امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۸۰۴
جامعه
۱۶

یک نیش پردردسر!

زهرا حامدی

از اوایل اردیبهشت ماه بود که سروکله تب دنگی یا تب استخوان شکن در کشور پیدا شد. از همان ابتدا مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر از گاهی از طریق رسانه ها، اطلاعاتی نظیر شهرها و کشورهای میزبان این پشه، علائم ابتلا به آن، راهکارهای پیشگیری و مطالبی از این دست را مطرح می کردند.

این موضوع تا چند وقت پیش شایدخیلی مساله نگران کننده ای به نظر نمی رسید اما با گذشت چندماه ازآن و با افزایش آمار مبتلایان به تب دنگی، انگار این پشه سرسازگاری ندارد وبه گفته عرشی،رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است در شهریور و مهر همه گیر شود.

سه استان پرخطر تب دنگی

این بیماری که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کشورهای همسایه نظیر امارات، پاکستان، عراق و... به ایران منتقل شده، تاکنون138نفر از افرادرادرشهرهای مختلف هرمزگان،سیستان و بلوچستان، بوشهر وگیلان درگیربیماری تب دنگی کرده و استان های مازندران و گلستان را نیز در معرض خطر ابتلا قرار داده است. البته سهم همه این استان ها در میزان خطر ابتلا به این بیماری، یکسان نیست. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان سه استان پرخطر هستند و در استان های شمالی به علت نوع پشه آئدس، قدرت آلودگی کمتر است.

باقی ماندن تخم پشه آئدس تا 400 روز

اگرچه تب دنگی از انسان به انسان قابل انتقال نیست و میزان مرگ و میر آن نیز 2.5درصد است اما مقاومت سخت پشه آئدس در زنده و باقی ماندن در محیط، شانس تکثیر و شیوع آن را بالا می برد، به طوری که گفته می شود، تخم این پشه تا 400 روز در شرایط خشک دوام می آورد و در صورت قرار گرفتن در آب و محیط مناسب، باز می شود. البته به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رعایت نکات بهداشتی می توان میزان ابتلا به تب دنگی را تا 70درصد کاهش داد.

مکمل های بی اثر

این روزها، عده ای منفعت طلب و سودجو با بالا گرفتن تب دنگی در کشور می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و مکمل های مانده بر دست شان را با ادعای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به خورد مردم بدهند. هرچند مصرف مکمل ها براساس نظر پزشک و به طور اصولی به بالارفتن سیستم ایمنی بدن منجر می شود اما در مقابله با این پشه کارساز نیست. احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با رد این ادعا گفت: هیچ گونه شواهد علمی متقن در مورد نقش مکمل های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب دنگی تاکنون وجود نداشته و تبلیغات ارائه شده در این خصوص وجهه علمی ندارد و مورد تایید وزارت بهداشت نیست، لذا افراد جامعه نباید خودسرانه به مصرف مکمل های غذایی روی بیاورند.

ابلاغ سند مقابله با پشه آئدس

با گذشت بیش از دو ماه از شیوع تب دنگی در کشور و افزایش آمار مبتلایان، سبب شد مسئولان برای جلوگیری از تبدیل این بیماری به یک بحران، دست به اقدامات جدیدی بزنند. همین هفته بود که کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس)، طرح ملی مقابله با ناقلان مهاجم زیستی را ابلاغ کرد و بر سازماندهی و بسیج ظرفیت های ملی و استانی برای مدیریت و کاهش خطرات، مقابله با گسترش آن و واپایش پیامدهای بهداشتی و پیشگیری از بیماری های منتقله توسط آن تاکید شد. حالا باید دید با تدابیر در پیش گرفته شده می توان از تکثیر این پشه و بیماری های منتقله آن جلوگیری کرد.

راهکارهای پیشگیری از تب دنگی
پوشیدن لباس های محافظ بدن مثل جوراب، آستین بلند، شلوار بلند

استفاده از پشه بند

استفاده از مواد دافع حشرات

تخلیه و تمیزکردن ظروف دارای آب راکد مثل زیرگلدان ها

جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله ها و ضایعات جامد

علائم ابتلا به تب دنگی

سردرد شدید

قرمزی پوست

احساس خستگی

ضایعات پوستی شبیه سرخجه

کاهش اشتها

درد شکم در طرف راست، زیردنده ها

برافروختگی صورت

منتشر شدن درد در بدن

درد چشم

درد مفاصل و استخوان ها

تهوع و استفراغ

سرفه خشک و گلودرد