آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۸
رسانه
۷

«جام جم» در زاد روز رادیو ورزش با مدیران این شبکه گفت و گو کرده است

ورزش روی امواج صدا

گفتگو: مریم کریمی

هشتم تیرماه سال 1378 رادیو ورزش کار خود را آغاز کرد و شد عضوی از اعضای دیگر شبکه های رادیویی. شاید برای تان جالب باشد که این شبکه رادیویی چطور شکل گرفت. رادیو ورزش به همت جمعی از عاشقان ورزش و رسانه در سپهر رسانه ای ایران متولد شد و در همه این سال ها سعی کرده پاسخگوی نیاز مخاطبان در رویدادهای ورزشی باشد.

بدون شک رادیو ورزش امروز یک شبکه محبوب با شعار سلامتی، نشاط و افتخار در میان علاقه مندان به ورزش است. در این شبکه رادیویی بزرگان بسیاری حضور داشتند. از شادروان مسعود اسکویی گرفته تا دیگرگزارشگران مطرح این شبکه. به بهانه سالروز تاسیس این شبکه با مدیر رادیو ورزش و مدیران گروه های این شبکه به صحبت نشستیم که در ادامه می خوانید.

توجه به تولیدات مردمی

علی اصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش در پاسخ به این سوال که در رادیو ورزش در راستای سند تحول سازمان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ به جام جم گفت: هویت محوری و عدالت گستری در راس طراحی برنامه های رادیو ورزش بوده و در راستای سند تحول سازمان صداو سیما، اقدامات متعددی برای ارتقای کیفیت برنامه ها و افزایش مخاطبان وهمسویی با اهداف این سند انجام شده است. تولیدات مردمی نیز ازاموری بوده که به آن توجه شده است.رادیو ورزش با برگزاری پویش ها، جشنواره ها و... به دنبال شناسایی و جذب استعدادهای مردمی در حوزه های برنامه سازی رادیویی با موضوع ورزش بوده است.وی ادامه داد: رادیو ورزش بانوان در راستای عدالت محوری با اختصاص زمان در برنامه های ویژه به دنبال ترویج حضور و فعالیت بانوان در ورزش و همچنین انعکاس دستاوردها و چالش های مربوط به این حوزه به عنوان مزیت نسبی رادیو نسبت به تلویزیون، در این زمینه فعالیت دارد. پرداختن به استان ها و شهرستان ها و روستاها از گذشته مورد توجه این شبکه بوده و برنامه های جدیدی هم در این راستا طراحی شده است که به معرفی و پرداختن به ورزش های سنتی و محلی گوناگون در ایران برای حفظ و ترویج این میراث ارزشمند فرهنگی و همچنین افزایش تنوع در رادیو ورزش می پردازد. توجه به موضوع خانواده، عفاف وحجاب و زن ایرانی در رادیو ورزش و رادیو ورزش بانوان جایگاه مناسبی دارد. افزون بر این، در ویژه برنامه های متعددی به موضوع ایثار و شهادت در جامعه ورزش هم می پردازد.احمدی درباره این که برای آینده رادیو ورزش چه برنامه ای دارید؟ تاکید کرد: تولید محتوا و برنامه سازی با کیفیت بهتر، جذب برنامه سازان خلاق و با سابقه، به کارگیری فناوری های نوین، افزایش برنامه های تخصصی در رشته های مختلف به خصوص رشته های المپیکی و پرطرفدار، تلاش برای ساخت برنامه های تعاملی به منظور افزایش مشارکت مخاطبان، پوشش حداکثری و پخش مسابقات ورزش ایران و جهان (المپیک و پارالمپیک)، مسابقات مهم فوتبال ایران و جهان و...، آموزش و تربیت و به کارگیری نیروی جوان مستعد برای بخش های مختلف برنامه سازی به خصوص در گزارشگری در رادیو ورزش و بانوان، پوشش گسترده مسابقات بانوان با توسعه و افزایش ساعت پخش رادیو ورزش بانوان، ترویج ورزش های همگانی به عنوان محرک و پیشران ورزش قهرمانی از اقداماتی است که دنبال می کنیم.

مرجع تخصصی

محمودرضا حسنلو، مدیر گروه فضای مجازی هم گفت: رادیو ورزش به عنوان پرشنونده ترین شبکه رادیویی تخصصی کل کشور هشتم تیر 1378 آغاز به کار کرد و در مدت کوتاهی به عنوان مرجع تخصصی اخبار و رویدادهای ورزشی شناخته شد. حضور بزرگانی ازجمله مرحوم استاد اسکویی به عنوان یکی از پایه گذاران این شبکه و استفاده از قشر جوان در برنامه سازی و گویندگی یکی دیگر از نقاط قوت این شبکه رادیویی است. مدیران شبکه رادیویی ورزش به صورت دائم از طریق تارنمای شبکه، پیام رسان های داخلی و سامانه ارتباط مردمی 162 با مخاطبان ارزشمند شبکه در ارتباط مستقیم هستند و نکات مهم و کارشناسی که مردم ورزش دوست از سراسر میهن اسلامی برای ما ارسال می کنند، در بهبود فعالیت ها به کار برده می شود. گروه فضای مجازی با راه اندازی کانال های متنوع در پیام رسان های مختلف داخلی و با حضور 24 ساعته و هفت روز هفته در عرصه فضای سایبری در کمترین زمان ممکن مخاطبان خود را در سراسر ایران اسلامی از آخرین نتایج رویدادها، مسابقات و رقابت های ورزشی آقایان و بانوان مطلع می کند.

پوشش رویدادهای مهم داخلی و بین المللی

زین العابدین مختاریان، مدیر گروه مسابقات و ورزش قهرمانی نیز به جام جم گفت: پوشش کامل رویدادهای مهم ورزشی داخلی و بین المللی متناسب با انتظارات مخاطبان و نیز اطلاع رسانی مبتنی بر سه اصل صحت، سرعت و دقت در اولویت های برنامه سازی گروه مسابقات و ورزش قهرمانی قرار دارد. مخاطبان رادیو ورزش از طرق مختلف تلفنی، پیامکی و فضای مجازی نظرات خود را به ما منتقل می کنند. نظرات مخاطبان حتما مهم و تاثیرگذار است و رسانه نمی تواند به نظرات مخاطبان بی توجه باشد، چون قاعدتا مخاطبان خود را از دست خواهد داد. در موارد بسیاری، نقطه نظرات مخاطبان حتی در حین پخش برنامه، بررسی و در صورت امکان در برنامه اعمال می شود.

بهره بردن از کارشناسان خبره

محمدرضا خاکپور، مدیرگروه تفریحات و ورزش همگانی هم عنوان کرد: موضوعاتی در رادیو ورزش مورد توجه است که به تشویق مردم به انجام فعالیت های بدنی منظم، صرف نظر از سن، توانایی یا سطح تناسب اندام آنها می پردازد.این موضوعات شامل آموزش های ورزشی، بحث در مورد فواید سلامتی و ورزش و معرفی داستان های افراد موفق در ورزش همگانی است. توجه به ورزش و سلامتی در سنین پایه چون کودکان و نوجوانان در اولویت های رادیو ورزش قرار دارد .برای غنای محتوایی رادیو ورزش حتما باید از حضور کارشناسان ورزشی بهره بگیریم. درحال حاضر کارشناسان زبده و توانمندی در برنامه های گردش و ورزش و نیمکت و محوطه گفت وگو و عصرانه با این برنامه ها همکاری دارند.

تلاش شبانه روزی

حسن ملاصالحی، مدیر پخش و نظارت توضیح داد: با توجه به این که رادیو رسانه ای است که دسترسی به آن برای مخاطبان راحت تر بوده و به نسبت سیما و دیگر رسانه های مکتوب و نوین برخی محدودیت ها را ندارد، لذا مردم به رادیو و مخصوصا شبکه رادیویی ورزش اقبال بیشتری داشته و از این لحاظ مرجعیت خبری خاصی دارد و با این شاخصه مهم توانسته عموم مردم فهیم جامعه، نخبگان ورزشی و... را در جریان موضوعات ورزشی روز ایران و جهان قرار دهد و با توجه به این که 90 درصد برنامه های شبکه رادیویی ورزش زنده است و به مسابقات ورزشی ایران و جهان می پردازد لذا تمام سعی و تلاش شبانه روزی خود را در این راستا نموده تا شنوندگانش را راضی نگه دارد.

ترویج زندگی سالم

شهرام جهانشیری، مدیر گروه فرهنگ و علوم ورزشی نیز تاکید کرد: برنامه سازی با محوریت اصالت بخشی بر تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک حوزه علمی از طریق تقویت بنیه علمی ورزش کشور و ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به این امر با آموزش ورزش و افزایش سطح عمومی دانش و اطلاعات ورزشی، همچنین تولید برنامه هایی در زمینه علوم ورزشی و نقش آن در پیشگیری و افزایش سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی مردم و توسعه فرهنگ فعالیت جسمانی در خانواده ها و تبیین نقش ورزش و تربیت بدنی در ابعاد مختلف زندگی جزو اولویت های برنامه سازی در رادیو ورزش است. برنامه سازی با موضوعاتی چون ترویج زندگی سالم از طریق ورزش، رعایت ارزش های اخلاقی و فرهنگی، حفظ کرامت انسانی، مدیریت تحول گرا، آموزش تفکر برنامه محوری، نگرش سیستمی و اعتقاد به کار گروهی در دستورکار قرار دارد.

گپ

دغدغه ورزش بانوان

مریم رستمی، مدیر رادیو ورزش بانوان گفت: با توجه به سابقه کاری ام در رادیو ورزش، حس در خانه بودن را در این شبکه پرمخاطب دارم. از سال 78 که همراه همکاران در عناوین مختلف مثل گزارشگری، نویسندگی و تهیه کنندگی برنامه های مختلف را برعهده داشتم خاطرات زیادی را در کنار هم تجربه کردیم. توجه به نیاز مخاطب اولین دغدغه ما مثل هر رسانه دیگر است. راه اندازی شبکه تخصصی بانوان و پخش مسابقات آنها برای نخستین بار بیانگر همین موضوع است. ورزش بانوان در بعد قهرمانی و همگانی موضوع اصلی ماست که خوشبختانه با پشتوانه رادیو ورزش در این دوسال توانستیم عملکرد نسبتا قابل قبولی را در پخش مسابقات بانوان و برنامه سازی تخصصی انجام دهیم. در 25 سال گذشته خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارم. تلخ در شکست ورزشکاران، شیرین در بردها. ساختن ویژه برنامه های تحویل سال یا سالگرد شبکه با مهمانان ویژه همیشه خاطرات جذابی برای تهیه کنندگان به همراه دارد.