آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۱
بورس کالا
۱۹

رینگ بین الملل بیشترین سهم را در ارزش آفرینی بورس انرژی داشت

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی 18 هزار میلیارد ریالی شد

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران ارزش معاملات روزانه انجام شده از این بستر معاملاتی طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه به 18 هزار میلیاردریال رسید. 76 درصد از این ارزش آفرینی مربوط به معاملات حامل های انرژی در رینگ صادراتی بود؛ این در حالی است که در این روز رینگ داخلی و معاملات برق نیز از رونق خوبی برخوردار بودند و بازار اوراق بهادار بورس انرژی نیز میزبان معاملات صندوق سرمایه گذاری پروژه بود.

در روز چهارم تیر ماه یک معامله صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز به ارزش ریالی برابر 2 میلیارد و 502 میلیون ریال در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران به ثبت رسید. طی این معامله 200 هزار اوراق صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به فروش رسید. استقبال از عرضه اوراق این پروژه باعث شد تا قیمت پایانی نسبت به نرخ بازگشایی رشدی 4.59درصدی را به ثبت برساند.

تقاضای 2 برابری برای بنزین پیرولیز شازند

بررسی داده های بورس انرژی ایران از فروش 50 هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل های انرژی از بستر معاملاتی رینگ بین الملل طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه حکایت دارد؛ فروش این میزان محصول ارزش ریالی معادل 13 هزار و 822 میلیاردریال را در این بازار رقم زد.

در این روز 30 هزار تن نفتای سبک شرکت ستاره خلیج فارس با قیمت پایه ای برابر منفی15 پریمیوم دلار در هر تن در رینگ بین الملل عرضه و با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد؛ در نهایت نیز کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رسید و با احتساب نرخ دلار سنا معادل 45 هزار و 794 تومان ارزش ریالی معادل 8 هزار و 533 میلیاردریال را برای این رینگ رقم زد. از دیگر معاملات مهم رینگ بین الملل طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه، فروش بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی شازند بود. در این روز 10 هزار تن بنزین پیرولیز با قیمت پایه ای برابر 10پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین الملل عرضه شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 20 هزار تن به ثبت رسید؛ تقاضای 2 برابری نسبت به میزان عرضه تنها باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول افزایش جزئی داشته باشد و به 10.01پریمیوم دلار در هر تن برسد. فروش 10 هزار تن بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند با میانگین نرخ 10.01 پریمیوم دلار با درنظرگرفتن نرخ دلار سنا، ارزش ریالی معادل 2 هزار و 850 میلیاردریال را در این رینگ رقم زد. همچنین طی روز چهارم تیر ماه 7 هزار تن برش پنتان پتروپالایش کنگان، هزار و 500 تن رافینت شرکت پتروشیمی بافت، هزار تن گاز مایع پالایش نفت اصفهان و 500 تن برش هیدروکربنی C7-C9 نیز از رینگ بین الملل مورد معامله قرارگرفت.

فروش متانول پتروشیمی شیراز با رقابت 5.6 درصدی

16هزار تن محصول با مجموع ارزش 2 هزار و 854 میلیاردریال از رینگ داخلی حامل های انرژی در بورس انرژی ایران طی روز چهارم تیر ماه به فروش رسید. شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با ثبت فروش 5 هزار تن سی اس او با مجموع ارزش 824 میلیاردریال در صدر فروشندگان این رینگ قرارگرفت. این در حالی است که شرکت پتروپالایش منگان با ثبت فروش 3 هزار تن برش پنتان با مجموع ارزش 729 میلیاردریال دومین فروشنده برتر این رینگ بود. رینگ داخلی طی روز چهارم تیر ماه میزبان عرضه های متعدد متانول بود که با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد.

شرکت پتروشیمی شیراز در این روز هزار و 700 تن متانول را برای قیمت پایه ای برابر 98 هزار و 744 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 2 هزار و 700 تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی 5.6درصدی انجامید به نحوی که میانگین نرخ فروش متانول از این بازار به 104 هزار و 362 ریال رسید. به این ترتیب فروش هزار و 700 تن متانول پتروشیمی شیراز ارزش ریالی برابر 177 میلیارد را در این رینگ رقم زد. سایر عرضه های متانول در رینگ داخلی نیز با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شده و عمده این محصولات معامله شد.

رونق معاملات برق سلف بورس انرژی

بررسی داده های بازار برق بورس انرژی ایران طی روز چهارم تیر ماه از فروش یک میلیارد کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه این بازار و ثبت مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 333 میلیاردریال حکایت دارد؛ این در حالی است که طی این روز 744 هزار کیلووات ساعت برق سبز از تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی به فروش رفت و مجموع ارزشی برابر 43 میلیاردریال را در این تابلو رقم زد.