به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آنکارا » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مجید رادفر*، حمید رنجبر، محمدتقی امامی خوئی

    خیزش کردهای ترکیه علیه دولت این کشور در نیمه اول دهه 1300ش. به یک بحران خطرناک برای دولت ترکیه تبدیل شد و دولت ترکیه در راستای سرکوب کامل شورشیان، تلاش های بسیاری کرد. آتاتورک که برای پیشبرد تفکرات غربی خود، احتیاج به آرامش و از بین بردن هرگونه مدعی داشت، با تفکر پان ترکیسم دست به سرکوب کردها زد و همراهی و همکاری دولت ایران را به دلیل همسایگی و وجود کردها در ایران به دست آورد. شورش کردها امنیت و تمامیت ارضی ایران را به دلیل هم مرز بودن با ترکیه در معرض تهدید قرار می داد و بر اختلافات ارضی بین ایران و ترکیه تاثیر می گذاشت. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش هاست: دلایل شکل گیری خیزش کردهای ترکیه چه بود؟ شورش کردهای ترکیه چه تاثیری بر روابط تهران- آنکارا داشته است؟ در بررسی تاریخ روابط ایران و ترکیه متوجه می گردیم که این دو کشور تحت تاثیر فرایند اصلاحات جهانی از یک سو و نیز حضور دو قدرت بزرگ انگلیس و روسیه در منطقه، در کل اوضاع داخلی و خارجی مشابهی را تجربه می کردند و در مواردی از اوضاع یکدیگر متاثر بودند؛ به ویژه تاثیرپذیری ایران از روند تحولات و اصلاحات در ترکیه به تبع متاثر شدن برخی مقامات ایرانی در زمان پهلوی از این روند، در شکل گیری روابط فیمابین نقش قابل توجهی داشت.

    کلید واژگان: ایران, ترکیه, تهران, آنکارا, پهلوی, آتاتورک, روابط, اختلافات مرزی, خیزش کردها, واکاوی علل}
    Majid Radfar *, Hamid Ranjbar, Mohammad Taghi Emami Khoei

    The uprising of Turkish Kurds against the government of this country in the first half of the 1920s turned into a dangerous crisis for the Turkish government, and the Turkish government made many efforts to completely suppress the rebels. Atatürk, who needed to calm down and eliminate any claimant in order to promote his Western ideas, started suppressing the Kurds with the idea of pan-Turkism and gained the support and cooperation of the Iranian government due to the neighborhood and the presence of the Kurds in Iran. The Kurdish rebellion threatened the security and territorial integrity of Iran due to its border with Turkey and affected the territorial disputes between Iran and Turkey. This study seeks to answer these questions using the descriptive-analytical method What were the causes of the Kurdish uprising in Turkey? What effect has the Kurdish rebellion of Turkey had on Tehran-Ankara relations? In examining the history of Iran-Turkey relations, it is found that these two countries, under the influence of the global reform process on the one hand, as well as the presence of two great powers, England and Russia, in the region, were experiencing similar domestic and foreign situations and were influenced by each other's situations in some cases. In particular, the impressionability of Iran from the process of transformations and reforms in Turkey, due to the influence of some Iranian officials during Pahlavi's period on this process, played a significant role in forming relations between Iran and Turkey.

    Keywords: Iran, Turkey, Tehran, Ankara, Pahlavi, Atatürk, Relations, Border Disputes, Kurdish Uprising, Cause Analysis}
  • مهرداد صالحی*، آرش رئیسی نژاد

    طی سه دهه گذشته، آذربایجان و ترکیه موفق به ایجاد یک رابطه قوی و عمیق بر اساس منافع مشترک شده اند که در جنگ 2020 قره باغ به اوج خود رسید. جنگ قره باغ و رژه نظامی پس از پایان آن در باکو که با حضور الهام علی اف و رجب طیب اردوغان برگزار شد، ظرفیت اتحاد بین دو کشور را برجسته کرد. ترکیه در جنگ دوم قره باغ با حمایت سیاسی - نظامی از جمهوری آذربایجان موفق شد پیوند خود با این کشور را بیش ازپیش تقویت کند و ضمن تثبیت حضور خود در قفقاز جنوبی، از آن به عنوان پلی برای رسیدن به آسیای مرکزی استفاده کند. حضور ترکیه به عنوان رقیب تاریخی ایران در جنگ قره باغ و اتحاد آن با جمهوری آذربایجان برای امنیت ملی ایران تهدیداتی به همراه دارد. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که اتحاد آنکارا - باکو چگونه و با چه سازوکاری بر امنیت ملی ایران تاثیر می گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش با استفاده از روش ردیابی فرایند و با بهره گیری از چارچوب نظری سه سطحی و سه حوزه ای تلاش شده است تا تهدیدات اتحاد آنکارا - باکو علیه امنیت ملی ایران تبیین شود. اتحاد باکو - آنکارا از طریق پیگیری ایدیولوژی پان ترکیسم، کنترل خطوط لوله انرژی، تلاش برای ایجاد دالان زنگزور و به کارگیری نیروهای مزدور در جنگ 2020 قره باغ در ابعاد ژیوکالچر، ژیواکونومیک و ژیوپلیتیک بر امنیت ملی ایران تاثیر می گذارد. در این پژوهش، روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت استفاده از منابع مکتوب اعم از کتب، مقالات، اسناد و داده های اینترنت است.

    کلید واژگان: امنیت ملی ایران, جنگ قره باغ, اتحاد باکو &ndash, آنکارا, دالان زنگزور, انرژی}
  • مهرداد صالحی یگانه*
    بعد از فروپاشی شوروی، ترکیه اولین کشوری بود که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و تلاش کرد از خلا ژیوپلیتیکی به وجود آمده، جهت افزایش نفوذ خود در جمهوری آذربایجان که اشتراکات فرهنگی و زبانی زیادی با این کشور دارد، استفاده کند. بحران قره باغ از مهم ترین مسایل پیشروی سیاست خارجی ترکیه پس از فروپاشی شوروی بود. ازاین رو، در دهه 1990، عمده ترین روابط دو کشور در ارتباط با حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان بود. از آغاز قرن حاضر، آنکارا و باکو با همکاری در زمینه پروژه های زیربنایی بزرگ در حوزه انرژی روابط خود را گسترش دادند. عمیق این روابط در جنگ دوم قره باغ بیشتر شد و با اعلامیه شوشی به اوج خود رسید. این اعلامیه، نقشه راه آینده روابط دو کشور را ترسیم می کند و بر شعار یک ملت دو دولت باکو و آنکارا صحه می گذارد. ازاین رو، این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از نظریه سازه انگاری به عنوان یکی از رویکردهای روابط بین الملل که توجه ویژه ای به مولفه «هویت» و نقش آن در شکل دادن به منافع و سیاست ها دارد، تلاش شده است به این پرسش که پان ترکیسم چه نقشی در تکوین و تعمیق اتحاد راهبردی باکو - آنکارا داشته است و این اتحاد چگونه و در چه ابعادی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می گذارد؟ پاسخ داده شود. فرضیه ای که در پاسخ به این پرسش مطرح می شود این است که پان ترکیسم نقش تسهیل کننده در اتحاد راهبردی باکو و آنکارا داشته است و اتحاد این دو در ابعاد ژیوپلیتیکی، ژیواکونومیکی و ژیوکالچر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند. در این پژوهش، روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت استفاده از منابع مکتوب اعم از کتب، مقالات، اسناد و داده های اینترنتی است.
    کلید واژگان: امنیت ملی, آنکارا, باکو, پان ترکیسم, جمهوری اسلامی ایران}
    Mehrdad Salehi Yeganeh *
    After the collapse of the Soviet Union, Turkey was the first country that recognised the independence of the Republic of Azerbaijan. This country uses the geopolitical vacuum to increase its influence in the Republic of Azerbaijan, which have many cultural and linguistic similarities in common. Since the appearance of this century, Ankara and Baku have expanded their cooperation in the field of infrastructure projects and energy. These relations increased during the Second Karabakh War and reached its peak with the Shushi Declaration. This declaration outlines the role of the future relations between the two countries and endorses the slogan of “one nation and two governments”. Therefore, this article tries to answer this question with a descriptive analytical method of relationships and by using the constructivist theory as one of the international perspectives that especially pays attention to the "identity" and its role in shaping policies. What is the role of panturkism The development and deepening of the Baku-Ankara strategic alliance? and how and in what ways does this alliance affect the national security of the Islamic Republic of Iran? The hypotheses raised in response to this question is that pan-Turkism creates important functions in the alliance of Baku and Ankara, which puts these two in the in a new array of geopolitical, geoeconomic and geocultural in front of the the national security of the Islamic Republic of Iran. In this research, the method of data collecting is using written sources e.g. books, articles, documents and internet data.
    Keywords: Ankara, Baku, Islamic Republic of Iran, National Security, Pan-Turkism}
  • زهرا احمدی پور، علی ولی قلی زاده
    پایتخت به عنوان مرکز اقتدار سیاسی و تکیه گاه دولت، معمولا در برگیرنده کلیه عوامل سیاسی، فرهنگی، قومی، تاریخی، اقتصادی، اداری، فنی و ارتباطی است. یک پایتخت با توجه به کارکردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن، در واقع به عنوان سمبل کارایی و ظرفیت کلیه پتانسیل های وجودی دولت مربوطه عمل می کند. در جغرافیای سیاسی، اگر به عوامل سرزمین، دولت و ملت به عنوان سه رکن بنیادین کشور نگریسته می شود، بدون تردید، پایتخت نیز به عنوان مرکز هدایت دولت و گرانیگاه نیروی محرکه آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، زمانی که دولتی پایتخت خود را فاقد کارایی لازم در سیستم جغرافیای سیاسی کشور ببیند، سعی خواهد کرد تا با انتقال پایتخت به یک مکان جدید، این مشکل جغرافیای سیاسی کشور را برطرف سازد. انتخاب آنکارا به عنوان پایتخت جمهوری ترکیه نیز به خاطر این بود که استانبول فاقد کارایی لازم برای بقا و تامین سیستم مدیریتی ترکیه جدید در داخل جغرافیای سیاسی کشور و نظام ژئوپلیتیک جهانی بود. با این حال، در تغییر مکان پایتخت ها عوامل مختلفی می-توانند تاثیرگذار باشند. درهمین راستا، ضمن بررسی انتقال پایتخت ترکیه از استانبول به آنکارا، هدف اصلی این مقاله بررسی و شناسایی عوامل اصلی تاثیرگذار در فرایند مکان گزینی پایتخت ها است.
    کلید واژگان: منطقه هسته, کانون سیاسی, پایتخت, انتقال پایتخت, آنکارا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال