به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جنید بغدادی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فاطمه طوبایی*، محمدیوسف نیری

    ابوعبدالله محمدبن خفیف یکی از مشایخ جریان ساز شهر شیراز در مسیر تحول تصوف است. اگرچه نام وی در کتب تراجم بسیار شنیده شده، اما نگرش عرفانی او به درستی بررسی و شناخته نشده است و همین امر سبب شده تا جهان بینی وی را انعکاسی از مکتب عراق و به خصوص جنید تصور کنند و او را سفیری برای انتقال اندیشه های عرفانی عراق به فارس بدانند. در این پژوهش با تفحص و غور در آراء شیخ کبیر روشن گردید که هرچند ردپای تعالیم مشایخ عراق در جهان اندیشگانی وی دیده می شود اما تعاریف، نظرات و تصمیماتی ناهماهنگ با نگرش عرفانی مکتب بغداد هستند که خط مشی حقیقی او را مشخص می کنند. این نقاط انفکاک عبارتند از: پذیرش جهان بینی حلاج و رویم، مباح دانستن سماع، ترجیج دادن فقر بر غنا و کسب بر توکل و سوال، رد مشاهده ی خداوند و گستاخی با او و در نهایت پذیرش عشق الهی. اگر بپذیریم که جهان بینی ابن خفیف زیرمجموعه ی مکتب عرفان بغداد قرار نمی گیرد، «اعتدال در نگرش و منش»، «تمهیدگری برای ورود عشق » و «وسعت میدان تاویل»، کلید واژه هایی در نگرش شیخ کبیر هستند که آغاز مکتب عرفان شیراز را نوید می دهند. در واقع اهمیت شیخ کبیر در پیوندی است که میان صوفیان دوره ی کلاسیک عرفان بغداد و صوفیان متاخر مکتب عرفان شیراز برقرار می کند. ابن خفیف را می توان حلقه ی اتصال مکتب عرفان عراق به مکتب عرفان شیراز دانست.

    کلید واژگان: ابوعبدالله محمدبن خفیف, جنید بغدادی, حلقه ی اتصال, مکتب عرفان بغداد, مکتب عرفان شیراز}
    Fatemeh Toobaie*, MohammadYusef Nayeri

    Abu Abdullah Mohammad Ibn Khafif is one of the effective Sufis of Shiraz on the path of Sufism. Although his name is widely heard in biography books, but his mystical attitude has not been properly studied and recognized. This misunderstanding is caused his worldview as a reflection of the Iraqi school, especially Junaid and consider him an ambassador for the transmission of Iraqi mystical ideas to Fars. In this research, it was clarified that in Sheikh Kabir's thoughts could be seen traces of teachings of Iraqi Sufis but some of his definitions, opinions, and decisions were inconsistent with the mystical view of the Baghdad school that determined his true stand point. These points of separation from Baghdad school are: accepting the worldview of Hallaj and Rouim, accepting Sama, preferring poverty to riches and preferring working to begging, rejecting God's observation and arrogance with Him, and finally accepting divine love. If we accept that Ibn Khafif's worldview is not a reflection of the Baghdad school of mysticism, we would accept these keywords in his view as beginning of Shiraz school of mysticism: "Moderation in attitude and personality", "preparation for the entry of love" and "making text interpretable". In fact, the importance of Sheikh Kabir is making connection between the Sufis of the classical period of Baghdad and the late Sufis of the Shiraz school. Ibn Khafif can be considered as the link between the Iraqi school and the Shiraz school.

    Keywords: Abu Abdullah Muhammad Ibn Khafif, Junaid Baghdadi, The Connection Circle, Baghdad School of Sufism, Shiraz School of Sufism}
  • زهراسادات حسینی، دکتر عسگر صلاحی *، دکتر مسروره مختاری

    امروزه با گسترش مطالعات بینارشته ای مرزهای سنتی رشته های مختلف دانشگاهی تغییر کرده و بسیاری از آثارگذشتگان با استفاده از نظریات جدید بازکاوی و مورد مطالعه مجدد قرار گرفته است. روان شناسی مثبت که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته؛ مولفه هایی را عنوان می کند که با اصول عرفا بسیار نزدیک است. سلیگمن مولفه-های موثر در این حوزه را به شش قسمت تقسیم کرده است: خرد، شجاعت، عشق، عدالت، میانه روی و تعالی. این فضیلت ها در میان آثار عرفا مشهود است، از جمله تذکرهالاولیای عطار که به شرح اقوال عارفان پرداخته است. جستار حاضر با استفاده از روش تحلیلی– توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی اقوال جنید بغدادی و بایزید بسطامی پرداخته است. با بررسی زندگی این دو پیشوای بزرگ مشرب های عرفانی متفاوت و مهم یعنی «عرفان عابدانه» و «عرفان عاشقانه»، می خواهیم به نکاتی از زندگی و شخصیت آنها پی ببریم که با مولفه های روان شناسی مثبت گرا مطابقت بیشتری دارد. مولفه خرد اولین اصل مثبت گرایان است و مکرر در احوال این دو بزرگوار مشاهده می شود و یا تعالی، آخرین مولفه مثبت گرایان، تک تک اصولش بجز فضیلت شوخ طبعی مابقی با رفتار آنان مطابقت دارد. مولفه هایی نظیر عشق، عدالت و میانه روی نیز با آموزه های عارفان شباهت زیادی دارد، اما مولفه ای مانند شجاعت کمتر به آن توجه شده است.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت, فضیلت و قابلیت, تذکرهالاولیا, جنید بغدادی, بایزید بسطامی}
    Zahra Sadat Hosseini, Asgar Salahi*, Masrore Mokhtari

    Nowadays, with the expansion of interdisciplinary studies, the traditional boundaries of various academic fields have changed and many of the works of the ancients have been re-examined and re-studied using new theories. Positive psychology, which has recently received the attention of psychologists, describes components that are very close to the principles of mystics. Seligman has divided the effective components in this field into six parts: Wisdom, Courage, Love, Justice, Moderation, and Excellence. These virtues are evident in the works of mystics, such as Attar's Tazkira al-Awliya, which describes the sayings of mystics. The present essay has investigated the sayings of Junaid Baghdadi and Bayazid Bastami by using the analytical-descriptive method and library sources. By examining the lives of these two great leaders of different and important mysticism, i.e. "devotional mysticism" and "romantic mysticism", we want to find out the points of their life and personality that are more consistent with the components of positive psychology. The component of wisdom is the first principle of the positivists and it is frequently observed in the sayings of these two nobles or excellence, the last component of the positivists, each of its principles, except for the virtue of humor, is consistent with their behavior. Components such as love, justice, and moderation are also very similar to the teachings of the mystics, but a component such as courage has been given less attention.

    Keywords: positive psychology, virtue, ability, Tazkirat al-Awliya, Junaid Baghdadi, Bayazid Bastami}
  • حسین عباسی*، محمدمهدی پیروی نژاد
    جنید بغدادی، از شخصیت های ممتاز و از مشایخ و اقطاب اهل تصوف به شمار می رود. او همواره در نگاه صوفیان از شان و جایگاه والایی برخوردار بوده است، تا آنجا که او را «طاووس العلما»، «تاج العارفین» و «سیدالطایفه» خوانده اند. به اعتقاد بسیاری، جنید بغدادی هرچند با چهار تن از امامان اخیر شیعه هم عصر بوده، مذهب شافعیه را برگزیده و به مذهب شیعه گرایش نداشته است. برخی نیز با تکیه بر شواهد تاریخی تامل برانگیزی، نسبت تشیع به او را بعید ندانسته اند. پوشیده نیست که نوع تعامل با ایمه (ع) و میزان همسویی با عقاید و اندیشه های ایشان و تبعیت از سیره رفتاری شان، معیاری شایسته برای ارزیابی اندیشه ها و گرایش های عملی و اعتقادی بزرگان صوفیه است. در این مقاله، پس از نگاهی گذرا به زندگی و جایگاه جنید بغدادی و آثار و عقایدش، ضمن بررسی گفته ها و گمانه ها در باب شیعی/ امامی بودن جنید بغدادی در صدد پاسخ به این پرسش برآمده ایم که او چه رابطه و تعاملی با امامان هم عصرش داشته و آیا در شمار شاگردان و شیعیان یا از زمره مریدان و محبان آنها بوده است؟ بررسی های دقیق نشان می دهد که گزارش های ناب تاریخی از هر گونه ارتباط و تعامل جنید با امامان خالی است.
    کلید واژگان: تشیع, جنید بغدادی, تصوف, امام هادی (ع), امام حسن عسکری (ع), امام مهدی (عج)}
    Hossein Abbasi *, Muhammad Mahdi Peyravinejad
    Junayd Baghdadi is considered to be one of the distinguished personalities and one of the elders and leaders of Sufism. He has always enjoyed a high dignity and status in the eyes of Sufis, to the extent that he was called Tawus al-Olama (Peacock of the Scholars), Taj al-Arefin (Crown of the Mystics), and Sayyed al-Taefah (Master of the Nation). According to many scholars, although Junayd Baghdadi was contemporary with four recent Shia imams, he chose the Shafi'i denomination and was not inclined towards the Shia religion. On the other hand, some scholars, relying on controversial historical evidence, have considered it probable that he was a Shiite. Undoubtedly, the type of interaction with the imams (AS) and the degree of alignment with their ideas and thoughts and compliance with their behavior is a worthy criterion for evaluating the thoughts and practical and religious tendencies of the great Sufis. In this article, after a brief look at the life and position of Junayd Baghdadi and his works and beliefs, while examining the statements and speculations about his being a Shiite/Imami, we seek to answer the question of what kind of relationship and interaction did he have with the imams of his time? And was he among the followers and Shiites or among their disciples and lovers? Detailed investigations show that pure historical reports are devoid of any evidence of Junayd's connection and interaction with the imams.
    .
    Keywords: Shiism, Junayd Baghdadi, Sufism, Imam Hadi (AS), Imam Hasan Askari (AS), Imam Mahdi (AS)}
  • ناصر امیرمحمدی، نعمت اصفهانی عمران*، حمید طبسی
    سورریالیسم مکتبی است که توسط آندره برتون و یارانش در اوایل قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی اول به وجود آمد و موجب کشتار، هرج و مرج، ویرانی و پوچ گرایی شد. با نگاهی به مکتب سورریالیسم و عرفان اسلامی - ایرانی متوجه می شویم که وجوه و جنبه های سورریالیستی پس از بنیان گذاری این مکتب به وجود نیامده، بلکه در کهن ترین متون دینی و اساطیری سابقه داشته و در عرفان ایرانی، به ویژه ادبیات صوفیانه و بالاخص حکایت های شهودی عرفانی به صورت گسترده، ولی با تفاوت های بنیادین، وجود داشته است. در متون عرفانی، بخصوص تذکره ها، حکایت ها، قالبی داستانی، تخیلی و ذهنی دارند؛ به گونه ای که رویدادهای شگفت و حیرت آور را در بستری واقع گرایانه ارایه می دهند. به همین علت این حکایت ها به سبب مبتنی بودن بر ناخودآگاه و فرم رویاگونه اشان با اصول و مبانی سورریالیسم مطابقت دارد و همچنین سور ریالیست ها تاکید بر رهایی از عقل برای رسیدن به نقطه علیای هستی را با هدف طریقت عرفانی عرفا که در آن همه کثرات به وحدت مبدل می شوند، به اشتباه یکی دانسته اند؛ بنابراین در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر این است که به طور اجمالی کاربست عناصر و مولفه های سورریالیستی گوناگون در حکایات جنید بغدادی با تاکید بر تذکره الاولیاء عطار پرداخته شود و در پایان نقد و تحلیلی مختصر از تفکر فرامادی سورریال ها و تفکر فرانگر در عرفان ایرانی ارایه گردد.
    کلید واژگان: تذکره الاولیا, تحلیل انتقادی, جنید بغدادی, حکایات شهودی, سوررئالیسم, عرفان}
    Nasser Amir Mohammadi, Nemat Esfahani Omran *, Hamid Tabasi
    Surrealism is a school founded by Andre Burton and his associates in the early twentieth century after World War I, causing murder, chaos, destruction and absurdism. Looking at the school of Surrealism and Islamic-Iranian mysticism, we find that the surrealist aspects and aspects did not appear after the founding of this school, but had a history in the oldest religious and mythological texts and in Iranian mysticism, especially Sufi and especially mystical literature. , But with fundamental differences, has existed. In mystical texts, especially memoirs, anecdotes have a narrative, imaginative and mental format; In such a way that they present surprising and astonishing events in a realistic context. For this reason, these anecdotes, due to their subconscious and dreamy form, correspond to the principles and foundations of surrealism, and also the surrealists emphasize the liberation from reason to reach the highest point of existence with the aim of the mystical path of mystics in which all multiplicities are united. Become, mistakenly considered one; Therefore, in the present descriptive-analytical method, an attempt is made to briefly apply the various surrealist elements and components in Junaid Baghdadi's anecdotes with emphasis on Attar's memoirs, and at the end, a brief critique and analysis of surreal metamaterial thinking And Farangar's thinking in Iranian mysticism should be presented.
    Keywords: Tazkereh al-Awliya, Critical Analysis, Junaid Baghdadi, Intuitive Stories, Surrealism, mysticism}
  • ناصر امیرمحمدی، نعمت اصفهانی عمران*، حمید طبسی
    در میان عارفان شهیر تاریخ اسلامی، نام ابوالقاسم جنید بغدادی کم همتاست. او به اعتبار درجات بالای سلوک، تحسین و تایید معاصرانش و البته کرامات و عبارات لطیفی که از او نقل شده، جایگاه ممتازی دارد. عمده آشنایی مخاطبان فارسی زبان در عصر حاضر، تنها با توجه به ذکر وی در تذکرهالاولیای عطار است؛ با این حال بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از آثار عرفانی و تذکره های دیگر نیز، توجه ویژه ای به این شخصیت داشته اند. بررسی های بیشتر، گویای این موضوع است که در بسیاری از تذکره ها و آثار عرفانی، سخن از یک جنید واحد نمی شود، بلکه در ادوار مختلف و زیر قلم آفریننده نویسندگان، معرفی و تشریح شخصیت جنید تفاوت هایی پیدا کرده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی می کوشد شکل ساختاری پنهان این روایات گوناگون درباره این عارف را بررسی و تبیین نماید. نتایج نشان می دهد که تنها با در نظر گرفتن و کنار هم قرار دادن این آثار متفاوت، می توان به شکل ساختاری، سیمای واحدی از جنید رصد کرد. هرچند سلایق نویسندگان بنا بر دلایل مختلف، یکسان نیست، اما گویی به تدریج در متون آنها، سیمای جنید، کمالی مجزا بیش از آنچه این عارف شهیر در زمان حیات واقعی اش تجربه کرده، یافته است.
    کلید واژگان: جنید بغدادی, متون عرفانی, شخصیت, ساختارگرایی, تذکرهالاولیا}
    Naser Amirmohammadi, Nemat Esfehaniomran *, Hamid Tabasi
    Among the famous Muslim mystics, Junayd of Baghdad is a unique figure. He has a privileged position due to his high mystical degrees, admiration and approval of his contemporaries, and the charismatic acts and quotations attributed to him. The Persian-speaking audiences are more familiar with him through Attār of Nishapur’s book Tazkirat al-Awliya; however, the studies show that many mystical works and the biographical books have paid special attention to this character. Further studies show that in the biographical books and the mystical works, we do not encounter a single Junaid, but his personality changes in different periods and by different writers. The present article attempts to study the main structure of these various narratives by descriptive-analytical method. Only by considering and juxtaposing these various narratives, we can present a single image of Junaid in a structured way. The tastes of the authors of these works are not the same for different reasons, but it seems that in these works, Junaid gradually acquired a new and transcendent face different from his character in real life. .
    Keywords: Junayd of Baghdad, personality, mystical texts, Structuralism, Tazkirat al-Awliya}
  • الهه رجبی فر*، باقر صدری نیا
    یکی از میراث های ماندگار عارفان و مشایخ تصوف، مکتوبات آنان است. مکتوبات، نامه هایی است که عارفان و صوفیان اغلب به قصد بیان تعالیم، اندرز و ارشاد و ذکر پاره ای از رموز عرفانی، حقایق حکمی و معارف الهی به معاصران خود می نوشتند. به بیان دیگر از دیرباز مکاتبات و گفتگوهای نوشتاری در بین صوفیه به مثابه وسیله تعلیم و پرسش و پاسخ معمول بوده و مشایخ طریقت برای بیان اندیشه های خود از ساختار نامه ها بهره می گرفتند. نامه های قطب العارفین، ذوالنون مصری و تاج العارفین، جنید بغدادی نخستین مکتوبات بازمانده از پیشگامان طریقت است. این نامه ها در شمار منابع دست اولی است که به زبان عربی، با نثری صوفیانه و عباراتی در شرح تعالیم عرفانی و عقاید متصوفه نگاشته شده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی وجوه مختلف مکاتبات این دو عارف نامی می پردازد و هدف آن تحلیل شاخصه های ساختاری و محتوایی و واکاوی درون مایه های پنهان در نامه های آن هاست. از جمله نتایج حاصل از این پژوهش عبارت است از: گردآوری و انتشار فهرستی نظام یافته از مکاتبات پراکنده ذوالنون مصری و جنید بغدادی، به دست دادن تحلیل و تصویری از ساختار و شکل مکاتبات، شیوه نوشتاری، ارکان، انواع، چگونگی تبادل، محتوا،  کارکرد، دقایق و اشارات معنایی، راویان و مخاطبان نامه ها.
    کلید واژگان: مکتوبات, نامه نگاری, ادبیات عرفانی, ذوالنون مصری, جنید بغدادی}
    Elaheh Rajabifar *, Bagher Sadri Niya
    One of the lasting legacies of Islamic mystics and Sufi elders is their maktoobat (writings). Maktoobat are letters that mystics and Sufis used often to write to their contemporaries with the aim of expressing their own teachings, advices and mentioning some of the mystical mysteries, theological truths and divine teachings. In other words, maktoobat have long been common among the mystics as a means of teaching, questioning, and answering, and the Sufi elders used letters to express their thoughts. The letters of Dhul-Nun al-Misri and Junayd of Baghdad are the first surviving writings of the pioneers of Islamic mysticism. These letters are among the first-hand sources written in Arabic, with mystical prose and phrases, describing mystical teachings and beliefs. The present article, by using descriptive-analytical method, attempts to analyze the structural and content characteristics of these letters and explore their hidden themes. The results of the research are as follows: compiling a systematic list of scattered correspondences of Dhul-Nun al-Misri and Junayd of Baghdad; providing an analysis of the structure and form of correspondences; explaining the types, elements, styles of writing and contents of the letters; introducing the narrators and the audiences of the letters.
    Keywords: Maktoobat, Letters, correspondence, Mystical literature, Dhul-Nun al-Misri, Junayd of Baghdad}
  • احمد خامه یار*

    در برخی از متون متاخر شیعه، گفت وگویی میان امام زین العابدین (ع) با شخصی به نام «شبلی» نقل شده که در آن، امام (ع) به تاویل مناسک حج و اسرار معنوی آن با صبغه عرفانی پرداخته است. این روایت از زمانی که محدث نوری آن را در «مستدرک الوسایل» نقل کرده، مورد توجه و استناد نویسندگان معاصر شیعه قرار گرفته است. با این حال، درباره این روایت، ابهامات متعددی در زمینه سند، اعتبار و ماهیت شخص مورد خطاب امام (ع) وجود دارد که نویسندگان شیعه درباره آنها به نتیجه قطعی و روشنی نرسیده اند. یافته های این پژوهش، نشان دهنده آن است که در متون نسبتا کهن صوفیان و گاه سایر منابع عامه، تحریرهای متفاوتی از این گفت وگو، اما با ساختاری مشابه آن، وجود دارد که در بیشتر آنها تاویل عرفانی مناسک حج از زبان یکی از مشایخ صوفیه، در قالب گفت وگویی میان جنید بغدادی و مرید وی ابوبکر شبلی، دو صوفی برجسته مکتب تصوف بغدادی در سده های سوم و چهارم هجری، یا میان شبلی و صوفی دیگری روایت شده است و تحریر شیعی و مفصل تر آن، احتمالا در دوره ای متاخر، به شکل گفت وگوی میان شبلی و امام زین العابدین (ع) به متون شیعه راه پیدا کرده است.

    کلید واژگان: اسرار حج, روایات مرسل, امام زین العابدین(ع), شبلی, جنید بغدادی, تصوف, تشیع}
    Ahmad Khamehyar *

    Some recent Shia texts narrate a conversation taken place between Imam Zein al-Abedin (AS) and a man named “Shiblī” through which the Imam interprets the rituals of the Hajj and its spiritual secrets in a mystical way. This narration has been cited by the contemporary Shia authors since Muḥammad Nūrī narrated it in Mustadrak al-wasāʾil. However, there are several ambiguities about the document and validity of this narration and the nature of the man addressed by the Imam (AS) about which Shia authors have not reached a definite and clear conclusion. The findings of this study show that in the ancient Sufis’ texts and sometimes other popular sources, there are different versions of this dialogue, but with a similar structure, in most of which, a mystical interpretation of the Hajj rites is narrated by one of the Sufi shaykhs in the format of a dialogue between Junaid Baghdadi and his disciple, Abū Bakr al-Shiblī, two prominent Sufis of the Baghdadi school of Sufism in the 3rd and 4th centuries AH, or between Shiblī and another Sufi. Also, a more detailed Shia version, probably in the later periods, was found its way into the Shia texts as a dialogue between Shiblī and Imam Zein al-Abedin (AS).

    Keywords: secrets of the Hajj, Mursal Narrations, Imam Zein al-Abedin (AS), Shiblī, Junaid Baghdadi, Sufism, Shiism}
  • عاطفه نادری، محمدحسین حیدری*، سید علی اصغر میرباقری فرد

    «عرفان اسلامی» یکی از منابع غنی در فرهنگ اسلامی−ایرانی است که با رجوع به آن، می‏توان دلالت های ارزشمندی برای تعلیم و ‏تربیت اسلامی، بازشناسی نمود. یکی از این دلالت ها، «شاگردپروری» است. بسیاری از عرفای مسلمان، ضمن اهتمام به سیر و سلوک عرفانی، به پرورش شاگرد نیز التفات ویژه ای داشته‏اند. در این راستا، پژوهش حاضر به مطالعه احوال، اقوال و منش شاگردپروری سه عارف مشهور یعنی جنید بغدادی، بایزید بسطامی و نجم الدین کبری پرداخته و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون، بیست و ‏چهار مولفه شاگردپروری را بازشناسی نموده است. در گام بعدی، مولفه‏ های اولیه (خرده مضمون ها) در قالب دو مضمون سازمان دهنده (منش فردی و منش میان فردی) دسته ‏بندی شدند و در نهایت همه آنها در ذیل مضمون فراگیر «منش شاگردپروری» قرار گرفتند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که از میان مضمون های استنتاج شده، شش مضمون «عبودیت و بندگی خداوند، حسن خلق، تخصص و تبحر علمی، کلام نافذ و تاثیرگذار، مجاهدت در کسب علم و حفظ حرمت و شخصیت شاگردان» از بیشترین فراوانی برخوردار بوده و از مهم ترین ویژگی های معلم شاگردپرور محسوب می‏شوند. تدوین شبکه مضامین، چارچوب مفهومی از رابطه مضمون های شاگردپروری و الگوی «معلم شاگردپرور» از دیگر یافته‏ های این پژوهش به شمار می‏آید.

    کلید واژگان: شاگردپروری, منش معلمی, عرفان اسلامی, جنید بغدادی, بایزید بسطامی, نجم الدین کبری}
    Atefeh Naderi, Mohammad Hossein Heidari *, Seyed Aliasghar Mirbagherifard

    "Islamic mysticism" is one of the rich sources in Islamic-Iranian culture, which can be used to identify valuable implications for Islamic education. One of these implications is "disciple-educating". Many Muslim mystics have paid special attention to nurturing the student while paying attention to mystical conducts. In this regard, the present study has examined the circumstances, sayings and character and conducts of three famous mystics, namely Jonaid Baghdadi, Bayazid Bastami and Najmoddin Kobra, and by using the method of thematic analysis, has recognized the twenty-four components of disciple-educating. In the next step, the initial components (sub-themes) were categorized into two organizational themes (individual character and interpersonal character), and finally all of them were included in the comprehensive theme of “disciple-educating manner". The findings of this study show that among the thematic themes, the six themes of "worship and servitude of God, good character, expertise and scientific proficiency, penetrating and effective speech, struggle in acquiring knowledge and maintaining the dignity and personality of students" have had the most abundance and they are the most important characteristics of a disciple-educating teacher. The development of a thematic network and a conceptual framework for the relationship among themes of disciple-educating, and the “disciple-educating model” are other findings of this study.

    Keywords: disciple-educating, Teacher Character, Islamic Mysticism, Jonaid Baghdadi, Bayazid Bastami, Najmoddin Kobra}
  • علی اکبر احمدی دارانی*
    ابوحفص حداد نیشابوری از بزرگ ترین صوفیان خراسان در قرن سوم است. شرح حالی مستقل یا تالیف و تصنیفی از او در دست نیست و تنها بر اساس سخنان و حکایت های پراکنده ای که در متون صوفیه به وی منسوب شده و در منابع مشهور تصوف غالبا با تفاوت هایی تکرار شده است، می توان شخصیت و گوشه هایی از اندیشه وی را شناخت. بسیاری از بزرگان تصوف با او صحبت داشته اند و با ارجمندی از وی یاد کرده اند. در منابع اولیه و مشهور تصوف، به فارسی و عربی، او را از بزرگان تصوف خراسان و از پیشروان ملامتیه شمرده اند. در این مقاله، با ردیابی آنچه مربوط به زندگانی، سخنان و حکایت های منسوب به ابوحفص حداد نیشابوری است، افکار و اندیشه های وی بازسازی، نقد و بررسی شده و بر اساس آنچه در منابع در معرفی ابوحفص ذکر شده، پیوند او با ملامتیه نشان داده شده است.
    کلید واژگان: ابوحفص حداد نیشابوری, تصوف خراسان, ملامتیه, جنید بغدادی}
    A. Ahmadi Dar?ni *
    reatest Sufis of Khorāsān in the third century(A.H.). There found to be no separate biography or writing attributed to this scholar. Thus, in order to be acquainted with his personality and views, one can only rely on sporadic anecdotes or words which are related to him and reappeared regularly in famous resources of Sufism with detailed differences. It is observed that many Sufi intellectuals kept company with him and regard him as a venerable character. In the primary sources of Persian and Arabic Sufism, he is presumed to be one the great Sufis of Khorāsān who is a pioneer of the school of Malāmatiyya. The current article seeks to explore about biography and words of al-Haddād. Anecdotes which are related to him are also examined. The next step of study addresses his thoughts and perspectives which are gathered and carefully pieced together in order to be analyzed and criticized. Finally, his association with Malāmatiyya is indicated via the collected data in relevant references.
    Keywords: Abu Hafs al Hadd?d al Neish?buri, Sufism in Khor?s?n, Mal?matiyyah, Junayd of Baghd?d}
  • سیدعلی اصغر میر باقری فرد، الهام سیدان
    جنید بغدادی عارف بزرگ و نظریه پرداز سنت اول عرفانی، یکی از پیشگامان بحث توحید است که سخنان ارزشمندی در باب معرفت و توحید دارد. وی با توجه به سطوح مختلف مخاطبان، مراتبی را برای توحید برمی شمرد. سخنان وی در باب این موضوع، نمایانگر آن است که سیر و سلوک عملی و بینش خاص عرفانی در کنار هم در پیشبرد عارف برای رسیدن به مرتبه ی توحید ایفای نقش می کند. جنید در بیان مراتب معرفت و توحید تعامل سازگاری میان قوه ی عملی و نظری برقرار می کند و عرفان او چنانچه در باب عرفان پیش از سده ی هفتم ذکر شده، عمل صرف نیست. در این پژوهش کوشیده ایم که به بررسی مبحث توحید از نگرگاه جنید با استفاده از الگویی جدید و کارآمد (شیوه ی تعامل قوه نظری و عملی) بپردازیم. رسیدن به مرتبه ی توحید از جهتی روی در قوه ی عملی دارد و با گذشتن از مراتب سیر و سلوک برای عارف حاصل می شود و از طرف دیگر، ارتباط ناگسستنی با بینش ویژه ی عرفانی و به تعبیر دیگر، قوه ی نظری دارد. بدین سان، برای شناخت بهتر توحید توجه به نحوه ی تعامل قوه ی نظری و عملی ضروری است.
    کلید واژگان: توحید, جنید بغدادی, قوه ی عملی, قوه ی نظری, وحدت شهود}
    Seyyed Ali Asghar Mirbagheri, Fard, Elham Sayyedan
    Junayd Baghdadi is one of the greatest mystics and theorist of the first mystical tradition. His speeches about Cognition and Towhid (monotheism) are very valuable. Attending to different levels of audiences, He has mentioned different stages for Towhid. His remarks about Towhid prove that both mystical practices and mystical vision play an important role for achieving the stage of Towhid. To reach the high level of Towhid, Junayd make a relation between practical and intellectual faculties. This article attempts to study Towhid in Junayd's view, with a new and effective model (Interaction of practical and intellectual faculties). On the one hand, reaching the stage of Towhid depends on the practical faculty. On the other hand, it depends on the intellectual faculty and mystical vision.
    Keywords: Intellectual faculty, Junayd, practical faculty, Towhid, Unity of Intuition}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد*، مهدی رضایی
    صوفیان سده پنجم هجری، بحثهای گسترده ای درباره صحو مطرح کرده اند. این عده بنا بر مشرب عرفانی خویش به تعریف صحو و سکر پرداخته و با دقت در این دو مبحث، دسته بندی هایی ارائه کرده اند. با این تعریفها و دسته بندی های منظم و دقیق، بسیاری از اختلافاتی که ناشی از درک نادرست از صحو و سکر بوده است از بین می رود. با استناد به این آرا و عقاید می توان ضمن شناخت دقیق و علمی تر هرکدام از این دو مبحث به این نتیجه رسید که هیچ تضاد و تقابلی بین صحو کسانی چون جنید بغدادی و سکر امثال بایزید و شبلی نیست.
    در این مقاله دلایل طرفداران هر کدام از دو مکتب بغداد و خراسان درباره صحو و سکر ذکر خواهد شد. در نهایت با استناد به دلایل صوفیان مکتب بغداد و خراسان در سده پنجم به این نتیجه می رسیم که صحو و سکری که در سخنان مشایخ و عارفان واصل دیده می شود، نه تنها با هم در تقابل و تضاد نیست، بلکه در ورای این ظاهر متفاوت، وحدت عمیق معنایی و محتوایی بین آنان وجود دارد.
    کلید واژگان: صحو و سکر, عرفان در مکتب بغداد, عرفان در مکتب خراسان, بایزید بسطامی, جنید بغدادی}
    A. Mirbaghrifard*, M. Rezaei
    Mystical awareness and Mystical intoxication are among Islamic mystical issues which are the difference between Baghdad mystical school and khorasan mystical school. Baghdad mystical school believe in Mystical awareness and khorasan mystical school believe in Mystical intoxication and Sufis of these schools have many reasons and considerations for following their believes.The Sufis of the fifth century have many good arguments in this field; According to their mystical schools, they define Mystical awareness and Mystical intoxication and have many classifications for them. With these definitions and classifications, many misunderstandings about Mystical awareness and Mystical intoxication disappear. By careful and scientific investigation of these two terms, we can conclude that no contrast exists between Mystical awareness of Jonayd Baghdadi and Mystical intoxication of some Sufis like Bayazid and Shebli.In this article we investigate the reasons of the following of Baghdad and khorasan mystical school from these two mystical terms and by considering the arguments of The Sufis of the fifth century, we conclude that not only there is no contrast between Mystical awareness and Mystical intoxication but these two terms enjoy the semantic and content unity.
    Keywords: Mystical awareness, Mystical intoxication, Baghdad school, khorasan mystical school, Bayazid Bastami, Jonayd Baghdadi}
  • مهدی رضایی
    وحدت وجود، به عنوان برداشتی نو و کاملا ابداعی، از قرن هفتم مورد توجه قرار گرفت و به سبب آن که ابن عربی، آن را به همراه اصول و فروعی مدون کرد، با اسم او همراه شد؛ اما با مطالعه در آثار عرفانی قرون اولیه اسلامی مشاهده می شود که در قرن سوم باور به وحدت وجود، جزء لاینفک عرفان اسلامی بوده و مانند اصلی مسلم مورد قبول اکثر عرفا بوده است، به گونه ای که نیاز به بحث درباره اثبات یا رد آن نداشته اند. وحدت وجود که برآمده از اصول دین اسلام مخصوصا توحید است، همانند دیگر اندیشه ها و علوم اسلامی در دامن فرهنگ اسلامی و با پشتوانه قدرت اندیشه متفکران و عارفان اسلامی رشد کرد و همانند دیگر شاخه های علمی در قرن سوم به بار نشست و در آرای جنید بغدادی به نهایت رشد خود رسید و اگر تا قرن هفتم به طور کامل به آن پرداخته نشده ناشی از ضعف و رکود علمی و فرهنگی است که از این دوره به بعد گریبانگیر بیشتر شاخه های فرهنگ اسلامی می شود، تا اینکه در قرن هفتم ابن عربی باورهای وحدت وجودی موجود در عرفان اسلامی را جمع آوری و تدوین کرد و باعث جلب توجه مسلمین به این شاخه معرفتی شد که بعد از جنید تقریبا نماینده ای قاطع و پشتیبانی عالم نداشت.
    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت شهود, فنا, توحید, جنید بغدادی, مکتب بغداد, ابن عربی}
    Mehdi Rezayee
    Monism, as a nea and entirely innovative implication, was noticed since seventh century. And since Ibn Arabi who compiled it with its roots and branches was accompanied in his name, but a survey through the mystical works of the early centuries of Islam depicts that in the third century monism was an indispensable part of the Islamic mysticism and was accepted by most of mystics as an indefinite principle so that they didn’t need it to discuss on the approval or denial of the issue. Monism that is stemmed from the Islamic religious principles, especially monotheism, has grown just like other Islamic scientific beliefs available within the Islamic culture and through the powerful support of Islamic scholars and mystics, and just like other scientific branches in the third century became fruitful and in the opinion of Jonaid Baghdadi elevated to its highest position. Now the fact that it was ignored up to the seventh century, it is due to the lack of weakness and cultural and scientific recession proceeding as far as to the most branches of the Islamic mysticism so that in the seventh century Ibn Arabi made a collection of the whole monistic beliefs of Islamic mysticism having other muslim's attention drawn to this branch of knowledge for which later on Jonaid had no firm representative or support in the world.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال