به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ظهور » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • حمیدرضا خادمی*، رضا حصاری

    بحث و بررسی پیرامون مقولات و اقسام آن همواره از جمله مباحث حائز اهمیت در میان مسائل فلسفی محسوب می گردد. مقوله کیف یکی از این مقولات ده گانه است. این مقوله مشتمل بر اقسام مختلفی است که کیف محسوس یکی از انواع آن به شمار می رود. نور، از جمله کیفیات محسوسی است که ملاصدرا سعی در تبیین آن دارد. به جهت تبیین این مهم، پس از توضیح معنای لفظی این مفهوم، در بیان نسبتی که میان نور و رنگ وجود دارد، تلاش کرده و آن را عین ظهور و آشکاری می داند. گرچه وی در بیان این موضوع از مطالب مشابه فخررازی در المباحث المشرقیه متاثر است، اما در عین حال دیدگاه خاص خود دراین باره را که مغایر با رویکرد فخر است، تبیین نموده است. صدرالمتالهین نور را موجودی ابداعی دانسته که ماده در قیام آن به جاعل شرط نیست و در عین حال، نور محسوس را به معنای نحوه وجود جوهر جسمانی ای که نزد نفس حاضر است، می داند. این مقاله با بهره گیری از روش تحلیلی- تطبیقی، برآنست که ابتدا رویکرد ملاصدرا توضیح داده شود، سپس با بیان اشکلات وارد شده، در دفاع از رویکرد وی بکوشد

    کلید واژگان: نور, ظهور, رنگ, جسم, ملاصدرا}
    Hamidreza Khademi *, Reza Hesari

    Discussing and examining categories and their types is always considered as one of the most important topics among philosophical issues. Bag category is one of these ten categories. This category includes different types, of which the tangible bag is one of its types. Light is one of the perceptible qualities that Mullasadra tries to explain.In order to explain this importance, after explaining the literal meaning of this concept, he tried to express the relationship that exists between light and color and considers it to be the same as emergence and revelation. Although he is influenced by Fakhrazi's similar content in Al-Mabahari al-Mashrekhiya in expressing this issue, at the same time, he has explained his own point of view on this matter, which is contrary to Fakhr's approach.Community Verified icoh.Sadr al-Mutalahin considers light to be a creative entity whose material is not a condition for its creation, and at the same time, he considers tangible light to mean the existence of a physical essence that is present to the soul. Using the analytical-comparative method, this article aims to first explain the approach of Mullasadra, then try to defend his approach by stating the flaws.

    Keywords: Light, Emergence, Color, Body, Mollasadra}
  • محمد باغگلی، محمد شهبازیان*

    «فلسطین» دارای جایگاه ویژه ای در متون کهن تاریخی ومقدس ادیان است و در گزارش های مرتبط با فتن و ملاحم نیز بسیار از آن یاد شده است. «طوفان الاقصی» بهانه ای گردید تا افزون بر نگاه های سیاسی و انسان دوستانه، نگرش آخرالزمانی در میان متدینان پدید آید و آنان به تحلیل آیات و روایات مرتبط با این منطقه بپردازند. در این میان، آیاتی از سوره إسراء در افساد بنی اسرائیل و مجازات آنان، ادعای ورود ایرانیان در سرزمین فلسطین در آستانه ظهور و گزارشی منقول از امیرالمومنین؟ع؟ با محتوای ورود مردمانی از مشرق زمین به فلسطین برای نابود کردن اسرائیل، بیش از موارد دیگر مورد توجه سخنرانان مذهبی و علاقه مندان به تطبیق گرایی قرارگرفت. این پژوهش تلاش دارد با روش «توصیفی_تحلیلی»، تحریف های صورت گرفته در بهره گیری از آیه مذکور و گزارش های پیش گفته را روشن و غیر مستند بودن نگرش تطبیق گرایانه به مسئله فلسطین و مغایرت آن با تحلیل مبتنی بر سنت های الاهی را ارائه کند. نتیجه این پژوهش، آن که آیات سوره اسراء و روایات مذکور، ارتباطی میان آزادی فلسطین و ظهور را ثابت نمی کند و مسئله فلسطین همانند دیگر مباحث مرتبط با زمینه سازی ظهور باید بر مبنای سنت ها و قواعد الاهی تحلیل گردد.

    کلید واژگان: آخرالزمان, فلسطین, سنت های الاهی, تحریف, ظهور}
    Mohammad Shahbaziyan *, Mohammad Baghgoli

    Palestine" holds a special place in ancient historical texts and sacred religions, and it has been mentioned extensively in reports related to unrest and upheavals. The "Al-Aqsa Storm" has provided a pretext for end-time views to emerge among religious scholars, in addition to political and humanistic perspectives, prompting them to analyze verses and narratives related to this region. Among these, verses from Surah Al-Isra regarding the corruption of the Children of Israel and their punishment, the claim of the Iranians' entry into the land of Palestine on the verge of the appearance, and a report attributed to the Commander of the Faithful with the content of the entry of people from the East to Palestine to destroy Israel have garnered more attention than other matters among religious speakers and those interested in comparativism. This research seeks to clarify the distortions that have taken place in the use of the mentioned verse and previous reports with the "descriptive-analytical" method, illuminating the non-documentary aspect of the reconciliatory approach to the Palestinian issue and its inconsistency with an analysis based on divine traditions. The conclusion of this research is that the verses of Surah Al-Isra and the mentioned narrations do not prove a connection between the liberation of Palestine and the appearance, and the issue of Palestine, like other topics related to the groundwork for the appearance, should be analyzed based on traditions and divine rules.

    Keywords: End Times, Palestine, Divine Traditions, Distortion, Appearance}
  • منصور نیک پناه
    نگرش امیدوارانه به آینده در تمدن های جاودان دنیا، اصلی مهم تلقی می شود. در مکتب اسلام نیز این نظریه از ابتدا به عنوان اصل پذیرفته شده است. از آن جا که ادبیات و شعر فارسی گنجینه فرهنگ و ارزش های این سرزمین هستند، چنین دیدگاهی را در خود منعکس کرده اند. این مقاله بر آن است تا با بررسی رباعیات دهه هشتاد که مفاهیم انقلاب و جنگ به کمال در آن ها به پختگی رسیده اند، نگرش به آینده را با مفاهیم و مضامین آخرالزمانی بررسی کند. برای رسیدن به این هدف، سروده های رباعی سرایان معروف که در این دهه به سرایش اشعار پرداخته اند، بررسی و تحلیل می شود. با بررسی های انجام شده مشخص گردید که موضوع کربلا و شهادت امام حسین‰ به عنوان محرک این انقلاب، بلکه جهان تشیع و ظهور امام عصرf و تلاش برای بسترسازی ظهور به عنوان چشم انداز امید آفرین از بن مایه های پر بسامد رباعیات این دوره تلقی می شوند. این پژوهش از نوع توصیفی _ تحلیلی و با روش کتابخانه ای انجام پذیرفته است.
    کلید واژگان: رباعی, دهه هشتاد, عاشورا, ظهور, شهادت, انتظار}
    Manṣūr Nīk-Panāh
    A hopeful attitude towards the future is considered an important principle in the eternal civilizations of the world.  In the Islamic school, this theory has been accepted as a principle since the beginning. Since Persian literature and poetry are the treasure of the culture and values of this land, they have reflected such a view. This article aims to examine the attitude towards the future with apocalyptic concepts and themes by examining the quatrains of the eighties decade, when the concepts of revolution and war have matured to perfection. To achieve this goal, the quatrains of famous poets who wrote poems in this decade are analyzed. Through the investigations, it was determined that the issue of Karbala and the martyrdom of Imam Hussein was the driving force of this revolution, but also the world of Shiism and the rise of the Imam of the Age and the attempt to create a platform for rise as a hopeful prospect are among the frequent motifs of the quatrains of this are considered period.  This research is descriptive and analytical and has been carried out with a library method.
    Keywords: quatrain, eighties decade, ʿᾹshūra, appearance, Martyrdom, (Intiẓār) awaiting}
  • مرتضی حسن پور
    در زمینه سازی ظهور، «ایثار» و «جهاد» نقش اساسی دارند. این دو عنصر در فرهنگ انتظار و روایات مهدویت مورد تاکید قرار گرفته اند. ایثار و جهاد در مکتب شهید سلیمانی نیز برگرفته از فرهنگ ناب شیعی است؛ که در پرتو حکومت ولایت فقیه، نایب عام امام عصرf و اعتقاد به آن، در این زمینه اقداماتی بسیار مهم را انجام داد. با کنکاش در روایات مهدوی، ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور، شاخص هایی دارند. ایثار مال، از خودگذشتگی و بذل جان، مقدم داشتن خواسته های ولی، مطیع محض ولایت بودن، مقاومت و هجرت؛ از جمله شاخصه های فرهنگ انتظار است که در مکتب شهید سلیمانی نیز دیده می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی، در صدد بررسی شاخصه های ایثار و جهاد زمینه ساز ظهور در فرهنگ انتظار و مکتب شهید سلیمانی است.
    کلید واژگان: انتظار, زمینه سازی, مکتب شهید سلیمانی, جهاد, ایثار, ظهور}
    Murtiḍā Ḥasan-Pour
    Martyrdom and Jihad play a fundamental role in paving the way for the appearance of Imam Mahdi. These two elements are emphasized in the culture of the Awaiting and traditions of Mahdism in Hadith-sources. Martyrdom and Jihad in the school of Martyr Soleimani is also derived from pure Shiite culture; that in the light of the rule of Wilāyat al-Faqīh as the general vicegerent of Imam Mahdi and his belief in it, he took very important measures in this field. By delving into the Mahdavi Hadiths, martyrdom and Jihad, which are the foundation of the Appearance, have indicators. Sacrifice of wealth, self-sacrifice and sacrifice of life, prioritizing the wishes of the guardian, being purely obedient to the guardianship, resistance and emigration; It is one of the characteristics of the culture of expectation, which can also be seen in the school of martyr Soleimani.The present article, through a descriptive-analytical method, aims to investigate the characteristics of sacrifice and jihad that are the basis for the emergence in the culture of expectation and the school of Martyr Soleimani.
    Keywords: the Awaiting, paving the way, school of Martyr Soleimani, Jihad, self-sacrifice, the appearance}
  • حسن زرنوشه فراهانی*، حامد مصطفوی فرد

    در منابع حدیثی شیعه با دو دسته از روایات، در باب زمان ظهور امام دوازدهم (ع) مواجه هستیم؛ دسته ای از آن ها، زمانی را برای ظهور تعیین کرده و دسته ای دیگر، تعیین زمان برای ظهور را دروغ دانسته اند. در مقاله ای به زبان عربی با عنوان «تعارض دلالات المرویات عند الرافضه؛ الامامه انموذجا» نوشته ی «فواز بن احمدبن علی رضوان» با تمسک به همین روایات، ادعا شده که روایات شیعی در باب امامت، متعارض و غیر قابل جمع اند و لذا اصل امامت، محل تردید و تشکیک است. پژوهش حاضر، با هدف پاسخ به بخشی از شبهات مقاله ی مذکور در خصوص وقت ظهور امام دوازدهم (ع) و با استفاده از روش «توصیف و تحلیل»، ابتدا ادعای مطرح شده را ذیل دو دسته ی کلی روایات دال بر تعیین وقت ظهور (شامل چهار روایت) و روایات دال بر دروغ بودن تعیین وقت ظهور (شامل سه روایت) دسته بندی و گزارش نموده، سپس با بررسی سند و متن تک تک روایات، چنین نتیجه می گیرد که گرچه در دسته اول، دو روایت صحیح السند در کنار دو روایت ضعیف السند وجود دارد، اما مضمون قابل پذیرش آن ها، دلالتی بر تعیین زمان ظهور امام دوازدهم (ع) پس از غیبت کبری ندارد. در مقابل، روایات دسته دوم از لحاظ سندی، موثق و معتبر هستند و از لحاظ دلالی نیز بر تکذیب تعیین کنندگان وقت ظهور صراحت دارند. بنابراین با جمع عرفی میان دو دسته روایت، تعارض ادعا شده برطرف می شود.

    کلید واژگان: امام دوازدهم, ظهور, توقیت, فواز بن احمدبن علی رضوان, رفع تعارض روایات}
    Hassan Zarnooshe Farahani *, Hamed Mostafavifard

    In the Shia hadith sources, we are faced with two types of hadiths about the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.). Some of them have set a time for the appearance and another group has considered the time of the appearance to be a lie. Adducing these traditions, an Arabic article entitled "The connotations of the narratives of the Shiites reject the Imamate as a model" written by Fawaz bin Ahmed bin Ali Ridwan has claimed that the Shiite hadiths regarding Imamate are contradictory and irreconcilable. Therefore, the principle of Imamate is a place of doubt. Using the descriptive-analytical method, the present research aims to answer the questions of the mentioned article about the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.), first, classified and reported the claims made under two general categories of hadiths indicating the time of appearance (including four hadiths) and hadiths indicating that the time of appearance was false (including three hadiths), then, by examining the chain of transmission and the content of each hadith, it concludes that although in the first category, there are two authentic hadiths along with two weak hadiths, their acceptable content does not indicate the time of the appearance of the twelfth Imam (a.s.) after the great absence. In return, the hadiths of the second category are reliable and authentic in terms of documents, and in terms of brokers, they are clear about the denial of those who determine the time of appearance. Therefore, the alleged conflict is resolved by combining the two categories of narrations.

    Keywords: The Twelfth Imam, Appearance, Make Time, Fawaz Bin Ahmed Bin Ali Radwan, Resolving The Conflict Of Hadiths}
  • مرتضی پهلوانی، فاطمه رضایی*، مهدی عبداللهی پور، روح الله جهانگیری مقدم

    دعای ندبه از دعاهای مشهور با موضوع استغاثه از آخرین منجی عالم بشریت است. ادله ای را که بر نقش انسان ها در فرهنگ مهدوی اقامه شده در آیاتی از قرآن و ادعیه آمده است. ندبه و استغاثه از امام عصر(عج) در این دعا به جملات و کلماتی از قرآن اشاره شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی و بر مبنای آموزه های قرآنی در دعای ندبه، به تبیین شاخصه های بعد کنشی فرهنگ زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) پرداخته است. نتایج به دست آمده از پژوهش بدین قرار است: 1. محتوای دعای ندبه در قالب چهار فراز «حمد و صلوات»، «ثنای برقضاء»، «تاریخ از آغاز تا تکامل» و «استغاثه و طلب» و با بیان مطالبی فصیح، حماسی و عاطفی، به تاریخ رنج نامه شیعه می پردازد و در فراق امام زمان(عج)، می تواند تنبه افراد در راستای اصلاح اوضاع اجتماعی و مبارزه با ظلم و فساد را برانگیزد و زمینه ساز ظهور آن حضرت باشد؛ 2. دعای ندبه، لزوم وجود رهبر الهی برای جامعه اسلامی و لزوم نجات انسان از سرگردانی و ظلالت باکمک رهبر الهی و فراموشی احکام الهی را شاخصه های بعد کنشی فرهنگ ظهور می داند؛ 3. عوامل زمینه سازی ظهور، مسیله شناخت امام زمان(عج)، شناخت وظایف و عمل به آن و مطیع امر بودن و فداکاری است.

    کلید واژگان: دعای ندبه, زمینه سازی, ظهور, امام زمان(عج)}
    morteza pahlaviani, fatemeh rezaii *, mahdi abdollahipour, Ruhollah Jahangiri

    Nadba prayer is one of the famous prayers with the theme of supplication from the last savior of mankind. The evidences about the role of humans in the Mahdavi culture are given in verses from the Quran and supplications. In this prayer, sentences and words from the Qur'an are mentioned. The current research, with descriptive-analytical method and based on the Quranic teachings in Nadba prayer, has explained the indicators of the cultural dimension of the emergence of Imam Zaman (A.S.). The results obtained from the research are as follows: 1. The content of Nadba prayer in the form of four verses "Praise and Blessings", "Thanai Barqaza", "History from the beginning to evolution" and "Istghasha and Taalab" and by expressing eloquent, epic content. and emotional, it deals with the history of the Shia struggle and in the departure of Imam Zaman (peace be upon him), it can provoke the punishment of people in the direction of reforming the social situation and fighting against oppression and corruption, and it can be the basis for the emergence of that Imam; 2. Nadba's prayer considers the need for a divine leader for the Islamic society and the need to save people from wandering and darkness with the help of the divine leader and forgetting the divine commandments as indicators of the active dimension of the emerging culture; 3. The factors that create the background for the appearance are the issue of knowing the Imam of the Time (AS), knowing the duties and acting on them, and being obedient and sacrificing.

    Keywords: Nadba prayer, grounding, emergence, Imam Zaman (A.S.)}
  • علی طاهری دهنوی*، سید مجتبی جلالی

    بداء ، ظهور و تغییر یافتن آن چیزی است که بر اساس عوامل قضای مشروط الهی مورد تقدیر قرار گرفته است. بداء از معتقدات شیعیان است که در پرتو آن، قدرت مطلق خدای تعالی قابل اثبات و از مباحث مهم عصر حاضر است. مسیله پژوهش، تحلیل روایات علایم حتمی ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه و وقوع بداء در آن هاست که به روش توصیفی _ تحلیلی صورت پذیرفته است. در روایات متعدد نشانه های حتمی و غیرحتمی ظهور حضرت حجت عج الله تعالی فرجه ذکر شده است که از نشانه های حتمی به: صیحه آسمانی ، خروج سفیانی ، خروج یمانی ، قتل نفس زکیه و خسف بیداء اشاره شده است. یافته های پژوهش بیانگر آنند با توجه به بررسی سندی و دلالت روایات موجود در حتمیت علایم ظهور ، ممکن است که در خصوص ضعف سندی و ناتمام بودن دلالت آن ها و بالتبع تقسیم بندی علایم به حتمی و غیرحتمی، مناقشه صورت گرفته و ارتباط لازم و ملزومی میان روایات مدعی حتمی بودن آن و زمان ظهور زیر سوال برود؛ پس این احتمال مطرح می شود که از روایات موجود در باب حتمیت نشانه های ظهور ، لزوم تحقق این علایم از جانب خداوند قابل اصطیاد نبوده و چون محتوم شدن امور به اراده الهی است ، امکان وقوع بداء وجود داشته باشد. در نتیجه با قطع نظر از التزام به عدم رخداد بداء در اصل وقوع نشانه های حتمی ، می توان به امکان بداء در برخی جزییات و ویژگی های آن ، اشاره کرد.

    کلید واژگان: امام زمان(عج), بداء, علائم حتمی, ظهور, اراده الهی}
    Ali Taheridehnavi *, Sayyed Mojtaba Jalali

    Bada is the emergence and change of that which has been appreciated based on the factors of God's conditional judgment. The problem of the research is the analysis of the narratives of the sure signs of the emergence of Imam Zaman (AS) and the occurrence of evil in them, which was done in a descriptive-analytical way. In many hadiths, certain and non-certain signs of the appearance of Hazrat Hojjat (AS) have been mentioned. Asemani's cry, Sufyan's exodus, Yamani's exodus, Zakia's suicide and Khasf Bida's are mentioned. The findings of the research show that according to the examination of the documents and implications of the existing traditions regarding the certainty of signs of emergence, it is possible that there is a dispute regarding the weakness of documentation and the incompleteness of their implications and the division of signs into certain and non-certain, and the relationship between the traditions claiming its certainty and the time of appearance. The sub-question of the river; Therefore, it is possible to raise the possibility that from the existing narrations about the certainty of the signs of emergence, the necessity of the fulfillment of these signs by God could not be found, and since things are inevitable by God's will, there is a possibility of bada, as a result, by ignoring the commitment to Non-occurrence of Bada in the principle of the occurrence of certain signs, we can refer to the possibility of Bada in some details and its characteristics.

    Keywords: Imam of the time (pbuh), Bada, certain signs, emergence, Divine Will}
  • مسعود عطارمنش*

    با توجه به فاصله زمانی بسیاری که بین زمان صدور آیات و روایات و زمان رسیدن آن به دوره کنونی وجود دارد، احتمالاتی همچون پدیده نقل، از بین رفتن قراین عمومی، تغییر فضای صدور حدیث و... رخ نموده و احتمال تغییر ظهور متون دینی را نمایان می سازد. اندیشمندان علوم اسلامی برای حل مشکل تغییر ظهور الفاظ، بر اصل «اصاله الثبات» تکیه نموده اند تا از این راه پایداری آن را اثبات نمایند؛ آنان برای اعتبار اصل مزبور، به نکاتی همچون سیره عقلا، استصحاب و اموری دیگر استناد نموده اند. به نظر می رسد مستندات ارایه شده برای اصاله الثبات، فاقد نصاب حجیت بوده و با تکیه بر قواعد نخستین، نمی توان به ظواهر متون دینی استناد جست، اما به نظر می رسد بتوان با تکیه بر دلیل ثانوی انسداد صغیر، ظن به ظهور زمان صدور را معتبر دانست و در پرتوی آن، اعتبار متون دینی را احیا نمود؛ خواه موافق اصاله الثبات باشد و خواه مخالف آن.

    کلید واژگان: اصاله الثبات, اصل عدم نقل, استصحاب قهقرا, ظهور, انسداد}
  • محمد غلامی *

    گردآوری روایات در مورد مهدویت همیشه مورد توجه بوده است. احادیث قضاوت حضرت مهدیf و بررسی قاضیان عصر ظهور نیز از این قاعده خارج نیست. با توجه به آموزه های دینی در پرتو دولت مهدوی، یکی از آرزوهای دیرینه بشر، یعنی اجرای عدالت، محقق می شود. در سیستم قضایی عدالت محور مهدوی، کسی نمی تواند از قانون فرار کند. اما در قضاوت های معمول فعلی، امکان خطا وجود دارد. به نظر می رسد بین نظام های سیاسی پیش از ظهور و نظام مهدوی تفاوت هایی وجود داشته باشد.در این نوشتار، با استفاده از روایات، ویژگی های قضاوت مهدوی و قاضیان عصر ظهور استخراج شده تا صحت و سقم آن بررسی شود. این مقاله نیل به چنین هدفی را با روش توصیفی-تحلیلی دنبال می کند. از نتایج این نوشتار، تبیین ویژگی های قضایی در دولت مهدوی، مانند «نظام قضایی شایسته سالار»، «قضاوت بدون شاهد» و «توسعه اطلاعات در دولت مهدوی» است. برای این مهم در آن روزگار، حضرت مهدیf از افرادی چون حضرت عیسیj و صالحان استفاده می کند.

    کلید واژگان: مهدویت, روایات, عدالت, ظهور, قضاوت مهدوی}
    Muhammad Gholāmi*

    Humans have long sought to implement justice in all its dimensions, and of course this has not been achieved hundred percent. However, it is hoped that this wish will be realized according to the religious texts in the government of Imam Mahdi. This is a topic that has been addressed by researchers; however, the final part of the features of Mahdavi's judgment has been neglected. Therefore, we are faced with this question: "What are the basic characteristics of judicial justice from the perspective of Islam and in the government of Imam Mahdi?" It seems that these features have fundamental differences in both quantitative and qualitative aspects in the emerging political systems and in the Mahdavi system. The purpose of this article is to show the necessity of achieving judicial justice in the Mahdavi government in the light of the investigating of its judicial characteristics. This article pursues such a goal with a descriptive-analytical method. From the results of this article, there is an explanation of judicial features in the Mahdavi government, such as "meritorious judicial system", "judgment without witnesses" and "information development in the Mahdavi government", which are implemented by Imam Mahdi, Prophet Jesus and pious judges.

    Keywords: Mahdism, Advent, Mahdavi judgment}
  • علی اکبر دهقانی اشکذری*، حسن رضایی صرمی، مسیح بروجردی

    ظهور سخن، کارآمدترین منبع دریافت اهداف گوینده شمرده می شود که خود در سایه قراین لفظی و غیر لفظی حاکم بر واژگان پدید می آید. سیاق از اثرگذارترین قراین غیر لفظی است که گونه های فراوانی دارد. سیاق مقابله، گونه ای از این دست است که هویتی نزدیک به وحدت سیاق دارد و بر پایه تقابل و رویارویی، ظهورساز است و به استناد دلایل حجیت ظهورات، معتبر و متبع است. ویژگی تقابل، مقتضی وحدت و گسست میان طرفین تقابل است و بسته به رابطه نسبی میان آن دو متغیر است. پیدایش سیاق مقابله نوعا به مقام بیان منوط نیست؛ هرچند در مواردی این وابستگی وجود دارد. سیاق مقابله در بازشناسی معانی واژگان، ویژگی های مورد نظر گوینده در معنا، معنای لغوی واژه، نفی قیود محتمل و حتی شناخت نسخه صحیح، بسیار کارآمد است. گونه های سیاق مقابله متنوع است و شیوه های شایع آن در ساختار توصیف به غیر، غایت، تقسیم، بدل و مبدل و عطف نمایان می شود. برخی از انواع سیاق پوشیده است و از جامعیت و گستره ای برخوردار است که فهم و برداشت از طیف گسترده ای از روایات معصومین  و سخنان فقیهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

    کلید واژگان: قرینه, سیاق, سیاق مقابله, ظهور, اتحاد, تقابل}
  • سید علی کاظمی شیخ شبانی *

    یکی از ارکان مباحث مهدویت، «غیبت» و از مهم ترین مولفه های غیبت، «چرایی» آن است. لذا نتیجه فهم دقیق چرایی غیبت، حرکت و جهت گیری صحیح در جهت رفع آن و زمینه سازی برای ظهور می باشد. یکی از علل غیبت امام دوازدهم که کم تر مورد توجه قرار گرفته، کمبود یار است. با توجه به این که این یاران - با ویژگی های بیان شده در روایات- باید در میان همین مردمان باشند، درک میزان اثرگذاری آن ها اولا، در وقوع غیبت و ثانیا، در تحقق ظهور حضرت، باعث حرکت، پویایی و ایفای نقش پیروان راستین در رفع غیبت و شکل گیری فرایند ظهور خواهد شد.این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی، بعد از بیان این دو پیش فرض: 1. زمان مند بودن غیبت؛ 2. شاخصه شناسی و تفکیک میان علت، حکمت و غایت غیبت؛ به بررسی روایات ائمهD در این زمینه پرداخته است. آنچه تحلیل روایات موجود در این زمینه به دست می دهد؛ این است که غیبت امام دوازدهمf دلایلی دارد و یکی از مهم ترین علل به وجود آمدن غیبت را می توان کوتاهی مردم و بالطبع، نبود یاران خاص برای حضرت دانست که این مهم، کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: غیبت, یاران امام زمان, علل غیبت, ظهور}
    Sayyid Ali Kāẓimi*

    One of the pillars of Mahdism's discussion is "Occultation" and the most important components of the occultation is "the reason of its occurance". Therefore, the result of a precise understanding of the reason for the occultation, correct orientation and movement in order to solve it and lay the groundwork for the appearance. One of the reasons behind the disappearance of the twelfth Imam, which has received less attention, is the lack of enough companions. Considering that these companions - with the characteristics stated in the Hadiths - must be among the people of the time, understanding the extent of the influence of their readiness, firstly, in the occurrence of the occultation and secondly, in the realization of the Imam's appearance, causes movement, dynamism and the role of the real followers in the removal of occultation and the formation of the advent process.This research with a descriptive-analytical method, considering these two presuppositions: 1. The temporal nature of the occultation, 2. Characterization and separation between the cause, wisdom and purpose of the occultation, it has investigated the traditions of Imams in this field. What the analysis of existing narratives in this field yields, is that there are reasons for the occultation of the twelfth Imam, and one of the most important reasons for the Imam's disappearance can be found out in an important point as the lack of proper and enough helpers.

    Keywords: the Occultation, companions of Imam Mahdi, reasons behind the disappearance}
  • فاطمه الیاسری

    «انتظار» پدیده ای است که دارای نقش کارکردی و کنشگری در حیات انسان است. بر خلاف دیدگاه رایج که انتظار را امری مذموم و غیرمطلوب می داند، منتظر با استمرار غیبت، از نعمت انتظار برای تکامل نفس خویش و به تبع آن زمینه سازی اجتماعی ظهور تا تحقق حکومت جهانی کمک می طلبد. تبیین دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی، به عنوان یکی از مراجع تقلید شیعه و از صاحب نظران برتر حوزه مهدویت در خصوص کارکردهای اجتماعی انتظار اهمیت دو چندانی می یاید. به عقیده ایشان، انتظار، ضامن بقای جامعه شیعی و ممهد تحقق حکومت عدل جهانی است. این نوشته با تحلیل کارکردهای اجتماعی انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی نگاشته شده است. برخی از کارکردهای اجتماعی انتظار، مانند تحقق عدالت اجتماعی در جامعه، منع از هرگونه عقبگرد به سوی فرهنگ جاهلیت، مقاومت و پایداری در برابر رهبری فاسد و مبارزه با انواع انحراف ها؛ از جمله نتایج مهم این پژوهش است. این نوشتار به روش کتابخانه ای گردآوری و در حوزه اندیشه ورزی به شیوه توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است.

    کلید واژگان: کارکردهای اجتماعی, انتظار, ظهور, آیت الله صافی گلپایگانی}
    Fāṭimah Alyāseri *

    "Intiẓār" (Awaiting the advent of Imam Mahdi) is a phenomenon with a functional and active role in human life. Contrary to the current view that considers Intiẓār as a reprehensible and undesirable thing, the Muntaẓir one, who is expectant and prepared for the advent of Imam Mahdi, during the continuation of the Imam’s occultation, seeks help from the blessing of Intiẓār for self-refinement and, accordingly, the social foundation of the appearance of the Imam until the realization of world government. To clarify the view of Ayatollah Ṣāfi Golpāyegāni, as one of the religious authorities of Shia and one of the best experts in the field of Mahdism and social functions of Intiẓār, is of double importance. According to him, Intiẓār is the guarantor of the survival of the Shiite society and the realization of the rule of global justice. This article is written to analyze the social functions of waiting in the thoughts of Ayatollah Ṣāfi Golpāyegāni. Some of the important results of this research about the social functions of Intiẓār, are as follows: realizing social justice in the society, preventing any regression towards the culture of Ignorance, resistance and stability against corrupt leadership, and fighting against all kinds of deviations. This article has been compiled in a library method and written in a descriptive-analytical way.

    Keywords: social functions, Intiẓār, advent of the Imam, Ayatollah Ṣāfi Golpāyegāni}
  • کوکب دارابی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی

    توحید و معاد و نسبت میان آن ها از مباحثی است که ملاصدرا بسیار به آن ها توجه داشته است. شناخت توحید صدرایی بدون توجه به معاد ملاصدرا امر مشکلی است بی تردید  بر اساس مبانی ملاصدرا مانند اصالت وجود، وحدت شخصی وجود، تفسیر علیت به تجلی، بساطت وجود و مساوقت وجود با کمالات، توحید و نسبت آن با معاد تفاوت های اساسی با حکمت های پیشین خواهد داشت. ملاصدرا همان طور که هدف از آفرینش یعنی نزول از وحدت به کثرت را ظهور توحید می داند، هدف معاد یعنی صعود کثرت به وحدت را نیز، ظهور و تفصیل توحید بیان می کند. باید توجه داشت توحید اولی و توحید ثانوی وجود ندارد چرا که توحید امر ثابتی است و تنها علم و معرفت انسان در حال تغییر می باشد و موجودات در نهایت نیز موصوف به عدم فی ذاته خواهند شد چنان که در ابتدا چنین هستند، فقط در نهایت به این امر معرفت پیدا خواهند کرد که هویت حقیقی شان همان عین الربط و عین الفقر بودن است. همه موجودات از عقول تا اسفل السافلین چون فطرت دارند، معاد دارند و مبدا هر شیء بعینه غایت و معاد آن هست. به عبارت دیگر توحید از لوازم وجود موجودات بلکه عین وجود و عین فطرت آن هاست که نهایتا همه به همان فطرت توحیدی برمی گردند.

    کلید واژگان: توحید, معاد, آفرینش, ظهور, تفصیل, ملاصدرا}
    Kokab Darabi, Seyyed Morteza Hosseini Shahroudi

    Monotheism and resurrection and the relationship between them are among the topics that Mulla Sadra has paid much attention to. Understanding Sadrachr('39')s monotheism without considering Mulla Sadrachr('39')s resurrection is a difficult matter. It will have previous wisdoms. Just as Mulla Sadra states the purpose of creation, that is, the descent from unity to plurality, the emergence of monotheism, so the purpose of the resurrection, that is, the ascent of multiplicity to unity, states the emergence and elaboration of monotheism. It should be noted that there is no primary monotheism and no secondary monotheism, because monotheism is a fixed thing, and only human science and knowledge are changing, and beings will eventually be described as non-existent, as they are in the beginning, only Eventually they will come to realize that their true identity is the same as being the same as being the same as being poor. All beings, from the intellects to the lower worlds, because they have nature, have a resurrection, and the origin of every thing is its specific end and resurrection. In other words, monotheism is one of the necessities of the existence of beings, but also the very existence and the very nature of them, which ultimately all return to the same monotheistic nature.

    Keywords: Monotheism, resurrection, creation, emergence, elaboration, Mulla Sadra}
  • حامد دژآباد*، حامد ابراهیم زاده، مهدیه ملک نیا
    مسیله مهدویت یکی از پر اهمیت ترین مسایل اسلامی است که به فراخور اهمیت آن اهل بیت؟عهم؟ توصیه ها و بایدها و نبایدهای فراوانی را به اصحاب خود و همچنین شیعیان عصر غیبت گوشزد کرده اند. یکی از مهم ترین این امور مسیله«استعجال در ظهور» است که طبق فرمایش امامان باعث هلاکت شخص عجول می شود. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن واکاوی معنای واژه عجله و استعجال و اثبات این که این واژه فی نفسه بار معنایی منفی نداشته بلکه به فراخور متعلق خود معنای پسندیده یا ناپسند می پذیرد، به بررسی روایات نکوهش استعجال در ظهور پرداخته و مراد ایشان از استعجال نکوهیده را استعجال در امر ظهور«قبل از رسیدن به بلوغ و رشد کافی» دانسته و استعجال در زمینه سازی ظهور و رساندن این امر به بلوغ مورد نظر خدای تعالی را امری نیکو و پسندیده که مورد خواست اهل بیت؟عهم؟ نیز می باشد معرفی می نماید.
    کلید واژگان: مهدویت, ظهور, استعجال, بلوغ فکری, امام زمان}
    Hamed Dejabad *, Hamed Ebrahimzadeh, Mahdiah Maleknia
    The issue of Mahdaviat is one of the most important Islamic issues, and because of its importance, the Ahl al-Bayt (peace be upon them) have warned their companions and the Shiites of the Age of Occultism. One of the most important of these issues is the issue of "hasty appearance" which, according to Imams, causes the death of a person who is hasty. In this research, we analyzed the meaning of the word haste and haste and proved that this word does not have a negative meaning but accepts a favorable or unfavorable meaning depending on its relative, and investigated the narrations of condemnation of haste in the emergence and We have considered haste in the matter of emergence "before reaching maturity and sufficient growth",Therefore, we have considered the haste in creating the foundation for the emergence and bringing this matter to the maturity desired by God Almighty as a good and desirable thing that is also desired by the Ahl al-Bayt (peace be upon them).
    Keywords: Mahdaviat, emergence, immediacy, intellectual maturity, Imam Zaman}
  • علی جعفر زاده، محمود ملکی راد *

    در مجامع روایی امامیه، روایاتی وجود دارد که هرگونه قیام و نهضت و جنبش قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را ممنوع دانسته و پرچم برافراشته شده را مظهر طاغوت و حکومت برآمده از آن را غیر مشروع می دانند. وجود چنین روایاتی موجب شده تا عده ای با تمسک به این روایات، هرگونه قیام و نهضت را قبل از ظهور ممنوع و منهی دانسته و آنها را محکوم کنند. در حالیکه این قبیل از روایات با دستورات کلی دین اسلام در تشویق به مبارزه با ظلم و ستم، امر به معروف و نهی از منکر و... تعارض دارند؛ بدین جهت ضروری است این سنخ از روایات در بوته نقد و بررسی قرار گرفته و تحلیل شوند. بر این اساس در این مقاله ابتدا روایاتی که هرگونه قیام و انقلاب در عصر غیبت را نهی کرده اند جمع آوری و در سه گروه کلی دسته بندی شده اند و در نهایت با روش توصیفی و تحلیلی و با تاکید بر آموزه های علم رجال، مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گرفته اند؛ و به این نتیجه رسیده است که از طرفی بیشتر این روایات از نظر سند دارای اشکال بوده و به اصطلاح ضعف سندی دارند؛ و از طرف دیگر از نظر دلالت به گونه ای هستند که یا به دوره ای خاص اشاره دارند و ناظر به شرایط تاریخی ویژه اند و یا ناظر به شخصیت قیام کننده اند که با انگیزه های شخصی برای رسیدن به مطامع خودش پرچم مبارزه را بلند نموده است. بدین جهت هرگز نمی توان از این دسته از روایات نهی از قیام را به طور کلی و به نحو مطلق نتیجه گرفت و هرگونه قیام و نهضت در عصر غیبت را محکوم نمود و مورد نهی قرار داد.

    کلید واژگان: نقد, تحلیل, روایات, قیام, غیبت, ظهور}
    Ali Jafarzadeh, Mahmoud Maleki Rad*

    In Imamiyyah tradition gatherings, there are traditions that prohibit any uprising and movement before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him) and consider the raised flag as a manifestation of tyranny and the government arising from it as illegitimate. The existence of such narrations has caused some people, by adhering to these narrations, to consider any uprising and movement as forbidden and prohibited before the appearance and condemn them. While these kinds of narrations conflict with the general instructions of Islam in encouraging the fight against oppression, enjoining good and forbidding evil, etc.; For this reason, it is necessary to review and analyze this series of traditions. Based on this, in this article, first of all, the traditions that forbade any uprising and revolution in the era of occultism were collected and categorized into three general groups, and finally, they were analyzed with a descriptive and analytical method and with an emphasis on the teachings of Islamic science. have taken; And it has come to the conclusion that on the one hand, most of these hadiths have problems in terms of the chain of transmission and have a so-called weak chain of transmission; And on the other hand, in terms of implication, they either refer to a specific period and refer to special historical conditions, or they refer to the personality of the rebel who raised the flag of struggle with personal motives to achieve his own goals. For this reason, it is never possible to conclude from this group of narrations the prohibition of uprising in general and in an absolute way, and condemn and prohibit any uprising and movement in the age of occultation.

    Keywords: criticism, analysis, narrations, uprising, absence, emergence}
  • حسین الهی نژاد*

    ظهور از جمله مباحث مهم مهدویت است که دو نوع مسایل درونی و بیرونی دارد. مسایل درونی به بحث ماهیت ظهور مرتبط است و مسایل بیرونی به مباحث پیرامونی ظهور همچون شرایط ظهور، کارکرد ظهور، گستره ظهور و نقش مردم در ظهور می پردازد. نویسنده در این نوشتار دو مسیله، یعنی شرایط ظهور و نقش مردم در تحقق آن را با نگرش توصیفی و تحلیلی بررسی می کند. شرایط ظهور با تحقق سه اراده یعنی اراده الهی، اراده امام و اراده بشر شکل گرفته و رخداد ظهور، فرع بر تحقق آنها می باشد. اراده الهی، علت فاعلی است و دو اراده امام و بشر نقش علت معده را برعهده دارند. ازآنجا که سه اراده فوق به عنوان شرایط ظهور شناخته می شوند، تحقق آنها به صورت عام مجموعی، نویدبخش تحقق ظهور است. مشکل اصلی که این تحقیق در پی پاسخ به آن می باشد، جداس ساختن اراده بشر از منظومه شرایط ظهور و بی تاثیر تلقی کردن نقش مردم در فرایند ظهور است. بدون شک اگر این مشکل بدون پاسخ بماند و نقش مردم در رخداد ظهور بی تاثیر و بی خاصیت برشمرده شود، احساس یاس و نامیدی، ایستایی و خمودی بر مردم چیره می گردد.

    کلید واژگان: ظهور, شرایط ظهور, آمادگی مردم, شرط لازم, شرط کافی, علت تامه}
    Hossein Elahinezhad *

    Reappearance (ẓuhūr) is one of the important topics of Mahdism, which consists of two types of issues: internal and external. Internal issues are related to the notion of the nature of reappearance, and external issues deal with the peripheral issues of reappearance, such as the conditions of reappearance, the function of reappearance, the scope of reappearance, and the role of people in reappearance. In this article, the author examines two issues, namely the conditions of reappearance and the role of people in its fulfillment, with a descriptive and analytical approach.The conditions of reappearance are formed by the fulfillment of three wills, namely, the will of God, the will of the Imam, and the will of mankind, and the occurrence of the reappearance is dependent upon their fulfillment. God's will is the efficient cause (‘llat-i fā‘lī) and the two wills of the Imam and mankind play the role for the preparing cause (‘llat-i mu‘idda). Since the above three wills are known as the conditions of reappearance, their fulfillment in a collective general way is propitious of the realization of reappearance. The main problem that this research seeks to answer is separating human will from the system of reappearance conditions and considering the role of people as ineffective in the reappearance process. Undoubtedly, if this problem remains unanswered and the role of people in the event of reappearance is considered ineffective and insignificant, the feeling of despair, hopelessness, stagnation and impassivity will prevail over people.

    Keywords: reappearance, reappearance conditions, people's readiness, necessary condition, sufficient condition, perfect}
  • مرتضی عبدی چاری*، فاطمه اردشیری، سیده مریم قاسمیان

    این مقاله در صدد واکاوی اوصاف و ویژگی های انسان‎های منتظر در مکتب شهید قاسم سلیمانی است. روش جمع آوری داده ها، کتابخانه ای و روش پردازش در متن توصیفی- تحلیلی است. با بررسی اجمالی ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) در روایات؛ مواردی همچون ایمان قوی، شجاعت، ساده زیستی، محبت به مستضعفان و سختگیری بر کافران، تهذیب نفس و اصلاح فردی، معرفت به امام زمان(عج)، تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت(ع)، انتظار فرج و احساس حضور در برابر امام به دست می آید. این ویژگی ها در تمام ابعاد زندگی با برکت سردار شهید قاسم سلیمانی به‎وضوح دیده می شود. یافته های مقاله حاکی از آن است که سردار سلیمانی، نماد منتظر شجاعی است که در عصر ما می تواند الگوی مناسبی برای همه، به‏خصوص جوانانی باشد که دوست دارند صفات منتظر واقعی را ببینند. حتی اگر بخواهند الگویی از منتظر واقعی را برای ادامه زندگی خود در نظر بگیرند، به زندگی سردار سلیمانی، توجه کنند و همانند ایشان در مسیر آمادگی خود و جامعه برای ظهور امام زمان در جهات درونی و بیرونی بکوشند.

    کلید واژگان: ظهور, منتظر, ایمان, شجاعت, مکتب سلیمانی}
    Morteza ˈAbdī Chāri*, Faṭimah Ardeshīri, Sayyidah Maryam Qāsemyān

    The present article,by the descriptive-analytical method,usinglibrary resources,attempts to analyze the features,characteristicsof the expectant people in the school of thought of martyr QāsimSoleimani. With a brief review of the characteristics of thecompanions of Imam Mahdi in Hadiths,will be obtained some itemssuch as strong faith,courage,simplicity,love for the oppressed andstrictness with oppressors,self-purification,personal reform,proper knowledge about the Imam of the Time,holding firmly to therope of the Ahl al-Bayt (pbut),Awating the deliverance,and thefeeling of being in the presence of the Imam. These characteristics canbe clearly seen in all aspects of the life martyr Soleimani. Accordingto this article,Genaral Soleimani is a symbol of a brave Awaitingindividual,who in our era can be a good exemplar for everyone,especially young people who like to know the qualities of a realexpectant one. Even if they want to consider a model of real expectantone in their lives,it would be better to pay attention to martyrSoleimani’s life,and try to prepare themselves,their society for the appearance of Imam Mahdi (pbuh), both internally and externally aspects.

    Keywords: appearance, Awaiting, faith, courage, Soleimani school ofthought}
  • منصور نیک پناه

    ادبیات داستانی بهترین محمل برای بیان و انتقال ارزش های جامعه است. از این رو برای رصد نمودن میزان ساری و جاری بودن یک اندیشه فرهنگی در بین آحاد مردم بهترین دستاویز، مطالعه و بررسی ادبیات داستانی آن قوم است. توجه به آخرالزمان و اتقاقاتی که در آن دوران رقم می خورد، از قبیل: ظهور و قیام امام زمان(ع) و شخصیت هایی همچون دجال، یمانی، نفس زکیه، و حوادثی که در عصر ظهور پیش می آید، می تواند بیانگر رواج تفکر انتظار و بسترسازی برای ظهور منجی باشد. در این مقاله، نویسنده به بررسی این مفاهیم در ادبیات داستانی معاصر پرداخته است. این بررسی برش تاریخی بعد از مشروطه تا دوران جنگ را در بر گرفته است. این پژوهش که به امهات آثار ادبیات داستانی دوران معاصر پرداخته است، با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی به نقد و بررسی موضوعات مدنظر پرداخته است. نتایج تحلیل و بررسی این آثار بیانگر خاموشی و فراموشی داستان نویسان از بسترسازی جامعه جهت ظهور ولی عصر (عج) است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, حضرت مهدی (عج), ظهور, دجال}
    Mansoor Nik Panah

    Fiction is the best medium for expressing and transmitting the values of society. Therefore, in order to observe the extent of Sari and the current of a cultural thought among individuals, the best excuse is to study and study the fictional literature of that people. Attention to the apocalypse and the events that take place in that period, such as: the emergence and uprising of the Imam of the time and personalities such as the Antichrist, Yemeni, Nafs Zakia, ... and events that occur in the age of emergence, can indicate the prevalence of waiting and bedding To be the savior. In this article, the author examines these concepts in contemporary fiction. This study covers the historical section from the post-constitutional period to the time of the war. This research, which deals with the works of contemporary fiction literature, has critiqued and examined the issues by means of descriptive content analysis. The results of analysis and study of these works indicate the silence and forgetfulness of storytellers from the bedrock of society for the emergence of the Guardian of the Age.

    Keywords: Fiction, Hazrat Mahdi (as), Advent, antichrist}
  • فاطمه جعفرزاده شهربابکی *

    هدف پژوهش حاضر بررسی بازتاب مهدویت و فرهنگ ظهور در کتب درسی است.روش پژوهش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای است.از آنجایی که بحث مهدویت و ظهور نقش تربیتی در زندگی انسان ایفا می کند پرداختن بدان در قالب آموزش امری ضروری است. با توجه به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش به مقوله مهدویت اشاره های مستقیم زیادی شده و یکی از اهداف و آرمان های مهم کشور جمهوری اسلامی ایران رسیدن به جامعه عدل مهدوی است،به نظر میرسد با توجه به اینکه کتاب درسی در نظام آموزشی کشور محوری و مهم است باید به این موضوع در کتابهای درسی اهمیت بیشتری داده و مورد تاکید باشد و روح کلی حاکم بر کتاب دینی و یا حتی برخی کتب دیگر را تشکیل بدهد.بازتاب مهدویت و فرهنگ ظهور در کتب درسی سبب پرورش روحیه اعتقاد پذیری و نهادینه شدن آن در زندگی دانش آموزان و حرکت به سوی تربیت مهدوی است.

    کلید واژگان: مهدویت, فرهنگ, ظهور, کتب درسی}
  • علی عباسی*، جلال حیدری

    تبیین «نحوه پیدایش کثرت در عالم از مبدا هستی و رابطه کثرت و وحدت» از دغدغه های فیلسوفان و از جمله چالشی ترین مباحث در مکاتب فلسفی بوده و تفسیرها و تبیین های متفاوتی از آن ارایه شده. ملاصدرا در نحوه صدور و واقعیت کثرت، دیدگاه خاصی دارد. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، بر این فرض استوار است که کثرت و وحدت در اندیشه ملاصدرا ، به گونهای متفاوت از بسیاری از حکما ارایه شده است. ملاصدرا ارتباط حقایق عینی و وجودی با حق تعالی را با کلید واژه های متفاوتی همچون علیت، تشان و تجلی تبیین نموده است. هدف اساسی این تحقیق، تبیین صحیح نظام صدور و ترسیم تلاش های ملاصدرا در تبیین این مهم در ارایه صحیح جهان شناسی برآمده از اندیشه های اوست. تبیین معناشناختی کثرت عالم و نحوه پیدایش آن از مبدا هستی از نظر ملاصدرا، از جمله نتایج و یافته های این پژوهش محسوب می شود. ملاصدرا دارای دو دیدگاه است که در یک امتداد هستند. در دیدگاه اول، از راه تشکیک وجود «عقل اول» را صادر اولی می داند که مجرای بقیه صوادر و کثرات است و در دیدگاه نهایی خود، همگام با وحدت شخصی عرفا، همه ماسوی الله را نمود و مظهر حق تعالی می داند که از او در یک مرتبه متجلی گردیده و آن وجود منبسط و نفس رحمانی است و همه ماسوی را در بر می گیرد. با این تفاوت که این مظهریت در نزد ملاصدرا، قوی تر و نزد عرفا ضعیف تر و ظلی تر است.

    کلید واژگان: صدور کثرت از وحدت, صادر نخستین, قاعده الواحد, ظهور, تشان و تجلی}
    Ali Abbasi *, Jalal Heydari

    The explanation how plurality of the world is issued from One Origin and the relation between plurality and unity have been one of the most challenging concerns of philosophers who proposed various explanations in their different schools of thought. Mulla Sadra has suggested his own particular viewpoint, too.     Having applied an analytic-descriptive method, the authors based their research on the assumption that Mulla Sadra’s explanation about the issue is different from that of many other philosophers. Mulla Sadra has explained the relation of concrete realities to Allah almighty through different keywords such as causality, manifestation, and modes (tasha’un). Their main aim is to draw a correct picture of issuance and to illustrate Mulla Sadra’s efforts in the course of his correct world-view based on his thoughts. The semantic explanation of plurality of the world from One Origin is one of findings of this paper.     Mulla Sadra has come up with two views standing in one line. In his first view and through the theory of gradation, Mulla Sadra considers the First Intellect as the first issued entity as the channel for other issued plurality. In his second and last view and along with mystics’ personal unity, he regards all other than Allah as the theophany from Him they are manifested all at once and that is the eExpanded eExistence and Breath of Clemency including all else than Him. Mulla Sadra, however, differs from mystics in that such theophany is stronger with Mulla Sadra but weaker and more shadowy with mystics.

    Keywords: the issuance of plurality from unity, the first issued entity, the rule of al-Wahid, theophany, mode, manifestation, Mulla Sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال