آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۴۹۶
صفحه اول
۱

مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تمام شد

جمعه سرنوشت ساز

در برابر تلاش بیهوده معاندان برای تبلیغ تحریم با ابزار تفرقه افکنی، روز گذشته 2 هزار و 600 عالم اهل سنت از 12 استان در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، رای دادن را حق مسلم و تکلیف هر ایرانی دانسته و تاکید کردند: به یقین انتخابات پیش رو زمینه ساز اقتدار و اراده ملت و زمینه ساز فردایی پرافتخار برای همه ایرانیان اعم از فارس، کرد، ترک، بلوچ، ترکمن، لر و شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی خواهد بود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه علاوه بر حدود 60 هزار و 80 شعبه در سراسر ایران در 344 شعبه اخذ رای برای ایرانیان خارج از کشور برگزار می شود تا مردم اداره کشور را برای 4 سال آینده به یکی از 6 نامزد انتخاباتی بسپارند. این در حالی است که روز گذشته در اتفاقی غیرمعمول اعلام شد، دولت های کانادا و عربستان سعودی در شرایطی که تعداد قابل توجهی از شهروندان ایران در حال برگزاری فریضه حج هستند، از احقاق حق رای اتباع ایران ممانعت کردند.

بنا بر قانون و بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح امروز ممنوع است. روز گذشته اما در حالی که اغلب رقبای انتخاباتی و چهره های حامی شان آخرین روز این مهلت را به ادامه سفرهای انتخاباتی اختصاص دادند، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما از تعیین فرصت 15 دقیقه ای برای نامزدها برای گفت و گو با مردم و پخش آن در آخرین مهلت تبلیغات خبر داد. برنامه بدون تعارف علیرضا زاکانی و گفت و گوی ویژه مصطفی پورمحمدی هم بر اساس قرعه ای که از ابتدای تبلیغات معین شده بود، در آخرین روز تبلیغات روی آنتن تلویزیون رفت.

پورمحمدی: به نفع کسی کنار نمی روم

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی بخش عمده آخرین روز تبلیغات خود را به حضور در یک نشست خبری و دیدار با فعالان فضای مجازی اختصاص داد. پورمحمدی در جمع کنشگران فضای مجازی، با بیان اینکه «امنیتی بودن ضعف من نیست، قوت من است» گفت: وقتی من با نهادهای امنیتی گفت وگو می کنم، دست بالا را دارم چرا که در زمینه امنیتی خبره و صاحب نظرم. پس در موردی مثل محرومیت دانشجویان، بهتر از هر کس دیگری می توانم امنیت دانشجویان و اساتید را تضمین کنم و نگذارم کسی به ناحق تعلیق یا محروم شود. او در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره گیری یا ائتلاف با نامزدهای دیگر هم گفت: گفتمان های دیگر را ناقص می دانم و خودم را گفتمان جامع می دانم و همان طور که گفتم دلیلی نمی بینم به نفع کسی کنار بروم.

تاکید رئیس ستاد قاضی زاده هاشمی بر لزوم اجماع در جبهه انقلاب

در شرایطی که بسیاری از نیروهای حامی جبهه انقلاب، چشم انتظار ائتلاف نامزدهای برآمده از این جریان سیاسی با یکدیگر و کناره گیری آنها به نفع کاندیدای واحد بودند، محمدرضا میرشمسی رئیس ستاد انتخابات سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نخستین چهره ای بود که با انتشار پیامی خواستار ضرورت اجماع میان نامزدهای انتخابات در جبهه انقلاب شد و نوشت: «هدف ما از حضور در عرصه انتخابات، تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است. این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد، در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.»

جلیلی: به جای عذرخواهی از مردم طلبکار و مدعی شده اند

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم کرمان، شیراز و مشهد را مقصد آخرین سفرهای انتخاباتی اش قرار داد. جلیلی در جمع مردم شیراز با بیان اینکه باید در برابر اخم خارجی و فساد داخلی ایستاد، گفت: نباید با اولین داد و هوار، دست از مبازره با فساد برداشت. او در عین حال با تاکید بر اینکه به دنبال تعامل گسترده و سازنده با همه دنیا هستیم، افزود: امروز ضعف ها و مشکلاتی داریم و این بر کسی پوشیده نیست، ضعف را با ضعف نمی توان برطرف کرد، ضعف را با قدرت و نگاه به توانمندی ها می توان برطرف کرد. این نامزد ریاست جمهوری در سخنان خود گفت: در برجام چه دستاوردی داشتید، پاسخ دادند تقریبا هیچ دستاوردی نداشتیم اما امروز به جای عذرخواهی از مردم طلبکار و مدعی شده اند.

زاکانی: کار مردم با حضور پای صندوق رای به پایان نمی رسد

علیرضا زاکانی هم با حضور در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به بیان آخرین مواضعش پیش از پایان مهلت تبلیغات پرداخت. او در سخنانی با بیان اینکه مردم باید سالار بودن خود را با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رای به پایان نمی رسد، گفت: استقلال سیاسی داریم، اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم، هرچند در این زمینه حرکت کردیم، اما باید حرکت خود را کامل کنیم. در حوزه عدالت نیازمند تحول هستیم. زاکانی همچنین عصر دیروز با حضور در جمع حامیانش در میدان امام حسین(ع) تهران اعلام کرد که از رقابت های انتخاباتی کناره گیری نخواهد کرد.

پزشکیان: آمده ام دعواها راحل کنیم

مسعود پزشکیان عصر دیروز پس از سفرهای انتخاباتی اش به کرمان، یزد، خرم آباد و مشهد، در تجمع حامیانش در تبریز حضور یافت. او در یزد، امنیت و توسعه پایدار را در گرو مشارکت حداکثری و حمایت جدی مردم از حاکمیت دانست و گفت: هیچ کشوری بدون یک جامعه هماهنگ راه به جایی نخواهد برد. این نامزد ریاست جمهوری چهاردهم در جمع حامیان خرم آبادی اش هم با بیان اینکه «آمده ام تا در ایران وحدت و انسجام ایجاد و دعواها را حل کنیم» گفت: در مناظره ها همه نامزدها یک طرف بودند من هم یک طرف، یکی می گفت نمی گذارم رئیس جمهور شوی و من گفتم این مردمند که تصمیم خواهند گرفت و این شمایید که روز جمعه پای صندوق ها تعیین می کنید که رای را به چه کسی خواهید داد. پزشکیان همچنین روز گذشته تصویری از خود با حسن روحانی و داماد وی منتشر کرد.

قالیباف: جمعه آغاز گشایش در زندگی مردم رقم خواهد خورد

محمدباقر قالیباف هم روز گذشته در جمع حامیانش در سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی تهران سخنرانی کرد. او با بیان اینکه «باز جریان و افرادی پیدا شدند که همان روش های کهنه گذشته را تکرار کنند مبنی بر اینکه جامعه را به سمت تنش و دوگانگی ببرند و دوگانه های جعلی درست کنند و به مسیرهایی ببرند که باز مردم را از هدف و نیات اصلی خود در موضوعات مختلف دور کنند» اظهار کرد: در روز جمعه به دست مردم پایان تنش زایی و آغاز گشایش در زندگی مردم رقم خواهد خورد.قالیباف مسائل اقتصادی را مهم ترین موضوع کشور دانست و عنوان کرد: مردم مطمئن باشند به فضل الهی به این نابسامانی ها، ناکارآمدی ها و دوگانگی های بیهوده ای که کشور را یک دهه منتظر نگه دارد و سیستم متوقف شود و آب خوردن را نیز به برجام گره بزنیم، پایان خواهیم داد و بدون شک این دفعه مردم هرگز اجازه چنین راهی و ادامه دهه 90 را نمی دهند.