امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۵
نیرو
۲۶

مشارکت 10 سرمایه گذار برای ساخت نیروگاه های بادی در چهار استان

دنیای اقتصاد: معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) از برگزاری مناقصه عمومی ساخت نیروگاه های بادی به ظرفیت 1970 مگاوات خبر داد و گفت: از 34 ساختگاه در نظر گرفته شده برای مناقصه، سرمایه گذاران منتخب 1570 مگاوات نیروگاه بادی در 26 ساختگاه مشخص شدند.

علیرضا پرنده مطلق استقبال سرمایه گذاران از مناقصه واگذاری ساخت نیروگاه های بادی را چشمگیر دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه گذار برای 8 ساختگاه باقی مانده به ظرفیت 400 مگاوات با برگزاری مناقصه در آینده نزدیک مشخص می شود. وی با بیان اینکه تنها یکی از ساختگاه های 50 مگاواتی در این مناقصه در «سربیشه» پیشنهاددهنده ای نداشت، افزود: در مجموع برای 33 ساختگاه از سوی سرمایه گذاران پیشنهادهایی ارائه شد. به گفته معاون فنی و مهندسی ساتبا، استان خراسان رضوی با ظرفیت 720 مگاوات در 14 ساختگاه بیشترین ظرفیت برای ساخت نیروگاه های بادی را در این مناقصه به خود اختصاص داد که همه این ظرفیت توسط سرمایه گذاران، انتخاب و واگذار شد. پرنده مطلق با اشاره به نحوه واگذاری ظرفیت 650 مگاوات در 10 ساختگاه سیستان و بلوچستان، ادامه داد: در این مناقصه برای ظرفیت 500 مگاوات در پنج ساختگاه در «میل نادر» توسط یک شرکت و ظرفیت 50 مگاوات توسط سه شرکت، پیشنهاد وجود داشت و البته سرمایه گذاران منتخب در این مناقصه برنده شدند.

وی گفت: همچنین برای دو ساختگاه در «رامشار» با ظرفیت هرکدام 50 مگاوات پیشنهاد وجود داشت؛ اما به دلیل تکمیل ظرفیت شرکت پیشنهاددهنده، پاکت این سرمایه گذار باز نشد و در نهایت برنده ای نداشت. این مقام مسوول ادامه داد: در خراسان جنوبی 9 ساختگاه به ظرفیت 550 مگاوات در مناقصه شرکت داده شده بود که از این میزان 300 مگاوات برنده نداشت. قزوین نیز با یک ساختگاه به ظرفیت 50 مگاوات در این مناقصه شرکت داده شد که برنده داشت. معاون فنی و مهندسی ساتبا با اشاره به اینکه 10 شرکت بخش خصوصی هرکدام حداقل در یک ساختگاه در این مناقصه برنده شدند، گفت: در مجموع بیشترین ظرفیت واگذار شده متعلق به یک شرکت در میل نادر با ظرفیت 500 مگاوات و یک شرکت با ظرفیت 500 مگاوات به تفکیک 250 مگاوات در خراسان رضوی و 250 مگاوات در خراسان جنوبی است.

پرنده مطلق افزود: همچنین یک شرکت با ظرفیت 120 مگاوات در دو ساختگاه در خواف و یک ساختگاه در میل نادر، یک شرکت با دو ظرفیت 50 مگاواتی در تاکستان و خواف، یک شرکت با دو ظرفیت 50 مگاواتی در خواف، یک شرکت با ظرفیت 70 مگاوات در خواف، دو شرکت با ظرفیت هر یک 50 مگاوات در خواف، یک شرکت با ساختگاه 50 مگاوات در خواف و 10 مگاوات در میل نادر و یک شرکت با ظرفیت 20 مگاوات در میل از دیگر برندگان مناقصه بودند. وی ابراز امیدواری کرد: شرکت ها هر چه زودتر به احداث نیروگاه ها بپردازند و شاهد بهره وری و مزایای نیروگاه های بادی در آینده نزدیک باشیم. یادآور می شود بازگشایی پاکت مناقصه عمومی ساخت نیروگاه های بادی به ظرفیت 1970 مگاوات در چهار استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و قزوین روز یکشنبه 3 تیر 1403 در محل سالن مطهری ساتبا انجام شد.