آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۴۹۶
اجتماعی
۱۸

نامزدهای انتخابات از «ترافیک» غافل نشوند

یک کارشناس ارشد حوزه ترافیک با بیان اینکه طی چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع «ترافیک» و مسائل مرتبط با آن جایی در برنامه نامزدها نداشته است، گفت: نامزدهای انتخابات نباید از موضوع ترافیک غافل شوند و حتما باید برای آن برنامه داشته باشند.

سرهنگ عین الله جهانی در گفت وگو با ایسنا درباره برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیک گفت: من بیش از 35 سال در پلیس راهور کشور سابقه خدمت دارم و در این سال ها تاکنون در هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری ندیده ام که درباره حوزه حمل و نقل و پیشگیری از تصادفات که بسیار موضوع مهمی است، صحبت کرده یا برنامه ای در این زمینه ارائه کنند.

وی از نامزدهای انتخابات خواست با توجه به اینکه موضوع تصادفات و تلفات ناشی از آن و همچنین مساله ترافیک مساله بسیار مهمی است در برنامه های تبلیغی و اجرایی خود به حوزه عبور و مرور توجه کنند، زیرا بر اساس آمار حدود 19 هزار نفر در سال در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. همچنین حدود 400 هزار نفر مجروح و برخی تا پایان عمر ویلچرنشین می شوند و از این رو لازم است که یک رئیس جمهور در این حوزه نیز برنامه داشته باشد.

معاون اجتماعی پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به مجروحان تصادفات رانندگی نیز گفت: در برخی موارد هزینه درمان و نگهداری از معلولان و مجروحان تصادفات بسیار سنگین است که این هزینه را مراکزی مانند بهزیستی و بیمارستان ها و بیمه ها و خانواده ها پرداخت می کنند و در واقع این ها باری است بر دوش دولت.

وی افزود: تعدادی از این مجروحان به خاطر ضایعات نخاعی تا پایان عمر ویلچرنشین شده یا توان حرکتی خود را از دست می دهند. بنابراین باید به پیشگیری از تصادفات و عواقب پس از تصادفات توجه کرد، زیرا در بیشتر مواقع به این حقیقت تلخ می رسیم که تازه بعد از تصادفات، عواقب ناشی از آن گریبان خانواده ها، مردم و سازمان های مختلف حمایتی و درمانی را می گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بیمه ها افزود: همچنین مساله بیمه نیز درباره تصادفات بار مالی بسیاری دارد. با یک حساب و کتاب ساده می توان دریافت که برای هرکدام از 19 هزار نفر فوت شده در تصادفات حداقل مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان دیه پرداخت می شود که مضرب این عدد مبلغ کلانی خواهد شد.