آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

ناآرامی و جنگ در کنیا، نیجر و سودان ده ها نفر به خاک و خون کشیده شدند

در پی حمله گروه های تروریستی علیه نیروهای نظامی نیجر 20 نفر کشته و 9 تن زخمی شدند. در سوی دیگر قاره آفریقا، منابع بیمارستانی در پایتخت کنیا از کشته شدن حداقل 10 نفر در اعتراضات به قانون مالیات خبر داده اند و کمی آن طرف تر یعنی در سودان نیز جنگ داخلی، همچنان قربانی می گیرد.

شاید به دلیل توجه رسانه ها و افکار عمومی جهان به جنگ غزه، ناآرامی ها و جنگ های خونین در سایر نقاط جهان از جمله آفریقا زیاد به چشم نمی آیند. تلویزیون دولتی نیجر همین دیروز بود که به نقل از بیانیه وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: در پی حمله مسلحانه گروه های تروریستی علیه پایگاه نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه تاسیا 20 نظامی و غیرنظامی کشته و 9 نفر نیز زخمی شدند. در پی این حمله تروریستی دولت نیجر 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. بنابر این گزارش در این حادثه ده ها تروریست نیز کشته شدند و نیروهای زمینی و هوائی ارتش نیجر همچنان در حال انجام عملیات حذف بقیه عناصر تروریستی هستند. گفتنی است، منطقه تیلابری- واقع در «مثلث مرزی» بین نیجر، بورکینافاسو و مالی- سال هاست که شاهد حملات خونین گروه های تروریستی مرتبط با القاعده، داعش و... بوده است.

اما در طرف دیگر قاره سیاه، شهر «نایروبی» پایتخت کنیا از روز سه شنبه صحنه اعتراضات گسترده به قانون جدید مالیات است؛ طوری که معترضان برای دقایقی توانستند وارد ساختمان پارلمان این کشور شوند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تا زمان تنظیم این گزارش، 10 نفر در این اعتراضات کشته و ده ها تن دیگر در مقابل ساختمان پارلمان به دست پلیس زخمی شده اند. شاهدان عینی می گویند بخش هایی از ساختمان پارلمان دچار آتش سوزی شده و پلیس نیز علاوه بر شلیک مستقیم گلوله، از گاز اشک آور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرده است. به گفته نیروهای امدادی در محوطه پارلمان، حداقل 50 نفر در پی شلیک گلوله یا استنشاق گاز اشک آور زخمی شده اند. معترضان که اکثرشان را جوانان تشکیل می دهند، همچنین همه مردم کنیا را به اعتراضات و اعتصاب عمومی در تمامی استان های کنیا دعوت کرده اند.

همچنین در طرف دیگر آفریقا، در سودان نیز جنگ داخلی همچنان کشته می‎گیرد. رسانه ها از ادامه درگیری بین ارتش و اعضای نیرو های پشتیبانی سریع در غرب سودان و کشته و زخمی شدن شماری از مردم خبر دادند. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی گزارش کرد که در جریان درگیری های این روزها در غرب سودان 4 نفر کشته و 16 نفر زخمی شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته هماهنگی مقاومت در الفاشر در بیانیه ای اعلام کرد که تلفات در اردوگاه «ابوشوق» در الفاشر در ایالت دارفور شمالی رخ داده است. کمیته هماهنگی نیرو های طرف مقابل را به گلوله باران عمدی بیمارستان های شهر متهم کرد.

2023، خشن ترین و خونین ترین سال از نگاه موسسه صلح اسلو

سرویس خارجی: موسسه تحقیقاتی صلح اسلو از سال گذشته میلادی به عنوان بدترین سال جهان از نظر خشونت در بیش از سه دهه اخیر نام می برد.

گویا جنون جنگ همچنان در دنیای مدرن فراگیر است، چه بسا فراگیرتر و خونبارتر از گذشته و این مسئله بغرنج پیش فرض مطوی در تفکر مدرن را زیر سوال می برد که «امروز از دیروز بهتر است و فردا از امروز بهتر است، چرا که تاریخ سیری رو به جلو دارد»!

«موسسه تحقیقات صلح اسلو» (PRIO) در نروژ یک گزارش تکان دهنده منتشر کرده است که نشان می دهد سال 2023 میلادی خشونت بارترین سال در جهان از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 تاکنون بوده است. بنا بر آنچه در گزارش این موسسه غیر دولتی بین المللی آمده، شمار درگیری های مختلف در سطح جهان در سال گذشته میلادی از مجموع درگیری های در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر بوده در حالی که تعداد درگیری های میان کشورها نیز به 59 مورد رسیده که بالاترین میزان از سال 1946 تاکنون به شمار می آید.

این موسسه در گزارش خود همچنین نوشته است که درگیری های سال 2023 میلادی باعث شده 122هزار نفر از جمله 71هزار نفر در اوکراین و 23هزار نفر در نوار غزه جان خود را از دست بدهند و این آمار نیز به نوبه خود بیانگر میزان ویرانی و خسارت های جانی ناشی از درگیری های مذکور است. گزارش موسسه تحقیقات صلح اسلو همچنین حاکی از آن است که شمار درگیری های میان گروه های غیرمرتبط با کشورها نیز به 75 مورد رسیده که بیشتر آنها در مکزیک و برزیل روی داده و به طور عمده با باندها و موادمخدر در ارتباط بوده است. بر اساس این گزارش، خشونت علیه غیرنظامیان به کشته شدن بیش از 10هزار و 200 نفر انجامیده که بیشتر آنها ناشی از گروه های غیرمرتبط با کشورها بوده و باعث پیچیدگی بیشتر وضعیت انسانی و امنیتی در بسیاری از مناطق می شود.

گزارش موسسه مذکور همچنین پیچیدگی درگیری های نوین و دشواری مدیریت آنها را نشان می دهد جایی که شاهد پیچیدگی بیشتر و افزایش طرف های درگیر هستند و کارشناسان نیز بر این باورند که این مسئله چالش بزرگی برای تلاش های بین المللی در راستای دستیابی به صلح و ثبات به شمار می آید. موسسه تحقیقات صلح اسلو در ادامه گزارش خود بر لزوم اتخاذ رویکردی جدید و جامع برای مقابله با این درگیری های چندوجهی از جمله تقویت همکاری های بین المللی و توسعه راهبردهای تاثیرگذار برای کاهش خشونت و حفاظت از غیرنظامیان تاکید می کند. آن طور که شفقنا به نقل از آناتولی نوشته است، گزارش مذکور با توجه به اعداد و ارقام ترسناکی که در آن ذکر شده، همچنین نیاز فوری به اقدام سریع و پایدار برای نجات جان افراد و دستیابی به صلح جهانی را برجسته می کند.

کشورها یکی یکی از اتباع خود می خواهند لبنان را ترک کنند!

در پی تشدید تنش ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای غربی از شهروندان خود خواستند که هرچه سریع تر خاک لبنان را ترک کنند.

وزارت امور خارجه کانادا و هلند با صدور بیانیه هایی از شهروندان خود خواستند به دلیل خطر تشدید درگیری ها لبنان را ترک کنند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا، از کانادایی ها خواست تا زمانی که پروازهای تجاری همچنان فعال هستند، این کشور را ترک کنند. وی ادامه داد: «وضعیت امنیتی لبنان به دلیل خشونت های مداوم و فزاینده بین حزب الله و اسرائیل به طور فزاینده ای متزلزل و غیرقابل پیش بینی می شود و ممکن است بدون هشدار قبلی بدتر شود.» طی روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای ماجراجویی نظامی در لبنان هشدار داده اند. کارشناسان نیز بر این باورند که در صورت بروز هرگونه حماقتی از سوی رژیم صهیونیستی ، حزب الله لبنان با ده ها هزار موشک این قالبیت را دارد که سرتاسر سرزمین های اشغالی را هدف حملات ویرانگر خود قرار دهد.

ریشی سوناک به آخر خط رسید انگلیسی ها او را نمی خواهند

نتایج تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان دهنده عمق نارضایتی مردم از عملکرد حزب حاکم و محافظه کار این کشور و بیانگر این است که دولت «ریشی سوناک» در فاصله یک هفته مانده به انتخابات، به آخر خط رسیده است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه «ایپسوس» به درخواست نشریه استاندارند چاپ لندن، 81درصد مردم از دولت «ریشی سوناک» ناراضی اند و برای اداره کشور مناسب نمی دانند. این آمار بالاترین میزان نارضایتی در تاریخ حزب محافظه کار انگلیس است که رکورد دولت «جیمز کالاهان» در سال 1979 را که 64درصد بود، جابه جا کرده است. طبق نظرسنجی صورت گرفته، 75درصد رای دهندگان از «ریشی سوناک» ناراضی اند و 72درصد هم حزب حاکم محافظه کار را دوست ندارند. بر اساس این آمارها، 78درصد هم معتقدند که زمان تغییر دولت فرا رسیده و حزب کارگر از سیاست های بهتری در حوزه طیف مختلفی از مسائل اقتصادی، مالی، سیاست خارجی و مهاجرتی برخوردار است.