آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۱
خودرو
۱۶

جهان خودرو

فرش قرمز ژاپن برای سومین مدل برقی بی وای دی

ایسنا: بی وای دی چین سومین خودروی برقی خود را به نام SEAL در ژاپن عرضه کرد.این خودرو به عنوان سدانی است که تاکنون گران ترین مدل آن در بازاری خواهد بود که مصرف کنندگان مدت ها به برندهای داخلی علاقه نشان می دهند.بر اساس اعلام شرکت در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو که آغاز فروش خرده فروشی این سدان در سراسر کشور را اعلام کرد، SEAL در دو نسخه، هر دو با ظرفیت باتری 82.56کیلووات ساعت عرضه خواهد شد. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاپن با ضریب نفوذ خودروهای برقی نسبتا پایین، بازار جهانی خودرویی قابل توجهی است و در پاسخ به فشار جهانی به سمت کربن زدایی، دولت ژاپن هدفی را برای فروش تمام خودروهای جدید تا سال 2035 الکتریکی تعیین و سیاست هایی را برای حمایت از انتقال به خودروهای برقی ارائه کرده است.

تاکسی خودران در آمریکا همگانی شد

دنیای اقتصاد: سرویس تاکسی خودران وایمو (زیرمجموعه گوگل) برای همه شهروندان سن فرانسیسکویی ارائه شده و آنها می توانند با استفاده از آپ مخصوص سرویس مورد نیاز خود را سفارش دهند.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، این شرکت تاییدیه دولت برای اجرای طرح خودروهای خودران پولی را از اوت سال گذشته تایید کرده، اما شرکت از آن زمان تاکنون در فهرست انتظار قرار داشته است. وایمو پس از تعطیلی بی سروصدای فعالیت خودروهای خودران کروز به دلیل کشیدن یک عابر روی زمین و مخفی کردن شواهد از رگولاتورها، اکنون تنها شرکت با خودروهای خودران تجاری در ایالت کالیفرنیاست.این زیرمجموعه گوگل اعلام کرده تاکنون خودروهایش در سن فرانسیسکو بیش از 3.8میلیون مایل بدون راننده سفر کرده اند و شرکت همچنین مدعی است وسیله های نقلیه اش هر هفته هزاران کیلومتر سفر می کنند. به نوشته روزنامه

سن فرانسیسکو کرونیکل، ناوگان وایمو در شهر حدود 300 خودرو دارد که نسبت به 250 دستگاه در ماه ژانویه افزایش یافته است. اما وایمو با وجود گستردگی فعالیت تصمیم ندارد در آینده نزدیک وسایل نقلیه اش را در این شهر بیشتر کند. سن فرانسیسکو دومین شهری است که سرویس های عمومی خودروهای خودران وایمو را دریافت می کند. نخستین شهر فونیکس بود. این سرویس از سال 2020 میلادی و فقط برای اعضای وایمو ارائه می شد، اما دو سال بعد برای کل ساکنان شهر عرضه شد.

عرضه بوگاتی جدید در 2026

دنیای اقتصاد : بوگاتی در مراسمی در شهر مولسایم در فرانسه مدل جدیدی به نام توربیون (Tourbillon) را رونمایی کرد. این خودرو از سال 2026 به بازار خواهد آمد و جانشین بوگاتی شیرون، هایپرکار کنونی این شرکت خواهد شد.به گزارش بی بی سی، نام این خودرو از مکانیسمی پیچیده گرفته شده که در ابتدای قرن نوزدهم برای ساعت های گران اختراع شد تا دقت محاسبه زمان در این ساعت ها را تضمین کند.

قرار است 250 دستگاه از توربیون با قیمت پایه سه میلیون و 800هزار یورو (چهارمیلیون و صدهزار دلار) تولید شود. با این قیمت توربیون گران ترین خودرویی است که به صورت سری در جهان تولید می شود.

بوگاتی برای نیرو دادن به توربیون از ترکیب یک موتور شانزده سیلندر بنزینی و سه موتور الکتریکی استفاده کرده که در مجموع 1800 اسب بخار نیرو تولید می کنند. این اولین بار است که این کارخانه برای محصولاتش از موتور هیبرید-الکتریکی استفاده می کند. بوگاتی می گوید که توربیون می تواند تا 60 کیلومتر با نیروی باتری حرکت کند.

حداکثر سرعت توربیون 445 کیلومتر در ساعت اعلام شده، اما ماته ریماک، مدیر کارخانه، می گوید توان خودرو بیشتر است. در حال حاضر سرعت سریع ترین مدل بوگاتی شیرون 482.8کیلومتر در ساعت است و انتظار می رود مدل هایی از توربیون از این هم سریع تر باشد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت خودروی موردنظر دو ثانیه است و بوگاتی می گوید توربیون در کمتر از پنج ثانیه سرعتش به 200 کیلومتر در ساعت می رسد.

گروه فولکس واگن در سال 2021 نیمی از سهام بوگاتی را به شرکت ریماک، سازنده سوپرکارهای الکتریکی فروخت. هنگام اعلام این معامله تصور می شد بوگاتی هم به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد. آن زمان ایده کارخانه برای جانشین شیرون یک شاسی بلند کوپه بود. اما پس از آمدن ماته ریماک این پروژه لغو شد و توربیون جایش را گرفت. ماته ریماک می گوید بوگاتی به این زودی ها خودروی کاملا الکتریکی تولید نخواهد کرد. به گفته او ساخت استادانه خودرو با دست و سابقه کارخانه از ارزش هایی است که بوگاتی را تعریف می کند و موتور شانزده سیلندر بنزینی با این ارزش ها همخوانی دارد.بوگاتی ماه گذشته پانصدمین و آخرین دستگاه شیرون را تولید کرد. این خودروساز پیش از آغاز تولید توربیون باید سفارش هایی را که برای دو مدل بولید و میسترال گرفته تحویل دهد. به گفته کارخانه اولین دستگاه توربیون در سال 2026 به مشتری تحویل داده خواهد شد.

رونمایی از نسل جدید بی ام و X3

دنیای اقتصاد : ب ام و نسل جدیدی از شاسی بلند X3 رونمایی کرد. نسل جدید X3 در چهار مدل با موتورهای دیزل، بنزینی و هیبرید-الکتریکی تولید شده و از زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

X3 پرفروش ترین مدل ب ام و است و سال گذشته حدود 350هزار دستگاه از آن در جهان فروخته شد. از این خودرو یک مدل کاملا الکتریکی هم به نام iX3 تولید می شود. نسل جدید مدل الکتریکی سال آینده به بازار خواهد آمد و از نظر فنی با مدل های بنزینی و دیزل متفاوت است. قیمت پایه گران ترین مدل X3 در آلمان 84هزار و 410یورو است.مهم ترین تغییر در ظاهر X3 چراغ های جدید، جلوپنجره بزرگ تر و طرحی جدید برای سپر ماشین است. خودرو کمی بزرگ تر شده و جای سرنشینان بیشتر است. اتاق خودرو ساده تر طراحی شده و به تازه ترین فناوری های دیجیتال ب ام و مجهز است. از جمله سیستم پارک نیمه خودکاری است که به راننده اجازه می دهد از بیرون و با استفاده از تلفن همراه خودرو را در سرعت های پایین کنترل کند.قوی ترین مدل X3 موتور شش سیلندر 398 اسب بخاری دارد. حداکثر سرعت این مدل به 250کیلومتر در ساعت محدود شده و شتاب صفر تا 100کیلومتر در ساعتش 4.6ثانیه است. این مدل با قیمت پایه 84هزار و 410یورو (90هزار و 255دلار) در آلمان گران ترین مدل این خودرو است. قیمت پایه ارزان ترین مدل X3 در آلمان 65هزار یورو است.