جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تغییر دینی" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
هدفمقاله پیشرو بر آن است تا با رویکردی کیفی و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با زنان تغییر دین داده پناهجوی ایرانی نگاهی دوباره به نظریه های تغییر دین داشته باشد. این پژوهش از لحاظ روش کیفی است که در آن با استفاده از تحلیل مصاحبه های نیمه ساختاریافته نظریه های تغییر دین را مورد نقد قرار می دهد.روشتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام شده است. در نهایت با استفاده از دسته بندی های متفاوت نظریه ها مورد بررسی قرار گرفته اند.یافته هابسیاری از نظریه پردازان به موضوع تغییر دین پرداخته اند. این نظریه پردازان را می توان به دو گروه کلاسیک و مدرن تقسیم کرد. آنها ایمان آورندگان را براساس نوع اعمالشان در لحظه ایمان آورندگی به گروه های منفعل و فعال تقسیم کرده اند. یکی از نظریه های کامل و طبقه بندی شده ای که به موضوع تغییر دین پرداخته است، نظریه کیلبورن و ریچاردسون است که ترکیبی از کنش های فعال و منفعل است. اما نسبت به این نظریه و نظریه های پیشین نقدهایی وجود دارد که در این پژوهش با کمک مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای که با 27 زن پناهجوی ایرانی مسیحی شده انجام شد، نگاه دوگانه فعال- منفعل مورد نقد قرار گرفته است. هر دو کنش فعال و منفعل این زنان مربوط به لحظه اولیه تغییر دین یا در روند مسیحی شدن اتفاق افتاده است. در نتیجه، یافته ها نشان می دهند که 1. تغییر دین یک فرایند همیشه پویا است. 2. تغییر دین می تواند در برخی جهات فعال و در برخی بخش ها به طور همزمان منفعل باشد و این سیالیت برای همیشه حتی پس از انتخاب دین جدید رخ خواهد داد. 3. تغییر دین به صورت فعال و منفعل انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط هر مورد می تواند ترکیبی از هر کدام باشد.کلید واژگان: تغییر دینی, زنان ایرانی, اسلام, مسیحیت, ایرانMany theorists have addressed the issue of religious conversion. These theorists can be divided into two classical and modern groups. They separated converters into passive and active groups based on the type of their acts at the moment of their belief. One of the complete and classified theories that have dealt with the issue of religious conversion is the theory of Kilborn and Richardson, which is a combination of active and passive actions of converters. With the help of the semi-structured interviews that were conducted with 27 Christianized Iranian asylum-seeking women, the active-passive dual view of the converters’ actions is reviewed.This article presents an analysis of how the constantly dynamic process of religious conversion is presented so that a multi-dimensional view of this issue can be taken. Both, the active and passive actions of these women were related to the initial moment of a religious conversion or happening during the process of becoming a Christian. Consequently, 1. Religious conversion is an always dynamic process 2. Religious conversion can be active in some aspects and passive in some parts simultaneously, and this fluidity will happen forever, even after the establishment of the new religion 3. Religious conversion in active and passive terms has different types, which can be a combination of each of them according to the circumstances of each case.Keywords: Religious Conversion, Iranian Women, ., Islam, Christianity, Religion, Iran
-
این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی تحولات نوپدید دینی و معنوی در دنیای معاصر است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است.مطالعه تحولات دینی در ایران معاصر، بدون توجه به تحولات جدید دینی در جهان ناقص خواهد ماند. در این مقاله، مهم ترین ویژگی های تحولات دینی در دنیای کنونی با تاکید بر دین ها و معنویت های جدید و از چشم اندازی جهانی بررسی شده است تا شناسایی مسیر اصلی این تغییرات جهانی آسان گردد؛ مسیری که خواه ناخواه تاثیرات خود را بر روندهای داخلی نیز خواهد گذاشت. در این جا، با استفاده از روش فراتحلیل، یعنی تحلیل و استنتاج منطقی از یافته ها و دانش گردآمده در قلمرو دانش جامعه شناسی دین- منابع خارجی و داخلی- ویژگی تحولات نوپدید دینی و روند احتمالی آن ها شناسایی می شود. بخشی از این ویژگی ها عبارت هستند از تکثیر گروه هایی که غیرجزم اندیش و به میزان زیادی، نامنظم و ساختارنایافته هستند، تجربه شخصی به عنوان معیار ادعاهای مربوط به حقیقت، تصور دین به عنوان یک نظام خود-بازنگری ، اصل رستگاری یا رهایی بدون واسطه گری، عضویت چندگانه، و هدف رهاسازی انسان، یا از طریق خودشناسی که شامل ادراک خود به عنوان بخشی از خود جهانی (کلی) است و یا از طریق خود-دگرسازی از راه دگرگون سازی جهان، چنانچه در معنویت های متعهد وجود دارد.
کلید واژگان: دین و معنویت جدید, تغییر دینی, جامعه شناسی دین, تحلیل و استنتاج منطقیIt is an imperfect inquiry to study religious changes in contemporary Iran without considering new religious movements in the world. In this essay, the most important characteristics of religious developments in contemporary world are studied from a global perspective in order to recognize the main trend of these changes. Here, using the method of logical analysis of and inference from knowledge gathered in the realm of sociology of religion, the characteristics of new religious movements and their possible trends are identified. Some of these characteristics include: the proliferation of movements that are undogmatic, unregulated and unstructured, personal experience as the measure of truth claims, the notion of religion as a self-revising system, the principle of salvation without intermediaries, multiple membership, and the goal of liberating humanity, either through self-knowledge, which includes understanding the self as part of the universal Self, or through self-transformation through transformation of the world, as in engaged spirituality.
Keywords: new religion, spirituality, religious development, sociology of religion, logical analysis, inference
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.