به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلیمان » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید میثم موسوی*، سید محمود طیب حسینی
    قرآن کریم در بخشی از سوره نمل به ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبا پرداخته است. در آیه 44 این سوره به طراحی خاص صحن قصر حضرت سلیمان اشاره کرده است و اینکه ملکه سبا هنگام ورود به این صحن دچار اشتباه شد و تصور  کرد که بر آب قدم میگذارد. دلیل این طراحی خاص توسط حضرت سلیمان سوال اصلی این تحقیق است که با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به آیات قرآن به آن پاسخ داده شده است. نظرات مفسران در مورد این آیه در سه دسته قرار میگیرد؛ نخست گروهی که حادثه بیان شده در آیه 44 این سوره درباره ورود ملکه سبا به صحن قصر را یک معجزه و به دنبال معجزات دیگر حضرت سلیمان برای ایمان آوردن ملکه سبا می دانند؛ دوم گروهی که این اقدام را قدرت نمایی و برای نشان دادن برتری حضرت سلیمان دانسته اند؛ و سوم گروهی که این حادثه را طراحی حضرت سلیمان برای دیدن مشخصات جسمانی ملکه سبا دانسته اند. این نظرات به صورت کامل نمی تواند آیه را توضیح دهند و با تبیین دیدگاه این تحقیق ضعف تبیین آنها روشن خواهد شد. اما دیدگاهی که با استفاده از تحلیلی روانشناختی در این تحقیق ارائه می شود، کاملا با استناد به قرآن کریم ارائه شده است و نقاط ضعف سایر نظرات را ندارد. در این تحقیق  با تحلیل این آیه و آیات قبلی در مورد این ماجرا مشخص می شود که تفاسیر بیان شده از این آیه قابل دفاع نیستند و در واقع این اقدام حضرت سلیمان دربردارنده سبکی روانشناختی برای ایجاد زمینه پذیرش حق  و ایمان به خدا در ملکه سبا بوده است.
    کلید واژگان: سوره نمل, روانشناسی, سلیمان, احساس حقارت, ملکه سبا}
    Seyed Meysam Moosavi *, Seyed Mahmoud Tayeb Hoseini
    In a part of Surah An_Naml, the Holy Qur'an deals with the story of Solomon and the Queen of Saba. In verse 44 of this surah, he mentioned the special design of the courtyard of Prophet Solomon's palace and that the Queen of Saba made a mistake when entering this courtyard and thought that she was stepping on water. The commentators' opinions about this action of Solomon are divided into three categories. Some have considered this type of palace design to continue the miracles of Solomon, and some have considered it as a tool to show his power, and a few have stated that the purpose of Solomon was to see the feet of the Queen of Saba. In this research, by analyzing this verse and the previous verses about this story, it is clear that the interpretations expressed from this verse are not defensible and in fact this action of Solomon was a psychological style to create the ground for acceptance of the truth and faith in God in the Queen of Saba.
    Keywords: Surahal, Nemal, Psychology, Solomon, Feelinginferior, Queen Of Saba}
  • محمود مکوند*، امیرحسین فلاح پور

    قرآن کریم در آیات 30 تا 33 سوره ص، داستان سلیمان (ع) و اسبان را یاد کرده است. تفسیر این آیات و تبیین پیوند معنایی میان آنها و نیز نسبت کنش های داستان با کنشگر داستان، سلیمان (ع)، مفسران را با چالش هایی مواجه کرده است. در پژوهش حاضر، برای تبیین این داستان و فهم آموزه تربیتی مرکزی آن، مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی، خوانش بینامتنی در سه سطح، متون دینی یهود - مشتمل بر عهد عتیق، میشنا و مدراش- ، اشعار پیش از اسلام و قرآن انجام گرفته است. بنابر یافته های پژوهش حاضر، در این داستان، آموزه توحید مورد تاکید قرار گرفته است. سلیمان (ع) به مثابه قهرمان داستان، با دیدن اسبان اصیل و نژاده که جنگ افزاری نیرومند در عهد باستان، به شمار می آمدند، برای لحظاتی کوتاه، قدرت اسبان را مستقل از اراده الهی پنداشته و آنها را به خودی خود کارگر و موثر دانسته است. تلقی اسبان به مثابه منشا مستقل قدرت، سبب دلباختگی وی به آنها و به تبع غفلت از یاد پروردگار می شود. بنابر نتایج این پژوهش، کنش سلیمان برای آزاد کردن جان خویش از این دل مشغولی، انفاق از اموال محبوب یعنی اسبان است.

    کلید واژگان: توحید, بینامتنیت, سلیمان, اسب}
    Makvand Mahmood *, Amirhossein Fallahpour

    In verses 30 to 33 of Q 38, the Holy Quran mentions the story of Solomon and the horses. The interpretation of these verses and the explanation of the semantic link between them, as well as the relationship between the actions of the story and the actor of the story, Solomon, have faced exegetes with challenges. In the current research, to explain this story and understand its central homiletical and didactic doctrine, intertextual reading on three levels has been carried out: Jewish religious texts (including the Old Testament, Mishnah, and Midrash), pre-Islamic poems, and the Qur'an. According to the findings of current research, the doctrine of monotheism has been emphasized in this story. Solomon, the hero of the story, seeing noble galloping horses that were considered a powerful weapon in ancient times, perceived the power of horses, for a short moment, to be independent of God's will and considered them to be effective by themselves. Considering horses as an independent source of power causes him to fall in love with them and consequently neglects the remembrance of God.According to the results of this research, Solomon's action to free his soul from this preoccupation is giving away his beloved property, horses.

    Keywords: the Quran, monotheism, intertextuality, Solomon, Horse}
  • رحمان عشریه*، محمد حسینی پور، حامد عشریه

    یکی از آیات متشابه در قرآن‏کریم پیرامون سیره پیامبران، آیات 32 و 33 سوره «ص» است که مربوط به اشتغال حضرت سلیمان به سپاه اسب‏هاست؛ از آن‏جاکه علامه فضل‏الله، درمواضع بسیاری با رویکرد نقادی به تفسیر المیزان برخاسته است، واکاوی نظرات ایشان و تطابق آراء او با آرای علامه طباطبایی، علاوه بر عیارسنجی انتقادات فضل‏الله علیه پاره‏ای از مفاد تفسیر المیزان و نیز علاوه بر تبیین معانی آیات مورد بحث، پاره‏ای از پندارهای باطل پیرامون پیامبران را نیز هویدا می‏سازد. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، مبنای تقریرات قابل پذیرش از متشابهات سیره انبیا را با اتکا به محکمات سه‏گانه (شامل محکمات عام انبیا، محکمات خاص آن پیامبر و محکمات سیاق) تعریف کرده و ضمن تبیین محکمات سه‏گانه فوق پیرامون آیات مورد بحث، به واکاوی تطبیقی آراء دو مفسر پرداخته است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که هیچکدام از ایرادات علامه فضل‏الله به علامه طباطبایی ذیل آیات مورد بحث، وارد نبوده، و برخی از آراء صاحب المیزان نیز مورد انتقاد است؛ در پایان، تقریری که با محکمات سه‏گانه سازگار بوده و از ایرادات تفاسیر مطرح پیرامون آیات مورد بحث نیز بری باشد، ارایه شده است.

    کلید واژگان: سلیمان, مسح اسب, ها, عصمت انبیا, آیات 32-33 سوره, ی «_ ص»}
    Rahman Oshriyeh *, Sayyid Muhammad Husaynipur, Hamed Oshriyeh

    One of the similar verses in the Holy Quran about the life of the prophets is verses 32 and 33 of Surah PBUH, which are related to the employment of Prophet Sulayman in the army of horses; Since Allameh Fazlullah has risen to the interpretation of Al-Mizan in many positions with a critical approach, analyzing his views and matching his views with the views of Allameh Tabatabai, in addition to measuring the criticisms of Fazlullah against some of the provisions of Al-Mizan interpretation and also Explaining the meanings of the verses in question also reveals some of the false notions about the prophets. The present article uses a descriptive-analytical method to define the basis of acceptable interpretations of the similarities of the life of the prophets based on the three courts (including the general courts of the prophets, the special courts of the Prophet and the context courts) and while explaining the above three courts about verses. The subject is a comparative analysis of the opinions of the two commentators. The result of the research indicates that none of the objections of Allama Fazlullah to Allameh Tabatabai under the verses under discussion have been included,

    Keywords: Suleiman, the anointing of horses, the infallibility of the prophets, verses 32-33 of Surah, PBUH}
  • سید حسین حسینی بجدنی، مهدی مهریزی طرقی*، سید محمدباقر حجتی، عنایت شریفی

    داستان سلیمان(ع) و ملکه سبا، در قرآن کریم و عهد قدیم نقل شده و از قصه های قابل تعمق برای اندیشه وران است. از تطبیق این دو کتاب،استنتاج می گردد که هردو کتاب هدف غایی ملکه سبا را درک و دریافت حکمت سلیمان تلقی نموده اند و متعرض در تایید وجود تاریخی حضرت سلیمان(ع) و پذیرش اصل داستان از حیث بنا نهادن روابط اجتماعی و انسانی، نسب، دانش و حکمت سلیمان(ع) و غیره شده اند؛ اما در حجم و نوع بیان بسیاری از ارکان این موضوع، همانند احضار تخت بلقیس، خبرآوردن هدهد، عبور بلقیس از آبگینه و غیره که در قرآن کریم با هدف تعلیم و تربیت نقل شده، در عهد قدیم بیان نشده اند؛ هم چنین در این دو کتاب، شیوه گزارش این گزاره ها در مسایلی چون: جایگاه (پادشاهی یا پیامبری)، عصمت سلیمان(ع) از آغاز تا فرجام سلطنت، برجسته سازی فرآیند دین دار شدن و ارتقای مقام ملکه سبا از بت پرستی به توحید و غیره، اختلافات مبنایی وجود دارد که اساسی ترین نکته افتراقی را در تفاوت رویکردها و اشارات تشریحی (هدایتی یا سرگرمی) در بیان این داستان باید دانست. از این رو، نشان دادن تطبیقی تفاوت ها و شباهت ها وتحلیل این دیدار از حیث روش، ساختار و محتوا با رویکردی توصیفی-تحلیلی، هدف اصلی و بدیع مقاله حاضر قلمداد می شود.

