به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ملاحم » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مرتضی آقامحمدی*، یحیی جهانگیری
    در کتب حدیثی اهل سنت، روایات متعددی درباره اخبار از آینده وجود دارد. این روایات همواره مورد توجه و اهتمام مسلمانان بوده اند. در یک تقسیم بندی کلی، احادیث یادشده درباره فتن، مبشرات و علائم آخرالزمان و اشراط الساعه هستند. این احادیث موجود در کتاب های اهل سنت، در مجموع روحیه انفعال و ترس از آینده را القا می کنند و مومنان را به فرار از فتنه ها و دخالت و مشارکت نکردن در آن ها دعوت می نمایند. این نگاه سلبی در بسیاری از این احادیث به چشم می خورد. در این میان، قرائتی متفاوت از احادیث یادشده وجود دارد که فاقد این روحیه سلبی است و پیروان خود را برای سرکوب فتنه و محقق کردن وعده الهی به اقدام و حرکت وامی دارد. این حرکت در روز اول محرم سال 1400 هجری با قیام جهیمان العتیبی در عربستان و اشغال مسجدالحرام تحقق یافت. آن چه خوانش جهیمان را از حالت انفعالی خارج می کرد، پرداختن به مسئله مهدی بود.
    این نوشتار در صدد بررسی خوانش جهیمان العتیبی از احادیث آخرالزمان، در رسائل به جای مانده از اوست.
    کلید واژگان: جهیمان العتیبی, آخرالزمان, فتن, ملاحم, اشراط الساعه, مهدی, رسائل جهیمان}
  • مصطفی صادقی کاشانی*
    در منابع اسلامی روایات زیادی درباره حوادث آینده جهان اسلام به عنوان ملاحم یا پیش گویی ذکر شده است. بخشی از این پیش گویی ها از زبان اولیای الهی بوده و به درستی محقق شده و بخشی هم به درستی روشن نیست. هر دو دسته اخبار می تواند در ایجاد و شکل گیری فرقه ها و قیام ها و به عبارتی نحله ها و جنبش ها تاثیرگذار بوده و نقش ایفا نماید. نوشته حاضر در پی آن است که این نقش و تاثیر را بررسی کند.
    کلید واژگان: پیش گویی, ملاحم, مهدی, غیبت, آینده}
    Dr. Mostafa Sadeghi*
    Islamic sources have provided many traditions in the Muslim world as Malahem or the inspirations for predictions of future events. Part of the predictions is from the saints of God and were rightly realized and the other part is not clear. Both categories can influence the creation and the formation of sects and uprisings and movements and had an impact and role to play. This article seeks to examine their role and impact.
    Keywords: Prediction, Malahem, Mahdi, Absence, Future}
  • حامد پوررستمی*، روح الله شاکری زواردهی
    یکی از پرگفتمان ترین موضوعات جهان امروز، آینده پژوهی و اندیشه نجات بوده که نشانه ها و پیشگویی ها پیرامون منجی بخشی از آن است. در جهان اسلام اهمیت پردازش و اهتمام به ملاحم و نشانه های ظهور از دو حیث می تواند مورد بررسی قرار گیرد: حیث ابتدایی و حیث اقتضایی. هر چند از حیث ابتدایی، پرداختن به این دست از روایات، ممکن است از اولویت ها نباشد، اما از حیث اقتضایی که ناظر به اقتضای جنگ نرم روانی و معرفتی جهان امروز و شبهه پراکنی دشمنان مهدویت است، این موضوع را در زمره اولویت های پژوهشی و میدانی قرار می دهد. روایات ناظر به نشانه های ظهور و حوادث آخرالزمانی دارای ابعادی است و یکی از آنها بعد اثری نشانه ها و پیشگویی هاست که محصول برداشت از ظواهر روایی می باشد. این آثار نه صرفا مثبت و ایجابی بوده و نه مخرب و منفی، بلکه ترکیبی متوازن و منطقی از آنها را در بردارد. به عنوان مثال 1) آگاهی بخشی و پیشگیری نسبت به انحرافات فراروی، 2) ایجاد آمادگی بایسته و 3) ایمان افزایی اخبار غیبی را از جمله آثار سازنده و مثبت و 1) سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی، 2) تحیر و سرگردانی در تشخیص و تصدیق جریان ها و 3) تعیین وقت برای ظهور منجی را نیز از جمله آثار منفی در روایات ناظر به نشانه ها و پیشگویی های آخرالزمانی می توان برشمرد.
    کلید واژگان: مهدویت, نشانه های ظهور, پیشگویی ها, ملاحم, آثار مثبت, آثار منفی}
    Dr. Hamed Pour Rostamy*, Dr. Ruhollah Shakeri Zavardehy
    One of the most discussed issues of the world today, is the issue of futuristic studies and thinking about saviour which includes thought about signs and prophecies about the Savior's role in it. The importance of the issue in the Muslim world and the attempts to inspire discussions about signs of the appearance can be examined in one of the two terms: basic terms and as a contingency term. This may not be very significant from basic point of view but the contingency plan requires considering these issue as a means to counter the Soft War, imposed by the enemies of Mahdism by creating rifts from psychological and philosophical aspects. Thus, this should be an area of research priority in both conceptual and experimental fields. The narratives of signs and symptoms of occultation just provide a surface interpretation of Hadith. This kind of research work does neither have positive nor destructive and negative aspects per se, but contains both in its logical and balanced composition. For example: 1) awareness and prevention of the diversion of future, 2) make necessary preparations and 3) strengthening the belief in the unseen, are the effects of positive synergies and 1) political and social abuses, 2) bewilderment and confusion in diagnosis and verification flows and 3) timetabling for the appearance of the savior, are among the negative effects that narratives on symptoms may inflict and thus traditions referring to the apocalyptic prophecies can be outlined both as having negative and positive effects on society.
    Keywords: Messianism, Signs of the appearance, Prophecy, Inspire, Positive effects, Negative effects}
  • مهدی غلامعلی
    غیب امام مهدی از مهم ترین رخدادهای تاریخ شیعه است. تاثیر این رخداد بزرگ در روایات شیعی کاملا مشهود است. گروهی از دانشمندان شیعه به انگیزه گردآوری این گونه احادیث، غیب نگاری را بنیان نهادند. جمعی بر این باورند که عموم شیعیان، پیش از وقوع غیبت، از جریان آن،بی خبر بودند. بنا براین نگارش های حدیثی در این موضوع سال ها پس از آغاز غیبت صغرا شکل گرفت. برخی دیگر بر این باورند....
    کلید واژگان: غیبت, تحیر, فتن, ملاحم, هفتیه, مهدی, قائم}
  • مصطفی صادقی
    کتاب های فتن و ملاحم از جمله منابع مهم درباره مهدویت به شمار می روند. کتاب الملاحم نوشته احمد بن منادی از محدثان اهل سنت، از آن شمار کتاب هاست. این مقاله به بررسی و نقد این کتاب می پردازد که در قرن سوم تالیف شده است. از آن جا که از منابع مهم ابن منادی در این کتاب، کتابی با عنوان ملحمه دانیال بوده، آن کتاب نیز معرفی و نقد می شود. ملحمه دانیال را از پیامبران بنی اسرائیل می دانند، اما مطالب آن و اعتبار اصل کتاب تامل پذیر است و نیاز به بررسی دارد.
    در مورد کتاب ابن منادی نیز با توجه به در برداشتن مطالبی، گاه بدون سند و گاه منحصر به فرد، نمی توان چندان ادعای اعتبار و قوت کرد. تحقیق و نشر این کتاب برعهده شیعیان بوده، اما مؤلف آن بنا به قراینی که در این مقاله مطرح می شود، از رجال اهل سنت است.
    کلید واژگان: ملاحم, ابن منادی, دانیال, آخرالزمان و علائم ظهور}
    Mustafa Sadeqi
    Including the sources of quotations from the state of Imam Mahdi (PBuH) are some books about seditions and disturbances. One of these books bears the same name, that is, its title “Seditions” written by Ahmad-ibn-Munadi, who is one of the Sunnite narrators of traditions.The following article has tried to examine and criticize the above-mentioned book which is written in the third century A H.The article has proceeded to deliberate on one of the important sources in the book called “the Sedition of Daniel”. Although this sedition has been attributed to one of the prophets of Jews (the children of Israel) and Daniel is regarded as a prophet, the subjects and issues in it are worth discussing and criticizing in order to prove the reliability of the original sources.What we have found with regard to Ibn Munadi’s book is as follows:The topics and themes mentioned are sometimes without reference and sometimes they are unique subjects to which we may not relate any validity or credit. Although the book al-Malahim (seditions) has been investigated, studied, inquired into and published by the Shiites, the author and compiler, according to the evidence and the context, is a Sunnite.
  • سید لطف الله جلالی
    سید بن طاووس از عالمان پر نفوذ شیعه در قرن هفتم هجری است که در زمینه های مختلف علمی مهارت داشته و آثار فراوانی را تالیف کرده است. یکی از آثار او کتاب التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن است که در موضوع ملاحم و فتن نگاشته شده و به طور عمده از سه منبع حدیثی اهل سنت گرد آمده است. این کتاب در قرون اخیر در میان عموم عالمان شیعه، کتابی ارزشمند و معتبر در موضوع مهدویت تلقی شده است. در این مقاله به بررسی این کتاب پرداخته و به این نتیجه دست یافته ایم که این کتاب نه معتبر است و نه در باب مهدویت نوشته شده و نه سید بن طاووس به آن چنین نگاهی داشته است.
    کلید واژگان: ابن طاووس, مهدویت, ملاحم, فتن, احادیث, ظهور, مهدی موعود}
    Sayyed Lutfullah Jalali
    Razi ul-Din Ali b. Tawus Hasani is an influential Shi′i scholarin seventh century Al-Tashrif bil-Menan fil-Ta′rif bil-Fetan in the subject of malahim and fitan. This book is comprised from three Sunni hadith sources. In later ages, this book is regarded an authentic book about Madawiyya, but in this paper se would see that it is not authentic, nor about Mahdawiyya, and Ibn Tawus himself did not believe that the tradition included in, valuable and authentic.
    Keywords: Ibn Tawus, Mahdawiyya, malahim, fitan, hadith, raising (Zuhur)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال