به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تهذیب » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فرخنده منصوریان*، سید سعید لواسانی، حسین یزدی

    شیخ شهاب الدین سهروردی بنیانگذار مکتب اشراقی نگاه ویژه ای به مقوله عشق دارد. از منظر او حکیم کسی است که هم متوغل در عقل و برهان و هم متوغل در عشق و عرفان باشد. شیخ در دو اثر خود بیش از سایر آثارش به مقوله عشق پرداخته است. در حکمت الاشراق در مبحث نور و رابطه انوار با یکدیگر عشق میان موجودات متعالی دیده می شود و در رساله عرفانی فلسفی حقیقهالعشق با بیان اشراقی و رمزی در 12 فصل به طور جداگانه به مبحث عشق پرداخته است. در این مقاله هدف آشنایی با حقیقت عشق در اندیشه شیخ، به ویژه از منظر مونس العشاق و چگونگی حلول عشق بر نفس بیان  شده است. در این راستا نفس باید مراحل چهارگانه که مقدمات عشق را فراهم می کند بشناسد (تطابق نفس با عشق، طهارت و تهذیب نفس، سعادت و لذت نفس، حکمت عبادت و نقش آن در تحصیل عشق حقیقی). با گذر از این ضروریات، نفس به طهارت و خلوص می رسد. آن گاه عشق در نفس متجلی خواهد شد که نور نفس ناطقه دیگر خود نبیند و ترک خود کند و با نورالانوار متحد شود و در حق فانی گردد.  نحوه تجلی عشق بستگی به درصد تناسب و تجانس نفس با حقیقت عشق و ادراک انطباق عشق با کمالات نفس دارد که البته این مهم صورت نمی پذیرد، مگر آنکه نفس بتواند غواسق را برطرف نماید و بستری مناسب برای عشق بسازد.

    کلید واژگان: عشق و ویژگی های آن, تجلی عشق, معرفت نفس, تهذیب, عبادت}
    Farkhondh Mansoriyan *, Saeed Lavasani, Hossein Yazdi

    Shaykh Shahāb al-Dīn Suhrawardī, the founder of the Illuminationist school, holds a unique perspective on the concept of love. In his view, a sage (ḥakīm) is someone deeply immersed both in reason and argument, as well as in love and mysticism. Suhrawardī has addressed the topic of love more extensively in two of his works. In "Ḥikmat al-Ishrāq", love among transcendent beings can be seen in the discussion on light (Nūr) and the relationship between lights. In the philosophical and mystical treatise "Ḥaqīqat al-‘Ishq", he explores the topic of love in a symbolic and illuminationist manner across 12 separate chapters. This article aims to explore the essence of love in Suhrawardī's thought, with Emphasis on the Treatise "Mūnis al-‘Ushāq", and to explain how love manifests in the soul. In this regard, the soul must understand the four stages that are the preliminaries to love: (1) the conformity of the soul with love, (2) the purification and refinement of the soul, (3) the happiness and pleasure of the soul, and (4) the wisdom of worship and its role in attaining true love. By passing through these essential stages, the soul reaches purity and sincerity. At this point, love will manifest in the soul such that the light of the rational soul will no longer see itself, will renounce itself, and will unite with the Light of Lights, ultimately annihilating itself in the Truth. The manner in which love manifests depends on the degree of conformity and harmony of the soul with the essence of love and the understanding of the congruence of love with the soul's perfections. However, this crucial process can only occur if the soul can dispel darknesses and create a suitable foundation for love.

    Keywords: Love, Its Characteristics, Manifestation Of Love, Cognition (Ma’Rifah) Of The Soul, Refinement, Worship}
  • عمیدرضا اکبری*، امیرحسن خوروش
    از دیرباز الکافی کلینی اثری معتبر نزد عالمان امامی به حساب می آمده است. اما در دوره حاضر برخی نویسندگان در اصالت نسخه های موجود از الکافی خدشه کرده اند. پس با توجه به جایگاه بسیار مهم الکافی، این پژوهش پاسخگوی این سوال است که چه شواهد تاریخی اصالت الکافی را تضعیف یا تقویت می کند؟ بنابر نتیجه این پژوهش، هم خوانی بسیار بالای اسناد الکافی با تهذیب، گستردگی طرق روایت الکافی، توجه بالا به آن در طبقات مختلف و تناسب روایات کتب حدیثی و فهارس از کلینی با الکافی موجود از جمله دلایل اصالت نسخه الکافی است. انتقادها بر اصالت کتاب الکافی از سویی متکی به برداشت هایی نادرست درباره جامعیت منابع قدیم است که بر اساس آن، انتظار داشته اند کل الکافی در منابعی مانند تهذیب نمود یابد؛ و از سوی دیگر مبانی نادرستی که اصالت سنجی آثار کهن را تنها وابسته به قدمت نسخ خطی و یا اتصال طرق اجازه می داند. نبود نگاه تاریخی به داده های روایات و اسناد الکافی، اطلاعات منابع سده های میانی درباره الکافی و نیز چرایی تفاوت ها میان الکافی و برخی آثار کهن به این بدبینی ها دامن زده است. این پژوهش ضمن تبیین اشکال های مستندات ناقدان، نشان داده آنان از قراین گسترده ای در اثبات اصالت الکافی و نیز از جنبه های اثباتی مستندات خودشان غفلت کرده، و تحلیل هایی اشتباه و یکسویه ارایه داده اند.
    کلید واژگان: الکافی, کلینی, تهذیب, اعتبارسنجی تاریخی, نسخ خطی}
    Amidreza Akbari *, Amirhasan Khorvash
    Al-Kāfi of Kulaini has been known as an authentic book by Imami scholars for a long time. But in the current period, some have denied the authenticity of the existing versions of al-Kāfi; Accordingly, considering the very important position of al-Kāfi, this research answers the question, what evidence weakens or strengthens the authenticity of al-Kāfi? According to the results of this article, the very high compatibility of al-Kāfi isnāds with Tahdhīb, the abundance of al-Kāfi narration documents, the high attention given to it in different classes and the similarity of the narrations of the hadith books and Fihrists from Kulaini with the existing al-Kāfi are among the reasons for the authenticity of the al-Kāfi version. The criticisms on the authenticity of al-Kāfi are based on wrong foundations, which consider the authenticity of ancient books to be only dependent on the age of the manuscripts or the connection of the isnāds. On the other hand, incorrect perceptions about the comprehensiveness of the old sources, has caused them to think that the totality of al-Kāfi should be quoted in sources such as Tahdhīb. This research, while explaining the Defects of critics' reasons, has shown that they have neglected extensive evidence to prove the authenticity of al-Kāfi, as they have neglected the evidential aspects of their own documents, and have presented wrong analyses.
    Keywords: Al-Kāfi, Kulaini, Tahdhīb, historical Validation, manuscripts}
  • مجید تندر، سمیه ذاکری*

    مرگ به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه صدرا به حساب می آید. در اندیشه صدرا مرگ به عنوان تعالی نفس از بدن معرفی شده است. از منظر وی مرگ تنها به ضرورت متافیزیکی واقع نمی شود بلکه آدمی می تواند بر حسب تلاش خود میان نفس و بدنش جدایی بیندازد. مساله این مقاله این است که مرگ چگونه از ضرورتی متعالی به امری انسانی تبدیل شده و چگونه با اراده آدمی نسبت برقرار می نماید. این مقاله تلاشی است بر اینکه صدرا چگونه میان مرگ با فلسفه از یک سو و مرگ و اراده اخلاقی و تهذیب از سوی دیگر اراتباط ایجاد می-نماید. برای این کار نگارنده ابتدا تلاش می نماید نسبت نفس و بدن را در اندیشه صدرا توضیح دهد و سپس با ارایه مفهوم مرگ و اقسام آن در اندیشه او نسبت موجود میان مرگ با اراده را از طریق ارتباط مرگ با مسیله معرفت، اراده اخلاقی، تهذیب و پارادوکس حیات و جاودانگی در مرگ ارادی و... توضیح دهد.

    کلید واژگان: مرگ ارادی, معرفت, حیات, تهذیب, اراده انسانی, صدرا}
    Majid Tondar, Somaye Zakeri *

    Death is a key concept in şadrā’s view. He believes that death is the soul’s transcendence over the body. In his view, death does not just occur as a metaphysical necessity; rather, one can separate their own soul and body with their efforts. The question is: How does death turn from a transcendental necessity to a human phenomenon and how it comes to have a relation with the human will. This article draws on the descriptive-analytic method to show how şadrā establishes a relation between death and philosophy, on the one hand, and death and moral will and purification, on the other hand. A reference to şadrā’s works reveals that voluntary death, moral will, and philosophy all require detachment from bodily belongings and lead to the soul’s existential perfection toward the intellectual degree. This shared fundamental characteristic paves the path for establishment of a relation among the three concepts and transition from one to the others in şadrā’s view.

    Keywords: voluntary death, Knowledge, life, purification, human will, şadrā}
  • عابدین درویش پور*، مهرداد امیری
    ولایت تکوینی یکی از مراتب و شیون نبوت و امامت است که ابعادی گسترده دارد. دخل و تصرف تکوینی در نفس انسان ها برای مهذب شدن و تغییر باطن از جمله ابعاد این نوع ولایت به شمار می آید. بر این اساس، اولیاء الهی با علم و قدرتی که از جانب خداوند متعال به ایشان إعطا شده، با علم به ضمیر انسان های مستعد قادر به تغییر نفوس آن ها می باشند. نقش تکوینی اولیاء الهی در تحول باطن و تهذیب  نفوس، هم نقش فاعلی عام و هم نقش فاعلی خاص است. در نقش فاعلی عام، اولیاء الهی سبب و واسطه رسیدن فیض الهی به همه مخلوقات از جمله انسان ها هستند که این مختص به چهارده معصوم می باشد. نقش فاعلی خاص که نمود آن در تصرفات تکوینی اولیاء الهی دیده می شود، به دو قسم حداکثری و حداقلی تقسیم می گردد. نقش حداکثری هدایت به امر و ایصال به مطلوب (ایصال الی المطلوب) تعبیر می شود. معنای حداقلی خاص، جایی است که شخص هنوز به این قابلیت دست نیافته است؛ در اینجا گاه، ولی خدا با تصرف در کاینات، مسیر تهذیب نفس را برای وی هموار می سازد تا او با گوهر ذاتی خود یعنی اختیار، راه بپیماید و قابلیت هدایت خاص را پیدا کند. جستار پیش رو با نگاهی توصیفی- تحلیلی، جوانب مختلف مفهوم ولایت تکوینی را تشریح نموده و چرایی تاثیر ولایت تکوینی امام بر تهذیب نفوس را تبیین می کند.
    کلید واژگان: امام, ولایت تکوینی, تهذیب, نفوس, هدایت}
    عابدین درویش پور *, Mehrdad Amiri
    Unconditional wilāya is one of the ranks and aspects of Prophethood and Imamate that enjoys wide dimensions. Making unconditional alterations in the human souls to turn them purified and to change their inner aspects is one of the dimensions of this type of wilāya. Accordingly, the saints, with the knowledge and power given to them by God Almighty, are able to change the souls of the talented human beings with the knowledge of their unconscious. The unconditional role of the saints in the inner transformation and purification of the souls is both a general and a specific efficient role. In the general efficient role, the saints are the cause and mediator of the Divine grace reaching all creatures, including human beings, which is specific to the fourteen Infallibles. The specific efficient role, which is manifested in the unconditional alterations of the saints, is divided into two types, maximum and minimum. The maximum role of guidance is interpreted as the delivery to the desired (īṣāl ilā al-maṭlūb). The meaning of the specific minimum is where one has not yet attained this ability; here, sometimes, the saint, by making alterations in the universe, paves the way for the purification of the soul for him so that he can fare the way with his inherent essence, that is, free will, and find the ability to have a special guidance. The present article, with a descriptive-analytical look, explains the different aspects of the concept of the unconditional wilāya and explains why the Imam's unconditional wilāya has an effect on the purification of the souls.
    Keywords: Imam, unconditional wilāya, purification of the souls, guidance}
  • بهی حدائق*، مبینا اکبرزاده

    این مقاله به بررسی تطبیقی مفهوم "آلوده" در شعر «تولدی دیگر» فروغ فرخزاد با تفکر "طرد" در «قدرت های وحشت» جولیا کریستیوا می پردازد. این مقاله در پی آن است که تصاویر "آلوده" را بر اساس خوانشی تطبیقی با «قدرت های وحشت» کریستوا در «تولدی دیگر» فروغ مورد مطالعه قرار دهد. دلیل انتخاب فروغ فرخزاد این است که نظریه کریستیوا بسیار قابلیت پیاده سازی روی اشعار وی را دارد. این نظریه البته گستره وسیع تری از اشعار فرخزاد را در بر می گیرد که از حوصله این مقاله خارج است. از سوی دیگر اشعار او به عنوان پایه ای مرکزی برای روشنگری نظریه کریستیوا در باب پدیده آلوده انگاری نیز بسیار گویا است. آلوده انگاری یکی از اساسی ترین جریان های سوژه در فرآیند است: یعنی حالتی از طرد و واپس زنی آنچه که برای خود، دیگری محسوب می شود و خود به این وسیله مرزهایی برای یک من همواره ناپایدار ایجاد می کند. آلوده چیزی است که شخص آن را طرد می کند، پس می زند و تقریبا به شدت از خود بیرون می راند.

    کلید واژگان: تهذیب, غیر, زنانگی, هنجار اجتماعی, نقد جامعه شناختی}
    Bahi Hadaegh, Mobina Akbarzadeh

    This article compares the concept of "abjection" in Forough Farrokhzad's poem "Another Birth" with the thought of ​​"rejection" in "Powers of Horror" by Julia Kristeva. This article seeks to study "abjection" images based on a comparative reading of "powers of horror" by Kristeva in Forough's "Another Birth." The reason for choosing Forough Farrokhzad is that Kristeva's theory is very capable of being applied to her poems. This theory, of course, covers a wider range of Farrokhzad's poems, which is beyond the scope of this article. On the other hand, her poems as the central basis for the enlightenment of Kristeva's theory on the phenomenon of abjection are also very evident. Abjection is one of the most fundamental currents of the subject in the process: i.e, a state of rejection of what is considered other for self, thereby creating ever-unstable boundaries for self. Abjection is something that a person rejects, throws away, and expels almost completely.

    Keywords: refinement, other, femininity, social norm, sociological critique}
  • عابدین دارابی عمارتی، رحمت الله مرزوقی*
    زمینه و هدف

    هر انسانی اگر بخواهد به کمال وجودی اش برسد، باید حرکت کند، ریاضت و رنج بکشد، تمرین کند و تقوا پیشه کند؛ در غیر این صورت انسان به هیچ مقامی از مقامات معنوی نخواهد رسید. تهذیب نفس و خودسازی باعث سعادتمندی دنیا و آخرت می شود. اگر در حالات علمای ربانی و بزرگان دین مراقب نفس خویش هستند و اهمیت فوق العاده ای برای تهذیب نفس و دقت کنیم، متوجه می شویم که دائما خودسازی قائل هستند و بهترین و شایسته ترین اعمال آن ها تهذیب نفس است. هرچه عمل تزکیه در انسان تشدید شود، راه های تازه ای پیش روی وی گشوده می شود و به مقامات جدیدی دست می یابد.

    روش

    روش این پژوهش، تحلیلی اسنادی است. اسناد مورداستفاده، انواع متون اسلامی شامل کتب و مقالات، آیات و روایات درباره موضوع تحقیق است. در این پژوهش تمام اسناد و مدارک که در متون اسلامی ذکر شده است و مرتبط با موضوع پژوهش است گردآوری و در راستای اهداف پژوهش موردبررسی قرار گرفته است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    تزکیه نفس مفهوم وسیع و جامعی دارد که از لوازم آن رعایت خط قرمزهای عقلی و شرعی است و به اندازه ای اهمیت دارد که موردتوجه تمام ملت ها و ادیان الهی بوده است. شناخت نفس، معرفتی نیست که یک شبه به دست آید بلکه مراتب گوناگونی دارد و در این مسیر باید گام به گام حرکت کرد و با راهنمایی و ارشاد یک استاد آگاه و وارسته، این مسیر را طی نمود؛ زیرا عوامل، موانع و اسباب متعددی در عالم خارج یا درون انسان در آن نقش دارند و نیازمند شرایط و مقتضیات است. بهترین دوران برای تهذیب و مبارزه با نفس، دوران نوجوانی، جوانی و حتی کودکی است که بهترین و سهل ترین مرحله رعایت بهداشت روانی است. نتیجه کلی اینکه کارکرد تربیتی نفس اماره ریزشی- پالایشی، نفس لوامه پردازشیپالایشی و نفس مطمئنه رویشی-پرورشی است و عمده ترین مشکل انسان ها در تزکیه نفس فقدان صداقت و بی تقوایی است.

    کلید واژگان: تزکیه, تهذیب, تصفیه, نفس, تقوا, خودسازی, معرفت}
    Abedin Darabi Emarati, Rahmatollah Marzooghi *
    Background and objectives

    Every human being, if he wishes to attain his perfection, must move, suffer, practice and practice piety; otherwise, no human being will attain any position of spiritual authority. Self-purification and self-cultivation lead to the prosperity of the world and the hereafter. If we look closely at the sayings of the Rabbi and the elders of the religion, we find that they are constantly watching over their souls and are of the utmost importance for self-purification and self-cultivation, and their best and most appropriate actions are self-purification. As the cultivation process intensifies in man, new ways are opened before him and new authorities are reached.

    Methodology

    This research is an analytic-documentary study. Documents used consisted of a variety of Islamic texts including books and articles, verses and narratives on the subject of the research. In this research all the documents mentioned in Islamic literature related to the subject of research were collected and reviewed for the purpose of research.

    Findings and results

    The cultivation of the soul has a broad and comprehensive meaning, the remedies of which are the intellectual and religious red line, and it is of great importance to all nations and religions. Self-knowledge is not the knowledge gained overnight, but rather a variety of steps and this path must be taken step by step with the guidance of a knowledgeable leader, as there are many factors, obstacles, and tools are involved outside the world or inside human and needs conditions and necessities. The best time for self-care, self-purification and self-combat is adolescence, youth, and even childhood, which is the best and easiest phase of mental health. The overall result is that the educational function of concupiscence is reduction-refinement, the reprimanding self is processing-refinement, and the assured self is growing-reassuring and the most important human problem in cultivating self-purification is the lack of honesty, and dishonesty.

    Keywords: cultivation, purification, refinement, Ego, Piety, Self-cultivation, Knowledge}
  • سید محمدرضا حسینی*
    تهذیب نفس عبارت است از پاکیزه کردن، پاک نگه داشتن، تطهیر، پیراستن و آراستن برای رشد، تعالی و سعادت ابدی انسان؛ که مورد عنایت و توجه قرآن و روایات معصومین قرار دارد. گر چه طی کردن این مراتب به هدایت و ارشاد الهی مشروط بوده و شامل همه افراد نمی‏شود، بلکه تنها شامل آن‏ انسانی می‏شود که خواست خدا به آن تعلق گرفته باشد.
    ما در این این مقاله با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلفی که پیرامون تهذیب نفس ارائه شده است، جایگاه، هدف و عوامل تهذیب نفس در نگاه و اندیشه ملاصدرا را مورد بررسی قرارداده و با نائل آمدن به این نتیجه که عوامل متعددی مانند : قرآن، انبیاء و راهنمایان، علم، عمل و عبادات، تاییدات الهی، در تهذیب نفس، نقش مهم به سزائی را ایفا می کنند، از جمله نافع ترین تمرین ها برای تهذیب نفس، عباداتی با هدف قطع توجه از غیر خدا به خداست؛ از این رو با تحقیق از آثار ایشان می توان دریافت، تهذیب نفس در نظر ملاصدرا، از اهداف غائی بوده و موجبات تقرب الی الله را فراهم می سازد.
    کلید واژگان: اسلام, انسان, تهذیب, نفس, ملاصدرا}
    Sayyed Mohammadreza Hosseini*
    The purification of soul is defined as purifying and clearing of soul for the purpose of growth, felicity and happiness of man. This purpose is pivotal in the Quran, and in the traditions of the innocent Ahlalbayt. Of course, achieving this high goal depends on the leadership and the guidance of Allah and it does not include all human beings and only includes those people whom Allah intends to guide. In this paper, we consider all different views regarding the purification of soul and deal with its position in the teachings and notions of Mulla Sadra. We also consider different factors such as the Quran, the prophets, the teachers, knowledge, worship and Allah's favor which all are important. Of these, the most useful is the exercise of purifying soul through paying one's attention to the world and worldly matters. Following Mulla Sadra's views, one can attain the purification of soul which is one of the basic goals in approaching Allah.
    Keywords: Islam, human, purification, soul, Mulla Sadra}
  • فرانک موسوی*
    از نظر امام خمینی دانشگاه ها دو کارعمده دارند که یکی تربیت و اصلاح انسان و دیگری تربیت دانشمندان و متخصصان است و هردوی این کارها باید در کنار یکدیگر انجام شود دانشگاه همچنانکه می تواند برای پیشرفت و تعالی کشور، یک زمینه و فرصت مناسب تلقی گردد، اگر از شرایط مطلوب برخوردار نباشد، یک تهدید جدی برای عزت و استقلال و سلامت فرهنگ جامعه به شمار می آید.
    با توجه به اهمیت این موضوع باید بهبود کیفیت دانشگاه را مورد توجه جدی قرار داد.
    در این پژوهش سعی شده است افکار و گفتار امام در خصوص راهبردهای تحقق اسلامی شدن دانشگاه ها برای دانشگاهیان و سیاستگذاران جمع آوری و جمع بندی شود تا ضمن بررسی و بازشناسی مجدد آنها در راستای شناخت نقش و جایگاه دانشگاه و اهمیت دستاوردهای آن در فرآیند پیشرفت جامعه برای ارزیابی و بازنگری روند کنونی دانشگاه ها در صدر مسائل دانشگاهی قرار گیرد و افق آینده در فرآیند انقلاب فرهنگی و تحول دانشگاهی بر همگان روشن گردد.
    کلید واژگان: سیاستگذاری, دانشگاه اسلامی, امام خمینی, تربیت, تهذیب, تعلیم}
    Faranak Moosavi*
    In Imam Khomeini’s viewpoint, university has two main functions: one, upbringing and reforming human beings; and second, raising scientists and experts, while both functions should go hand in hand. While, under suitable conditions university can be a suitable ground and an opportunity for progress and sublimation of the country, it can turn into a threat for the dignity and independence as well as the health of the culture of a society if it does not enjoy appropriate condition. Given the significance of this issue, the improvement of the university environment must be taken very seriously. Attempts have been made in the present study, to collect Imam Khomeini’s viewpoints (speeches and thoughts) about the realization of Islamicization of universities that will be helpful for the academics and policymakers in formulating the vision of Cultural Revolution and development of universities.
    Keywords: Policymaking, Islamic university, Imam Khomeini, upbringing, purification, teaching}
  • محمد نجفی، سمیه کیانی، راضیه امامی
    تهذیب و تربیت اخلاقی عبارت است از: آراستن نفس به فضایل و پیراستن آن از رذایل و به کارگیری روش هایی به منظور پرورش نیکی ها و زدودن رذایل اخلاقی. مطالعه تربیت اخلاقی می تواند گامی مهم در تبیین ساختار نظام اخلاقی و به تبع آن، تربیت اخلاقی باشد. براین اساس، هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش های کیفی است و با روش تحلیلی توصیفی مبتنی بر روش کتابخانه ای انجام شده، بررسی دیدگاه های اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی و دلالت های آن بر تربیت اخلاقی در دو بخش مبانی و اهداف تعلیم و تربیت است. نظام اخلاقی خواجه طوسی بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنی است. مهم ترین نتایج و دستاوردهای این تحقیق شناسایی مبانی تربیت اخلاقی شامل ماهیت و حقیقت انسان، تعادل قوای نفس و قابلیت آن در وصول به کمال حقیقی و شناسایی اهداف تربیت اخلاقی شامل اهداف غایی، واسطی و آموزشی است.
    کلید واژگان: اخلاق, تربیت اخلاقی, مبانی تربیت اخلاقی, اهداف تربیت اخلاقی, تهذیب, نفس, خواجه نصیرالدین طوسی}
    Mohammad Najafi, Somayeh Kiani, Raziyeh Emami
    Moral education and improvement means adorning the soul with virtues and purifying it from vices, and using some methods for fostering good actions and eliminating vices. The study of moral education can be an important step in defining the structure of moral system represented in moral education. Using a library- based descriptive- analytical method, the paper seeks to review Khajeh Nasir al-Din Tusi,s view about morality and their implications for moral education, in two parts: principles and goals. Khjeh Tusi’s moral system is based on self- knowledge and the balance between powers. The most important result of this research is identifying the foundations of moral education, including the nature and reality of man, the balance of the powers of soul and its ability in achieving true perfection and accomplishing the objectives of moral education, including the ultimate, the intermediary and the educational goals.
    Keywords: morality, moral education, foundations of moral education, goals of moral education, improvement, soul, Khajeh Nasir al Din Tusi}
  • احمد امامی راد، مصطفی محامی
    «ادب» و «تادیب» از مفاهیمی هستند که در قرآن کریم به کار نرفته اند، ولی در روایات استعمال زیادی داشته و در امور تربیتی کاربرد فراوانی دارند. این دو واژه معانی متعددی دارند که در این پژوهش، پس از ریشه یابی و اشاره به سیر تطور معنایی آن ها، معنای غالب و اصلی که مطلق امر نیکوست، تعیین گردیده است. با توجه به ارتباط این دو واژه با برخی واژه های مربوط به تربیت؛ شباهت ها و تفاوت های آن با تربیت و واژه های مشابه یا مرتبط دیگر مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا به نسبت سنجی ادب با واژه های: تربیت، سیره، سنت، اخلاق، عمل، تهذیب، تزکیه و علم مبادرت شده است.
    کلید واژگان: سیره, سنت, اخلاق, عمل, تهذیب, تزکیه, علم}
  • علیرضا فیروزفر، جواد نصیری*، سمیه فیروزفر
    این مقاله در رابطه با رویکرد قرآن و عرفان به معنا و مفهوم تزکیه بحث می کند. واژه تزکیه در اصل حاوی دو معنای رشد و نمو دادن و تطهیر و پاکیزه سازی است. البته باید توجه داشت که این دو معنا با یکدیگر، پیوند دارند و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند. معمولا در کتاب های تعلیم و تربیت و متون اخلاقی و عرفانی دو واژه تربیت و تهذیب را به جای تزکیه به کار می برند.
    تزکیه در عرفان عبارت است از زدودن نفس و تخلیه آن از عقاید باطل و اوصاف مذموم، میراندن هوای نفس، تربیت کردن و به صلاح آوردن نفس و از صفت اماره به مطمئنه رسانیدن آن. برخی تزکیه را به معنای ترک دنیا دانسته اند. در منابع عرفانی به تزکیه به طور مستقل کمتر پرداخته شده و بیشتر آن را ذیل، سیروسلوک و ریاضت نفس مطرح کرده اند. در آثار اخلاقی نیز، ذیل بحث تهذیب نفس، به تزکیه پرداخته شده است.
    کلید واژگان: قرآن, تزکیه, عرفان, تهذیب}
    Alireza Firoozfar, Javad Nasiri*, Somayah Firoozfar
    This paper discusses the Koran and mystical approach toward the concept of catharsis. The word catharsis in fact contains two meanings on growth and transformation as well as purification and cleansing. Of course, it should be noted that they are interrelated and are kind of essential to one another. Usually, two words of breeding and polishing are used for catharsis in the moral and mystical texts. Catharsis in mysticism is removing evil spirit and discharging it from any ill thoughts and malicious characteristics, warding off spiritual impurities, rearing and bearing and qualifying spirit from an aggressive one to the secure one. Some persons take catharsis as disporting worldly affairs. Catharsis is not at all dealt with independently in mystical sources; rather, it is mostly addressed as spiritual journey and asceticism. In ethical works, too, catharsis is dealt with under the term of spiritual refinery.
    Keywords: The Koran, catharsis, mysticism, refinery}
  • عبدالغنی ایروانی زاده، سید رضامیراحمدی

    در این جستار قصد داریم تا از نزاهت در گفتار و بیان پروردگار پیراسته از هر زشتی و ناراستی پرده برداریم؛ زیرا بر آن باوریم که ایزد پاک علاوه بر اینکه در جای جای کتاب مقدس خویش، قرآن کریم، بر ادب و احترام به دیگران تاکید خاص دارد خود نیز عملا در گفتارش عفت کلام داشته و قصد آبروریزی و پرده دری از هیچ کس را نداشته است. همچنین در پی آنیم تا چگونگی تعبیر خداوند از زشتی ها را هویدا سازیم؛ این که آن ذات مقدس به هنگام بیان ناهنجاری ها، زشتی ها و هر آنچه که ممکن است برای بشر زشت جلوه کند، چگونه عمل و از چه هنری استفاده کرده است. با توجه به این که بسامد نزاهت قرآن در کنایه، سخریه و تهکم بیشتر رخ نموده است، با ذکر نمونه های فراوان از این منظر آنها را به بوته نقد و تطبیق می کشیم و سعی می کنیم نزاهت و عفت کلام را در این مجال در گستره دید مخاطبان قرار دهیم، امید است تحصیل حاصل نباشد و سخن به درازا  نکشد.

    کلید واژگان: نزاهت, قرآن, کنایه, تهذیب, سخریه}

    This essay is meant to reveal the immaculateness in Lord's Speech and manner of statement, free of any obscenities or dishonesty. For we believe that in addition to His particular emphasis on politeness and courtesy toward others noticed everywhere in His Holy Book, Quran, Holy God himself has purity of speech and no intention of dishonoring anyone. Also we intend to show how God interprets obscenities; how His Holiness has performed and what art he has taken advantage of in talking of indecencies, obscenities and whatever that may seem obscene in men's eyes. Regarding the fact that the intensity of immaculateness of Quran is more deeply shown in statements of sarcasm, satire and command, we will analyze them in this regard, mentioning frequent examples and trying to expose to the addressee in this opportunity, the immaculateness and purity of speech, hoping that it would not be explaining what is already explained.

  • غایت شناسی بعثت در گفتمان فلسفی و عرفانی امام خمینی
    سیدمجید ظهیری
    در این جستار نویسنده کوشیده است با کاوش در آرا و اندیشه های فلسفی- عرفانی امام خمینی در خصوص غایت بعثت, نظریه ای را به اثبات رساند که حاصل آن تشکیل هرمی است که راس آن بسط معارف و حقایق توحیدی است و دو بازوی هرم یکی تهذیب نفوس و دیگری قیام به قسط و برقراری عدالت اجتماعی باشد. در راستای تبیین این هرم,که محاط در دایره ی وحی الهی است پس از تحلیل کیفیت بعثت, از منظرهای گوناگون تاریخی- وقایع نگارانه و حکمی- عرفانی, نظامی را برای این بخش از اندیشه و آرا بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی, حضرت امام خمینی ارائه می نماید...
    کلید واژگان: بعثت, امام خمینی, حکمت, عرفان, تهذیب, عدالت, توحید}
  • علی همت بناری
    برای ارائه مفهومی از آنچه که از آن به «تربیت اسلامی» یاد می شود، تاکنون عمدتا واژه «تربیت» مورد اهتمام واقع شده است؛ ولی آیا براستی این واژه به تنهایی کفایت می کند و یا اینکه در آموزه های اسلامی واژه های دیگری هست که از بررسی مجموع آنها می توان تربیت اسلامی را ارائه نمود؟
    به نظر می رسد که واژه «تربیت» به تنهایی کفایت نمی کند و لازم است در کنار آن واژگانی چون «تنشئه، هدایت، رشد، اصلاح، تزکیه، تهذیب، تطهیر و تادیب» نیز مورد بررسی قرار گیرد و از مجموع آنها مفهوم جامع تربیت اسلامی را ارائه نمود و چون به ناچار باید واژه ای را برای آنچه از آن به «تربیت اسلامی» تعبیر می شود، برگزید؛ واژه «تادیب اسلامی» مناسب تر از واژه «تربیت اسلامی» باشد. این مقاله درصدد بررسی این موضوع است. از این رو، ابتدا واژه تربیت اسلامی به تفصیل از نظر آیات، روایات و لغت شناسان مورد بررسی قرار می گیرد، سپس واژگان دیگر، به اختصار مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بیان وجوه ترجیح واژه تادیب درنهایت تعریف موردقبول از تربیت اسلامی ارائه می گردد.
    کلید واژگان: تربیت, هدایت, رشد, اصلاح, تزکیه, تهذیب, تطهیر, تادیب, تربیت اسلامی}
    Ali Hemat Banari
    To present the concept of Islamic Education mainly the term“Education” is used. The question which is addressed here is that the word “Education” really sufficient? or in Islamic Teachings do some other terms exist which should be paid attention together with the word “Education”? The term “Education” looks not to be sufficient and it is necessary to analyse some other terms along with this term such as: emanation, guidance, development, purification, edification, correction and through considering the concept of all these words, the most comprehensive concept of Islamic Education should be derived. Since we have to use a term, the author believes that the term “Islamic Correction “Is more appropriate than Islamic Education"?Through this article the above mentioned terms are analysed deeply from the perspective of Quranic verses, narrations and linguistics. At the end of the article the author concludes that the term “Islamic Correction “can be considered as the most preferred term.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال