آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳، شماره ۴۸۶۲
ایده
۵
خبر

نگرانی از «جنگ تمام عیار»

با افزایش احتمال حمله نظامی اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان و شعله ور شدن آتش یک جنگ دیگر در منطقه، کشورهای مختلف خواستار خروج شهروندان خود از لبنان شدند.

در همین ارتباط، رسانه ها گزارش دادند «ملانی جولی»، وزیر خارجه کانادا، به «اسرائیل کاتز»، همتای اسرائیلی خود، اطلاع داده است کشورش در روند آمادگی نظامی برای تخلیه شهروندان خود از لبنان است. بر این اساس، «کانادا قصد دارد 45 هزار شهروند خود را از ترس شروع جنگ، از لبنان خارج کند». وزارت خارجه کانادا نیز پیش از این در بیانیه ای به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به لبنان به دلیل وخامت اوضاع امنیتی، افزایش خطر حملات تروریستی و ادامه درگیری مسلحانه با اسرائیل خودداری کنند.

در همین حال، سی ان ان گزارش داده مقامات ارشد ایالات متحده در دیدار با هیئت بلندپایه اسرائیلی که به واشنگتن سفر کرده بودند، به آنها اطمینان داده اند اگر جنگ تمام عیاری در مرز شمالی اسرائیل با حزب الله آغاز شود، دولت بایدن به طور کامل از متحد خود حمایت خواهد کرد. سی ان ان می گوید یک مقام ارشد دولت بایدن گفته این تضمین در جریان نشست های مقامات ارشد اسرائیلی از جمله رون درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاحی هنگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، با مقامات ارشد دولت بایدن به طرف اسرائیلی داده شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید در این جلسات با مقامات ارشد اسرائیلی گفت وگو کرده اند.

تضمین به اسرائیل به صورت حضوری و در شرایطی ارائه شده که افزایش حملات مرزی در هفته های اخیر بین اسرائیل و حزب الله لبنان نگرانی ها را درباره احتمال بروز یک درگیری تمام عیار دیگر در خاورمیانه تشدید کرده است.

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر از تایید «طرح های عملیاتی برای حمله به لبنان» خبر داده است. وزیر خارجه اسرائیل نیز هشدار داده اسرائیل به تصمیم نهایی برای جنگ تمام عیار با حزب الله لبنان نزدیک می شود. از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و حزب الله لبنان شدیدا ابراز نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش اظهار کرد: «یک حرکت عجولانه و یک اشتباه محاسباتی می تواند فاجعه ای را ایجاد کند که بسیار فراتر از مرزها و صادقانه بگویم فراتر از تصور باشد. مردم منطقه و جهان طاقت تبدیل شدن لبنان به غزه دیگری را ندارند».