آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

234 امین تیراندازی جمعی در آمریکا طی سال جاری 3 کشته و10 زخمی بر جای گذاشت

سرویس خارجی: با وقوع یک تیراندازی جمعی در آمریکا که 3 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت، تعداد تیراندای های جمعی در این کشور از 234 مورد گذشت.

آزادی حمل اسلحه گسترش خشونت های مسلحانه و تیراندازی جمعی در شهرهای مختلف این کشور طی سال های اخیر تبدیل به یک بحران شده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که این وضعیت آرامش را از ملت آمریکا سلب کرده است. طبق آمارهای رسمی در سال جاری میلادی که تازه از نیمه گذشته است، حداقل در سرتاسر آمریکا 234 مورد تیراندازی دسته جمعی رخ داده است. تیراندازی های جمعی به حوادثی گفته می شود که در آنها دست کم چهار نفر مورد اصابت گلوله قرار می گیرند. در جدیدترین مورد نیز روز جمعه در پی حادثه تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در «آرکانزاس» سه نفر کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. دو افسر پلیس نیز در میان مصدومان هستند. به گزارش ایسنا به نقل از رسانه های این کشور مقامات پلیس اعلام کردند: فرد مظنون این حادثه در پی تیراندازی نیروهای پلیس زخمی شده است. همچنین گفته شده است که جراحات افسران پلیس شدید نبوده است. ویدئوی منتشرشده در شبکه های اجتماعی حداقل یک نفر را نشان می دهد که در پارکینگ افتاده است، در حالی که ویدئوی دیگری صدای شلیک چندین گلوله را ضبط کرده است. همچنین ویدئوی دیگری هم نشان می دهد نیروهای امدادی در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به افزایش تیراندازی های جمعی در آمریکا می نویسد: چنین نرخ بالایی از تیراندازی های جمعی در ایالات متحده باعث شده است که برخی در این کشور خواهان کنترل قابل توجه و معنادار استفاده از اسلحه باشند. اما دولت فدرال عمدتا نتوانسته یا نمی خواهد به این درخواست ها توجه کند. فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا در ابتدا تصور می کردند که دولت فعلی بتواند موجب اقداماتی در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود ولی با گذشت سال ها از ریاست جمهوری بایدن این امیدها به یاس و سرخوردگی تبدیل شده است.کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش خشونت های مسلحانه در جامعه آمریکا ذکر می کنند. افزایش شدید شکاف دوقطبی ، رشد قارچ گونه گروه های فاشیست و راست افراطی که برتری نژاد سفید را تبلیغ می کنند، رشد حملات نژادپرستانه و ترس رنگین پوستان از هدف قرار گرفتن توسط سفیدبرترپندارها و افزایش شکاف اجتماعی، موجب شده مردم آمریکا تمایل گسترده ای نسبت به خرید سلاح داشته باشند. در نتیجه با افزایش اسلحه در دست مردم خشونت های مسلحانه و تیراندازی های منجر به قتل نیز در آمریکا افزایش پیدا کرده است. آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می دهد آمریکایی ها صاحب حدود نیمی (48درصد) از کل 650میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

بایدن گناهکار

خبر دیگر از آمریکا این که نتایج نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد که بیشتر شهروندان این کشور صرف نظر از گرایش های حزبی، حکم جدید محکومیت «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهوری را در پرونده مالکیت غیرقانونی سلاح تایید می کنند. تارنمای آمریکایی «هیل» در این باره نوشت: نظرسنجی اکونومیست و موسسه یوگاو نشان می دهد که 67درصد از پاسخ دهندگان، قویا حکم مجرمیت هانتر بایدن را قبول دارند. پیش تر در این ماه، 12 عضو هیئت منصفه ایالت دلاویر آمریکا، با صدور سه حکم پسر کوچک تر بایدن را به دلیل دروغگویی درباره استفاده از موادمخدر در زمان خرید سلاح در سال 2018 مجرم شناختند. نتایج نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که 62درصد از حامیان حزب دموکرات آمریکا حکم جدید محکومیت هانتر بایدن را تایید می کنند و فقط 22درصد گفتند درباره آن مطمئن نیستند. بر اساس این نتایج، 20درصد از حامیان حزب دموکرات گفتند حکم محکومیت پسر بایدن را تایید نمی کنند.در بین جمهوری خواهان حامی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز 86درصد از پاسخ دهندگان این حکم را تایید کردند و فقط 9درصد گفتند که درباره آن تردید دارند و 5درصد آن را رد کردند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که پسرش را عفو نخواهد کرد اما نتیجه محاکمه را خواهد پذیرفت. کاخ سفید همچنین امکان تخفیف حکم هانتر بایدن را رد نکرده است.

چین معاون صدر اعظم آلمان را سنگ روی یخ کرد!

سرویس خارجی: «لی چیانگ»، نخست وزیر چین از دیدار با معاون صدراعظم آلمان که به چین سفر کرده بود، امتناع کرد!

گاهی اوقات جنگ سرد پنهان چین و غرب نمودهای بیرونی جالب توجهی پیدا می کند! «روبرت هابک»، معاون صدراعظم آلمان، که وزیر امور اقتصادی و اقدامات اقلیمی این کشور هم هست، در جریان سفر سه روزه خود به چین، در بحبوحه تشدید اصطکاک های اقتصادی که خطر آغاز جنگ تجاری را در پی دارد، موفق به ملاقات با «لی چیانگ»، نخست وزیر چین، نشده است. روبرت هابک روز جمعه در پکن فرود آمد و امیدوار بود قبل از سفر به شانگهای در روز شنبه با لی چیانگ ملاقات کند، اما طبق گزارش نشریه «دی ولت» به او اطلاع داده شد که قرار ملاقات صبح قبل از حرکت امکان پذیر نیست و این معاون «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان، هیچ اطلاعی ندارد که چرا جلسه مذکور لغو شده است.

در عوض، این مقام آلمانی با «یک سری از همکاران کابینه» چین دیدار خواهد کرد و بنابر گزارش این نشریه، روز او «به اندازه کافی پر» است. آن طور که ایسنا نوشته است، سفر سه روزه روبرت هابک به چین، اولین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از زمانی است که بروکسل اعمال جدیدی را پیشنهاد کرد که می تواند به تجارت آلمان آسیب برساند.

گفتنی است، تنها چند ساعت قبل از ورود هابک، وزارت بازرگانی چین هشدار داده بود که اتحادیه اروپا در صورت ادامه «تشنج اصطکاک تجاری» ممکن است یک «جنگ تجاری» را آغاز کند و مسئولیت این اتفاق کاملا با طرف اروپایی است. همچنین سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه با محکوم کردن تحقیقات اتحادیه اروپا، مدعی شده بود که این اتحادیه اجماع مهمی را که رهبران هر 2 طرف به دست آورده اند، نادیده گرفته است.

تایوان: از اوکراین درس می گیریم!

خبر دیگر آنکه معاون جدید رئیس جمهور تایوان گفت، تایپه به منظور آماده سازی خود برای هر حمله احتمالی، در حال مطالعه تاکتیک هایی است که ارتش اوکراین علیه روسیه به کار می گیرد. به گزارش ایسنا، گفته های «هیسائو بی-خیم» معاون لای چینگ-ته، رئیس جمهور تایوان پس از آن مطرح شد که وی نگرانی خود را از این موضوع ابراز کرده است که پکن ظاهرا «الحاق جزیره و تایوان را به عنوان عامل جوان سازی بزرگ جمعیتی توصیف کرده» که نشان می دهد سرزمین اصلی برای به دست گرفتن کنترل این جزیره خودگردان از هیچ چیز دریغ نمی کند.

گفتنی است، این روزها در اخبار و ادبیات سیاسی چین بیش از هر زمان دیگری اسم و عنوان اصل «یک چین» یا «چین واحد» شنیده می شود و رسانه ها و مقامات این کشور نیز رعایت این اصل را مدام به آمریکا گوشزد می کنند. بر اساس اصل «چین واحد» هیچ کشوری از جمله کشورهایی که با پکن دارای روابط رسمی و سیاسی هستند حق ندارند با جزیره تایوان ارتباط داشته باشند.

ترامپ: عامل آغاز جنگ اوکراین بایدن بود نه پوتین

سرویس خارجی: رئیس جمهور سابق آمریکا هم معتقد است مداخله روسیه در اوکراین ناشی از «لفاظی های غیرمسئولانه و تحریک آمیز جو بایدن درباره ضرورت پیوستن کی یف به ناتو» بود.

ریشه های جنگ را باید در اشتباه اوکراین در تقابل با همسایه قدرتمند خود و تلاش برای تضمین امنیت خود با عضویت در ناتو جست وجو کرد. با به قدرت رسیدن غربگراها در اوکراین در سال 2014 تلاش رهبران وابسته این کشور برای پیوستن به ناتو وارد مرحله تازه ای شد. نظریه پردازان رئالیسم در آمریکا مثل «مرشایمر» و «استفان والت» همان زمان هشدار دادند که ادامه تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو با واکنش شدید پوتین مواجه خواهد شد، چرا که اوکراین به منافع حیاتی روسیه گره خورده است. اصرار دولت بایدن به عضویت اوکراین در ناتو سرانجام منجر به لبریز شدن کاسه صبر روسیه شد و این کشور رسما در 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) به اوکراین حمله کرد. حالا با گذشت بیش از 2 سال و 3 ماه از شروع جنگ، ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز لفاظی های غیرمسئولانه بایدن برای پیوستن اوکراین به ناتو را دلیل شروع این جنگ عنوان کرده است. او که به دنبال رویارویی دوباره با بایدن برای ریاست جمهوری در ماه نوامبر (آبان) است، این اظهارات را در جریان گفت وگو در مورد سیاست خارجی با «دیوید ساکس» مجری پادکست «All-In» بیان کرد. ترامپ گفت: «به مدت 20 سال، شنیده بودم که اگر اوکراین وارد ناتو شود، این مشکلی واقعی برای روسیه می شود. من خیلی وقت است که این را شنیده ام و فکر می کنم که واقعا به همین دلیل این جنگ شروع شد.» نامزد جمهوری خواهان سپس خاطرنشان کرد که در زمان حضور او در کاخ سفید هیچ صحبتی درباره درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکراین نشده بود، اما به محض اینکه جو بایدن جایگزین او شد، اوضاع رو به وخامت رفت. به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، یکی از موضوعات کلیدی، لفاظی هایی بود که از جانب کاخ سفید بیرون آمد. ترامپ گفت: «بایدن همه چیزهای اشتباه را می گفت. و یکی از چیزهای اشتباهی که او می گفت این بود که اوکراین وارد ناتو خواهد شد.» به گزارش ایسنا در ادامه این مصاحبه «دیوید ساکس» خاطرنشان کرد که در ژانویه 2022 (اسفند 1400) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو گفت: اوکراین به ناتو می پیوندد و واشنگتن فکر می کند که قرار دادن تسلیحات هسته ای در آنجا خوب است. او خاطرنشان کرد: «بنابراین جای تعجب نیست که روس ها به شکلی ناگهانی عصبانی شدند.» ترامپ در پاسخ گفت: «خب، فرض کنید شما روسیه را اداره می کردید. شما خیلی خوشحال نمی شدید. مطرح کردن ایده اوکراین در ناتو بسیار تحریک آمیز بود. و اکنون حتی تحریک آمیزتر است. من به طور معمول می شنوم که آنها اکنون در مورد ورود اوکراین به ناتو صحبت می کنند. و اکنون همچنین می شنوم که فرانسه می خواهد وارد شود و بجنگد. خوب، من برای آنها خیلی آرزوی موفقیت دارم!»

پنهان شدن مردان اوکراینی!

اما خبر دیگر از جنگ اوکراین این که گزارش رسانه های غربی نشان می دهد که مردم اوکراین دیگر هیچ شور و شوقی برای جنگیدن با روسیه در میدان جنگ ندارند. روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه نوشته است: «همزمان با پیشروی نیروهای روسیه، ارتش اوکراین عمیقا تلاش می کند تا نیروهایی را که تاکنون در جنگ از دست داده، جایگزین کند و در این مسیر به واسطه قوانینی جدید، شروع به بسیج گسترده نیروها و خدمت اجباری سربازان کرده است. در این بین برخی سعی کرده اند از چنین طرحی فرار کنند و حتی هزاران نفر از آنها پیش از اعلام تازه ترین طرح برای بسیج نیروها، از کشور خارج شده بودند تا بدین ترتیب از خدمت در ارتش خودداری کنند. برخی حتی خود را به آب زده اند تا از رودخانه ای که اوکراین را از رومانی جدا می کند، گذر کنند تا در خدمت ارتش نباشند.

به گزارش ایسنا این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: «در حال حاضر افسران اوکراینی در خیابان های شهر به دنبال مردان 25 الی 60 سال هستند تا آنها را برای خدمت در ارتش به کار بگیرند. همین مسئله موجب شده تا برخی از مردان اوکراینی در خانه های خود پنهان شوند زیرا می ترسند طرح خدمت اجباری بلیت یک طرفه ای برای اعزام به خط مقدم باشد. هنوز معلوم نیست که چه تعداد مرد اوکراینی خود را پنهان کرده اند اما در شهرهای بزرگ نظیر کی یف و لویو حدود ده ها هزار نفر تخمین زده می شوند.»

آمریکا در پاسخ به توافق راهبردی پوتین و کیم ناو غول پیکرش را به کره جنوبی فرستاد

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد: یک ناو هواپیمابر هسته ای آمریکایی به نام «تئودور روزولت» برای مانورهای نظامی مشترک با کشور میزبان و ژاپن وارد شهر بندری بوسان کره جنوبی شد؛ که این اقدام در واقع واکنشی به توافق استراتژیک پوتین و کیم و نیز سیاست های پکن است.

رهبران سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در نشست کمپ دیوید که در اوت 2023 برگزار شد، ضمن محکوم کردن «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در آبراه مورد مناقشه دریای چین جنوبی، با برگزاری مانورهای آموزشی نظامی سالانه موافقت کردند.

همچنین حضور این ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه پس از آن انجام شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این هفته برای اولین بار در 24 سال گذشته به کره شمالی رفت و با کیم جونگ اون، رهبر این کشور قراردادی را امضا کرد که شامل تعهد دفاعی متقابل می شود.

به گزارش ایسنا از خبرگزاری رویترز، این یکی از مهم ترین اقدامات روسیه در آسیا طی این سال ها بود که کیم جونگ اون آن را به عنوان یک اتحاد توصیف کرد.

ورود این ناو هواپیمابر آمریکایی به کره جنوبی هفت ماه پس از ورود ناو هواپیمابر دیگر آمریکایی به نام «کارل وینسون» به کره جنوبی انجام می شود که در اقدامی به بهانه بازدارندگی گسترده در برابر برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی صورت گرفت.

خنثی سازی عملیات بزرگ تروریستی در پاکستان با دستگیری 22 تکفیری

مقامات پلیس پاکستان دیروز اعلام کردند که تعدادی از تروریست ها را در ایالت پنجاب دستگیر و یک «توطئه بزرگ تروریستی» را خنثی کرده اند.

22 مظنون از گروه تروریستی داعش، گروه تحریک طالبان و دیگر سازمان های ممنوعه را دستگیر کرده است. به گفته پلیس پاکستان که با دستگیری این مظنونان، یک حمله بزرگ تروریستی را خنثی کرده است. سخنگوی اداره ضد تروریسم پاکستان اعلام کرد که طی هفته جاری 152 عملیات اطلاعاتی در نقاط مختلف پنجاب انجام ، مواد منفجره به وزن 1645 گرم، سه نارنجک دستی، یک بمب دست ساز، 12 چاشنی و یک تپانچه از آنها کشف شده است. سخنگوی اداره ضد تروریسم پاکستان گفت: «تروریست های دستگیرشده برای خرابکاری در پنجاب برنامه ریزی کرده بودند و می خواستند

تاسیسات و شخصیت های مهم را هدف قرار دهند». به گزارش فارس، انتشار این خبر در شرایطی است که تنش های پاکستان با افغانستان درباره حملات تروریستی ماه های اخیر ادامه دارد؛ حملاتی که اسلام آباد آن را به گروه تحریک طالبان نسبت می دهد.

سوءقصد علیه سرکرده هیئت تحریرالشام با خوراکی سمی!

منابع میدانی از مسموم کردن سرکرده گروه تروریستی «تحریرالشام» در ادلب سوریه خبر دادند.

به گفته منابع میدانی در ادلب، الجولانی به دلیل برخی عوارض جانبی ناشی از مصرف این ماده سمی در بستر و تحت مراقبت است. این منابع گفتند الجولانی بیمار است اما این مسئله مخفی نگه داشته شده، اما مشخص شده در نوشیدنی او در جریان سفرش به ادلب ماده سمی ریخته شده است. سرویس امنیتی وابسته به الجولانی تحقیقات گسترده ای را با صاحبان پایگاه هایی که در این سفرش از آنها بازید کرده و مسموم شده، شروع کرده است. طبق گفته این منابع، آن طور که ایسنا نوشته است، یکی از فرماندهان شورشیان «ارتش آزاد» متهم به مسموم کردن الجولانی است چرا که وی به خانه اش رفته بود تا مانع از مشارکت گروه وابسته به این فرمانده در خیزش علیه خودش شود. گفتنی است، تظاهرات علیه هیئت تحریرالشام و سرکرده آن، در مناطق ادلب، حومه آن و حومه غربی حلب همچنان ادامه دارد.