به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آنیموس » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رضا جمشیدی، قدرت قاسمی پور*، اسد آبشیرینی

    جانورهمسری یکی از برجسته ترین نمودهای دگرپیکری است که در روایات گوناگون در دگردیسی دیو یا جانور به شاهزاده ای زیبا نمایان شده است. ریشه های جانورهمسری را می توان در ازدواج انسان ها و خدایان در اساطیر و افسانه ها دانست. روایت اسطوره ای «کوپید و سایکی» یکی از مهم ترین اسطوره هایی است که در آن ازدواج یکی از خدایان و یک انسان رخ داده است. برخی این اسطوره را سرمنشا روایات جانورهمسری می دانند، حال آن که در اساطیر و قصه های عامیانه کهن تر از «کوپید و سایکی» نیز می توان ریشه های جانورهمسری را کاوید. در ادبیات عامیانه فرهنگ های گوناگون، به ویژه ایران، می توان قصه های شفاهی یا مکتوب فراوانی از جانورهمسری مشخص کرد که بسیاری از آن ها شباهت های فراوانی به اسطوره «کوپید و سایکی» دارند. «دیو و دلبر» و «میرزا مست وخمار و بی بی مهرنگار» دو مورد از قصه هایی است که اشتراکاتی با اسطوره «کوپید و سایکی» دارند. در این پژوهش با رویکرد فرانسوی ادبیات تطبیقی به تاثیر و تاثرهای موجود در میان این روایات پرداخته شده است و با رویکردهای روان کاوانه و کهن الگویی نقد و تحلیل شده اند تا برخی از زوایای پنهان آن ها که نشان دهنده اشتراکات و تفاوت هایشان است، آشکار شود. قصه های جانورهمسری فارسی، بیش و پیش از آن که متاثر از اسطوره رومی «کوپید و سایکی» دانسته شوند، متاثر از یکی از قصه های پنچه تنترا هستند؛ البته می توان قصه هایی را که ترکیبی از اسطوره رومی و قصه هندی باشند هم در میان آن ها دید. عقده ادیپ، ترس از ازاله دوشیزگی، سفر قهرمانی زنانه، مواجهه با آنیموس و گذار از جوامع مادرسالار اشتراکاتی است که در این روایات وجود دارد.

    کلید واژگان: آنیموس, ترس از ازاله دوشیزگی, سفر قهرمانی زنانه, عقده ادیپ, گذار از مادرسالاری}
    Reza Jamshidi, Ghodrat Ghasemipour *, Asad Abshirini
    Introduction

    One of the common features between myths and fairy tales is shapeshifting, which is manifested by changing the shape of fictional characters into non-human beings, such as animals, demons, plants, fairies, gods, etc. The marriage of a maiden with a nonhuman (mostly a snake) has many manifestations in Iranian fairy tales, and its traces can be traced in several narratives, such as "Sultan-e- Mar's play, Mirza Mast-o-khomar and Bibi Mehrnegar, Shah Khestekhumar, the story of Ah, Mehrinnegar and Sultan-e-mar" and many other oral narratives originating from different regions of Iran. In European literature, there are numerous “Div-o-Delbar” stories in which a maiden marries a nonhuman being. Human-animal marriage has a mythological background in European literature, but in Persian literature, it is not possible to consider a mythological background for this type of literature, because in Iranian myths, contrary to folk traditions, there is not much evidence of this type of marriage.

    Procedure Review:

    In the writing of the first part of this article, we delve into the effects the aforementioned narratives have had on one another through the French approach of comparative literature; and in the second part, with an eye to the "psychoanalytic and archetypal" approaches, the discussed narratives are analyzed and their similarities and differences are explored. In psychoanalytic analysis, the theory and approaches of Freudian thinkers are the basis of work, and in archetypal analysis, the theory and approaches of Jungian thinkers.Considering the fact that there are different narrations of the aforementioned works, it is necessary to mention the sources and versions from which the narratives are taken. The works that are the basis of the analysis are:1- The story of "The girl who married a snake" from the Panchatantra attributed to Vishnu Sharma (see. Sharma, 1925: 177-179) and also the translation of this story from the book of Shirin and Delneshin Stories (Kalila and Demaneh): 27 short and informative stories from Panchatantra (see Kumar, 2013: 68-71).2- The mythological narrative of "Psyche and Cupid" from the book "Golden Ass" by Apuleius (cf. Apuleius, 1393: 171-122).3- The folk tale "Beauty and the Beast" taken from the book "Beauty and the Beast" (cf. Luprince De Beaumont, 2015).4- The folk tale of "Mirza Mast-o-khomar and Bibi Mehrnegar" which is taken from the book "the Encyclopedia of the legends of Iranian People" (cf. Darvishian and Khandan, 1399: 14/627-637) and has been analyzed among its Iranian counterparts.

    The Transformation of a Narrative

    The myth of Cupid and Psyche is a Roman story that was first mentioned in Lucius Apuleius' Golden Donkey, and due to the similarities between Roman and Greek gods, it entered Greek mythology in later periods. Although Friedrich Creuzer hypothesized that the myth of Cupid and Psyche is Iranian (Benson, 2020: 276) and Richard Reitzenstein also considered Iranian Gnostic origins for this story (Tommasi Moreschini, 2013: 126), but due to the fact that there is no evidence that shows this myth has been influenced by Iranian myths or stories, these hypotheses cannot be confirmed. One of the reasons given by these thinkers for the Iranian origins of the myth of Cupid and Psyche is that the Mithraic religion of Rome was taken from the Iranian Mithraic (Mehri) religion, and the narrative of Cupid andPsyche entered Roman mythology from the Mehri religion, and the other reason is that this narrative is based on the principles by which the school of Pythagoreanism (Pythagoreanism) was formed.Another hypothesis which cannot be relied on is that the myth of Cupid and Psyche is taken from the folk tale "The girl who married the snake" in Pancha Tantra (See: Bottigheimer, 1989: 5 & Zipes, 2013: 205-206) due to the fact that there is no document to prove that theRomans had access to the Pancha Tantra in the second century AD and the considerable differences between the narratives. Considering that Lucius Apuleius was one of the Romans who lived in Africa and was born in the city of Madaurus, which is located in today's Algeria, and the proximity of this land to Egypt and the possible knowledge of him and other residents of the city of Madaurus of Egyptian legends and myths , it can be said that the hypothesis of the influence of the myth of Cupid and Psyche is more stable than the myth of Isis and Osiris; Because in addition to the proximity of Egypt and Algeria and the great possibility of the people of Madaura being aware of Egyptian legends and myths, several other reasons can be considered to strengthen this hypothesis, which are: 1- The numerous similarities between the two mythological narratives, 2- Both of the narratives have dealt with the legends of gods and 3- sacred marriage in these myths.There is a story with a very similar narrative in the Indian Pancha Tantra, which, in comparison with the Roman myth, some Iranian narratives have many similarities to; this story is "A girl who married a snake." Considering the access of Iranians to Pancha Tantra and its entry into Persian literature, what can be more likely is to consider Iranian stories as ones influenced by the story of "The Girl Who Married a Snake" and European stories of human-animal marriage such as Beauty and the Beast and East of the Sun, West of the Moon as stories derived from the myth of Cupid and Psyche. It can also be said that there are mixed stories from Indian stories and Roman myths in Persian literature, which the influence of both narratives can be seen on them. Among them are the stories of "Mirza Mast-o-khomar and Bibi Mehrnegar" and "The Girl and the Jujubee Tree" in which traces of the Roman myth can be seen as well as the influence of the Indian story. Since the history of oral stories is not known, it is not possible to say in what period and how this combination took place.4) Psychological and archetypal analysis of human-animal marriage in the investigated traditionsIn the psychoanalytic approach to these narratives, they can be considered as an allegory of the initial fear of teenage girls in their first sexual encounter with men; It means that the narratives in which teenage girls see men as demons are considered to be symbolic, and in fact, they show the girl’s primary sexual anxiety in avoiding the loss of virginity imposed by the society and the environment. Moreover, in these narratives, we can see manifestations of Oedipus complex and Electra complex, which in the myth of "Cupid and Psyche" we witness its male type, that is, Oedipus complex, and in the two-folk tales, the Electra complex.

    Conclusion

    Through the archetypal lens, these stories can also be considered as an allegory of the journey of heroin and her desire for individuality. Another thing that is prominent in the archetypal approach to these narratives is the encounter with the archetypes of anima, animus and shadow, which has various manifestations. Furthermore, the confrontation between patriarchal, matriarchal and feminist attitudes is another archetypal situation that exists in these three narratives, which is accomplished by the dominance of the female hero(heroine).

    Keywords: Animus, Fear Of Losing Virginity, Journey Of The Heroine, Oedipus Complex, Transition From Matriarchy}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی*، سپیده رحمتی افراپلی، حسن اکبری، یدالله شکری
    مسیله پیوند جنسیت و زبان و زبان مخصوص هر جنسیت، در مباحث دستور زبان، واژه شناسی و معنی و مفهوم شناسی و درون مایه، به عنوان رفتارهای زبانی شناخته می‎شود. علاقه ها و عادت ها و تمایل های فکری و زبانی و کلامی هر دو جنس زن و مرد نشان می دهد مبحث مونث و مذکر در حضور و میزان به کارگیری واژگان برای هر جنسیت حایز اهمیت است. فرهنگ جامعه، زبان و نحوه ادای سخن و گزینش واژگان را برای هر جنسیتی تعیین کرده است. بخشی از مبحث کهن‏الگوهای زنانه و مردانه آنیما و آنیموس در بستر زبان متن و رفتارهای زبانی آشکار می‏شود. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و ابزار مطالعاتی کتابخانه‏ای، نشانه‎های جنسیتی واژگان زنانه و مردانه را در نمودهای آنیما و آنیموس متن داستان‎ها بررسی خواهد کرد. برای شناخت ارتباط و پیوند زبان‏شناسی و نقد روان‏شناسانه با انواع ادبی داستان و رمان، ضروری است مطالعات تطبیقی تحلیلی انجام شود. در این پژوهش، این نتایج حاصل شده است که سبک واقع گرایانه و بازتاب فرهنگ جامعه و روحیه افراد جامعه در داستان‏های آل احمد و دانشور باعث شده نمود آنیما و آنیموس در زبان شخصیت‏ها کمتر باشد. این دو نویسنده این گونه تناقض‏های نامتعارف در جامعه آن دوره را چشمگیر نشان نمی‏دهند. عناصر و مولفه های برجسته واژگان زنانه و مردانه در جلوه های آنیما و آنیموس در آثار جلال آل احمد و سیمین دانشور عبارت اند از: کلمات احساسی و عاشقانه و نوازش آمیز، واژگان و جمله های ناسزا و خشن در گفتار زن، رنگ واژه ها، واژگان کودک، صفت‏های مخصوص زنان یا مردان، واژگان مربوط به نقش های زنان و مردان در خانواده و جامعه، زبان ارتباط با جنس مخالف، واژگان مختص به ظواهر زنان یا مردان، واژگان پرسشی، واژگان رسمی و معیار و عامیانه و واژگان زنانه و مردانه فرادست و فرودست.
    کلید واژگان: زبان جنسیت, آنیما, آنیموس, جلال آل احمد, سیمین دانشور}
    Abdollah Hasanzadeh Mirali *, Sepideh Rahmati Afrapoli, Hasan Akbari Beyragh, Yadallah Shokri
    The issue of gender connection and language and the language specific to each gender is known as linguistic behavior in the topics of grammar, terminology, meaning, and conceptualization.The interests and habits and intellectual, linguistic and verbal tendencies of both men and women show that the topic of female and male is important in the presence and extent of using vocabulary for each gender.The culture of the society has determined the language and the way of speaking and the choice of words for each gender.Part of the topic of female and male archetypes of anima and animus is revealed in the context of language, text and linguistic behaviors.This research will investigate the gender signs of feminine and masculine words in the anima and animus aspects of the text of the stories by the descriptive-analytical method and the library study tool. In order to understand the connection between linguistics and psychological criticism with the literary types of stories and novels, it is necessary to conduct comparative-analytical studies. In this research, the results have shown that the realistic style and the reflection of the society's culture and the spirit of the nation in the stories of Al-Ahmed and Daneshvar have caused the expression of anima and animus in the language of the characters to be less. These two authors do not show such unusual contradictions in the society of that period.The prominent elements and components of feminine and masculine words in the manifestations of anima and animus in the works of Jalal Al Ahmad and Simin Daneshvar are:Emotional, romantic and caressing words, abusive and harsh words and sentences in women's speech, color words, children's words, adjectives for women or men, words related to the roles of women and men in the family and society, language related to communicating with the opposite sex, words that specific to the appearance of women or men, interrogative words and formal, standard and popular words and Feminine and masculine words superior and inferior.
    Keywords: the language of sexuality, Anima, Animus, Jalal Al Ahmad, Simin Daneshvar}
  • منیره زیبائی*

    إن الحقائق النفسیه تعبر لنا عن ثنائیه الإنسان الجنسیه، فیری یونغ، وهو من علماء النفس الکبار، ان ثمه حس ذکوری یسکن کل انثی ویدعی الانیموس، وثمه حس انثوی داخل کل رجل یسمی الانیما، وهذان النموذجان اللذان قد وقعا وطبعا فی اعماق لاشعور الإنسان الجمعی، لهما اثر کبیر فی تکوین شخصیه الإنسان وبالتالی تصرفاته فی حیاته. والادب هو مهد واسع لظهور اللاشعور الجمعی ومحتویاته، ومن احد الادباء الذین تاثروا فی خلق اعمالهم الادبیه بلاشعورهم الجمعی إلی جانب تاثرهم بلاشعورهم الفردی، هو عبدالسلام العجیلی. إنه من کبار کتاب سوریا والذی له دور بارز فی رقی الادب الروائی السوری خاصه والعربی عامه. وفی بعض اعماله لا سیما "باسمه بین الدموع" و"رصیف العذراء السوداء"، و"قنادیل إشبیلیه"، و"قلوب علی الاسلاک"، نتلمس وجوه الانیما والانیموس متجلیه فی شخصیاتها الثابته والنامیه. علی هذا، إن هذا المقال یسعی، من خلال دراسه الانیما والانیموس فی الروایات المذکوره آنفا، واعتمادا علی المنهج الوصفی التحلیلی، إلی الإجابه عن هذا السوال الرئیسی علی انه کیف یظهر هذان النموذجان فی روایات العجیلی، ومن هذا المنطلق، یهدف تسلیط الضوء علی دور تلعبه الانیما والانیموس فی تکوین شخصیاته الروائیه. اما ابرز النتائج التی توصل إلیها البحث فتدل علی ان العجیلی حدد وظیفه محوریه لشخصیات روایاته بحیث تکشف لنا عن وجود العلاقه الجدلیه بین نموذج الانیما والانیموس، کما انها تشیر إلی مرافقه الوجوه الإیجابیه والسلبیه لهذین النموذجین وکونهما معا فی روایات العجیلی، إلا ان سلبیاتهما المتمثله فی الدعاره والشهوه، والفتنه، والخیانه، والحسد، والاستسلام، والمیل إلی التمرد والعصیان، تنعکس فی هذه الروایات اوسع نطاقا، وللانیما دور اکثر وضوحا فی تکوین الشخصیات ومسار احداث روایاته.

    کلید واژگان: یونغ, انیما, انیموس, روایه, عبد السلام العجیلی}
    Monireh Zibaei *

    The psychological facts unquestionably support the dual dimensions of human sexuality. Yung, one of the great psychologists, believes in the existence of a male sense called the animous in the female entity and a female aspect called the anima inside the male. He considers these two archetypes, which are imprinted in the human collective unconscious, to be effective in the formation of human personality and behavior. Literature is considered to be a suitable scope and bed for the emergence of the collective unconscious and what it contains. Literary writers, like all human beings, in addition to the individual unconscious, are influenced by their collective unconscious in creating literary works. Abd al-Salam al-Ujayli, one of the great writers of Syria, who played a prominent role in the development of narrative literature in the Arab world, especially in Syria, is among these writers. Based on this, this article seeks to show the role of the the anima and animous of human existence in the formation of the characters of this author's novels. the results show that all the positive and negative forms of these archetypes can be found simultaneously in Ujayli's novels, but their negative aspects, which can be found in traits such as: prostitution, lust, seduction, betrayal, jealousy, surrender and tendency It is manifested in rebellion and disobedience, and it is more reflected in Ujayli's novels. Anima archetype has played a more colorful role in the formation of characters and the course of events in novels.

    Keywords: Yung, Anima, Animous, novel, Abd al-Salam al-Ujayli}
  • محمدرضا کمالی بانیانی*

    یکی از جمله شاعران تاثیر گذار در ادب پارسی فروغ فرخزاد است. با توجه به سیطره شعر آرمان گرای او در تقابل با شعر آرمان گریز ، شعر او به سوی نوعی دمکراتیک شعری سوق یافته است. واکاوی دقیق اشعار او، دگردیسی و دگرنویسی اشعار او را از نوعی هرمنوتیک ذوقی به نوعی هرمنوتیک فلسفی نشان می دهد. هدف این بررسی نمایان ساختن صور تمثیلی در اشعار فروغ فرخزاد است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی آشکار سازی جنبه های تمثیلی آنیموس در اشعار فروغ فرخزاد صورت گرفته است.بر پایه این پژوهش مشخص می شود صور مثالی آنیموس که فروغ فرخزاد در اشعار خود از آنها بهره جسته اند کدامند و هر کدام چه تاثیری در بیان اندیشه های وی داشته است، نتایج این پژوهش نشان می دهد صور مثالی آنیموس را در اشعار فروغ فرخزاد در جایگاه هایی منسجم و در اشکال متفاوتی همچون اساطیر ، مراسم مذهبی، رویا ها و تخیلات فردی و... نمایانگر شده است.یافته اند.

    کلید واژگان: فروغ فرخزاد, آنیموس, معشوق درونی, ناخود آگاه جمعی}
    MohammadReza Kamali Baniyani *

    One of the influential poets in Persian literature is Forough Farrokhzad. Due to the dominance of his idealistic poetry in contrast to idealistic poetry, his poetry has shifted to a kind of democratic poetry. Careful analysis of his poems shows the metamorphosis and metamorphosis of his poems from a kind of taste hermeneutics to a kind of philosophical hermeneutics. The purpose of this study is to show the allegorical forms in Forough Farrokhzad's poems. This research has been done by descriptive-analytical method and by examining the revelation of allegorical aspects of animus in Forough Farrokhzad's poems.Based on this research, it is determined what are the examples of animus that Forough Farrokhzad has used in his poems and what effect each of them has had on the expression of his thoughts.The authors of this research have found allegorical images of animus in Forough Farrokhzad's poems in coherent places and in different forms such as myths, religious ceremonies, dreams and personal imaginations, etc.

    Keywords: Forough Farrokhzad, animus, inner lover, Collective Unconscious}
  • سوسن جبری*

    این پژوهش به خوانش کهن الگویی قصه های ایرانی و بررسی فرآیند فردیت و چگونگی رخدادهای شکل دهنده به این فرآیند پرداخته است. پرسش این است که؛ در طی فرآیند فردیت، روند پیوند قهرمان با آنیما و آنیموس چگونه است؟ با تحلیل محتوای متن قصه های ایرانی ابتدا نمود کهن الگوها را یافتیم و سپس دو مرحله ای بودن فرآیند فردیت آشکارشد که دوگونه تحقق خردمحور و قدرت محور داشت. یافته ها نشان می دهند؛ من (قهرمان) یا بخش آگاه و دیگر اجزای ناخودآگاه روان چون؛ آنیما، آنیموس، پیرخرد و سایه، پیوندهای پیچیده ای دارند. سایه همجنس قهرمان و جزء ناشناخته، سرکوب شده و چالش آفرین روان است. رخدادهای پروسه فردیت بر بنیاد چالش آفرینی های سایه برای قهرمان رخ می دهد و قصه ها هم با ساختار دو بخشی و گاه قصه درقصه و همانند فرآیند فردیت هم دو مرحله پیوند و بازپیوند دارند که در جستار پیشرو به آن پرداختیم. افزون بر آن، دو روایت زنانه و مردانه از روند تحقق فردیت داریم؛ در روایت خردمحور زنانه؛ قهرمان با راهنمایی و یاریگری پیرخرد و تکیه بر خردورزی بر سایه پیروز می شود و به آنیموس می پیوندد و اغلب پس از شکست سایه، او را می بخشد و می پذیرد. در روایت قدرت محور مردانه؛ قهرمان همچنان از راهنمایی و یاریگری پیرخرد برخوردار است، ولی با تکیه بر قدرت و جنگیدن رویاروی بر سایه غلبه می کند و اغلب سایه را می کشد و گاه می راند.

    کلید واژگان: نقد کهن الگویی, آنیما, آنیموس, بازپیوند, قصه های ایرانی}
    Soussan Jabri *

    This study does an archetypal reading of Ghesehaye Irani and examines the process of individuation and how things that form the process happen. The question is how in such a process the hero gets rejoining with anima and animus. Analyzing the content of the Ghesehaye Irani text, first we found the manifestation of archetypes, and then the two-stage nature of the process of individuation - which falls into two categories of Wisdom-driven and power-driven - became known. Findings show that there are complicated links between the hero’s ego, or the conscious part, and unconscious parts such as anima, animus, the wise old man, and the shadow. The shadow is of the same nature as the hero, and the unknown, repressed, and challenging part of the psyche. Things that happen in the process of individuation are based on challenges caused by the shadow for the hero. The tales with their bipartite and sometimes epizod structure go through two stages. In the first stage, the hero’s effort to join with anima or animus. This symbolizes socialization of the individual in the first half of life. In other stage of rejoining, the hero’s join to anima and animus runs up against problems, and to get rejoining with them, he has to have a decisive battle against the shadow. At this point, there are female and male narratives of the realization of individuality. In the female Wisdom-driven narrative, the hero triumphs over the shadow with the guidance and assistance of the wise old man, and gets rejoining with animus, often forgiving and accepting the shadow after he has defeated it. In the male power-driven narrative, the hero still has the guidance and assistance of the wise old man, yet, relying on his power in a head-to-head battle, overcomes the shadow and often kills or drives it away.

    Keywords: Archetypal critique, Anima, Animus, Rejoining, Iranian Stories, Wisdom-driven, power-driven}
  • معصومه محمودی*، رضا ستاری، مریم زارعی

    نقد اسطوره ای شاخه ای از نقد ادبی است که بیشتر متاثر از مکتب روان شناسی تحلیلی یونگ است و به بررسی اسطوره ها و کهن الگوها در تار و پود اثر ادبی می پردازد. اصلی ترین نقطه ی اتصال این دو حوزه، طرح «حافظه ی ناخودآگاه جمعی» و به دنبال آن «کهن الگو»ها است که در اساطیر مجال تجلی می یابند. کهن الگوها که ریشه های ساختاری اسطوره ها را شکل می دهند، الگوهای ازلی و ابتدایی روان آدمی به شمار می آیند. از جمله ی معروف ترین این کهن الگوها، آنیما و آنیموس اند که عنصر تکامل بخش روان ناخودآگاه مردان و زنان محسوب می شوند. در این جستار رمان کلیدر، بزرگ ترین رمان فارسی نوشته ی محمود دولت آبادی بر اساس دیدگاه های نقد اسطوره ای و کهن-الگویی مورد خوانش قرار گرفت تا چگونگی نمود کهن الگوهای آنیما و آنیموس بر اساس ویژگی های این کهن الگوها در زنان نقش آفرین رمان بررسی شود. نتایج حاصل شده نشانگر نمود کهن الگوی آنیما در هیات معشوق، مادر مثالی، زن اغواگر، زن الهام بخش، زن حیات-بخش و تجلی آنیما در وهم مردانه با جنسیتی زنانه متاثر از همسر، مادر و خواهر است. نمود آنیموس نیز با رفتار و روحیات مردانه در زنان کلیدر قابل مشاهده است.

    کلید واژگان: نقد اسطوره ای, کلیدر, آنیما, آنیموس}
    Maesoumeh Mahmoudi*, Reza Satari, Maryam Zarei

    The mythical critique is a branch of literary criticism that is most influenced by Yong's analytical psychology school, and examines myths and ancient prototypes in the structure of the literary work. The main point of connecting these two domains is the scheme of the “collective unconscious memory” and then the “ancient prototypes” that can manifest themselves in myths. Ancient prototypes that form the structural basis of myths are the primitive patterns of human psyche. The most famous of these ancient prototypes are Anima and Animus, which are the element of the evolution of the unconscious psyche of men and women. In this paper, the novel of Kaleidar, written by Mahmoud Dolatabadi, is studied on the basis of the mythical and ancient prototypes critique views to examine how the ancient prototypes of Anima and Animus are observed based on the characteristics of these ancient prototypes in female heroes of the novel.The results indicate the ancient prototype of Anima is visible in the beloved, the mother, the seductive woman, the inspirational woman, the living woman, and the manifestation of Anima is obvious in a woman with a masculine thoughts motivated by her husband, mother and sister. Animus's prototype is also visible in masculine behavior and spirits in women of Kaleidar.

    Keywords: Mythical Criticism, Kaleidar, Anima, Animus}
  • قدرت الله علیرضایی، غلامرضا سالمیان*، فاطمه کلاهچیان، جهانگیر کرمی

    یونگ، روان ناخودآگاه انسان را متشکل از دو قطب متقابل مونث و مذکر آنیما و آنیموس می داند. کهن الگوی آنیما نیمه زنانه در روان مرد و آنیموس نیمه مردانه در روان زن است. این کهن الگوها تحت تاثیر روابط و رفتارهای خانواده در وجود هر شخص شکل می گیرند و تحت شرایط اجتماع و زندگی وی، می توانند تغییراتی در شخصیت او به دنبال داشته باشد. یگانگی با این کهن الگوها موجب تکامل انسان خواهد شد و استیلای هر یک از این قطب های متقابل در فرد، سلسله ای از ویژگی ها را پدید می آورد که از منظر روان شناسی قابل بررسی اند. این تصویرها در آثار هنرمندان به صورت ناخودآگاه خود را نشان می دهند. قایم مقامی شاعربانوی معاصر، نیز ناخودآگاه این کهن الگوها را در اشعارش به اشکال مختلف(مثبت و منفی) بروز داده است. پژوهش حاضر، با هدف راهیابی به لایه های پنهان اندیشه های ژاله قایم مقامی با استفاده از نقد روانشناختی و بهره گیری از تفکرات یونگ، می کوشد با روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، همه نمودها و جلوه های مثبت و منفی کهن الگوی آنیموس را در دیوان قایم مقامی استخراج و بسامد آنها به صورت نمودار بیان کند. بر پایه یافته ها، در اشعار وی بسامد جنبه مثبت آنیموس در مقایسه با جنبه منفی، بالاتر است؛ به طوری که 74.74درصد یافته ها پیرامون نمود مثبت آنیموس است و 25.26درصد از یافته ها، نشان از جنبه های منفی آنیموس هستند. شکل گیری اولیه این کهن الگوها به هنگام حضور قایم مقامی در خانواده مثبت است؛ اما با ازدواج و شروع زندگی زناشویی وی، نمود های منفی آن ها آغاز می شود و پس از شکست در ازدواج و جدایی او از فرزند، به اوج خود می رسد.

    کلید واژگان: یونگ, کهن الگو, آنیموس, شعر معاصر, ژاله قائم مقامی}
    Ghodratollah Alirezaii, Gholamreza Salemian *, Fateme Kolahchian, Jahangir Karami

    Jung, considers the subconscious mind of man to be the female and male cross-poles of Anima and Animus. Anima's archetype is half feminine in the male psyche and Animus is half masculine in the female psyche. These archetypes are influenced by the relationships and behaviors of the family, especially the parents, in the presence of each individual, and can change his personality under the circumstances of his community and life. The oneness and homogeneity of these archetypes will cause human development, and the domination of each of these cross-poles in the individual will make a series of traits and characters that can be studied from a psychological perspective. These images are unconsciously depicted in the works of artists. GhaemMaghami,as a contemporary lady poet, has also unconsciously expressed these archetypes in his poems in various ways (positively and negatively). the frequency of positive aspect of animus is higher than that of negative side In her poems,74.74% of findings presents positive aspects of animus and25.26% of findings indicates negative aspects of animus. The initial formation of these archetypes is positive when she is single, but after marriage and quitting her child because of the divorce , the negative presentations begin to realize.

    Keywords: Jung, Archetypes, Animus, Contemporary Poetry, Jaleh Ghaem maghami}
  • مریم سعید، علی عشقی سردهی*، سید علی اکبر شریعتی فر، سعید روزبهانی

    در شاهنامه فردوسی در آن چه مربوط به دوره پهلوانی و اساطیری است به خواستگاری دختران از پسران یا زنان از مردان برمی خوریم که با فرهنگ و عرف امروز ما سازگاری ندارد، اما حقیقتی است از روزگار پهلوانی و آغاز پیدایش حکومت های نخستین که بر مدار کشاورزی و گله داری ونیاز به زمین های آباد شکل گرفته اند. پهلوانان که تنومندی و نیرومندی ویژه دارند در جنگ ها و حکومت های نخستین مقامی والا پس از شاهان و گاه حتی برتر از شاهان قرار می گیرند؛ بنابراین دختر بزرگان و شاهزاده خانم ها آرزو دارند با پهلوانان ازدواج کنند تا دارای فرزندان سالم و نیرومند شوند که بعدها ارج خانوادگی را پاس بدارند. پژوهندگان این گفتار بر آن هستند با رویکرد روان شناختی کارل گوستا یونگ، روان شناس نامدار غربی، که بر مبنای «آنیما» و «آنیموس» در ناخودآگاه روان زنان و مردان وجود دارند و به صورت انگیزه درونی و بیرونی در خود آگاه پدیدار می شوند بپردازند و عملکردها و حوادث ناشی از شکل گیری آنیما و آنیموس را به دو صورت مثبت و منفی واکاوی نمایند. این پژوهش که به روش (توصیفی _ تحلیلی_ تطبیقی) انجام می گیرد نشان می دهد که انتخاب همسر در شاهنامه در دوره پهلوانی در ناخودآگاه روان شخصیت های داستان جای دارد که زنان می توانند نماد آنیمای مثبت و منفی موجود در روان انسان بوده و در سرنوشت شاهزادگان و پهلوانان موثر باشند.

    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, خواستگاری, یونگ, آنیما, آنیموس}
    Maryam Saeed, Ali Eshghi Sardehi *, Seyedaliakbar Shariatifar, Saeed Roozbahani

    In Ferdowsi’s Shahnameh,in heroic and mythical era, we face that girls propose boys or women propose men that is not compatible with today’s culture and customs, while this is the fact that formed from the period of heroic and beginning of the first government’s which formed on the cycle of farming and ranching and the needs of having developed lands. Heroes who had special power and strength in wars, could hold the honorable authority after kings or even better than kings; however, the daughter of outstanding people and princesses wishing to marry with heroes to have healthy and strong children who respect the family’s rank. The researchers of this study aimed to work on Anima and Animus that exists in women and men unconsciousness, and appeared as intrinsic and extrinsic motivation in consciousness by using psychological approach of Carl Gustav Jung, the well known western psychologist. It also aimed  to investigate the performances and consequences of forming Anima and animus as both positive and negative.This  investigation used a descriptive, analytical and comparative method. It demonstrated that the choosing of  a spouse in Shahnameh in the heroic era, was placed in the unconsciousness of story’s characters, and women can be the symbol of postitive and negative anima which is exists in the human psych and was influential in the destiny of kings and heroes.

    Keywords: Ferdowsi’s Shahnameh, marriage proposal, Jung, Anima, animus}
  • محبوبه شعبانی جفرودی، سیده مامک صلواتیان*، علیرضا نیکویی، سامره اسدی مجره

    کهن‏الگو در روان جمعی انسان برانگیزاننده اعمال انواع کنش در ذهن معنوی اوست و از آنجا که جوهره هنر، ذهن و روان آدمی است، مقاله حاضر ارتباط میان روان کاوی و معماری را جست وجو می‏کند. کارل گوستاو یونگ، مبدع نظریه روان شناسی تحلیلی و باسط تیوری کهن ‏الگوها، معماری را چونان روان انسان می‏داند. به طوری که موقن است ابدا پدیده ‏ای دست‏ ساز بشر موجود نیست که نخست به‏ صورت پندار و خیال در روان نبوده باشد. شمار کهن ‏الگوها به‏ عنوان موضوع اصلی بحث بسیار است. این تحقیق با محوریت قرار دادن دو کهن ‏الگوی آنیما و آنیموس، نخست در پی یافتن و گردآوری نمادهای این کهن ‏الگوها در اندیشه ‏ها، آیین‏ها و باورهای قومی و سپس ایجاد تناظر در نمادهای برخی از مهم‏ترین اجزای خانه‏ های سنتی فلات مرکزی ایران شامل دستگاه ورودی، حیاط، ایوان، حوض خانه، اتاق، بادگیر، سرداب و سایر است. مقاله پیش رو با رویکرد تحلیل محتوا در پارادایم کیفی به‏روش استقرایی و قیاسی انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می‏دهند میان نمادهای کهن ‏الگوهای آنیما و آنیموس و مضامین معنوی نهفته در اجزای خانه‏ های سنتی تناظر برقرار است و همان‏گونه که روان انسان کامل سرشتی دووجهی دارد، تعادل میان هردو نمودهای ‏روان ‏زنانه و روان‏مردانه در کلیت والای معماری سنتی خانه نیز دیده می‏شود.

    کلید واژگان: آنیما, آنیموس, خانه‏های سنتی فلات مرکزی ایران, نمادهای کهن‏الگویی, یونگ}
    Mahboubeh Shabani Jafroudy, Seyedehmamak Salavatian *, Alireza Nikouei, Samereh Asadi Majreh

    The archetype in the collective human psyche motivates the performance of various actions in his spiritual mind, and more importantly, the present article seeks to find the connection between psychoanalysis and architecture, as the art is essence of human mind and psyche. Carl Gustav Jung, the inventor of the theory of analytical psychology and the developer of the theory of archetypes, considers architecture as the human psyche. He believes that all man-made phenomena have already imagined in the mind or psyche at first. The number of archetypes, as the main topic of this discussion, is a lot. This research focuses on the two archetypes of Anima and Animus;at first to find and collect the symbols of these archetypes in ethnic thoughts, rituals and beliefs and then to create their proper correspondences in the symbols of some of the most important components of traditional houses in the Central Plateau of Iran, including; Entrance complex, Central yard, porch, Hozkhane, room, Badgir, basement, Sardab and others. The present research has been carried out with the content analysis approach in the qualitative paradigm by inductive and deductive methods. The results show that there is a correspondence between the archetypal symbols of anima and animus and the spiritual themes embedded in the components of traditional houses. As the perfect human psyche has a two-dimensional nature, there is a balance between both feminine and masculine expressions in the whole supreme art of traditional house architecture.

    Keywords: Anima, Animus, Jung, Traditional Houses of the Central Plateau of Iran . Archetypal symbols}
  • شیرین میرشاه ولد*، غلامعلی فلاح
    کارل گوستاو یونگ، روان شناس سوییسی، بنیان گذار «روان شناسی تحلیلی» است. او برخلاف فروید، رشد شخصیت را به کودکی محدود نمی داند، بلکه معتقد است این تعالی در سراسر عمر انسان ممکن است نمود یابد؛ اگرچه هدف های نیمه دوم زندگی، با نیمه اول آن متفاوت است. از آمال نیمه دوم زندگی، می توان دست یابی به «فردیت»را نام برد. در این جستار با بهره گیری از روان شناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ به خوانشی بینارشته ای از رمان چهل سالگیبه قلم ناهید طباطبایی پرداخته ایم تا براساس دیدگاه های این روان شناس سوییسی، سفر شخصیت اصلی را به سوی تکامل و رسیدن به فردیت در آن به اثبات برسانیم. شخصیت اصلی رمان چهل سالگی، شخصیتی پویاست. او برای رسیدن به فردیت، سفری را آغاز می کند که وی را از ناخودآگاهی به شناخت «خود» می کشاند. این شخصیت با کنارآمدن با «سایه» های نهانی و اتحاد با «آنیموس» خود، به کمک راهنمایی های «پیر فرزانه»، تمام تعارضات درونی خود را حل می کند و درنهایت، سفر را با موفقیت به پایان می رساند. بدین ترتیب، او علاوه بر گذر از بحران میان سالی، به شناخت خود واقعی خویش نیز دست می یابد.
    کلید واژگان: نقد ادبی, روان شناسی, یونگ, کهن الگو, فردیت, رمان چهل سالگی, آنیموس}
    Shirin Mirshahvalad *, Gholam Ali Fallfallah Ghahroudiah
    Carl Gustav Jung, the Swiss psychologist, is the founder of “analytical psychology.” He, unlike Freud, does not limit personality development to childhood, but believes that it occurs throughout man’s life span although the goals in the second phase of life differ from the ones in its first phase. From the goals in the second phase of life, obtaining individuality can be mentioned. In the present paper, using Jung’s analytical psychology, we perform an interdisciplinary reading of Chehel Salegy written by Nahid Tabatabaei in order to demonstrate that the protagonist achieves spiritual development and perfection and individuation in the course of the novel. She embarks on a journey to achieve individuation during which she moves from unconsciousness to consciousness and self-knowledge. Under the guidance of the Wise Old Man, she solves all her inner conflicts, while accepting all her hidden “shadows,” and being united with her animus, she finally ends the journey successfully. In this way, she achieves the complete knowledge of her own self, while also passing midlife crisis.
    Keywords: Literary Criticism, psychology, Jung, Archetype, Individualism, Chehel Salegi, Animus}
  • محمد کلهر*

    ماه شرف خانم کردستانی متخلص به مستوره (12201264ق) پیشاهنگ زنان مورخ جهان اسلام، میان دو خاندان فرهیخته و دیوان سالار قادری و وزیری پرورش یافت. او در سال 1244ق، به عقد ازدواج خسروخان اردلان (12401250ق) والی کردستان درآمد. مرگ خسروخان و حدوث بحران سیاسی در کردستان، مستوره را بر آن داشت تا با نگارش تاریخ اردلان، عاملان بحران سیاسی یعنی والیه خانم و فرزندانش را نقد کند. شگفتا که بخشی قابل تامل از متن روایت مستوره، به رغم نقد هوویش (والیه خانم) روایتی مردانه است؛ از این رو مسئله ی اصلی این مقاله بر تاثیر جنسیت در تاریخ نگاری مستوره مترتب شد. مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحقیق تاریخی و بهره مندی از آموزه های کارل گوستاو یونگ در جستار مولفه های آنیموس (مرد درون زن) به انکشاف نقش آنیموس در شخصیت مستوره و تاثیر آن در تاریخ نگاری وی بپردازد.

    کلید واژگان: مستوره, آنیموس, تاریخ نگاری, کردستان, اردلان}
    Mohammad Kalhor*

    Mah Sharaf Khanom Kurdestani whose pen name was Mastureh(1805-1848 A.H), the forerunner of female historians in the world of Islam, was raised and educated among two educated and bureaucratic families Ghaderi and Vaziri. In 1828, she married Khosro Khan Ardalan, the ruler of Kurdestan(1824-1834 A.H). By death of Khosro Khan and incidence of political crisis in Kurdestan, Mastureh desided to criticize the agents of political crisis, i.e. Valiyeh Khanom and her children, by writing the history. Surprisingly, the vast majority of this text narrated by Mastureh is a manly narration in spite of the critic of her husband wife, Valiyeh Khanom. Therefore, the main issue of this article results to the effect of gender in Mastureh historiography. This article tries to discover the role of animus in personality of Mastureh and its role in her historiography by using teachings of CarlGustav Jung in searching the factors of animus – the man inside the woman.

    Keywords: Mastureh, animus, historiography, Kurdestan}
  • عاطفه فندرسکی، فاطمه اکبری *
    نحله های فکری گوناگون، راه های متفاوتی را برای مطالعه اساطیر پیشنهاد می کنند. یونگ از پیشگامان روان شناسی، اعماق مفاهیم ناخودآگاهی جمعی و کهن الگو ها را پیش روی می نهد. آنیما نیمه زنانه در وجود مردان و آنیموس نیمه مردانه در وجود زنان، از کهن الگو های شاخص یونگ در جست وجوی ناخودآگاه بشریت هستند که از ابعاد مثبت، منفی و مراحل انکشاف خاص خود برخوردار هستند.
    این نحله های فکری قسمت عمده ای از ضمیر ناخودآگاه خود را از طریق اسطوره ها جلوه گر می سازند؛ ماه به شکل نمادین و روایت های اسطوره ای آن نزد ملل مختلف، بستر مناسبی برای جست و جوی این بخش از ناخودآگاه و کهن الگو ها است. در این پژوهش، بررسی روایت ها و شناسایی روابط کهن الگویی، اشتراکات فراوان ملل را نشان می دهد و از سرشت دو گانه ماه رازگشایی می کند، همچنین اتحاد اضداد را در این اسطوره به اثبات می رساند.
    کلید واژگان: آنیما, آنیموس, اسطوره, ماه, کهن الگو}
    ?Tefeh Fenderski, F?Temeh Akbari *
    Various intellectual schools have proposed different ways to study myths. Jung, one of the pioneers of psychology, discusses about the depths of collective unconsciousness and archetypes. Animus as the unconscious masculine side of a woman, and anima as the unconscious feminine side of a man, are two Jungian archetypes that help us to know unconsciousness. Also, according to Jungian thought, much of the unconscious is manifested through myths. The mythological narratives of different nations about the Moon are good platforms for the study of unconscious and archetypes. Based on Jungian concepts of animus and anima and archetypal relationships, in the present article, the common beliefs of the nations about the myth of Moon are reviewed and the dual nature of Moon and the union of opposite views about it are shown.
    Keywords: Anima, Animus, Myth, Moon, Archetype}
  • فائزه عرب یوسف آبادی، الهام دیانتی
    کتاب من زنده ام از آثار پیشگام حوزه نشر خاطرات خودنگاشت زنان در دوران اسارت است. شناخت روان شناسانه ابعاد مختلف کیفیات روحی زنان رزمنده در دوران اسارت، برای افزایش روحیه پایداری و استقامت و نیز الگوگیری از این شیرزنان ضروری است. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش تحلیلی توصیفی به روان شناسی تحلیلی این اثر بپردازد. هدف این جستار، بررسی و شناخت کهن الگوهای نظریه یونگ در این روایت است. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر یک از شخصیت های موجود در روایت، منعکس کننده یکی از کهن الگوهای نظریه یونگ است. کهن الگوی مادر اعظم در این روایت، شامل دو مصداق «مادر» و «وطن» است. مصداق کهن الگوی شخصیت «پیر خردمند» یا «پیرمرد دانا» در این اثر، «امام خمینی(ره)» است که رهبر و راهنمای معصومه بوده، باعث تحول فکری او شده است. در این روایت، کهن الگوی آنیمای مثبت، شخصیت «سید صفر صالحی» را به کنش های مختلف برانگیخته است. آنیمای مثبتی که معصومه در دل سید صفر صالحی افکنده، او را مبدل به فردی مصمم کرده است که تکامل و جاودانگی خود را با وجود معصومه و زندگی در کنار او می داند. از سوی دیگر، به دلیل حضور موثر یک بانو در فعالیت های مردانه با تجلی و ظهور آنیموس در روان معصومه آباد مواجه هستیم. بر این اساس، قهرمان این روایت، زنی آزاده و قدرتمند است که هم پای مردان به مبارزه می پردازد و در فراز و نشیب انقلاب به عنوان یک عامل اثرگذار ظاهر می شود وآنیموس تقویت شده او در دوران اسارت، قوی ترین چهره ای را به نمایش می گذارد که زنی در عصر او می توانست داشته باشد
    کلید واژگان: کهن الگوها, یونگ, من زنده ام, آنیما, آنیموس, کهن الگوی مادر اعظم, پیر خردمند}
    Faezeh Arab Yousef-Abadi, Elham Diyanati
  • بهروز محمودی بختیاری *، فاطمه اشکانی، مهسا معنوی
    کارل گوستاو یونگ روان ناخودآگاه انسان را متشکل از دو قطب متقابل مونث و مذکر آنیما و آنیموس می‏داند. کهن‏الگوی آنیما نیمه زنانه در روان مرد و آنیموس نیمه مردانه در روان زن است. برقراری هماهنگی و اتحاد میان این دو نیمه از روان، حفظ تعادل در روان انسان را سبب می‏شود و استیلای هریک از این قطب‏های متقابل در فرد، سلسله‏ای از خصلت‏ها و ویژگی ها را پدید می‏آورد که از منظر اجتماعی و فرهنگی قابل مطالعه و بررسی است. مقاله حاضر، با رویکرد اسطوره‏شناختی، به چگونگی تجلی یافتن کهن‏الگوی آنیموس در دو اثر نمایشی پرده‏خانه و ندبه از بهرام بیضایی می‏پردازد. بیضایی در این دو اثر، شخصیت‏های زنی را به تصویر می‏کشد که بنا به موقعیت اجتماعی‏شان، آنیموس یا قطب مذکر پویا و فعال دارند. مطالعه خاستگاه و بازتاب اجتماعی و فرهنگی چیرگی آنیموس در شخصیت‏های زن این آثار، تاثیرپذیری کنش‏های روانی فرد از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ارتباط تنگاتنگ و متقابل میان این دو ساختار را آشکار می‏کند.
    کلید واژگان: آنیموس, بیضایی, پرده خانه, نقد اسطوره شناختی, ندبه}
    Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari *, Fatemeh Ashkani, Mahsa Manavi
    Carl Gustav Jung believes the unconscious soul of every human being to have consisted from two masculine and feminine poles named Anima and Animus respectively. The Anima archetype is the feminine half of every man's soul, and the animus archetype is the masculine half of every woman's soul, and the coordination and unity of these two halves of the soul results in a mental balance in human beings, and the domination of each of them over the other one, may result in some characteristics and mental features which are worthy of research in terms of social and cultural perspectives. The current article adopts a mythological approach to study the emergence of the Animus in the female characters of two Iranian plays by Bahram Beyzayi, named Parde-khane (The Inner side, 1993), and Nodbe (The Lament, 2006). In these two plays, Beyazyi portrays some female characters who have very active Animus feelings due to their specific social circumstances. The study of the origins and the social and cultural reflections of this active Animus in these women, reveals the mental effects got from the social and cultural structures of their community, as well as the close interactions of these two in the lives of these women.
    Keywords: Mythological Criticism, Animus, Beyzayi, Nodbe, Parde-Khane}
  • ملیحه علی نژاد، محمدرضا صرفی، محمود مدبری
    آنیموس و آنیما مطابق با نظر یونگ کهن الگوها یا آرکی تایپ هایی هستند که در ناخودآگاه تمام بشریت وجود ‏دارند و مشترک هستند و ‏همین که به خودآگاه فرد می رسند، نمودهای مختلفی می یابند. ‏یگانگی با این کهن الگوها سبب تکامل مرد و زن می شود. در این مقاله، تلاش کردیم تا به بررسی جلوه های آنیموس در اشعار سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و طاهره صفارزاده بپردازیم و جنبه ها و نمودهای مختلف آن را در آثار این شاعران نشان دهیم. تقدس آنیموس در گفتار زنان، به وضوح تجلی می یابد. آنیموس در نظر شاعران زن هم منجی شاعر و هم منجی بشریت است. تکیه گاه و امنیت دهنده است. زنان به دستیابی و اتحاد با آنیموس یا نیمه پنهان وجود خود نیازمندند و در طول زندگی خود، همواره به دنبال دستیابی و یگانگی با این کهن الگو هستند. پروتوتایپ یا پیش نمونه معشوق مذکر ایرانی، مشابه با شخصیت های اساطیری هستند. عوامل خانوادگی، اجتماعی و سیاسی در شکل گیری و رشد آنیموس و نوع نگرش به آن در زنان، موثر است. هرچند تظاهر ‏و نمودهای آنیموس به شکل واحدی نمی باشد اما سرانجام نتایج واحدی به دست می آید.
    کلید واژگان: آنیموس, فروغ فرخزاد, سیمین بهبهانی, صفارزاد}
  • رضا ستاری، حسین حسن پور آلاشتی، مرضیه حقیقی
    بانوگشسب نامه یکی از منظومه های حماسی ملی است که به تقلید از شاهنامه فردوسی در شرح زندگی و دلاوری های بانوگشسب، دختر رستم، به نظم درآمده است. این منظومه، تنها اثر حماسی در ادب فارسی است که محور داستان آن یک قهرمان زن است. بیشتر پژوهشگرانی که این منظومه را بررسی کرده اند، بر چگونگی حضور بانوگشسب در متون حماسی و شرح پهلوانی هایش تاکید کرده و گاه جنگاوری های او را به تاثیرات به جا مانده از دوره زن سروری و تسلط ایزدبانوان جنگاور اساطیری مربوط دانسته و به زمینه های روان شناختی کردارهای این پهلوان زن کمتر توجه نشان داده اند. آنچه در این پژوهش بررسی می شود، زمینه های اسطوره ای و روان شناختی شخصیت و اعمال دلاورانه بانوگشسب در منظومه حماسی بانوگشسب نامه است. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که با وجود مشاهده نشانه هایی از زن سروری و زن سالاری در منظومه، این نشانه ها در برابر تسلط فرهنگ پدرسالار رنگ باخته و پدرسالاری جایگزین مادر سالاری شده است. در بخش دوم این مقاله، این نکته، از دیدگاه روان شناسی تحلیلی یونگ، تحلیل شده است. بنا بر این دیدگاه، رفتار جنگاورانه و مردانه بانوگشسب را نه تنها نمی توان نشانه زن سالاری دانست، بلکه باید آن را به تاثیرات القایی کهن الگوی آنیموس (روان مردانه درون زن) نسبت داد که به واسطه زندگی بانوگشسب در جمع پهلوانان برتر حماسه و متاثر از رفتارهای مردانه در او نهادینه شده است.
    کلید واژگان: آنیموس, اسطوره, بانوگشسب نامه, پدرسالاری, حماسه ملی, روان شناسی تحلیلی}
    Reza Satari, Hossein Hasanpour Alashti, Marzyeh Haqiqi
    Banogoshasb-Nameh a national epic poem is to imitate the Ferdowsi's Shahnameh that in describing the life and courage of the Rustam's girl, Banogoshasb come to order. This effect, the only epic in Persian literature is the centrality of the story rests on the orbit of a heroine. Most researchers who have studied this effect, His presence in the literature on how epic and heroic as he emphasized and sometimes warlike her to the server and control the effects left by the period of female mythological warrior goddesses linked and the psychological aspects of the champion women's actions have shown less interest. What is examined in these study mythical and psychological aspects of personality and heroic actions of the Banogoshasb in the epic poem in Banogoshasb-nameh. Research results indicate that while the signs of female servers and femininity seen in the effect, but these signs against the dominance of patriarchal culture, patriarchy replaces matriarchy has faded. In the second part of this article, the point of view of analytical psychology Jung is analyzed.
    Keywords: national epic, myth, analytical psychology, Animus, Banogoshasp, Nameh}
  • Saber Emami, Y.A. Malayeri
    This study aims to throw light upon the experience of meeting with The Self in “The King and The Slave Girl” From Masnavi by Persian poet Jalal Al-Din Al-Rumi. This study tries to apply Carl Jung theory of Collective Unconscious. Jung was the first who discovered the presence of the collective unconsciousmind in addition to the individual unconscious mind. He believed that menhave the power of collective unconscious mind that belongs to the society andthe culture they live in. Archetypes constitute the structure of the collectiveunconscious. The most famous archetypes are Anima (The archetype of femalein man)، Animus. (The archetype of male in woman)، Shadow (The hateful partpersonality)، Wise Old Man (Archetypal image that embodies wisdom). According to these archetypes، we can say that The King in AL-Rumi storysymbolizes a Sufi who is traveling across an inner trip to obtain trueknowledge of himself. In his trip The Sufi pass through dark tunnel of soil.
    Keywords: Collective Unconscious, Anima, Animus, Shadow, Wise Old Man}
  • شکرالله پورالخاص*، جعفر عشقی

    همه ما از نظر زیست شناختی، به میزان چشمگیری ظرفیت های جنس دیگر را داریم؛ از این رو، واجد صفات مردانه و زنانه به طور توام هستیم. اما فشارهای اجتماعی به تفاوت های جنسی جنبه اغراق آمیز می دهد: زنان را مجبور می کند وجه زنانه خود را رشد بیشتری دهند و مردان را وادار به تاکید بیشتر بر طبیعت مردانه خود می کند. نتیجه آنکه «جنبه دیگر»، واپس زده و ضعیف می شود. با وجود این، «زن درون» یا آنیما در مردان و «مرد درون» یا آنیموس در زنان، به صورت های گوناگون، از جمله رویاها، خیال پردازی ها، اساطیر، ادبیات و... ظاهر می شود. در این مقاله، دو نمود سودمند آنیموس، یعنی «معشوق (مرد آرمانی)» و «همراه درونی»، با نمونه ها و مثال های مختلف، در ادبیات و فرهنگ ایرانی تحلیل شده است و این نتیجه حاصل شده است که حداقل یکی از نمودهای آنیموس در ناخودآگاه زن ایرانی از پروتوتایپ واحدی نشات می گیرد و این پروتوتایپ، به احتمال زیاد، ایزد مهر است.

    کلید واژگان: کهن الگو, آنیموس, معشوق, ایزد مهر, همراه درونی}
  • خدیجه بهرامی رهنما، محمود طاووسی، مهدی ماحوزی
    منظومه بانوگشسب نامه، ریشه در ناخودآگاه جمعی ملت ایران دارد. این اثر را می توان از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داد. یکی از این دیدگاه ها، دیدگاه روان شناسی تحلیلی یونگ است که از موضوعات عمده در نقد ادبی بشمار می رود. این پژوهش درصدد است تا دو عنصر آنیما و آنیموس را در روان شخصیت های منظومه مورد تحلیل قرار دهد. این دو عامل، ثیری شگرف در ایجاد حوادث و روی دادهای داستان دارد و زمینه های کشمکش در میان شخصیت های داستان را ایجاد کرده است. کهن الگوی آنیما در وجود فرامرز، شیده، تمرتاش، خواستگاران هندی و یلان ایرانی و کهن الگوی آنیموس در وجود بانوگشسب تبلور یافته است و این دو آرکی تایپ، شخصیت های داستان را به کنش های مختلف برانگیخته است. این پژوهش درصدد است تا عوامل ایجاد کننده آنیما و آنیموس را بر اساس نظریات یونگ مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: بانوگشسب نامه, نقد, کهن الگو, قهرمان, آنیما, آنیموس}
    Khadijeh Bahrami Rahnama, Mahmud Tavousi, Mehdi Mahoozi
    The versified Banu Goshasp Nameh has its root in the collective unconsciousness of the Iranian nation. This work lends itself to the Jungian analytic psychological approach which is highly regarded in the literary criticism. The purpose of this research is to analyze anima and animus in the psyche of the characters of the verse. These two factors have great impact upon the creation of events and happenings in the story and provide ample grounds for conflicts among the story characters. One comes across the anima in Faramarz, Shideh, Tamartash, Banu Goshasp’s Indian suitors and Iranian heroes. Animus archetype is found in Banu Goshasp. These two archetypes have motivated the story characters to do different actions. This article aims to study the factors in creating the anima and animus based on the Jung theories.
    Keywords: Banu Goshasp Nameh, criticism, archetype, hero, anima, animus}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال