آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۹
فرهنگ و هنر
۵
زاویه دید

جمع بندی انتخابات چهاردهم

آغازی نو برای یک پایان

احمد میراحسان (نویسنده و منتقد)

ایرانی ها و شیعیان جهان عدد عجیب 14 را دوست دارند. این عدد در جمع غریب به 5 بدل می شود. وقتی انسان یک دستش را نشان احد واحد بالا بگیرد، پنج انگشت آن احد واحد 14 بند دارد. این شیعیان علی امیرالمومنین ولی ا...الاعظم را به یاد خدا و پنج تن و 14 شاخه معصوم این شجره طیبه و ریشه پاک هدایت می اندازد.

ایرانیان عدد مقدس 14را عددی مبارک و قدسی می شمرند،چون عدد14یادآور دو 7و نیز 14 ماه تابان و امامان راهنما و روشنی بخش ظلمات جهل در زمین است. آنان دارای عصمت ذاتی و پاک هستند، از هررجس و آلودگی جهل و خطا و نادانی و دست اندازی نفس امرکننده به هر بی معرفتی و خطای شناختی وفکری وگرفتاری رفتاری واخلاقی و لغزش عملی درعبودیت خالص و هدایت عام و خاص مردم جهان و نسبت به هستی مصون هستند.آنان هستندگان و باشندگان معصوم وسروران انسان ها و انبیا و تجلی اسم جامع و اسم اعظم خداوند در دنیا و جهان جاودانه اند.صلوات ا...علیهم وعلی انوارهم. ازهر رخداد و بهانه ایرانیان بهره می برند تا گوشزد کنند شرافت در پیروی از خدا و 14ماه عرشی در ظلمات شب دی جور غیبت و فراق است تا برای آدمی سعادتمند آن لقای رستگاری بخش سررسید و در جاودانگی مطمئن بهشت جاودانه رضایت و ولایت بیارمد.

نقش درست صداوسیما

مومنان ایران انتخابات چهاردهم را به فال نیک می گیرند و درس های آن رابه یاد خواهندداشت.پیش ازهر درسی این دوره انتخابات نشان داد صداوسیما اداره شایسته دوران تازه حیات پیشرو ایران را پیدا کرده است.نقش درست خود را یافته است و مسیر پیشروان پیشران را طی می کند ودرجاده کم کردن نواقص وافزودن درستی های معنوی وساختاری تبلیغ ورسانه ملی پیش می رودونقش بزرگی در مردم سالاری دینی و اجرای منویات رهبر بزرگوار این مردم سالاری و طرح تربیتی حکیمانه و مدیریت دقیق و آگاهانه ایشان ایفا می کند. طی دهه ها رهبری معظم با کیاست و تشخیص درست سکان نفی عملی روحیات کهنه استبدادی در حکمرانی و درون مردم و گروه های سیاسی و روشنفکران دینی و حتی اهل علم را به دست مقتدر ولایت فقیه پیش بردند. استوار با قانون ستیزی مقابله کردند و هوشمندانه قبض و گشایش لازم را برای مقاومت برابر توطئه ها، تحقق بخشیدند. و قدرت پرستی ها، قانون شکنی ها و رفتار شالوده شکنانه و استحاله نظام به دستان جریانات منحرف و انواع زورگویی ها را خنثی کردند. در مقایسه با زندگی 3000 ساله مبتنی بر استبداد در حکمرانی که تنها حدود ربع قرن آن را براساس مردم سالاری اسلامی در دوران حکومت رسول الله و امیرالمومنین و امام مجتبی صلوات ا...علیهم آن هم 1400 پیش زیستند، عمر حدودا نیم قرنی جمهوری اسلامی برای مشی مردم سالاری اسلامی بس اندک است، با این همه پیروزی در توطئه های عظیم علیه نظام جمهوری اسلامی باهدایت ولایت فقیه و هدایت الهی به رشدی باورنکردنی برای میلیون ها ایرانی منجر شده است. از مهم ترین عرصه های مشق فرهنگ مردم سالاری، انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

نقطه عطف بزرگ مردم سالاری

انتخابات 14هم در همه سطوح آموزشی حاوی نقطه عطف بزرگ و جهش مردم سالارانه در وجه عقلی و برنامه واقعی و اخلاقی و ضد اسلوب فریبنده آمریکایی انتخابات بود. این اولین شکست دشمن بود.هرچند آن آقای مشاوردرمبارزه انتخاباتی به تقلید ازریگان و ترامپ و...کندن کت وهیجانات بازیگرانه و فرار به جلو و وانموده های اغواگر و فریبکاری و دروغ و فریاد و نعره زنی های زشت عرض و آبروی خود بردند و زحمت به اهل حق دادند اما همین رفتارهم به رشد فرهنگ و خرد وشناخت مردم منجر شد که ادب از که آموختی از بی ادبان. در این رفتارها پیروز عرصه انتخاب رسانه ملی بود. روش عادلانه و متعالی وراستگو و متین و فرهنگ مند و آگاهی بخش و منصفانه برگزاری مناظره ها یک نقطه عطف بود. اجازه نداد پول های حرام دشمن به سود نامزدهای فضای تبلیغی به نفع دروغ مغشوش کند و به همه نامزدها فرصت مساوی داد تا به بیان آرای خود در فضایی آرام بپردازند و مشق مردم سالاری را ارتقا بخشند و ادب آموز شد. این امر سبب شد فضا برای تامل نو و درس های عمیق تر و تجربه تازه تر مردم سالاری و قانونمندی و مطلوبیت و پایداری و وفا به اصول جمهوری اسلامی و پایبندی به قانون و ولایت فقیه و ارزش های اخلاقی تحت هدایت ولی فقیه ارتقا یابد و مردم به ارزش خرد و قانون و آرامش و تفکر روی مواضع نامزدها به جای اغتشاش و جدل و رقص و آواز و فحش و دروغ های مدل آمریکایی در انتخابات پی ببرند.حال نکاتی و وظایف مهمی بر دوش رئیس جمهور پیروز سنگینی می کند که ادامه همین قانونگرایی و خردورزی و دوری از فریبکاری است . این انتظارها چیست؟ بدیهی است شهید رئیسی در ارتقای خدمت رئیس جمهور و راستی و عشق او به مردم و نظام معیاری نو و ملموس نقش داشته است. امروز خدمت به انقلاب، شان و حفظ ایران و تلاش وافر و دفاع از حقوق همه مردم نه خواست های مرفهان وغربگرایان و توجه به مستضعفان وزحمتکشان دردیباچه خدمت قراردارد. شهید خدمت یک آستانه نو و محک تازه برای اصل وفاداری رئیس جمهوربه امر قرآنی عدالت وسلطه ستیزی ورشد برمبنای حفظ کرامت انسان و مردم و به خصوص دفاع از مستضعفان، کارگران و کشاورزان محروم وراستی آزمایی وسنجش رئیس جمهورخدمتگزار برپا داشته که تا همیشه در جمهوری اسلامی نشان خدمت راازنشانه های خیانت تفکیک خواهد کردودیگر به سادگی غربزدگان واهل فسادو دنیا و اختلاس وامتیازخواهی و ویژه خواری نمی توانند سرمردم مومن کلاه بگذارند.این مهم ترین رویداد انتخابات وریاست دوره14بوده که روح آن احیای عدالت ورشد براساس عدالت است وباتوسعه سرمایه سالارانه خشن وناعادلانه آمریکایی ماهواتضادمندبوده وبرمبنای راه قرآن وعترت ونگرش فقهی امام خمینی(ره) ورهبر معظم استوار است،نه فقه ضدانقلاب اسلامی ورفرمیسم غربی وفقه بی بی سی وایران اینتر نشنال. براین اساس توقعات جدید مردم تقویت کننده اصول تعهدات رئیس جمهور به انقلاب اسلامی وسلطه ستیزی است . چنان معرفت اسلامی و انقلابی به یمن آمدن امام ورهبرمعظم عمیق شده که سرشان کلاه نمی رود و نیرو های اهل فساد و غربزدگی و فرهنگ ضددینی دیگر نمی توانند زیر نقاب دروغین راه امام و اسلام پنهان شوند.انتظارامروزی مردم سلطه ستیزرشد زندگی سالم مستقل و تحول ساختاری بنا به ارزش های قرآن و عترت و مدیریت فقهی و عقلی حاکم بر اجتهاد رای های به سود سلطه پذیری به بهانه علم است. پس:

  • 1. پیروی قلبی، اخلاقی،علمی وعملی رئیس جمهور ازاسلام: انتظار مردم ازرئیس جمهورهر کدام که پیروز عرصه گزینش مردم شده اند، پیش از هر تقاضایی پیروی قلبی، اخلاقی، علمی و عملی از خدای یکتاست و پیام داران حق علیهم السلام . این پذیرش به حرف نیست. استفاده ناصادقانه از قرآن و روایات و نهج البلاغه برای آن نیست که نقل قول های گسسته به درد اثبات برتری باور ما بر باور جامع هدایت قرآن و نهج البلاغه آید. برای آن نیست که ازقرآن ونهج البلاغه سود جوییم اما دراصل حکم قرآن برسر نیزه کردن راداشته باشد.
  • 2- عدالت ورئیس جمهور: دستاوردبزرگ دوران انتخابات وکارهوشمندانه صداوسیما دربرگزاری عادلانه مناظرات آگاهی بخش، ضدروش سرمایه سالاری و نمایش فریب وریخت و پاش شیوه غربی انتخابات و فریبکاری هایش حاوی روشنگری های فراوانی است.
  • 3. علیه مدیریت دروغ: رئیس جمهور باید زخم دروغ را برپیکره جامعه ایران درمان کند.دوران انتخابات اخیرومناظرات در صداوسیما فرصتی عالی برای ظهور انزجار عمومی ازدروغ سیاسی کاران وجناح ها بود و این چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد.
  • 4. دفاع از استقلال ایران:دفاع ازایران مستقل ونظام مدافع استقلال وکیان جمهوری اسلامی ونفی ساختارپیرامونی وعدم تسلیم به ربوبی غرب وعدم نوکری ووابستگی به سرمایه داری جهانی،دیگر نکته ای کلیدی بودکه درجریان رقابت هاهمه کاندیداها برآن پای فشردند.
  • 5. سالم سازی دستگاه حکمرانی: سالم سازی دستگاه حکمرانی، سه قوا و نهادهای حکومتی خواست جدی ملت در انتخابات اخیر بود. تغییر ساختار از نظامی پیرامونی به نظامی اسلامی و پیشرو و عادل بدون این سالم سازی ناممکن است .
  • 6. علم و دین: در مناظره ها فهمی غلط از علوم بشری و نسبت دین و علم ظاهر شد که اگر تصحیح نشود، نتایج وخیمی به بار خواهد آورد. تصور پاره ای از نامزدها درباره علم به سبب فقدان دانش در خصوص فلسفه علم و انباشت آگاهی و درک ماهیت ظنی بودن و ابطال پذیری و حدسی بودن علوم انسان، تصوری مغلوط دارند و وانمود می کنند دانش مشخص انسان ها در یک زمان و مکان تاریخی معین دربردارنده حقیقت قطعی است.
  • 7_ نقطه عطف بازگشت ناپذیر : رئیس جمهور باید بداند مردم سالاری دینی ما با هدایت هوشمندانه ولایت فقیه در دور سیزدهم قد کشید. عنصر اشراف منشی و آریستوکراسیک قدرت که ضد مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی است و عنصر غیر دینی داعیه مردمی و آزادیخواهی و نگرش دموکراسی لیبرال رسوا شد و ضربه خورد و مجبور به عقب نشینی گشت تا جایی که نولیبرال های ما هم دست به دامن اصلاح طلب محترمی شدند که حافظ نهج البلاغه است و دست کم در زبان از عدالت و طبقات فرودست سخن می گوید و از قرآن نقل قول می کند. این به معنی آن است که ولو یک رئیس جمهور اصلاح طلب مجبور است از این پس قرآن را سرلوحه قرار دهد نه مدرنیته سکولار را، زیرا در برابر مردم به این امر وانمود کرده است و مردم سرشان کلاه نمی رود. اگر به فرامین الهی بی اعتنا باشد منفور و منافق خواهد نام گرفت و اگر عمل کند این همان چیزی است که خواست انقلاب اسلامی و امامان آن و حرف دل انقلابیون است.
  • 8_ارتقای مدیریت تخصصی : در جریان مناظرات ما با یک پدیده بس دلگرم کننده روبه رو شدیم . اکثر نامزدها نسبت به دوره های پیش از نظر احاطه تخصصی به مسائل انضمامی اداره کشورو مشکلات نسبت به نامزدهای دوران پیشین ارتقا یافته بودند. نگرش کارشناسی محصول مطالعات نظری و پژوهش میدانی شان آشکار بود.
  • 9_پذیرش نقش ولایت فقیه: از بارزترین تعهدات پیشاروی نامزدهای ریاست بر مردم در جریان مناظرات، پذیرش همگانی نامزدها دال بر تبعیت مطلق از سیاست کلی ولی فقیه بود. زمانی این امر یک جمله کلیشه ای است که بی هیچ تعهدی برای فریب مردم و حکومت یا انجام تشریفات بر زبان رانده می شود ولی وقت هایی است که ملت و نخبگان به اهمیت یک اصل عمیقا پی می برند و فایده آن را درک کرده اند و به آن می بندند.
  • 10_اثبات اهمیت حضور مردم: دوره 14 ریاست جمهوری دوره درخشان برای اثبات اهمیت حضور مردم برای موجودیت و قوام نظام در جمهوری اسلامی برای همه و در راس همه برای نظام مبتنی بر ولایت فقیه و ولی فقیه است .
  • 11 مقاومت جهانی و اتحاد اسلامی: رئیس جمهور دوره چهاردهم از دارایی عظیمی برخوردار است که اثبات ارزش انسانی تعهد به حق و نفس باطل و تجربه جهانی شرافت مقاومت برابر ظلم و جنایت قدرت مدرن جهانی و سرمایه سالاری بیرحم، فاسد و درنده است.
  • 12 معاش وشرافت :اثبات عدم تقابل تامین معاش شرافتمندانه مردم ایران بامقاومت استقلال طلبانه،درس بزرگ دوره اخیرمناظرات بود.
  • 13 بهره مندی از تجربه مناظرات: تجربه مناظرات دوره 14 دارای نکته مهمی است. قرآن و نهج البلاغه باید یکپارچه و بدون تفسیر رای و ارتباط آیات به همدیگر و تحت نظارت عالمان قرآن شناس و نهج البلاغه شناس به کار گرفته شود تا به صورت غلط و ناقص و یکسویه تاویل نگردند و علیه خودشان به کار گرفته نشوند.