به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفاوت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • عباس مولوی *

    یکی از چالشی ترین مسائل انسان شناسی در طول تاریخ حیات بشری، بحران هویت است. که آن نیز ناشی از عدم شناخت همه جانبه انسان نسبت به ابعاد متفاوت خویش است. مقاله پیش رو به دنبال روشن شدن تفاوت فطرت و غریزه انسان به عنوان دو ویژگی تکوینی از منظر آیات و روایات متون اسلامی با روشی توصیفی ، نقلی و تفسیری است. پژوهش حاضر نشان می دهد، انسان دارای شخصیت مرکبی از دو هدف تکوینی فطرت و غریزه است. فطرت، بعد الهی، ناخودآگاه و هدف نهایی از کمال انسان است. که هویت حقیقی، ذاتی و فرا حیوانی او را تشکیل می دهد. فطرت در لسان آیات و روایات به عنوان اسلام، معرفت خدا و توحید یاد شده، که دارای ویژگی هایی همچون همگانی، همگاهی، غیر اکتسابی، ثابت، معصومیت ازخطا و اشتباه است. ویژگی تکوینی دیگر انسان، غریزه است که بعد حیوانی، ابزارای و مقدمه الکمال آدمی است. بینش و گرایش هایش همچون حیوانات محدود به نیازهای بعد مادی وحیوانی است. بر این اساس، علت بحران هویت در انسان را بایستی در خلط دو هدف تکوینی مذکور و عدم توجه و تعقل او در حقایق خود شناسی قرآنی جستجو کرد.

    کلید واژگان: تفاوت, فطرت, غریزه, آیات و روایات}
    Abbas Molavi *

    One of the most challenging issues of anthropology throughout the history of human life is the identity crisis. which is also caused by the lack of all-round knowledge of man regarding his different dimensions. The following article seeks to clarify the difference between nature and human instinct as two developmental characteristics from the perspective of the verses and traditions of Islamic texts with a descriptive, narrative and interpretative method. The present research shows that man has a composite personality of two developmental goals, nature and instinct. Nature is the divine dimension, the unconscious and the ultimate goal of human perfection. which constitutes his true, intrinsic and trans-animal identity. In the language of verses and hadiths, nature is mentioned as Islam, knowledge of God and monotheism, which has characteristics such as universality, contemporaneity, non-acquired, constant, innocuousness and error.Another characteristic of human development is instinct, which is an animal dimension, a tool, and a prelude to human perfection. His vision and tendencies are limited to the needs of the material and animal dimension like animals. Based on this, the cause of the identity crisis in man should be sought in the confusion of the two mentioned developmental goals and his lack of attention and reasoning in the facts of Quranic self-knowledge.

    Keywords: Difference, Nature, Instinct, Verses, Traditions}
  • مسعود ربانی*

    در اسلام مبنای تشریع کلیه قوانین و حقوق خانوادگی، اجتماعی و جزائی، خانواده است. می توان گفت تمامی احکام مربوط به حقوق زن در ارتباط با این حقیقت است که زن رکن اصلی و اساسی خانواده و مایه قوام و دوام آن و عامل تربیت ابناء بشر می باشد. قرآن، برای زن شخصیت و هویت انسانی معادل با مرد را اثبات کرده و آنچه که در روایات و اشعار و ضرب المثل ها در مذمت زن دیده می شود، مبنای قرآنی ندارد. اینکه عده ای مسائلی همچون تعدد زوجات، حق طلاق، کمبود سهم ارث زن و دیگر مسائل را عامل برتری جنس مرد و پست بودن جنس زن می دانند هیچ پایه و اساسی ندارد و با تعالیم آسمانی قرآن منافات دارد، بلکه آنچه در قرآن ملاحظه می شود این نکته را به اثبات می رساند که مبنای تفاوت و حقوق زن و مرد، تفاوت های بیولوژیک و روان شناختی بین این دو صنف می باشد که همین تفاوت ها باعث شده تا توانمندی ها و استعدادهای این دو صنف با یکدیگر در برخی موارد متفاوت و متمایز باشد.

    کلید واژگان: حق, تکلیف, تبعیض, تفاوت, زن ومرد, هویت انسانی}
  • حسین کلباسی اشتری*، مهرداد احمدی
    هیدگر با فهم وجود انسان به مثابه دازاین، یعنی موجودی که طرح وجود خود را افکنده و خود را زمان مندانه بار می آورد، موفق می شود تا ازخود- تعینی نابازنمودی سخن بگوید. منظور از خود-تعینی بازنمودی مجموعه ای از قواعد و ضوابط است که به مثابه یک اپیستمه، هنجاریت و مانوسیت ویژه ای را پیشاپیش برای تعین فاعل انسانی تحمیل می کنند. از نظر هیدگر دازاین موجودی است که با ساحت خودیت خنثای خود نسبتی ذاتی دارد و چون این ساحت خودیت بالذات آینده سو است برای همین دازاین موجودی است که با رخ دادن از  آینده، به طور ساختاری نه تنها خود-تعین است بلکه این خود- تعینی، خود- دگرگون کننده بوده و دربرابر تصاویر ثابت یا تحمیل های بیرونی برای یک شکل زندگی عمومی  مقاومت می کند؛ اما به نظر چنین می رسد که این تنها هدف یا غایت هیدگر بوده و پروژه او در هستی و زمان به قسمی از استعلاگرایی دچار می شود. نتیجه این ابتلا تا میزان زیادی فهمی از اخلاق به مثابه اخلاق در-جهان-بودن یا همان خود-تعینی را قرین فهم خودتعینی صوری کانتی می کند.
    کلید واژگان: خودتعینی, هیدگر, آزادی, تفاوت, اضطراب}
    Hossein Kalbasi Ashtari *, Mehrdad Ahmadi
    For Heidegger Dasein as thrown projecting temporalize it's own being. Selfhood Dasein existing against is neutral to any apriori determination and as such it is ungraspable for any representation to assume an ideal self. On the other hand Dasein as disclosing is opened to future and through this openness it is the site of pure difference. For Heidegger the essential openness to difference is as primordial as occurring from the horizon of future and for the sake of itself. This existential for the sake of as the constitution of every average goal made possible by the fact that Dasein in its being is delivered to itself and there is no representational normativity to guarantee the life as a whole. Due to this the basic determination of an authentic self is being in accordance with the logic of neutral self namely difference. We will put it in the article self-transformation and argue that this basic determination of authenticity is made possible through being anxiety for being-in-the-world as such. This is what we will call Eudaimonia. We call the way of relating to the world through anxiety, Dasein's eudaimonia, and consider it the basis of selfhood. Selfhood as eudaimonia requires Dasein to acquire its inherent power for its self-transformation and align with the logic of its inherent realm, which is the place of absolute emergence of the difference of existence from beings. This conformity is the relation of the self to the realm of the self or the being-there of self.
    Keywords: self-determination, Self-transformation, Anxiety, freedom}
  • آنیتا امیری*

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت عوامل بیوگرافی فرهنگی در کتاب های درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی با استفاده از نمونه آلمانی آموزان ایرانی انجام می گردد. به طور کلی، کتاب های آموزش زبان آلمانی تا حد زیادی با اهداف چارچوب مرجع مشترک اروپایی همخوانی دارند. از جمله این هدف ها توجه ویژه به فرهنگ یادگیری فراگیران در کشور زبان مبدا هنگام تهیه و تدوین اثرهای آموزشی است. بنابراین، تمرکز روی فرهنگ یادگیری هنگام انتخاب اثر آموزشی مناسب برای کلاس بسیار حایز اهمیت است. بخش نخست این مقاله به تعریف مفاهیم مرتبط با عوامل بیوگرافی یادگیری در آموزش می پردازد و به سوالاتی نظیر «چرا توجه به سنت های یادگیری آلمانی آموزان در کشور مبدا دارای اهمیت است؟»، و «چطور می توان با شناخت بهتر عوامل بیوگرافی فرهنگی در جهت بهینه سازی یادگیری زبان آلمانی در ایران استفاده نمود؟» پاسخ می دهد. در ادامه از نتایج این قسمت برای معرفی جدول معیارها برای انجام پژوهش های تحلیلی استفاده می گردد. سپس به تحلیل و بررسی دقیق عوامل بیوگرافی یادگیری در دو اثر آموزشی das Leben و Starten wir در سطح B1پرداخته و نشان خواهیم داد که آیا کتاب های نسل شش دربرگیرنده معیارهای تعیین کننده مرتبط با بیوگرافی فرهنگی هستند. یافته ها حاکی از آن است که: الف) کتاب های درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی تا حد زیادی با عوامل بیوگرافی فرهنگی آلمانی آموزان ایرانی هماهنگی دارند ب) مدرسین باید در تکمیل کمبودها و اجرای موارد مرتبط با سبک یادگیری در آموزش کوشاتر باشند ج) کتاب های درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی به طور موثر فرصت آشنایی و رویارویی با سنت های یادگیری در دیگر فرهنگ ها را برای آلمانی آموزان در ایران و دیگر کشورها فراهم می کنند.

    کلید واژگان: آموزش, فرهنگ, آلمانی آموز, سبک, ایرانی, تفاوت}
    Anita Amiri *

    Einleitung:

    Ziel der vorliegenden Studie ist es, zu untersuchen, welche Bedeutung die kulturbiografischen Faktoren in DaF-Lehrwerken der sechsten Generation haben. Der Fremdsprachenunterricht wird als der zentrale Ort der Begegnung zwischen mindestens zwei Kulturen betrachtet, und dies kann manchmal zu Missverständnissen und Vermittlungsproblemen beim Sprachenlernen führen. Daher ist es sinnvoll, jede Gruppe von Lernenden als unabhängige, wenn auch sehr kleine Kultur zu betrachten. Bei der Erstellung von Lehrwerken ist es wichtig, dass die neuen Lehrwerke auf der Grundlage der Lernbedürfnisse von Sprachlernenden konzipiert und zusammengestellt werden. Daher ist die Berücksichtigung der Altersgruppe, Lerngewohnheiten und Traditionen der Lerngruppe eines der wichtigsten Ziele der Fremdsprachendidaktik. Die wichtige Forschungsfrage lautet nun: Warum ist es wichtig, bei der Konzipierung und Gestaltung von Lehrwerken auf die kulturbiografischen Faktoren der Lerngruppe zu achten? Und inwieweit wurde dies bei der Erstellung von Lehrwerke der sechsten Generation, vor allem für die iranischen DaF-Lernende berücksichtigt? 

    Stand der Forschung:

    Das Ziel dieser Forschung besteht darin, die Faktoren der Kulturbiographie in der Fremdsprachendidaktik zu untersuchen, und bisher wurden viele Forschungsarbeiten auf diesem Gebiet veröffentlicht. Einerseits glauben Einige, dass die Durchführung pädagogischer Lernziele nur dann effektiv ist, wenn die Lehrkräfte für die Integration der kulturbiografischen Faktoren der Lerngruppe in den Fremdsprachenunterricht mehr sorgen können. Andererseits glauben die anderen, dass Verallgemeinerungen im Unterricht vermieden werden sollten und Lehpersonen keine strengen Grenzen zwischen Lernenden aus verschiedenen Kulturen ziehen sollten. Einige Forschungen besagen, dass es eigentlich keine einheitliche Lernkultur gibt, sondern dass man ebenso viele Menschen, Lernstile, Inhalte, Schwächen und Stärken findet. Angesichts der spezifischen Auswirkungen der Alltagskultur auf die Lernstile ist es außerdem notwendig, Lehrmethoden zu entwickeln, die die verschiedenen kulturellen Dimensionen wie Individualismus und Kollektivismus, Machtdistanz und Kurz- oder Langzeitorientierung berücksichtigen. Schließlich ist es nur durch die Interaktion mit unterschiedlichen Kulturen möglich, die Kriterien lernbiografischer Faktoren zu kennen und daraus Nutzen zu ziehen und Lernergebnisse zu verbessern.

    Methodik:

    Zur Realisierung des Forschungszieles folgt diese Arbeit einer analytischen Methode. Zwei Lehrwerke „Das Leben“ und „Starten wir“ auf dem B1-Niveau werden mit Hilfe der von der Forscherin erstellten Kriterienkatalog analysiert.    Kriterium 1: Gibt es im Lehrwerk Übungen, bei denen das kritische Denken des Lernenden gefördert wird?   Sind im Lehrwerk unterschiedliche Sozialformen integriert?  Kriterium 3: Gibt es im Lehrwerk Übungen, die die Emotion und Motivation des Lernenden zum Weiterlernen erwecken?   Kriterium 4: Entspricht die Progression der Lerngruppe?   Kriterium 6: Gibt es im Lehrwerk Lerntipps, die auch Lernstrategien aufgreifen؟Die Ergebnisse zeigten Folgendes:1. „Das Leben“ ist besseres Lehrwerk als „Starten wir“, da es Übungen mit Partner- und Gruppenarbeiten nutzt, um die individuellen Meinungen und Überzeugungen der Lernenden herauszufordern.2. Beide Lehrwerke haben alle unterschiedlichen sozialformen verwendet, darunter Einzel-, Partner-, Wechsel und Gruppenarbeiten.
    3. Beide Lehrwerke haben eine langsamen und flache Progression.4. In beiden Lehrwerken werden, mit einem leichten Unterschied von 14 (Das Leben) zu 13 (Starten wir), unterschiedliche Lerntipps zum Lernen verschiedener Sprachelemente wieGrammatik und Wortschatz eingeführt.5. Beide Lehrwerke zeigen nicht nur ausreichend Aufmerksamkeit für die kulturbiografischen Faktoren der iranischen Lernenden, sondern bieten auch die Möglichkeit, die Vielfalt der Lerntraditionen in anderen Kulturen kennenzulernen und sich damit auseinanderzusetzen. FazitDie Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Lehrwerke der sechsten Generation die kulturbiografischen Faktoren der iranischen Lernende weitgehend berücksichtigt haben und sie ermöglichen Deutschlernenden im Iran die Begegnung und Auseinandersetzung mit Lerntraditionen anderer Länder und Kulturen. Aus diesem Grund kann man sagen, dass beide Lehrwerke für den Unterricht für Deutsch als Fremdsprache im Iran geeignet sind. Ergebnisse haben darüber hinaus gezeigt, dass sich beide Lehrwerke im Bereich der Einführung didaktischer Lertipps zum Erlernen verschiedener Sprachelemente teilweise schlecht eingesetzt haben. Daher wird empfohlen, dass die Lehrpersonen, wenn sie diese Lehrwerke im Iran verwenden möchte, bei der Vervollständigung der Lerntipps sorgfältiger vorgehen sollten.

    Keywords: Teaching, Culture, Style, Language Learner, Iranian}
  • مسعود ربانی

    در اسلام مبنای تشریع کلیه قوانین و حقوق خانوادگی، اجتماعی و جزایی، خانواده است. می توان گفت تمامی احکام مربوط به حقوق زن در ارتباط با این حقیقت است که زن رکن اصلی و اساسی خانواده و مایه قوام و دوام آن و عامل تربیت ابناء بشر می باشد. قرآن، برای زن شخصیت و هویت انسانی معادل با مرد را اثبات کرده و آنچه که در روایات و اشعار و ضرب المثل ها در مذمت زن دیده می شود، مبنای قرآنی ندارد. اینکه عده ای مسایلی همچون تعدد زوجات، حق طلاق، کمبود سهم ارث زن و دیگر مسایل را عامل برتری جنس مرد و پست بودن جنس زن می دانند هیچ پایه و اساسی ندارد و با تعالیم آسمانی قرآن منافات دارد، بلکه آنچه در قرآن ملاحظه می شود این نکته را به اثبات می رساند که مبنای تفاوت و حقوق زن و مرد، تفاوت های بیولوژیک و روان شناختی بین این دو صنف می باشد که همین تفاوت ها باعث شده تا توانمندی ها و استعدادهای این دو صنف با یکدیگر در برخی موارد متفاوت و متمایز باشد.

    کلید واژگان: حق, تکلیف, تبعیض, تفاوت, زن ومرد, هویت انسانی}
  • مهدی خبازی کناری*، ندا راه بار
    دریدا نقش به سزایی در معرفی سوسور به گفتمان فلسفی و زبان شناختی زمانه ما دارد. این مقاله ضمن پرداختن به بنیادهای فکری سوسور و تاثیر گذاری سوسور بر دریدا بر آن است که نقد ساختارزدایانه دریدا نسبت به سوسور در مساله نوشتار را مورد تحلیل قرار دهد. سوسور در کتاب دوره زبان شناسی عمومی، با تقسیم بندی قلمرو زبان به دو بخش بیرون و درون، نوشتار را از قلمرو درونی زبان بیرون رانده و آن بازنمایی زبان تلقی می کند. سوسور نوشتار را غاصب جایگاه گفتار دانسته و آن را امر حاشیه ای تلقی می کند. اما دریدا معتقد است سوسور با تعیین حدود درون و بیرون برای زبان و خروج نوشتار از قلمرو درونی زبان، نتوانست از متافیزیک میتنی بر حضور تخطی کند. وی با طرح مفهوم Differance به وجه مستقل نوشتار نسبت به گفتار اشاره داشته و نوشتار را از به انقیاد درآمدن گفتار خارج می کند. به باور دریدا، اختیاری بودن نشانه می تواند دال را از انقیاد مدلول بیرون آورده و دال های متکثر ایجاد کند. از نگاه وی، Differance نشان دهنده امکانی برای شدن های مستمر در متن است و این شدن ها زنجیره بی پایانی از دال ها را به همراه خواهد داشت.
    کلید واژگان: سوسور, دریدا, تفاوت, نوشتار, غاصب}
    Mehdi Khabbazi Kenari *, Neda Rahbar
    Derrida plays a significant role in introducing Saussure to the philosophical and linguistic discourse of our time. While dealing with Saussure's intellectual foundations and Saussure's influence on Derrida, this article aims to analyze Derrida's deconstructive criticism of Saussure on the issue of writing. Saussure, in the book of General Linguistics, by dividing the realm of language into two parts outside and inside, pushes writing out of the inner realm of language and considers it as the representation of language. Saussure considers writing to usurp the place of speech and considers it a marginal matter. Derrida believes that Saussure could not violate the metaphysics of presence by determining the limits of the inside and outside for language and the exit of writing from the inner realm of language. By proposing the concept of Difference, he refers to the independent aspect of writing compared to speech and removes writing from the subjugation of speech. According to Derrida, the arbitrariness of the sign can bring the signifier out of the subjugation of the signified and create multiple signifiers. According to Derrida, Difference indicates the possibility of continuous becomings in the text, and these becomings will bring an endless chain of signifiers.
    Keywords: Saussure, Derrida, difference, Text, usurper}
  • فاطمه اختران فر*
    «التوسل الی الترسل» و «مصباح الرسایل و مفتاح الفضایل» دو اثر از نوع مکاتیب با سبک فنی و مزین است، که اولی مجموعه ای از منشآت و دومی در آداب و رموز انشاست. بی گمان آثار موجود با نوع ادبی و دوره تاریخی واحد سبک و سیاق همسانی دارد، اما گاه اثری ممتاز پدید می آید و مورد پیروی قرار می گیرد و یا همانندی دو اثر چنان است که درخور توجه و بررسی می شود. التوسل الی الترسل نیز از متون ممتازی است، که مصباح الرسایل از کتب ارزشمند منشیانه و از نخستین آثار تحریر شده در ترسل، شباهتی کم نظیر بدان دارد. این جستار در پی آن است تا پیروی موفق بن محمد مجدی (مولف مصباح الرسایل...) از سبک بهاءالدین محمد بغدادی (مولف التوسل...) و شباهت کم نظیر اثر آنان را نشان دهد. بنابراین دو اثر نام برده با روش تطبیقی و تحلیلی مقایسه شده، ماحصل آن بر اساس مبانی سبک شناسی و ذکر شواهد محرز در این گفتار بیان می شود. نتایج به دست آمده مبین آن است که «موفق بن محمد مجدی» مراسلات «بهاءالدین محمد بغدادی» را سرمشق کار خود نهاده و آداب و اصول انشا را مطابق آیین موجود در مکتوبات او نگاشته است. از رهگذر این پژوهش عوامل تمایز دو اثر مورد نظر نیز آشکار شده، شواهد موجود نشان می دهد که تفاوت آن دو برخاسته از موضوع متفاوت این کتب و گاه علایق فردی نویسندگان آن هاست.
    کلید واژگان: تشابه, تفاوت, سبک, التوسل الی الترسل, مصباح الرسایل و مفتاح الفضایل}
    Fateme Akhtaranfar *
    "Attavassol elattarassol" and "Mesbaholrasayel va mesbaholfazayel" are two works of type of origin with technical style. The first of which is a collection of correspondence and the second of which is in the etiquette of correspondence.Undoubtedly the works with the same literary type and historical period are matched style. but sometimes a unique work emerges and is followed, or the similarity of the two works is such that it is worthy of attention. Attavassol elattarassol is also one of the excellent texts, which Mesbaholrasayel , of the valuable secretarial books and of the first works written in correspondence, with a unique resemblance to it.This article seeks to show the practicing of Movaffagh ebne Mohammad Majdi (author of Mesbaholrasayel ...) to the style of Bahaeddin Mohammad e Baghdadi (author of Attavassol ...) and the unique similarity of their work.Therefore the two mentioned works are compared with comparative and analytical method, its upshot is expressed based foundations of stylistics and mentioning the evidence in this speech.The results show that "Movaffagh ebne Mohammad e Majdi" followed writings of "Bahaeddin Mohammad e Baghdadi" as a model and wrote the principles of writing in accordance with the religion contained in his writings. Through this research, the factors that differentiate the two works in question have also been revealed. The available evidence shows that the difference between the two arises from the different subject matter of these books and sometimes the personal interests of their authors.
    Keywords: similarity, difference, style, Attavassol elattarassol, Mesbaholrasayel va meftaholfazayel}
  • حسین مصباحیان*
    این مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانویل لویناس نشان دهد که جوهر سیاست را باید در فراسوی «سیاست واقعی» و کارگزار آن یعنی دولت جستجو کرد و چون چنین است، سیاست را باید نیازمند بازاندیشی ریشه ای، رادیکال و جدی دانست. این بازاندیشی ولی هم باید از طریق گشودن ساخت سیاست برای مهیا ساختن آن جهت ظهور امکانات جدید صورت پذیرد، هم از طریق ساخت گشایی اخلاق و تعمیق و توسعه آن از سطح فردی و نصیحت الملوکی به سطح «من در ما»ی معاصر و هم از طریق باز تفسیر رابطه سیاست و اخلاق که پیشاپیش در فرایند داوری ساخت گشایانه قرار گرفته اند و مهیای برقراری رابطه ای شده اند که خادم و مخدوم ندارد. در نتیجه چنین تاملات همزمانی، احتمالا مبانی آنچه در این مقاله سیاست اخلاقی خوانده شده است، می تواند در حد کلیات روشن گردد. مقاله بدین ترتیب، بر پایه خطوطی که بیان شد، سه پرسش دیرین را بار دیگر به میدان می آورد: سیاست چیست؟ اخلاق چیست؟ سیاست اخلاقی چیست؟ پرسش اول را مقاله بر پایه آراء آرنت و برجسته ساختن مفاهیمی مانند کثرت به جای وحدت، حوزه عمومی به جای حوزه خصوصی و صلح به جای جنگ پیش برده است؛ پرسش دوم را با تکیه بر فلسفه ورزی لویناس پیرامون اخلاق و تاکید بر مفاهیمی مانند تقدم فهم بر شناخت، تقدم دیگری بر من و تقدم فرد بر سرزمین سامان داده است و در نهایت پرسش سوم را از طریق برقراری نوعی نسبت بین آراء دو متفکر مذکور و مفاهیم مشترکی مانند مسیولیت در قبال دیگری، تقدم منافع انسانی بر منافع ملی و مفهوم جدیدی از دولت صورت بندی کرده است.
    کلید واژگان: آرنت, لویناس, تکثر, حوزه عمومی, تفاوت, دیگری, سیاست اخلاقی}
    Hossein Mesbahian *
    This article seeks to demonstrate, through a hypothetical dialogue between Hannah Arendt and Emmanuel Levinas, that the essence of politics must be sought beyond "real politics" and its agent, namely, the state. For this reason, politics requires a fundamental, radical and serious rethinking. This rethinking, however, must be carried out by first deconstructing politics to prepare it for emerging new possibilities; second deconstructing Ethics and extending it from the individual level to the level of "I in the We"; third reinterpreting the relationship between politics and ethics, which are already in the process of constructive judgment and are ready for a relationship that has no master or servant. As a result of such simultaneous reflections, the foundations of what this article views as Ethical politics could probably be clarified in general terms. This essay thus raises three long-standing questions: What is politics? What is ethics? What is ethical politics? The response to the first question is founded on Arendt's views. This paper draws attention to concepts such as plurality instead of unity, public realm instead of private realm, and peace instead of war. Relying on Levinas's philosophy of ethics, the second question is answered by emphasizing the primacy of understanding over cognition, the other over self, and the person over the land. Last but not least, the third question is addressed by establishing a link connection between the mentioned thinkers’ views and their shared ideas such as responsibility for the other, the primacy of the interest of humans over national interests and a new concept of state.
    Keywords: Arendt, Levinas, Plurality, The Public Realm, difference, the Other, Ethical Politics}
  • ابراهیم برزگر*، علی شهیدی نیا
    "دوستی" از جمله مقولات برجسته تاریخ اندیشه سیاسی است. پژوهش های انجام شده، عمدتا بررسی دیدگاه نظری اندیشمندان این حوزه در متون پیشین و معاصر بوده است. مطالعه این مقوله در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی ایران و دولت های برآمده از آن مغفول مانده است. یکی از ادعاهای محوری انقلاب اسلامی، ایجاد فضای دوستی، احترام به کرامت انسان و عدم تبعیض است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته و دولت ها موظف به تحقق آن هستند. اما بررسی دیدگاه دولت های برآمده از انقلاب نشانگر ابهام در پرداختن به این ادعا بوده است. براین اساس هدف پژوهش پرداختن به این پرسش است که نگاه سید محمد خاتمی به عنوان رییس دولت اصلاح طلبی در ایجاد فضای دوستی در جامعه متکثر ایران چگونه بوده است؟ در پاسخ به پرسش پژوهش با بهره گیری از رهیافت تفسیری شلایرماخر، همچنین با بهره گیری از مطالعات اسنادی، نگاه خاتمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش که بر مبنای شاخص های برابری انسانی، تفاوت پذیری، دیگرپذیری، مسیولیت در برابر دیگری، بخشودن و امید به آمدن دوستی در دستگاه نظری دریدا مورد ارزیابی قرار گرفته، نشان می دهد نگاه خاتمی به سیاست دوستی دریدا نزدیک بوده و از الگوی دوستی "شبه دریدایی" پیروی کرده است.
    کلید واژگان: دوستی, تفاوت, دیگری, خاتمی, دولت اصلاح طلبی, جمهوری اسلامی ایران}
    Ebrahim Barzegar *, Ali Shahidi Nia
    "Friendship" is one of the prominent categories in the history of political thought. The conducted researches have mainly been the investigation of the theoretical views of thinkers in this field in previous and contemporary texts. The study of this category has been neglected in the political thought of the Islamic Revolution of Iran and the governments that emerged from it. One of the central claims of the Islamic Revolution is to create an atmosphere of friendship, respect for human dignity and non-discrimination, which is emphasized in the Constitution of the Islamic Republic of Iran and governments are obliged to fulfill it. But examining the views of the governments emerging from the revolution has shown ambiguity in dealing with this claim. Therefore, the aim of the research is to address the question of how Seyyed Mohammad Khatami, as the head of the reformist government, looked at creating an atmosphere of friendship in Iran's pluralistic society. In response to the research question, using Schleiermacher's interpretative approach, as well as document studies, Khatami's view has been evaluated. The results of this research, which are evaluated based on the indicators of human equality, difference, acceptance of others, responsibility towards others, forgiveness and hope for friendship in Derrida's theoretical system, show that Khatami's view is close to Derrida's politics of friendship and from the model of friendship. Pseudo Derrida has followed.
    Keywords: Friendship, difference, other, Khatami, reformist government, Islamic Republic of Iran}
  • مهرداد اکبری گندمانی*
    گونه باورها و برداشت های احمد غزالی در بستر عرفان، جلوه ویژه ای از شکل و معنا را ارایه کرده است. پرهیز غزالی از پرداختن بی واسطه و آشکارا به عرفان، سوای ناهمگون شدن بافت متنی آثار وی با سایر آثار عرفانی، سبب ابهام زایی در بافت متنی نیز شده است. در کتاب سوانح غزالی، تقابل های دوگانه بی شماری در سطح روساخت دیده می شود؛ اما با توجه به دگردیسی هایی که در سطح پیوندها و دیگر سطح های وابسته به آن ها رخ داده، اقتدار متن سوانح العشاق به وضعیتی موقت و گذرا بدل شده است؛ ازاین رو، در ژرف ساخت، هم تراز با منطق دریدایی، گاه با واسازی سویه های تقابل های دوگانه و انتقال آن ها، سطوح واقعیت به سطوح انتزاع دیگری دگرگون گردیده و با خلق پیوندهایی تازه بین آن ها، عرصه تک معنایی و قطعیت معنا به چالش کشیده شده است. این شیوه، گاه با دگرسانی بار ارزشی دال ها همراه بوده و گاه با به کارگیری شیوه هم این و هم آن، به جای شیوه یا این یا آن (جایگزین شدن تفاوت به جای تمایز)، سبب آفرینش سطح تازه ای بر مبنای پارادوکس شده است. در مقاله پیش رو، پس از شناخت اصطلاحاتی چون اقتدار، مرزهای آشنا و بیگانه، تفاوت و تمایز، سطوح انتزاع، پیوند و تفاوت، بر پایه روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی گونه های پارادوکس در سوانح احمد غزالی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: پارادوکس, تقابل های دوگانه, سطوح انتزاع, پیوند, تفاوت}
    Mehrdad Akbari Gandomani *
    The school of Ahmad Ghazali, his beliefs and interpretations in the context of mysticism, have gained a special aspect of form and meaning. Ghazali's avoidance of directly and openly dealing with the field of mysticism, apart from the heterogeneity of the textual context of his works from other mystical works, has also caused ambiguity in the textual context. In the book of Ghazali's accidents, countless double confrontations can be seen at the surface level; however, due to the transformations that have occurred in the level of relationships and other levels related to them, the authority of the text of love stories has turned into a temporary and transitory situation. Therefore, at the level of deep construction, aligned with Derrida's logic, sometimes by deconstructing the strains of dual oppositions and transferring them, the levels of reality have been transformed into other levels of abstraction, and by creating new links between them, the arena of single meaning and certainty Meaning is challenged. This method has sometimes been associated with changing the value of signifiers, and sometimes by using both this and that style, instead of either this or that style (replacing difference instead of distinction), has caused the creation of a new level based on paradox. In the following article, after understanding terms such as: authority, familiar and foreign boundaries, difference and distinction, levels of abstraction, connection and difference, based on the descriptive-analytical method, the types of paradoxes in Ahmed Ghazali's accidents have been investigated.
    Keywords: paradox, dual contrasts, levels of abstraction, relation, difference}
  • روح الله نعمت اللهی

    اگر فردگرایی و فردیت خواهی یکی از ارزش های مدرنیته در نظر گرفته شود، درباره این ارزش در اندیشه پست مدرن تردید و پرسش وجود دارد. در این پژوهش این موضوع بررسی می شود که چگونه این پرسش و تردید در رمان جاودانگی، اثر میلان کوندرا و در رفتار شخصیت های آن ظهور پیدا می کند. درحقیقت، هدف از این پژوهش این است که بر یکی از چالش های بزرگ دنیای معاصر که همان نفی فردیت و گرایش به همرنگی با جماعت است، پرتو افکنده و نشان داده شود که چگونه چنین نفی و انکاری، به مثابه یکی از نشانه های پایان مدرنیته، خود را هم در رفتار شخصیت های رمان و هم در وقایع داستان نشان می دهد. رویکرد این پژوهش، رویکردی تحلیلی و مبتنی بر مفهوم فردگرایی و اهمیت آن در دنیای مدرن و نیز ایده های کوندرا در هنر رمان و کارهای دیگر متفکرین در این باره است. در رمان جاودانگی، پرسش و تردید درباره فردگرایی به شکل نوعی بحران هویت در شخصیت های اصلی داستان، یعنی آگنس و خواهرش لورا است و عصیان آنها دربرابر اجتماع همرنگ آشکار می شود؛ همچنین کوشش آنها برای نمایش «من» منحصربه فرد و خودمختار با شکست مواجه می شود و جز سرخوردگی و انزوا ارمغانی برای آنها به بار نمی آورد.

    کلید واژگان: تفاوت, شباهت, جاودانگی, ‎ ‎کوندرا, فردگرایی}
    Rouhollah Nematollahi

    Si l'on considère l'individualisme et la recherche de l'individualité comme l'une des valeurs de la modernité, cette valeur est mise en doute dans la pensée postmoderne. Dans cette recherche, nous étudions comment cette mise en doute se révèle dans le roman L’Immortalité de Milan Kundera et le comportement des personnages. En fait, l’objectif de cette recherche est de projeter la lumière sur l'un des grands défis du monde contemporain, qui est la négation de l'individualité et la tendance au conformisme, et de montrer comment telle négation, en tant que l'un des signes de la fin de la modernité, se manifeste tant dans le comportement des personnages du roman que les événements du récit. Notre approche est une approche analytique basée sur le concept de l’individualisme et son importance dans le monde moderne ainsi que sur les idées que Kundera développe dans l’Art de roman et les travaux d’autres penseurs. Dans le roman L’Immortalité la remise en doute de l'individualisme se révèle sous la forme d'une crise d'identité chez le personnage principale Agnès et sa sœur Laura et leur révolte contre la société uniforme. Leur tentative à arborer un « moi » unique et autonome est souvent vouée à l’échec, ne leur apportant que l’isolement et la déception.

    Keywords: Différence, Immortalité, Individualisme, Kundera, Ressemblance}
  • مجید معارف*، مهدی علیزاده وقاصلو، مرضیه نورانی نگار

    یکی از انواع روایات، روایات طبی است که در منابع شیعه و سنی وارد شده است. در کنار روایات، برخی منابع علمی مسلمانان، کتاب هایی است که دانشمندان مسلمان در موضوع طب تدوین کرده اند. از آنجایی که بخش زیادی از روایات طبی از قوت سندی برخوردار نیستند؛ لذا دیدگاه های گوناگونی در خصوص منشاء و اعتبار این احادیث مطرح شده است. از دیگر سو به دلیل موضوع این روایات که در زمره ی دانش های بشری است، درخصوص رابطه ی ماهوی متون کهن طبی و احادیث طبی سه گمانه مفروض است. در یک نگاه بدبینانه، شاکله ی اصلی روایات طبی، متونی جعلی هستند که براساس منابع طبی ساخته و پرداخته شده و با چسبانیدن اسانیدی بدان ها در مجامع روایی وارد شده اند. نگاه مقابل آن تدوین منابع طبی براساس روایات طبی است؛ یعنی به طور کلی دانش طب بر پایه ی روایات طبی معصومان (و با حذف اسانید آنها شکل گرفته است. احتمال سوم هم ماهیت جداگانه ی این دو دسته از منابع است که از دو منشاء متفاوت شکل گرفته اند و در صورت اثبات آن، بطلان دو گمانه ی نخست آشکار خواهد شد. لازمه ی کشف درستی گمانه ی سوم نیز بررسی تطبیقی میان این دو دسته از منابع است. وجود موارد تشابه و اختلاف میان این دو دسته از منابع که حاصل یک بررسی تطبیقی است، درستی گمانه ی سوم را نمایان می سازد.

    کلید واژگان: احادیث طبی, متون طبی, اشتراک, تفاوت, حفظ الصحه}
    Majid Maaref*, Mehdi Alizadeh Vaghasloo, Marziyeh Noorani Negar

    One of the types of hadiths is the medical hadiths that have been included in Shia and Sunni sources. In addition to traditions, some scientific sources of Muslims are books compiled by Muslim scientists on the subject of medicine. Since a large part of medical hadiths do not have strong documents; therefore, various views have been proposed regarding the origin and validity of these hadiths. On the other hand, due to the subject of these narratives, which is among human knowledge, there are three assumptions about the content of ancient medical texts and medical hadiths. In a pessimistic view, the main form of medical hadiths are fake texts that are based on medical sources and entered into the hadith collections by attaching documents to them. The opposite view is the compilation of medical sources based on medical hadiths; that is, in general, the knowledge of medicine was formed based on the medical hadiths of the Prophets and by removing their documents. The third possibility is the separate nature of these two groups of sources, which are formed from two different origins, and if it is proven, the invalidity of the first two hypotheses will be revealed. A comparative study between these two groups of sources is necessary to discover the correctness of the third assumption. The existence of similarities and differences between these two groups of sources, which is the result of a comparative study, shows the correctness of the third assumption.

    Keywords: Medical Hadiths, Medical Texts, Similarities, Difference, Maintaining Health}
  • زهرا طاهری*

    مقاله حاضر به بررسی پدیده «ریزوم» وارتباط آن بامفهوم «زیست-قدرت» می پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهره گیری از نظریات فوکو، دولوز و گاتاری و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «بازقلمروسازی»، «تفاوت» و «قلمروزدایی» در-پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه غرب پسااستعمار می کوشد با تاکید بر اصل جهانشمولی و مفاهیم «هویت جمعی» و «هستی شناختی قومیتی» همچنان گفتمان زیست- قدرت را برفضای چندفرهنگی معاصر تحمیل کند؟ بدین منظور کتاب آتش خانگی (2017) نوشته کامیلا شمسی، نویسنده معاصر پاکستانی-انگلیسی، بررسی می شود تا باتمرکز بر تاثیر گفتمان زیست- قدرت برحیات مدنی اقلیت مهاجر به چگونگی تلاش غرب در حفظ مفاهیمی هستی شناسانه نظیر «اصالت» و «هویت» در-چارچوبی سلسله مراتبی بپردازد. چنین استدلال می شود که جنبش های قومیتی افراطی و ظهور پدیده داعش در دهه های اخیر واکنشی طبیعی به گفتمان تحمیلی زیست-قدرت در غرب است. درواقع شمسی با اقتباس آنتیگونه به بازنمود چالش بین گفتمان زیست-قدرت(مردانه/غربی/جهانی) و گفتمان های خرد (زنانه/غیرغربی/در حاشیه) در عصر حاضر می پردازد. به علاوه وی می-کوشد با برجسته کردن رابطه افقی و در نتیجه ماهیت ریزومی حیات اجتماعی، نه تنها اصل جهانشمولی انسان گرای لیبرال را زیر-سوال برد، بلکه بر ضرورت بازتعریف گفتمانی تاکید کند که مبتنی بر اصل «تفاوت» است تا «هویت».

    کلید واژگان: ریزوم, زیست- قدرت, «تفاوت», داعش, آنتیگونه, بازقلمروسازی}
    Zahra Taheri *

    This article focuses on the concept of rhizome and its relation with ‘bio-power’ in Kamila Shamsi’s Home Fire (2017) through the perspective of cultural studies. Deploying Faucauldian concept of bio-power and focusing on the techniques of adaptation, the article tries to discuss how the post-colonial West has imposed the biopolitical discourse through ‘norms’ and concepts like social purity, ‘collective identity,’ and ‘ethnic ontology.’ To this end, notions of ‘difference,’ ‘deterritorialization,’ and ‘reterritorialization’ have been explored. It is argued that with domination of ‘exceptional situation,’especially after September 11th, the silence imposed upon the minority groups, and their banishment into ‘bare life,’ terror and religious fundamentalism seem inevitable outcomes. Shamsi’s work is an attempt to challenge western bio-politics at a time when heterogeneity is the rule of the day; rhizome and polyphony the inalienable features of life, and ‘becoming’ rather than ‘being’ the very essence of man. At this time, in Shamsi’s view, the source of one’s identity should be located in ‘difference,’ and hierarchical discourses should succumb to horizontal equality.

    Keywords: Rhizome, bio-power, ‘difference, ’ ISIS, reterritorialization, Antigone}
  • سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی*، محمود فروتن مهرادرانی

    امروزه مفهوم باز بودن در سازمان ها گسترده شده است و به دلیل ظهور اینترنت و پیشرفت در فناوری اطلاعات، سازمان ها علاقه خاصی را به رویکرد های باز نشان داده اند. یکی از این اصول باز در سازمان ها در حوزه استراتژیک از طریق شفافیت در فرآیند های استراتژی شناخته می شود که استراتژی باز نامیده شده است. در این مقاله تلاش می شود ضمن معرفی این پدیده، مقایسه ای نیز میان نوآوری باز و استراتژی باز صورت گیرد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع مطالعات کتابخانه ای و تحلیل اسنادی است. نتایج نشان می دهد محققان استراتژی، توجه خود را به نمونه دیگری از گسترش و باز کردن شیوه های سازمانی بسته سنتی معطوف کرده اند، و آن موضوع استراتژی باز است. وظیفه استراتژی باز در ساده ترین مفهوم، افزایش شفافیت و مشارکت در مورد مسایل استراتژیک (ذینفعان داخلی و خارجی) است. به عبارت دیگر، استراتژی باز، موضوع جدیدی در حوزه ی مدیریت استراتژیک است که به نظر برخی نظریه پردازان، بر پایه نوآوری باز قرار دارد، هر چند شباهت و تفاوت هایی نیز مطرح است. مشابه نوآوری باز، تحقیق در استراتژی باز در ابتدا پدیده محور بود، و به تدریج به عنوان یک جریان پژوهشی قابل شناسایی مطرح شد. با این حال، به عنوان یک زمینه تحقیق، به شکلی متفاوت نسبت به نوآوری باز توسعه یافته است. با توجه به تحلیل زوایای مختلف دو پدیده استراتژی باز و نوآوری باز، می توان آن ها را از 7 منظر مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار داد. شباهت ها و تفاوت های کلیدی از منظرهای مختلف 7گانه منظر مبانی فلسفی، منظر هدف، منظر رابطه نسبت، منظر رویکرد های نظری، منظر ابعاد استراتژی باز، منظر ابعاد گشودگی و باز بودن و همچنین منظر حوزه های فعالیت مورد بررسی قرار گرفته که در مقاله به تفصیل اشاره شده است. با توجه به تحلیل زوایای مختلف دو پدیده استراتژی باز و نوآوری باز، می توان آن ها را از 7 منظر مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار داد. شباهت ها و تفاوت های کلیدی از منظرهای مختلف 7گانه منظر مبانی فلسفی، منظر هدف، منظر رابطه نسبت، منظر رویکرد های نظری، منظر ابعاد استراتژی باز، منظر ابعاد گشودگی و باز بودن و همچنین منظر حوزه های فعالیت مورد بررسی قرار گرفته که در مقاله به تفصیل اشاره شده است.

    کلید واژگان: گشودگی, نوآوری باز, استراتژی باز, شباهت, تفاوت}
    Amirhossein Tayebi Abolhasani *, Mahmood Foroutan Mehraderani

    Today, the concept of openness has become widespread in organizations, and due to the advent of the Internet and advances in information technology, organizations have shown a special interest in open approaches. One of these open principles in organizations in the field of strategy is known through transparency in strategic processes, which is called open strategy. This article tries to introduce this phenomenon and make a comparison between open innovation and open strategy. The present research is applied in terms of purpose and is of the type of library studies and documentary analysis. The results show that strategy researchers have turned their attention to another example of the expansion and opening up of traditional closed organizational practices, and that is the issue of open strategy. The task of open strategy in the simplest sense is to increase transparency and participation in strategic issues (internal and external stakeholders). In other words, open strategy is a new topic in the field of strategic management, which, according to some theorists, is based on open innovation, although there are similarities and differences. Similar to open innovation, research in open strategy was initially phenomenological, and gradually emerged as an identifiable research stream. However, as a research field, it has developed differently than open innovation. According to the analysis of different angles of two phenomena of open strategy and open innovation, According to the analysis of different angles of two phenomena of open strategy and open innovation, they can be examined and compared from 7 different perspectives. Similarities and key differences from 7 different perspectives, the perspective of philosophical foundations, the perspective of goals, the perspective of relationships, the perspective of theoretical approaches, the perspective of open strategy dimensions, the perspective of openness and openness dimensions, as well as the perspective of activity areas, which are mentioned in detail in the article.

    Keywords: Openness, Open innovation, Open strategy, Similarities, Differences}
  • مژده پیروزی

    دیه و قصاص در اسلام بر معیار ارزش معنوی انسان مقتول نیست، بلکه یک دستور خاصی است که ناظر به مرتبه بدن انسان کشته شده می‏باشد، نشانه آن این است که اسلام بسیاری از افراد اعم از زن و مرد را که دارای اختلاف علمی یا عملی‏اند متفاوت می‏بیند و تساوی آنها را نفی می‏کند، و در عین حال دیه آنها را مساوی می‏داند. در قانون مجازات اسلامی ایران تفاوت‌هایی در اعمال مقررات کیفری بین زن و مرد وجود دارد، که حداقل در یک برداشت ظاهری چنین به‌نظر می‌رسد که به جنس ذکور امتیاز و برتری داده شده‌است. همچنین تعارض این احکام با اصول مسلمی چون مساوات و عدالت در اسلام مشهود است. لذا چنین احکام و قوانینی را که حداقل برای ناظر بیرونی با برخی از مبانی پذیرفته شده ناهم‌خوانی و ناسازگاری می‌نماید را مورد کاوش و تحقیق قرار داده‌ایم تا دریابیم که مبانی و اساس این احکام و همچنین علل و حکمت آنها چه بوده است. و ادله‌ی فقها و حقوق‌دانان در این زمینه چیست. همچنین بررسی کنیم که آیا موضوع تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص تابع شرایط و مقتضیات زمان و مکان بوده است. و با تغییر شرایط و حضور زن در همه‌ی عرصه‌های سیاسی اجتماعی، اقتصادی و بحث حقوق بشر می‌توان به عنوان احکام ثانوی، مقررات جدیدی در آن بوجود آورد، و یا اینکه نه این احکام جزء قوانین ثابت و لایتغیر بوده و برای همه زمان‌ها شامل می‌گردد. در این پژوهش با تکیه بر آراء و نظریات فقها و حقوق‌دانان به بررسی آیات و روایات و ادله‌ای که در زمینه دیه و قصاص زن و مرد وارد شده‌است، پرداخته‌ایم با این امید که بتوان به تحلیل همه جانبه از این موضوع دست یافت. 

    کلید واژگان: قصاص, دیه, زن, مرد, تفاوت, فقه, حقوق}
  • سید محمدعلی غمامی*، علی اصغر اسلامی تنها

    اندیشه «میان فرهنگی» پاسخی به بحران «خودمحوری» در جهان معاصر است که در قالب «غرب گرایی»، «نژادپرستی» و «تکفیر» پدیدار شده است. سوال اصلی این پژوهش آن است که تفکر اسلامی چه مسیری را در مواجهه با «دیگری» پیشنهاد می کند که به دیگرستیزی یا دیگرپرستی نمی انجامد. در این مقاله، الگوی قرآنی ارتباطات میان فرهنگی با طرح سوالات پنج گانه (چرایی، کیستی، کجایی، چیستی و چگونگی)، با روش «قرآن به قرآن» و در خلال رویکردی تطبیقی، «استنطاق» شده است. برای مطالعه تطبیقی، اندیشه های میان فرهنگی اندیشمندانی همچون مید و گادیکانست در حوزه معرفتی انگلیسی؛ اشتروس و کاربو در حوزه معرفتی فرانسوی؛ و اندیشه های هابرماس و ویمر در حوزه معرفتی آلمانی تحت عنوان «تطابق»، «تعاون» و «تحاور» (همسازی، همکاری، هم گویی) بررسی شده است. در مقابل، الگوی مفهومی ارتباطات میان فرهنگی در قرآن با بررسی آیات مرتبط با مضمون «تفاوت» و «اختلاف» در میان انسان ها و با محوریت آیه 13 سوره حجرات بیان شده است. ساختار این آیه رابطه «تفاوت» و «تقوا» را با سازوکار «تعارف» به معنای «هم شناسی» و «تبادل معروف» تبیین می کند. دکترین ارتباطات میان فرهنگی در اسلام تعارف را جایگزین تفاخر، تحقیر و تکفیر می کند و این تعارف بر آیات 17و 18 زمر بر «استماع» و گشودگی در برابر دیگری در عین «اجتناب» از طاغوت استوار است. در ادامه، مولفه ها و فرایند این الگوی قدسی تحت عنوان «هم شناسی فرهنگی» مورد تحلیل قرار گرفته و تمایز آن با سه الگوی دیگر روشن شده است.

    کلید واژگان: تعارف, تفاوت, اختلاف, خود و دیگری, ارتباطات میان فرهنگی}
    Seyyed MohammadAli Ghamami *, AliAsghar Islami Tanha

    intercultural thinking is a response to egocentrism in contemporary world that appeared as west orienting, racism and Takfir. The main question of these studies is how self and other communicate to self-knowledge alternates anti-other. We are seeking qur’anic intercultural communication model through comparative study by responding five question: why, who, where, what and how. After analyzing anthropological thoughts of three Geo-Epistemological fields, intercultural communication opinions of thinkers such as Mead and Gudykanst in Anglo-American field, Strauss and Carbaugh in French field and Herder and Wimmer in Germanic field explained in the form of three intercultural communication models: accommodation, cooperation and polylog. Qur’anic model, in return, explained by The thirteenth verse of Surah of hojorat. This verse relate virtue to cultural differences through taarof (knowing each other’s) to alternates contempt by respect. This model can name Ta’arof taht means acquaintance each other’s. at the end these four models compared and evaluated.

    Keywords: Ta'arof, differences, intercultural communication, Self, Other}
  • علیرضا ذاکری*
    مسئله این مقاله توضیح به وجود آمدن صور نوین بیگانگی در دوره پست مدرن است. به این منظور پس از بیان منظور از دوره پست مدرن و شرح نظریه های شکل گرفته در آن، به توضیح دو مفهوم «بیگانگی» و «بیگانگی پست مدرن» پرداخته ایم. در نهایت منطق به وجود آمدن «بیگانگی پست مدرن» را شرح داده ایم. این مقاله مدعی است در دوره پست مدرن مفهوم «تفاوت» به یکی از محوری ترین مفاهیم نظری بدل شد. پست مدرنیسم با نقد کلان روایت های مدرن، به دنبال به رسمیت شناختن امر خاص، امر به حاشیه رفته و امر فرهنگی بود. در این فضا نظریه پردازی درباره تفاوت همگام با جنبش های فرودستانی نظیر زنان، سیاهان و مخالفان استعمار پیش رفت. اما تمرکز بر مفهوم تفاوت به تولید شکل هایی از دانش و آگاهی انجامید که از درک شباهت خود با دیگری ناتوان بود. «بیگانگی پست مدرن» باعث شد هم نظریات علوم اجتماعی و هم جنبش های جدید اجتماعی از درک منطق عمل سرمایه داری نیولیبرال و پیوندهای میان آن با پست مدرنیسم فرهنگی بازمانند.
    کلید واژگان: بیگانگی پست مدرن, تفاوت, شباهت, نئولیبرالیسم}
    A. Zakeri *
    This paper seeks to analyze new forms of alienation in the postmodern era. To this end, following an explanation of “postmodern era” and theories generated in this era, concepts of "alienation" and "postmodern alienation" will be explored. Finally, an explanation is offered of the genesis of “postmodern alienation”. This paper argues that in postmodern era the concept of “difference” became the most central theme in both social theories and new social movements. By questioning modern meta-narratives, postmodernism sought to recognize the particular, the marginal and the cultural. In this era, theorizing about the concept of “difference” was simultaneous with blacks, women, postcolonial and other social movements. Focus on “difference,” however, resulted in the emergence of forms of knowledge and consciousness incapable of acknowledging similarities with others. Consequently, “postmodern alienation” prevents both social theories and social movements from understanding the logic of neoliberal capitalism and its ties with cultural postmodernism.
    Keywords: postmodern alienation, Difference, Neoliberalism, similarity}
  • امید رسا*، محمد فراهانی

    خداوند متعال در قرآن کریم، علاوه بر ارایه سبک زندگی اسلامی به عنوان یگانه سبک برتر و مورد تایید و توصیه خود به انسان؛ علل و منشا گرایش برخی انسان ها به سایر سبک های زندگی را بیان نموده است تا انسان، آگاه به علل و عواملی شود که او و جوامع انسانی را به سبک خاصی از زندگی، سوق داده یا از انتخاب و پیمودن سبک برتر، واداشته است. دین اسلام؛ سبک و شیوه ای از زندگی است که منشا خداوندی دارد و علل پیدایش یا شیوع سبک هایی از زندگی که بدون استمداد از وحی و تسلیم شدن مطلق به توصیه های خداوند متعال، ترسیم یا پویش می شوند؛ انقطاع از خداوند و گرایش به غیر او می باشد. جهل و نادانی؛ تقلید و ایستایی؛ سفاهت و بی عقلی؛ کبر و نخوت؛ تکذیب و رویگردانی؛ بهانه گیری و توقع؛ هوا پرستی و دنیا گرایی؛ غفلت و فراموشی؛ اغواء و فریب شیطان؛ حسادت و زیاده خواهی؛ از جمله علل و عوامل محروم ماندن از دین الهی و گرایش به سایر سبک های زندگی است.

    کلید واژگان: دنیا گرایی, دین, تفاوت, سبک زندگی, انسان, قرآن}
    Omid Rasa*, Mohammad Farahani

    The Almighty God in the Holy Quran, in addition to presenting the Islamic lifestyle as the only superior style and approved and recommended to man has stated the causes and origin of some human beings' tendency towards other lifestyles so that human beings become aware of the causes and factors that led them and human societies to a certain style of life or forced them to choose and follow a superior style. Islam religion; It is a way of life that has a divine origin and the causes of the emergence or spread of lifestyles that are drawn or scanned without the help of revelation and absolute submission to the advice of God Almighty is disconnection from God and tendency to other than Him. Ignorance; Imitation and static; Foolishness; Arrogance; Denial; Excuses and expectation; Fanaticism and Secularism; Neglect and forgetfulness; Seduction and deception of Satan; Jealousy and extravagance; Among the causes and factors are deprivation of the divine religion and tendency to other lifestyles.

    Keywords: secularism, Religion, difference, lifestyle, human, Quran}
  • خدیجه احمدی بیغش*
    اعمال انسان، موجب سعادت و شقاوت او در دنیا و آخرت شده، و چون انسان زندگی ابدی در پیش دارد، چگونگی عمل او در دنیا، و فراهم آوردن توشه برای آخرتش، حایز اهمیت است. قرآن برای نظام مندکردن ذهن مخاطب و ایجاد تحول در اندیشه مخاطب از شبکه معنایی بهره گرفته است. در پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی و توصیفی و با رویکرد معنا شناختی تفاوت حسنات و اعمال صالح در قرآن پرداخته شده است. بررسی حوزه معنایی حسنات در قرآن نشان می دهد مفاهیم حسنات و اعمال صالح از پر بسامدترین واژگان قرآنی است که بین آنها رابطه عموم خصوص مطلق بر قرار است، زیرا دامنه حسنات عام بوده و اعمال صالح و ثواب را شامل می شود. در حالی که برخی از حسنات عمل صالح محسوب می شوند.بررسی حوزه معنایی حسنات در قرآن نشان می دهد مفاهیم حسنات و اعمال صالح از پر بسامدترین واژگان قرآنی است که بین آنها رابطه عموم خصوص مطلق بر قرار است، زیرا دامنه حسنات عام بوده و اعمال صالح و ثواب را شامل می شود. در حالی که برخی از حسنات عمل صالح محسوب می شوند.
    کلید واژگان: اعمال صالح, حسنات, تفاوت, معنا شناختی}
    Khadijeh Ahmadi Begash *
    Man's deeds have caused him happiness and misery in this world and the hereafter, and since man has eternal life ahead of him, how he acts in this world and providing baggage for his hereafter, is important. The Qur'an has used the semantic network to systematize the audience's mind and change the audience's thoughts. In the present study, the discourse of the Qur'an on the difference between good deeds and righteous deeds has been analyzed descriptively and analytically. Examining the semantic domain of good deeds in the Qur'an shows that the concepts of good deeds and righteous deeds are among the most frequent words in the Qur'an, among which there is an absolute general public relation because of the scope of good deeds is general and includes righteous deeds and rewards. While some virtues are considered righteous deeds.
    Keywords: Quranic discourse, good deeds, righteous deeds}
  • لیلا ظریفی، مریم شهامت رزی

    یکی از اصول مسلم در آیین اسلام، حرکت و کرامت انسان است. جان، مال، آبرو، عقیده و رای آدمی همه حرمت دارند و باید همواره این حریم پاس داشته شود. در حرمت و کرامت انسان، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و در فرهنگ اسلامی، زن و مرد به عنوان مخلوقات خدا و مورد عنایت ویژه اویند. افتخار نظام حقوقی اسلام آن است که از همان ابتدا زنان را دارای حقوق اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، قضایی، عبادی شناخته است. روش کار در این مقاله به این ترتیب است که ابتدا به بررسی شرایط و حقوق زن در سه بخش اجتماعی، سیاسی و مالی در عصر جاهلیت می‌پردازیم و بعد تحولی که اسلام در این شرایط و حقوق به وجود آورد، مطالعه می‌شود. هدف از این مقاله بیان بخشی از حقوقی است که اسلام برای زنان قرار داده است. این مقاله مطالعه ای پژوهشی به روش تحلیلی – توصیفی درباره این است که آیا اسلام و به تبعیت آن کشور جمهوری اسلامی ایران حقوق سیاسی برای زنان قایل شده است؟ با مراجعه به منابع فقهی و اسناد بین المللی و تجزیه و تحلیل مستندات آن ها این نتیجه بدست آمد که: در منابع فقهی اسلام مانند قرآن در آیاتی چون: امر به معروف و نهی از منکر، بیعت و...، هم چنین در روایات و سیره معصومین علیهم السلام به حقوق سیاسی زنان اشاره شده؛ هم چنین در قانون اساسی نیز در اصولی چون 56، 13، 6 و... مشارکت زنان و مردان را به طور مساوی تایید نموده و طبق این قانون زنان می توانند در منصب های گوناگون اجرایی و حکومتی وارد شوند.

    کلید واژگان: حقوق زن, جامعه اسلامی, تفاوت, تبعیض, کنوانسیون رفع تبعیض}

     One of the indisputable principles in Islam is human movement and dignity. Human life, property, reputation, opinion and opinion are all respected and this privacy must always be respected. In human dignity, there is no difference between men and women, and in Islamic culture, men and women are created by God and given special care by Evin. The pride of the Islamic legal system is that from the very beginning it has recognized women as having economic, political, family, judicial and religious rights. The method of this article is that we first examine the conditions and rights of women in the three social, political and financial sectors in the age of ignorance and then study the evolution that Islam brought about in these conditions and rights. The purpose of this article is to express some of the rights that Islam has set for women. This article is a research-analytical-descriptive research study on whether Islam and consequently the Islamic Republic of Iran have granted political rights to women? By referring to jurisprudential sources and international documents and analyzing their documents, it was concluded that: In Islamic jurisprudential sources such as the Qur'an in verses such as: commanding the good and forbidding the evil, allegiance, etc., as well as in narrations And the conduct of the Infallibles (peace be upon them) refers to the political rights of women; Also in the constitution, in principles such as 56, 13, 6, etc., the participation of women and men is equally approved, and according to this law, women can enter various executive and governmental positions.

    Keywords: Women's Rights, Islamic Society, Difference, Discrimination, Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال