به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اساطیر الاولین » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • کاوس روحی برندق*، احمد امین یوسفی
    ترکیب «اساطیر الاولین» در قرآن در نه آیه آمده است. (انعام/25، انفال/31، نحل/24، مومنون/83، فرقان/5، نمل/68، احقاف/17، قلم/15، مطففین/13) این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی به این پرسش اساسی پاسخ می دهد که معنای مصداقی ترکیب «اساطیر الاولین» در آیات قرآن چیست؟ در سه آیه (مومنون، نمل، احقاف) مصداق این ترکیب وعده ی حشر، بعث و خروج است. برای پنج مورد دیگر مفسران سه مصداق ارایه کرده اند: 1. نوشته های پیشینیان یا سخنان و نوشته های باطل ایشان، 2. داستان های اسطوره ای، 3. خرافه و افسانه. در یک مورد باقی مانده، آیه 15 قلم، غالبا تفسیری ارایه نکرده اند و به بیان معنای لغوی اکتفا کرده اند. این پژوهش با روش تحلیلی و انتقادی در تجزیه و تحلیل دیدگاه ها و مستندات مفسران شاخص (طبری، طوسی، طبرسی، زمخشری، فخررازی، رشیدرضا، طباطبایی، ابن عاشور، فضل الله)،  به این نتیجه دست یافته که در همه ی آیات «اساطیر الاولین» تنها به وعده ی بعث، خروج، حشر و نشر در نوشته های پیشینیان، اعم از کتب یهود و نصارا و سایر ادیان الهی و اوستا و نوشته های قبطیان و هندیان و یونانیان و... اشاره می کند. و «آیاتنا» در آیه ی 15 قلم، به سوره ی حمد برمی گردد. مشرکان باور به جهان دیگر، «رب العالمین»، و باور به روز جزا، «یوم الدین»، در آن سوره را «اساطیر الاولین» خوانده اند.
    کلید واژگان: اساطیر الاولین, داستانهای قرآنی, معاد, نضر بن حارث}
    Kaus Rouhi Brandagh *, Ahmad Amin Yousefi
    The composition "Asāṭīr al-Awwalīn" is repeated 9 times in Qur'an (6:25, 8:31, 16:24, 23:83, 25:5, 27:68, 46:17, 68:15, 83:13). In 23, 27 and 46 it points to superstition and doctrine of the resurrection. In 5 verses it is understood in 3 meanings: 1- the (invalid) words and writings by the former (generations), 2- mythical stories, and 3- superstition and myth. In the remaining case, verse 68, most of the commentators only express the literal meaning. The above three meanings are based on narrations. Based on those, this phrase is an accusation of denying divine revelation, in opposition to the Qur'an and response to the Tahaddi. But Qur'anic verses about the ancients are not similar to the stories of Rostam and Esfandiar. A critical analysis shows that the part of the narration which introduces it as the descent affair of these verses is probably not part of the text and is the narrator's interpretation because it is equal to the simplicity of challenge. This allegation is against Qur'anic quotes on this subject from associators. Although it is claimed that the narrations cited refer to all the cases of the "Asāṭīr al-Awwalīn", it conflicts with some verses and only the following verses have been used that the meaning has been ambiguous. This paper shows evidence that it refers to the promise of resurrection, exodus, and publication in the writings of the ancients, including the books of Jews and Christians and other divine religions, the Avesta, and the writings of the Copts, Indians, Greeks, etc.
    Keywords: Asāṭīr al-Awwalīn (stories of the ancients), Qur'anic stories, Place of return, Nadr-ibn-Hareth}
  • محمد صدوقی
    در این پژوهش برآنیم به بررسی و نقد یکی از نگرش های مطرح شده از سوی بعضی از پژوهشگران مسلمان معاصر در خصوص داستان های قرآن بپردازیم که چنین ادعا نموده اند که این داستان ها غیر واقعی و اسطوره ای است. نگرشی که به نظر می رسد خمیر مایه آن وارداتی و برگرفته از آراء بعضی از فیلسوفان غربی باشد که زبان دین و گزاره های دینی را اسطوره ای خوانده اند که هیچ بهره ای از واقعیت و معرفت بخشی ندارد و اساس و مرجع این گزاره ها را احساسات درونی دینداران معرفی نموده اند.
    از آن جا که نقد ما تنها متوجه مدعیان مسلمان این نگرش می باشد، با وجود بررسی آیاتی که به بیان هدف و جایگاه قصص می پردازد، برصحت یا بطلان این نظر به داوری خواهیم نشست در این رابطه ابتدا مروری برمعانی و تعاریفی که از واژه اسطوره شده خواهیم داشت، سپس با اشاره به جایگاه چنین تفکری از سوی فیلسوفان غربی در حوزه دین به معنای اعم و در حوزه قرآن کریم از سوی افرادی همچون دکتر خلف الله ، ادله و استدلال های او و همفکرانش را با نگرش معنایی قرآن به این واژه با طرح آیات مربوطه مقابله خواهیم نمود تا به نتیجه مطلوب که به روشنی در قرآن مطرح گردیده نائل آئیم.
    کلید واژگان: اساطیر الاولین, گزاره های معرفت بخش, قصص قرآن, اسطوره در قرآن}
    Mohammad Sadughi
    ln this investigation we are going to study and criticize one of the theories which had been raised by some of the contemporary Muslim researchers concerning Quran’s stories. They have claimed that these stories are unreal and legendary- an attitude whose origin seems to be from Western philosophers who call the religious language and propositions “myth”, which bears no relevance to reality and knowledge. These philosophers have declared that these interpretations are basically and originally the intuitions of religious people.
    Since our criticism is only concerned with Muslims who make this claim, we are going to judge the truth or fallacy of this theory by studying the verses which are talking about the goal and stance of Quran’s stories. For the first step we will take a look at the meanings and definitions offered for the word “myth”. Then by pointing out the status of this Western philosophers’ thought in its general sense in the realm of religion and that of some people like Dr.Khalf Allah in the realm of Quran, we will counter argue Dr. Khalf Allah and his sympathizers’ reasons and rationales by looking into the relevant Quran verses to find out the meaning of the word “myth” in order to come to the desirable conclusion presented in the Quran.
    Keywords: Alavlyn mythology, Propositions of knowledge, Quran's stories, myth in the Quran}
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی *، مریم پیمانی
    کاوش در متن قرآن حاکی از آن است که مشرکان با هدف انکار منشا وحیانی قرآن و نفی معاد نسبت «اساطیرالاولین» بودن به قرآن داده اند. لغویان واژه «اساطیر» را جمع «اسطوره» دانسته اند. در مفهوم این واژه نیز تعاریف گوناگونی ارائه گردیده که حاصل آن این است که اسطوره جهان بینی ویژه انسان باستانی است و از جهت کشف ساختار اجتماعی زندگی بشر در زمان های بسیار دوردست و نیز ساختمان اندیشه ای او اهمیت دارد. اما باید دید با توجه به ابتدایی بودن شکل زندگی عرب جاهلی می توان اسطوره را نزد وی دقیقا به معنای اسطوره در جهان باستان دانست؟ از مطالعه در آیات قرآن و دقت در سیاق آیات چنین بر می آید که در نگاه عرب جاهلی که ارتباط با جن به نوعی همه ساحت های زندگی ایشان را تحت تاثیر قرار داده، اسطوره همان پیوندی است که این قوم با اجنه داشته است. بررسی ساختار زندگی عرب جاهلی و سیاق آیات موردنظر و نیز نسبت های مشابهی که مشرکان به پیامبر وارد کرده اند همگی شاهدی بر مدعای مطرح در این پژوهش است.
    کلید واژگان: اساطیر الاولین, اسطوره, جن, عرب جاهلی}
    Mr Hajesmaeeli
    Studies on the Quran revealthat the disbelievers named the Quran asatir al-avvalin(‘fables of the men of old’) to deny therevealed origin of this holy book and to refute the resurrection.The Arabic word ostureh (singular form of asatir) which may be translated into ‘fable’ in English has been defined differently, but what we may conclude from various definitions is that ostureh is the special worldview of the ancient man. Hence, discovery of the social structure of man’s life in the distant past as well as his thought system counts a lot. However, given the primary nature of the life of the pre-Islamic Arabs, can we say that what they understood fromostureh was exactly what it meant to the ancient people?Investigation into the Quranic verses and reflection upon their context tell us that from the perspective of the pre-Islamic Arabs, whose all walks of life had been influenced by connection with thejinn, ostureh is the same association they had with thejinn. An evaluation of the structure of the life of the pre-Islamic Arabs and the context of verses in question as well as the similar names the disbelievers used to call the Prophet all is evidence of the claim made in this research.
    Keywords: asatir al avvalin(fables of the men of old'), fable, thejinn, the pre, Islamic Arabs}
  • سیدمحمود طیب حسینی
    یکی از مسائل بحث انگیز درباره قرآن، ادعای وجود قصه های اسطوره ای در آن است که در دوره معاصر محمد احمد خلف الله طرح کرده است. برخی دانشوران این دیدگاه را نقد کرده و ادله فراوانی در رد‍ آن آورده اند. مقاله حاضر اصلی ترین دلیل خلف الله یعنی آیات مشتمل بر عبارت «اساطیر الاولین» را از منظری متفاوت و بر اساس منهج ادبی وی، نقد و بررسی نموده است.
    حاصل بررسی این است که تحلیل آیات بر اساس روش تفسیر ادبی، دال بر فقدان قصه های اسطوره ای در قرآن است؛ زیرا در بررسی ادبی، باید آیات به ترتیب نزول، تنظیم و تفسیر شود. به کار گیری این روش نشان می دهد بر خلاف تحلیل خلف الله ، پیش از آن که خداوند قصه ای نازل کند، مشرکان بارها قرآن را «اساطیر الاولین» خوانده بودند و حتی اگر بپذیریم قرآن این نسبت را از سوی مشرکان نقل کرده و آن را رد نکرده است، مقصود از وجود اساطیر در قرآن نمی تواند قصه های آن باشد. البته با دقت در سیاق آیات مذکور، به دست می آید که این آیات قویا درصدد نفی و انکار اسطوره ای بودن مضامین آیات قرآن است.
    کلید واژگان: قصه اسطوره ای, محمد احمد خلف الله, تفسیر ادبی, ترتیب نزول, اساطیر الاولین}
    Seyyid Mahmud Tayyib Huseini
    One of the controversial issues concerning the Quran is the claim of the existence of mythical stories in the Quran raised by Muhammad ahmad khalafullah in the contemporary era. Criticizing this view، some scholars have refuted it relying on numorous arguments. The present article has criticized and analyzed the principal argument of khnalafullah،i. e the verses including the phrase "the myths of the ancient one. s" (asātīr ul-avvalīn) from a different perspective and based on his literary method. The outcome of the research and the analysis of the verses based on the literary exegetical method suggest the absence of mythical stories in the Quran، since the verses should be arranged and interpreted chronologically in a literary study. Application of this method indicates that، in spite of the analysis of khalafullah، polytheists had called the Quran frequently the myths of the ancient ones before god revealed any Quranic stories. Even if we concede that the holy Quran has quoted this attribution from the polytheists without denial، the meaning of "myths'" in the Quran can not be the stories of the Quran. However، a curious study of the context of these verses suggests that they firmly refute the claim of the Quranic vevses being mythical.
    Keywords: mythical story, Muhammad Ahmad Khalafullah, literary exegesis, chronological order, the myths of the ancient ones}
  • کاظم محمدی وایقانی
    این مقاله به طور اجمال ارتباط مولانا و دریافت های او را از قرآن کریم مورد تتبع قرار می دهد و مراد این است که بیان کند عرفان مولانا آن گونه که در آثار او موجود است برگرفته از بطن و متن قرآن است و او خود نیز به منزله نوعی مفسر قرآن به حساب می آید. از طرفی نیز باورمندی و ایمان و عشق مولانا به این کتاب و کلام وحیانی و آسمانی را به نمایش می گذارد تا نشان دهد که عرفان مولانا عرفانی در جریان وحی و نبوت بوده و لاجرم تابع سنت نبوی هم خواهد بود و از کژی ها و خواسته های نفسانی به دور بوده و آنچه آن سلطان خوبان گفته را به عبارت منظوم کشیده و به فهم ما نزدیک کرده است، هر چند که از کج فهمی های خاصه امروز برخی از افراد به فغان است و می گوید:کرده ای تاویل حرف بکر را خویش را تاویل کن نه ذکر رابر هوا تاویل قرآن می کنی پست و کژ شد از تو معنی سنی
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, تاویل, ذکر, عرفان, عارفان, ظاهر, باطن, پیامبر, ایمان, هدایت, ضلالت, نور, محک, حال, انبیاء, نابینا, حبل الله, قصه, اساطیر الاولین, نفس, عقل}
    Kazim Mohammad Vayghani
    This paper briefly accounts the relation between Mowlana (Rumi) and his inferences from the Quran. The purpose is to explain that Rumi s mysticism as availabe in his works is stemmed from the core and contents of the Quran, and he himself is assumed to be a sort of the Quran critic. On the other hand. Rumi s belief, faith, and love toward the Quran illustrates the divine and heavenly discourse to reveal that Rumi s mysticism is the flowing mysticism out of revelation and prophesy, inevitably relying on prophetic tradition, staying away from the soul desires, and what has been said by the king of the bests (God) has been put into verse and close to our comprehension, though he suffers from some special misunderstandings of the world today and says.You interpret the intact talkBetter interpret yourself not God, You interpret theQuran on your desire Make the lofty sense as nasty and satire
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال