امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۵۰۰
اجتماعی
۱۴

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم: ضریب موفقیت پارک های علم و فناوری به 70 درصد رسید

غزل رضایی

حمایت از پایان نامه های منجر به محصول و تولید یکی از برنامه های مورد هدف در وزارت علوم است. در حال حاضر نیز وزارت علوم گرچه وظیفه اشتغال و صنعت را ندارد اما برای توسعه در این زمینه می تواند از دانشجویان نخبه و کارآمد خود استفاده کند. ازاین رو پایان نامه دانشجویانی که مرتبط با ساخت محصول است مورد استقبال وزارت علوم خواهد بود. درهمین زمینه سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با «ایران» با اشاره به رشد حمایت از پایان نامه هایی که ظرفیت تولید محصول دارند، گفت: در همه جای دنیا ورود به دنیای فناوری با ریسک همراه است؛ اگریک شرکت یا یک واحد فناورانه شکل بگیرد و آن هسته فناوری حتما تبدیل به محصول شود، در واقع یک ضریب موفقیت کسب کرده است. ما نسبت به نرم بین المللی در دنیا موفقیت های چشمگیری در زمینه فناوری داشتیم به عنوان مثال ضریب موفقیت درمراکز رشد ما تاکنون 50 درصد و ضریب موفقیت در پارک های علم و فناوری70 درصد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ملاک ضریب موفقیت چیست؟ گفت: ملاک برای ضریب موفقیت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، تعداد هسته های فناوری و پژوهش شده است. همچنین اینکه آیا توانسته در بازه سه تا پنج ساله براساس آن مشخصاتی که هر پارک علم و فناوری دارد به محصول تجاری سازی شده رسیده باشد یا خیر؟

ارزیابی پایان نامه هایی که منجر به محصول و سپس تولید شوند، کار ساده ای نیست زیرا طبیعتا هزینه ای برای شروع کار لازم است و ممکن است که اصلا آن پایان نامه به محصول با کیفیتی نرسد، وی در واکنش به این موضوع گفت: هر نوع ورود در حوزه فناوری، نوآوری، محصول و تولید با ریسک همراه خواهد بود. طبیعتا این پایان نامه ها هم ریسکی دارد که از باب اینکه چه تعداد از آنها می تواند تبدیل به هسته فناوری شود ولی در مرحله ای که پایان نامه تعریف می شود وارد یک کارگروه ارزیابی خواهد شد. برهمین اساس ما یک کارگروه برای ارزیابی و داوری پایان نامه ها داریم که محور اصلی آن برای ارزیابی و داوری؛ موضوع توانمندی استادان، اعضای هیات علمی و ظرفیت های دانشجو منطبق براین باشد که بتواند محصولی را تولید کند.

معاون وزیرعلوم با اشاره به اهمیت حضور یک مشاور در کنار دانشجو برای انجام مراحل مختلف پایان نامه گفت: نکته دیگراینکه در تمام دوره انجام پایان نامه یک مشاور در کنار فرد است و آن شخص دوره های آموزش های کسب و کار، بازار، نحوه ورود و آنچه که نیاز دارد تا در حوزه فناوری توانمند شود دراین دوره ها کسب خواهد کرد. این مشاورهمراه فرد تا زمانی که از پایان نامه اش دفاع می کند تا وقتی که به یک خروجی برسد، خواهد بود تا پایان نامه بتواند وارد مسیر کسب و کار شود.

محمدعلی نژاد درادامه تاکید کرد: بعد از اینکه این فرایند را انجام داد، در صورتی که محصول خروجی آن پایان نامه مطلوب بود، می تواند تبدیل به یک هسته فناور درپارک علم و فناوری شود.معاون فناوری و نوآوری در پاسخ به این سوال که آیا فیلتری برای انتخاب پایان نامه ها از جمله رشته تحصیلی، مقطع و... وجود دارد؟ گفت: این طرح سهمیه دارد و البته برای مقطع ارشد و دکترا بوده و محدودیتی در رشته های دانشگاهی ندارد. در فاز یک از هزار پایانه نامه حمایت می شود، یعنی ما نهایتا هزار پایان نامه را گلچین می کنیم.

وی همچنین در واکنش به این پرسش که برای تولید محصول از طریق پایان نامه های بیشتر چه زمینه هایی مورد استقبال وزارت علوم و صنعت است؟ گفت: محدودیتی وجود ندارد، همه رشته ها در مقطع ارشد و دکترا و همه دانشگاه ها می توانند از این طرح استفاده کنند.