    کلید واژگان: سلیمان, نسب, ملکه سبا, قرآن کریم, عهد قدیم}
    Syed Hussain Hosseini Bajdani, Mehdi Mehrizi Targhi *, Seyed Mohammad Bagher Hojati, Inayat Sharifi

    The story ofSulaymān and the Queen of Sheba has been narrated in the Noble Qur’an and the Old Testament as one of the profound stories among the thinkers. From the comparison of these two narrations, it is concluded that although both scriptures have recognized the ultimate purpose of the Queen of Sheba was understanding the wisdom of Sulaymān and have confirmed the historical existence of Prophet Sulaymān and the story in terms of establishing social and human relations, lineage, knowledge, and wisdom of Sulaymān and so on, they are different with respect to the quantity and quality of narrating many aspects such as calling Bilqis’ throne, bringing an account by the Hoopoe Bird (Hud Hud), passing the glass surface by Bilqis and so on quoted in the Noble Qur’an with educational purposes whereas they have not been mentioned in the Old Testament. Besides, there are fundamental differences between the reporting method in these two scriptures in issues such as position (kingdom or prophethood), infallibility of Sulaymān from the beginning until the end of his reign, highlighting the process of converting to Islam and the promotion of the Queen of Sheba from idolatry to Tawhid (monotheism) and so on such that the most basic differences between these two narrations refer to their different approach and explanation (in terms of being for guidance or entertainment). Therefore, the comparative display of the differences and similarities as well as the the analysis of this visit in terms of method, structure, and content using a descriptive-analytical approach is considered the main innovative purpose of the present article.

    Keywords: Sulaymān, Queen of Sheba, Noble Qur’an, Old Testament}
  • عبدالله حسینی اسکندیان *، مصطفی سلیمانی اصل، الیاس پوراکبر

    قرآن کریم برای آگاهی بشر و شناخت گوشه های ناشناخته تاریخ و همچنین عبرت پذیری به بیان داستان هایی از اقوام پیشین و انبیاء عظام(ع) پرداخته است.سلیمان بن داود(ع) یکی از انبیاء بنی اسراییل است که در شمار تعدادی از انبیاء علاوه بر رهبری باطنی ومعنوی،رهبری دنیوی بنی اسراییل را نیز بر عهده داشت و سومین پادشاه قدرتمند بنی اسراییل بود.خداوند در قرآن کریم به بیان نعمت های خود بر سلیمان(ع)،مقام والای او و برخی از حوادث حیات وی اشارت کرده است.از سوی دیگر،مولوی عارف بزرگ جهان اسلام که در واقع بسیاری از آیات قرآنی را به زبان شعر بیان داشته و در بسیاری از اشعارش به آیات قرآنی اشارت کرده است،از داستان سلیمان(ع) در قرآن نهایت تاثیر را پذیرفته و آن را به شعر درآورده است.همچنین مولوی گهگاهی عناصر داستانی داستان سلیمان(ع) را با مضامین عرفانی پیوند می زند و این امر در عناصر هدهد،مرغان و سلیمان به کرات دیده می شود.مولوی در داستان های خود که اکثرا از قرآن و روایات معتبر اسلامی الهام گرفته شده،شیوه بین داستانی را در پیش گرفته است به این صورت که داستانی را در خلال داستانی دیگر بیان می کند و این امر فرصت واژگان پردازی نو،همراهی مخاطب و بیان مطالب دیگر و پیوند زدن با دیگر مضامین را به وی می دهد. در این مقاله سعی بر این است که با روش مروری و با استفاده از منابع کتابخانه ای ابتدا آشنایی مختصر با سلیمان(ع) صورت گیرد و سپس به بیان سیمای وی در شعر مولوی پرداخته می شود و در کنار آن از عناصر داستانی و کاراکترهای مرتبط با داستان وی در اشعار مولوی غفلت نمی شود.می توان بیان داشت بیان داستان سلیمان(ع)در اشعار مولوی و توجه وی به این امر یکی دیگر از وجوه الهامات مولوی از قرآن و روایات اسلامی است.

    کلید واژگان: قرآن, سلیمان, مولوی, عناصر, جلوه, داستان}
  • مهین کرامتی فرد، *، حامد صنایعی وصال

    «وعد» به‌‌طورکلی یعنی وعده دادن برای انجام کاری در زمان یا مکان مشخص در آینده که خیر آن را وعده و شر آن را وعید می‌نامند. طبق مباحث کلامی و آیات مختلف قرآن کریم می‌دانیم که خداوند هرگاه وعده‌ای می‌دهد همیشه طبق آن عمل می‌کند و وعده‌های او تخلف‌ناپذیر است. یکی از روش‌های تشویق مخاطبان برای اطاعت از اوامر و ترک نواهی موضوع وعده الهی است. این پژوهش با رویکرد تطبیقی تحلیلی به بررسی وعده الهی در قرآن و کتب تواریخ ایام پرداخته است؛ وعده‌هایی که خداوند به حضرت داوود علیه السلام و سلیمان علیه السلام می‌دهد و به این نکات دست یافته که آنچه خداوند به حضرت داوود علیه السلام وعده داده بود طبق فرمایش قرآن محقق گشته است؛ اما درباره تحقق یافتن وعده حضرت سلیمان† قرآن آن را اشاره نکرده است؛ ولی طبق گواهی تاریخ به دست می‌آید که آن نیز محقق شده است.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, داوود, سلیمان, وعده الهی}
    Mahin Keramatifard*, Hamed Sanayi'evesal

    The word promise generally means a promise to do something at a specific time or place in the future that the word "Va'd" is used for good news and the word "Vae'id" is used for bad news. According to theological discussions and verses of the Holy Quran, God fulfills His promises and His promises are never broken. Paying attention to divine promises is a method for encouraging people to obey God's commands and abandon divine prohibitions. Using a comparative-analytical approach, this study has examined the divine promises in the Qur'an and the books of Chronicles, especially the promises that God has made to David and Solomon (a.s.). The findings show that God's promises to David were fulfilled based on the Qur'an; but the Qur'an does say anything about the fulfillment of God's promises to Solomon. Of course, according to the history, they are also realized.

    Keywords: Qur'an, Law, David, Solomon, Divine Promises}
  • جمیله اعظمیان بیدگلی، امیرحسین ماحوزی *، محمود طاووسی

    جم، نخستین انسان در اسطوره آفرینش ایرانی و سلیمان، سومین پادشاه سامی در میان قوم بنی اسراییل است. آشنایی ایرانیان با سلیمان از طریق قرآن مجید و مفسران، نخست، سبب مطرح شدن همسانی جم و سلیمان در متون تاریخی گردید و سپس به شعر فارسی راه یافت. هدف از این پژوهش، افزون بر یافتن ارتباط میان این دو شخصیت یاد شده، شناختی نوین از اسطوره جم در آینه‏ سلیمان است. نتایج این پژوهش کیفی- کمی با روش توصیفی- تحلیلی بدین قرار است: الف. عمده ‏ترین علت در همسانی و درآمیختن جم با سلیمان، افزون بر ورود و گسترش اسلام در این سرزمین، شباهاتی چند در این دو شخصیت است. ب. در شعر سبک خراسانی گرچه سلیمان از نظر فراوانی بر جم پیشی میگیرد، اما، سلیمان با اکتساب عناصر و همجواران جم تاثیرپذیرنده و جم به سبب قدمت، اهمیت موضوع، گستردگی عناصر، تنوع فرهنگی اقوام ایرانی و انعطاف‏ پذیری ذاتی اساطیر نقش تاثیرگذار را داراست.

    کلید واژگان: جمشید, سلیمان, مطالعه موردی, سبک خراسانی, تاثیرگذاری و تاثیرپذیری, وام دادن و وام گرفتن}
    Jamileh Azamian Bidgoli, Amirhosein Mahoozi *, Mahmood Tavoosi

    Jam is the first human being in Iranian myth of creation and Solomon is the third Sami king of Israelite people. The Iranian people"s familiarity with Solomon through the Holy Quran and its interpreters contributed to the thematic coincidence of Jam and Solomon within the historical texts and , in consequence, entered into the Persian poetry. The current research intends to determine the relationship between both of these figures while also providing a new recognition of Jam mirrored through Solomon. The results of this quantitative- qualitative research which used an analytical descriptive method include: a) – the most prominent reason for coincidence and intermingling of Jam and Solomon is their similar personalities together with Islam"s entrance into their land, b)- although Solomon overtakes Jam in terms of frequency within the Khorasani style of poetry , he is influenced by the length, importance, generality of the elements, cultural variety of the Iranian people and intrinsic flexibility of the myths while Jam appears to influence them.

    Keywords: Jam, Solomon, Case study, Khorasani style, Effectivenessand affectivity, lending, borrowing}
  • حسن مجربی*، محمد تقی امامی خویی، سید ابوالفضل رضوی
    زمینه و هدف
    مرز ایران و عثمانی، با وجود بیش از دو سده روابط مسالمت‎آمیز سلاطین اولیه عثمانی با صوفیان طریقت صفوی در اردبیل و اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و دینی، به مدت چهل و یک سال از نبرد چالدران(920ه.ق/1514م)، تا انعقاد معاهده صلح آماسیه(962ه.ق/1555م) دچار بحران بوده است. هدف این مطالعه، بررسی علل ناآرامی در مرزهای غربی ایران و تحلیل نقش عوامل جغرافیایی، مقاومت های مرزنشینان و تاکتیک های نظامی شاه طهماسب صفوی در دفع حملات نظامی عثمانی ها و انعقاد معاهده صلح آماسیه بین ایران و عثمانی است.
    روش
    این پژوهش از نوع مطالعات تاریخی است که به روش توصیفی، تحلیلی انجام شده است. در روش توصیفی، تحلیلی، با استفاده از گزارش های تاریخی، بخش هایی از نقل، به منظور تحلیل و بررسی دقیق مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه اساس کار، تحلیل محتوایی مطالب و استخراج نتایج است. منابع تاریخی این مقاله، منابع دست اول صفویه و عثمانی و مطالعات مورخان و نویسندگان ترکی و فارسی در بازه زمانی سال 930ق/1524م تا 962ه.ق/1555م است. یافته ها و
    نتایج
    پژوهش نشان داد که شرایط اقلیمی مرزهای غربی ایران از جمله: کوهستانی بودن منطقه و درنتیجه عدم تحرک درست توپخانه عثمانی ها در این مناطق و برف و سرما، مقاومت مرزنشینان و شخص شاه طهماسب با بهره گیری از عقل و متون دینی در استفاده از تاکتیک های مناسب و موثر جنگی، در انعقاد معاهده صلح آماسیه نقش داشته است و این حادثه الگوی تاریخی مناسبی در حفظ مرزهای ایران و مناسبات مسالمت آمیز در جهان اسلام محسوب می شود، چراکه به پایان چهل و یک سال رابطه خصومت آمیز، برقراری ثبات و آرامش 24 ساله، تعیین حدود و ثغور مرزهای طرفین و قبول موجودیت سیاسی و جغرافیایی ایران از سوی عثمانی ها انجامید.
    کلید واژگان: آماسیه, سلیمان, طهماسب, تاکتیک, مرزنشینان}
  • مجتبی مجرد *
    یکی از حوزه های مهم نمود روابط بینامتنی در ادبیات فارسی، تاثیرپذیری ازقصص گوناگونی است که پیرامون زندگی انبیای الهی در متون تفسیری اسلامی ذکر شده، و به شکل مضامین گوناگون ادبی در شعر شاعران نمود یافته است. بسیاری از تلمیحات داستانی وتفسیری به مرور زمان توسط شارحان- سنتی و جدید- از دل متون ادبی استخراج و بررسی شده است، اما برخی از این تلمیحات همچنان مغفول باقی مانده است. این پژوهش می کوشد با واکاوی یکی از روایت گونه های تفسیری پر تکرار درشعر فارسی، به بررسی رابطه عنقا و سلیمان بپردازد و از این رهگذر یکی از تلمیحاتی را که شارحان شعر فارسی بدان توجهی نشان نداده اند تبیین و تحلیل نماید. علاوه بر تبیین روایت معروف عنقا و سلیمان بر اساس متون کهن فارسی و عربی، پاره ای از مضامین جانبی این روایت نیز که نمودهای گوناگونی در ادب فارسی داشته، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: ادب فارسی, متون تفسیری, سلیمان, عنقا, سیمرغ, قاف}
  • رضا غفوری*
    شهریارنامه یکی از منظومه های پهلوانی پس از شاه نامه است که درون مایه آن جنگ های خویشاوندی است. برپایه این منظومه، شهریار پس از ستیزی که با سام فرامرز می کند به حالت قهر از سیستان خارج می شود و به هندوستان می رود و در آن جا پس از نشان دادن هنرنمایی های خود، دوباره به ایران بازمی گردد و با خویشان خود رویاروی می شود. همچنین در این منظومه حوادث متعددی برای قهرمان داستان و دیگر افراد خاندانش روی می دهد. همه دست نویس های شناخته شده شهریارنامه ناقص اند و آنچه تاکنون از این انتشار یافته است کمتر از یک سوم کل این منظومه است. متاسفانه در همه طومارهای نقالی شاه نامه که تاکنون انتشار یافته و نیز در مجموعه روایات فردوسی نامه، روایت مستقلی از پهلوانی های شهریار نیامده است. آنچه در این منابع درباره این پهلوان به دست ما رسیده منحصر به چند روایت کوتاه است. نگارنده با بررسی نسخه ای نویافته از این منظومه دریافته که برخی از روایات شهریارنامه، در کهن ترین طومار تاریخ دار شاه نامه آمده با این تفاوت که نام برخی از قهرمانان روایت آن دگرگون شده است.
    در این مقاله نخست چکیده روایات شهریارنامه را برپایه دست نویس نویافته می آوریم سپس همه روایاتی را که از این منظومه در ادبیات عامیانه ایران متجلی شده است بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: شهریار, شهریارنامه, کهن ترین طومار شاه نامه, ادبیات عامیانه, سلیمان}
    Reza Ghafori *
    Shahryarname is one of the Heroic Epics after Shahname that is related War of kinship. According to this system,shahryar bickered with faramarz’Sam and after that he huffed and comes out from sistan and goes to india , where after showing his virtuousness , again returned to Iran and encountered with his family . Also in this system, several accidents fortune for the hero and other family members. all known manuscripts is not compelet and what has been published is less than a third of the whole system. Unfortunately, in all scrolls of shahnamah that has spread and also in the total stories of Ferdowsiname is not independent narrative about shahryar. What is in these sources of this hero come down to us is a number of short stories. The author surveyed the newfound version of the system and found that some traditions shahriyarname is at the earliest scroll Shahname with the difference that it has changed the names of some of the heroes of the story.
    First of all in this article, summary narratives of Shahryarname introduce with a newly discovered manuscript then reviewed all the traditions of this system is manifested in popular literature in Iran.
    Keywords: Shahriyar, Shahriyarname, The oldest scroll of Shahname, Folklore, Soleyman}
  • حامد الگار
    مترجم: سید مهدی مصطفوی

    شاید آیات شریفه 78 و 79 سوره انبیاء مهم ترین مصادیق تایید مساله اجتهاد پیامبران از سوی قرآن باشد. مفسران شیعه و اهل سنت در تفسیر این دو آیه نظرات متنوع و متفاوتی ارائه کرده اند. مقاله حاضر قصد دارد با اشاره به این تفاسیر و تحلیل آن ها، تایید یا رد نظریه اجتهاد از سوی قرآن را بررسی کند. در این اثر، آرای مفسران و صاحب نظران برجسته شیعه و اهل سنت نظیر بیضاوی، نجم الدین رازی، فخرالدین رازی، ابوسعود افندی، آلوسی، شافعی، جوینی، ابوحامد غزالی، نظام، زمخشری، جبائی، ابن بابویه قمی، ابن عیسی، بلخی، امام صادق (علیه السلام) و طبرسی طرح و برسی می شود. از مهم ترین عناوینی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته می توان به دیدگاه فقها، دیدگاه علمای معتزله و شیعه، نظریه علامه طباطبائی و آرای مصوبه و مخطئه درباره اساس قرآنی اجتهاد اشاره کرد.

    کلید واژگان: اجتهاد, قرآن, سلیمان, داود, جواز اجتهاد پیامبران}
    Dr. Hamid Algar, Seyyed Mahdi Mostafavi

    The verses78 & 79 of the Quranic chapter al-'Anbīyā' are perhaps the most important arguments through which the issue of Prophets’ 'Ijtihād is to be argued and approved. Shiite and Sunni exegetes have had various and different opinions on the issue. The present work is intended to report and analyze the commentaries and to probe the approval or rejection of the theory of Ijtihād in the Holy Quran. The ideas of prominent Shiite and Sunni exegetes and scholars including Bayḍāwī, Najm al-Dīn Rāzī, Fakhr al-Dīn al-Rāzī, ‘Abūsu'ūd Efindī, ‘Ālūsī, Shāfi'ī, Juwaynī, 'Abū Ḥāmid al-Ghazālī, Naẓẓām, Zamakhsharī, Jubbā'ī, 'Ibn Bābiwayh Qumī, 'Ibn 'Īsā, Balkhī, Imam Ṣādiq (A.S.) and Ṭabrisī are presented and investigated here in this paper. Religious Jurists, Mutazilite and Shia scholars’ viewpoints, 'Allāmah Ṭabāṭabā'ī’s theory, as well as, Mukhtiahs and Muṣawwibas’s opinions on the issue of the Quranic basis for 'Ijtihād are the most important topics discussed here.

    Keywords: 'Ijtihād, the Quran, Sulaymān, Dāwūd, permissibility of the Prophet's ijtihād}
  • کامران اویسی
    قرآن پژوهان بر این باورند که قصص قرآن دارای پیام هایی برای مسلمانان است حتی اگر درباره اقوام و ملل و ادیان و پیامبران گذشته باشد. غالبا روش قرآن در نقل قصص، ارائه سر خط های لازم برای پیام گیری از آنها و نپرداختن به نقل تمام ماجرا با جزئیات است که برای برخی ناآشنایان با روش نقل داستان های قرآنی، گاهی سوال برانگیز خواهد بود. حتی ظاهر برخی از آیات قصه های انبیاء در نگاه ابتدایی، با عصمت آنان و نیز برخی از مبانی دینی و یا مذهبی منافات دارد؛ لذا لازم است تا به شبهات پدید آمده پاسخ داده شود. درباره قصه حضرت سلیمان (ع) نیز شبهاتی ایراد گردیده است که مقاله حاضر سعی دارد شبهه های مربوط به قضیه هدهد را از قصه سلیمان نبی (ع) پاسخ گوید. شبهه رابطه علم غیب حضرت سلیمان (ع) با غیبت هدهد در صف لشکریان، بررسی وعده عذاب و ذبح هدهد توسط سلیمان (ع) از جمله شبهه های مطرح شده که پاسخ هایی توسط قرآن پژوهان ارائه گردیده است مانند انبیاء علم غیب دارند جز در مواردی بنا به مصلحت، مامور به استفاده و عمل بر طبق آن به ویژه در حکومت داری نیستند؛ لذا هدهد در قلمرو علم ظاهری حضرت سلیمان (ع) گفته است که من چیزی می دانم که الان تو بدان احاطه نداری؛ هدهد تکلیف و مسئولیت حکومتی داشته که در صورت تخلف شایسته توبیخ بوده و مواخذه سلیمان (ع) به آن شدت نیز بر اساس اهمیت نقش حکومتی او بوده است.
    کلید واژگان: سلیمان, عصمت انبیاء, علم غیب, قصص قرآن, هدهد}
    Kamran Oveisi
    Quranic scholars believe that the stories of the Quran have messages for Muslims, even those stories of the people and religions and prophets in the past. Often the method of Quran in narration the stories is presenting the outlines and the main lines and not addressing the details. So the method may raise some questions for some people. In the first sight the appearance of some of Stories of the Prophets in Quran seems incompatible with their innocence and some religious principles and inter-religious rules. So the doubts emerged must be answered. About the story of Solomon some doubts have been raised and this paper attempts to answer the doubts about the story of Prophet Solomon (pbuh) and Hoopoe. Doubts such as foreknowledge of Solomon and absence of Hoopoe in the troops and the promises of torment and slaughter of the Hoopoe by Solomon. In this article the commentators’ views on the subject has been surveyed.
    Keywords: Solomon, the infallibility of prophets, foreknowledge, Quran stories, Hoopoe}
  • فرامرز ابراهیمیان

    یکی از دلایل وهابیت برای منع درخواست و طلب حاجات از اولیاء الهی در اموری که از توان بشری خارج است، این است که این امور از مواردی است که فقط خداوند بر آن قادر است (لایقدر علیه الاالله) لذا طلب و درخواست از اولیاء الهی جایز نبوده و شرک است. العروسی یکی از وهابیان است که این آیه شریفه را در کتابش ذکر کرده و برخلاف مفسرین اهل سنت تفسیر و تاویل نموده است. این در حالی است که این آیه نقض قول وهابیت است. در این آیه شریفه حضرت سلیمان % از دیگران، طلب و درخواست احضار تخت بلقیس را دارد در حالی که احضار تخت از نمونه کارهایی است که انسان عادی قادر بر آن نیست. این مقاله به تبیین آیه و جایگاه آن از نظر وهابیت و پاسخ به اشکالات العروسی می پردازد. با توجه به بررسی های انجام گرفته، وهابیت درباره این آیه ادعا می نمایند بی اساس بوده و دلیل محکمی در این زمینه ندارند.

    کلید واژگان: وهابیت, طلب از اولیاء, سلیمان, تخت بلقیس, العروسی}
    Faramarz Ebrahimian

    One of the arguments of Wahhabites against requesting and asking the Godly Men for our needs is the fact that answering these requests is out of human ability, that is to say, these are the kind of issues that only God has the ability to do (things that just God can do). Requesting from Godly Men is not permissible and is considered polytheism.  Al-arusi is one of the Wahhabites scholars that has included the given verse in his book and has interpreted it differently from the mainstream of Sunni interpreters. This verse contradicts Wahhabites viewpoint. Based on this verse, although bringing a throne from a distant land in a few seconds is out of the power of an ordinary human, Prophet Solomon asks for Belqays’s throne. In the present writing the verse has been elaborated on and the viewpoints of Wahhabites and doubts casted by Al-arusi regarding this issue has been reviewed. The claim of Wahhabites about the verse is not supported with solid arguments.

    Keywords: Wahhabites, requesting from Godly Men, Solomon, the throne of Belqays, Al-arusi}
  • حسین حیدری، حسن پاشایی
    تاریخ را می توان تکاپوی بشر برای رسیدن به حکمت دانست. حکمت حلقه اتصال آموزه های همه ادیان است؛ زیرا همگی به درستی یا به خطا، در پی کشف واقعیات، سازگاری و استفاده از آنها در جهت سعادت دیرپای بوده اند. از سوی دیگر، مفهوم حکمت که هردو بعد نظری و عملی مذکور را دربر می گیرد، شامل معارف آسمانی و زمینی است و چونان پلی، معارف آسمانی و زمینی را به یکدیگر پیوند می دهد. این جستار، عمدتا با استناد به متون مقدس قرآن و عهدین، جایگاه و اهمیت حکمت را در عهدین و قرآن نشان می دهد. در این مقاله همچنین به بیان مرزهای (اشتراک و افتراق) حکمت با عرفان، فلسفه، علم و شریعت از جهات موضوع، غایت و روش پرداخته شده است. مقومات، مقدمات و لوازم نیل به حکمت، به ویژه نقش خوف، محبت، تزکیه و اخلاص نیز مورد بحث قرار گرفته است. پیش نیازی تقوا و خوف، تزکیه و عشق و نیز دیگر اشتراکات بسیار در سه سنت یهودی، مسیحی و اسلامی در همه موارد مذکور، از یافته های این مقاله است.
    کلید واژگان: حکمت, قرآن, کتاب مقدس, سلیمان, عرفان, فلسفه}
    Hosein Heidari, Hasan Pashaei
    History it could be an attempt for reaching to philosophy (Hekmat). Philosophy is a chain among trainings of all religions, because all of them, correctly or incorrectly, searching for truth, adaptation and utilizing them for reaching to salvation. On other hand the concept of philosophy, that contains both aspects of theoretical and practical, includes spiritual and earthy trainings and it is like a bridge which links spiritual and earthy trainings. This text mainly with referring to Holy Qura’n, Bible and Tora shows the status of philosophy in them. This article also examines common and different points of philosophy with mysticism, metaphysics, science and Shari’at. Preliminary and tools for reaching to philosophy especially the role of dread, kindness, purification and devotion are also discussed in this article. Before piousness and dread, love and purification is also a common element among these three traditions of Jewish, Christianity and Islam which this point is one of achievements of this article.
    Keywords: philosophy, Quran, Holy Book, Suleiman, mysticism, metaphysic}
  • فرهاد کاکه رش*
    در پژوهش حاضرتلاش شده از منظری دیگر برآفرینش های ادبی وفکری درنظم عرفانی پرتو افکنده شود و جلوه های اسرائیلیات در اشعار عطار باز نموده شود. در این مقال کوتاه به آن بخش از اسرائیلیات مطرح و اثبات شده از طرف محققان و محدثان بزرگ پیرامون روایات مجعول و اسرائیلیات داستان آدم و سلیمان و نکات مهم تفسیری آن اشاره کرده و بازتاب آن در منطق الطیرعطار به عنوان مهم ترین اثرمنظوم عرفانی قرن ششم، نشان داده می شود. این مکتوب با روش پژوهشی توصیفی– تحلیلی بوده و هدف آن بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات به عنوان اندیشه های غیراسلامی به طور عام و میزان اثرپذیری آثار عطار به طور خاص می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ورود روایات مجعول به شعر شاعرانی چون عطار دلایلی داشته است؛ مهم ترین علل آن برداشت های شاعرانه آن ها ازتفاسیروروایات نادرست بوده وگاه ناآگاهانه از منابع ضعیف استفاده کرده و صرف نظر از نوع منبع و بدون توجه به اصالت حکایت و داستان، جهت تعلیم، تاویل و تفسیر آموزه های عرفانی از هر موضوعی سود جسته اند.
    کلید واژگان: عطار, اسرائیلیات, منطق الطیر, آدم, سلیمان}
    Farhad Kakarash*
    A lot of mystical poetry works especially during the sixth century have come up with various approaches. This study tries to shed light on literary and mental works in mystical order from a different view so that the manifestation of Israelites could be reflected in their works. In this short paper, that section approved by researchers and great hadith relators who commented on the forged relation of Israelites in the stories of Adam and Solomon and their echoes on Manteghul Tair, as the most important mystical poetry of the six century. This paper has used a descriptive analytic research with the purpose of studying the forged relations and Israelites as the non-Islamic beliefs in general and the level of affectedness of Attar’s works in particular. The founding of the study demonstrates that entry of forged relations into the poetry of those such as Attar comes from some evidences. The most important reason is their poetic implications on the commentaries and incorrect relations and sometimes some weak resources have been used unconsciously. Regardless of the kind of resources and the originality of relation and story, reflection and commentaries of mystical teachings on any issues have been utilized.
    Keywords: Attar, Israelites, Manteghul Tair, Adam, Solomon}
  • حسین حیدری، خدیجه کاردوست فینی
    سلیمان یکی از حکیمان و پادشاهان آرمانی یهود و یکی از پیامبران بزرگ در قرآن به شمار می رود. از نگاه متون عبری، سلیمان یکی از مقتدرترین و حکیم ترین پادشاه آرمانی منصوب از سوی خداوند بوده است. در طول حدود چهل سال حکومت (961 تا 922ق.م.) در قلمرو فرمانروایی وی آرامش و سلامت بی نظیری حاکم بود. از این رو، لقب وی ازیدیدیا (محبوب خدا) به شلومو یا سلیمان(پر از سلامتی) تغییر یافت. حتی حیوانات و نباتات نیز از این تنعم و عنایت سلیمان بهره مند بوده اند.
    این جستار، عمدتا با استناد به چند کتاب عهد قدیم و کتاب های قانونی ثانی، به تصویر سیمای سلیمان در نگاه یهودیان، با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم می پردازد.
    در مواردی، گزارش عهد قدیم درباره اوصاف و کارکرد سلیمان، با متون اسلامی سازگار نیست، برخی از مغایرت ها در این مقاله نشان داده شده است.
    کلید واژگان: سلیمان, تاریخ یهود, عهد قدیم, قرآن کریم, آرمانشهر یهودی}
    Hussein Heidari, Khadijah Kardoost Fini
    Solomon is regarded one of the ideal sages and kings of Jews and mentioned as one of the great prophets in the Quran. According to Jewish religious texts، Solomon is the most powerful and sagest ideal king appointed by God. There was unprecedented peace and health during his 40-year ruling (961-922 B. E. C) over his territory (extended from Euphrates to Egypt and Palestine). Therefore، his epithet changed from Jedidiah into Solomon (which means full of health). Even animals and plants enjoyed his prosperity and providence. Referring primarily to some books of Old Testament and deuterocanonical books (Secondary Canon Books of Bible)، the present paper explains how Solomon is perceived by Jews، using a Quranic view. In some cases، the accounts of Old Testament on Solomon''s characteristics and functions contradicts with Islamic texts، which is shown in this paper.
    Keywords: Solomon, history of Judaism, Old Testament, the Holy Quran, Jewish utopia}
  • پریسا داوری
    داستان ها همیشه ظرفیت بسیاری برای طرح مسائل حکمی و تعلیمی داشته اند و داستان پیامبران به شکل ویژه از این ویژگی برخوردار است. یکی از این داستان ها ماجرای سراسر حکمت سلیمان است. حکمت در قصه سلیمان به چند صورت قابل تامل است:1- لفظ حکمت که در داستان سلیمان صراحتا به او منسوب است؛ سخنان حکیمانه و نغز می گوید و کتاب امثال سلیمان مشحون از آن است. در قرآن نیز از علم مخصوصی که به سلیمان بخشیده شده یاد می شود.2-امثال برآمده از داستان سلیمان که شاید ساده ترین شکل حکمت در این قصه باشد.3- نکات حکمی و تعلیمی و پندآموز که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: سلیمان, حکمت, مور, باد, مرغان, هدهد, ملک, دیوان}
    P.Davari
    Stories have lots of capacity to explain wisdom anddidacticissues. Prophets’stories such as holly Soleyman especially have this capacity. The word wisdom in Soleymaon story may be considered in many ways 1-the wordHikmat thatisdirectly related to Soleyman, in the book of Torah Society as well as philosophers,who says wise speeches. The book Soleyman’s proverb also contains these speeches. In addition, in holly Quranthere is specialized science which God has given to Solomonand he is verythankful to God and considered it as a merit.2-Proverbs derived from Solomon story which is the simplest type of Hikmat. 3- Wisdom, didactic and advices points in the story which surely has lots of details. Most significant parts of Soleymanregarding didactic onesareSoleyman, wind and Ant adventure.Soleyman’s life from succession andheredity from David until his death is full of wisdom and Hikmat which in this paper has been explained and analyzed.
    Keywords: Soleymn, Hikmat, Ant, Wind, birds, Hodhod, kingdom, Divan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال