آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۹
بین الملل
۱۸
گزارش

کودتا در بولیوی شکست خورد

ناکامی اسرائیل در انتقام از بولیوی

آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته نشان داده اند برای انتقام از کشورهایی که در پازل قدرت آنها نیستند از هر ابزاری استفاده می کنند و یکی از این ابزارها که واشنگتن در آن ید طولایی دارد کودتاست.

کشورهای آمریکای لاتین که مدت هاست از بازی کردن درراستای سیاست های آمریکا ورژیم صهیونیستی خارج شده اند یکی از اصلی ترین اهداف انتقام واشنگتن و تل آویو هستند، به ویژه در ماه های گذشته که برخی از کشورهای آمریکای لاتین، روابط خود را با اسرائیل به دلیل جنایات در غزه قطع کرده اند و شدیدترین موضع گیری ها را علیه رژیم صهیونیستی داشته اند.دراین میان بولیوی که روابط مستحکمی با روسیه نیز دارد به یکی از اولویت های آمریکا واسرائیل تبدیل شده است.به گفته برخی کارشناسان، شرکت گازپروم روسیه فعالیت گسترده و عمیقی در بولیوی دارد و تقریبا 20درصد سهام تولید گاز این کشور را از سال2020دراختیار گرفته است.حتی روس ها بحث همکاری در مورد نیروگاه ها و مسائل نظامی را با دولت فعلی بولیوی دنبال می کنند.همه این مسائل، زمینه ساز شکل گیری کودتای اخیر در بولیوی شد و شامگاه چهارشنبه گروهی از نظامیان ارتش بولیوی با سرکردگی ژنرال زونیگا با یورش به کاخ ریاست جمهوری بولیوی قصد سرنگونی دولت لوئیس آرسه را داشتند که این شورش نظامی شکست خورد و اکنون با گذشت چند روز از این کودتا، شرایط در نیروهای مسلح بولیوی تحت کنترل کامل قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک، ادموندو نوویو، وزیر دفاع بولیوی با حضور درجمع خبرنگاران اعلام کرد: «شرایط در نیروهای مسلح بولیوی تحت کنترل کامل قرار دارد.» وی گفت: «ما کنترل کامل و مطلق بر نیروهای مسلح داریم؛ به لطف فرماندهی ارتش، اکنون همه چیز تحت کنترل است. تحقیقات نظامی وغیرنظامی(درباره کودتا) آغازخواهد شد.» وزیر دفاع بولیوی همچنین خطاب به مردم بولیوی گفت: «مایلم به همه شهروندان بگویم که به زندگی روزانه خود برگردند.» لوئیس آرسه، رئیس جمهور بولیوی هم در کنفرانسی خبری ضمن اعلام شکست کودتا در این کشور اعلام کرد ژنرال خوان خوزه زونیگا، رهبرکودتاگران درلاپاز،پایتخت این کشور، دستگیر شده است.

تلویزیون دولتی بولیوی هم از عقب نشینی زره پوش های ارتش و بازپس گیری اماکن حیاتی لاپاز توسط پلیس خبر داد. به گفته کارلوس دل کاستیو، وزیر کشور بولیوی در درگیری بین کودتاگران و ارتش ومردم بولیوی دست کم 9نفر زخمی شدند و نیروهای پلیس، ژنرال های دخیل در کودتا را بازداشت کردند، ازجمله خوان خوزه زونیگا که فرماندهی این کودتا رابرعهده داشت. ژنرال نیروی هوایی، مارسلو خاویر سگرا ومعاون دریاسالار، خوان آرنس سالوادور نیز بازداشت شدند.دفتر دادستانی بولیوی زونیگا را به تروریسم متهم کرده است.

محکومیت دخالت خارجی

در پی دخالت های خارجی برای کودتا در بولیوی و اقدام گروهی ازنظامیان ارتش بولیوی به سرکردگی ژنرال زونیگا در زمینه کودتا، برخی کشورها ازجمله وزارت خارجه کشورمان تلاش برای کودتا دراین کشور رامحکوم کردند.ناصر کنعانی،سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تلاش برای کودتا در بولیوی گفت: «ما کودتا علیه بنیان های دموکراسی و تعرض به نهادهای دموکراتیک و دولت قانونی در بولیوی را محکوم می کنیم و بر اعاده نظم و قانون و بازگشت قدرت به دولت قانونی این کشور تاکید داریم.»

روسیه نیز در مورد «دخالت خارجی مخرب» در این کشور آمریکای لاتین هشدار داد و ضمن محکوم کردن تلاش برای کودتای نظامی در بولیوی از رئیس جمهور این کشور حمایت کرد.وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «ما به شدت تلاش برای کودتای نظامی را محکوم می کنیم. ما حمایت کامل و تزلزل ناپذیر خود را از دولت رئیس جمهور لوئیس آرسه ابراز می داریم.»

سران کشورها و دولت های منطقه آمریکای لاتین نیز با محکوم کردن کودتا، به این واقعه واکنش نشان دادند.