به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تابع مفهوم ثانویه" در نشریات گروه "علوم انسانی"

جستجوی تابع مفهوم ثانویه در مقالات مجلات علمی
  • عباس مهدوی*

    یکی از استدلال ها به نفع دوگانه انگاری و علیه مادی انگاری استدلال تصورپذیری است. طبق استدلال تصورپذیری کریپکی، اگر جهان زامبی تصوپذیر باشد، وجود زامبی ها به لحاظ متافیزیکی ممکن است. از این رو، آگاهی غیرفیزیکی است. به اصل تصورپذیری کریپکی اعتراض شده است که با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سازگار نیست. از این رو، استدلال تصورپذیری صرفا حاکی از آن است که جهان زامبی منطقا ممکن است، اما امکان منطقی مستلزم امکان متافیزیکی نیست. چالمرز برای پاسخ گویی به این اعتراض از ایده معناشناسی دوبعدی گرا بهره می گیرد. ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق مفهوم اولیه تصورپذیر است، به لحاظ متافیزیکی غیرممکن نمی سازد. چالمرز می کوشد صورت بندی جدیدی از استدلال کریپکی علیه ماتریالیسم براساس ایده دوبعدی گرایی به دست دهد. در نهایت، استدلال تصورپذیری کریپکی را با استدلال تصورپذیری چالمرز مقایسه می کنم.

    کلید واژگان: کریپکی, چالمرز, استدلال تصورپذیری, دوبعدی گرایی, تابع مفهوم اولیه, تابع مفهوم ثانویه, مادی انگاری
    Abbas Mahdavi*
    Introduction

    Arguments in favor of dualism (and against materialism) typically seek to move from the epistemological distinction of physical facts and the facts of consciousness (conscious mental states) to the metaphysical distinction of physical processes and consciousness. These arguments often accept that epistemological premise requires ontological results. The idea of conceivability is one of these types of arguments. According to this argument, it is conceivable that there is an organ called a zombie that is the same as the conscious being in all physical matters, but is completely devoid of conscious mental states. In this article, I intend to compare Kripke's (1980) conceivability argument with Chalmers' (1997; 2010)'s conceivability argument. According to Kripke's argument, if "pain" and " the firing of cfibers" are the same, then this identity must be necessary. But this identity is possible, so one can imagine a possible world in which pain occurs without any brain state at all (the world of pain apart from the body), and one can imagine a possible world in which " the firing of cfibers" occurs without any pain (zombie world). As a result, in those possible worlds, " the firing of c-fibers" is not. One of the objections to Kripke's argument is that the principle of conceivability is incompatible with the phenomenon of Kripke's posterior necessity. According to the objection through a posteriori necessity, there is a difference between the conceivable (logical possibility) and the (metaphysical) possibility. The conceivability argument merely shows that the zombie world is logically possible, but the logical possibility of the zombie world is quite different from its metaphysical possibility; For conceptual possibility, mere conceptual coherence (or impossibility) suffices, but we need something more to show that the zombie world has a metaphysical possibility. Chalmers seeks to respond to this objection with the idea of twodimensional semantics. Chalmers, of course, tries to formulate the same Kripke's conceivability argument against materialism based on the idea of two-dimensional semantics. He argues that we can go from epistemological premise (logical possibility) to ontological conclusions (metaphysical possibility). To do this, we need an intermediary. We must first infer justified epistemologies (ideas of conceivable things) from epistemological premise (ideas of necessary and possible things), and then arrive at ontological conclusions from justified premise. He clings to the idea of two-dimensional semantics for the connection between epistemological and modal premise.

    Methods of Study

    In this article, first-hand and original sources have been used and an attempt has been made to obtain the desired results by using the method of conceptual analysis and the conventional method of philosophical reasoning.

    Findings

    In this article I have shown that 1) Chalmers formulates Kripke's argument based on the idea of two-dimensionalism. 2) Kripke's argument was based entirely on the identity of conscious states and physical states, while Chalmers relied on the concept of supervenience of facts about consciousness on physical facts. 3) Chalmers, unlike Kripke, does not rely on essentialism about phenomena. 4) Chalmers argues that Kripke's arguments against token identity are not conclusive, but that arguments against type identity work. 5) Chalmers, unlike Kripke, tries to justify the transition from the primary conceivability to the primary possibility. But Kripke takes this transfer for granted.

    Conclusion

    Both Kripke (1980) and Chalmers (1997; 2010)'s argument are based on the assumption that conceivability requires possibility. In other words, both resort to the logical possibility of separating physical states from phenomenal states. Keywords: Kripke, Chalmers, The Idea of Two-Dimensional Semantics, conceivability Argument, Dualism, and Materialism.

    Keywords: Kripke, Chalmers, The Idea of Two-DimensionalSemantics, Conceivability Argument, Dualism, and Materialism
  • عباس مهدوی*، مهدی ذاکری

    براساس استدلال تصورپذیری، اگر وجود زامبی ها تصوپذیر باشد، وجود آنها به لحاظ متافیزیکی ممکن است. از این رو، آگاهی غیرفیزیکی است. اعتراض شده است که اصل تصورپذیری با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سر ناسازگاری دارد. چالمرز با ایده معناشناسی دوبعدی گرا پاسخ می دهد. وی استدلال می کند که جمله این همانی پسینی تنها در صورتی می تواند ضروری باشد که تابع مفهوم ثانویه دست کم یکی از مفاهیم دو طرف نشانه این همانی متفاوت از تابع مفهوم اولیه اش باشد. اگر قضیه از این قرار باشد، ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق تابع مفهوم اولیه تصورپذیر است، به لحاظ متافیزیکی غیرممکن نمی سازد. در مقابل، لر استدلال می کند که ممکن است که جملات این همانی خاص، به ویژه جملات این همانی روان فیزیکی، ضروری و پسینی باشند هرچند تابع مفهوم اولیه و ثانویه هردو مفهوم دو طرف نشانه این همانی در آن جملات منطبق هستند، نه متفاوت. اگر قضیه از این قرار باشد، در این صورت اصل تصورپذیری با پدیده ضرورت پسینی همخوانی ندارد. بنابراین ضرورت متافیزیکی قوی در برابر ضرورت پسینی ضعیف کریپکیایی قد علم می کند. در پایان استدلال می کنیم هرچند ضرورت پسینی کریپکیایی تنها مدل ضرورت پسینی موجود نیست، چالمرز تا آنجا که ضرروت پسینی کریپکیایی متعارف مدنظر است برحق است. از این رو ، استدلال لر قاطع نیست.

    کلید واژگان: تابع مفهوم اولیه, تابع مفهوم ثانویه, تصورپذیری, امکان متافیزیکی, چالمرز, دوبعدی گرایی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال