آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۰
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

سه مستند درباره شهید جمهور تولید می شود

رئیس سازمان سینمایی از تولید سه فیلم مستند درباره شهیدجمهور و افتتاح مجموعه فیلمخانه ملی ایران خبر داد.

محمد خزاعی در یکصدوهفدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی، با اشاره به تداوم فعالیت های سازمان و موسسات تابعه تاکید کرد: سازمان سینمایی با همان شدت و همت قبل از شهادت رئیس جمهور عزیز به روند فعالیت های خود ادامه می دهد و هیچ برنامه ای تاکنون، متوقف نشده و نخواهد شد. جلسات هفتگی، روند صدور مجوزها و تولید آثار، گفت وگوها و تعاملات بین المللی، رعایت مراحل تقویم زمانی جشنواره ها و توسعه زیرساخت های سینمایی و افتتاح ها و غیره در جریان است و هیچ گونه خللی در اجرای برنامه های سینمایی کشور ایجاد نخواهد شد.

وی از برگزاری اولین جشن سالانه هنر و تجربه به عنوان یکی از برنامه های مصوب سال 1403 خبر داد و اضافه کرد: مصوب شده «جشن هنر و تجربه» به صورت سالانه برگزار شود.

رئیس سازمان سینمایی در این جلسه از پیشرفت مطلوب مجموعه فیلمخانه ملی ایران خبر داد و افزود: تکمیل پروژه ارتقا و توسعه ظرفیت مخزن گنجینه ملی حوزه سینما از راهبردهای جدی سازمان سینمایی در دولت سیزدهم بوده است، عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم با نظر مساعد و پیگیری شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده ایم روند تجهیز، آماده سازی و بهره برداری مجموعه فیلمخانه ملی به مثابه یکی از دستاوردهای ماندگار سینمای ایران فراهم شود. خوشبختانه، این پروژه، امروز، بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و تلاش ما این است که در هفته دولت افتتاح شود.

وی از تولید سه اثر مستند پیرامون ابعاد شخصیتی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی رئیس جمهور شهید خبر داد و افزود: پس از شهادت رئیس جمهور عزیز از سوی سازمان سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مامور شده است تا این آثار را با موضوع و محوریت پرتره شهید رئیسی و نیز مستند دستاوردهای نهضت جهادی دولت سیزدهم تولید و تهیه کنند.

خزاعی اضافه کرد: در نظر داریم یکی از فیلم های تهیه شده همزمان با اربعین شهدای خدمت در سینماها به نمایش درآید.

در نشست نقد کتاب «صبح شام» بیان شد: کتاب شهید امیرعبداللهیان سند گویای جنگ در سوریه است

کتاب «صبح شام» خاطرات شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان، در سی و هشتمین نشست نقد و بررسی کتاب پایگاه بزرگسال کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام میثم امرودی، مشاور وزیر امور خارجه در امور فرهنگی؛ عباس خامه یار، منتقد؛ سعید فخرزاده، نماینده گروه مولفین کتاب، محسن مومنی شریف، رئیس پیشین حوزه هنری و جمعی از علاقه مندان کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات کتابخانه نقد و بررسی شد.

سعید فخرزاده، نماینده گروه مولفین کتاب «صبح شام» در این نشست گفت: حوادث سوریه در هشت جلسه توسط شهید امیرعبداللهیان بیان شد و در نهایت 13 جلسه مصاحبه برگزار و پیاده سازی شد. پس از اتمام جلسات، از سوی دوستان وزارت خارجه ممیزی روی محتوا انجام و نیمی از مطالب حذف شد. در نتیجه ما مطالب را در اختیار آقای محمدمحسن مصحفی قرار دادیم، که یکی از خبرنگاران قدیمی است و دکترای علوم سیاسی دارد، و ایشان مطالب را برای تدوین نهائی تنظیم کرد.

وی از چاپ هفتم کتاب «صبح شام» خبر داد و افزود: در یک برهه ای به دلیل اتفاقات رخ داده در منطقه قرار بود حکومت سوریه را ساقط کرده و ایران را از داشتن پایگاهی در این کشور محروم کند. آنها می خواستند در گام های بعدی لبنان و عراق را هم بگیرند. اسرائیل همه کشورها را راضی کرده بود، حتی روسیه، اما ایران ایستاد و اجازه این تحولات را نداد. البته برداشتم این است که اینها می خواستند مسئله برجام را برای انحراف افکار عمومی پیش بیاورند چون ما در تاریخ مذاکراتی با این همه شخصیت اروپایی نداشتیم. آن قدر جلسات سنگین بود که همه ذهن ها درگیر این موضوع بود. امیرعبداللهیان بیان می کرد که به همین دلیل به تنهائی روی سوریه متمرکز شدم. اما با نقش حاج قاسم و دیپلماسی امیرعبداللهیان با شکست داعش، توطئه در منطقه خنثی شد و باز پیروزی نصیب فرزندان خدا شد.

حجت الاسلام امرودی مشاور وزیر امور خارجه در امور فرهنگی نیز در این نشست گفت: روشنفکری در جهان امروز در دفاع از مقاومت سخن می گوید آن وقت برخی رونشفکران در کشور ما از رژیم صهیونیستی دفاع می کنند.

عباس خامه یار به عنوان منتقد اثر در این نشست کتاب «صبح شام» را یک سند گویا و قابل اعتماد در تاریخ شفاهی جنگ پرتنش سوریه دانست و تاکید کرد: امیرعبداللهیان در این کتاب بر رعایت مسائل اخلاقی در این نوشتار تاکید کرد و ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی و امانتداری در این کتاب تجلی یافته است. همچنین ایشان مصادره نقش دیگران نکرده و در همه جای کتاب از همکارانش نام می برد.