به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه حسن زاده آملی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدجواد رودگر

    انسان کامل نقش محوری در حدوث و بقای عالم وجود و استکمال نوعی آن از آغاز تا انجام هستی دارد و صاحب ولایت مطلقه و واسطه فیض در قوس نزول و صعود است. بدین سان اهل معرفت حقیقت محمدیه(ص) را «ام الاسماء» و «ام الاعیان» نامیده اند. شناخت همه جانبه انسان کامل از خاتم الانبیاء (مظهر ختم ولایت کلی بالاصاله) تا خاتم الاوصیاء (جلوه خاتم ولایت کلی به تبعیت) به قدر طاقت بشری امری مهم در نیل به مقام خلافت الهی و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حمل بار امانت خدای سبحان و وصول به مقام ولایت الهیه به شمار می آید. علامه حسن زاده آملی انسان کامل را به صورت جمع سالم نقل، عقل و کشف و به روش ترکیبی قرآن، برهان و عرفان مورد تحقیق و تدقیق قرار داده و بر این باور است که: 1. هرچه از دریای عالم غیب روانه می شود تا به ساحل وجود برسد، صورت آن بر دل انسان کامل پیدا می شود و وی از آن حال خبر دارد و درواقع قلب او مجلای اراده حق تعالی و مجرای فیض ربوبی است. 2. انسان واقعی و حقیقی در عرف عرفان، کسی است که به فعلیت رسیده است و اگرچه این استعداد نوعی در همه آدمیان تعبیه شده و راه رسیدن به ولایت الهیه به روی همگان باز است، در واقعیت همگان بدان دست نمی یابند. بنابراین: 1. انسان در عرف عرفان، انسان به کمال رسیده و فعلیت یافته است. 2. انسان کامل خلیفه الله است و در نظام هستی، هم «خلیفه مطلق» وجود دارد و هم «خلیفه مقید». «خلیفه مطلق» انسان کامل است؛ زیرا متخلق به تمام اسما و صفات الهی است. «خلیفه مقید» هم کسی است که بعضی از اسماء الهیه را در خود دارا بوده و نشان دهنده حق متعال از شیونی خاص و محدود است. 3. عالم ماده امکان استعدادی دارد و موجود مادی توانایی تکامل تدریجی خروج از مرتبه نازله به سوی مرتبه کامله (یعنی از نقص به کمال و از قوه محض به سوی کمال مطلق) را داراست. 4. انسان در سیر تکاملی خود، قابلیت آن را دارد که به مرتبه «عقل مستفاد» دست یابد. بدین روی انسان کامل صاحب «مرتبه قلب» است که از منظر حکیمان همان مرتبه «عقل مستفاد» است.

    کلید واژگان: انسان کامل, انسان عرفانی, خلافت الهی, ولایت الهیه, اسم جامع, صاحب مرتبه قلب و عقل مستفاد, علامه حسن زاده آملی}

    The perfect man has a pivotal role in the creation and the permanence of the world of existence and its perfection from the beginning to the end of existence. He enjoys absolute authority and is the mediator of grace in the arc of descent and ascent. In this way, the people of knowledge have called the Mohammadan truth as "Umm al-Asma" and "Umm al-A'yan". A comprehensive knowledge of perfect man, from the Seal of the Prophets (the manifestation of the end of general guardianship by principle) to the seal of the guardianship (the manifestation of the end of general guardianship of obedience) is important to the extend of man’s understanding in attaining the position of divine caliphate. It is an unavoidable necessity for carrying the burden of God's trust and reaching the position of divine guardianship. Allameh Hassanzadeh Amuli investigated perfect man in the form of a sound combination of transmission, reason and discovery on the one hand, and the Qur'an, proof and mysticism on the other hand. He believes that: 1. Everything that flows from the sea of the unseen world to the shore of existence is found in the heart of a perfect man, and he knows about it; in fact, his heart is the locus of the Almighty's Will and the channel of God's grace. 2. In mysticism, a true and real man is a person who has reached actuality, and although this kind of talent is embedded in all people, and the way to reach the Divine Authority is open to everyone, in reality, not everyone can achieve it. Therefore: 1. In mysticism, man is the one who has reached perfection in actualization. 2. The perfect man is the caliph of Allah; in the system of existence, there are two caliphs: "absolute caliph" and "bound caliph". "Absolute caliph" is the perfect man, because he is created with all the names and attributes of God. "Bound caliph" is a person who has some of the divine names and manifests the supreme God in some specific and limited states. 3. The world of matter has the possibility of talent, and the materialistic being has the ability to gradually evolve from the lower order to the perfect order (that is, from imperfection to perfection and from pure power to absolute perfection). 4. In the course of his evolution, man has the ability to reach the level of "acquired intellect". Thus, perfect man has the "level of the heart", which from the point of view theosophy, is the same level as the "acquired intellect".

  • سید صدرالدین شریعتی، روح الله حسن زاده*، سعید بهشتی، احمد سلحشوری

    هدف، بررسی مبانی انسان شناختی علامه حسن زاده آملی واصول تربیت اجتماعی منتج از آن با استفاده از الگوی فرانکنا است. در این روش، با ترکیب گزاره های توصیفی مبانی انسان شناختی و گزاره های تجویزی ناظر به هدف تربیت اجتماعی، می توان به گزاره های تجویزی مربوط به اصول تربیت اجتماعی دست یافت. نتایج نشان داد مبانی عمده انسان شناختی علامه عبارتند از: اصالت فردواجتماع؛ وجود تفاوت های فردی درعین برابری انسانها؛ قدرت اندیشه ورزی درانسان؛ گرایش نوعدوستی ومهربانی درانسان؛ فطرت عدالتخواهی درانسان؛ آزادی، اراده و اختیار درانسان. براساس مبانی فوق، اصول تربیت اجتماعی شامل: «باید به تاثیر متقابل فردو اجتماع بریکدیگر توجه شود»؛ «باید به تفاوتهای فردی توجه شود»؛ «باید قوای عقلانی انسان پرورش یابد»؛ «باید جامعه عقلانی انسانی ایجاد شود»؛ «باید به تاثیر متقابل علم وعمل توجه شود»؛ «باید با فطرت نوعدوستی و مهربانی بامردم رفتارشود»؛ «باید به دیگران احترام گذاشته واز آنها قدردانی نمود»؛ «باید بایکدیگر تعاون وهمکاری نمود»؛ «باید باارحام، صله داشت»؛ «باید عدالت طلب بود وبا ظلم وستم مبارزه نمود»؛ «باید درزندگی اعتدال داشت»؛ «باید انسان آزاده پرورش داد»؛ «باید مسیولیت پذیر بود»؛ «باید به عدم طفره (تدریجی بودن) درتربیت اجتماعی توجه نمود» می باشد.

    کلید واژگان: علامه حسن زاده آملی, مبانی انسان شناختی, اصول تربیت اجتماعی}
    Seyed Sadruddin Shariati, Rohollah Hasanzadeh *, Saeed Beheshti, Ahmad Salahshoor

    The aim is to study the anthropological foundations of Allameh Hassanzadeh Amoli and the principles of social education resulting from it using the Franken model. In this method, by combining descriptive propositions of anthropological principles and prescriptive propositions related to the purpose of social education, prescriptive propositions related to the principles of social education can be achieved. The results showed that the main anthropological foundations of Allameh are: the originality of the individual and society; Existence of individual differences in the equality of human beings; The power of thinking in man; Tendency to altruism and kindness in human beings; The nature of justice in man; Freedom, will and authority in man. Based on the above principles, the principles of social education include: "We must pay attention to the interaction of Fordo community with each other"; "Individual differences must be taken into account"; "Man's intellectual powers must be nurtured"; "A rational human society must be created"; "The interaction between science and practice must be taken into account"; "People should be treated with the nature of altruism and kindness"; "Others should be respected and appreciated"; "We must cooperate with each other"; "Must be reconciled with mercy"; "We must seek justice and fight against oppression"; "There must be moderation in life"; "A free man must be raised"; "You have to be responsible"; "It is necessary to pay attention to the lack of evasion (being gradual) in social education."

    Keywords: Allameh Hassanzadeh Amoli, Anthropological Foundations, Principles of social education}
  • قاسم بهلول زاده*
    تبحر علامه حسن زاده آملی در حل مناقشات علمی و تجمیع نظرات مکاتب علمی در مسیر نیل به حقیقت، می تواند کمک بسزایی در فهم و تفسیر صحیح از اصالت وجود و معنای اعتباریت ماهیت و امتداد آن در عصر حاضر داشته باشد. نوشته حاضر با واکاوی آثار علامه به روشی توصیفی تحلیلی، علاوه بر تنظیم مقدمات مهم در فهم معنای اعتباریت و اسناد وجود به ماهیت، دو جمع را برای معنای موجود بودن و موجود نبودن ماهیت قابل طرح می داند: در جمع اول، اسناد موجودیت به ماهیت به واسطه در عروض و حکم به نبودن به سبب صحت سلب از آن است؛ در جمع دوم، ماهیت به حسب وجود رابطی یا همان ربطی معدوم و به حسب وجود رابط، یعنی مفاد کان ناقصه، موجود است. در پایان نیز در ضمن دو نکته اساسی، به توضیح وجود مجازی ماهیت یا همان حکم عرفانی آن، از دیدگاه استاد حسن زاده آملی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, وجود مجازی ماهیت, علامه حسن زاده آملی}
    Ghasem Bohloulzadeh *
    Allameh Hassan-zada’s skill in resolving scientific disputes and reconciling the views of scientific schools in the way to achieve truth can assist us greatly in understanding and rightly interpreting the principality of existence and the meaning of conventionality of quiddity and its extension in the present time. The present article explores Allameh’s works in a descriptive-analytical way, adjust the important preliminaries in understanding the meaning of conventionality and predication of existence on quiddity, and regards two overall meaning for existence and non-existence of nature. First, predicating existence on quiddity is through medium of accidents and judging non-existence due to the rightness of its negation. Second, quiddity is non-existence in terms of relational existence, and is existent in terms of the existence of relation, i.e. the imperfect ‘to be’ (kāna nāqiṣa). Finally, we have explained the figurative existence of quiddity or its mystical judgment in Allameh Hassan-zada’s view.
    Keywords: principality of existence, conventionality of quiddity, figurative existence of quiddity, Allameh Hassan-zada Amoli}
  • شهریار غفاری*، سوسن کشاورز، سعید بهشتی، رمضان برخورداری، عبدالله صلواتی
    نگارندگان این جستار، با تاکید بر اینکه قرایت رایج از حکمت متعالیه، روایت سفر نفس از خلق به حق است روایت نهایی را روایتی مطابق با سفر از حق به خلق معرفی می کنند. برای تدارک این روایت، به روش توصیفی - استنباطی، نشان داده می شود که روایت دوم که در آثار خود ملاصدرا به صورت ضمنی وجود دارد، در اندیشه علامه حسن زاده در «معرفت نفس» با صراحت بیشتری دنبال می شود، به نحوی که می توان معرفت نفس علامه حسن زاده را تداوم و تکمیل قرایت متاخر ملاصدرا از حکمت متعالیه دانست.  تحلیلها و استنباطها از معرفت نفس علامه حسن زاده، نگارندگان را به پنج اصل فلسفی هدایت کرده که عبارتند از وحدت شخصی وجود، روحانیه السوس بودن نفس، حرکت حبی، انتشای ادراکات، اتحاد اندکاکی؛ که به ترتیب جانشین اصول پیشین می شوند. مجموعه این اصول و روایت مبتنی بر آنها، ما را به تصویری از نفس انسانی می رساند که با تصویر اشتدادی کاملا متفاوت است. «نظریه انکشاف» عهده دار تبیین این تصویر است. این مقاله در مقام تبیین مبانی فلسفی نظریه انکشاف ارایه می شود و پیگیری مدعا و محتوای اصلی این نظریه، به عنوان نظریه ای در انسان شناسی فلسفی، و مولفه های وجودی نفس در آن را به پژوهش های بعدی موکول می کند.
    کلید واژگان: نظریه انکشاف, حکمت متعالیه, معرفت نفس, وحدت شخصی وجود, علامه حسن زاده آملی}
    Shahryar Ghaffari *, Susan Keshavarz, Saeed Beheshti, Ramazan Barkhordari, Abdullah Salavati
    The present authors hold that the current interpretation of transcendental wisdom denotes the journey of the soul from the creation toward the truth while in the later interpretation the reverse is the case for the souls’ journey from the truth toward the creation. To this aim, a descriptive-inferential method is used which shows the later interpretation beyond doubt, the one which is implied in Mulla Sadra but it is presented more explicitly in the thoughts of Hassanzadeh Amoli on self-knowledge. Thus, it can be postulated that Amoli’s thought is the continuation and implementation of the later interpretation of Sadraic thought about transcendental wisdom. Analyses and inferences from self-knowledge in Amoli’s view has resulted in five philosophical principles which are personal unity of being, spiritual subsistence of the soul, and motion of love and creation of perception and unity by inclusion. These principles provide an image of human soul which is different from that of the intensified soul and is depicted by the theory of Discoverance.  The current research is a philosophical explanation of the underpinnings of the theory.
    Keywords: Theory of Discoverance, transcendental wisdom, Self-knowledge, Personal Unity of Being, Hassanzadeh Amoli}
  • سید صدرالدین شریعتی، روح الله حسن زاده*، سعید بهشتی، احمد سلحشور

    هدف پژوهش حاضر، استنتاج اصول وروش های تربیت اجتماعی ازدیدگاه انسانشناختی علامه بااستفاده ازروش استنتاجی فرانکنا ازکتابهای انسانشناختی ایشان است. پارادایم تحقیق، کیفی و نوع آن کاربردی است. نتایج نشان داد اصول تربیت اجتماعی ایشان عبارتنداز: تاثیر متقابل فردواجتماع بریکدیگر؛ وجود تفاوتهای فردی درانسانها؛ پرورش قوای عقلانی انسان؛ ایجاد جامعه عقلانی انسانی؛ تاثیر متقابل علم وعمل بریکدیگر؛ نوعدوستی ومهربانی بامردم؛ تکریم انسانها؛ تعاون وهمکاری بایکدیگر؛ صله ارحام؛ عدالت طلبی ومبارزه باظلم وستم؛ اعتدال؛ آزادی واختیار(پرورش انسان آزاده)؛ مسیولیت پذیری؛ عدم طفره. روش های تربیت اجتماعی نیز عبارتنداز: دوری ازافراد طالح وپیوستن به افراد صالح؛ توجه به وسع وتوانایی انسانها؛ پیروی ازدستورات قرآن وایمه (پیاده کردن قرآن درزندگی)؛ استفاده ازعلوم وتجربیات؛ تطهیرقوه خیال؛ استفاده ازاساتید ومربیان خبره؛ الگوبرداری وتبعیت ازالگوی انسان کامل؛ تعلیم وتادیب؛ بهره گیری ازعلم نافع وعمل صالح؛ محبت ونیکی بامردم؛ تواضع وفروتنی باهمه مردم؛ احترام وقدرشناسی ازمردم؛ مشارکت بایکدیگر؛ رسیدگی به خویشان و نزدیکان؛ خودمعیاری؛ اقتصاد ومیانه روی درزندگی؛ بکارگیری دین درشناخت آزادی حقیقی؛ مخالفت باهوای نفس؛ انجام درست وظایف؛ تدریجی بودن تربیت اجتماعی؛ غنیمت شمردن زمان.

    کلید واژگان: مبانی انسان شناختی, علامه حسن زاده آملی, تربیت اجتماعی}
    Seyed Sadr Al-Din Shariati, Rohollah Hasanzadeh *, Saeed Beheshti, Ahmad Salahshoor

    The aim of the present study is to deduce the principles and methods of social education from Allameh's anthropological point of view using Frankenna's inferential method. The paradigm of research is qualitative and its type is practical and the research question is the inference of the principles and methods of social education from the anthropological foundations of Allameh using Frankenna's inferential method from his anthropological books. The results showed that the principles of their social education are: the interaction of individuals and society with each other; Existence of individual differences in human beings; Cultivating human intellectual powers; Creating a rational human society; The interaction of science and practice with each other; Altruism and kindness to people; Honoring human beings; Cooperation with each other; Seeking justice; Moderation; Freedom; responsibility; No evasion. Methods of social education also include: staying away from talented people and joining competent people; Attention to the breadth and ability of human beings; Following the instructions of the Qur'an; Use of science and experience; Purification of imagination; Use of experienced professors and trainers; Following the model of a perfect human being; Education and discipline; Utilizing beneficial knowledge and righteous action; Love and kindness to the people; Humility and humility with all people; Respect and appreciation of the people; Partnership with each other; Caring for relatives and friends; Self-standard; Economy and moderation in life; Applying religion to the knowledge of true freedom; Opposition to the air of the soul; Perform tasks correctly; The gradual nature of social education; Loot time.

    Keywords: Anthropological foundations, Allameh Hassanzadeh Amoli, social education}
  • محبوبه گلستانی فر، ابراهیم علی پور*
    برزخ و تحولات نفسانی انسان در آن، یکی از بحث برانگیزترین مسایل فلسفی-کلامی است و شناخت ماهیت انسان در برزخ، تاثیر بسزایی در گستردگی و حل مباحث مرتبط با سعادت و شقاوت و استکمال انسان خواهد داشت. برزخ به لحاظ رتبه وجودی فراتر از ماده و فروتر از عقل و به لحاظ ویژگی ها و پیامدها، از هر دو طرف بهره‏مند است. از نگاه علامه حسن زاده آملی، روح انسان پس از مفارقت از بدن مادی، در قالب حیات آخرتی متناسب با ملکات نفس حضور می یابد و علم و عمل مهم ترین نقش را در اشتداد وجودی انسان دارد. این مقاله با روش تحلیلی و با بررسی عالم مثال و تکیه بر نگاه علامه حسن زاده آملی، می کوشد تصویر روشنی از ارتباط میان ماهیت انسان و فرجام شناسی او در عالم برزخ با علم و عمل او در دنیا ارایه دهد. بررسی و تحلیل این موضوع در اندیشه ایشان، این دستاورد را به همراه داشت که بدن مثالی همواره همراه انسان بوده و شکل و صورت و مقدار مجرد از ماده و لوازم آن دارد. نیز نفس با رسیدن به حدی از تکامل می تواند بدن طبیعی را رها کرده، با بدن مثالی که انفکاک ناپذیر از نفس است، در برزخ نیز تکامل و ماهیتی متاثر از علم و عمل داشته باشد.
    کلید واژگان: انسان, بدن مثالی, عالم مثال, برزخ, حیات برزخی, علامه حسن زاده آملی}
    Mahboobeh Golestanifar, Dr.Ebrahim Alipur *
    Barzakh (the intermediate world between this world and afterlife) and psychological changes therein is a controversial issue in Islamic philosophy and theology. Knowledge of the nature of man in barzakh will have a tremendous impact on solutions to issues of happiness and misery as well as human perfection. As to existential degrees, barzakh is lower in existential strength and intensity than intellect and higher than matter, and as to its characteristics and consequences, it enjoys those of both sides. According to Ḥasanzādih Āmulī, the human soul is embodied in an afterlife body in proportion to its psychological characters. The intensity of one’s existence is due to knowledge and actions. Adopting an analytic method and by considering the imaginal world (‘ālam al-mithāl) in Ḥasanzādih Āmulī’s view, this paper seeks to provide a clear picture of the relation between the human nature and his eschatology in the world of barzakh, on the one hand, and his this-worldly knowledge and actions, on the other hand. We conclude that the imaginal body always accompanies man, with abstract shapes, forms, and sizes; that is, those that are detached from matter. Moreover, after reaching a degree of perfection, the soul can leave the natural body, and in barzakh it can undergo perfections through knowledge and action.
    Keywords: Human, imaginal Body, imaginal world, barzakh, life in barzakh, Ḥasanzādih Āmuli.}
  • محمدجواد عصاری*، جهانبخش رحمانی، سید حسین واعظی، زهره سعادتمند
    هدف از مطالعه حاضرمقایسه حقوق شهروندی براساس اندیشه های حسن زاده آملی و سید حسین نصر، به روش تطبیقی- توصیفی انجام شد. این مطالعه تطبیقی به کمک الگوی بردی که دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می باشد. معیار ورود مولفه ها به اجرای مطالعه مباحث و مطالبی بود که حقوق شهروندی را مسقیما و غیر مستقیم در کتب خودشان به آن اشاره کرده بودند. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و بیرونی انجام شد. یافته های نتایج نشان داد که از دیدگاه علامه حسن زاده آملی شامل همدلی با خلق خدا در حکومت اسلامی، الزام به حق و تکلیف، برخورداری از عدالت، رزق و روزی حلال، آموزش، توجه به سلامت جسم و روان، سلامت اجتماعی و از دیدگاه سید حسین نصر، حقوق شهروندی شامل طبیعت، حقوق اقتصادی، حقوق شهروندان در حکومت اسلامی، حقوق زنان در جامعه اسلامی، آزادی، کرامت و عزت انسانی و حق حکومت در برابر مردم می باشد. در خصوص حقوق شهروندی از منظر فلسفه و عرفان علامه حسن‏زاده باید گفت که علامه حسن زاده آملی در مورد انسان بیان می‏دارد که انسان در عرف عرفان کسی است که لیاقت‏ها و قابلیت‏هایی دارد که چون به فضیلت برسند و او را متصف به صفات ربوبی و محاسن اخلاق و محامد آداب کنند، او دیگر همان حیوان ناطق نیست؛ بلکه انسان واقعی حقیقی است و به عنوان انسان حقیقی باید از حقوق خود به عنوان یک شهروند بهرمند گردد. به عبارتی انسان از نظر عرفان دارای قابلیت‏ها و توانایی‏هایی می‏باشد که می‏تواند دارای حق و حقوق شود و از آنها بهره‏ مند شود .
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, علامه حسن زاده آملی, سیدحسین نصر, الگوی بردی}
    MOHAMMADJAVAD ASARI *, Jahanbakhsh Rahmani, Seyed Hossein Vaezi, Zohreh Saadatmand
    The purpose of this study was to compare citizenship rights from the perspective of Allameh Hassanzadeh Amoli and Seyed Hossein Nasr in a comparative-descriptive method. This comparative study is based on a Bradi model that has stages of description, interpretation, proximity and comparison. The criterion for the inclusion of the components was the study of topics and topics that had directly and indirectly mentioned citizenship rights in their books. The validity of the collected documents was done through internal and external critique. The findings showed that from the perspective of Allameh Hassanzadeh Amoli including empathy with God's creation in the Islamic government, commitment to rights and duties, justice, lawful sustenance, education, attention to physical and mental health, social health and from the perspective of Seyyed Hossein Nasr: Citizenship rights include nature, economic rights, citizens' rights in the Islamic government, women's rights in the Islamic society, freedom, human dignity and the government's right to the people.
    Keywords: Citizenship Rights, Allameh Hassanzadeh Amoli, Seyed Hossein Nasr, Bradi Model}
  • محمد جواد رودگر*
    توحید صمدی قرآنی که در نگاه و نگره یا بینش عرفانی علامه حسن زاده آملی مهم ترین مسئله در معارف عرفان اسلامی است، همان توحید عرفانی یا نظریه وحدت شخصی وجود است که عارف در مقام عین الیقین یا – بالاتر - حق الیقین بدان نائل و واصل می شود و سالک عارف می یابد که وجود، مساوق حق است و حق سبحان صمد است. ایشان بر این باورند که توحید قرآنی همان توحید صمدی است که توحید واقعی همه انبیا و اولیاء الله است و هدف نهایی عارف، ظهور و شهود سلطان وحدت حق در سیر انفسی سالک الی الله است. علامه حسن زاده آملی برای نخستین بار از وجود اصیل مساوق حق و صمد حقیقی، به «توحید صمدی» تعبیر می‏کند. اکنون پرسش این است که توحید صمدی در افق اندیشه علامه به چه معنایی است و مفاهیم کلیدی آن کدام اند؟ موضع شریعت در این موضوع چیست؟ فرضیه نوشتار این همانی میان توحید وجودی – شهودی یا وحدت وجود عرفانی با توحید صمدی قرآنی است که در محورهایی چون مفهوم شناسی توحید صمدی، مفاهیم کلیدی توحید صمدی و وجود وحدت صمدی و – آن گاه - توحید عرفانی و صمدی در شریعت تحلیل و تعلیل شد. برونداد مقاله نیز ایضاح و اثبات عینیت و این همانی توحید عرفانی و قرآنی در قالب توحید صمدی از منظر علامه حسن زاده آملی و پاسخ به برخی شبهات مانند سنخیت- به معنای تشابه- و عینیت- به معنای حمل شایع صناعی- میان حق و خلق است.
    کلید واژگان: توحید صمدی, توحید عرفانی, توحید اطلاقی, وحدت شخصی وجود, علامه حسن زاده آملی}
    Mohammad Javad Rodgar *
    Quranic samadi monotheism, which is the most important knowledge of Islamic mysticism in the view of the mystical insight of Allameh Hasan Zadeh Amoli, is identical with mystical monotheism or the theory of personal unity of being which a mystic achieves in the level of Ein-ol-Yaqin (eye of certainty) or – the higher level of - Haqq-ol-Yaqin (certain truth) and a mystic devotee understands that being is equal with Haq (the Truth) and Haq is samad (all-embracing). He believes the Quranic monotheism is the samadi monotheism which is the real monotheism of all prophets and God's saints and the final purpose of a mystic is the appearance and intuition of the sultan of the unity of Truth [God] in his internal path to Allah. Allameh Hasan Zadeh Amoli considers the original existence which concurs truth and the real samad as 'samadi monotheism'. The question now is what does 'samadi monotheism' mean in the thought of Allameh and what are its key expressions? What is the view of shariah (religion) on this subject? The hypothesis of this writing is that the existential monotheism (intuitional or mystical unity of existence) is identical with the Quranic samadi monotheism which are analyzed in the following aspects: conceptual clarification of samadi monotheism, the key expressions of samadi monotheism, existence of samadi monotheism and finally samadi and mystical monotheism in religion. The result of this article is to clarify and prove that mystical and Quranic monotheisms are identical and are explained in the form of samadi monotheism of Allahmeh Hasan Zadeh Amoli and also to answer some questions such as the general resemblance (meaning similarity) and identity (meaning common technical predication) between God and the other creatures.
    Keywords: Samadi monotheism, Mystical monotheism, Personal unity of existence, Allahmeh Hasan Zadeh Amoli}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال