آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۱
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

گروهی از هنرمندان: به عقب برنگردیم!

گروهی از هنرمندان با دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به تشکیل دولت سوم حسن روحانی و بازگشت به عقب هشدار دادند!

ازجمله این هنرمندان می توان به محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و کارشناس سینما اشاره کرد که با انتشار طرحی شامل تصویر شناسنامه حسن روحانی، نوشت: «برنگردی روز بد» که اشاره وی به عدم تکرار تجربه تلخ دولت های یازدهم و دوازدهم است.

سهیل سلیمی، کارگردان مجموعه تلویزیونی «جنایت نامرئی» در گفت وگو با خبرنگار کیهان با تاکید بر اینکه در انتخابات هشتم تیر باید به کسانی که هشت سال اقتصاد کشور را تعطیل کردند جواب نه بدهیم، گفت: انتخاب اصلح، یعنی انتخاب کسی که نگاه تمدنی به جایگاه ریاست جمهوری داشته باشد، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و حرکت در مسیر تحقق گام دوم انقلاب اسلامی را در افق تمام برنامه هایش لحاظ کند.

مازیار بیژنی، کاریکاتوریست نیز طرح های مختلفی با یادآوری خسارت های دولت حسن روحانی به کشور با عنوان «برای ایران به عقب برنمی گردیم...» در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

جواد شمقدری، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با سینماپرس با تاکید بر حضور و مشارکت حداکثری مردم در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از گفت وگو با سینماپرس گفت: در این مقطع ما نیاز به افرادی داریم که در مسیر شهیدجمهور گام بردارند و راه ایشان را ادامه دهند. اگر در این سال ها دستاوردهای شیرینی را لمس کردیم نباید در آن وقفه ایجاد شود. کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» و «بر بال فرشتگان» تاکید کرد: در دوره هایی برخی آمدند و عقبگردی را در کل کشور ایجاد کردند و دنبال منافع شخصی و گروهی خودشان بودند و با درد مردم بیگانه بودند و مشکلات جدی در داخل و خارج به وجود آوردند و در مقابل، دولت شهید رئیسی فرآیند مثبتی را باز کرد و جا دارد که مردم با بصیرت و دقت و مراقبت تلاش کنند تا راه شهید رئیسی استمرار یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما مردم چطور می توانند به این بصیرت دست یابند و فریب پروپاگاندای رسانه ای را نخورند متذکر شد: ما باید حافظه تاریخی مان را حفظ کنیم؛ ما باید یادمان بیاید برخی در دولت های قبل وعده هایی دادند که کشور را به نابودی کشاند و امروز همین وعده ها دوباره توسط برخی نامزدها تکرار می شود! در روزگاری برخی می خواستند با کمک خارجی و به قول خودشان رابطه با کدخدا مشکلات کشور را حل کنند و در این راستا موفق نبودند و جز حقارت و توقف در شرایط کشور چیز دیگری به وجود نیاوردند.

سیداحمد نجفی بازیگر «کارآگاه علوی» با ذکر این نکته که نباید به عقب برگردیم تاکید کرد: کوچک ترین اشتباهی می تواند ما را در حوزه فرهنگ و هنر به صد سال قبل بازگرداند. ما باید اجازه دهیم افراد متخصص در جاهای تخصصی مانند سینما کار کنند و کارشان را ادامه دهند.

مهدی فیوضی، کارگردان فیلم «نفوذی» با بیان اینکه بنده امیدوارم مردم به افرادی که از نظر شاخص به آقای رئیسی نزدیک هستند رای بدهند، تاکید کرد: برخی جریانات موج سازی ها را از روز اول شروع کردند و می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. این ها پشتوانه مالی و رسانه قوی دارند و در فضای مجازی هم حسابی کار می کنند و بنده امیدوارم مردم دیگر گول آن ها را نخورند.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز با بیان اینکه ما به هیچ عنوان نباید به عقب برگردیم تصریح کرد: آرزو کردن برخی افراد برای اینکه برخی وابستگان دولت آقای روحانی دوباره اداره اجرائی کشور را در دست بگیرند درست مانند آن است که دعا کنند که خداوند دوباره کرونا را برگرداند. امیرالمومنین حضرت علی (ع) می فرمایند وای بر انسانی که از یک سوراخ دو بار گزیده شود.

10 تیر با حضور سردار حاجی زاده: «جرقه های آتش منحنی سپاه» رونمایی می شود

کتاب «جرقه های آتش منحنی سپاه» نوشته عباس حیدری مقدم با حضور سردار یعقوب زهدی و سردار امیرعلی حاجی زاده روز یکشنبه 10 تیر در سالن همایش های خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی می شود.

حیدری مقدم با نوشتن این اثر تاریخ شفاهی توپخانه سپاه به روایت فرماندهان را به رشته تحریر درآورده است.

«خیر الله تقیانی پور» دبیر چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر شد

حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی خیر الله تقیانی پور را به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منصوب کرد.

در بخشی از حکم دبیری خیرالله تقیانی پور چنین آمده است: بهره مندی از همه ظرفیت ها و توانمندی های تئاتر کشور، توجه به ارکان اصلی جشنواره تئاتر فجر و پرهیز از گسترده شدن ناموزون جشنواره، توجه به حضور آثار باکیفیت خارجی در بخش بین الملل و برنامه ریزی برای ارزیابی کیفی و عادلانه آثار در تمامی بخش ها در راستای تحقق جشنواره ای با محوریت امید، همدلی و نشاط از وظایف جنابعالی است. امید است با استعانت از درگاه خداوند متعال، در انجام این مسئولیت مهم فرهنگی و هنری موفق و سربلند باشید.

افتتاح نمایشگاه عکس «شهید خدمت»

در آستانه اربعین شهدای خدمت، نمایشگاه عکس «شهید خدمت» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مدیران، دیروز (6 تیرماه) در محل سازمان سینمایی کشور افتتاح شد. این نمایشگاه به مناسبت اربعین شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شهید آن بزرگوار برپا شده است.

نمایشگاه عکس«شهید خدمت» 32 فریم عکس از آرشیو عکس های ریاست جمهوری است که فعالیت صادقانه شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در طی سال های خدمت خالصانه به کشور به تصویر کشیده است و عکس ها، روایت هایی آشنا و صمیمی است از مردی که شبیه هیچ سیاستمداری نبود.

هیئتی ها در 400 نقطه بزرگداشت «حماسه جمهور» می گیرند

همزمان با هفتم تیرماه، چهلمین روز شهادت آیت الله رئیسی و همراهان، بناست مراسم بزرگداشت در هیئت ها برگزار شود.

در 400 نقطه که محل خدمات آیت الله رئیسی بوده مانند کارگاه ها و کارخانه های احیا شده، مجالس بزرگداشت از سوی هیئت های مذهبی با عنوان «حماسه جمهور» برگزار می شود و تلاش ها، دستاوردها، خدمات و ویژگی های شهید رئیسی و همراهان بیان خواهد شد.

کارخانه هپکو اراک و کارخانه نیشکر هفت تپه از محل های اصلی برگزاری بزرگداشت حماسه جمهور توسط هیات های مذهبی است. یکی دیگر از اقدامات و رویدادهای هیئت های مذهبی در این ایام، برپایی 10 هزار موکب خدمت است که توسط مساجد و هیئت ها در محلات سراسر ایران برپا می شود.

هیئتی ها در این موکب ها، به یاد شهدای خدمت به مردم خدمت رسانی می کنند و فرصتی هم برای گفت وگو با مردم خواهند داشت تا رسالت جهاد تبیینی خود را میسر کنند.