امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

احزاب راست و چپ فرانسه پیروز شدند

شکست سنگین ماکرون در دور اول انتخابات هواداران دولت شورش کردند

سرویس خارجی: به دنبال شکست سنگین حزب حاکم فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی این کشور از راست ها و چپ ها، طرفداران ماکرون در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان ها ریخته و شورش کردند.

سرانجام اتفاقی که همه در اروپا و آمریکا از وقوع آن در فرانسه نگران بودند رخ داد و دیروز نتایج دور نخست انتخابات زود هنگام پارلمانی فرانسه اعلام شد. این انتخابات همان طور که پیش بینی می شد با شکست سنگین ماکرون همراه شد، و احزابی که «اتحادیه اروپا»، «ادامه حمایت ها از جنگ اوکراین» و به طور کلی «نظام سرمایه داری» را تهدید می کنند، پیروز شدند. ماکرون پس از پیروزی احزاب راست در انتخابات پارلمانی اروپا، دستور انحلال پارلمان کشورش و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرده بود چون امیدوار بود نگرانی مردم فرانسه از قدرت گیری راست ها و چپ ها منجر به این شود که دوباره به حزب او رای دهند. همان زمان رسانه ها و کارشناسان اعلام کردند که این اقدام به منزله «قماری بزرگ» خواهد بود چرا که نظرسنجی ها نشان می داد بعید است این بار این ترفند جواب بدهد چرا که نفرت از ماکرون در فرانسه بسیار عمیق تر از این چیزهاست. ماکرون حتی به مردم فرانسه هشدار داده بود که در کشور در صورت پیروزی «راست های افراطی» ممکن است شورش و جنگ داخلی رخ دهد. اما این بار شورش را طرفداران خود وی به راه انداختند!

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، بر اساس نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه مشخص شده است که 34.2 درصد از رای دهندگان از لوپن و حزب وی (حزب اجتماع ملی) حمایت کرده اند. سه بلوک سیاسی بزرگ فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور پا به عرصه رقابت ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملی» راست افراطی به رهبری لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب میانه رو به رهبری ماکرون به نام «با هم برای جمهوری» و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» که متشکل از احزاب چپ، چپ میانه و سبزها بود. بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی که از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه مردمی جدید» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب 29.1 درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد. ائتلاف میانه روی ماکرون متشکل از احزاب «رنسانس»، «مدوم» و «افق ها» نیز تنها توانست 21.5 درصد آرا را به خود اختصاص داده و به کسب رتبه سوم اکتفا کند. بر اساس گزارش ها قرار است مرحله دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه یکشنبه هفته آینده (17 تیر) برگزار شود و تنها نامزدهایی به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که بیش از 12.5 درصد آرا را کسب کرده باشند.

شورش

با اعلام پیروزی احزاب راست افراطی در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه رسانه ها از بروز شورش در شهرهای بزرگ فرانسه خبر می دهند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار فیلم هایی گزارش داد که پس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه، شورش و آتش سوزی در برخی شهرهای فرانسه رخ داده است. همچنین برخی دیگر از رسانه های خبری نیز گزارش دادند که صاحبان مشاغل در پاریس عصر یکشنبه به دلیل نگرانی از وقوع شورش های احتمالی و آشوب پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور، مغازه های خود را با تخته بستند و تعطیل کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی از تجمع هزاران نفر در میدان جمهوری پاریس و شعار دادن معترضان علیه حزب راست افراطی در این کشور پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه خبر داد. به گزارش ایرنا بنا بر اعلام آناتولی، 8 هزار نفر یکشنبه شب در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و علیه راست افراطی شعار «فرانسه را در دستان فاشیست رها نکنید»، سردادند که این تجمع به خشونت کشیده شده است و تعدادی از معترضان شیشه های برخی از مغازه ها در این شهر را شکسته اند. برگزاری آناتولی همچنین گزارش داد که تجمع های اعتراض آمیز علیه حزب راست افراطی در شهرهای دیگر فرانسه از جمله لیون و نانت نیز یکشنبه شب برگزار شده است.

اما در پی انتشار این اخبار یکی از مقام های شهرستان سن سن دونی در گفت وگو با پایگاه خبری «هاف پست»، گفت: فیلمی که از آتش سوزی در این شهرستان برای نشان دادن وقوع ناآرامی ها در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، اولین بار توسط رسانه راست افراطی «فرانتیرز» و در حساب کاربری آن در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد و هیچ ارتباطی به نتیجه انتخابات نداشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز از بروز ناآرامی ها در این کشور گزارش داد پیشتازی جبهه ملی باعث بروز موج گسترده ای از خشونت ها در چندین شهر بزرگ فرانسه از جمله پاریس و مارسی شده است. بر اساس این گزارش گرچه هنوز مشخص نیست معترضان طی این تجمعات به چه چیزی اعتراض دارند اما پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شده است. این گزارش به نقل وزارت کشور فرانسه می افزاید: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات پارلمان بی سابقه است به طوری که با شرکت 65.5 درصد از واجدان شرایط در پای صندوق های رای، رکورد مشارکت در انتخابات به بالاترین سطح خود از سال 1997 رسید.

ماکرون در شوک!

گزارش ها نشان می دهد که ماکرون از نتایج دور نخست انتخابات وحشت زده شده است. شوکه شدن وی از نتایج انتخابات چندان هم دور از انتظار نیست چرا که پیش از این رسانه ها نوشته بودند که قدرت گیری راست افراطی در فرانسه جایگاه ماکرون را در داخل فرانسه ، در اروپا و غرب به شدت تضعیف خواهد کرد. خبرگزاری آناتولی در این زمینه نوشته است: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که از نتایج دور اول انتخابات پارلمانی در این کشور بسیار هراسان شده است، در سخنانی خواستار حمایت گسترده مردم فرانسه از نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری خواه در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور شد و تاکید کرد: مردم به میدان بیایند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور فرانسه از رای دهندگان فرانسوی خواست تا در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است در هفتم ژوئیه (17 تیر) برگزار شود، برای مقابله با حزب «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن به عنوان حزب اصلی راستگراهای افراطی فرانسه، همگی در یک اجماع ملی به نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه رای دهند. ماکرون از فرانسوی ها خواست تا پشت سر نامزدهایی که به وضوح جمهوری خواه یا طرفدار دموکراسی هستند، گرد هم آمده و با رای خود نامزدهای تندرو و راستگرای حزب اجتماع ملی را از دستیابی به کرسی های پارلمان فرانسه محروم کنند. این در حالی است که در منطقه «هنین بومونت» در شمال فرانسه که حوزه انتخابیه لوپن است، هواداران وی این پیروزی بزرگ را جشن گرفته و پرچم های فرانسه را به اهتزاز درآوردند و سرود خواندند. لوپن در جمع طرفدارانش با اشاره به پیروزی قاطع حزب خود در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، تاکید کرد: دموکراسی حرف خودش را زده و فرانسوی ها حزب اجتماع ملی و متحدانش را در راس قرار داده اند و عملا اردوگاه ماکرون را از بین برده اند.

گزینه های دردناک مقابل ماکرون

تارنمای پولیتیکو هم در گزارشی با اشاره به شکست حزب ماکرون و پیروزی راست های افراطی نوشته است: «ماکرون با گزینه بسیار دردناکی مواجه است او باید برای توقف راست افراطی، هر آنچه را که تاکنون به دست آورده کنار بگذارد یا تلاش کند تا قبل از مرگش باقی مانده جنبش خود را که زمانی غالب بوده است، حفظ کند.»

پولیتیکو می نویسد اگر در دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه که 7 ژوئیه (17 تیر) برگزار می شود حزب اجتماع ملی اکثریت را کسب کند و پیش بینی ها نیز چنین احتمالی را نشان می دهد، فرانسه در وضعیت نامعلومی قرار خواهد گرفت. دست کم بخشی از این کشور توسط سیاستمدارانی اداره خواهد شد که از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حمایت می کنند و وعده نابودی اتحادیه اروپا، مبارزه با مهاجرت و خارج شدن ازسازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را داده اند. یورونیوز هم در گزارشی نوشته است: آینده ماکرون پس از این شکست سنگین در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.