است. سند الکترونیک شخص حقوقی نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و سند الکترونیک مالکیت درحال حاضر به همراه سند تک برگ صادر می شود و به مرور سند تک برگ حذف می شود و سند الکترونیک در کارتابل شخصی افراد در کاتب قابلیت رویت و زیر ساخت فنی آن آماده شده است.

هاشمی افزود: با اقدامات انجام شده صدور سند مالکیت ملک از ابتدای تیر ماه به صورت رسمی در سراسر کشور عملیاتی شده است. در بازه زمانی کوتاه شاهد صدور بیش از 30 هزار سند الکترونیکی روزانه در سامانه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم.

وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که تمام سامانه های سازمان ثبت اسناد و املاک اعم از مالکیت، ثبت شرکت ها، اجرای اسناد رسمی به زودی اسنادشان به صورت صرفا الکترونیکی صادر شود و از طریق سکوی کاتب در اختیار آحاد شهروندان قرار گیرد. تمام دسترسی ها از طریق کاتب انجام می شود.

معاون سازمان ثبت اسناد بیان داشت: صدور اسناد الکترونیکی با استفاده از آخرین دستاوردهای بشری در حوزه رمزنگاری عملا به گونه ای انجام شده که خدشه ناپذیر و قابلیت استناد داشته باشد، همچنین به سمت اعتباربخشی به اسناد الکترونیک در کشور حرکت کردیم.

هاشمی گفت: با توجه به اینکه برای سند الکترونیک بارکدی را تعبیه کرده ایم که امضای منحصر به فرد مرتبط با سازمان ثبت اسناد بوده و در ارتباط با صرف این سند است قابلیت اصالت سنجی با حداقل زمان ممکن با استفاده از تلفن همراه میسر و امکان پذیر است و از طریق سامانه کاتب این کار انجام می شود که به امنیت روانی نیز کمک می کند.

وی تاکید کرد: از امروز هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود خروجی آن صدور سند الکترونیک است به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه ای به سند تک برگ در این چرخه حذف می شود. از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می شود مالک سند از طریق پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سندی که صادر شده است را مشاهده کند. مردم می توانند از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب، وب سایت جامع، درگاه پیامک و کد دستوری #2282*، پورتال کارگزاران و دستیار خدمات هوشمند ثبتی، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند. ویژگی های سند الکترونیک قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیرقابل انکار توسط صادر کننده، غیرقابل ویرایش، حتی توسط سامانه صادر کننده و تحویل برخط به صاحب است.

تعریض پل شادچای کمربندی شمالی شهر گلستان

شهرستان بهارستان-خبرنگار کیهان: شهردار گلستان از پیشرفت قابل توجه پروژه عمرانی تعریض پل شادچای در کنار گذر شمالی این شهر برای تسریع در اجرای این پروژه از قطعات بتنی استفاده شده است، خبر داد.

سید محمد میرزمانی اظهار داشت: این پروژه با هدف رفع ترافیک و روان سازی عبور و مرور در این منطقه در حال اجرا است.

وی با اشاره به استفاده از قطعات بتنی در اجرای این پروژه، افزود: این روش به دلیل سرعت بالا در اجرا و همچنین کاهش هزینه ها، به عنوان یکی از روش های نوین در ساخت پل ها و سازه های عمرانی محسوب می شود.