به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مخاطب‏شناسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد فولادی وندا*

    در عصر ارتباطات، بهره گیری مناسب از رسانه های مدرن در فضای های مجازی برای تبلیغ دینی ضروری است؛ زیرا سلطه رسانه ها بر زندگی بشر، تبلیغ سنتی را با چالش جدی مواجه ساخته است. این پژوهش به شیوه توصیفی، تحلیلی و اسنادی و با تاکید بر آراء آیت الله مصباح یزدی تدوین یافته و درصدد پاسخ به این پرسش است که راهکارهای اثربخشی تبلیغ دینی در فضاهای مجازی و برون رفت از چالش های پیش رو از منظر آیت الله مصباح کدامند؟ یافته های پژوهش حاکی است که امروزه رسانه های مدرن رقیب دین، سنت ستیز، و عامل تغییر نگرش و رفتار نسل جدید شده است. ازاین رو، ورود جدی مبلغان دینی به فضاهای مجازی، به عنوان فرصتی مغتنم برای تبلیغ دین ضروری است. بدین منظور، در سه رکن ارتباطات(پیام، فرستنده و گیرنده)، پایبندی به دین و آموزه های دینی و اخلاقی، راهکار برون رفت از چالش های پیش روست. در «پیام»، پایبندی به اخلاق حرفه ای در تولید محتوای دینی جذاب و در »فرستنده»، بی نیازی ازخلق، مدارا و امانتدای و در «گیرنده»، مخاطب شناسی، رعایت سطح فهم مخاطب و اعطای بینش درست از جمله راهکارهای برون رفت از چالش های پیش رو و کارآمدسازی تبلیغ دینی در فضای مجازی است.

    کلید واژگان: آیت الله مصباح, فضای مجازی, پیام, فرستنده, گیرنده, مخاطب شناسی}
    Mohammad Fooladi Vanda *

    In the age of communication, proper use of modern media in virtual spaces is necessary for religious propagation; Because the dominance of the media over human life has made traditional advertising a serious challenge. This research is written in a descriptive, analytical and documental way, with an emphasis on the opinions of Ayatollah Misbah-Yazdi, and it tries to answer the question, what are the effective solutions of religious propaganda in virtual spaces and solutions to the challenges ahead from Ayatollah Misbah's point of view? The findings of the research indicate that today modern media has become a competitor of religion, anti-tradition, and a factor in changing the attitude and behavior of the new generation. Therefore, the serious entry of religious missionaries into virtual spaces is necessary as a great opportunity to propagate religion. For this purpose, in the three pillars of communication (message, sender and receiver), Adherence to religion and religious and moral teachings is the way out of the challenges ahead. In "message", adherence to professional ethics in producing attractive religious content, and in "sender", the need for creativity, tolerance and trustworthiness, and in "receiver", audience awareness, observing the audience's level of understanding and giving correct insight are among the external solutions. It is one of the challenges ahead and the efficiency of religious propaganda in cyber space.

    Keywords: Ayatollah Mesbah, Ethics, Cyber Space, Message, Sender, Receiver, Audience Analysis}
  • ناصر رفیعی محمدی*

    یکی از راه های انتقال مطالب و معارف دینی مانند همه عرصه های دیگر، مدل پرسش و پاسخ است. پرسش گاهی از سوی جاهل و رسیدن به علم است و گاهی از سوی منکر و برای تخریب شخصیت، فکر و عقیده طرف مقابل است که به آن شبهه نیز گفته می شود. پاسخ هرکدام از این ها روش های متناسب با خود را می طلبد. درباره پاسخ به شبهات اساتید مختلف در حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی نکات مفیدی بیان کرده اند. در اینجا مجله پاسخ گفتگویی را که با استاد دکتر ناصر رفیعی محمدی در خصوص این موضوع صورت گرفته را با اندکی تصرف تقدیم می نماید.

    کلید واژگان: علل و عوامل بروز اختلال, پاسخ گویی به شبهات دینی, مخاطب شناسی}
  • رقیه السادات مومن*

    فقه رسانه دانشی است که از طریق استنباط از منابع معتبر دینی، به مسائل رسانه‏ پاسخ فقهی داده و در چارچوب ارزش ها و نظام دینی، به احکام مربوط به عمل انسان در نظام رسانه‏ای می‏پردازد.یکی از مسائل مهم فقه رسانه تبیین احکام تکلیفی پیام رسانان یا اصحاب رسانه است؛ که این احکام خود دو بخش است؛ برخی احکام عموم اصحاب رسانه را شامل می شود و برخی دیگر احکام اختصاصی هر صنف از اصحاب رسانه است. این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استناد به قرآن و متون معتبر روایی و با روش اجتهادی به تبیین احکام عموم اصحاب رسانه، و به طور خاص مشخص نمودن وظایف یک پیام رسان دینی پرداخته است. لزوم کسب دانش دینی تخصصی توسط پیام رسان، شرطیت ایمان در پیام رسان دینی و وظیفه زمان شناسی و مخاطب شناسی در پیام رسان دینی از جمله یافته های این پژوهش در خصوص وظایف عام اصحاب رسانه است.

    کلید واژگان: فقه رسانه, اصحاب رسانه, علم, ایمان, مخاطب شناسی, زمان شناسی}
    Roghaieh Sadat Momen*

    Media jurisprudence is a science that gives jurisprudential answers to media issues through inferences from reliable religious sources and deals with the rulings related to human action in the media system within the framework of values and religious system. One of the important issues of media jurisprudence It is the duty of messengers or media members to explain the rules; that these rules themselves have two parts; Some rulings include general media members and others are specific rulings of each group of media members. This research, with a descriptive and analytical approach, referring to the Qur'an and authentic narrative texts, and using the ijtihad method, explains the rules of the general media, and specifically specifies the duties of a religious messenger. The need to acquire specialized religious knowledge by the messenger, the conditionality of faith in the religious messenger, and the duty of chronology and audience awareness in the religious messenger are among the findings of this research regarding the general duties of the media.

    Keywords: media jurisprudence, messenger, science, faith, audience, chronology}
  • محمدحسن تقیه*، فرانک ناجی

    امروز نهج‏ البلاغه بنا بر سرچشمه الهی اش در دل مردم فارسی‏زبان به ویژه ایرانیان جای ویژه ای دارد. بی گمان مترجمان و شارحان فرهیخته آن نقش به‏ سزایی در این زمینه ایفا نموده اند. با این وجود نهج‏ البلاغه برای بیشتر مخاطبان فارسی‏ زبان ناشناخته است. چرا که آموزه‏ های این کتاب گران‏سنگ آن چنان که شایسته و بایسته است به آنها منتقل نشده است. مهم ترین دلایل آن پر‏نغز بودن کلام امام علی علیه السلام، سنگین بودن متن اصلی، کم کاربردی بودن برخی اصطلاحات، کمبود متخصصان حرفه‏ ای و ضعف برخی مترجمان در انجام رسالت حرفه‏ ای خود است. از سویی دیگر تکیه بر روش سنتی تبلیغ، بهره نبردن از ابزارهای روز پیام‏رسانی مانند فضای مجازی، ماهواره و... و هم چنین دسته بندی نکردن پژوهش‏ ها و علوم نهج‏ البلاغه مخاطب گریزی را در پی داشته است.مخاطب‏ نشناسی و طبفه‏ بندی نکردن مخاطبان از لحاظ سنی و علمی نیز موجب دفع آنها به ویژه جوانان شده است.نگارنده در این مفاله تلاش می کند با روشی تحلیلی نظری و با ارائه راهکارهایی علمی و کاربردی زمینه ای درست و سازنده را برای انتقال آموزه‏ های ارزشمند نهج‏ البلاغه فراهم آورد.

    کلید واژگان: نهج‏ البلاغه, زبان های عربی و فارسی, مخاطب‏شناسی, رویکردهای نوین}
    Mohamadhassan Taqiyeh *, Faranak Naji

    Today, due to its divine source, Nahj al-Balaghah has a special place in the hearts of Persian-speaking people, especially Iranians. Undoubtedly, educated translators and interpreters have played a significant role in this field. Nevertheless, Nahj al-Balaghah is unknown to most Persian-speaking audiences because the teachings of this precious book have not been transferred to them as they should have been. The most important reasons are the richness of Imam Ali's words, the heaviness of the original text, the underuse of some terms, the lack of professional experts, and the weakness of some translators in fulfilling their professional mission. On the other hand, relying on the traditional advertising method, not using today's messaging tools such as virtual platforms, satellites, etc., and not categorizing Nahj al-Balaghah's studies and sciences has led to the dispersion of the audience. Not knowing the audience and not classifying them in terms of their age and level of knowledge has also caused repulsion, especially among young people. In this article, the author tries to provide a correct and constructive context for transferring the valuable teachings of Nahj al-Balaghah using an analytical-theoretical method and by presenting scientific and practical solutions.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Arabic, Persian Languages, Audienceology, New Approaches}
  • محمد حاجی ابوالقاسمی دولابی*
    قرآن کریم نمونه های متعددی از افسران جهاد تبیین را به ما معرفی کرده است، شاید یکی از مهم ترین آن ها حضرت ابراهیم8 باشد. من یک مروری داشتم بر جهاد حضرت ابراهیم8، دیدم یکی از برجسته ترین فرازهای جهاد ایشان جهاد تبیین و پاسخگویی به شبهات، مبارزه با شبهه افکنان و شبهه آفرینان است که این پیامبر خدا انصافا پاسخ های ابتکاری و زیبایی را در برابر شبهه افکنان ارائه می کند.
    کلید واژگان: جهاد تبیین, حضرت ابراهیم علیه السلام, شجاعت, خستگی ناپذیری, پاسخگویی ملموس, مخاطب شناسی, رویکرد تهاجمی به شبهه, مقابله با سرمنشا شبهات}
  • سودابه فرخی، نسرین فقیه ملک *
    زمینه و هدف

    هر گوینده ای در طلب نفوذ و تاثیر بر مخاطب خویش است و در این مسیر روشی را برمیگزیند. آثار سعدی، بمثابه یکی از تواناترین گویندگان سخن پارسی، حاوی دستورالعملهای متنوعی برای بیان مقصود است. در پژوهش حاضر، به مبحث کاربرد جملات امری و چگونگی کاربرد آنها در غزل سعدی بر مبنای نظریه کنش گفتار سرل پرداخته شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. بدین منظور ابتدا مبانی نظری کنش گفتاری سرل را بر مبنای پنج کنش ادعایی، تعهدی، بیانی، اعلامی، و امری با مثالهای متناسب از غزل سعدی شرح داده، سپس بر کنش امری تمرکز کرده و نشان داده میشود که سبک خاص سعدی در بیان جملات امری و بسامد و مخاطب آنها چگونه است.

    یافته ها

    در یکصد غزل، که به شیوه تصادفی منظم انتخاب شد، تعداد 146 جمله امری در 126 بیت وجود دارد. از مجموعه جملات امری تعداد صدویک جمله، ساخت مرکب دارد. از صدویک جمله مرکب، شصت وپنج جمله همراه با «که» تعلیل یا معنای تعلیلی است. از نظر مخاطب شناسی، این جملات امری خطاب به پنج دسته از مخاطبان گفته میشود.

    نتیجه گیری

    نظریه کنش گفتاری سرل در مورد جملات، با جملات سعدی در غزلیاتش انطباق دارد. او با استفاده از ساختمان «جمله واره پایه + «که» تعلیل + جمله واره پیرو» با بسامد زیاد به گونه خاص خود دست یافته است. در نتیجه گیری جنبی نیز معلوم شد که بیشترین مخاطب جملات امری اختصاص به معشوق دارد.

    کلید واژگان: سعدی, جملات امری, غزل, کنش گفتار, سرل, مخاطب شناسی}
    S. Farrokhi, N. faghih malek marzban*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Every speaker seeks influence and influence on her audience and chooses a method in this direction. As one of the most capable Persian speakers, Sa’adi's works contain various instructions for expressing the meaning. In the present study, the subject of the use of directive sentences and how to combine them with predicate sentences in Sa’adi's ghazal is discussed based on Searle's speech act theory.

    METHODOLOGY

    This research is based on descriptive – analytical method. For this purpose, we first explain the theoretical foundations of Searle's speech act based on the five acts of assertive, commissive, expressive, declarative and directive with appropriate examples from Sa’adi's ghazal, then we focus on the directive act and show that Sa’adi's special style in expressing directive and frequency sentences and what is their audience like.

    FINDINGS

    We found that there are 146 directive sentences in 126 verses in 100 ghazals that were chosen randomly. The audience of these verses were divided into five groups. Of the set of directive sentences, 101 sentences have compound construction. Out of 101 compound sentences, 65 sentences with the conjunction express the reason or in the sense of expressing the reason Also, from the point of view of audience, these sentences are addressed to five categories of audience.

    CONCLUSION

    Searle's speech act theory about sentences is consistent with what Sa’adi said in his sonnet sentences. He has achieved his own style by using the structure of "base clause plus Conjunction plus follower clause" with high frequency.

    Keywords: Sa’adi, directive Sentences, Ghazal, Speech Act, John. R Searle, Audience ology}
  • سید حسین کریم پور*

    آیه «میثاق النبیین» (آل عمران: 81) در منابع تفسیری از مشکلات آیات شمرده شده است. گونه های مختلف روایات تفسیری ذیل آیه مذکور سبب ظهور آراء متفاوت در حوزه مخاطب شناسی این آیه شده است. عده ای از مفسران اضافه «میثاق» به «النبیین» را اضافه به متعهدان میثاق در نظر گرفته، خطاب آیه را به پیامبران نسبت داده اند. شماری دیگر، اضافه «میثاق» را اضافه به صاحبان میثاق گمان کرده، خطاب را یا به امت ها اختصاص داده یا مجموع پیامبران و امت ها را مخاطب آیه تصور نموده اند. این تحقیق با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی، و با عنایت به قراین متنی و فرامتنی، ضمن نقد آرای مفسران، به بررسی مفهوم و مصداق بخش های آیه یادشده پرداخته است؛ آنگاه با ارایه خوانشی نو از ترکیب «میثاق النبیین»، مفهوم محوری آیه را برحذرداشتن «اهل کتاب» در جهت رعایت «میثاقی درباره پیامبران» معرفی کرده است. سپس با بررسی اسناد روایات تفسیری و عرضه مفاد آن ها بر معنای برگرفته از آیه، گذر خلاف این روایات را از معنای ظاهری آیه و نیز ردپای منحرفانی مانند «سیف بن عمر» و «احمدبن محمد سیاری» در جهت جعل روایات و تحریف آیه آشکار کرده است. از دیگر نتایج این پژوهش ناراستی استناد به آیه مذکور در تایید برخی اندیشه های کلامی، مانند «رجعت» و «نظریه عالم ذر» است.

    کلید واژگان: میثاق پیامبران, میثاق اهل کتاب, روایات میثاق, مخاطب شناسی, آیه 81 سوره آل عمران}
    Seyyed Hossein Karimpour *

    The verse "Covenant of the Prophets" (Q. 3:81) is considered one of the problematic verses in interpretative sources. Several types of interpretative narratives of this verse have led to the emergence of disparate opinions in the field of audience study of this verse. Some exegetes have considered the annexation of "Covenant" to "Prophets" as an annexation to the pledgers and have attributed the address of the verse to the Prophets. Some others however have deemed the annexation of "covenant" as an annexation to the "obtainers covenant" and then have assigned the address to the nations or imagined all the prophets and them to be addressees of the verse. This research has investigated the meaning and example of the verse by using the descriptive-analytical method and considering textual and meta-textual evidence while criticizing the exegetes' opinions. Then, by presenting a new reading of the "Covenant of the Prophets," it has introduced the central concept of the verse as a warning to "People of the Book" to observe "a Covenant concerning the Prophets." Then, by scrutinizing the chain of interpretative narrations and comparing these narrations with the verse, it has revealed the discordance of these narrations with the apparent meaning of the verse, and traces of the deviants like "Seif ibn Omar" and "Ahmad ibn Muhammad Sayyārī" in forging the narrations and distorting the verse. The other result of this research is the inaccuracy of citation to the verse in confirming some theological ideas like the theory of "Raj'at (return)" and "Dhar Universe."

    Keywords: Covenant of Prophets, Covenant of People of the Book, Traditions of Covenant, Audience Study, Verse 81 of Surah Āl-e 'Imrᾱn}
  • زهرا ذاکری*، مسعود فکری، عزت ملا ابراهیمی، غلامعباس رضایی هفتادر

    مبحث «مقتضای حال» همواره به عنوان یکی از مباحث بنیادین علم بلاغت مطرح بوده است. این موضوع، چهار مولفه اصلی دارد که شامل: «مقتضای متکلم»، «مقتضای مخاطب»، «مقتضای کلام» و «مقتضای موقعیت های کلام» می شود. تمرکز این پژوهش بر بخش «مقتضای مخاطب» خواهد بود. مقتضای مخاطب به معنای رعایت تناسب کلام با دریافت کننده آن است. بی تردید شناخت مخاطب، مقدمه رعایت این تناسب است. بر این اساس هر قدر معیارهای مخاطب شناسی دقیق تر و کامل تر باشند، رعایت مقتضای مخاطب صحیح تر انجام می شود. مخاطب شناسی در کتب بلاغی، محدود به علم و توجه مخاطب است. تقسیم مخاطب به خالی الذهن، مردد و منکر موید این مطلب است، اما ویژگی های مخاطب در علم و توجه خلاصه نمی شود، بلکه عناصر دیگری در ساختار ادراکی و رفتاری انسان وجود دارد که هر کدام متکلم را به انتخاب شیوه ای خاص در سخن گفتن سوق می دهد. از آنجایی که این پژوهش، قرآنی است، معرفت نفسی ضروری نمود که با انسان شناسی وحیانی سازگار باشد. به همین منظور انسان شناسی صدرایی که تا حد زیادی برگرفته از قرآن و احادیث است، برای این امر انتخاب شد. بدین ترتیب ابتدا انسان شناسی صدرایی تبیین و مولفه های ساختار وجودی انسان در دو ساحت ادراکی و رفتاری ذکر شد، سپس بر اساس منطوق و مفهوم هر مولفه، ارتباط آن مولفه از ساختار انسان با ساختار زبانی متناسب با آن بیان گردید و در بخش نهایی، آیات مورد نظر بر اساس این ساختار متناظر تحلیل شدند. نقطه تمرکز بحث، نمود مخاطب شناسی زبانی در خطاب های قرآنی حضرت موسی (ع) بر اساس انسان شناسی در نظام فلسفی صدرایی است.

    کلید واژگان: انسان شناسی صدرایی, خطاب های قرآنی حضرت موسی با بنی اسرائیل, ساختار انسان, مقتضای مخاطب, مخاطب شناسی}
    Zahra Zakeri *, Massoud Fekhri, Ezzat Molla Ebrahimi, Gholamabbas Rezaii Haftadar

    The context of situation has always been one of the main issues of rhetorical sciences.This issue at hand has four main component that include:required audience,appropriate words,appropriate environment,appropriate speaker.The focus of this research will be on the required audience.The appropriateness of the audience means to comply with the appropriateness of the word with its recipient. Undoubtedly, knowing the audience is the prelude to complying with this ratio. Based on this, the more accurate and complete the audience criteria are, the more correct the audience's requirements will be met.Audience analysis and knowing the audience in rhetorical books is limited to the knowledge and attention of the audience. The division of the audience into empty-minded, hesitant and negative is a confirmation of this article;While the characteristics of the audience are not summarized in science and attention, Rather, there are other elements in the perceptual and behavioral structure of humans, each of which leads the theologian to choose a specific way of speaking.Since the topic of the research was the investigation of the Quranic addresses of Prophet Moses to the Israelites, it became necessary to have a self-knowledge that is compatible with revealed anthropology.For this purpose,Sadra's anthropology, which is largely derived from the Qur'an and hadiths, was chosen for this purpose.In this way,Sadra's anthropology, which corresponds to ontology, was explained first, and the components of the human being's structure in two perceptual and behavioral areas were mentioned.Then, based on the context and meaning of each component, the relationship between that component of the human structure and the corresponding language structure was expressed. And in the final part, the desired verses were analyzed based on this corresponding structure.And the focus point of the discussion is to show linguistic audience in the example of Quranic verses addressed to Moses based on anthropology in Sadra's philosophical system.

    Keywords: Human Structure, Mulla Sadra's Anthropology, Required Audience, Quranic Discourse of Prophet Moses to the Children of Israel, audience}
  • حمیدرضا بصیری، زینب سرخوش سلطانی*

    پایان بند آیات قرآن کریم، عباراتی هستند که ظاهرا مستقل به نظر می رسند اما با متن آیه در ارتباط هستند. میان محتوای آیاتی با پایان بندهاییکسان، سازواری و هماهنگی برقرار است. در اینکه چرا خداوند در انتهای آیات متعددی از قرآن کریم، از خاتمه یکسان استفاده کرده است پژوهشی معناشناسانه می طلبد. دستیابی به ارتباط موجود میان آیاتی که خاتمه یکسان دارند، موجب شناخت لایه های پنهان آیات می شود. برای دستیابی به معرفت بیشتر از قرآن کریم، لازم است بررسی شود که آیات دارای خاتمه یکسان چه مفاهیم مشترکی دارند. در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری به وسیله مطالعه آیات مرتبط و تفاسیر شیعه و سنی، به این مهم پرداخته شود. طبق بررسی های انجام شده مشخص شد محتوای اکثر آیاتی که به ماده «فقه» ختم شده اند، در مورد منافقین است و این مطلب نشانگر آن است که بنیان شخصیت منافقانه در ضعف دین شناسی است و همین مسیله موجب شکل گیری نفاق در ایشان شده است.

    کلید واژگان: مخاطب شناسی, خواتیم آیات, تفقه, منافقین}
    Hamidreza Basiri, Zeinab Sarkhosh Soltani *

    The end of the verses of the Holy Qur'an are phrases that appear to be independent, but are related to the text of the verse. There is coherence and harmony between the content of verses with the same endings. Why God has used the same ending at the end of several verses of the Holy Quran requires a semantic research. Achieving the existing relationship between the verses that have the same ending leads to the recognition of the hidden layers of the verses. In order to gain more knowledge of the Holy Quran, it is necessary to check what the verses with the same ending have in common. In this research, an attempt has been made to address this issue by using the library method and by means of a survey tool by studying related verses and Shia and Sunni interpretations.According to the investigations, it was found that the content of most of the verses that ended with the article "Fiqh" is about the hypocrites, and this shows that the foundation of the hypocritical character is in the weakness of theology, and this issue causes the formation of hypocrisy in them. has been

    Keywords: audience analysis, Khaatim Ayat, Taqfeh, and the hypocrites}
  • حسین رهنمایی *، مهدیه محسنی

    پژوهش حاضر تلاشی است در جهت تبیین سیره تبلیغی پیامبر(ص) برای نشر وگسترش معارف اسلامی. این پژوهش که از نوع توصیفی - تحلیلی است، با بررسی اسناد تاریخی ، تبیین و تحلیل شیوه هایی که پیامبر(ص) در دوران زندگی خود از آن ها در جهت تبلیغ دین اسلام استفاده کرد را به عنوان مساله اصلی خود قرار داده است. امکان سنجی کاربست شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) در دوران نبوت خود (قبل و بعد از هجرت) برای تبلیغ در دنیای معاصر مبتنی بر نظریه‌های رسانه‌ای جدید، از مسایلی است که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. شیوه های تبلیغی پیامبر(ص) با نظریات ارتباطی مطرح معاصر به ویژه دیدگاه‌های دیوید برلو مورد تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه نشان می‌دهد که تکنیک‌های تبلیغی به کاربسته شده توسط پیامبر(ص) از برخی جهات با نظریات معاصر رسانه‌ای وتبلیغی همخوانی دارد. هر چند هیچ یک از نظریات مطرح ارتباطی قدرت تببیین همه ابعاد آن را ندارند. شیوه‌های تبلیغ نبوی در روزگار ما نیز به خوبی قابلیت به کارگیری توسط مبلغین اسلامی را دارا هستند.

    کلید واژگان: تبلیغ, پیامبر(ص), ارتباط, مخاطب شناسی, مبلغ, اسلام}
    Hosein Rahnamaei*, Mahdie Mohseni

    The present study is an attempt to explain the propaganda style of the Prophet Muhammad (PBUH) for publishing and spreading Islamic teachings. This research, which is descriptive-analytical, by examining historical documents, explained and analyzed the methods that the Prophet (PBUH) used in his life to propagate Islam as its main goal. Feasibility of applying the preaching methods of the Prophet during his prophethood (before and after the Hijra) in the contemporary world based on new media theories is discussed in this research. The propaganda methods of the Prophet Muhammad (PBUH) have been analyzed with contemporary communication theories, especially the views of "David Berlow". This study shows that the propaganda techniques used by the Prophet are in some respects consistent with contemporary theories of media and propaganda but none of theories have the power to explain all aspects of the Prophet's preaching techniques and styles. The issue conclued that prophet Muhammad’s propaganda methods can also be used by Islamic missionaries who prefre to choose new methods in their missions

    Keywords: propaganda, Prophet Muhammad (PBUH), communication, preacher, Islam, audience studies}
  • ویدا همراز*، مسعود جلیلوند خسروی

    یکی از مهم ترین عوامل بهبود کیفیت زندگی در جامعه، بهبود سطح سلامت افراد است ورسانه ها با توجه به کارکرد آموزشی که برای آنها مطرح شده است می توانند به شیوه های مختلف از جمله تکنیکهای متقاعد سازی مخاطب به این مهم کمک کنند.با توجه به فعالیت شبکه رادیویی سلامت این پژوهش بر آن است که دریابد برنامه های اموزشی آن در این امر چگونه عمل کرده اند .از این رو پژوهش حاضر با تحلیل محتوا کیفی7 برنامه آموزشی رادیو سلامت در پاییز 1401 سعی کرده است تاچگونگی طراحی پیام بر مبنای مدل " تغییر رفتار مخاطبان " را بررسی کند. در این مدل ابتدا با بهره گیری از سه عامل "انگیزه"، "توانایی" و "محرک "تغییر رفتار مخاطبان را در دو بعد" نوع رفتار" و "استمرار رفتار "بسط داده و در قالب ماتریس 15 بخشی «تغییر رفتار»بررسی نموده است. در این پژوهش از بخش های این ماتریس به عنوان مقوله های تحلیل محتواکیفی استفاده شده و پیام های آموزشی ارایه شده در برنامه ها پس استخراج و کدگزاری باز، در مقوله ها دسته بندی شده است. نهایتا با تکمیل کدگزاری، چگونگی طراحی پیام های آموزش و ارتقا سلامت در این برنامه ها حاصل شد و در نتیجه نشان داد که به نظر می رسد برنامه شنیده شده با فرض انجام رفتار توسط شنوندگان سعی دارند وضعیت سلامتی آن ها را توجه به رفتارهای کنونی آن ها بهبود دهند و کمتر توصیه به انجام یک رفتار جدید داشته باشند. یعنی برنامه ها تلاشی برای آگاه سازی مردم از رفتارهای جدید نمی کند و یا توصیه ای برای کاهش یا ترک رفتارهای غلط ندارد.

    کلید واژگان: رادیو سلامت, آموزش بهداشت, تغییر رفتار, مخاطب شناسی, تحلیل محتوا کیفی}
    Vida Hamraz *, Masoud Jalilvand Khosravi

    Analyzing the content of the educational programs of “Radio Salamat” based on the model of audience behavior changeAbstractInforming and educating the audience can be achieved through radio as a comprehensive media. Improving people's health is one of the most important factors in improving society's quality of life, and radio's educational function can contribute to this goal by persuading the audience. Therefore, the current research aims to analyze the content of 7 educational programs of “Radio Salamat” in the fall of 1401 and has tried to examine the engineering of the message to influence the audience. A model of audience behavior change has been used for this purpose, in which three factors - motivation, ability, and stimulus - are used to change the behavior of the audience. The matrix of 15 parts "behavior change" has been expanded into two dimensions, the type of behavior and the continuation of behavior. In this research, the parts of this matrix are used as content analysis categories and the educational messages presented in the programs after extraction and open coding are categorized into categories. Finally, with the completion of coding, how to design educational and health promotion messages in these programs was realized.Keywords: radio, health education, behavior change, audience analysis, qualitative content analysisAbstractInforming and educating the audience can be achieved through radio as a comprehensive media. Improving people's health is one of the most important factors in improving society's quality of life, and radio's educational function can contribute to this goal by persuading the audience. Therefore, the current research aims to analyze the content of 7 educational programs of “Radio Salamat” in the fall of 1401 and has tried to examine the engineering of the message to influence the audience. A model of audience behavior change has been used for this purpose, in which three factors - motivation, ability, and stimulus - are used to change the behavior of the audience. The matrix of 15 parts "behavior change" has been expanded into two dimensions, the type of behavior and the continuation of behavior. In this research, the parts of this matrix are used as content analysis categories and the educational messages presented in the programs after extraction and open coding are categorized into categories. Finally, with the completion of coding, how to design educational and health promotion messages in these programs AbstractInforming and educating the audience can be achieved through radio as a comprehensive media. Improving people's health is one of the most important factors in improving society's quality of life, and radio's educational function can contribute to this goal by persuading the audience. Therefore, the current research aims to analyze the content of 7 educational programs of “Radio Salamat” in the fall of 1401 and has tried to examine the engineering of the message to influence the audience.

    Keywords: radio, health education, behavior change, audience analysis, Qualitative content analysis}
  • سید محمد کیکاوسی، محمدرضا شاهرودی، محمد جعفری هرندی*

    بر اساس معیار قرآنی مذکور در آیه: «حتی إذا بلغوا النکاح: تا به [سن] زناشویی برسند» (نساء، 6)، بلوغ، پدیده ای است طبیعی که با تکامل قوه تولید مثل به منصه ظهور می رسد، اما در روایات، نشانه های گوناگونی برای تفسیر این مرحله از توانایی جنسی بیان شده و سنین متعددی برای تعیین بلوغ دختران و پسران معرفی گردیده است. این عدم اتحاد مبنا و معیار در تعیین سن بلوغ موجب تعدد آراء فقیهان نسبت به مسیله شده است و نتیجه آن این شده که فقهای امامیه در پیروی از احادیث امامان شیعه و فقهای اهل سنت در برخورد با سنت و خط مشی روسای مذاهب خود متفاوت عمل نمایند. یافته های این پژوهش، نشانگر آن است که در حوزه فهم روایات بلوغ، آنچه چندان بدان توجه نشده، مخاطب شناسی در زمان صدور روایات و سنت است؛ چه اینکه پیامبر اکرم و امامان معصوم همواره بر اساس ویژگیهای متنوع مخاطبان و وفق تاثیر اقتضاهای مختص ایشان و پرسشگران احکام، در مواردی حکم مختص به واقعه ای خاص را بیان نموده اند که در نتیجه، جنبه عمومی ندارد.

    کلید واژگان: بلوغ, مخاطب شناسی, آیات, روایات, فقه, مذاهب اسلامی}
    Seyed Mohammad Keykavosi, MohammadReza Shahroodi, Mohammad Jafari Harandi *

    According to the Qur'anic criteria mentioned in the verse: “حتی إذا بلغوا النکاح” (Al-Nisa’/6), puberty is a natural phenomenon that comes to the fore with the development of reproductive power, but in traditions, various signs have been expressed to interpret this stage of sexual ability, and several ages have been introduced to determine the maturity of girls and boys. This lack of unification of the basis and criterion in determining the age of puberty has caused the plurality of opinions of the jurists regarding the issue; And the result is that the Imami jurists act differently in following the hadiths of the Shia imams (pbuh) and the Sunni jurists in dealing with the Sunnah and the policy of the heads of their religions. The findings of this research show that in the field of understanding puberty narratives, what has not been paid much attention is audience analysis at the time of issuing narrations and traditions. As we see that, the Holy Prophet (PBUH) and the infallible Imams (PBUT) have always expressed rulings specific to a specific event based on the diverse characteristics of the audience and according to the influence of their specific requirements and the questioners of rulings that consequently, are not general.

    Keywords: Maturity, Audience Theory, verses, traditions, Jurisprudence, Islamic Denominations}
  • طاهره محسنی*

    اهتمام به مسیله ارتباط موثر، موضوعی است که همواره به عنوان اصلی مهم در تعاملات بشری به شمار می رود؛ زیرا انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه تعامل با دیگران تعریف می شود. برقراری ارتباط موثر، یکی از مهارت های موفقیت آمیز در تعاملات است که نه تنها نشانه ادب و شعور انسان تلقی می شود، بلکه در سلامت روانی آن ها نیز موثر است. از این رو پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی، این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که شیوه های ارتباطی حضرت سلیمان با ملکه سبا در سوره نمل از توان الگویی بالایی برخوردار است؛ به گونه ای که با استناد به آن می توان رفتارها، باورها و نگرش ها را در حوزه ارتباطات تغییر داد و به تعاملات، رنگ الهی همراه با آرامش و موفقیت بخشید. نتیجه آنکه در ارتباطات این دو شخصیت قرآنی مخاطب شناسی، دوراندیشی، رعایت ادب، سنجیدگی در کلام، انتقادپذیری، اعتماد و حمایت گری از ارکان اصلی ارتباط موثر بوده است. از این رو به عنوان یکی از عوامل متعدد در الهی شدن و سعادتمندی می توان با آگاهی بخشی، تعلیم و فرهنگ سازی این مولفه ها در جامعه، ارتباطات را به سمت تاثیرگذاری هدایت نمود.

    کلید واژگان: سوره نمل, حضرت سلیمان, ملکه سبا, ارتباط موثر, مخاطب شناسی, اعتماد}
    Tahere Mohseni *

    Paying attention to the issue of effective communication is an issue that is always considered as an important principle in human interactions; Because man is a social being that is defined by interaction with others. Effective communication is one of the successful skills in interactions, which is not only considered a sign of human courtesy and intelligence, but is also effective in their mental health. Therefore, the present study, using descriptive-analytical method, tests the hypothesis that the ways of communication between Prophet Suleiman and the Queen of Sheba in Surah Namal have a high exemplary power; In such a way that by referring to it, behaviors, beliefs and attitudes can be changed in the field of communication and interactions can be given a divine color along with peace and success. The result is that in the communication between these two Quranic characters, audience awareness, foresight, respect for politeness, seriousness in words, acceptance of criticism, trust and support have been the main pillars of communication. Therefore, as one of the many factors in godliness and happiness, it is possible to direct communication towards influence by raising awareness, education and culturalization of these components in the society.

    Keywords: Surah Namal, Hazrat Suleiman, Queen of Sheba, Effective Communication, target audience}
  • علی اکبر کمالی نهاد

    قصه ها بخشی از گذشته جذاب پدران، مادران و بزرگسالانی هستند که روزگاری با آن ها زندگی کرده اند و از حوادث آنها تجربه هایی برای زندگی واقعی خود برگزیده اند. بزرگترها امروز در ساختی متفاوت و به گونه ای دیگر به عنوان قصه گو زیبایی هایی را که خود درک کردهاند، به کودکان و نوجوانان هدیه می کنند. قصه گویی یکی از خواستنی ترین کارهایی است که هرکس یکبار هم که شده آن را تجربه کرده است؛ اما قصه گویی صحیح، اصولی دارد که قصه گویان حرفه‎ای برای جذب مخاطب و اجرای صحیح قصه، آن ها را به کار می برند. پژوهش حاضر با رویکرد مخاطب شناسی و درست گویی قصه، نقش این عوامل را بررسی کرده است. یافته‎های پژوهش نشان می دهد مولفه‎های کلامی و غیرکلامی مثل اعتماد به نفس و استقلال قصه گو، تعامل و ارتباط قصه گو با کودک و نوجوان، لحن و بیان قصه گو، صدای رسا و دلنشین، قدرت تصویرگری و فضاسازی، کاربرد زبان بدن در قصهگویی و دیگر ترفندها و ابتکارات قصهگویی، در ارایه بهتر قصه و جذب بیشتر مخاطب کودک و نوجوان موثرند.

    کلید واژگان: درست گویی, قصه گویی, مخاطب شناسی, کودک و نوجوان}
  • محمدحسین عامری مهاباد، فرشته سپهر*، زهره میر حسینی
    روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا بود که در جامعه آماری برنامه های رادیویی مختص کودکان و نوجوانان رادیو دیجیتال سال1400 با مخاطب گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج» (36 برنامه) انجام شد. نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقه ای، 8 برنامه «قاصدک، شب بخیر کوچولو، دانستنی ها، آیا می دانید، یک قصه یک مثل، آی قصه قصه، پرسش های آسمانی، و ماجراهای فیل و مورچه» تعیین شد. تحلیل محتوای برنامه های مورد بررسی رادیو دیجیتال کودک در کودکان گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج» حاکی از آن است که ادبیات تعلیمی توانسته است بیشترین نقش را به ترتیب درصد در مقولات زیر ایفا نماید: ذکر آموزه های اجتماعی و اخلاقی(03/18)، ذکر آموزه ها و ارزش های انقلابی، دینی و عرفانی(93/13)، افزایش دقت و خلاقیت در جهت افزایش تفکر(17/13)، ذکر گفتارهای عامیانه(23/11)، استفاده از عبارات شعرگونه(26/10)، ذکر آموزه های علمی/ منطقی(94/9)، ذکر آموزه های طبیعت گرا (حیوانات، گیاهان، دریا و...)(88/7)، ذکر رفتارهای روزمره مناسب(05/6)، مسیولیت پذیری(70/2)، واقع گرایی و برنامه ریزی درسی/ شغلی(70/2)، ذکر ضرب المثل/ شعر/ متل، افسانه و... قدیمی(48/2)، ذکر/ معرفی مکان ها(30/1)، و ذکر نام شعرا، ادبا، بزرگان و...(32/0). همچنین درصد رضایت مخاطبان از برنامه های رادیو دیجیتال کودک در گروه سنی «الف» (89)، گروه سنی «ب» (87) و گروه سنی «ج (91) بوده است.
    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, تحلیل محتوا, رادیو دیجیتال, مخاطب شناسی}
    Mohamadhosein Ameri Mahabad, Fereshte Sepehr *, Zohreh Mir Hosseini
    The method of the present study was content analysis that was performed in the statistical population of radio programs for children and adolescents of digital radio in 1400 with the audience of age groups "A", "B" and "C" (36 programs). The statistical sample was selected in a stratified random manner, with 8 programs: "Dandelion, Goodnight Little, Knowledge, Did You Know, A Proverb, O Story, Heavenly Questions, and The Adventures of Elephants and Ants."Analysis of the content of the children's digital radio programs in children in age groups "A", "B" and "C" indicates that the educational literature has been able to play the most important role in the following categories: mention of social and moral teachings ( 03/18), mentioning revolutionary, religious and mystical teachings and values (13/13), increasing accuracy and creativity to increase thinking (13/17), mentioning slang (11/23), using poetic expressions (26/13) 10), mentioning scientific / logical teachings (9/94), mentioning naturalistic teachings (animals, plants, sea, etc.) (7/88), mentioning appropriate daily behaviors (6.05), responsibility (2.70) ), Realism and curriculum / career planning (2.70), mentioning proverbs / poetry / motels, myths, etc. (2.48), mentioning / introducing places (1.30), and mentioning the names of poets, Literature, elders, etc. (0.32). Also, the percentage of audience satisfaction with children's digital radio programs was in age group "A" (89), age group "B" (87) and age group "C" (91).
    Keywords: educational literature, content analysis, digital radio, Audience Studies}
  • عبدالرحیم قاسمی نژاد*، محمدصادق نصراللهی

    مسئله تاثیر بر مخاطب یا ارتباط گیر یکی از اساسی ترین مسایل در علم فرهنگ و ارتباطات است. ظهور اینترنت و، بالتبع، پیدایش شبکه های اجتماعی مجازی، با توجه به ماهیت تعاملی و چندسویه آن، ضمن آنکه اهمیت حوزه مخاطب شناسی را دوچندان کرده، سازوکار جذب مخاطب را بیش ازپیش پیچیده کرده است. میدان رقابت ارتباط گران در شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی آن چنان بالا گرفته که گزینه های فراوانی را به عنوان حق انتخاب در اختیار ارتباط گیران گذاشته است. در این میان، جذب اولیه مخاطب در جهت تصمیم اولیه او به ملحق شدن به یک گروه یا کانال (جذب اولیه مخاطب) و تصمیم وی به استمرار عضویت (نگهداشت مخاطب) مقدمه و شرط لازم تاثیر بر مخاطب است. از طرف دیگر، مروری گذرا بر زیست بوم شبکه های اجتماعی نشان از ضعف جدی کانال های فرهنگی و دینی در جذب و نگهداشت مخاطب دارد. مسئله این پژوهش آن است که، با استناد به مطالعه کیفیت فعالیت و عملکرد کانال های موفق فارسی در تلگرام، چه سیاست ها و شیوه هایی را می توان برای جذب ارتباط گیران به کنشگران دینی و فرهنگی شبکه های اجتماعی پیشنهاد کرد. جهت پاسخ گویی به این سوال، این پژوهش انجام مصاحبه نیمه ساخت یافته را با ارتباط گیران کانال های موفق ایرانی منتخب در پیام رسان تلگرام در دستور کار قرار داده و، با پیاده سازی روش «تحلیل مضمون»، 22 پیشنهاد را به عنوان سیاست ها و شیوه های جذب مخاطب مطرح کرده است. از پربسامدترین پیشنهاد ها می توان به اعتماد کاربران به کانال و پیام های آن، مدیریت زمانی ارسال پیام ها، تنوع در قالب های انتشار پیام، تنوع و جامعیت در محتوای پیام ها و رعایت ایجاز در محتوای ارسالی اشاره کرد.

    کلید واژگان: تلگرام, جذب مخاطب, شبکه اجتماعی, فضای مجازی, مخاطب شناسی}
    Abdolrahim Qaseminejad *, Mohammadsadegh NASROLLAHI

    The issue of impact on the audience or the communicatee is one of the most fundamental issues in the science of culture and communication. The emergence of internet and social media according to its interrelated and multi aspect nature, not only has the doubled importance of understanding of audience but also has complicated the process of attracting the audience. The contest for catching audience has reached to a level that there are numerous options for the audience to choose. the decision of audience for joining a group or channel (the initial attraction) and being determined to continue the participation (maintenance) are the essential terms of influencing the audience. However, a short review on the ecology of social media, revels the serious weakness of cultural and religious groups and channels for attracting and maintaining the audience. This research, by referring to the study of successful persian channels in telegram, seeks to find out which policies are recommended for cultural and religious actors in atracting audiences.To answer this question, the semi-structured interviews with the audience of successful telegram channels were conducted and by using thematic analysis method, twenty-two recommendations were presented as the policies of attracting audience. The most important and frequent suggestions are the trust of users in the channel and its messages, time management of sending messages, diversity in the forms of message dissemination, diversity and comprehensiveness in the content of messages and observance of brevity in the submitted content.

    Keywords: attracting audience, audience analysis, Cyberspace, social network, Telegram}
  • محمدحسین عامری مهاباد، فرشته سپهر *، زهره میر حسینی

    پژوهش حاضر به تحلیل محتوای ادبیات تعلیمی رادیو دیجیتال کودک و مخاطب‌شناسی آن اختصاص یافته است. روش تحقیق حاضر رویکردی کیفی دارد که مکتبی فرد(1393) نیز آن را تایید کرده و بیان داشته است که به نظر می‌رسد که رویکرد کیفی در تحلیل محتوا قرابت زیادی با نقد ادبی به عنوان یکی از رویکردهای رایج در پژوهش‌های ادبی دارد.تحقیق حاضر نشان داده که سهم عمده‌ای از محتوای ادبیات تعلیمی در برنامه‌های رادیو دیجیتال کودک به ذکر آموزه‌های دینی، انقلابی، اجتماعی و... اختصاص یافته است.
    یافته‌‌های تحقیق نشان داد که رادیو دیجیتال کودک به عنوان یک رسانه مهم در ابعاد مختلف ادبیات تعلیمی کودکان نقش ایفا میکند.با توجه به نتایج به دست آمده برای سوالات پژوهشی باید این امر را در نظر گرفت که تحقق هدف آموزشی تا حدی وابسته به درک مخاطبان است،لذا پیشنهاد می گردد با توجه به گستردگی کشور ایران و تفاوت فرهنگی کودکان در هر یک از گروه‌‌های سنی،نویسندگان و برنامه‌‌ریزان محتوای لازم را با در نظر داشتن تفاوت های فرهنگی در استان‌‌های مختلف تهیه نمایند چرا که سطح رضایتمندی مخاطبان بسیار متفاوت است. همچنین با توجه به دسترسی بیشتر مخاطبان به فضای مجازی و تاثیر راهنمایی والدین در درک بهتر کودکان از شنیدن برنامه‌‌های آموزشی رادیودیجیتال کودک به نویسندگان و برنامه‌‌ریزان پیشنهاد می‌‌شود که آموزش‌‌هایی از طریق رادیودیجیتال کودک و مدارس در اختیار والدین قرار گیرد تا بتوان در کنار تولید برنامه رادیویی مناسب از والدین به عنوان کمک بیشتر برای تاثیر پذیری کودک از برنامه‌‌های آموزشی استفاده کرد و تاثیر راهنمایی‌‌های والدین سنجیده شود.

    کلید واژگان: رسانه, ادبیات تعلیمی, رادیو دیجیتال کودک, مخاطب شناسی}
    Mohammad Hossein Ameri Mahabad, Fereshteh Sepehr *, Zohreh Mir Hosseini

    The present study is dedicated to the analysis of the content of children's digital radio educational literature and its audience.The method of the present research has a qualitative approach that Maktabi Fard(2014)has also confirmed it and stated that it seems that the qualitative approach in content analysis is very close to literary criticism as one of the common approaches in literary research. It has been shown that a major part of the content of educational literature in children's digital radio programs is dedicated to mentioning religious, revolutionary, social, etc. teachings.
    Findings showed that children's digital radio plays an important role in various aspects of children's educational literature.According to the results obtained for research questions, it should be considered that the realization of the educational goal depends to some extent on the understanding of the audience, so it is suggested that given the vastness of Iran and the cultural differences of children in each age group, Writers and programmers should prepare the necessary content taking into account the cultural differences in different provinces because the level of audience satisfaction is very different.Also, due to the greater access of the audience to cyberspace and the effect of parents' guidance in better understanding children from listening to children's radio's educational programs,it is suggested to writers and programmers that education be provided to parents through children's radio and schools so that they can produce radio programs. Appropriately use parenting programs as further assistance to influence the child and measure the effectiveness of parental guidance.

    Keywords: media, educational literature, children's digital radio, audience studies}
  • عدم کفائت سن در تعیین بلوغ
    سید محمد کیکاوسی*، محمد جعفری هرندی

    آن چه از بلوغ همواره به عنوان آغاز مسیولیت و محدودیت های انسان مکلف یاد می شود، رسیدن دختر و پسر به سن خاص است؛ اما صرف نظر از مبنای شرعی و قانونی آن، بلوغ پدیده ای است طبیعی با فعلیت رسیدن استعداد جنسی و قوای تولید مثل؛ همین معیار و ضابطه در آیه 6 سوره مبارکه نساء (بلغ النکاح) تصریح شده است. با این حال، در روایات و اخبار، نشانه های گوناگونی برای تفسیر این مرحله از توانایی جنسی بیان و سنین متعددی برای آن تعیین شده است. لذا عدم اتحاد مبنا و معیار در تعیین معیار بلوغ، موجب تعدد آرای فقیهان نسبت به مساله مزبور شده است؛ چنان چه غالب فقیهان امامیه با استناد به برخی احادیث که البته وجه دلالت شان کافی و وافی نیست، بلوغ پسران را در 15 سالگی و دختران را در نه سالگی قرار داده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در حوزه فهم روایات بلوغ، آن چه چندان مورد توجه قرار نگرفته، مخاطب شناسی در زمان صدور روایات و احادیث است. در حالی که پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) چنین توجهی را در سنت و گفتار خود فرموده و در بیان احکام، ویژگی های مخاطب کلام را در نظر می گرفتند. از این رو، می توان دریافت که بلوغ جنسی به عنوان سرآغاز تکلیف های شرعی ملازمه با سن تعیین شده در کلام فقها را ندارد و در افراد تحت تاثیر شرایط اقلیمی و تنواع آب و هوایی متفاوت می باشد.

    کلید واژگان: سن بلوغ, فقه و فقها, مخاطب شناسی, احادیث و روایات, قضیه فی واقعه}
    Age cannot determine the puberty of a girl and a boy
    Sayed Mohammad Keykavosi *, Mohammad Jafari Harandi

    What is always referred to as puberty as the beginning of the responsibilities and limitations of the obligated human being is the reaching of a girl and a boy at a certain age; But regardless of its religious basis, puberty is a natural phenomenon with the actualization of sexual talent and reproductive powers; The same criterion and rule is specified in verse 6 of Surah An-Nisa '. However, in narrations and news, various signs have been set for the interpretation of this stage of sexual ability and several ages have been set for it. Therefore, the lack of unity of basis and criterion in determining the criterion of maturity has caused the plurality of opinions of jurists on this issue; Most of the Imami jurists, citing some hadiths, which of course do not have sufficient and reliable meaning, have placed boys at the age of 15 and girls at the age of nine. The findings of this study show that in the field of understanding the narrations of puberty, what has not been given much attention is the audience at the time of issuing narrations and hadiths. While the Holy Prophet (PBUH) and the infallible Imams (AS) had paid such attention in their tradition and speech and in expressing the rulings, they considered the characteristics of the addressee of the word. Therefore, it can be seen that sexual maturity as the beginning of religious duties is not related to the age specified in the words of the jurists and is different in people affected by climatic conditions and climatic diversity.

    Keywords: Age of puberty, jurisprudence, jurists, audience studies, hadiths, narrations, case by case}
  • وحید وثوقی راد *، ولی الله نقی پورفر

    نهادینه‌سازی فرهنگ یعنی تعمیق و تثبیت باورها، ارزش‌ها و رفتارهای مطلوب و موردپسند کارگزاران اصلی اداره جامعه در سطوح متفاوت حاکمیتی. در ادبیات رایج، الگوهای متفاوتی در باب نهادینه‌سازی مطرح ‌شده است که غالبا برگرفته از رویکردهای معرفتی حاکم بر جوامع غربی است. یکی از وظایف اصلی پژوهشگران فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی، تبیین نظری و طراحی الگوهای متناسب با مبانی و پیش‌فرض‌های اسلامی است؛ ازاین‌رو هدف اصلی این تحقیق بررسی «مخاطب‌شناسی و اصول حاکم بر آن در نهادینه‌سازی فرهنگ از منظر قرآن» به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی الگوی موردنظر می‌باشد. بنابراین یکی از وظایف مهم کارگزاران، نهادینه‌سازی، شناسایی مخاطبان، طبقه‌بندی آنها و توجه به این طبقه‌بندی در جریان نهادینه‌سازی فرهنگ است. در حقیقت، متناسب با طبقه‌بندی مخاطبان، نوع برخورد با آنها نیز متفاوت می‌شود که می‌تواند در قالب اصول حاکم در برخورد با مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد، اگر به تفاوت‌های مخاطبان در نهادینه‌سازی و اصول حاکم در برخورد با آنها توجه نشود، نتایج مورد انتظار محقق نخواهد شد. در این تحقیق، از روش تدبر در قرآن (نقلی وحیانی) با توجه به راهبرد ظاهرشونده داده‌بنیاد استفاده شده است. یافته‌های این تحقیق نشانگر آن است که «نهادینه‌سازی از منظر قرآن فرایندی است پیوستارگونه که می‌تواند مثبت (رو به اعتلا) یا منفی (رو به انحطاط) باشد». متناسب با تعریف مذکور می‌توان مخاطبان نهادینه‌سازی را با استفاده از قرآن کریم در دو دسته مخاطبان داخل اسلام و خارج از اسلام طبقه‌بندی کرد که در برخورد با آنها رعایت برخی اصول راهبردی و کاربردی ضروری می‌باشد.

    کلید واژگان: مخاطب شناسی, نهادینه سازی, از منظر قرآن}
  • دکتر علی فارسی مدان

    بعد از واقعه جانگداز کربلا، کاروان اسراء وارد شهر کوفه شد، امام سجاد (ع) باتوجه به شناخت خویش از موقعیت، فضای جامعه و عقاید کوفیان؛ خطبه‌ای قرایت فرمود. یکی دیگر از حساس‌ترین سخنان امام (ع)، خطبه‌ای است که در میان رجال سیاسی و دینی شام بیان شده است؛ زیرا امام (ع) وارد شهری شدند که مردم نسبت به اهل بیت (ع) شناخت کمتری داشتند و از واقعه کربلا بی‌خبر بودند. بدین جهت خطبه حضرت (ع) در دو شهر شام و کوفه متفاوت است. لذا امام (ع) براساس مخاطب ‌شناسی خویش باید تحولی عظیم و بنیادین در بینش مردم نسبت به چرایی نهضت حسینی و تبلیغ پیام‌های عاشورا و اهداف شوم امویان ایجاد کند.

    کلید واژگان: امام سجاد (ع), خطبه, کوفه, شام, مخاطب شناسی}
    Dr. Ali Farsi Mafan

    After the tragedy of Karbala, Imam Ali b. al-Husayn "al-Sajjad" gave two harangues, one at Kufa and the other one at Damascus. As the Kufans were already familiar with Islam, and the Damascenes were not so informed, he gave two different harangues at these two places, all due to the different types of audience to communicate with.

    Keywords: Imam al-Sajjad, harangues, Kufa, Damascus, Ashura}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال