امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۵
بازار پول و ارز
۱۳

چرا بازارهای جهانی شروعی مثبت داشتند؟

سوخت انتخاباتی طلا

روز گذشته باز شدن بازارها با افزایش تقاضا برای طلا همراه بود. در کنار طلا، بیت کوین و بازار رمزارزها نیز از روز شنبه با استقبال خریداران مواجه شده بودند. هرچند دلایل متعددی برای صعودی بودن طلا وجود دارد، اما مهم ترین علت این رشد تقاضا در روزهای اخیر در بازار فلزات به خصوص طلا و رمزارزها، پیروزی راست ها در دور اول انتخابات فرانسه بود.

بازار طلا طی یک ماه اخیر روندی خنثی داشته و در کانال 2300دلاری درحال جابه جایی بوده است. علت این حرکت پریشان در طلا، بلاتکلیفی معامله گران درخصوص دورنمای سیاسی و اقتصادی در اروپا و آمریکا بوده است. از طرفی در ایالات متحده تحلیلگران بر این عقیده اند که تعلل فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره موجب خواهد شد که اقتصاد این کشور با رکود اقتصادی مواجه شود. از سوی دیگر روی کار آمدن راست ها در فرانسه هم برای این کشور چندان جالب به نظر نمی رسد. اقتصاد فرانسه، اقتصادی چندملیتی است و ملیت های زیادی در این کشور سرمایه گذاری کرده اند. سیاست های راست های افراطی در این کشور می تواند به خروج سرمایه از کشور که آخرین سنگر ملیت های غیر اروپایی در اروپا محسوب می شود، منجر شود.

این موضوع می تواند بازار سهام اروپا و بازار سهام آمریکا را متحول کند. در نتیجه در تمامی بازارها نوعی سردرگمی وجود داشته و حساسیت افراد به اخبار سیاسی اروپا و اخبار اقتصادی آمریکا به شدت زیاد شده است. در حال حاضر تیتر یک همه اخبار بازارها، تحرکات انتخابی راست های افراطی در فرانسه است. همین موضوع نیز باعث شده عده ای از سرمایه گذاران در ابتدای ساعات معاملاتی هفته جدید، سرمایه خود را به بازار طلا و رمزارزها منتقل کرده تا وضعیت اقتصادی تعیین تکلیف شود. فارغ از این سیاست بازی در اروپا، امروز جروم پاول هم در پرتغال سخنرانی خواهد داشت. او در نشست سران بانک های مرکزی اروپا حضور داشته و سخنان او می تواند تا حدودی از ابهام در خصوص سیاست های آتی فدرال رزرو بکاهد.

در نتیجه صحبت های او می تواند مسیر کلی بازار سهام در آمریکا را مشخص تر کرده که به تبع آن بر بازار سهام دیگر کشورها نیز موثر خواهد بود. اگر پاول صحبت هایی بر وفق مراد خرس های بازار داشته باشد، باید انتظار ریزش بازار سهام آمریکا و رشد بیت کوین و همچنین طلا را مدنظر قرار داد. اگر هم پاول به میل گاوهای بازار صحبت کند، بازار سهام رشد داشته و طبیعتا پول از بازار طلا و رمزارزها خارج شده و به سمت سهام خواهد رفت. علاوه بر پاول، کریستین لاگارد، همتای اروپایی او در ناحیه یورو هم صحبت خواهد کرد. صحبت های لاگارد هم اهمیت بالایی برای بازار سهام اروپا خواهد داشت. سیاست های کلی بانک های مرکزی در اروپا می تواند سیاست های راست ها را بیشتر مشخص کند. اینکه در شرایط کنونی، سیاست اقتصادی در اروپا می تواند سرمایه را در کشورهای این ناحیه حفظ کند یا خیر موضوعی است که در حال حاضر برای معامله گران مهم بوده و لاگارد تا حد زیادی می تواند به وضوح آن بیفزاید.