امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

با ارسال نامه به 25 کشور برای جلوگیری از صدور حکم دادگاه لاهه

صهیونیست ها به التماس افتادند

سرویس خارجی: وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با ارسال نامه های جداگانه برای 25 کشور دنیا، از آنها خواسته اند مانع از صدور حکم بازداشت رهبران این رژیم از سوی دادگاه لاهه به جرم نسل کشی و جنایت جنگی شوند.

محاکمه سران رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین المللی (دادگاه لاهه) و محکوم شدن نخست وزیر، وزیر جنگ و شمار دیگری از سران رژیم صهیونیستی به «نسل کشی» و «جنایت جنگی» در غزه، بازتاب بسیار گسترده ای در دنیا داشته است. اگر چه صهیونیست ها با کمک آمریکا و با ابزارهای «تهدید»، «تحریم» و «تطمیع» و «جاسوسی» و... تلاش گسترده ای کرده اند تا مانع از صدور این احکام شوند، اما به نظر می رسد دیوان بین المللی کیفری و دادستان کل آن یعنی «کریم خان» با توجه به اسناد فراوان و غیر قابل انکاری که وجود دارد، تصمیم خود را گرفته اند، و دیر یا زود حکم بازداشت سران این رژیم را صادر خواهند کرد. کار برای صهیونیست ها آنجا ترسناک می شود که به جز انگلیس و آمریکا، تقریبا سران تمام کشورهای غربی گفته اند، در صورت صدور این حکم، سران این رژیم را دستگیر خواهند کرد. آنها متهم به نسل کشی سازمان یافته و جنایت علیه بشریت هستند.

حالا دیروز کانال تلگرامی «مرکز اطلاع رسانی فلسطین» به نقل از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشته است، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نامه ای به وزرای خارجه 25 کشور در سراسر جهان از آن ها خواسته به انگلیس پیوسته و آرا و نظرات حقوقی خود را در مخالفت با درخواست «کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در لاهه برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت نخست وزیر و وزیر جنگ این رژیم به این دادگاه ارائه دهند. بر اساس این گزارش مسئولان ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت وگو با پایگاه خبری عبری زبان «والا» گفته اند در صورتی که این کشورها یا برخی از آن ها نظرات حقوقی خود را برای دادگاه لاهه ارسال کنند، قضات دادگاه مجاب خواهند شد که دلیلی برای موافقت با درخواست کریم خان وجود نخواهد داشت.(!)

یک مقام ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اشاره کرده است که یک کارگروه ویژه در وزارت خارجه برای رسیدگی به بحران احکام بازداشت بین المللی و بسیج حمایت های حقوقی از کشورهای مختلف جهان جهت آمادگی برای احتمال صدور احکام بازداشت در 12 جولای تشکیل شده و در همین راستا، وزیر خارجه این رژیم نیز نامه ای برای همتایان خود در 25 کشور ارسال کرده و از آن ها درخواست کمک کرده است.

اسرائیل: خودمان به جرم خودمان رسیدگی می کنیم!

از قسمت های بامزه این نامه این است که، در آن خطاب به رهبران آن 25 کشور نوشته اند: اسرائیل دارای یک سیستم قضائی مستقل است و اتهامات مربوط به نقض قوانین از جمله در جریان جنگ را بررسی خواهد کرد، به همین خاطر، صدور احکام بازداشت با «اصل مکملیت» که تصریح می کند دادگاه کیفری بین المللی جز زمانی که سیستم قضائی کشوری نخواهد یا قادر به تحقیق در مورد جرایم نباشد، نقش و جایگاهی ندارد، در تضاد است! کاتس در این نامه از این کشورها خواسته تا 12 جولای (22 تیر) نظر حقوقی خود را اعلام و تاکید کنند که دیوان کیفری بین المللی در لاهه صلاحیتی در مورد «اسرائیلی ها» ندارد.

وزیر صهیونیست: چاره کار حکومت نظامی است

اما در حالی که صهیونیست ها در کار غزه و حماس مانده اند و برای حفظ پرستیژ و چهره خود، مجبور به انتشار قطره چکانی تلفات و خساراتشان در جنگ غزه هستند، وزیر فوق افراطی شان، یعنی «اسموتریچ» اعلام کرده، با اعلام حکومت نظامی در غزه و حمله گسترده به لبنان، می توانند از شمار تلفاتشان بکاهند! به گزارش فارس، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفته است: «تنها حکومت نظامی در غزه امکان اشغال و کنترل این باریکه را فراهم می کند و از بازگشت حماس جلوگیری می کند... در مقابل اقدام یکجانبه هر کشوری در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، ما یک شهرک جدید یهودی خواهیم ساخت.»

وی که حتی صهیونیست ها و آمریکایی ها او را از جمله دلایل وضعیت فلاکت بار این روزهای اسرائیل می دانند در ادامه گفت: «توافق با حزب الله ارزش کاغذی که به روی آن نوشته می شود را هم ندارد... اگر تصمیم به جنگ و از بین بردن توانایی حزب الله را به تعویق بیندازیم، متحمل هزینه سنگین و هزاران کشته خواهیم شد.» سخنان این وزیر تندرو صهیونیست در حالی است که فرماندهان ارتش این رژیم و کاخ سفید تاکنون بارها نسبت به خطر گسترش جنگ و درگیری همه جانبه با حزب الله لبنان هشدار داده اند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت پیشتر اعلام کرده بود اسموتریچ برای ساقط کردن تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تلاش می کند(تشکیلاتی که کاری جز خدمت رسانی به صهیونیست ها نکرده است.)

تعداد شهدای خبرنگار باز هم افزایش یافت

خبرگزاری مهر اما به نقل از فلسطین الیوم و این رسانه فلسطینی نیز به نقل از دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه از شهادت یک خبرنگار دیگر به دست صهیونیست ها در جریان حمله به منزلش در شهر غزه خبر داده است. در بیانیه دفتر اطلاع رسانی دولتی غزه آمده است: «شمار شهدای خبرنگار به 153 نفر از زمان شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر 2023 افزایش یافت و این پس از شهادت محمد محمود ابوشریعه خبرنگار خبرگزاری شمس نیوز رخ داد.» منابع خبری اعلام کردند که این خبرنگار دو روز قبل در جریان بمباران منزلش در کوی الصبره در جنوب شهر غزه به شهادت رسید. رژیم صهیونیستی از زمان شروع جنگ، عامدانه خبرنگاران فلسطینی را به منظور جلوگیری از پوشش جنایات این رژیم، هدف قرار می دهد و نهادهای بشردوستانه نیز بارها از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به خبرنگاران انتقاد کرده است.