امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، شماره ۸۵۶۸
اجتماعی
۶

اخبار

میزان «افسردگی» در خانه های سالمندان بیش از 70 درصد است

رئیس انجمن سالمندان ایران ضمن هشدار نسبت به سرعت رشد سالمندی در ایران، بیشترین علت نارضایتی سالمندان را مربوط به وضعیت معیشتی و مالی آنها اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه میانگین تعداد فرزندان سالمندان فعلی کشور «5 فرزند» است اما شاهد افزایش رهاشدگی سالمندان به دلیل اشتغال فرزندان دختر و پسر هستیم. این در حالی ست که میزان «افسردگی» در «خانه های سالمندان» بیش از 70 درصد است.احمد دلبری در گفت وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی سالمندان، با اشاره به سرعترشد سالمندی در ایران، اظهار کرد: جمعیت کشورهای توسعه یافته طی بیش از 100 سال به دو برابر رسیده، به طوری که جمعیت فرانسه پس از 120 سال از 10 درصد به 20 درصد رسیده و این درحالیست که این گونه کشورها براساس وضعیت و آمادگی که از گذشته تاکنون داشته اند، نسبت به سالخوردگی جمعیت شان چندان نگرانی ندارند، اما ایران با بیشترین سرعت رشد سالمندی نسبت به دنیا و بویژه کشورهای آسیا روبه روست.

وی ادامه داد: طی 45 سال گذشته جمعیت سالمندی از 5.3 درصد به 10.3 درصد رسیده که زمان دو برابر شدن جمعیت سالمندی در مرحله بعدی کمتر از این رقم بوده و در 20 سال آینده اتفاق می افتد، به طوری که در سال 1420، 20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند؛ این درحالیست که ایران آمادگی ورود به سالخوردگی جمعیت را ندارد.

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران در پاسخ سوالی درخصوص برخی اظهارات مبنی بر زنانه شدن جمعیت سالمندی در کشور، توضیح داد: درصد جمعیت سالمندان زن با سالمندان مرد در کشور چندان با یکدیگر متفاوت نیست، اما زنان سالمند معمولا تنهاتر، فقیرتر و بیکارترند و از همین رو، زنان سالمند را جزو سالمندان آسیب پذیر تلقی می کنیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: باید چرخه ای برای توقف اعتیاد طراحی شود

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه معتاد باید توانمند شود، گفت: باید مراکز نگهداری تبدیل به کارگاه شوند و این کار با حمایت خیرین محقق می شود.

به گزارش «ایران»، سردار محمد زارعی در دومین همایش ملی مجمع خیرین یاریگران زندگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که «اعتیاد معتاد یک مساله مهم است و باید برای آن برنامه داشته باشید» بیان کرد: باید چرخه ای طراحی شود تا اعتیاد متوقف شده و ادامه نیابد و فرد به چرخه اعتیاد برنگردد. موضوع مردمی سازی و توانمندسازی مهم است تا معتاد در جامعه مورد پذیرش قرار گیرد که این با کمک خیرین محقق می شود.قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در خصوص محدودیت هایی که در حوزه مالی و بودجه وجود دارد، توضیح داد: کار به نتیجه می رسد ولی در زمان طولانی تر انجام پذیر است، از این رو حل بموقع این مساله فقط به دست خیرین اتفاق می افتاد.

زارعی در ادامه با اشاره به کمک های خیرین افزود: از زمان راه اندازی مجمع، یعنی در طول دو سال خیرین 600 میلیارد تومان در موضوعات مختلف کمک کرده اند، بنابراین باید از همه ظرفیت ها خصوصا خیرین استفاده کنیم.

قاضی باید از تمام جرایم روز مطلع باشد

وزیر دادگستری گفت: دانشمندترین فرد در جامعه قاضی است که باید از تمام جرایم روز مطلع و دغدغه احقاق حق داشته باشد. امین حسین رحیمی روز گذشته در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، با ادای احترام به امام راحل(ره) و شهدای راه امام، شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را تسلیت گفت و با تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی، وجود این دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: همان طور که مرحوم شهید بهشتی گفت، اگر بخواهیم قوه قضائیه را بهتر کنیم، نیازمند یک دانشگاه تخصصی برای آن هستیم. برای دستگاه قضایی، مهم ترین رکن آن قاضی است که رای را صادر می کند و قاضی باید شخصی در تراز جمهوری اسلامی باشد. همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند قوه قضائیه باید مرجعی برای فردی که به آن ظلم شده، باشد تا بتواند به آن مراجعه کند. وی با اشاره به اینکه از بدو پیروزی انقلاب قرار بر تربیت قضات در چنین دانشگاهی بود، افزود: با تصویب سند تحول قضایی، باز به این موضوع برگشته اند که تربیت قاضی در کشور باید در این دانشگاه صورت بگیرد. یکی از مزیت های این دانشگاه این است که دانشجویان تمام وقت خود را باید صرف درس خواندن و مطالعه کنند؛ بنابراین در این دانشگاه باید مسلط به علم باشید؛ از این رو دانشمندترین فرد در جامعه قاضی است که باید از تمام جرایم روز مطلع و دغدغه احقاق حق داشته باشد.

رئیس دانشگاه الزهرا: دانشجوی اخراجی نداریم

رئیس دانشگاه الزهرا اعلام کرد که سیاست دانشگاه بر پایه ارشاد استوار است، اما در نهایت مخالفان نظام جایی در این محیط نخواهند داشت.

به گزارش مهر، زهرا ناظم بکایی درباره دانشجویان اخراجی دانشگاه الزهرا و آخرین وضعیت آنها اظهار کرد: ما دانشجوی اخراجی نداشتیم و تنها افراد تعلیقی داشتیم که بسیار آمار اندکی است و اکثر آنها وقتی دوره تعلیق خود را گذراندند به دانشگاه برگشته و کار خود را ادامه خواهند داد.وی ادامه داد: اما مهم این است که آنها باید در چهارچوب نظام باشند و اگر بخواهند فعالیتی مخالف نظام و علیه نظام داشته باشند، هیچ کشور و دانشگاهی آنها را قبول نمی کند. ناظم بکایی عنوان کرد: ما مصوبات وزارت علوم را اجرا می کنیم و از خودمان قانونی در این رابطه نداریم.رئیس دانشگاه الزهرا در رابطه با بازگشت به تحصیل دانشجویان متخلف اظهار کرد: ما به این دانشجویان کمک خواهیم کرد و در فرآیندهای خود یک وجه ارشادی نیز تعریف کردیم که قبل از اینکه دانشجو به کمیته انضباطی معرفی شود با آنها گفت وگو می کردیم و بحث ارشاد را داشتیم. خیلی از دانشجویان در مرحله ارشادی از کار خود پشیمان می شدند و ادامه نمی دادند و تعداد خیلی کمی به تخلف خود ادامه می دادند.ناظم بکایی اظهار کرد: رویکرد ما در درجه اول همان رویکرد ارشادی و وفاق است که در محیطی بانشاط این دانشجویان علم آموزی کنند. این دانشجویان دختران ما هستند و در هر صورت باید به آنها کمک کنیم.