امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۸۰۲
رسانه
۸

«جام جم» از سریال جدید شبکه یک گزارش می دهد: یک فراری با رویای قهرمانی!

سپیده اشرفی

تولید آثاری که هدف خود را بر حوزه کودک و نوجوان گذاشته کار سختی است؛ از این منظر که هم باید فرهنگ سازی و ملاحظات درباره آن صورت گیرد و هم تلاش شود تا جاذبه بصری برای مخاطب ایرانی را داشته باشد. بعد از تولید سریال هایی مثل «مشاور» که تلاش خود را بر محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت مسجد نشان داد،حالا آنتن تلویزیون اثر دیگری به نام «فراری» را برای بینندگان درحال پخش داردتااین بار مخاطبان نوجوان را هدف قراردهد.

شخصیت هادی در این مجموعه، نوجوانی است که سودای قهرمانی دارد و البته می توان او را برگرفته از شخصیتی آشنا دانست که هم اهل ورزش بود و هم اهل فرهنگ و تمام تلاش خود را کرد تا بتواند فرهنگ ساز باشد.فراری که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، به تهیه کنندگی امیر پوروزیری و سجاد نصرالهی نسب و کارگردانی امیر داسارگر است و بازیگرانی مثل هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، شهرام قائدی، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، شهروز آقایی پور، مجید پتکی، افشین آقایی، حسین اجاقلو و زین العابدین تقی پور در آن نقش آفرینی می کنند. این سریال از دهه 70 و زمان بازی فوتبال خاطره انگیز ایران و استرالیا آغاز می شود و بعد، پایش را به دهه های بعد می گذارد. درحقیقت فراری مخاطب راهمراه خودمی کند تاسیر تحول یک نوجوان تا بزرگسالی او را به نمایش درآورد. مسیری که از سال 1376 آغاز و به سال 1385 ختم می شود. این سریال ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه یک در حال پخش است.

یک اقتباس آزاد

سریال فراری،یک درام اجتماعی بامحوریت شخصیت یک نوجوان به نام هادی است ودر خلال پرداختن به زندگی او، خرده روایت های دیگری را هم مطرح می کند. تا الان دو فصل از مجموعه فراری برای پخش آماده شده است. با توجه به خبرهای منتشر شده و همچنین سخنان تهیه کنندگان سریال شاید بتوان گفت فراری اقتباس آزاد از زندگی یک شخصیت بزرگ است که البته در فصل نخست در قالب یک قهرمان نوجوان نمایش داده می شود. سجاد نصراللهی نسب از تهیه کنندگان در خصوص کلیت این مجموعه به جام جم می گوید: در این کار به دلیل نوع روایت قصه و تغییرات در فیلمنامه به نسبت روایت واقعی زندگینامه این نوجوان، برداشت از زندگی این شخصیت را به صورت آزاد انجام دادیم. تلاش کردیم کلیت مجموعه به گونه ای باشد که مخاطب به مرور به شخصیت وی نزدیک تر شود. با این حال در فصل اول و دوم بسته به قصه، تغییراتی انجام دادیم که باعث شد به شکل یک برداشت آزاد زندگی وی باشد.به گزارش جام جم، در اولین تیزری که از این مجموعه منتشر شد شخصیت هادی در حال کشتی گرفتن است که احساس می کند فردی را شبیه به شهید ابراهیم هادی می بیند. از نصراللهی می پرسیم که آیا قرار است جزئیات ارادت به شخصیت یک شهید دیگر نشان داده شود؟ او این طور پاسخ می دهد: این را نشان دادیم که شخصیت هادی مرید شهید ابراهیم هادی بوده و در نوجوانی به شکل معنوی با این شهید ارتباط می گیرد. شخصیت آقای دربندی با بازی مجید پتکی که مربی کشتی است به عنوان جانباز و از همرزمان شهید هادی مطرح می شود.

سختی تولید اثری با حال و هوای دهه 70

نصراللهی در بیان چالش های تولید کارهایی مثل فراری می گوید اگر بخواهم به سختی ها اشاره کنم باید به دو حوزه فنی محتوایی و تولیدی اشاره کنم معمولا در چنین کارهایی با یک زندگینامه مواجه هستیم که شاید به لحاظ قصه زیبا باشد اما نیاز دارد که در اجرا هم به زیبایی تولید شود مثلا من سینمایی آپاراتچی را ساختم اما کتابش را جلوتر از فیلمنامه می دانم و به طور کلی در آثار مکتوب مخاطبی می تواند بر اساس فضای ذهنی خود با قصه همراه شود اما اگر بخواهیم کارهای این چنینی را به تصویر بکشیم، ممکن است قابلیت تصویری شدن در تولید را نداشته باشد یا در سینما لازم باشد که به شکل یک قصه مصور، نمایش داده شود. در واقع فیلمنامه، باید قصه گو بوده و در مرحله بعد جذابیت لازم برای کشش بیننده را داشته باشد. ریتم تمپو، رنگ و لعاب کار باید با دقت در آثار این چنینی لحاظ شود مثلا وقتی کار پلیسی ساخته می شود بخشی از این جذابیت و کشش را در خود دارد اما وقتی سراغ کارهای خانوادگی با رنگ و بوی خاصی می رویم، کار بسیار سخت می شود، چون باید بیشتر روی فضای سرگرمی و جذب مخاطب، کار کرد. چیزی که گاهی فراموش می شود این است که یک اثر از حالت سرگرمی خارج و به آگاهی بخشی صرف تبدیل می شود. چون اصل کار، سرگرمی است و باید در قالب آن برخی نکات را مطرح کرد. اگر قصه از جنس مردم نباشد مخاطب انتخاب خود را تغییر می دهد.وی در پاسخ به این سوال که آیا سریال فراری از جنس مردم و جذاب خواهد بود، عنوان می کند: خیلی تلاش کردیم این اتفاق بیفتد. جنس کار سخت بود با این حال تلاش کردیم در همه بخش ها از صحنه و لباس تا بازی این اتفاق بیفتد و کار جذابی به نمایش درآید. خوشبختانه همه عوامل همراهی کردند. این را هم باید بگویم که به لحاظ تولیدی ساخت یک اثر با حال و هوای دهه 70 که روایتش از مسابقه فوتبال ایران و استرالیا شروع می شود کار بسیار سختی است. برخی این طور تصور می کنند که کار ساده ای است اما چنین کاری به سختی تولید یک کار با حال و هوای دهه 60 است. برای تولید فراری دردسر زیادی داشتیم که باید همه ملاحظات آن دهه را در نظر می گرفتیم تا کاری دقیق و تماشایی شود.

فراری، فراتر از مخاطبان نوجوان است

این تهیه کننده ادامه می دهد: گاهی تولید اثری با حال و هوای دهه 70 از تولید اثری مرتبط با دهه های 50 و 60 سخت تر است، چون شاید برای نمایش این دو دهه بتوان به شهرک سینمایی رفت اما برای دهه 70 این طور نیست. دهه 60 زمان جنگ بود و المان ها و رنگ و بوی مشخص خود را داشت که شاید بتوان مثلا با چند المان و صحنه سازی براساس فضای اعزام جبهه نشان داد اما دهه 70 یک بحث دیگر است. در عین حال کار کردن در شهرستان و لوکیشن های طبیعی با وجود جذابیت هایی که دارد سختی های خود را داشت و باید بگویم اصلا راحت نیست. کار کردن با بچه ها بسیار شیرین و در عین حال بسیار سخت است. همیشه می گویم مثل بچه دار شدن خانم هاست که هم شیرین و هم سخت است.نصراللهی درخصوص این که آیا این سریال صرفا برای گروه نوجوان است، می گوید: شاید بتوان گفت سریال فراری، فراتر از فضای نوجوان و خانواده است، یعنی خیلی راحت با یک نوجوان شروع می شود، با خانواده به ثبات می رسد، محله را همراه می کند و در شهر جامعه می سازد. فضای اجتماعی و فردی به صورت همزمان، در این کار تعریف شده که به نظرم می تواند تاثیرگذاری خود را داشته باشد.

نمایش مسئولیت پذیری برای نوجوانان

امیر داسارگر، کارگردان مجموعه «فراری» در گفت و گو با برنامه استودیو هشت رادیو نمایش با بیان این که این اثر اولین تجربه او در ساخت سریال است، افزود: فراری دارای یک قصه زندگینامه ای است و در آن با شخصیتی با نام هادی مواجه هستیم که از مقطع نوجوانی او در سال 1376 داستان آغاز می شود و مخاطب به تدریج با ابعاد شخصیتی این فرد آشنا خواهد شد. این سریال دارای دو فصل است و به دوران نوجوانی و ابتدای جوانی هادی در قالب 35 قسمت می پردازد.داسارگر ادامه داد: در یک دهه اخیر مجموعه آثاری که در سینمای کوتاه، نیمه بلند و بلند کار کرده ام بر مبنای قصه های واقعی بوده است. این مجموعه نیز از این قاعده مستثنا نیست اما داستان آن در قالب یک برداشت آزاد و اقتباس شکل گرفته است و بنابراین هادی از یک ما به ازای واقعی که بتوان از آن نام برد برخوردار نیست. جهان زیسته این شخصیت برای ما جذابیت زیادی داشت و تلاش کردیم برمبنای آن قصه ای طراحی کنیم و از رخدادهای واقعی الهام زیادی گرفتیم.داسارگر درباره بن مایه این مجموعه گفت: در پژوهش ها و مطالعات خود درباره برخی افراد به کلیدواژه «مسئولیت پذیری» و بی تفاوت نبودن نسبت به محیط و جامعه دست پیدا کردیم که در جامعه امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. فراری، درامی درباره مسئولیت پذیری بوده و درباره فردی است که هدفی بزرگ در زندگی دارد.هادی قصد دارد وارد تیم ملی کشتی شده وعنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.او دارای یک هدف شخصی است و برای رسیدن به آن تلاش زیادی را صورت می دهد اما به تدریح به دلیل اتفاقاتی که سر راه او قرار می گیرد، کنش های متفاوتی را ازخود بروز می دهد و به یک فرد مسئولیت پذیر تبدیل می شود. امیدوارم این قصه برای مردم جذابیت داشته باشد.

روایت هوشمندانه زندگی یک شهید

هدایت هاشمی از بازیگران توانمند تلویزیون در این مجموعه نقش پدر هادی را بازی می کند. نقش حسن آقا با بازی او، حال و هوای یک خانواده ایرانی را بهتر برای مخاطب به نمایش می گذارد. هاشمی پیش از این درباره فراری گفته بود: حقیقت این است که زندگی یک شخصیت را نعل به نعل رفتن،یک ماجراست وآوردن آن درقالب نمایش هم ماجرای دیگری است وبرخی اوقات بین این دو تعارض ایجاد می شود. به نظرم زندگی شخص در این سریال هوشمندانه روایت شده است. من ازابتدای کارم چون به حوزه کودک و نوجوان علاقه بسیاری داشتم و از آنجا که با آقای ابراهیم فروزش هم فیلم کودک کار کرده بودم، هروقت فرصتی دست داده کار در این حوزه را پذیرفتم.ویژگی ای که دراین سریال بسیارزیاد وجود دارد،امید است.آنچه الان درجامعه ما نیازش به شدت احساس می شود؛ خصوصا در آثار نمایشی. در این سریال ما از یک آدم معمولی اما پیروز صحبت می کنیم و این که در انتها به مقام والایی می رسد؛ اتفاقی که انتظارش را نداشتیم و این امر باعث می شود انگاره ای در جامعه بشکند. همه فکر می کنند قهرمانان افرادی بودند که خیلی با دیگران فرق داشتند؛ درحالی که اغلب از دل مردم بلند شدند و این ویژگی نقطه قوت سریال فراری و فیلمنامه است.

توجه به قهرمانان در سریال ‎سازی

به گزارش جام جم، رئیس رسانه ملی پیش از این به پشت صحنه این سریال رفته و از نزدیک در جریان تولید این مجموعه قرار گرفته بود. در زمان بازدید رئیس رسانه ملی، فیلمبرداری در روستای گلحصار در حاشیه تهران انجام می شد که عوامل در خصوص چرایی آن گفته بودند: به این دلیل به آن روستا رفتیم که فضای پایین شهری کار را حفظ کرده باشیم، چون این قهرمانان از همین کوچه و خیابان ها به اوج دلدادگی و عاشقی رسیدند.پیمان جبلی در بازدید از پشت صحنه این مجموعه، گفته بود: من خودم سابقه تدریس در این مقطع را داشتم و اهمیت کار کودک و نوجوان را می دانم، چون از حوزه هایی بوده که کم کار شده است. این کار، خلا های قبل را پر می کند. این سریال یک داستان واقعی است که در بستر زندگی جامعه ایرانی بوده و نشان دهنده ارزش هایی است که در نسل کودک و نوجوان وجود دارد؛ قصه های واقعی که قهرمان هایی از نوجوان ها تحویل جامعه داده است. فراری به یکی از این قصه ها می پردازد. دوستان ما در سیما فیلم و در مرکز سیمرغ تعدادی طرح و فیلمنامه را در حال بررسی و اجرا دارند که مجموعه آنها به حوزه های دفاع از حرم و امنیت برمی گردد که قصه های واقعی از این قهرمانان است. این طرح ها به تدریج وارد مرحله تولید خواهد شد. سریال فراری جزو کارهایی است که در دوره اخیر انجام شده است. لازم می دانم از همراهی دیگر دستگاه ها تشکر کنم. باید به این نکته توجه کنیم که مردم نیاز به حوزه سرگرمی دارند و مجموعه های تلویزیونی متناسب با همین اهداف باید تولید شود. باید دست مان در تولید مجموعه نمایشی پر باشد. حمایتی که تاکنون صورت گرفته، طبیعی و معمولی بوده در حالی که ما نیاز به حمایت های بیشتری داریم تا به حوزه سریال و نمایش به عنوان یک حوزه راهبردی نگاه شود.

دیدگاه

این نوجوانان قهرمان

نوشین مجلسی

احتمالا موافقید که در سریال های تلویزیونی به ویژه آثاری که برای مخاطبانی از همه گروه های سنی روی آنتن می رود، کمتر شاهد هستیم یک نوجوان به عنوان شخصیت اصلی محور قرار بگیرد.

در سریال جدید شبکه یک سیما این فضای کلیشه ای شکسته شده است. قصه ما را به دنیای نوجوانی مان می برد. دنیایی که گویی خیلی زود فراموش می کنیم و از آن فاصله می گیریم اما تاهمیشه درگیر تاثیرات مختلف آن درزندگی مان هستیم. دراین سن است که آرزوهایمان بیش از گذشته قد می کشد. با مفاهیم عمیق زندگی از زوایای تازه آشنا می شویم. عواطف در جان مان دچار غلیان می شود و از طرف دیگر به مرور باید با انتخاب رشته و برگزیدن راهی برای زندگی،مسیر خودرا انتخاب کند. مسیری که در آینده مجبور است با آن همراه شود. پس این دوره سنی سرنوشت ساز سراسر قصه و پیام است که می تواند در آثار نمایشی بیشتر به تصویر کشیده شود.

نیم نگاه

کی چه نقشی بازی می کند؟

نسرین بابایی نجمه مادر خانواده

حسین اوجاقلو هادی

مهدیا ابولعلی هدا خواهر هادی

زنده یاد علی شیروانی شهید ابراهیم هادی

افشین آقایی سعید

عباس بیگدلی در نقش کارگردان

عطا عمرانی قهرمان

بهار نوحیان نرگس (خاله هادی)

هدایت هاشمی آقا حسن پدر خانواده

شهین تسلیمی عزیز

مجید پتکی دربندی

علیرضا ملک مجید

جواد خواجوی مهرداد

حسین رفیعی بیگدلی