آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۱
دانشگاه
۷

روایت دانشجویان از شب های امتحان

نیمسال دوم تحصیلی هم با فراز و نشیب های خود به پایان رسید و حال دانشجویان در خوابگاه با کشمکش های امتحانات سر و کار دارند، اما این پایان ماجرا نیست! بلکه آغاز ماجرای دانشجویان خوابگاهی است.

مگر می شود شب امتحان باشد و دانشجویان تا صبح بیدار نمانند؟ در واقع رسالت دانشجویی این است که شب تا صبح را بیدار باشند و صبح امتحان با سروصورت رنگ پریده به جلسه امتحان بروند و قصدشان از آمدن به امتحان هم پر کردن برگه امتحانی باشد.

این روزها تنها دلخوشی دانشجویان خواب بعد از امتحان است. ترم دانشگاه ها به پایان رسید و حال دانشجویان باید کمر همت را برای امتحانات ببندند، از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان، درس خواندن در خوابگاه و اتاق های خوابگاهی دردسر های خاص خودش را دارد.

از شب های سخت امتحان که بگذریم، به دستگاه سرمایشی خوابگاه می رسیم که دقیقا در زمانی که از صبح در اتاق هستیم خراب می شود اما امان از روزی که از 8 صبح تا 5 بعدازظهر کلاس داشته باشیم و باید از سرمای اتاق تهویه را خاموش کنیم. اما قسمت تلخ ماجرا زمانی است که امتحانات دانشگاه ها با مسابقات جام ملت های اروپا همزمان شده است و دانشجویان عشق فوتبال، برنامه درسی و مطالعه خود را به نحوی تنظیم می کنند که بتوانند مسابقات تیم مورد علاقه خود را ببینند.

این ها صحبت های دانشجویان ساکن در یکی از خوابگاه های تهران است که از دغدغه های خودشان می گویند. یکی دیگر از دانشجویان می گوید: بیش از هر زمان دیگر کمبود فضای مطالعاتی در محیط خوابگاه ها بیشتر به چشم ما دانشجویان می آید، جالب است برایتان بگویم در خوابگاه جاهایی وجود دارد که اصلا در طول سال تحصیلی آن جا را نگاه هم نمی کردیم، ولی در زمان امتحان دانشجویان را در فضاهایی همچون بالکن ها، پشت بام و نمازخانه می بینید اگر بخواهم راحت تر بگویم در زمان امتحانات این مکان ها تغییر کاربری می دهند، البته از تغییر کاربری گذشته و کار خود را به درستی انجام می دهند.

یکی دیگر از دانشجویان ادامه می دهد: یک نکته مهم مسئله تغذیه دانشجو است که در این باره تسهیلاتی از جانب دانشگاه در اختیار دانشجو قرار نمی گیرد، باتوجه به فشار مضاعفی که از نظر جسمی و روحی در زمان امتحانات بر روی دانشجویان است، به نظر من باید یک برنامه ویژه غذایی در دسترس دانشجویان قرار گرفته شود، تا مسیر دانشجویان برای درس خواندن هموار شود.

دانشجوی دیگری می گوید: حال که امتحانات آغاز شده است، حال و هوای خوابگاه های دانشجویی تغییر کرده است و تمامی دانشجویان به دنبال بقچه کردن دروس، کتاب ها و جزوه های خود هستند و خود را برای پشت سر گذاشتن امتحانات آماده می کنند، به قول معروف ما دانشجویان می خواهیم درس های انبار شده یک ترم را یک شبه جمع کنیم.

یکی دیگر از دانشجویان از تجربه خواب ماندن خود می گوید: در یک روز دو امتحان به صورت همزمان داشتم و شب قبل نیز تا صبح درس خوانده بودم و خواب بر چشم هایم غلبه کرده بود و حاضر بودم برای نیم ساعت خواب هر کاری انجام دهم، در نهایت در گوشه اتاق خوابگاه مچاله شدم و به دوستانم گفتم من این نیم ساعت را می خوابم و برای امتحان مرا بیدار کنید، چشمتان روز بد نبیند، به قدری درگیر خواب شده بودم که دوستان مرا بیدار کرده بودند و حتی با آن ها صحبت هم کرده بودم! ولی خواب ماندم، چند دقیقه از امتحان گذشته بود که از خواب پریدم و با همان حالت سر جلسه امتحان رفتم.

به نقل از فارس؛ این ها بخشی از صحبت های دانشجویان خوابگاهی است، که از دغدغه های خود در روزهای امتحانی می گویند.