امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۵۸۰۱
ورزش
۷
گفت و گو

محمد رهبری، شمشیرباز المپیکی کشورمان در گفت و گو با «اعتماد»: می خواهیم بهترین نتیجه شمشیربازی را در المپیک بگیریم

گفتگو: روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، همین چند روز قبل مسابقات قهرمانی شمشیربازی آسیا برگزار شد و در اسلحه سابر مردان و در پایان دور گروهی و رقابت های حذفی، محمد رهبری بعد از استراحت در دور نخست در جدول 32 نفره با نتیجه 15 بر 8 کورال بیکولی از قزاقستان را از پیش رو برداشت و در جدول 16 نفره علی پاکدامن دیگر نماینده کشورمان را با نتیجه 15 بر 9 شکست داد. رهبری مرحله یک چهارم نهایی بار دیگر برابر حریفی از ایران قرار گرفت و با نتیجه 15 بر 12 فرزاد باهر ارسباران را از پیش رو برداشت و مدال برنز خود را قطعی کرد. اما رهبری در نیمه نهایی به مصاف «اوه» شمشیرباز مطرح جهان رفت و با شکست برابر این ورزشکار اهل کره جنوبی از صعود به فینال بازماند و به مدال برنز مشترک این رقابت ها دست یافت. محمد رهبری که قبل تر سهمیه المپیک را به دست آورده بود حالا با روحیه بهتری به پاریس خواهد رفت . خبرنگار «اعتماد» همچون روال چند هفته گذشته سراغ یکی دیگر از ورزشکاران المپیکی رفته است و این بار با این ملی پوش پرافتخار شمشیربازی گپ و گفتی داشتیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.
پس از مسابقات قهرمانی آسیا به ایران برگشتید. از وضعیت خودت بگو که این روزها چه کار می کنید؟

مشغول استراحت هستیم و ان شاءالله از امروز اردو شروع می شود تا المپیک.

از بازی های قهرمانی آسیا بگو.

ما در حال آماده سازی برای المپیک هستیم و قبل این هم چندین مسابقه داشتیم. در مسابقات قهرمانی آسیا هم خدا را شکر در انفرادی و تیمی خوب نتیجه گرفتیم. در تیمی نقره پارسال را تکرار کردیم و در انفرادی هم خدا را شکر حریفانم را تا نیمه نهایی شکست دادم اما به حریف کره ای باختم و مدال برنز گرفتم.

چرا به حریف کره ای باختی؟

خب در دوران بدنسازی هستیم و هنوز بدن مان سنگین است و نتوانستم آن سرعت لازم را داشته باشم و از طرفی این حریف من بسیار سرعتی است و سرعتش بر من غلبه کرد و شکستم داد. اما ان شاءالله تا 20 روز یا یک ماه آینده به اوج خودم نزدیک می شوم و در المپیک بهترین نتیجه را کسب می کنم.

کره شکست ناپذیر است؟

تا حالا اول نشدیم. متاسفانه کره تیم یک دنیا و المپیک است. کره از سال 2010 به بعد در تمام قهرمانی جهان ها در فینال حضور داشته است و در المپیک ها طلا کسب کرده. از شانس بد ما کره در آسیا است! قدرت اول دنیا در آسیا حضور دارد و ما هم تمام سعی مان را کردیم و ان شاءالله بتوانیم این طلسم را در المپیک بشکنیم.

وضعیت ژاپن به عنوان دیگر رقیب ما در آسیا را چطور می بینی؟

با آنها خیلی بازی کردیم و تعداد بردهای مان بیشتر است. قبل از قهرمانی جهان که به آنها باختیم یک ماه قبل از آن در قهرمانی آسیا شکست شان دادیم. در کل در آسیا سرمایه گذاری های زیادی در شمشیربازی هستند. ژاپن و چین و ازبکستان و چند تیم دیگر تیم های خوبی هستند که تا چند سال آینده به یکی از قطب های شمشیربازی تبدیل خواهند شد.

ژاپن هم مثل کره شمشیرباز سرعتی دارد چرا می توانیم ژاپن را ببریم اما از پس کره بر نمی آییم؟

یک بخش سرعتی بودن شمشیربازی است. تکنیک و تاکتیک و مسائل دیگر هم دخیل است. مثلا بارها شده بازیکنی با بالاترین سرعت نتوانسته مقابل بازیکنی با سرعت پایین نتیجه بگیرد. جدا از این تیم کره با تیم ژاپن خیلی فرق می کند. کره ای ها عقبه زیادی دارند اما ژاپن هنوز نتوانسته در رقابت های جهانی مدال کسب کند. زمان می برد اما مطمئن هستم تا چند سال آینده ژاپن هم به یکی از مدال آوران جهانی تبدیل خواهد شد.

شما در دوره قبلی المپیک حضور داشتی؟

بله. در دوره قبلی تیمی شش شدیم، در ورود به چهار تیم با نتیجه 45 بر 44 بازی را از دست دادیم آن هم به اشتباه داوری. بعد از بازی هم داور را محروم کردند و تا امروز هم محروم است. ما نتوانستیم در دوره قبل مدال بگیریم، اما این دوره شرایط خیلی خوب است و بچه ها هم یک دست هستند و همه متحد شدیم که ان شاءالله بتوانیم در این المپیک بهترین نتیجه تاریخ شمشیربازی را رقم بزنیم. البته این را هم باید بگویم الان هر هشت تیمی که در مسابقات هستند همه آنها این پتانسیل را دارند که بتوانند مدال المپیک را به دست بیاورند. آنچنان فرق فاحشی بین تیم ها نیست و فقط برمی گردد به آن روز و شرایط تیم ها در روز مسابقه که می تواند به نفع هر هشت تیم باشد. ما هم جزو آن هشت تیم هستیم که ان شاءالله بتوانیم مدال بگیریم.

چند وقت است در اردو هستید؟

ما بعد از المپیک 2020 ژاپن که با یک سال تاخیر برگزار شد بدون وقفه در اردو بودیم. اردوهایی مختلف که هر ماه حداقل 20 تا 25 روز در اردو بودیم و از ورزش خارج نشدیم و دیدید که جزو معدود تیم هایی هستیم که توانستیم سهمیه کامل مسابقات را به دست بیاوریم و معمولا خیلی تیم ها این سهمیه را نمی توانند کسب کنند. ما توانستیم مسیر درست را در پیش بگیریم ، ان شاءالله در المپیک هم خدا یاری کند تا بتوانیم در تیمی و انفرادی موفق شویم.

در رده بندی جدید هم با وجود کسب مدال برنز در آسیا سه پله سقوط کردی؟

چون پارسال هم برنز گرفتم و امسال هم برنز تغییری در امتیازات من ایجاد نشد اما آنهایی که در قاره های دیگر پایین تر از من بودند، توانستند مدال کسب کنند و بالاتر از من قرار بگیرند که البته فرقی هم به آن صورت نمی کند.

از سختی های حضور طولانی مدت بگو.

من که مجرد هستم اما واقعا سخت است دور از خانواده بودن. دو سال در شرایط اردو بدون هیچ گونه تفریحی و از صبح تا شب تمرین کردن. از بدن درد نخوابیدن از خستگی و کوفتگی اما هدف مان این بود که در هر مسابقه ای شرکت می کنیم بهترین نتیجه را بگیریم تا پرچم ایران را به اهتزار دربیاوریم.

از وضعیت اردوها و شرایط تمرینات راضی بودید؟

خوشبختانه فدراسیون تمام همکاری های لازم را با تیم داشته و هیچ چیزی کم نگذاشته است. واقعا اعزام های خوبی را داشتیم و اردوهای خارجی خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم. ما دو ماه اردو در کشور فرانسه داشتیم که بهترین کمپ دنیا را دارد. خدا را شکر اوضاع به لحاظ حمایتی خیلی خوب بوده است و ان شاءالله که بتوانیم جواب زحمات شان را بدهیم.

فکر می کنی چرا زنان شمشرباز ما به لحاظ نتیجه گیری نمی توانند مثل آقایان موفق باشند؟

نمی شود واقعا انتظار زیادی داشت . در تمام ورزش ها نیاز به سرمایه گذاری مستمر است. نمی شود که برای چندتا مسابقه سرمایه گذاری کنید و بعد رها کنید! متاسفانه در چند سال گذشته پایه های خوبی برای بقیه اسلحه ها نهادینه نشد. ما شانسی که آوردیم و نتایج خوبی که داریم می گیریم به دلیل اتفاقات خوب در سال 2010 تا 2011 بود که مربی حال حاضرمان آقای فخری در آن سال شروع کردند به استعدادیابی و سرمایه گذاری. این تیمی که الان می بینید این چهار نفر را جمع کردند و با خودشان از نوجوانان و جوانان به بزرگسالان آوردند. ما زمانی که شمشیربازی را در بخش بزرگسالان آغاز کردیم در رنکینگ 27 دنیا بود که پایین بود اما خدا را شکر که توانستیم روز به روز بهتر شویم و نتایج خوبی بگیریم. حمایتی که فدراسیون از رشته ما انجام داد ما را به اینجا رساند. زنان هم نیاز به چنین اتفاقی دارند. نیاز به چنین دلسوزی دارند که بیاید برای شان این زمان را بگذارد و این هزینه ها انجام شود تا بتوانند ان شاءالله در چند سال آینده به نتایج لازم برسند.

از کار کردن با فخری رضایت دارید؟

در صحبت های قبلی گفتم تیم ما شمشیربازی حرفه ای را با همین مربی شروع کرد و با همین مربی در دوره قبلی سهمیه المپیک گرفتیم و کار بزرگی را رقم زدیم. مطمئنا با همین مربی هم ان شاءالله بتوانیم نتایج خوبی به دست بیاوریم.