به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صلیبی ها » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سمیه کورش عبادی، مهدی انصاری*، محبوبه شرفی

    نزاریان به دلایل گوناگون مذهبی، تاریخی، سیاسی با حاکمان شام اختلافات اساسی داشته اند و قرن ششم اوج درگیری آنان با حاکمان و حامیان خلافت عباسی بوده است. این نزاعها با ورود راشدالدین سنان به عرصه سیاست بیشتر شد و در نتیجه در دوران رهبری او نزاریان به قدرتی چشم گیر و حتی بازدارنده دست یافتند، اما پس از درگذشت او و در پی قدرت گیری سلاطین ایوبی به مثابه حافظان و متحدان سنی مذهب خلافت عباسی و تسلط خلفا بر شام، نیرو و توان نظامی و راهبردی نزاریان رو به کاهش نهاد. اگر چه آنان در مقام فرقه ای مذهبی به موجودیت خود ادامه دادند، اما با روی کار آمدن ایوبیان و ممالیک به عنوان حامیان خلافت عباسی، مذهب اهل سنت، مکتب اشعری و دشمنی با فاطمیان مصر، دشمنی را متوجه نزاریان نمود. ادامه این نزاع ها، بحران های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... را به بار آورد. نزاریان که اقلیتی شیعه مذهب در جامعه اکثریت سنی بودند برای برون رفت از این بحران، تلاش های بسیاری کردند. تحقیق حاضر، مبتنی بر روش تاریخی و با استناد به شیوه کتابخانه ای با رویکرد توصیفی - تحلیلی قصد دارد به پاسخ این پرسش دست یابد که: نقش اسماعیلیان نزاری به رهبری راشدالدین سنان در مدیریت بحران های سیاسی شام در قرن مدیریت بحران های پیشآمد در شام چه بوده است؟ بررسی ها نشان داد که راشدالدین سنان سه راهبرد را در برابر تحولات سیاسی شام و مدیریت بحران های پیش روطراحی و برنامه ریزی نمود. اول مصالحه با ایوبیان برای افزایش قدرت نزاریان. دوم، تحرک بخشی داعیان در سایر بلاد اسلامی، سوم، سازماندهی مجدد فدائیان اسماعیلیه در مبارزه با مخالفین. با این اقدامات مبانی کلامی و اعتقادی نزاریان شام منسجم شد و توانستند در مقابل صلیبیون، ایوبیان و خلفای عباسی مقاومت نمایند.

    کلید واژگان: راشد الدین سنان شام, بحران های سیاسی شام, اسماعیلیان نزاری, سلاطین ایوبی, صلیبی ها, مکتب اشعری, خلفای عباسی}
    Sommayeh Koresh Ebadi, Mahdi Ansari *, Mahboubeh Sharafi

    For various reasons, the Nizaris (Arabic: النزاریون,  al-Nizāriyyūn) had fundamental differences with the rulers of Syria, and the sixth century was the peak of their conflict with the rulers and supporters of the Abbasid Caliphate. These conflicts increased with the entry of Rashid ad-Din Sinan  into the political arena, and as a result, during his leadership, the Nizarians gained impressive and even restraining power, but after his death and following the rise of the Ayyubid sultans they became the protectors and allies of the Sunni religion,the Abbasid caliphate and the control of the caliphs over the Levant decreased the military and strategic power of the NazaritesAlthough they continued to exist as a religious sect, but with the rise of the Ayyubids and Mamluks as supporters of the Abbasid Caliphate, the Sunni religion, the Ash'ari school, and enmity with the Fatimids of Egypt, turned enmity towards the Nazarites .The continuation of these conflicts brought political, social, religious, etc. crises.The Nizarians, who were a Shiite minority in the Sunni majority society, made many efforts to get out of this crisis.This research, relying on the historical method and referring to archival and library sources with a descriptive-analytical approach, aims to answer the question: What role did the Nizari Ismailis under the leadership of Rashid-uddin Sinan in the management of political crises in "Sham" (Syria).The investigations showed that the set of these factors caused the divergence and conflict of the discourse thought of the Nizarians and the Seljuks, the Abbasids and the Ayyubid rulers. In the meantime, Rashiduddin Sinan designed and planned three strategies against the political developments of "Sham". First, reconciliation with the Ayyubids to increase the power of the Nasserites. Second, the mobilization of some missionary of da’wa in other Islamic lands, third, the reorganization of Ismaili missionary of da'wa    in the fight against the opposition. With these actions, the theological and religious foundations of the Nasserites of Syria were strengthened and they were able to resist the Crusaders, Ayyubids and Abbasid caliphs.

    Keywords: Rashid Ad-Din Sinan Al-Sham, Al-Sham Political Crises, The Nizari Ismailis, Ayyubid Sultans. The Crusaders, The Ash'ari School, Abbasid Caliphs}
  • محمدرضا شهیدی پاک *

    افریقیه محل ظهور و سقوط سلسله معمر حفصیان در کره زمین دارای اهمیت ژیوپلیتیکی و ژیواکونومیکی بوده است . و گردش قدرت دران با ظهور وسقوط های تاریخ ساز همراه است .دوره باستان محل گردش قدرت روم و ایران بود و در قرون وسطی محل رفت و امد چند دولت اسلامی از جمله پیدایش و فروپاشی دولت حفصیان است که از جهات مختلف حایز اهمیت است و هنوز در دوره مدرن محل نزاع امپراطوری ها و اکنون ابرقدرت ها است . نام این منطقه با دولت حفصیان خاکریز کلیدی مدیترانه غربی برای قدرت اسلامی گره خورده است زیرا اخرین مرحله تمدن اسلامی را رقم زد . فرضیه اصلی پژوهش این است که علل اصلی انهیاردولت دیرپای حفصی ، جنگ قدرت هایی است که بدنبال تاسیس امپراطوری بودند در کنار فقدان زمینه استحکام مردمی است . سایر عوامل فرعی فروپاشی در مجموعه ای از علل داخلی و اسباب بیرونی مرتب شده است . برایند تدریجی مجموعه این علل در کنار هم زمینه های سقوط حفصیان را فراهم ساختند . علل بیرونی به خلا قدرت در مدیترانه غربی و از دست رفتن تنگه استراتژک طارق به فروپاشی دولت بنی مرین در مغرب و بنی احمر اندلس در دو سوی تنگه جبل الطارق باز می گردد و مسلمانان با انهیار قدرت بنی نصر و بنی مرین در 869ه‍، و در 898ه قدرت نفوذ بر تنگه را از دست دادند. دلیل بیرونی دیگر اغاز و شدت گرفتن رقابت دولت عثمانی و دولت های اروپایی در مدیترانه غربی است. دولت عثمانی که می خواست بر مدیترانه شرقی و عربی مسلط شود برای حفظ منافع خود در مدیترانه به ایجاد پایگاه دریایی در سواحل افریقیه روی اورد و بنادر مهم ان مانند قسطنطنیه را در 857ه، و الجزایر را در 920ه را اغا ز کرد . بدنبال فروپاشی نهایی اندلس سه امپراطوری بزرگ پرتغال،اسپانیا و خلافت عثمانی شکل گرفت که به رقابت با امپراطوری عثمانی در مدیترانه پرداختند . نصاری تحرکات زیادی در سواحل مدیترانه غربی آغاز کردند و طرابلس و بجایه را در 914 و 915 هجری اشغال کردند. رقابت ترک‌ها و نصاری برای تصرف شهرهای ساحلی شدت گرفت پیدایش حاکمیت جدیدی در نقشه جهان با کشف قاره آمریکا در آغاز قرن دهم رقم خورد و باعث تغییر اساسی در نقشه سیاسی منطقه مدیترانه غربی شد و شرایط جدید سیاسی در برابر دولت حفصیان قرار داد ..از جمله علل داخلی تزلزل در حاکمیت داخلی دولت حفصیان وضعف سلاطین است که تا زمان نخستین اشغال تونس توسط سردار عثمانی خیرالدین بار باروسا چهار سلطان حفصی از 893ه‍ تا 941ه‍ حکومت کردند. از جمله علل داخلی که همه مدیترانه بویژه افریقیه را در گیر کرد بیماریهای فراگیر است . دوران حکومت اخرین دوره و سده حکومت حفصیان با طاعون‌های فراگیر در حد فاصل سال‌های 827ه‍ تا 900ه‍ و موجی از مرگ و میر و قحط و غلای عام همراه بود و دولت حفصی را زمین گیر کرد. سلطان عثمان حفصی در سال 900ه‍ در اثر طاعون درگذشت. یکی از علل مهم داخلی عامل انارشی عرب است که پس از حکومت عثمان حفصی شدت گرفت و جانشین او، ابوعبدالله حسن بن محمد، در 932ه‌ با شورش فراگیر اعراب موجه شد شدت آزار اعراب به‌ویژه در اواخر دوره حفصی به حدی است که برخی از متون از آنها به عقرب تعبیر کرده‌اند. از جمله علل اقتصادی دخالت دولت حفصیان در تجارت داخلی و خارجی ومالیات های کمر شکن است و علت اداری سقوط انتخاب دوپایتخت و استقلال طلبی برخی نقاط مانند جربه که همگی باهم اختلاف داشتند و تصفیه خونین تشیع در اغاز خلافت حفصیان است که فتنه ها به دنبال داشت . در این ایام خلافت حفصی در گردابی از فتنه‌های داخلی و تهاجم خارجی دول اروپایی و دزدان دریایی وابسته به آنها گرفتار آمده بود. خاصه آنکه دعوت حسن از نصاری موجی از اختلاف بین بزرگان حفصی و مردم که با حمایت رهبران صوفی، پرچم جنگ و مقاومت در برابر نصاری را برافراشته بودند، پدید آورد. از سوی دیگر، احمد پسر حسن والی عناب نیز، به دلیل مخالفت با عملکرد پدرش در همکاری با نصاری، تونس را اشغال کرد و حسن را دستگیر و به خواسته گروه زیادی از مردم که خواستار اعدام او بودند، گردن نهاد. تمایل به نصاری و دور شدن از عقاید موحدین و طمع مسیحیان به تنصیر دولت حفصیان از زمینه های سقوط است. به طور اجمالی خیانت نیروی مغربی که به اندازه توطیه نصار ا و یهود بود را نباید در سقوط حفصیان نادیده گرفت . احمد از شورش اعراب که همچنان به غارت و تباهی مشغول بودند، رنج می‌برد و با خزانه خالی کاری از دست او ساخته نبود.پس با فتوای جهاد علمای دینی بر علیه اعراب، سپاه خاصی به نام زمازمیه جهت سرکوب آنها تشکیل داد. سرانجام خلا قدرت در تونس موجبات اقدامات دولت اسانیا خلافت عثمانی برای تصرف تونس شد .پژوهش حاضر تحریر مجدد تحقیقات مولف در مورد دولت حفصیان و علل فروپاشی ان ها است .ضربه نهایی که به تونس وارد شد از سوی دو امپراطوری بود که مردم و بزرگان با اختلاف باهم چشم همکاری از هریک از ان ها داشتند اما ان دو به تناوب تونس را کوبیدند و چنان ضعیف شد که در دامن عثمانی سقوط کرد .

    کلید واژگان: حفصیان, علل بیرونی و درونی سقوط, اعراب, عثمانی, صلیبی اروپا, چبل الطارق, زمازمیه, خیانت یهود}

    Africa, the birthplace and fall of the long life Hafsi ds dynasty on Earth, has been of geopolitical and geoeconomic importance. The rotation of power in there is associated with the rise and fall of history. The ancient period was the turning point of power in Rome and Iran, and in the Middle Ages was the place of movement of several Islamic states, including the rise and fall of the Hafsids state, which is important in many ways. The modern era is the scene of conflict between empires and now superpowers. The name of this region is tied to the Hafsids government, a key embankment of the western Mediterranean for Islamic power, because it marked the last stage of Islamic civilization. The main hypothesis of the research is that the main causes of the long-standing Hafsids state are the war of the powers that be, which sought to establish an empire, along with the lack of popular solidarity, Other sub-factors of decay are arranged in a set of internal causes and external causes. Gradually, the combination of these causes together provided the grounds for the fall of the Hafsiads state . External causes go back to the power vacuum in the Western Mediterranean and the loss of the strategic Strait of Tariq. Marinds state in 869 AH, and the fall of Granada in 898 AH lost their power to penetrate the strait. Another external reason is the beginning and intensification of competition between the Ottoman government and European governments in the Western Mediterranean, The Ottoman caliph and government, which ruled the western Mediterranean, established a naval base off the coast of Ifriqyah to protect its interests in the Mediterranean, capturing important ports such as Tunisia in 857 AH and Algeria in 920 AH. Following the eventual collapse of Andalusia, the three great empires of Portugal and Spain were formed, competing with the Ottoman Empire in the Mediterranean. The Christians started many movements on the western Mediterranean coasts and occupied Tripoli and Bijaya in 914 and 915 AH. The rivalry between the Turks and the Christians for the conquest of the coastal cities intensified. The emergence of a new sovereignty on the world map coincided with the discovery of the Americas at the beginning of the tenth century, Among the internal causes of instability in the internal sovereignty of the Hafsids government are the weakness of the kings who ruled the four Hafsids king from 893 AH to 941 AH until the first occupation of Tunisia by the Ottoman general Khair al-Din Bar Barusa. Pervasive diseases are among the internal causes that have plagued all of the Mediterranean, especially Ifriqyah . The last period of the Hafsids rule was accompanied by widespread plagues between the years 827 AH and 900 AH, and a wave of death, famine, and general famine, and toppled the Hafsids government. King Osman Hafsi died in the year 900 AH due to the plague. One of the important internal causes is the Arab anarchist factor, After the rule of Uthman, Hafsids king intensified and his successor, Abu Abdullah Hassan ibn Muhammad, was justified by a widespread Arab revolt in 932 AH. Among the economic reasons is the involvement of the Hafsids government in domestic and foreign trade and back-breaking taxes, In those days, the Hafsids caliphate was caught in a whirlwind of internal sedition and foreign aggression by European states and their affiliated pirates. In particular, Hassan's invitation to the Christians sparked a wave of differences between the Hafsi elders and the people, who, with the support of Sufids leaders, raised the banner of war and resistance against the Christians. On the other hand, Ahmed, the son of Hassan, the governor of Anaabah city , occupied Tunisia because of his father's opposition to his cooperation with the Christians, and arrested Hassan and beheaded him at the request of a large group of people who wanted him executed. The tendency to convert to Christianity and to turn away from the beliefs of the monotheists and the greed of the Christians to punish the Hafsian government are the grounds for the fall. In short, the betrayal of the Moroccan force, which was as big as the conspiracy of the Christians and the Jews, should not be ignored in the fall of Hafsids, Ahmed suffered from the Arab uprising, which was still looting and destruction, and he did not do anything with an empty treasury. Eventually, the power vacuum in Tunisia led to the Ottoman Assyrian government's efforts to occupy Tunisia. The present study rewrites the author's research on the Hafsids government and the causes of their collapse. The differences were eye-opening from each other, but the two alternately beat Tunisia and became so weak that it fell into the hands of the Ottomans.

    Keywords: External, Internal Causes of the Fall, Arabs, Ottomans, European Crusaders, Gibraltar, Jewish betrayal}
  • ابراهیم باوفا
    ابوالعباس احمدبن مستضئی، ملقب به الناصرلدین الله که دوران حکومت وی از همه خلفای عباسی طولانی تر بود، در مناسبات سیاسی کوشش کرد که شوکت دیرین خلافت را همچون روزگار نخست آن بازگرداند. کشاکش ها و منازعات جانشینی میان سلاجقه از یک سو و توسعه طلبی حکومت خوارزمشاهیان و اصطکاک آنان با حکومت غوریان از سوی دیگر، فرصت طلایی را برای تحقق آرزوی خلیفه به منظور افزایش مقام خلافت به عنوان عالی ترین منصب دیپلماسی درجهان اسلام فراهم کرد. او با تشکیل زنجیر اتحاد با زنگیان و ایوبیان در مصر و شام علیه دشمنی مشترک، یعنی صلیبی ها توانست ضمن استقرار نفوذ خلافت در آن ممالک از آنان چون سد دفاعی در برابر مهاجمان صلیبی استفاده کند. در این مقاله، نویسنده کوشیده است که پس از ارزیابی حیات مذهبی و علمی الناصر، مجموعه مناسبات سیاسی او را در دوران خلافت چهل و هفت ساله اش با دودمان های شرق عالم اسلام مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: الناصرلدین الله, سلاجقه, خوارزمشاهیان, غوریان, اسماعیلیه, ایوبیان, صلیبی ها, مناسبات سیاسی}
    Ebrahim Bavafa
    Abol Abbas Ahmad Ibn Mostafe,titular to Al-Naser Le-dine Allah, that this age was longer than all of the Abbasian prelates, he takes a lot of effort about political relations that requisition the fore past grandeur caliphate like to the first period. The straggle succession between seljuks off and the expansionist Kharazm Shahian government and has some controversies those with Ghorian government beside, creation the best opportunity for realize wishing prelate for raise the caliphate sinker to topic the best diplomacy position in Islamic world. He unites Zangain and Ayyobian against the joint enemy, crusades, in the Egypt, he can establish the caliphate in those realms and use them like an apologetic block to aggressive crusades. In the article, writer tries, after valuating religious and scientific life's Naser, studies his actions during his forty seven years caliphate in western Islamic realms.
    Keywords: Al, Naser Le, dine Allah, Seljuks, Kharazm Shahian, Ghorain, ayyobian, crusades}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال