به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیات و روایت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد الهی، عباس حاجیها*، محمدرضا ضمیری، یدالله دادجو
    این مقاله باروش،تلفیقی،(عقلی،نقلی)وبا استفاده از منابع اسنادی وکتابخانه ای،موضوع، بررسی تطبیقی علم پیشین الهی در حکمت صدرایی و ابن سینا و تطبیق آن با آیات و روایات را به کاوش نشسته ودرصدد تبیین وتطبیق دیدگاه دو فیلسوف نامدار، شیخ الرئیس، ابن سینا و حکیم، صدرالمتالهین درباره علم پیشین الهی است.یافته ها حاکی از آن است که،علم در حکمت صدرایی، امری وجودی و دارای مراتب و در نظام مشایی، کیف نفسانی است.
    در حکمت متعالیه علم خداوند به ذات و علم به موجودات قبل از ایجاد و بعد از ایجاد، علمی حضوری، ولی در حکمت مشاء علم ذات به ذات و علم به صور متقرره در ذات، حضوری و علم به موجودات خارجی، قبل و بعد از ایجاد، حصولی است. بنا بر تصویری که ابن سینا از علم پیشین حق تعالی ارائه می دهد، حق تعالی قبل از خلق صور علمیه، به موجودات علم نداشته و این راه یافتن جهل در ذات حق تعالی شمرده می شود. اما در آیات و روایات، علم حضرت حق، عین ذات او دانسته شده که در هر حالی که ذات برقرار باشد، آن علم نیز موجود است، خواه صور علمیه ای موجود باشند و خواه موجود نباشند.
    نظریه صدرالمتالهین بر خلاف نظریه ارتسام ابن سینا دارای هماهنگی کاملی با آیات و روایات می باشد ومورد تایید قرار می گیرد.
    کلید واژگان: مطالعه تطبیقی, حکمت صدرایی, سینوی, علم پیشین الهی, آیات و روایت}
    Mohammad Allahi, Abbas Hajiha*
    This paper, using the integrative method (rational, narrative) and bibliographic and document and libraryreferences, has examined the comparative study of divine science in the wisdom of Sadra and Ibn Sina and its adaptation to verses and narratives, and seeks to explain and adapt the views of two famous philosophers, Ibn Sina andSadra, about the divine former science. The findings indicate that knowledgein the wisdom of Sadra, is an existential and hierarchal process, and in Islamic philosophy, a sensual enjoyment. In the transcendent wisdom, God's knowledge to the nature and knowledge to the beings, before and after the creation, is a scientific presence, but in Islamic philosophy, the knowledge to nature-nature and knowledge of the forms of the Motagarereh-nature,is a presence knowledge and knowledge of the external, beings before and after creation, is attainable. According to the image that Ibn Sina offers about the preceding knowledge of God, the God, before the creation of the forms of theology, did not have knowledge to the creatures, and this way of ignorance is considered in the essence of God, but in the verses and narratives, the knowledge of God has been known to his essence in any matter that exists, that knowledge also exists, whether there are theological forms or not. Sadra's theory,contrary toIbnSina's command theory, has full coordination with verses and narratives and has been confirmed.
    Keywords: Adaptive study, Sadra wisdom, Avicenna, divine science, verses, narration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال