آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۴۹۷
ورزشی
۱۶
کارشناس

آنالیز حریفان ایران از نگاه چراغپور

نه مرگ، نه آسان

گردآورنده: محمد محمدی سدهی

روز پنجشنبه یکی دیگر از روزهای پراهمیت فوتبال ایران محسوب می شد چرا که در این روز نام حریفان تیم ملی در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 از گوی شیشه ای خارج و مشخص شد که فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی که 3 کشور مکزیک، کانادا و امریکا میزبانان آن هستند، با چه تیم هایی همگروه شده است. شاگردان امیر قلعه نویی در این مرحله باید با تیم های قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی در گروه A رقابت کنند. پس ازقرعه کشی مسابقات کارشناسان فوتبال معتقد بودند که تیم ملی در گروه آسانی قرار گرفته است و با این شرایط می تواند به راحتی خود را در جام جهانی ببیند. در این بین جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در خصوص گروه تیم ملی به «ایران» می گوید: «گروهی که تیم ملی در آن قرار گرفته را می توانیم سهل یا ممتنع بدانیم چرا که می توانیم همگروهی با تیم های قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی را هم سخت بدانیم هم آسان.»

تیم های رو به رشد قطر و امارات

این کارشناس فوتبال صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد: «با این شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم های قطر، امارات، ازبکستان، قرقیزستان و کره شمالی همگروه شده که تیم های قطر و امارات از یک خانواده هستند و این دو تیم جزو تیم هایی محسوب می شوند که فوتبال شان درحال رشد است. هر فوتبالی ژنوم (ژنتیک) خاص خودش را دارد که این ژنوم به مواردی همچون اخلاق، استراتژی، رفتار و... مربوط می شود. ما باید مقابل رقبایمان سبک فوتبال مان را انعطاف پذیر کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم بلایی که بر سر تیم های پرتغال و آلمان در همین جام ملت های اروپا آمد را تجربه خواهیم کرد و مقابل رقیبان مان بازنده خواهیم بود.»

شباهت ازبکستان و قرقیزستان به شوروی سابق

چراغپور می گوید: «ازبکستان جزو تیم هایی محسوب می شود که سبک فوتبالی اش همانند شوروی سابق است و ما همیشه مقابل این تیم به مشکل می خوریم. ازبک ها فوتبال شان متحول شده و آنها به واسطه قدرت بدنی، تکنیک و موارد اینچنینی مقابل رقبای خود خوب ظاهر می شوند. قرقیزستان نیز چنین شرایطی دارد و این تیم هم رشد خوبی داشته و به سبک فوتبال شوروی سابق بازی می کند.»

تیم مرموز کره شمالی

او در خصوص کره شمالی می گوید: «نژاد کره شمالی جزو نژادهای پرتحرک است که البته بازیکنان این تیم به دلیل شرایط کشورشان با فشار سیاسی زیادی روبه رو می شوند. قطعا به این تیم می گویند که فوتبال همانند جنگ است و بازیکنان این تیم باانگیزه نظامی وارد زمین می شوند. این تیم جزو تیم های مرموز محسوب می شود که پیش بینی دیدار تیم ملی با این تیم مشکل است.»