به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارزش های اخلاقی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فاطمه اصل دهقان، حمید رضاییان فرجی*
    ارزش ها راهنمای نگرش در مسیر زندگی بوده و محرک اساسی رفتار هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزش های اخلاقی بود. در این پژوهش ، 300 نفر از دانشجویان ایرانی، از طریق فراخوان اینترنتی شرکت داشتند. ابزارهای به کاررفته عبارت بودند از نسخه فارسی پرسشنامه ارزش های اخلاقی (پادیلا و جنسن، 2016)، مقیاس شکوفایی (دینر، 2010) و پرسشنامه اخلاق حرفه ای (کادوزیر، 2002). نتایج تحلیل روایی صوری، محتوایی و سازه نشان دهنده روایی مطلوب مقیاس بود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی، ساختار 3 بعدی مقیاس را تائید کرد. شاخص های برازش مدل در حد مطلوبی قرار داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 و برای ابعاد خودمختاری، اجتماعی و الهی به ترتیب 77/0، 65/0 و 91/0 بود. همگرایی نمرات ارزش های اخلاقی با نمرات اخلاق حرفه ای و شکوفایی تائید شد. براساس یافته ها ویژگی های روان سنجی مقیاس ارزش های اخلاقی در جامعه ایرانی مناسب است و استفاده از آن در ارزیابی های روان سنجی و پژوهش ها پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, تحلیل عاملی, روانسنجی, مقیاس}
    Fateme Asl Dehghan, Hamid Rezaeian Faraji *
    Values are guide for attitudes in life and are the main motivators of behavior. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Ethical Values questionnaire. In this study, 300 Iranian students participated through an online call. The instruments were the Persian version of the Ethical Values Assessment questionnaire (Padilla & Jensen., 2016), Flourishing scale (Diner, 2010) and Professional Ethics (Cadozier, 2002). The results of face, content and structure validity analysis showed the optimal validity of the scale. Findings from factor analysis confirmed the 3D factors of the scale. The model fit indices were in good condition. Cronbach's alpha coefficient for the whole scale was 0.85 and for the dimensions of autonomy, Community and divinity were 0.77, 0.65 and 0.91, respectively. The convergence of the ethical values score with the professional ethics and flourishing score was confirmed. Based on the findings, the psychometric properties of the Ethical Values Scale in Iranian society are appropriate and its use in psychometric evaluations and research is recommended.
    Keywords: ethical values, factor analysis, Psychometrics, Scale}
  • مجید پاکدل، زهرا پورزمانی *

    در فضای کنونی اقتصاد دنیا حسابرسی به یک ابزار کلیدی و اثربخش تبدیل شده است که نقش آن انکارناپذیر است. اما در طی دو دهه اخیر شاهد تنزل موقعیت و جایگاه حسابداری در سطح بین المللی بودیم. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی از عوامل تعیین کننده رفتار اخلاقی، تجزیه و تحلیل ارزش های اخلاقی حسابداری حرفه ای و شیوه های گزارش غیراخلاقی در حسابداری به اجرا درآمد. این پژوهش از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی می باشد. در این تحقیق اطلاعات مربوط به 384 نفر از حسابداران شرکت های دولتی نمونه آمار تحقیق را تشکیل می دهند از طریق پرسشنامه های یاد شده در فصل قبل جمع-آوری شده تا بر اساس آن رابطه بین متغیرها برای آزمون فرضیه های تحقیق بررسی شود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل تعیین کننده رفتار اخلاقی بر رفتار اخلاقی حسابداران تاثیر معنی داری دارد

    کلید واژگان: عوامل تعیین کننده رفتار اخلاقی, ارزش های اخلاقی, گزارش غیراخلاقی}
    Majid Pakdel, zahra pourzamani*

    In the current climate of the world economy, auditing has become a key and effective tool whose role is undeniable. But over the last two decades, we have seen a decline in the position of accounting internationally. The aim of this study was to provide a model of the determinants of ethical behavior, analysis of ethical values of professional accounting and unethical reporting methods in accounting. This research is correlational in nature and content. In this research, information about 384 accountants of state-owned companies constitute the sample of research statistics through the questionnaires mentioned in the previous chapter, based on which the relationship between variables is tested to test research hypotheses. The collected data were analyzed using SPSS and AMOS software.The collected data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results of this study showed that the determinants of ethical behavior have a significant effect on the ethical behavior of accountants

    Keywords: Determinants of ethical behavior, ethical values, immoral reporting}
  • احمد دیلمی*

    پرسش از نسبت و رابطه اخلاق و حقوق، تاریخی نسبتا طولانی دارد و به مناسبات ارزش ها و ایده آل های انسان و یکی از نیازهای عینی بشر، یعنی نظم، امنیت و صلح باز می گردد. دغدغه زندگی اخلاقی، همزاد آدمی بوده و شئون حقوقی که قوام آن به برخورداری از حمایت الزامی و اجباری است، همواره در بخشی از زندگی اجتماعی انسان وجود داشته است، اما به نظر می رسد «حقوق» در مفهوم امروزین آن، عمدتا معلول پیدایش نخستین دولت شهرها و سپس دولت فراگیر ملی بوده که نخستین کار ویژه آن استقرار نظم و صلح داخلی بوده است. تحقق این امر بیش از هر چیز به واقعیت های جامعه و شهروندان، یعنی باورها، گفتار و کردار آنان وابسته است. هنجارهای اخلاقی اگر چه بی ارتباط با امکانات و شخصیت فاعل نیستند، لکن به این اندازه وامدار و تابع واقعیت های فردی و اجتماعی نیز نیست. از این رو، چگونگی سازش بین دوگانه اخلاق و حقوق قرن هاست که معضل جدی اندیشمندان اجتماعی شده است. یورگن هابرماس - فیلسوف و اندیشه پرداز اجتماعی معاصر - در نظریه اجتماعی کلان خود، در مقام تبیین چگونگی آشتی اخلاق و حقوق نیز برآمده است. هدف این نوشتار، بررسی و تامل مختصر و به شیوه تحلیلی ۔ انتقادی در آراء او در این باب است. ارزش نخستین در اندیشه هابرماس، نظم و منافع عمومی است و بر این باور است که این هدف با اجماع ناشی از گفتمان مبتنی بر اراده آزاد انسان های برابر محقق می شود. انسان آزاد و برابر در اندیشه او، از انسان اخلاقی نمایندگی می کند و گویا هابرماس - در فرض تزاحم بین این حقوق و اخلاق - حقوق (نظم و منافع عمومی برآمده از گونه ای توافق در عدد و شرایط) را بر هنجارهای اخلاقی ترجیح می دهد.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, اجبار حقوقی, یورگن هابرماس, تزاحم اخلاق و حقوق, منطق گفتمان, کنش ارتباطی}
    Ahmad Deylami *

    The historical debate on the relationship between morality and law has focused on the connection between human values and ideals and the imperative need for security and peace in society. The significance of moral considerations and their impact on human existence has remained constant throughout history. Legal matters, encompassing obligatory protection, have always been integral to social life. However, the modern concept of rights emerged with the establishment of city and national governments, which were primarily tasked with maintaining internal order and promoting peace. The achievement of this objective is contingent upon societal beliefs, expressions, and actions. While moral norms are influenced by individual capabilities and personality, they are not solely determined by individual or social realities. Consequently, the challenge of reconciling ethics and law has persistently perplexed social thinkers over the centuries. This article aims to provide a concise, descriptive, analytical, and critical review of Jürgen Habermas' perspective on the harmonization of ethics and law within the framework of his macro social theory. The research findings reveal that Habermas assigns paramount importance to order and the public interest, which take precedence over individual rights. He proposes achieving this objective through consensus-building discourse predicated on the free will of equal human beings. In Habermas' view, a free and equal individual embodies moral integrity. Nevertheless, when confronted with a conflict between ethics and law, Habermas tends to prioritize the order and public interests that arise from an agreement on rights, rather than moral norms.

    Keywords: Moral Values, Legal Duress, Jürgen Habermas, Conflict Of Morality, Law, Discourse Logic, Communicative Action}
  • زینب السادات میرشمسی *، نگار اظهاری جنکانلو، منیره سیدمظهری

    هدف از اخلاق در نگرش اگزیستانسیالیستی شرح بهتری از انسان بودن است. سارتر فیلسوف اگزیستانسیالیستی معتقد است، از آنجایی که آدمی آزاد و مختار است، لذا در اخلاق به هیچ عنوان با قانونی کلی روبرو نیست، از این رو ارزش های ثابتی وجود ندارد و انسان صرفا سرچشمه ارزش ها و ضوابط اخلاقی است. مطابق چنین تفکری، ملاک انجام یک فعل و نیز حکم اخلاقی مربوط به آن، خود فرد است. چراکه خود فرد به واسطه آزادی که دارد، آفریننده ارزش عمل اش است. سارتر نیز همچون هم مسلکان اگزیستانسیالیستی خود اخلاق مطلقی را که همگان معتبر می دانند، رد کرده و آن را با اخلاقی که به تنهایی برای فرد معتبر است، جایگزین می کند. درمقاله حاضر برآنیم با روشی توصیفی_تحلیلی، به بررسی ماهیت ارزش های اخلاقی با تکیه بر مفهوم آزادی از منظر سارتر بپردازیم تا از قبل آن بتوانیم نقش ارزش های اخلاقی را در چگونگی صدور احکام اخلاقی مشخص نمائیم.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, احکام اخلاقی, سارتر, آزادی}
    Negar Ezhari Jankanlou, Zainab Al-Sadat Mirshamsi *, Monireh Seyed Mazhari

    The purpose of ethical view in existentialist is a better description of being human. Sartre philosopher of existentialist philosophers, as human is free and autonomous, so in ethics there is no general rule, so there is no fixed value and human is simply the source of value and moral code. According to such a view, the criterion for doing a verb as well as moral judgment is the individual himself, since the individual himself is the creator of his deeds because of his freedom. As well as his existentialist themes, Sartre also rejects the absolute morality that everyone is valid and replaces it with a moral that alone is valid for the individual. In the present article, we intend to study the nature of ethical values by relying on the concept of freedom from the perspective of Sartre in order to determine the role of moral values in how ethical judgments are issued.

    Keywords: Ethical values, Ethical precepts, Sartre, Freedom}
  • یاسر دلشاد*، محمدجواد عنایتی راد

    شناسایی نظام اخلاقی قرآن به  مثابه راهنمای نگرش و کنش، پیوسته مورد توجه اندیشوران مسلمان بوده است. تلاش های فراوانی برای شناسایی نظام اخلاقی قرآن به صورت تک نگاشته به رشته تحریر درآمده است، اما به نظر می رسد نگاه تک بعدی به آیات و بسنده کردن به یک نظریه اخلاقی در اخلاق هنجاری - برای تبیین نظام اخلاقی قرآن - نادرست است. مطالعه پیش رو، در صدد بازخوانی نظام اخلاقی قرآن با روش توصیف و تحلیل نقادانه است و می کوشد تبیین روشن و دقیق تری از نظام اخلاقی قرآن بدست دهد. در این راستا، ضمن توصیف نظریه های اخلاقی (غایت گروی، وظیفه گروی، فضیلت محوری) و تحلیل عقلانی هر کدام، به سنجش آنها با آیات قرآن کریم پرداخته است. مطابق نتایج حاصله، با توجه به مفاهیم تشکیکی و چهار گانه واژه های «اسلام» و «ایمان» در قرآن کریم، آدمی با سطوح مختلف معرفتی و انگیزشی در هر سطح، نیازمند تمسک به یکی از نظریه های اخلاقی است. افزون براین، قرآن کریم، ضمن بهره گیری از نظریه های اخلاقی، از مراتب والاتر از ارزش های اخلاقی ویژه خود بهره مند است.

    کلید واژگان: نظریه های اخلاقی, ارزش های اخلاقی, بازخوانی اخلاق, اسلام, ایمان}
    Yaser Delshad *, Mohammadjavad Enayatirad

    The identification of the ethical system of the Quran as a guide for attitudes and actions has consistently been a focus of Muslim scholars. Numerous works have been written to identify the ethical system of the Quran, but it seems that a one-dimensional approach to the verses and relying on a ethical theory in normative ethics - to explain the ethical system of the Quran - is incorrect. In this research, we have attempted to reinterpret the ethical system of the Quran using a critical method and to provide a clearer and more accurate explanation of it. In this regard, while describing ethical theories (consequentialism, deontology, virtue ethics) and analyzing them in detail, we have sought to examine their validity in light of the verses of the Noble Quran. The result of this research is that considering the concepts of "Islam" and "faith" in the Quran, human beings with different levels of knowledge and motivation at each level need to choose one of the ethical theories. Additionally, the Noble Quran encompasses unique and higher ethical values.

    Keywords: Ethical theories, ethical values, ethical reinterpretation, Islam, faith}
  • محسن رضا مصدق خواه، مرتضی براتی *، حسن سلیمانی

    در امتداد امواج خروشان رشد تکنولوژی نوین معاصر، شاهدپیدایش تسلیحات کشتارجمعی از قبیل سلاح های هسته ای، بیولوژیک و...،با شاخص ویژه قدرت تخریب بسیارزیادو تفکیک ناپذیری در اهداف است، فقهادربیان حکم اولیه به اتفاق به حرمت تولید واستفاده ازاین تسلیحات فتوا داده اند،ازجمله عناوین ثانویه که تغییردهنده حکم خواهدبود، قاعده الضرورات تبیح المحذورات است که با پیدایش آن، تکلیف ازعهده مکلف برداشته می شود ونتیجه ی آن جواز ارتکاب فعل حرام است.از دیگر عناوین ثانویه قاعده ی مقابله به مثل دردفاع مشروع است. طبق دستاوردهای پژوهش، استفاده از تسلیحات کشتار جمعی ذیل عناوین ثانویه نیز مجازنیست. لکن درمنابع حقوق بین الملل مانند معاهده(NPT)، منشور ملل متحد ورای مشورتی دیوان بین الملل دادگستری درسال 1996 دلیلی صریح درمنع به کارگیری سلاح کشتار جمعی وجود نداشته واستفاده ازاین نوع سلاح برای دفاع مشروع از کشور مجاز شمرده شده است. بنابراین به استناد ادله اربعه وعمومات مفاد معاهدات حقوق بین المللی وبه منظور دفاع مشروع وخنثی سازی سلاحهای نوین جنگی، با تحقیق وتوسعه وکسب فن آوری مدرن درراستای بسترسازی مناسب جهت پیشگیری از درمان،حفظ وحراست ازحکومت اسلامی، تامین امنیت ملی ،کرامت انسانی، به مصداق «واعدولهم ماستطعتم بالقوه » اقدام نموده تا میهن اسلامی در شرایط خاص به ویژه به شکل دفاع مشروع و واجب به سلاح های نوین جنگی امروزی وپادزهرهای مربوطه ، مسلط و مجهز گردیده باشد . همچنین آنچه از اخلاق اسلامی می توان استنباط نمود این است که بر اساس تعالیم اسلام از کتاب آسمانی گرفته تا روایات مستنداتی در زمینه سلاح های کشتار جمعی یافت می شود که همگی بر منع کاربرد سلاح های کشتار جمعی تاکید دارند و کاربست چنین سلاح هایی در هر صورت غیر انسانی و غیر اخلاقی است.

    کلید واژگان: سلاح های کشتار جمعی, امنیت ملی, حقوق بین الملل, دفاع مشروع, ارزش های اخلاقی}
    MohsenReza Mosaddegh khah, Morteza Barati *, Hasan Soleimani

    Along the roaring waves of the development of contemporary modern technology, we witness the emergence of weapons of mass destruction such as nuclear weapons, biological weapons, etc., with a special index of destructive power and inseparability in the targets. And, among the secondary headings that will change the verdict is the rule of necessity, the prohibition of prohibitions, with its occurrence, the obligation is removed from the duty of the obligee, and the result of that is the permission to commit a forbidden act. Among other secondary headings is the rule of countering with like in legitimate defense. According to the results of the research, the use of weapons of mass destruction under secondary headings is also not allowed. However, in the sources of international law, such as the NPT, the United Nations Charter, and the consultation of the International Court of Justice in 1996, there was no clear reason to prohibit the use of weapons of mass destruction, and the use of this type of weapon for the legitimate defense of the country was allowed. Therefore, based on the arguments of Arbaah and the general provisions of international law treaties and for the purpose of legitimate defense and neutralization of modern weapons of war, with research and development and the acquisition of modern technology in order to create a suitable platform for the prevention of treatment, preservation and protection from the Islamic government, ensuring national security, human dignity, for example "Wa'adolham Mastatetam Potential" has taken action so that the Islamic homeland is mastered and equipped with modern weapons of war and relevant antidotes in special circumstances, especially in the form of legitimate and obligatory defense. Also, what can be inferred from Islamic ethics is that based on the teachings of Islam, from the Holy Book to the traditions, there are documents in the field of weapons of mass destruction, all of which emphasize the prohibition of the use of weapons of mass destruction and the use of such weapons in any The face is inhuman and immoral.

    Keywords: weapons of mass destruction, national security, international law, legitimate defense, moral values}
  • فرزانه نوری *، محمدباقر کجباف، سیده راضیه طباییان

    پهدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی(ع) در «نهج البلاغه» است. در این پژوهش برای تدوین الگوی ارزش های اخلاقی از روش «کیفی» که شامل سه روش با عنوان های «تحلیل مضمون»، «سه سوسازی داده ها» (به عنوان روشی برای ارزیابی اعتبار یافته ها)، و ترکیب «راهبرد اکتشافی متوالی» استفاده شده است. در این پژوهش برای نمونه گیری از روش «هدفمند» استفاده گردیده که عبارت است از: گزینش واحدهای (منابع) خاص مبتنی بر اهداف خاص و مرتبط با سوال های پژوهش. پس از جمع آوری مطالعات اولیه با مراجعه به چهار تن از متخصصان حوزه روان شناسی اسلامی و کسب نظرات آنان، الگوی نهایی طراحی شد. یافته های به دست آمده از پژوهش نشان می دهد: الگوی ارزش های اخلاقی شامل شش مولفه ذیل است: «فوق دنیا زندگی کردن و تحلیلگر زندگی خود بودن»، «غایی نگری و توجه به حیات ابدی»، «خدامحوری»، «شناخت حقیقت خود و دنیا»، «تنظیم روابط با دیگران»، «خوداصلاحی و خودسازی در جهت اهداف اصیل».

    کلید واژگان: الگو, ارزش های اخلاقی}
  • علی فارسی مدان*
    یکی از ویژگی های مهم و درس آموز مکتب عاشورا، پایبندی به اصول و ارزش های دینی و اسلامی است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای به این سوال اساسی پاسخ دهد که مصادیق و جلوه های پایبندی به اصول و ارزش ها در مدرسه حسینی چیست؟ با مرور و مطالعه نهضت حسینی روشن می شود که کربلا، جلوه گر پایبندی به اصول و ارزش های همه جانبه ای است که معتقد است در هر حال باید به ارزش های دینی ملتزم بود. در این پژوهش برخی از مصادیق پایبندی به ارزش ها مانند اقامه نماز، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، دینداری و حمایت از امامت، رعایت حق الناس، کسب روزی حلال و پرهیز از حرام مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, اخلاق حسینی, امام حسین(ع), مدرسه حسینی}
    Ali Farsi Madan *
    Perseverance based on the value-laden principles makes a noteworthy aspect of the Husayni school. The whole event of Ashura demonstrates practical devotion to purely and various Islamic values and principles, eg, salat, hijab, actual devotion to Islam, supporting the living Infallible Imam, earning lawful livelihood, and avoidance of unlawful money.
    Keywords: Imam al-Husayn, Husayni school, perseverance, value-laden principles}
  • غلامحسین ترابیان بادی، ایرج سلطانی*، حمید دوازده امامی
    زمینه

    هدف از پژوهش حاضر ارایه الگوی سلامت سازمانی با تاکید بر ارزش های اخلاقی در صنعت هواپیمایی ایران می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه پژوهش های توسعه ای - کاربردی قرار دارد و از نظر روش کیفی داده بنیاد است. جامعه آماری گروه خبرگان شامل اساتید متخصص و مجرب حوزه مدیریت و همچنین مدیران و کارشناسان با تجربه صنعت حمل و نقل هوایی کشور است. نمونه انتخابی خبرگان در این پژوهش به صورت نمونه گیری غیراحتمالی بوده و بر این اساس 20 نفر از اعضای گروه خبرگان، انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. در نهایت داده ها با روش کدگذاری تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد تعداد 218 کد آزاد از مصاحبه ها به دست آمد سپس تعداد 32 کد محوری از کدگذاری باز استخراج گردید. در نهایت با کدگذاری انتخابی الگوی مفهومی تحقیق ارایه شد.

    نتیجه گیری

    نتایج نشانگر این بود که شرایط علی، شرایط زمینه ای ، شرایط مداخله گر  و راهبردها در الگوی سلامت سازمانی صنعت هواپیمایی می بایست در بر گیرنده ارزش های اخلاقی باشند تا بتوانند منجر به پیامدهای مثبت در ارتباط با مشتریان، سازمان، کارکنان و مدیران شوند و اعتماد اجتماعی را برای سازمان رقم زنند.

    کلید واژگان: سلامت سازمانی, ارزش های اخلاقی, اعتماد اجتماعی}
    Background

    The purpose of this research is to provide a model of organizational health with an emphasis on ethical values ​​in Iran's airline industry.               

    Method

    In terms of the purpose, the present research is in the group of developmental-applied researches, and in terms of the qualitative method, it is foundational data. The statistical population of the expert group includes expert and experienced professors in the field of management, as well as managers and experts with experience in the country's air transportation industry. The selected sample of experts in this research was non-probability sampling and based on this, 20 members of the expert group were selected. A semi-structured interview was used to collect data. Finally, the data was analyzed by coding method.

    Results

    The results showed that 218 free codes were obtained from the interviews, then 32 core codes were extracted from open coding. Finally, the conceptual model of the research was presented by selective coding.

    Conclusion

    The results showed that causal conditions, contextual conditions, intervening conditions and strategies in the organizational health model of the airline industry should include moral values ​​so that they can lead to positive outcomes in relation to customers, organizations, employees and managers. and establish social trust for the organization.

    Keywords: Organizational health, Ethical values, Social trust}
  • علی کریمی*، احدییه صادقی، یگانه غیبی، حسن علیجانی
    زمینه

    اشاعه ارزش های اخلاقی در دنیای امروز، امری ضروری است. ورزش در ابعاد قهرمانی، همگانی، پرورشی و حرفه ای به رویکرد جدیدی نیاز دارد تا براساس آن زمینه توسعه اخلاقی و رفتارهای ورزشی فراهم آید. روح معنوی و اخلاقی ورزشی می تواند در ورزش دانش آموزی تجلی یابد و به عنوان نماد اخلاقی ورزشی در جامعه محسوب شود. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه توسعه اخلاق معلمان ورزش مدارس بر ارتقاء ارزش های اخلاقی دانش آموزان (ارایه مدل) می باشد.

    روش

    روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 1059 نفر از معلمان تربیت بدنی و ورزش استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی و  بر اساس جدول مورگان ، 285 نفر به ‏عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری ایموس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که عوامل فردی- رفتاری بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تاثیر 45/0، عوامل زمینه ای بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تاثیر 62/0، عوامل سازمانی بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تاثیر 34/0 و عوامل فرا سازمانی بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تاثیر 27/0 تاثیر معنا دار داشته است.

    نتیجه گیری

    با توجه به تاثیری که توسعه اخلاق معلمان ورزش بر ارتقاء ارزش های اخلاقی دانش آموزان دارد، می توان این ارزش ها را از طریق مکانیزم های آموزشی، پژوهشی، ورزشی و مدیریتی در مدارس کشور توسعه داد و منتظر نتایج مطلوب در جهت رشد ارزش ها و اخلاقیات در ورزش مدارس بود.

    کلید واژگان: توسعه اخلاق, معلمان ورزش, ارزش های اخلاقی, دانش آموزان}
    Background

    It is essential to spread moral values in today's world. Sports in the dimensions of championship, general, educational and professional need a new approach in order to provide the basis for moral development and sports behaviors. The spiritual and moral spirit of sports can be manifested in student sports and can be considered as a symbol of sports ethics in the society. The purpose of the current research is to analyze the relationship between the development of the ethics of school sports teachers and the promotion of the moral values of students (presenting a model).               

    Method

    The research method was descriptive-correlation and applied in terms of purpose. The statistical population of the research included 1059 physical education and sports teachers in Kermanshah province, 285 of whom were selected as a sample using a random method based on Morgan's table. The research tool was using a standard questionnaire. For data analysis, Emos statistical software, structural equation model and confirmatory factor analysis method were used.

    Results

    The findings showed that individual-behavioral factors have had a significant impact on the development of moral values of sports teachers with an impact factor of 0.45, background factors have had a significant impact on the development of moral values of sports teachers with an impact factor of 0.62, organizational factors have had a significant impact on the development of moral values of sports teachers with an impact factor of 0.34 and extra-organizational factors have had a significant impact on the development of moral values of sports teachers with an impact factor of 0.27.

    Conclusion

    Considering the effect that the development of sports teachers 'ethics has on the promotion of students' ethics values, these values can be developed through educational, research, sports and management mechanisms in the country's schools and wait for the desired results in order to grow values and ethics was in school sports.

    Keywords: Development of ethics, Sports teachers, Ethics values, Students}
  • زهرا عواطفی*
    یکی از کارکردهای مهم نظام آموزشی و تربیتی، توجه دادن فراگیران به ارزش ها، ایجاد فضیلت ها و پرورش آن در فراگیران است. آموزه های مهدوی یکی از ظرفیت های مکتب تشیع در نهادینه سازی ارزش ها در نظام تعلیم و تربیت است. این پژوهش با تمرکز بر مفاهیم ارزشی برگرفته از آموزه های مهدوی مندرج در منابع اصیل تشیع، چون عدالت خواهی، صلح طلبی، امیدبخشی، معنابخشی، وحدت گرایی و همگرایی اجتماعی است که در مقاله پیش رو، ضمن تبیین هریک، سهم آن ها در توسعه فضیلت مندی نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. متولیان امر با بهره گیری از این ظرفیت، می توانند زمینه ساز توسعه فضیلت مندی در نظام آموزشی و تربیتی شوند. در این مقاله به روش «توصیفی_تحلیلی» و با هدف تبیین چگونگی توسعه فضیلت مندی در نظام آموزشی و تربیتی، مبتنی بر آموزه های مهدوی، به بازنگری برخی از این ارزش ها در نظام آموزشی و تربیتی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: نظام آموزش و پرورش, تربیت مهدوی, ارزش های اخلاقی, آموزه های مهدوی}
    Zahra Avatefi *
    One of the important functions of the educational and training system is to draw the attention of learners to values, create virtues, and cultivate them in the learners. The Mahdavi teachings are one of the capacities of the Shiite school in institutionalizing values in the education and training system. This research, focusing on the value concepts derived from the Mahdavi teachings in authentic Shiite sources, such as justice, peace-seeking, hope, meaningfulness, unity, and social harmony, while explaining each of the mentioned values, discusses their contribution to the development of virtues in the education and training system. Those in charge can be the facilitators of development of virtues in the educational system by utilizing this capacity. This article, using the "descriptive-analytical" method and aiming to explain how development of virtues can be achieved in the educational and training system based on the Mahdavi teachings, reviews some of these values in the educational and training system.
    Keywords: Educational System, Mahdi Training, Ethical Values, Mahdavi Teachings}
  • امیر فیضی، قباد کاظمی، مسعود قاسمی

    آیین دادرسی کیفری جلوه گاه رعایت حقوق بشر و ضامن آن به شمار می آید، مقررات دادرسی کیفری بیانگر جایگاه حقوق و حفظ شان و کرامت انسانی در آن جامعه است. قانون زمانی ارزش و اعتبار دارد و به جایگاه رفیع خود دست می یاید که حقوق و ارزش اخلاقی انسان ها اعم از بزه دیده و بزهکار رعایت شود. عدم پیش بینی تضمینات توازن بخشی میان حقوق بزه دیده و بزهکار موجب تضییع حقوق طرفین و از هم گسیختگی فرایند دادرسی و کمرنگ شده ارزش اخلاقی در جامعه می گردد .توازن میان میان حقوق بزه دیده و بزهکار به منزله آن نیست که همان حقوق و حمایت های پیش بینی شده برای هر یک از طرفین برای طرف مقابل نیز به کار گرفته شود چرا که به فراخور پرونده و مسیر دادرسی کیفری هر یک از بزه دیده یا بزهکار خدمات و حمایت های خاص خود را نیازمند است. راهبرد پیشنهادی این نوشتار برای برون رفت از این تعارضات وضع حقوق و تضمین های مشترک و اختصاصی به هریک از آنها به منظور شناسایی نیاز هریک از بزه دیده و بزهکار تا دغدغه آنان در زمینه برقراری عدالت و انصاف بر طرف گردد. این پژوهش نشان می دهد قانونگذار ایران اراده مصمم خود را به توازن بخشی میان حقوق و ارزش های اخلاقی بزه دیده و بزهکار را عینیت بخشیده است، لکن قانونگذار نتوانسته است انتظارات بزه دیده و بزهکار را توامان برآورده سازد.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, توازن بخشی, حقوق بزه دیده, حقوق بزهکار, مصالحه کیفری, عدالت ترمیمی}
  • حوری ناز حبیبی، سید صلاح الدین نقشبندی*، محسن باقریان فرح آبادی، سیما نجف نژاد
    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ارتباط میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نگرش فرد نسبت به تصویر بدنی خود در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزشهای اخلاقی و سرمایه فکری بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به تعداد 340 نفر بود. حجم نمونه با توجه به رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، تعداد 5 تا 10 آزمودنی به ازای هر سوال و شرط حداقل 100 آزمودنی (پیشنهاد گورسوچ) و نهایتا 181 نفر تعیین و روش نمونه گیری بصورت تصادفی طبقه ای انجام شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد شده با 22 سوال و با پایایی قابل قبول بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی و با کمک نرم افزارهای آماری SPSS26 و PLS Smart 3.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی و سرمایه فکری دارای نقش میانجی در ارتباط بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نگرش نسبت به تصویر بدنی می باشند. بنابراین دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران می توانند با اجرای برنامه های مرتبط با استفاده اصولی و مناسب از شبکه های اجتماعی به رشد و توسعه فردی فعلی و آینده شان و شکل گیری نگرش سازنده و اثربخش نسبت به تصویر بدنی خود و احترام به ارزشهای اخلاقی و حفظ این ارزشها برای رسیدن به سطح مطلوبی از عملکرد فردی و اجتماعی مبادرت نمایند.
    کلید واژگان: ارزش‏های اخلاقی, سرمایه فکری, شبکه‏ اجتماعی, نگرش تصویر بدنی}
    Hourinaz Habibi, Salah Naghshbandi *, Mohsen Bagherian, Sima Najafnejad
    The purpose of this research was to investigate the extent of social media use with the individual's attitude towards her body image in physical education students of Tehran University of Science and Research, taking into account the mediating role of moral values and intellectual capital. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation type based on structural equations and the statistical population included physical education students of Tehran University of Science and Research in the undergraduate and graduate levels in the number of 340 people. The sample size was determined according to the structural equation modeling approach, the number of 5 to 10 subjects for each question and the condition of at least 100 subjects (Gursuch's proposal) and finally 181 people, and stratified random sampling was done. The measurement tool was a standardized questionnaire with 22 questions and acceptable reliability. For data analysis, structural equation modeling was used by partial least squares method with the help of SPSS26 and PLS Smart 3.0 statistical software.The results showed that moral values and intellectual capital have a mediating role in the relationship between the amount of social network use and the attitude towards body image. Therefore, physical education students of Tehran University of Science and Research can, by implementing programs related to the principled and appropriate use of social networks, their current and future personal growth and development and the formation of a constructive and effective attitude towards their body image and respect for moral values and preservation These values should be used to achieve a desirable level of individual and social performance.
    Keywords: body image attitude, Intellectual Capital, moral values, social network}
  • فرحناز حیدری نسب *، خلیل بیگ زاده

    افزایش مهارت های اخلاقی و اجتماعی نوجوان و فراهم کردن بستر لازم برای حل مساله در برخورد با زندگی فردی و اجتماعی از هدف های تعلیم و تربیت است. چگونگی امر و نهی مهم است و فرایند آموزش ارزش های اخلاقی و اجتماعی به نوجوانان به دلیل غلبه دوره بلوغ و آغاز استقلال دوره نوجوانی دشواری هایی دارد که در بستر قصه های آموزنده بر پایه ویژگی های روحی و روانی نوجوان آسان می گردد. قصه های رضوی گروه نوجوان که بر پایه آداب سلوک، منش اخلاقی و سیمای امام رضا (ع) و نیز پژواک فرهنگ رضوی نوشته شده اند، می توانند مهارت های اخلاقی- اجتماعی را که نوجوان در زندگی به آن احتیاج دارد، به صورت غیر محسوس به وی آموزش دهند. پژوهش پیش روی با هدف تبیین کارکرد مجموعه داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش ارزش های اخلاقی و مهارت های زندگی به نوجوانان با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده است که پاسخی به چندی و چونی کارکرد داستان رضوی «ماه غریب من» در آموزش این ارزش ها و مهارت ها به نوجوانان است. یافته های پژوهش نشان می دهد، رخدادهای داستانی مجموعه داستان ماه غریب من برگرفته از سلوک و سیمای امام رضا (ع)، ایمان نوجوانان و نیز گرایش به سلوک و سیمای امام رضا (ع) را تقویت کرده است و به آن ها رفتار اخلاقی و اجتماعی صحیح را در برخورد با رخدادهای اجتماعی، فکرورزی انتقادی و ارزش های همدلانه و احترام به دیگران آموزش می دهد.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), داستان رضوی ماه غریب من, ارزش های اخلاقی, مهارت های زندگی, تفکر انتقادی}
  • مرضیه احمدی، مسلم صالحی*، مژگان امیریان زاده، عبادالله احمدی
    هدف

    فرهنگ برنامه ریزی در مدرسه و دستیابی به اهداف و ماموریت های از پیش تعیین شده بعنوان پایه ای برای مدیریت مدرسه محوری  است. پژوهش حاضر با هدف، اثربخشی الگوی مدیریت مدرسه محوری و شرایط محیطی بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان با نقش تعدیلگری ارزش های اخلاقی انجام شد.

    روش

    روش پژوهش رویکرد آمیخته - اکتشافی (کیفی و کمی) است. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مقوله ها، عوامل اصلی و فرعی الگوی مدیریت مدرسه محوری استخراج گردید. همچنین در مرحله کمی تحقیق از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مرحله کمی پرسشنامه در راستای مولفه های تحقیق به صورت محقق ساخته طراحی گردید (107 گویه) که با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 12 نفر از ذینفعان در آموزش و پرورش استان فارس (مدیران، معاونین، معلمان و سایر پرسنل مدارس) می باشد. همچنین نمونه گیری به شیوه اشباع و هدفمند انجام شد. جامعه آماری مرحله کمی تحقیق شامل مدیران، معاونین، معلمان و سایر پرسنل مدارس آموزش و پرورش استان فارس بود و تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) بدست آمد، که برابر با 382 نفر می باشد. نمونه گیری در این بخش به صورت خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. تحلیل سوالات تحقیق با استفاده از نرم افزار  Smart-PLS3انجام شد

    یافته ها

     نتایج پژوهش نشان داد، ارزش های اخلاقی بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان تاثیر مثبتی می گذارد. همچنین، شرایط محیطی و مدیریت مدرسه محوری بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان نیز تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    نتیجه گیری

    نتیجه این که ارزش های اخلاقی باعث افزایش تاثیر شرایط محیطی بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان وکاهش تاثیر مدیریت مدرسه محوری بر عملکرد محتوای آموزشی دانش آموزان می گردد. علاوه بر این سطح برازش کلی مدل در حد قوی و قابل قبول (381/0=.GOF) بدست آمد.

    کلید واژگان: اثر بخشی, مدیریت مدرسه محوری, شرایط محیطی, عملکرد محتوای آموزشی, ارزش های اخلاقی}
    Marzieh Ahmadi, Moslim Salehi*, Mojgan Amirianzadeh, Ebadullah Ahmadi
    Objective

    The culture of planning in schools and achievement of predetermined goals and missions serve as the foundation for school-centered management. This research aimed at examining the effectiveness of the school-centered management model and environmental conditions on students’ academic performance, with the moderating role of ethical values.

    Method

    The research method employed an exploratory mixed methods approach, incorporating both qualitative and quantitative elements. In the qualitative phase, the main and sub-factors of the school-centered management model were extracted using thematic analysis. Additionally, the quantitative phase utilized a descriptive-survey method. The data collection instrument in the qualitative phase consisted of semi-structured interviews. In the quantitative phase, a researcher-developed questionnaire was designed based on the research components, comprising 107 items measured on a 5-point Likert scale. The qualitative sample included 12 beneficiaries in the education system of Fars province, including managers, deputies, teachers, and other school staff. The sampling method was purposive and saturated. The statistical population in the quantitative phase consisted of managers, deputies, teachers, and other school staff in the education system of Fars province, and the sample size was determined using Krejcie and Morgan’s table (1970), amounting to 382 participants. Clustered multi-stage sampling was employed in this section.

    Finding

    The research questions were analyzed using Smart-PLS3 software. The results of the study indicated that ethical values have a positive impact on the performance of students’ educational content. Moreover, environmental conditions and school-centered management significantly and positively influence the performance of students’ educational content. Ethical values enhance the impact of environmental conditions on the performance of students’ educational content while reducing the impact of school-centered management.

    Conclusion

    Furthermore, the overall model fit is strong and acceptable (GOF=0.381).

    Keywords: School-centered management, environmental conditions, academic performance, ethical values}
  • معصومه بهاری جویباری *

    هدف این تحقیق بررسی نقش آموزش موسیقی در نظام تعلیم و تربیت با القا ارزش های اخلاقی بر اساس آراء تربیتی افلاطون می باشد. روش تحقیق بصورت پیمایشی نظری و مبتنی بر تحلیل محتوا کیفی و بر اساس مفاهیم مرتبط در این زمینه در متون و کتب مختلف می باشد. مبتنی بر آراء تربیتی افلاطون، موسیقی در تعلیم و تربیت می تواند ارزش ها را در اعماق روح تلقین کند. به ویژه در اوایل کودکی، اولویت افلاطون برای موسیقی در آموزش با لحاظ نمودن ارزش های اخلاقی است. زیرا موسیقی دارای ریتم و صدایی است که ذهن کودکان را نرم می کند. از آنجایی که کودکان تقلیدی هستند، به طور ناخودآگاه موسیقی را جذب می کنند و به تدریج ارزش های اخلاقی را در خود پرورش می دهند. افلاطون در عین حال به جنبه های منفی موسیقی هشدار می دهد. موسیقی که اصول و هنجارهای اخلاقی را انتقال ندهد، به روح کودک آسیب می رساند. وی از این طریق نظارت دولتی و ایجاد سازوکارهایی برای تعیین موسیقی هایی دارای محتوای با ارزش های اخلاقی را پیشنهاد می کند. لذت موسیقی به خودی خود یک هدف نیست؛ بلکه باید آن را تابع غایت دیگری کرد و فضیلت را در جهت آن پرورش داد. تا زمانی که مشخص نشود چه موسیقی باعث هماهنگی احساسات می گردد، شنونده در معرض خطر تاثیر موسیقی قرار می گیرد که لذتی غیرمنطقی را به همراه دارد و او را به جای فضیلت به سمت بدی ها سوق می دهد. افلاطون لذت را به عنوان غایت موسیقی می پذیرد اما اصرار دارد که از آن در خدمت فضیلت استفاده شود.

    کلید واژگان: تعلیم و تربیت, ارزش های اخلاقی, موسیقی, اندیشه های افلاطون}
  • سید صادق نبوی، سیده زهرا نبوی *

    امروزه، تربیت دینی و اخلاقی نوجوانان از مهم ترین آرمان های خانواده ها و از شاخص ترین اولویت های نظام آموزش وپرورش است و بنابراین، در پژوهش حاضر، درصدد تعیین مصادیق هنجارهای اسلامی درمیان دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم با عنایت به تجربه زیسته بوده ایم. طرح مورداستفاده در تحقیق، کیفی و ازنوع پدیدارشناسی بوده است. جامعه موردمطالعه، کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران و دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم در شهر تهران را شامل می شود که ازمیان آن ها شانزده صاحب نظر و پانزده دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد ازدیدگاه صاحب نظران حوزه تعلیم وتربیت و دانش آموزان، مصادیق هنجارهای اسلامی در مدارس پسرانه متوسطه دوم در شش بعد پوشش و وضع ظاهری دانش آموزان، رعایت کردن شعایر دینی، رعایت کردن ادب و احترام دربرابر مدیر و معلمان و دیگر کارکنان مدرسه، حسن اخلاق و رفتار با دیگر دانش آموزان، رعایت بهداشت و پاکیزگی فضای مدرسه، و خودداری از قصور و سهل انگاری در انجام دادن وظایف، قابل تببین و بررسی هستند. براساس یافته های پژوهش، درپی اجرای درست ابعاد شش گانه مصادیق هنجارهای اسلامی در محیط مدرسه می توان به رعایت شدن هنجارهای اسلامی در مدارس متوسطه ازسوی دانش آموزان پسر، امیدوار بود و این مسیله در تحقق یافتن اهداف موردنظر از تربیت اخلاقی در نظام آموزش وپرورش، بسیار موثر واقع خواهد شد.

    کلید واژگان: هنجارهای اسلامی, دانش‎ آموزان, ارزش‏ های اخلاقی, دوره متوسطه}
    Seyed Sadegh Nabavi, Seyed Zahra Nabavi *

    Today, the religious and moral education of adolescents is one of the most important ideals of families and one of the most important priorities of the education system. The main objective of this study was to determine the examples of Islamic norms among high school male students. According to the nature of the subject and the research objectives, the research method used is qualitative and phenomenological. The studied community includes all faculty members of Farhangian University of Tehran province and male students of the second high school in Tehran. A sample of 16 experts and 15 students were selected for the interview using the purposeful sampling method. The data collection tools required in the included a semi-structured interview. The collected data were analyzed using qualitative analysis method. The results showed that </strong>from the viewpoint of school students and experts, male students of secondary schools, above average to Islamic norms in dimensions of dress and appearance, respect for religious rites, etiquette and respect for principals, teachers and others school staff, respect for ethics and behavior with other students, observing the hygiene and cleanliness of the school space, and not neglecting and neglecting their duties. According to the findings of the present study, it can be concluded that with the proper implementation of the six dimensions of examples of Islamic norms in the school environment, it can be hoped that the practice and observance of Islamic norms in secondary schools by male students that it can help effectively achieve the goals of moral education in the country's education system.

    Keywords: Islamic norms, students, moral values, high school}
  • محمدرضا نیکجو، لیلا حسینی طبقدهی*

    ابعاد شخصیت در تصمیم‌گیری افراد موثر می‌باشد و می‌تواند قضاوت حسابرس را تحت الشعاع قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر احساسات- تفکر بر قضاوت حسابرس با نقش میانجی ارزش‌های اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل حسابرسان رسمی که در حرفه فعال هستند می‎باشد و تعداد 338 نفر ازحسابرسان مشغول به کار در رده‏های حسابرس ارشد و بالاتر بعنوان نمونه و به صورت طبقه‎ای انتخاب گردید. برای جمع ‎آوری داده ‎ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که برای سنجش روایی آن از روایی سازه و از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‎ ها ازمدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که احساسات-فکر بر قضاوت حسابرس تاثیر معنادار دارد و همچنین احساسات -تفکر بر قضاوت حسابرس با نقش میانجی ارزش‎های اخلاقی تاثیر معناداردارد.

    کلید واژگان: احساسات -تفکر, قضاوت حسابرس, ارزش‎های اخلاقی}
  • عنایت شریفی*، محمود رمضانی کردآسیابی، عبداالمطلب عبدالله
    هدف پژوهش حاضر بیان روش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشد. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی دراین باره به این سوال اساسی پاسخ دهد که رروش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل کدم اند؟. راه کارهای معرفتی در یک تقسیم بندی به راه کارهای معرفتی نگرشی، گرایشی و واکنشی تقسیم می شوند. دعوت به توحید، رسالت و معاد از مهم ترین راه کارهای معرفتی نگرشی هستند که نقش اساسی و بنیادی در نهادینه کردن اخلاق در روابط بین الملل دارند و حکومت اسلامی ملزم است در تقویت این باورها تلاش نماید. آگاهی بخشی و دانش افزایی ملت ها، بیداری وجدان ملت ها، کاربست حکمت، ترویج فرهنگ عدالت خواهی، ترویج آسان و ساده آموزه های دینی در میان ملت ها از روش های معرفتی گرایشی. پرهیز از اکراه و اجبار مردم در درعوت به دین، نفی اصالت خشونت در روابط انسانی، مواجهه با بدعت گذاری و مواجهه با اندیشه های آسیب زا همانند؛ بدعت گذاری، التقاط و شبهه پردازی از روش های معرفتی واکنشی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشند.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, حکومت اسلامی, روابط بین الملل, نهادینه سازی, قرآن, احادیث}
    Enayat Sharifi *, Mahmoud Ramezani Kordasiabi, Abdolah Abtollotlab
    One of the functions of an Islamic government is to institutionalize moral values in relations between Muslim and non-Muslim states and nations. Using a descriptive and analytical method, this research seeks to answer, a basic question in this regard: what are the epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing moral values in international relations? Strategies for institutionalizing ethical values in international relations are generally divided into practical (behavioral) and epistemological solutions. Epistemological solutions can be divided into attitudinal, tendentious and functional solutions. Towhid (Monotheism), Risalah, Imamate, and resurrection are among the most important epistemological-attitudinal solutions that play a fundamental role in institutionalizing ethics in international relations, and the religious government is obliged to work toward strengthening these beliefs. Increasing the knowledge and awareness of the people, promoting the culture of justice, endorsing religious teachings in the form of free acceptance, and seeking one’s rights are among the tendentious epistemological solutions, and confronting harmful ideas such as heresy, eclecticism, and skepticism are among the functional epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing ethics in international relations.
    Keywords: Moral Values, International Relations, Institutionalization, Quran, Hadith}
  • مجتبی الهی خراسانی*
    «معنویت»، برخورداری از امری باطنی و قدسی و قابل ادراک قلبی یا ذهنی در انسان است و در دهه های اخیر، مطالعه آن اهمیت یافته و روابط میان امر معنوی و دیگر پدیده ها از جمله علوم، مورد پرسش و کاوش قرار گرفته است. مطالعه سهم معنویت در فربه ترین دانش در علوم اسلامی - یعنی فقه - که تنظیم کننده زندگی عملی مسلمین است، می تواند نشان دهد دانش فقه و احکام شرعی متخذ از آن، چقدر در تامین و تضمین معنویت - به معنای امر معنوی - در زندگی یک مسلمان سهیم است. تحقیق حاضر به روش توصیفی - تحلیلی و به استناد اطلاعات مندرج در کتاب های فقهی و دیدگاه های فقیهان، نشان می دهد که از منظر فقهی، نصابی از توجهات معنوی به عنوان معیار و شرط صحت یا قبولی برای بسیاری از رفتارهای شرعی از مناسک تا معاملات است و غایت رعایت احکام تکلیفی و وضعی، تقویت ایمان و دستیابی به قرب الهی است که عالی ترین درجات معنوی به حساب می آید. نویسنده نتیجه گرفته است که علم فقه با ترسیم و تجویز منظومه ای از رفتارهای اخلاقی و حقوقی، یک رابطه دوسویه مستمر و پایدار میان امر معنوی و زندگی انسان برقرار می کند و عمل به احکام شرعی، به سلامت و ارتقای معنوی فرد و جامعه می انجامد.
    کلید واژگان: معنویت, امر معنوی, فقه, احکام تکلیفی, ملاکات احکام, ارزش های اخلاقی, قرب الهی, عدالت, افتاء, اجتهاد}
    Mojtaba Elahi Khorasani *
    Spirituality is benefitting from an inner and sacred thing that can be perceived by the heart or mind in humans, and in recent decades, its study has become important and the relationship between spirituality and other phenomena, including sciences, has been questioned and explored. Studying the contribution of spirituality in the richest knowledge in Islamic sciences – Fiqh (Islamic jurisprudence) - which regulates the practical life of Muslims, can show how much fiqh and the religious rulings derived from it contributes to the provision and guarantee of spirituality - in the sense of spiritual affairs - in the life of a Muslim. The present study, using a descriptive-analytical method and based on the information contained in books of fiqh and the views of jurists, shows that from a fiqh point of view, a set of spiritual considerations is a criterion and a condition of correctness or acceptance for many religious behaviors, from rituals to transactions and the goal of observing the mandatory and status rules is to strengthen faith and achieve closeness to God, which is considered the highest spiritual level. The author has concluded that fiqh, by drawing and prescribing a system of ethical and legal behaviors, establishes a continuous and stable two-way relationship between the spiritual matter and human life, and following religious rulings leads to the health and spiritual advancement of the individual and society.
    Keywords: Spirituality, spiritual affair, Fiqh, obligatory rulings, criteria of rulings, Moral Values, closeness to God, Justice, ifta, Ijtihad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال