به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معاونت در جرم » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدهادی ذاکرحسین*

    نظم و نظام نوین جهانی مبتنی بر منشور ملل متحد با بنیان نهادن اصل ممنوعیت توسل به زور نظامی و محترم شمردن تمامیت ارضی و استقلال سیاسی جوامع، اشغال سرزمین ها را ممنوع و مصداق تجاوز سرزمینی قلمداد کرده است. حقوق بشردوستانه نیز به حمایت از این آموزه برخاسته و با تاکید بر موقتی بودن وضعیت اشغال نظامی، به ممنوعیت هرگونه اقدام منتج به تغییر بافت جمعیت مناطق اشغالی حکم کرده است. در این میان، انتقال اجباری یا اخراج جمعیت مناطق اشغالی به مناطق دیگر در کنار انتقال جمعیت قوای اشغالگر به سرزمین های اشغال شده ازجمله نقض های فاحش حقوق بشردوستانه تلقی شده است. قربانی اصلی این جنایات جنگی حق بنیادین تعیین سرنوشت مردم تحت اشغال است. مقاله حاضر در پرتو آموزه های حقوق بشردوستانه و قواعد مسئولیت کیفری بین المللی به دنبال پاسخ دهی به این پرسش است که شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین و همچنین شهرک نشینی یهودیان در این مناطق چه حکمی دارد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، شهرک سازی های اسرائیل که مستلزم پاک سازی قومی مناطق اشغال شده است در کنار ساکن سازی شهرک نشینان در این مناطق یک رفتار مجرمانه مسئولیت آفرین تلقی می شود. همچنین، شهرک نشینی داوطلبانه ازآنجاکه تحقق بخش جرم جنگی انتقال جمعیت به مناطق اشغالی است مسئولیت کیفری شهرک نشینان را به دنبال می آورد. علاوه بر قوای اشغالگر و شهرک نشینان، شرکت های تجاری که در امر شهرک سازی ها و تسهیل شهرک نشینی مشارکت دارند نیز به دلیل معاونت در ارتکاب این جنایت جنگی دارای مسئولیت هستند.

    کلید واژگان: اشغال, انتقال, اخراج, جمعیت غیرنظامی, معاونت در جرم, تجارت مسئولانه}

    October 7, 2023, marked a significant turning point that not only disrupted regional dynamics and agreements but also once again brought the longstanding Israeli-Palestinian conflict to the forefront of global attention and legal discourse. Following an attack by the Hamas group, the Israeli occupying and apartheid regime launched a massive and unprecedented assault on Gaza.
    When considering the right to use force in accordance with jus ad bellum, it is important to recognize that occupation is intended to be a temporary and transitional circumstance. Occupying territory during times of war does not strip the occupied government of its national sovereignty, nor does it confer national sovereignty upon the occupying forces. Furthermore, prolonging the occupation does not legitimize the act of occupation. It is on these grounds that international law does not recognize actions that seek to make an occupation permanent.
    The International Court of Justice, in its advisory opinion on the construction of a barrier wall by the Zionist regime in the occupied territories, affirmed that member states of the Fourth Geneva Convention are obligated to not recognize the illegal situation created by the occupation, including the construction of the barrier wall, and to abstain from providing any assistance in its construction. Under the provisions of the four Geneva Conventions, the humanitarian rights of individuals in occupied territories are to be upheld, regardless of whether the occupation is met with armed resistance or not.
    The guiding principle of occupation law is to safeguard the sovereignty of the occupied government and protect the security and rights of the inhabitants of the occupied areas. The post-World War II world order, founded on the United Nations Charter, emphasizes the prohibition of using military force and upholding the territorial integrity and political independence of nations, thereby deeming occupation a form of territorial aggression. Humanitarian law underscores the temporary nature of military occupation and prohibits any actions that seek to alter the demographic composition of occupied regions.
    While it is possible to establish occupation without resorting to ethnic cleansing and to occupy uninhabited land, ethnic cleansing serves as a clear indicator of the occupier's intent to perpetuate and institutionalize the occupation, with the aim of supplanting the original inhabitants and establishing their own rule. Ethnic cleansing, while not explicitly listed as a standalone crime under international law, aligns with the broader category of forced population transfer and deportation, both of which constitute international crimes.
    The occupied state of Palestine serves as a poignant example of the repercussions of such war crimes, particularly in terms of violating the fundamental right of a people to determine their own destiny, safeguarding against the enduring impacts of prolonged occupation, and preventing actions that seek to entrench the occupation's longevity.
    Expulsion entails the removal of individuals from one country to another, whereas forced population transfer involves the displacement of civilians within a country's borders, without necessitating their crossing into another nation. While deportation is explicitly defined in the statutes of international criminal tribunals, forced population transfer has been expressly codified in the Rome Statute, under the broader category of "other inhumane acts".
    In conclusion, the perpetuation of occupation through actions such as ethnic cleansing, forced population transfer, and deportation not only flouts international law but also undermines fundamental human rights and perpetuates cycles of conflict and injustice. It is imperative for the international community and legal scholars to remain vigilant in upholding the principles of temporary occupation and safeguarding the rights and integrity of occupied populations.
    The crime of population eviction comprises two essential elements: coercive behavior leading to forced eviction and displacement of the population. The mandatory element of the crime of deportation involves what is known as "open behavior," where the perpetrator may engage in various acts such as murder, sexual violence, robbery, and torture to carry out the deportation. Coercion in this context does not necessarily involve violent actions; the use of coercive conditions alone is sufficient. In addition to eviction, the destruction of homes and available resources to establish new settlements violates the right to occupation.
    In its 2004 advisory opinion, the International Court of Justice explicitly declared Israel's policy of constructing and developing settlements from 1977 onwards as contrary to Article 49 of the Fourth Geneva Convention. This policy was deemed an example of the illegal transfer of the population to occupied territories, a blatant violation of international law. The transfer of settlers to illegal settlements is considered a criminal act, similar to the settlements themselves, as it is typically done voluntarily and with the complete consent of the settlers. Thus, accountability falls upon the settlers themselves, a responsibility that is often forgotten.
    The Rome Statute, like the Geneva Convention, considers voluntary transfer as part of the crime, aiming to protect the population of the occupied territories rather than the transplanted individuals. Even in cases where settlers voluntarily move to occupied areas with various motivations, individual criminal responsibility may still apply. This aspect sheds light on unexplored facets of occupation rights, challenging the common notion that population transfer is solely a state crime attributable to the occupying government's actions.
    Some argue that ordinary individuals settling in occupied areas without governmental support should not be held accountable, as voluntary settlement may not always be malicious. However, according to experts such as "Dinstein," an Israeli authority on humanitarian law, voluntary settlement can still pose legal implications if done in coordination with occupation forces or through organized efforts.
    The research herein analyzes the settlement actions of the Zionist regime in Palestinian occupied territories and the influx of Jewish settlers into these regions. The study concludes that Israeli settlement constructions, necessitating ethnic cleansing of the occupied areas, constitute criminal behavior, alongside the resettlement of settlers within these territories. Settlement involves the acquisition of land and property from original non-resident inhabitants, an act constituting war crimes and significant violations of humanitarian rights, punishable under the Rome Statute.
    Voluntary settlement, being a form of population transfer, carries criminal responsibility for the settlers involved. Thus, under international criminal law, the construction of Israeli settlements and the relocation of settlers to occupied territories, achieved through ethnic cleansing and forced displacement of native Palestinians, are deemed war crimes for which both settlers and those facilitating or encouraging such acts are held accountable.

    Keywords: Occupation, transfer, Deportation, Civilian Population, Responsible Business, Aiding, Abetting}
  • علیرضا فرحناک*
    یکی از کارهای حرام و مجرمانه، اعانه بر اثم و معاونت در جرم است که خود از قواعد فقهی و حقوقی به شمار می رود. آنچه در دو دانش فقه و حقوق آمده و در آن دو به صراحت بیان شده است، اختصاص تطبیق اعانه بر اثم و معاونت در جرم بر فعل مثبت است؛ اما با بررسی موارد در همین دو دانش، در می یابیم هر دو درعمل صدق اعانه بر فعل منفی (ترک فعل) را پذیرفته اند؛ به ویژه در دانش حقوق که معاونت در جرم را نه تنها در مواد قانونی مختلف به عنوان جرم مستقل پذیرفته، بلکه در بحث معاونت در جرم می توان آن را جزو برخی مصادیق معاونت جرم دانست؛ چنان که در دانش فقه نیز به صراحت با استدلال به همین قاعده عملا اعانه بر ترک فعل تطبیق شده است. افزون بر این بررسی ماهیت اعانه و معاونت نشان می دهد که این دو صلاحیت این شمول را دارا هستند و از این رو در عرف و برخی روایت ها با همین سعه معنایی به کار رفته اند؛ از این رو می توان ادعا کرد که اعانه حتی به اعتراف عملی مخالفان، به مقدمات وجودی صرف اختصاص ندارد و می تواند مقدمات عدمی را نیز شامل شود؛ همچنان که اصل گناه و جرم نیز از این شمول برخوردارند.
    کلید واژگان: ترک فعل, فعل مثبت, صدق اعانه, معاونت در جرم, اعانه بر اثم}
    Alireza Farahnak *
    One of the prohibited and criminal acts is aiding and abetting in a crime, which is considered under the rules of jurisprudence and law. What has been explicitly stated in both jurisprudence and law is the allocation of aiding and abetting to positive acts, but by examining cases in both fields, it is found that both have accepted the truth of aid in relation to negative acts (abstaining from an action); especially in the field of law, where aiding and abetting in a crime is not only accepted as an independent offense in various legal provisions, but it can also be considered as one of the cases of aiding and abetting in a crime. Just as in jurisprudence, it has been explicitly stated that aid is attributed to abstaining from an action. In addition, examining the nature of aid and abetting shows that these two abilities have this generality, and therefore, they have been used with the same semantic scope in customs and some narratives. Therefore, it can be claimed that aid and abetting, even according to the practical confession of opponents, do not apply solely to existential prerequisites and can also include negative prerequisites; just as the principle of sin and crime is also included in this generality.
    Keywords: Abstaining from an action, positive act, truth of aid, aiding, abetting in a crime, aiding, abetting in sin}
  • حسین فخر، پریزاد کاوسی خسرقی

    اصل قانون مندی جرایم و مجازات ها را شاه بیت حقوق کیفری نامیده اند. این اصل که مستلزم تعریف دقیق جرم و تعیین ضمانت اجراهای آن در قانون است، آثار گوناگونی دارد که مهم ترین آن ها حفظ حقوق و آزادی های شهروندان در برابر قدرت حاکمیت و استبداد قضایی است، ازاین رو، از قانونگذار انتظار می رود که به لوازم و اقتضایات این اصل درسرتاسر قوانین کیفری پای بند باشد. کلی گویی ماده 43 قانون مجازات اسلامی(1370) در بیان مجازات معاونت در جرم، مغایر اصل مذکور بود وگرچه با تصویب ماده 726 بخش تعزیرات قانون مذکور(1375) و تعیین حداقل مجازات جرم اصلی برای معاون جرم تاحدی از این کلی گویی کاسته شد، اما مشکل تعیین مجازات معاونت و مغایرت آن با اصل قانونی بودن تا حد زیادی پابرجا ماند. پس از سه دهه تجربه تقنین اسلامی در حوزه حقوق کیفری، مقنن با تصریح به اصل قانونی بودن در ماده 12 قانون مجازات اسلامی(1392)، در ماده 127 کوشیده است که با پرهیز از کلی گویی،کیفر معاونت در جرم را قانون مند سازد. با این همه، ترجیح شرع بر قانون و عدم تعیین نسبت ماده 127با مواد خاص معاونت در جرم، به تشتت تصمیمات قضایی می تواند منجر شود که خود نیازمند اصلاح قانون یا صدور رای وحدت رویه قضایی در راستای اصل قانون مندی و عدم تبعیض درکیفردهی است.

    کلید واژگان: معاونت در جرم, اصل قانونمندی, معاونت درقوانین خاص, شرع, قانون مجازات اسلامی}
    Hussein fakhr, Parizad Kavousi Khasraghi

    The principle of legality of crimes and punishments has been called the most important principle of criminal law. This principle, which requires a precise definition of the crimes and determining their sanctions in law, has various effects, the most important of which is the protection of citizens' rights and freedoms against the rule of law and judicial tyranny. Therefore, the legislature is expected to meet the requirements of this principle throughout the criminal laws. The generalization of Article 43 of the Islamic Penal Code (1370) in expressing the punishment of the aider in a crime was contrary to the mentioned principle, and although by enacting the Article 726 of Chapter of T’azirs</em> in 1375 and determining the minimum punishment of the crime for the abettor, this generalization was reduced to some extent, the problem of determining the punishment of the abettor and its inconsistency with the principle of legality remained to a large extent. After three decades of experience in Islamic legislation in the field of criminal law, the legislator, by stating the principle of legality in Article 12 of the Islamic Penal Code (1392), in Article 127 has tried to legalize the punishment of abetting in crime by avoiding generalization. However, the preference of the Sharia over the law and the lack of determination of the relationship between Article 127 and the special articles of abetting in crime can lead to disharmony of judicial decisions, which itself requires amending the law or issuing a uniting verdict in line with the principle of legality and non-discrimination

    Keywords: abetting in crime, principle of legality, abetting in specific laws, Sharia, Islamic Penal Code}
  • بابک پورقهرمانی*، مظفر احمدی سربرزه

    یکی از مصادیق معاونت در جرم «سوءاستفاده از قدرت» است که در قانون مجازات اسلامی 1392 در ماده ی 126 به مصادیق معاونت اضافه شده است. در لسان حقوقی منظور از «سوءاستفاده از قدرت» سازمان ها و نهادهای رسمی است و در حقوق ایران سوءاستفاده از قدرت جهت ارتکاب جرم یک وصف مجرمانه است و مصادیق آن در قانون به طور شفاف و فراگیر ذکر نگردیده است. از حقوقدانان پیرامون مفهوم سوءاستفاده از قدرت تعریف قابل ذکری ارایه نشده است؛ و اینکه مفهوم و مصادیق آن چیست در قانون به صورت دقیق مشخص نشده است، ازنظر قلمرو و مدلول، با مفاهیمی مانند سوءاستفاده از قدرت فیزیکی، موقعیت، مالی، ایدیولوژیکی، اقناعی، عاطفی، جنسی و اداری قرابت معنایی دارد، باوجود قرابت معنایی و رابطه تنگاتنگ آن با مفاهیم مشابه، تمییز سوءاستفاده از قدرت، با بعضی از مفاهیم مشابه عموم و خصوص مطلق است. گسترش مفهوم و مصادیق معاونت در جرم، سبب محدود شدن آزادی های فردی در اجتماع می گردد، اهمیت جرم انگاری «سوءاستفاده از قدرت» از جهت حمایت کیفری از بزه دیدگان آن است. لذا هدف، بررسی قلمرو مفهومی سوءاستفاده از قدرت و مصادیق آن در سنجه بزه دیدگی است، روش تحقیق؛ توصیفی تحلیلی است یافته ها و نتایج، نشان می دهد که «سوءاستفاده از قدرت» همان نفوذ معنوی فرد بر دیگران است و دربرگیرنده ی هر قدرتی است که بر فرد مسلط است، مبنای قدرت، فقط سیاسی نیست بلکه ناشی از رابطه ی کاری، رابطه ی خویشاوندی و...است.

    کلید واژگان: سوءاستفاده از قدرت, معاونت در جرم, قانون مجازات اسلامی, قدرت, نفوذ معنوی}
    Babak Pourghahramani *, Mozaffar Ahmadi Sarbozeh

    One of the instances of accessory of "abuse of power" is added to the instances of accessory in Article 126 of the Islamic Penal Code. The legal language refers to the "abuse of power" of official organizations and institutions, and in Iranian law, the abuse of power is a criminal offense and its implications are not explicitly stated in the law. Jurists have not been given a definitive definition of the concept of abuse of power; and what the concept and implications of the law are not precisely defined, in terms of scope and model, with concepts such as the abuse of physical, situational, financial, ideological, persuasive, persuasive Sexual and administrative have semantic affinities, although semantic affinities and its intimate relation to similar concepts are distinctive of abuses of power, with some similar concepts general and particularly absolute. The expansion of the concept of instances of abetting limits individual freedoms in society, and the importance of criminalizing "abuse of power" for the criminal defense of its victims. Therefore, the purpose is to examine the conceptual realm of abuse of power and its implications in the victimization measure. The method is descriptive-analytical. The dominant individual, the basis of power, is not only political but also a working relationship, a kinship, and so on.

    Keywords: Abuse of power, accessory, Islamic Penal Code, power, Spiritual Influence}
  • محمدحسن حسنی، حمید علیزاده*

    اشخاصی که بدون دخالت در عنصر مادی جرم در ارتکاب جرم مساعدت می نمایند، معاون جرم تلقی می شوند. به رغم اتخاذ سیاست مشترک در پذیرش مجرمیت معاونت در جرم، ضوابط آن در حقوق ایران، اسکاتلند و آمریکا متفاوت است. قانون مجازات اسلامی رویکرد عاریتی نسبی و مجازات خفیف تر را پذیرفته، درمقابل ضابطه مجرمیت در اسکاتلند و آمریکا برحسب وقوع جرم یا عدم آن متغیر است. با وقوع جرم رویکرد تساوی مجرمیت والا رویکرد مجرمیت معاون در قبال جرم ناقص تحریک یا تبانی در جرم حکومت دارد. در کیفیت عنصر مادی رویکردهای متفاوتی اتخاذ شده است. برای نمونه ترک فعل با داشتن وظیفه قانونی ممانعت از جرم تنها در اسکاتلند و آمریکا و مساعدت پس از ارتکاب جرم تنها در آمریکا از مصادیق معاونت در جرم تلقی می گردد. در اسکاتلند و آمریکا با وجود طرح مجرمانه مشترک آستانه رکن معنوی به بی احتیاطی تنزل می یابد. نوشتار حاضر با واکاوی مبنای این اختلاف رویکرد ها به نحو توصیفی تحلیلی و با مطالعه کتابخانه ای، درصدد است وجوه افتراق و اشتراک معاونت در جرم در کشور های موردمطالعه را بیان نماید.

    کلید واژگان: معاونت در جرم, اصحاب جرم, تحریک به جرم, استعاره مجرمیت}
    Mohammad Hassan Hasani, Hamid Alizadeh *

    Persons assisting in the crime without any interference in the material property of the crime are considered accomplice in crime. Despite the adoption of a policy of accepting the criminality of the deputy in the crime, its rules are different in Iran, Scotland and the United States. The Islamic Penal Code has accepted a relative moratorium and milder punishment, in contrast to the offense of crime in Scotland and the United States; it varies according to the occurrence of the crime or its absence. Upon occurrence of crime, the approach of sentencing to criminal has the criminal offense of the deputy in relation to the incomplete crime of incitement or collusion in the the crime of dominate. Various approaches have been adopted on the quality of the material element. For example, leaving the verb with a legal obligation to prevent crime only in Scotland and the United States and assistance after committing a crime is considered only in the United States as a vicegerent in the crime. In Scotland and the United States, despite the common criminal downgrade Mens rea carelessness lessen. The present paper, by analyzing the differences between approaches, descriptively analyzes with a study-library, seeks to differentiate and in crime in the studied countries.

    Keywords: Accomplicy in Crime, Companions Crime, Incitement Crime, Culpability Dependence}
  • امیر وطنی، احمد باقری، مهدی شعبانی*

    قانون گذاری کیفری، بیش از دیگر شاخه های حقوق مستلزم رعایت اصولی است که با منابع تقنین هماهنگی دارند. پیوند حقوق اسلام با قانون گذاری و دادرسی، به ویژه در حوزه کیفری، نیز بحثی دیرپا بوده؛ در دگرگونی نوین قانونی دچار تغییراتی شده است. در جستار فراروی، میزان پای بندی قانون گذار در قانون مجازات اسلامی به یکی از مهم ترین اصول حاکم بر حوزه کیفری، یعنی اصل قانونی بودن حقوق کیفری در دو مصداق: «معاونت در جرم» (موضوع ماده 127 قانون پیش گفته) و «جرایم حدی» (موضوع ماده 220 همان قانون) مورد ارزیابی قرار می گیرد. نگارندگان، به تحلیل انتقادی دو نمونه از این تغییرات در قالب تعارض سنجی دو ماده 127 و 220 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/02/01 با اصول 36 و 169 قانون اساسی و قاعده قانونی بودن حقوق کیفری پرداخته اند. حاصل تحقیق، رویکرد کلی معتدلی به پرسمان منبعیت شریعت برای قانون گذاری جزایی نیز به دست می دهد و به نظر می رسد این قابلیت را دارد که قانون گذاری را در تعاملی با اصول تقنینی و فرهنگ دینی جامعه ایران قرار دهد و نیز بتواند شتاب آشفتگی در قانون گذاری کیفری ایران را کند و یا قطع کند و سرانجام اینکه شرع در حقوق کیفری موضوعه، منبعی است برای تقنین و نمی تواند مستقیما منبع صدور حکم قلمداد گردد.

    کلید واژگان: شرع, قانون‌گذاری, دادرسی کیفری, حدود, معاونت در جرم}
    Amir Vatani, Ahmad Bagheri, Mahdi Shaabani*

    The criminal legislation, more than any other branch of law, requires respecting principles that are consistent with sources of legislation. The connection between Islamic law and legislation and proceedings, especially in the criminal field, is also a long-standing debate which has experienced certain changes in the new legal transformation. In the present study, the extent to which the legislator adheres, in the Islamic Criminal Code, to one of the most important principles applicable in the criminal field, i.e. nulla crimen sine lege in two instances of abetting (the subject of article 127 of the aforementioned Code) and Hadd Crimes (the subject of article 220 of the same Code) will be assessed. The authors have critically analyzed two examples of such changes in the form of conflict assessment of articles 127 and 220 of the Islamic Criminal Code passed on 21/4/2013 with principles 36 and 169 of the Iranian Constitution and the nulla crimen sine lege rule. The outcome of this research also provides a general moderate approach to the question of whether religion is a source of criminal legislation and it seems that it has the capability to make legislation interact, in some way, with the legislative principles and the religious culture of the Iranian society and is able to slow down or stop the acceleration of confusion in the Iranian criminal legislation and finally, religion in positive criminal law, is a source of legislation and may not be a direct source of rendering judgment.

    Keywords: religion, legislation, criminal proceedings, Hudud, abetting}
  • محمدرضا درخشان، غلامحسین رضایی*، مصطفی فروتن
    در اسناد بین الملی مسیولیت کیفری جمعی در چارچوب هایی نظیر مباشرت، سببیت، آمریت، تحریک، عضویت در گروه نمود می یابد. در برخورد با مداخله کنندگان چهار شیوه عنوان شده است که عبارتند از : نظام نفی شرکت و معاون، سیستم پذیرش شرکت در کنار مباشرت و نفی معاونت، سیستم پذیرش معاونت در کنار مباشرت و نفی شرکت و سیستم پذیرش سه عنوان مستقل. در ایران از نظام چهارم استفاده شده است. نظام اول یعنی، نفی شرکت و معاونت که قصد ساده کردن حقوق جزا از عناوین موجود را دارد بر این باور است که عنوان مباشر و مباشرین، جهت مبارزه با مداخله کنندگان مستقیم و غیرمستقیم در جرم کفایت می کند در حقیقت مطابق این نظر بهتر است تفاوت های بین شرکای جرم و همکاران مجرم (معاونین) حذف شود و با عنوان واحدی با مداخله کنندگان مستقیم و غیرمستقیم در جرم مقابله شود. در زیر مجموعه نظام دوم یعنی پذیرش شرکت و مباشرت و نفی معاونت دو تفکر مستقل وجود دارد: نفی معاونت و عدم پذیرش آن به طور کلی و پذیرش مشروط معاونت به صورت تبعی به عنوان بخش جداناپذیر عمل مجرم اصلی و مباشر جرم.در نظام سوم معاونت و مباشرت پذیرفته شده اما با شرکت در جرم در قالب مباشرت برخورد می گردد. در نهایت در نظام چهارم این سه عنوان به صورت مستقل به رسمیت شناخته می شوند. در این نظام قانون گذار ضمن تفکیک سه عنوان مباشرت، شرکت و معاونت در جرم، قصد تمایز قایل شدن بین آثار متفاوت مترتب هریک را دارد.
    کلید واژگان: گروه های مجرمانه, مداخله کنندگان, مباشرت در جرم, معاونت در جرم, سردستگی, اسناد بین الملل}
    Mohamadreza Derakhshan, Gholamhossin Rezaii *, Mostafa Foroutan
    In international documents, collective criminal responsibility is expressed in frameworks such as supervision, causation, command, incitement, group membership. In dealing with the interlopers, four methods have been mentioned, which are: the system of rejecting the company and deputy, the system of accepting the company along with the manager and rejecting the deputy, the system of accepting the deputy along with the manager and rejecting the company, and the system of accepting three independent titles. The fourth system is used in Iran. The first system, that is, the negation of the company and deputy, which aims to simplify criminal law from the existing titles, believes that the title of steward and stewards is sufficient to fight against direct and indirect intervenors in crime. In fact, according to this opinion, it is better to differentiate between The partners in crime and the criminal associates (deputies) should be removed and the direct and indirect intervenors in the crime should be dealt with as a single title. In the sub-set of the second system, i.e. acceptance of participation and stewardship and negation of the deputy, there are two independent thoughts: the denial of the deputy and its non-acceptance in general, and the conditional acceptance of the deputy as an inseparable part of the act of the main criminal and the overseer of the crime. In the third system of the deputy And stewardship is accepted, but participation in crime is treated as stewardship. Finally, in the fourth system, these three titles are recognized independently.
    Keywords: criminal groups, interlopers, supervision in crime, Deputy in Crime, leadership, International Documents}
  • ابوالفضل علی شاهی قلعه جوقی*، اسحاق کریمی

    یکی از موارد خاص معاونت در جرایم علیه اشخاص، امساک یا نگهداشتن کسی برای تواناساختن دیگری در کشتن او می باشد؛ البته تنها جرم قتل نیست که امساک در آن به عنوان معاونت مصداق پیدا می کند، بلکه در جرایمی مانند آدم ربایی، سرقت، ضرب و جرح، حبس و توقیف غیرقانونی نیز جریان پیدا می کند. گرچه مجازات معاونت در جرم، به طور کلی در مواد 127 و 128 قانون مجازات اسلامی وارد شده است، ولی جرم امساک در قتل به عنوان معاونت نمی تواند مصداقی از این دو ماده باشد؛ زیرا در ابتدای ماده 127 آمده است که مجازات این ماده شامل جرایمی می شود که در شرع و قانون، مجازاتی برای معاون تعیین نشده باشد، در صورتی که در شرع، مجازات ممسک در قتل، مشخص شده و فقیهان امامیه، مجازات وی را در قتل عمد، حبس ابد دانسته اند. از لحاظ عقلی نیز، وجود تفاوت فاحش در مجازات قابل اعمال برای مصادیق مختلف معاونت، قابل توجیه نمی باشد، بدین ترتیب باید یک رویه ی واحد پیش گرفته شود. این پژوهش یک تحقیق بنیادی است و روش به کارگیری مباحث در آن، تحلیلی - توصیفی می باشد. پرسش اساسی اینست که چه راهکاری برای ارائه مجازات در جرایم وابسته به امساک، مخصوصا امساک در جرم قتل پیشنهاد می گردد؟ در این پژوهش پس از بررسی دیدگاه های فقیهان و حقوقدانان درباره ماهیت جرم امساک به این نتیجه دست یافته می شود که جرم امساک از جرایم مربوط به حقوق الناس بوده، از این رو قابل عفو و گذشت است. همچنین دیدگاه کسانی که برای امساک در قتل، مجازات خاص از سوی شارع بیان کرد ه اند، از ادله استوارتری برخوردار است. بنابراین، به منظور رفع هر گونه ابهام و جلوگیری از صدور آراء با مجازات های مختلف برای مرتکبان عمل یکسان و ضرورت مطابقت کلیه ی قوانین و مقررات با موازین اسلامی بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، برای ممسک در قتل عمدی، مجازات حبس ابد به صورت یک ماده قانونی در قانون مجازات اسلامی ذکر شود.

    کلید واژگان: امساک, جرم, حبس ابد, معاونت در جرم}
    Aboulfazl Alishahi Ghalahjoughi *, Esagh Karemi

    One of the special instances of abetment in crime against individuals is "imsak" or holding a person to enable a third party to kill him; of course it is not only the crime of killing in which "imsak" is regarded as abetment in a crime, but it can also be found in such crimes as kidnapping, theft, assault and battery, unlawful imprisonment and arrest. Although the punishment of  abetment in crime is in general included in Articles 127 and 128 of the Islamic Punishment Law, "imsak" in murder cannot be an instance of these two articles, because the beginning part of Article 127 states that the punishment under this article includes the crimes for which no penalty has been determined in Sharia and law, while in Sharia the punishment of the abetment in murder has been determined and Shiite jurists have regarded "life imprisonment" as the punishment for the abetment in murder. Logically speaking, too, a striking difference in punishment applicable to different examples of abetment is not justifiable; therefore a unique precedent must be practiced. This research is a fundamental study with an analytical-descriptive methodology. The main question is what strategy would be suggested for carrying out a punishment in abetment-related crimes, especially abetment in murder. This research, upon a review of the viewpoints of jurists and lawyers about the nature of "imsak", has come to the conclusion that the crime of "imsak" is of the type of crimes related to private rights and is therefore forgivable and negligible. Moreover, the views of those who have  proposed special punishment for abetment in murder by the legislator have been more strongly justified. Therefore, in order to disambiguate the case in order to prevent the issuance of different verdicts for the similar offence and with regard to the necessity of the accord of all laws and regulations with Islamic principles, by virtue of the Fourth Principle of the Constitutional Law, the punishment of "life imprisonment" for the abetment in a deliberate murder is suggested to be included as a single article in the Islamic Punishment Law.

    Keywords: imsak, crime, life imprisonment, abetment in crime}
  • قاسم محمدی، احسان عباس زاده امیر آبادی*
    جرم دانستن معاونت در جرم های غیر عمدی با توجه به نصوص قانونی موجود در نظام حقوق ایران دشوار می نماید و از این رو سخن گفتن از آن نیازمند بحثی نظری در اثبات امکان تحقق آن در ساختاری منسجم است. در این مسیر ابتدا لوازم پذیرش نظریه ی معاونت در جرایم غیر عمدی از جمله «عدم لزوم احراز وحدت قصد طرفین»، «واقعی بودن عنوان معاونت» و «عدم لزوم عمدی بودن معان علیه» مورد توجه و کنکاش واقع شده است؛ آن گاه از رهگذر نقد و تحلیل مصادیق اختلافی آن از قبیل «معاونت در ارتکاب رفتار منشا جرم»، «مساعدت در ارتکاب قتل خطئی» و «مداخله در قتل مهدورالدم غیر واقعی» مجالی برای تبیین فواید جرم شناختی مترتب بر پذیرش نظریه ی مذکور فراهم آمده است و در نهایت به قانون گذار پیشنهاد شده تا با بسط مصادیق معاونت در جرم، گامی موثر در جهت کنترل بزهکاری بردارد.
    کلید واژگان: معاونت در جرم, معاونت در اثم, معاونت در جرم غیر عمدی, وحدت قصد, جرم انگاری}
    Ghasem Mohammadi, Ehsan Abbaszadeh Amirabadi *
    Criminalizing the act of aiding to unintentional crimes appears to be onerous; especially with regard to the legal texts of the Iranian law system, thus addressing the issue requires a theoretical discussion on the substantiation of its possibility within a consistent structure. In this direction, initially, the prerequisites of the recognition of the theory on aiding to unintentional crimes such as “non-essentiality of the corroboration of the unity of the criminal intent of parties”, “the actuality of the title of aiding”, “non-essentiality of the intentionality of the aided act” are explored thoroughly, then through the analysis and review of its contradicting instances, such as “aiding to the commission of a conduct which is the origin of the crime”, “assistance in the commission of the  killing by mistake” and “intervention in the murder of a person deemed erroneously mahdour-al dam (or deserving of death)”, there exists the grounds to explain the criminological advantages derived from acceptance of the aforementioned theory, and at last, it is proposed to the legislator to expand the instances of aiding to the commission of crime as an effective measure to control  delinquency.
    Keywords: Aiding a crime_Aiding in Misdemeanor_Aiding}
  • ابوالفضل یوسفی*، طاهره دهقانی
    ماحصل حکم صادره از شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در خصوص تاثیر متواری بودن متهم اصلی در رسیدگی به اتهام معاون جرم را می توان با این عبارت خلاصه کرد: تا زمان حضور متهم اصلی و رسیدگی به اتهام وی، احراز وحدت قصد و اقتران زمانی بین عمل مباشر و معاون جرم را نمی توان محرز دانست.
    کلید واژگان: معاونت در جرم, مباشرت در جرم, حکم غیابی, وحدت قصد, اقتران زمانی}
  • محمود قیوم زاده، سیدپیمان موسوی موگویی
    جرم قوادی از جمله جرایمی است که علاوه بر ارتباط مستقیم با هتک عفت عمومی و از بین بردن اخلاق انسانی، زمینه ایجاد جرایم متعددی را فراهم می کند. بنابراین، شناخت زمینه های به وجود آمدن آن و فراهم نمودن مقدمات و از بین بردن این جرم حائز اهمیت فراوان است. از جمله زمینه های مهم و اساسی جرم قوادی، وجود زنان خیابانی می باشد که در این میان، شناخت پدیده زنان خیابانی و ارتباط آن با جرم قوادی که خود می تواند زمینه ساز جرایم متعددی به نحو تصاعدی باشد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی وجود زنان خیابانی و فعالیت های آنها به عنوان زمینه ساز تحقق جرم قوادی و ناهنجاری های اجتماعی مرتبط با آن پرداخته شده است؛ چراکه شناخت چگونگی فعالیت های زنان خیابانی، پاسخ بدین پرسش خواهد بود که آیا رفتار آنها مشمول جرم قوادی می باشد یا خیر؟ همچنین، این که اساسا قوادی جرمی جدا از سایر جرایم جنسی مرتبط می باشد یا خیر، نیاز به کاوش و بررسی پژوهشی دارد و باید ابهامات آن را برطرف نمود.
    کلید واژگان: جرایم جنسی زنان, معاونت در جرم, قیادت, زنان خیابانی}
    Mahmoud Ghayyoumzadeh, Seyyed Peyman Mousavi Mogoui**
    Offence of pandering is one of the offences that has direct connection to destruction of public morals and it also causes commission of several offences. Accoringly, recognizing the grounds of its commission and preparing for its removing is of high significant. One of the main and basic grounds of this offence is street girls. In this regard it is of high importance to study the phenomenon of street women and their relationship to offence of pandering. This offence may facilitate the commission of several crimes. This article deals with the street women and their activities as fasiciltator for commission of the offence of pandering and its related social abnormalities. The exploring of these activities will be answering to this question whether their activities may be regarded as the offence of pandering. It also is necessary to study whether basically this offence itself is a seperat offence from the other ones. The study must clarify the ambiguities.
    Keywords: Women sexual crimes, Abetting, Pandering, Prostitutes}
  • سید رضاسیدقاسمی اکبر آباد *، سیدمحسن سیدقاسمی اکبرآباد
  • علی ناظمیان فرد *، اکرم جهاندیده
    اشعث بن قیس یکی از چهره های برجسته ی قبیله ی کنده بود که در طول حیات سیاسی خود با اتخاذ مواضع سلبی و ایجابی، در بسیاری از رویدادهای زمانه ایفای نقش نمود. منفعت جویی های فردی و قبیلهای، عمده ترین شاخصی بود که رفتارهای سیاسی وی را جهت دهی میکرد. این انگیزه ها گاه به طرز آشکار، اشعث را در صف یاران امام علی (ع) می نشاند وگاه در نهان، با معاویه هم  دست و هم  داستان میکرد.
    پرسشی که این مقاله حول محور آن سامان یافته این است که آیا اشعث بن قیس در توطئه ای که یک عنصر خارجی برای قتل امام (ع) طراحی کرده بود، نقشی داشت؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که اشعث با پناه دادن به ابن ملجم که از مصر به قصد ترور امام (ع) به کوفه آمده بود و نیز با بیدار کردن او در دقایق پیش از وقوع حادثه و تحریض وی به انجام قتل، مرتکب فعل مجرمانه «معاونت در جرم» شد که این نقش در پرتو داده های تاریخی مورد کاوش و سنجش قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: امام علی (ع), ابن ملجم, اشعث بن قیس, مسجد کوفه, معاونت در جرم}
  • قاسم محمدی، احسان عباس زاده امیرآبادی*
    مشارکت جنایی به مثابه عنوانی که دربرگیرنده ی معاونت و شرکت در ارتکاب جرم و همچنین جرایم سازمانیافته میشود، حوزهی مطالعاتی مشترکی میان حقوق کیفری و جرم - در ،« مداخلهی حداقل دو نفر در ارتکاب جرم » شناسی است. ابتنای تعریف مشارکت جنایی بر هر دو حوزهی مطالعاتی، همدلی دانشهای مذکور را در تبیین مفهوم و تعیین مصادیق آن به دنبال داشته است. بااین وجود حسب اقتضائات هر حوزه، مشارکت جنایی، قلمرو متفاوتی به خود اختصاص داده است. بررسی جرمشناختی مشارکت جنایی حاکی از این است که تحقق توان » و « تعامل با افراد و گروه های ناسازگار » عنوان مذکور متوقف بر احراز دو رکن است. همچنین، الگوهای تحقق مشارکت جنایی را می توان به سه « تاثیرگذاری ناسازگاران منحصر دانست. « مشارکت ناخودآگاه » و « مشارکت تبانیمحور » ،« مشارکت سازمانیافته » مور
    کلید واژگان: مشارکت جنایی, گروه سازمانیافته, معاونت در جرم, شرکت در جرم, مشارکت تبانیمحور, مشارکت ناخودآگاه}
    Ghassem Mohammadi, Ehsan Abbaszadeh Amirabadi*
    Criminal participation as a subject including abetting, complicity and organized crimes created a joint field of study between criminal law and criminology. Basing the definition of criminal participation on “Intervention of at least two individuals” in both studies followed the empathy of those science in explaining concept and setting examples. However, according to the requirements of each area, criminal participation has allocated a different domain to itself. Criminological review of criminal participation suggests that substantiation of this title is based on proof of two elements: engagement with incompatible groups and individuals and effectiveness of incompatible party. Moreover, patterns of criminal participation can be limited in three cases: organized participation, conspiracy-based participation and unconscious participation.
    Keywords: Criminal participation, Organized group, Abetting, Complicity, Conspiracy, based participation, Unconscious participation}
  • جعفر کوشا *، آذر علی نژاد

    حقوق و اخلاق در گذشته از یکدیگر جدا نبوده اند اما به مرور رابطه ی اخلاق و حقوق شکل متفاوتی به خود گرفته است. «خودکشی» به عنوان امر مذموم اخلاقی همواره موضوع مباحث حقوقی بوده است با این حال ورود این مفهوم به حوزه حقوق کیفری از توجی هات لازم برخوردار نمی باشد. در این میان دغدغه ی اصلی این نوشتار بررسی لزوم جرم انگاری معاونت در این اقدام با در نظر گرفتن اصول حاکم بر معاونت در جرم است. به این معنا که اگر فردی دیگری را تحریک به خودکشی نموده و وی در اثر این تحریک اقدام به خودکشی نماید، آیا این استدلال که؛ با توجه به جرم نبودن عمل اصلی، تحریک به آن نیز جرم نمی باشد، صحیح است؟ به نظر می رسد با توجه به قبح اخلاقی و قابلیت سرزنش خود به خودی این نوع اعمال - جدای از ملاحظات مربوط به خودکشی - و با توجه به مستندات فقهی موجود و نتایج بین فردی و اجتماعی آن، که نباید از مضرات آن چشم پوشید، جرم انگاری در این حوزه امری لازم است.

    کلید واژگان: : خودکشی, معاونت در جرم, تحریک, مبانی جرم انگاری}
  • یحیی مصطفایی
    مطالعات تطبیقی در حقوق کیفری و میان نظام های مختلف ، از آن جهت حائز اهمیت استکه حقوق جزایی هر کشور در بردارنده عالی ترین ارزش های آن جامعه می باشد. فلذا تردیدی نیست که قوانین هر کشوری مخصوصا در زمینه جرایم علیه تمامیت جسمانی که بیشترین آمار یافته و بررسی جزئیات مربوط به همین قوانین است که راه هر گونه سوء استفاده را از متجاوزان خواهد گرفت. در این راستا احکام معاونت و شرکت در قتل های غیرعمد در هر نظامی ، سیاست کیفری ویژه ای را می طلبد. تبیین این سیاست ها با وجود تفاوت های زیاد میان نظام های نوشته و نانوشته جذابیت کارهای تطبیقی را دو چندان می کند. در این نوشتار و با بررسی احکام معاونت و شرکت در قتل های غیرعمد در مواد قانون مجازات اسلامی ایران و مقایسه آن ها با آراء و رویه های کیفری در محاکم انگلستان ، سعی خواهیم کرد که این تفاوت ها و ظرافت ها را بیشتر نشان دهیم. به امید آن که با تقابل و تطابق قوانین جزایی کشورمان با تحولات حقوق کیفری جهانی ، گام های استواری را در جهت احراز عدالت در فرآیند کیفری برداشته باشیم.
    کلید واژگان: سیاست کیفری, معاونت در جرم, شرکت در جرم, غیرعمد}
  • قاسم محمدی، احسان عباس زاده امیرآبادی

    معاونت در جرم، جرمی عمدی است که در حقوق کنونی ایران به شرط وحدت قصد معاون و مباشر محقق می‌گردد. برداشت معنای تبانی از وحدت قصد و همچنین قایل شدن به فقدان قصد در جرایم غیر عمدی موجب شده است که اغلب حقوقدانان معاونت در جرایم غیرعمدی را در نظام کنونی حقوق جنایی نا ممکن بدانند، اما دریافت مفهوم همسانی از وحدت و پذیرش وجود قصد فعل در جرایم غیرعمدی راه را بر طرح امکان فرض معاونت در جرایم غیرعمدی می‌گشاید. اما کاربرد واژه قصد برای اشاره به رکن روانی جرایم عمدی در گفتمان قانونگذار پذیرش این فرض را با چالش مواجه می‌سازد. این در حالی است که با توجه به اصول حقوق جنایی تحقق معاونت نیازمند وحدت قصد نیست.

    کلید واژگان: معاونت در جرم, معاونت در جرائم عمدی, معاونت در جرائم غیر عمدی, وحدت قصد, علم به قصد}
    Ghassem Mohammadi, Ehsan Abbaszadeh
  • سید محمد موسوی بجنوردی
    معاونت در جرم در فقه و حقوق اسلامی مساوق معصیت و گناه است. نگارنده در این مقاله به عناصر سه گانه تحقق جرم، عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر روانی پرداخته است و سپس شرایط تحقق معاونت در جرم را به طور مفصل بیان نموده است.
    همچنین در این مقاله درباره مجازات معاونت در جرم طبق ماده 8 قانون مجازات عمومی و ماده 1 قانون مجازات اسلامی توضیح داده شده است. در پایان به آیات و روایات وارده، حکم عقل و اجماع مبنی بر حرمت معاونت در جرم و اثم اشاره شده است.
    کلید واژگان: معاونت در جرم, سه گانه تحقق جرم, عنصر قانونی, عنصر مادی, عنصر روانی}
    Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi
    From the viewpoint of Islamic law and jurisprudence, partnership in crime is coextensive with sin. The present article studies the commitment of offence, the material and psychological elements of offence and then sheds light on the conditions for the materialization of partnership in crime.It also discusses the punishment for the partnership in crime in accordance to the article 8 of penal code and Article 1 of the Islamic penal code. At the end of the article some allusions have been made to the Quranic verses as well as traditions, reason and consensus regarding the unlawfulness of partnership in crime.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال