امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، شماره ۸۵۶۸
اجتماعی
۶

به صدا درآمدن زنگ احسان در مدارس کشور

سمیه افشین فر

جشن عاطفه ها یک جشن بزرگ ملی و همگانی است که در سراسر کشور برگزار می شود. این جشن مزایای زیادی دارد. شرکت در این جشن روحیه انفاق و همبستگی و اتحاد میان مردم را تقویت کرده و باعث می شود فقر از جامعه اسلامی دور شود. با توجه به آیه «آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟» می توان نتیجه گرفت افرادی که به نیازمندان کمک می کنند پاداشی جز نیکی دریافت نمی کنند. با انفاق، فقر از جامعه بیرون می رود و برکت و رونق هم در کار انفاق کنندگان ظاهر می شود. شکی نیست که وجود چنین حرکت های خیری در جامعه بسیار نیاز است. همه ساله در حرکتی ارزشمند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با هدف کمک به دانش آموزان بی بضاعت، جشن عاطفه ها با مشارکت دستگاه های اجرایی و همراهی مردم نوع دوست برگزار می شود که باید آن را فرصتی برای مهربانی و مهرورزی دانست.

حبیب الله آسوده، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد در مراسم نمادین زنگ جشن عاطفه ها در مدارس سراسر کشور با اشاره به برنامه کمیته امداد در برگزاری جشن عاطفه ها، به «ایران» گفت: هرساله در آستانه شروع سال تحصیلی، کمیته امداد آیین ملی و مردمی پویش ملی «جشن عاطفه ها» را با هدف ترویج فرهنگ و سنت حسنه انفاق و نیکوکاری و خیریه احسان در جامعه اسلامی در راستای کمک به تحصیل علم آموزی نوجوانان و جوانان، فرهنگ سازی فرصت حضور و مشارکت آحاد مردم کشور در موضوع کمک به انفاق و نیکوکاری برای تحصیل دانش آموزان، افزایش هم بستگی و انسجام اجتماعی عمومی در جامعه، اجرای نیت نیکوکارانه در موضوع تحصیل نیازمندان، تامین نیازهای دانش آموزان در آستانه ورود به سال تحصیلی با مشارکت آحاد مردم و هدفمندسازی و هدایت انفاق مردم در جهت تحصیل، در سراسر کشور برگزار می کند. معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد در تشریح جزئیات بیشتر این جشن، تصریح کرد: در آخرین هفته های شهریورماه پایگاه های فیزیکی ابتدا در سطح معابر استان ها و شهرستان ها و سپس در مصلاهای نماز جمعه متناسب با شرایط بومی هر استان فعالیت داشتند. در ادامه این برنامه ها تصمیم گرفتیم از دهم مهر ماه کار مشترکی به صورت نمادین در سطح مدارس سراسر کشور برای جمع آوری کمک های مردمی انجام شود. وی با اشاره به اینکه دو هدف عمده از انجام این کار در مدارس را دنبال می کنند، افزود: بحث ترویج خیر و احسان در جامعه که به ارتقای دانش نوجوانان و جوانان این مرز و بوم هم کمک می کند یکی از مهم ترین اولویت های این برنامه است. از این گذشته با برگزاری برنامه هایی از این دست می توانیم همبستگی مالی بین خیرین و نیازمندان ایجاد کنیم که منجر به جذب کمک های مالی برای نیازمندان می شود.

مشارکت 50 درصدی مردم در جشن عاطفه ها

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه 830 هزار دانش آموز در سطح کشور به صورت مستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: امسال برای همه دانش آموزان تحت پوشش به فضل الهی و کمک خیرین به صورت متمرکز بسته های تحصیلی با قیمت 200 هزار تومان تهیه شده و حتی با کمک خیرین کیف و لباس و کفش بیشتر تامین شد. بسته لوازم التحریر به تمامی دانش آموزان تحویل شده است. در کنار این، مراکز نیکوکاری با گروه های مردم نهاد در 85 درصد کشور فعال هستند و در محله و استان خود خانواده های نیازمند را پوشش می دهند. آسوده با تاکید بر اینکه همواره در جشن عاطفه ها میزان مشارکت مردمی بالای 50 درصد است، گفت: در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان بیشترین تعداد دانش آموزان تحت پوشش حضور دارند. در واقع هر چه استان ها بزرگ تر می شوند به تناسب تعداد دانش آموزان هم بیشتر می شود.