به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ریخت شناسی قصه » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سعید زهره وند*، منصور رحیمی، محمدحسین سرداغی
    در این پژوهش، به قصد تحلیل نظام ساختاری و روایی در قصه «پریا»ی احمد شاملو کوشش کرده ایم تا از طریق شناسایی حرکت ها و خویشکاری های قصه پریا، ابتدا نقش ها و نقش ویژه های قصه را برشماریم، سپس به نحوه چینش رویدادها، توالی خویشکاری ها، ترکیب و جابه جایی خویشکاری ها بپردازیم و میزان تاثیر هر حرکت را در روایت قصه بررسی کنیم تا آشکارشود که اولا ساختار قصه پریا از نه نقش و پنج نقش ویژه سامان یافته است، ثانیا خویشکاری های شخصیت های آن، گاه فاقد توالی منطقی و زمانی هستند و به سبب بافت شعری قصه، گاه با جابه جایی و ترکیب چند خویشکاری روبه رو هستیم، ثالثا برخی از خویشکاری ها به صورت گزاره های روایی مستقیم روایت شده اند و برخی دیگر به صورت ضمنی از ساختار زبانی قصه یا به قرینه دیگر خویشکاری ها قابل شناسایی هستند.
    کلید واژگان: روایت شناسی, ریخت شناسی قصه, ولادیمیر پراپ, شاملو, قصه پریا}
    Dr. Saeid Zohrevand*, Mohammadhossain Sardaghi
    In this paper there has been an attempt to conduct an analysis on structure and narrative system of Shamloo's Paria tale so that by understanding movements and automatic actions in Paria's tale, first of all functions and sub-functions in the tale are enumerated, and then a great deal of attention is paid to events and sequence of automatic actions, combination and interchange of this automatic action. Besides, the amount of effect of every movement on narration will be discussed, firstly, to conclude that this tale of Shamloo has been based on nine functions and five sub-functions. Secondly, automatic actions of characters in the tale sometimes have no chronological order and no logical sequence of time, and based on its poetic texture, we are faced with several substitutions and replacements of sub-functions. Thirdly, some of these sub-functions have been narrated like narrative clauses, and some other can be implied using structure of tale or by identifying clues from other sub-functions.
    Keywords: Narration, Morphology of Tale, Vladimir Prop, Shamloo, Paria Tale}
  • سکینه عباسی
    هفت پیکر حکیم نظامی گنجوی درباره سفر بهرام گور به تاریکی های درون و جستجوی آب حیات در تاریکی ظلمات است. این سفر با گنبد سیاه آغاز می شود و پس از عبور قهرمان از گنبدهای پنج گانه، به گنبد سفید منتهی می شود؛ هفت گنبد برابر با هفت اختر و هفت رنگ است که در آن هفت شاهزاده بانو که از هفت سرزمین جهان هستند، لباسی به رنگ هفت گنبد می پوشند و شباهنگام برای قهرمان قصه(بهرام گور) می گویند. در واقع این قصه ها، ترسیم خواب های هفت گانه وی است و همگی قابل تاویل و تفسیر هستند.
    در مقاله حاضر، ابتدا شکل قصه هفتم منظومه هفت پیکر(قصه گنبد سفید) و سازه های قصه ای آن بر اساس کتاب ریخت شناسی قصه پریان بررسی شده است. سپس با دو رویکرد بررسی عناصر روساختی و عناصر زبرروایی به تشریح متن پرداخته شده است. آنگاه، پس از تشریح سازه های اسطوره ای و آیینی متن بر اساس ریشه شناسی قصه، عناصر و سازه های نمادین متن بر اساس نمادشناسی روانشناختی منطبق با الگوهای عرفانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    نگارنده بر آن است تا با ارائه تحلیل و نقد روانکاوانه و ریشه شناسانه، جلوه های ناخودآگاه فردی شاعر و کهن الگوهای ناخودآگاه جمعی موجود در متن را از لابه لای عناصر و سازه های فراواقعی آن استخراج نماید تا علاوه بر روشن شدن پیام متن و زوایای پنهان آن، راهی جهت نقد و بررسی های بیشتر فراهم گردد.
    کلید واژگان: ریخت شناسی قصه, نماد, هفت پیکر, نقد روانشناسانه, نظامی گنجوی}
    Sakine Abbasi
    Haft Peykar by Nezami Ganjavi(533-602 AD) is about the journey of Bahram e Goor(483-520 BC) into the drankness in his search for drinking the AB e Hayat. This journey starts with the Black Dome and passes through different stages (the five Domes) finally leading the White Dome 7doms is equal to 7 stars in 7 colors in which 7 princess from 7 realms wear clothes having the same color as 7 Domes and narrate stories to the hero (Bahram) in each and every night. These tales in fact are the expression of his seven dreams all of which are interpretable and explainable.In the present research the researcher has first studied the form of the seventh tale (white Dome) and its structure in term of fairy tale morphology. Then the mythical and ceremonial structures have been analyzed according to the tale etymon logy (external structure). Next the symbolic agents of this text are analyzed in terms of psychological symbology which corresponds to the mystical pattern.In this paper the author attempts to present a critical and psychoanalytical review while extracting the individual unconscious manifestations of the poet as well as the unconscious collective patterns of the literary text from the archetypal elements and constructions. This will in turn reveal the real them of the text its hidden angles which will provide further studies and comments in this regard.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال