به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نص گرایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدعلی توحیدی نیا، مجید کافی، روح الله توحیدی نیا

    عقل گرایی و نص گرایی از چالش برانگیزترین موضوعات تاریخ تفکر اسلامی بوده و نخستین نشانه ها و ثمرات خود را در تفکر و عمل اصحاب اثر و معتزله نشان داده است. در نوشته حاضر پس از طرح مهم ترین گونه های مواجهه صادقین8با این دو گروه، تطبیق گونه ها در دستور کار قرار گرفته تا راه برای تحلیل اشتراکات و اختلافات مواجهه گشوده شود. فرضیه تحقیق این بود که رویکرد مشترک صادقین8در ارتباط با سران اصحاب اثر، مبتنی بر مراجعه به سنت نبوی برای فهم دینی بود؛ در کنار مواجهه ای سنجیده با معتزله به دلیل ضرورت اصلاح چگونگی بهره گیری از عقل در فهم دینی. یافته های پژوهش نمایانگر تعدد گونه های همگرایی با اصحاب اثر در برابر تعدد گونه های واگرایی با معتزله است. البته جز رویکردهای حدیثی و عقلی، متغیرهای دیگری هم در نوع مواجهه با این دو فرقه موثر بوده است.

    کلید واژگان: امام باقر, امام صادق, عقل گرایی, نص گرایی, معتزله, اصحاب اثر}
    MohammadAli Tohidinia, Majid Kafi

    Rationalism and textualism are among the most challenging topics in the history of Islamic thought and have shown their first signs and fruits in the thinking and practice of the Companions of Al-Aathar and Mu'tazila. In this article, after presenting the most important types of Sadeghain's encountering with these two groups, matching the types is on the agenda in order to open the way to analyze the commonalities and differences of the encountering. The hypothesis of the research was that the common approach of Sadeghain in relation to the leaders of the companions of the work was based on referring to the prophetic tradition for religious understanding; Along with a measured confrontation with the Mu'tazila due to the necessity of reforming the way of using reason and intellect in religious understanding. The findings of the research show the many types of convergence with the companions of Aathar against the many types of divergence with the Mu'tazila. Of course, apart from hadith and rational approaches, other variables have been effective in the type of encountering with these two sects.

    Keywords: Imam Baqir (PBUH), Imam Sadiq (PBUH), rationalism, Textualism, Mu'tazila, companions of the work}
  • روح الله دهقانی، ایوب اکرمی*، عبدالقاسم کریمی

    «فهم حدیث» از جایگاه والایی نزد دانشمندان شیعه برخوردار است با این وجود، فهم های اندیشمندان حدیثی شیعه در مواجهه با احادیث ازجمله احادیث اعتقادی متفاوت است. برخی از اختلاف فهم ها مربوط به مفسر حدیثی است که اختلاف در سطح درک افراد، اختلاف در گرایش ها و اختلاف در مبانی و رویکردها را می توان از این عوامل دانست. آنچه به نظر مهم می آید اختلاف در اصول و مبانی و مواجهه عالمان شیعی با متون روایی است که نقش بسزایی در تنوع فهم احادیث ایفا می کند. از میان این رویکردها، گفتمان نص گرایی و عقل گرایی عالمان قرن چهارم مانند شیخ صدوق و شیخ مفید در مواجهه با روایات اعتقادی است. بدیهی است نوع نگاه صاحبان این دو رویکرد، نتایج متفاوتی از احادیث اعتقادی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه نتیجه رویکرد نص گرایی، توقف در فهم متن برخی احادیث اعتقادی و نتیجه رویکرد عقل گرایی در حدیث بسط معارف اعتقادی و سنجش آن بر اساس عقل خواهد بود. نوشتار حاضر بعد از مفهوم شناسی فهم، عقل گرایی و نص گرایی با روش مطالعه توالی تاریخی و تحلیلی به بررسی تمایزات نص گرایان و عقل گرایان در شاخصه هایی مانند: انگاره و نوع نگاه آنان به پذیرش احادیث و همچنین عقل گریزی یا اجتهاد در احادیث اعتقادی که باعث فهم های گوناگون در احادیث مربوط به مسایلی چون سهوالنبی، افعال بندگان و خلقت ارواحقبل از اجسام شده است، می پردازد.

    کلید واژگان: فهم حدیث, روایات اعتقادی, تنوع فهم, عقل گرایی, نص گرایی}
    Rohollah Dehghani, Ayyoub Akrami *, Abdolqasem Karimi

    Understanding Hadith’ enjoys a high ranking position among Shia scholars; however, Shia hadith thinkers’ understanding of the hadiths including religious hadiths is different. Some of the differences in understanding stems from hadith interpreters due to their diversity in their level of understanding people, their tendencies, the principles, and attitudes. What seems to bear significance is the difference in principles and foundations and the encounter of Shia scholars with narrative texts, which plays a significant role in the diversity of understanding the hadith. Among all these approaches, the discourse of textualism and rationalism of the 4th century scholars such as Sheikh Sadouq and Sheikh Mofid in the face of theological traditions are much discussed. It is obvious that the views of the holders of these two attitudes will lead to different understanding of the theological hadiths since the result of the textualism would be to stop understanding the text of some theological hadiths, and the result of of rationalism in the hadith will be the expansion of theological knowledge and evaluating it by means of reason. Having conceptualized understanding, rationalism, and textualism, the present study has used the historical and analytical sequence to examine  the distinctions of textualists and rationalists in some indexes including their conceptions and view on the acceptance of hadiths, as well as evasion from rationality through Ijtihad in theological hadiths, which causes different understandings in hadiths with regard to issues such as possibility of error on the part of the prophet, the deeds of servants, and the creation of souls before bodies.

    Keywords: Understanding Hadith, Religious Narratives, Diversity of Understanding, Rationalism, Textualism}
  • رضا پورمحمدی*، حسین سیمایی صراف
    به زبان ساده، «تاریخ تقنینی» عبارت است از پیشینه و رویدادهایی که منجر به تصویب یک قانون می شوند، ازجمله مشروح مذاکرات، طرح ها و لوایح اولیه و الگوهای مد نظر قانون گذار. بسیاری از قضات و حقوق دانان در تفسیر حقوقی به تاریخ تقنینی استناد کرده و حتی در مواردی با تکیه بر تاریخ تقنینی به مخالفت با ظاهر عبارات قانون می پردازند. در نظام حقوقی ما نیز اعتبار تاریخ تقنینی در تفسیر حقوقی از پیش فرض های نسبتا مسلم تلقی می گردد و نهاد های عهده دار تفسیر ازجمله شورای نگهبان نیز کاملا بدان پایبندند. علی رغم اهمیت و حضور همیشگی «تاریخ تقنینی» در تفاسیر حقوقی، چیستی، اقسام و ضوابط آن مبهم و حل نشده است. نگارندگان در این مقاله ابتدا به تبیین تاریخ تقنینی و اقسام آن پرداخته و سپس تلاش می کنند تا مخاطب حقوقی را قانع نمایند که هر نوع استناد به تاریخ تقنینی در تفاسیر غلط و گمراه کننده است. زیرا اولا چیزی به نام قصد و نیت قانون گذار وجود ندارد تا تاریخ تقنینی ابزاری برای وصول به آن قرار گیرد؛ ثانیا با فرض وجود قصد و نیت قانون گذار، چنین مقوله ای برای مفسر قابل دسترس نیست و ثالثا با فرض قابل دسترس بودن آن، کشف قصد و نیات قانون گذار به واسطه تاریخ تقنینی فاقد هر نوع اعتبار قانونی است.
    کلید واژگان: اسکالیا, شورای نگهبان, قصد گرایی, مشروح مذاکرات, نص گرایی}
    Reza Pourmohammadi *, Hosein Simaei Sarraf
    Simply speaking legislative history is the history with regard passage of a particular legislation. It includes: the government's statement of reasons for a bill and the legislative antecedents statutory provision under consideration; pre parliamentary materials relating to the or the statute in which it is contained, such as reports of and commissions reviewing the existing law and recommending and; parliamentary materials such as the floor debates in the legislature. In our legal system, the validity of the legislative history in legal interpretation is somehow considered as unquestionable presupposition. Therefore, the institutions responsible for interpretation, including the Council of Guardian, feel committed to it. Despite the role of legislative history in legal interpretations, its nature, types and criteria are unclear and unresolved. In this article, I first provide a precise definition of legislative history and its types, and then try to convince you that any reference to legislative history in interpretations is misleading. For, first, there is no such thing as the intention of the legislature to make legislative history a means of collecting it; Secondly, assuming the existence of the intention of the legislator, such a thing is not accessible to the interpreter, and thirdly, assuming that it is accessible, the search of the intention of the legislator through the legislative history has no unconstitutional.
    Keywords: committee report, intentionalism, Textualism, Scalia, Council of Guardian}
  • ابوذر رجبی، سید محمد کاظمی شیخ شبانی*

    در ادیان الاهی – به ویژه دین اسلام و مذهب تشیع – نسبت به متون دینی، به طور کلی، با دو نگرش و رهیافت مواجه هستیم: «نص گرایی» و «عقل گرایی». جریان نص گرا، در فهم دین محوریت و اصالت را به متن داده و بر فرع و حاشیه بودن عقل تاکید می کند و جریان عقل گرا (اعتدالی)، ضمن پایبندی به متن، برای عقل نیز شان کشف معارف دینی قایل است. حوزه علمیه قم در سده اخیر، شاهد حضور این دو جریان در صحنه مهدویت پژوهی بوده است. جریان عقل گرای اعتدالی با نقد تک ساحتی بودن روش نص گرایان افراطی، بین عقل و متن و پایایی و پویایی باورداشت مهدویت پیوند و آشتی برقرار کرده و مبارزات علمی بر جریان نقل گرای افراطی غالب شد. پژوهش پیش رو، از آن جا که به دنبال کشف بروندادهای غلبه جریان عقل گرایی اعتدالی بر نص گرایی افراطی حوزه علمیه قم در مهدویت است و به توصیف و تحلیل نتایج غلبه تفکر عقل گرایی بر نص گرایی در آن آموزه می پردازد، و بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی مبتنی است؛ از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفی تبیینی خواهد بود.

    کلید واژگان: عقل گرایی, نص گرایی, حوزه علمیه قم, مهدویت, فهم دین, انتظار سازنده}
    Abuzar Rajabi, Seyyed Muhammad Kazemi Sheikh Shabani*

    In the Abrahamic religions - particularly Islam and Shiism- we encounter two general approaches and attitudes towards religious texts: "textualism" and "rationalism." The textualist approach gives centrality and authenticity to the text in understanding religion, emphasizing the subordinate nature of reason, while the rationalist (moderate) approach, while adhering to the text, also recognizes the importance of reason in discovering religious knowledge. In recent century, the Qom seminary has witnessed the presence of these two currents in the arena of Mahdism studies. The rationalist moderate movement has established reconciliation through criticism of the monolithic approach of extremist text-oriented thinkers, linking the beliefs of Mahdism to the balance between reason and scripture, and stability and dynamism. Scientific struggles have dominated the extremist traditionalist movement. This progressive research aims to discover the prevalence of the moderate rationalist movement over the extremist textualism orientation in the scientific domain of Qom Seminary in relation to Mahdism. It delves into describing and analyzing the implications of the prevalence of rationalistic thinking over textualism in this doctrine and is based on library and documentary studies; it will be descriptive-explanatory in terms of research methodology.

    Keywords: rationalism, textualism, Qom seminary, Mahdism, religious understanding, constructive anticipation}
  • میترا رضایی گازرخانی*، طاهره حاج ابراهیمی
    باسمه تعالیچکیدهدر یهودیت پس از رشد و تدوین نهایی سنت شفاهی (تلمود) در قرن هشتم میلادی و به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس، برخی مخالفت با این سنت را آغاز نمودند که به ظهور فرقهی قراییم منتهی شد. فرقه ی قراییم جنبش نص گرای یهودی است که با رهبری عنان بن داود، تنها به مرجعیت کتاب مقدس باور داشت و برای سنت یا تورات شفاهی، هیچ گونه اعتباری قایل نبود. قراییان در فهم کتاب مقدس از روش لفظ گرا بهره می گرفتند و در بسیاری از اعمال دینی خویش سخت گیرتر بودند. از نظر قراییان هر یهودی باید برداشت خاص خود را از کتاب مقدس داشته باشد، بنابراین، تاکید بیش از حد قراییان بر آزادی افراد در تفسیر کتاب مقدس در پرتو فهم خود، مانع هرگونه انسجام و اتحاد در میان آنان شد و تفکرات گوناگون و بعضا متعارضی در این فرقه روی کار آمد. پژوهش حاضر در نظر دارد که به بررسی پیدایش قراییم و نص گرایی بپردازد که در تاریخ یهودیت نقش برجسته ای را ایفا نموده اند.
    کلید واژگان: «تورات مکتوب», نص گرایی, قرائیم, عنان بن داود}
    Mitra Rezaee Gazerkhani *, Tahereh Hajebrahimi
    The article introduces the Karaite sect in Judaism, which emerged in response to the growth and final compilation of the oral tradition (Talmud) in the 8th century CE. The Karaites, under the leadership of Anan ibn David, believe only in the authority of the Bible and do not consider tradition or the oral Torah as valid sources. They adopted a literalist method for understanding the Bible and were more strict in religious practices compared to other Jewish sects. However, the Karaites' emphasis on individual freedom to interpret the Bible in the light of their own understanding led to a lack of cohesion and unity among them, resulting in various and sometimes conflicting thoughts within the sect. The article aims to examine the genesis of Karaitism and Jewish scripturalism, which played a significant role in the history of Judaism.
    Keywords: written Torah, Scripturalism, Karaite, Anan ben David}
  • رضا پورمحمدی، رحیم نوبهار*
    غالب متون قانونی به صورت قضایای عام نوشته یا گفته شده اند. از طرف دیگر، هماره قانون گذار - در بهترین حالت - یک قدم از اختراعات و تحولات عقب بوده است. این دو امر، این پرسش بسیار مهم را به همراه خواهد داشت که آیا مفسر می تواند در فهم و حل مسایل نوپدید که در زمان تقنین وجود نداشته اند، به عمومات قانونی استناد نماید؟ اگر می تواند، ضوابط و اصول حاکم بر این استناد کدامند؟ در مقاله حاضر، سعی می کنیم با تکیه بر اصول مشترک تفسیری در میان فقهای امامیه و حقوق دانان آمریکایی، به این سوال بسیار مهم و بنیادین پاسخ دهیم. دیدگاه ما در قالب یک نظریه عمومی ذیل دو محور ارایه می گردد: در محور اول، نشان می دهیم که استناد به عمومات در حل مسایل نوپدید روشی عقلایی در تفسیر متون فقهی و حقوقی است؛ سپس در محور دوم، تلاش می کنیم تا شما را قانع نماییم که در این استناد باید میان مسایلی که در زمان تقنین برای مخاطب عادتا محال و غیرممکن به نظر می رسیده و غیر آن تفاوت گذاشت، و صرفا در صورت اول است که استناد به عمومات قابل قبول است.
    کلید واژگان: عمومات, تفسیر, مسائل مستحدثه, قاضی اسکالیا, نص گرایی}
    Reza Pourmohammadi, Rahim Nobahar *
    How do new technologies affect the way we interpret legal texts? This is, on its face, an enormous question. Technology and science are ever-expanding in a rapid pace but, legislatures are often one step behind. This fact raises an important question: How do emerging developments in science and technology affect the way we interpret legal texts? One could fill many volumes in an effort to engage this issue in a serious way. But we can also learn a great deal about the larger subject by asking a more modest question: Can general old terms cover emerging developments that did not exist before? In this article, we, firstly, show applying general terms to emerging developments is an accepted method in Imami jurisprudence and American law. Secondly, a distinction must be made between emerging developments that could not have been dreamed of before or seemed impossible and emerging developments that could have been anticipated by an ordinary man.
    Keywords: General Terms, New Issues, Judge Scalia, Textualism}
  • میترا رضایی گازرخانی، طاهره حاج ابراهیمی *

    در اسلام پس از رحلت پیامبر (ص) امت اسلامی به دو شاخه شیعه و سنی تقسیم گردید. گرایشات گوناگونی نیز در بحث مرجعیت نص و ظاهر و عقل پدیدار شد که در میان اهل‌سنت، گرایش عمده اهل‌حدیث بودند و در راس آنان احمدبن حنبل بود، در آثار وی هیچ‌کتاب رای، فتوی، قیاس و یا استنباط فقهی دیده نمی‌شود و بیشتر آثار وی در زمینه حدیث است. قشری‌گرایی و استناد به ظواهر آیات و احادیث موجب شد که مسایل سستی از جمله، تجسیم خداوند به اعتقادات حنابله راه یابد. تفکر احمدبن حنبل، بار دیگر توسط احمد‌بن تیمیه تبلیغ و ترویج گردید. ابن‌تیمیه با آرا و عقاید خود زمینه‌ی فکری مذهب وهابیت را فراهم ساخت. از جمله عقاید وهابیت، تکفیر غیر وهابیان، روا ندانستن زیارت قبور پیامبر (ص) و اهل بیت، روا ندانستن توسل و استشفاع به آنان و شرک پنداشتن سوگند به غیر خدا و بی‌اعتنایی به عقلانیت و گفتگو می‌باشد. پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی حنابله و نص‌گرایی بپردازد که در تاریخ اسلام نقش برجسته‌ای را ایفا نموده ‌است.

    کلید واژگان: نص گرایی, اهل حدیث, احمدبن حنبل, حنابله, وهابیت}
  • محسن فتاحی اردکانی*
    کاربست عقل در دین همواره یکی از مباحث جدی بوده، به طوری که برخی اساسا منکر کارآیی آن شده اند و با مناقشاتشان در صدد خدشه در فهم عقلانی از دین برآمده اند و در عین حال در مقام ادعا شان و جایگاهی برای عقل متصورند، ولی در عمل و در مواجهه با کاربست عقل در قلمرو دین بر نص گرایی و اقتصار بر نصوص دینی تکیه کرده اند؛ در مقابل، کسانی عقل را به عنوان یکی از منابع تفکر دین در کنار نصوص دینی و ادراکات معنوی قرار داده اند. نوشتار توصیفی و تحلیلی پیش رو، فارغ از شبهات و مناقشاتی که در زمینه عقل گرایی وجود دارد، در صدد تبیین این نکته است که کاربست عقل گرایی در حوزه تشریع و معرفت پسینی دین، فقط به بعد معرفت شناختی دین مربوط است و کشف و شناخت احکام را عهده دار است نه جعل و انشاء را؛ و فقط از این منظر می توان سیر تاریخی چنین کاربستی را از عصر پیامبر تاکنون، اثبات و ترسیم کرد. طبعا تبیین این مسیله تاثیر بسزایی در تبیین شان و منزلت عقل و استدلال های عقلی در مواجهه با نقل خواهد داشت.
    کلید واژگان: کاربست عقل, جعل احکام, کشف احکام, عقل گرایی, نص گرایی, عقل در امامیه}
    Mohsen Fattahi Ardakani *
    The use of reason in religion has always been a serious issue that some have basically denied its effectiveness and with their critiques have sought to undermine the rational understanding of religion. They consider the dignity and status of intellect in expression, but in practice and in relation to the use of reason in the realm of religion, they have relied on textualism and focused on religious texts. On the contrary, some have considered intellect as one of the sources of religious thought along with religious texts and spiritual perceptions. The present descriptive and analytical article, regardless of the doubts and controversies in the field of rationalism, seeks to explain that rationalism in legislation and religious knowledge is related only to the epistemological dimension of religion and is responsible for discovering and recognizing the rules and not for setting them. Therefore, only from this perspective, the historical course of the use of reason from the time of the Prophet until now can be proved and explained. Naturally, clarifying this issue will have a great impact on explaining the dignity of intellect and rational arguments in relation to the tradition.
    Keywords: Application of Reason, Setting Rules, Discovering Rules, Rationalism, textualism, Intellect in Imamiyyah}
  • روح الله شهامت*، امیر خواص

    خشونت و افراطی گری در پوشش دین قدمتی به تاریخ ادیان دارد. با این همه تشدید این امر در سده اخیر به چالشی مخاطره آمیز در راه صلح و هم زیستی مسالمت آمیز ادیان تبدیل شده است. در مسیحیت نیز طیف های شاخصی همچون «بنیادگرایان» با داعیه خلوص دینی، به تحلیل و استنباط از کتاب مقدس و به طور خاص پیشگویی های آخرالزمانی آن مبادرت می روزند. این امر در بسیاری موارد بروز گرایشات خشونت بار و تندروی دینی را به دنبال داشته است. تاکید بر تحلیل «نص گرایانه» و نگاهی موعودگرا به پیشگویی های کتاب مقدس درحالی است که غالب مسیحیان اعم از کاتولیک و ارتدوکس و بسیاری از شاخه های پروتستانتیزم این متون را به گونه «روحانی»، «تمثیلی»، «تاریخی» و «گذشته گرایانه» و... معنا و تفسیر می کند. لازمه قبول روش نخست التزام به تمامی لوازم مستقیم و غیرمستقیم این باورها (نظیر تحقق بازگشت گرایی یهودیان به فلسطین، بناء شهر وعده داده شده خدا در روی زمین، نبرد آرماگدون و...) توجیه و تقدس بخشی به خشونت ها و افراط مذهبی در مسیر تحقق آن بوده است. در مقاله فراروی که با روش تحلیلی _ انتقادی نگارش یافته است، سعی بر آن است تا که نشان دهد تفسیر بنیادگرایانه از پیشگویی های آخرالزمانی کتاب مقدس و پایبندی به لوازم تحقق بخش آن زمینه ساز شکل گیری خشونت مذهبی در میان بنیادگرایان و به خصوص طیف شاخص آنان یعنی «صهیونیزم مسیحی» گردیده است.

    کلید واژگان: بنیادگرایی, صهیونیزم مسیحی, پیشگویی های آخرالزمانی, خشونت دینی, نص گرایی, ظاهرگرایی}
    Roohallah Shahamat *, Amir Khavas

    Violence and extremism in the guise of religion has a long history, as old as history of religions. However, its expansion in the last century has become a serious challenge to peace and the peaceful coexistence of religions. Insisting on a Literal interpretation approach to biblical prophecy is not a universal method. Most Christians, both Catholic and Orthodox, and many branches of Protestantism have a different approach to dealing with it. They often interpret these texts in a "spiritual", "allegorical", "historical" and "retrospective" way. There are many movements in Christianity, such as fundamentalism, that claim religious purity. They interpret the Bible in a textual way (especially its apocalyptic prophecies). The result of this attitude has in many cases been the emergence of violent and extremist religious tendencies. Acceptance of this method also has its own theological consequences, including the need to fulfill the preconditions of these predictions. This analytical-critical article tries to show the connection between the fundamentalist interpretation of the Bible and the formation of religious violence among fundamentalists, especially "Christian Zionism".

    Keywords: Fundamentalism, Christian Zionism, Apocalyptic Prophecies, religious violence, Literal translation}
  • مسیب جاوید مهر، مسعود قاسمی*، اکبر وروایی

    کیفر همواره به عنوان شدیدترین واکنش نظام عدالت کیفری درباره قانون شکنان مورداستفاده قرارگرفته است و هر نظام حقوقی در کیفر گذاری و کیفرگزینی بر اساس مبانی فکری- فلسفی خود هدف خاصی را دنبال می نماید. به طوری که اهداف مجازات، اشکال مجازات را نیز شکل می دهند. اهداف اصلی، مبانی و اشکال مجازاتی که عمدتا در جامعه اجرا می گردند، معرف خصوصیات و ماهیت آن جامعه می باشند. نظام کیفری ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بدون ارایه هیچ گونه تیوری مدللی برای سیاست کیفری و بدون تعیین هدف اصلی از جرم انگاری و کیفر گذاری در جهت اجرای اصل چهارم قانون اساسی، با تبعیت از نظرات فقهی نص گرایان کیفرهای مبتنی بر مبانی حقوق عرفی را کنار گذاشته و ضمانت اجراهای بکار رفته در زرادخانه کیفری خود را با نظام حقوقی اسلام مطابقت نمود. درحالی که با مداقه در میزان و نوع این کیفرها، تضادها و واگرایی های فراوانی بین نظام کیفری ایران و نظام حقوقی اسلام ملاحظه می گردد. از سوی دیگر به تدریج به دلیل ظهور نظرات فقهی جدید، مخالفت های حقوقدانان، همچنین فشارهای بین المللی ، بروز مشکلات در عرصه اجرا و نهایتا واقع گرایی، نظام کیفری ایران با کاربست نوع خاصی از مصلحت نسبت به تعدیل، تبدیل و تقلیل کیفرها بدون در نظر گرفتن آثار و تبعات آن اقدام نموده است. جایگزینی مجازات شلاق بجای مجازات های عرفی در قانون تعزیرات 1362، تعدیل مجازات شلاق و جایگزینی آن با مجازات حبس در تعزیرات 1375 و قانون کاهش مجازات های حبس در سال 1399 نمونه هایی از سیاست کیفری تبدیل وتقلیل گرایانه در راستای مصلحت گرایی می باشد. در این مقاله ضمن تبیین کیفرگذاری مبتنی بر مصلحت گرایی، آثار و تبعات آن بر جامعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

    کلید واژگان: کیفرگذاری, مجازات تعزیری, نظام حقوقی اسلام, نص گرایی, مصلحت گرایی}
    Mosaeb Javidmehr, Masoud Ghasemi *, Akbar Varvaei

    Punishment has always been used as the strongest reaction of the criminal justice system to offenders, and each legal system pursues a specific goal in sentencing and sentencing based on its intellectual-philosophical foundations. So that the purposes of punishment also form forms of punishment. The main goals, principles and forms of punishment that are mainly implemented in society, represent the characteristics and nature of that society.After the victory of the Islamic Revolution, the Iranian penal system, without presenting any model theory for criminal policy and without determining the main purpose of criminalization and punishment in order to implement the fourth principle of the Constitution, following the jurisprudential views of textualists punish the principles of customary law It set aside the guarantee of the performances used in its criminal arsenal in accordance with the Islamic legal system. While examining the amount and type of these punishments, many contradictions and divergences between the Iranian penal system and the Islamic legal system are observed. On the other hand, gradually due to the emergence of new jurisprudential views, legal objections, as well as international pressures, problems in implementation and ultimately realism, the Iranian penal system using a special kind of expediency to modify, convert and reduce punishments without considering the effects And its consequences have taken action.

    Keywords: Punishment, Ta'zir punishment, Islamic legal system, textualism, expediency}
  • معصومه سادات فرحی*، محمدجواد حیدری خراسانی

    مکتب تفکیک، مکتب نوظهوری است. برخی آن را نه مکتبی جدید، بلکه ادامه همان «مکتب معارفی خراسان» یا «مکتب معارف اهل بیت (ع)» می دانند که آغاز آن به عصر میرزا مهدی غروی اصفهانی برمی گردد. شالوده فکری این مکتب، معرفی قرآن و سنت به عنوان تنها منابع شناخت است. مخالفان، آن را نواخباریگری می دانند، زیرا تاکید این مکتب بر استناد به ظواهر قرآن و سنت به عنوان تنها منابع شناخت، رواج ظاهرگرایی در این مکتب را به ذهن می آورد. دو نقطه افتراق مهم بین این دو وجود دارد؛ یکی آنکه مکتب تفکیک برخلاف اخباریگری برای عقل در مراتبی اعتبار قایل است. دیگر آنکه بر خلاف اخباریگری اجتهاد و علم اصول را رد نمی کند، هرچند نتیجه آرای آن تحدید و تضعیف علم اصول باشد. با وجود این نقطه اشتراک انکارناپذیر آن دو مکتب نص گرایی و تاکید بر استناد به ظواهر آیات و روایات است.

    کلید واژگان: اخباریگری, استنباطی, تفکیک, روش فکری, نص گرایی}
    MaSumeh Sadat Farahi *, MohammadJavad Heydari Khorasani

    The school of separation is a new school. It is considered by some scholars to be the continuation of “Learning School of Khorasan” or “Learning school of Ahl-ul-Bayt (AS)”, which began at the time of Mirza Mahdi Gharavi Isfahani, but not a new school. It is based on the idea of introducing the Holy Quran and the Sunnah as the only sources of knowledge. The school of separation is considered by the opponents as the new variation of traditionalism, because its emphasis on citation to the appearance of the Holy Quran and the Sunnah as the only sources of knowledge reminds of the promotion of externalism. There are two basic differences between two schools of separation and traditionalism. First, the separation school, contrary to traditionalism, accepts the function of wisdom in some stages. Second, it does not deny ijtihad and principles of Islamic jurisprudence (Osul) as traditionalism does, even if they result in the limitation and weakening of the principles of Islamic jurisprudence. However, the most common undeniable characteristic of these two schools is textualism and their emphasis on the citation to the appearance of the verses of the Holy Qurans and Islamic traditions.

    Keywords: Method of Thinking, Inferring, separation, traditionalism, Textualism }
  • هادی درویشی*، احمد رضایی
    هرچند خاستگاه بنیادگرایی، جامعه آمریکای پروتستان دهه دوم قرن بیستم است اما بدلیل سرایت این مفهوم به سایر ادیان و هم چنین کاربرد آن در حوزه های غیر دینی، بنیادگرایی به یکی از مفاهیم کلان چند دهه گذشته تبدیل شده است، در نتیجه از معنای اولیه خود دور افتاده و نیاز به باز تعریف دارد. اینکه بنیادگرایی اسلامی چیست و چه شاخص هایی دارد؟ سوال اساسی مقاله است که برای پاسخ به آن به هجده متخصص مراجعه شده است. تحلیل محتوای پاسخ های مصاحبه شوندگان این نتیجه را به دست داده است که اگر چه بنیادگرایی اسلامی دارای شاخص های فراوانی است اما می توان چهار شاخص «نص گرایی»، «استفاده از خشونت»، «ساختن جامعه بر مبنای شریعت» و «مخالفت و مبارزه با مدرنیته» را اصلی ترین شاخص های آن دانست، بنابراین بنیادگرای اسلامی عبارت است از هر فرد یا گروه نص گرای مخالف با مدرنیته که خواستار ساخت جامعه بر مبنای شریعت است و در راه رسیدن به این هدف، از خشونت استفاده می کند.
    کلید واژگان: بنیادگرایی, بنیادگرایی اسلامی, نص گرایی, خشونت}
    Hadi Darvishi *, Ahmad Rezaii
    However, the origins of fundamentalism are in Protestant American society in the second decade of the twentieth century but due to the spread of this concept to other religions and also its application in non-religious areas, fundamentalism has become one of the major concepts of the last few decades. As a result, it is far from its original meaning and needs to be redefined. What is Islamic fundamentalism and what are its indicators? The main question of the article is that eighteen experts have been referred to answer it. The content analysis of the interviewees' answers has led to the conclusion that although Islamic fundamentalism has many indicators, there are four indicators: "Literalism", "use of violence", "building a society based on Sharia" and "opposition and "Fight against modernity" as its main indicators, Thus, Islamic fundamentalism is any literal individual or group opposed to modernity that seeks to build a society based on sharia and uses violence to achieve this goal.
    Keywords: fundamentalism, Islamic Fundamentalism, Literalism, Violence}
  • محمدحسن نادم*

    د در نظام اعتقادی امامیه آموزه کلامی عصمت یکی از مسایل بنیادی و زیرساختی نبوت و امامت است که از ابتدا، از دغدغه های علما واندیشمندان اسلامی بوده، با عنایت خاص و با رویکردهای متفاوت مورد توجه قرارگرفته است. شیعیان که عصمت را از زمره شرایط امامت می دانند، بر اصل باورمندی آن اتفاق نموده اند، اما درباره قلمرو آن، با رویکردهای متفاوت اظهار نظر و اختلاف کرده اند. از میان رویکردها، دو رویکرد، نقشی تعیین کننده در مباحث کلامی ایفا کرده است: یکی رویکرد عقل گرای متکلمان بغداد و دیگری رویکرد نص گرای محدثان قم. از متکلمان، شیخ مفید و از محدثان، شیخ صدوق به عنوان شخصیت های شاخص، که هرکدام به مدرسه ای تاثیرگذار در تاریخ کلام امامیه تعلق خاطر داشتند، انتخاب شدند، تا در این جستار نظراتشان در باره قلمرو عصمت مورد بررسی قرار گیرد و نیز مشترکات و اختلاف نظر آنها در جهات مختلف قلمرو عصمت نشان داده شود.

    کلید واژگان: قلمرو عصمت, رویکرد, صدوق, مفید, عقل گرایی, نص گرایی}
    MohammadHasan Nadem *

    In the Imamiyyah belief system, the teaching of the Word of Ismat is one of the fundamental issues of the Prophet and Imamate. From the beginning, it has been the concern of Islamic scholars and scientists, with special consideration and with different approaches, especially the Shiites who regard infallibility as one of the conditions of the Imamate, and all of them have agreed on the principle of its belief, but about its realm, with different approaches have commented and disagreed. Among the approaches, two approaches have played a decisive role in the theological discourse, one the rationalist approach of Baghdad theologians, and the other the narrators approach of Qom scholars, of Sheikh Mofid theologians and Sheikh Saduq narrators as prominent personalities, each belonged to a school which was effective in the history of the Imamiyyah, were selected, in order to examine their views on the realm of infallibility, to show their commonalities and disagreements in various ways

    Keywords: The Realm of Infallibility, Approach, Sadogh, Mofid, Rationalism, Textualism}
  • محمد جواد حسنی

    رشد و گسترش حدیث پژوهی در یک منطقه، برآیند عوامل مختلف مادی و معنوی است. یکی از این عوامل را می توان حضور عالمان و محدثان در یک جغرافیای علمی دانست. تاریخ حدیث شیعه در قرن های نهم تا دوازدهم هجری و هم زمان با حکومت سادات مشعشعی (845-1176ق) بر جنوب ایران به مرکزیت هویزه، شاهد شکل گیری جریان شتابان علمی در این منطقه بوده است. نص گرایی، جریان فکری غالب شیعیان در این دوره محسوب می شد. عالمان هویزی به دلیل مراودات علمی با کانون های حدیث گرایی مانند اصفهان و شیراز و نیز در ادامه نص گرایی نسبتا شدید پیشینیان خویش، گرایش زیادی به این گونه تفکر داشتند. در این نوشتار، عالمان صاحب اثر حدیثی و دیگر محدثان فعال در این مدرسه حدیثی، برای نخستین بار شناسایی و معرفی می شوند تا نقش آنان به عنوان یک مولفه تاثیرگذار بر رشد فعالیت های یک مدرسه حدیثی نمایان شود.

    کلید واژگان: حویزه, مشعشعیان, نص گرایی, اجازات, حلقه های حدیثی, تاریخ حدیث}
  • عبدالمجید حکیم الهی*

    با آغاز غیبت امام دوازدهما دوره حیرت در جامعه شیعی آغاز می شود؛ از سویی جامعه شیعی از درون با پرسش هایی مواجه است و از سوی مقابل نیز شیعیان با شبهات و پرسش-هایی از طرف فرقه ها و مکاتب دیگر به ویژه زیدی ها و معتزله مواجه شده اند. با توجه به این فضای فکری است که دو مکتب قم و بغداد با دو رویکرد نص گرایانه و عقل گرایانه دو منظومه معرفتی شیعه را شکل داده اند. با توجه به بحران های دوره حیرت است که شیخ صدوق و شیخ مفید تلاش می کنند با نوآوری های خود در دایره دو رویکرد نص گرا و عقل گرا، جامعه شیعی را از این بحران خارج سازند. با توجه به آنچه گفته شد، نوشتار حاضر تلاش دارد به این پرسش بپردازد که در یک بررسی تطبیقی، عقل چه جایگاهی در منظومه معارف مکتب عقل گرای بغداد و نص گرای قم داشته است و نوآوری های شیخ صدوق و شیخ مفید در جایگاه عقل چیست. در پاسخ به این پرسش تلاش خواهد شد تا نشان داده شود که جایگاه عقل در معارف شیعی و صورت بندی نص گرا و عقل گرا در دو مکتب قم و بغداد پس از عصر غیبت معصوم} به دلیل آموزه های اهل بیت] با شکاف عمیقی که در کلام و فقه اهل سنت با دو رویکرد اشعری و معتزلی به وجود آمد، مواجه نشد و پس از آغاز عصر غیبت و نیازهای جوامع شیعی در این عصر، شیخ صدوق و شیخ مفید با نوآوری های خود در حدیث شناسی و علم کلام جایگاه عقل در معارف شیعی را رشد دادند که تاثیرات آن از حدیث شناسی به علم کلام و سپس به فقه و اصول فقه انتقال یافت و عقل به عنوان ادله چهارم در فقه جای گرفت.

    کلید واژگان: مکتب قم, مکتب بغداد, نص گرایی, عقل گرایی, شیخ صدوق, شیخ مفید, رشد جایگاه عقل}
    Abdul Majid Hakim Elahi *

    With the commencement of the occultation of the Twelfth Imam (a), a period of perplexity (ḥayrah) begins in the Shīʿī community: on the one hand, the Shīʿī community is faced with questions from within, and, on the other hand, the Shīʿīs are confronted with doubts and questions from other sects and schools, especially the Zaydīs and the Muʿtazila. It was in this intellectual milieu that the two schools of Qom and Baghdad shaped the two distinct Shīʿī doctrinal systems based on scripturalism and rationalism. The crises of the period of perplexity led al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd to employ their innovative thinking in their respective scripturalist and rationalist approaches so as to bring the Shīʿī community out of this plight. The present article seeks to carry out a comparative study of the place of intellect in the doctrinal systems of the rationalist school of Baghdad and the scripturalist school of Qom, as well as the innovations brought about by al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd in presenting the role of reason. In examining this question, an attempt will be made to show that, due to the guiding teachings of the Ahl al-Bayt (a), the place of reason in Shīʿī doctrines and the categorization of the two schools of Qom and Baghdad into scripturalist and rationalist in the era of the Infallible’s occultation did not result in a deep fissure, as witnessed between the Ashʿarī and Muʿtazilī theological schools.After the commencement of the age of occultation and the needs of Shīʿī communities in this era, al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd, with their novel approaches in hadith studies and theology, elevated the role of reason in Shīʿī teachings. The effects of this were subsequently transferred from ḥadīth studies to theology and thereafter to jurisprudence and legal theory, and reason became the fourth principle in jurisprudence.

    Keywords: The school of Qom, the school of Baghdad, scripturalism, Rationalism, al-Shaykh al-Ṣadūq, al-Shaykh al-Mufīd, elevation of the role of reason}
  • سعید شفیعی *
    رهیافت های تاریخی هرمنوتیکی بر رهیافت هایی از مطالعات قرآنی معاصر اطلاق می شود که پیروان آن معتقدند معنای هر آیه قرآنی یا حدیث، تا حد بالایی سیال است و با سیاق تاریخی اجتماعی زمان نزول آیات قرآن ارتباط دارد، برخلاف نص گراها که معنای قرآن را در گذر زمان ایستا و ثابت می دانند. در رهیافت های مذکور فقط به تحلیل زبانی نمی پردازند، بلکه از قلمروهای دیگر مانند هرمنوتیک، تاریخ گرایی و نظریه ادبی نیز یاری می طلبند. محققانی که به رهیافت های تاریخی هرمنوتیکی در قرآن پژوهی شهرت دارند، طیفی از محققان با پیشینه های گوناگون را در بر می گیرند، از جمله فضل الرحمن، محمد ارکون، محمد شحرور و محققان مسلمان دیگری همچون آمنه ودود، اسماء بارلاس و خالد ابوالفضل. با این حال، گرچه همه این محققان را می توان در یک طیف قرار داد، اما نظرات و فهم آنها از قرآن به طور معتنابهی با یکدیگر متفاوت است. این مقاله با رویکردی تحلیلی توصیفی در جستجوی تفاوت های این رهیافت ها با رهیافت های نص گرا و تحلیلی اجمالی از دیدگاه های دسته نخست است.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, هرمنوتیک, تاریخ گرایی, نص گرایی, پست مدرنیسم, نظریه ادبی معاصر, فمینیسم}
    Dr.Saeid Shafiei *
    In contrast to textualist scholars, stating that the meanings of the Quran are fixed and unchangeable over time, hermeneutic historical approaches argue that the meaning of a particular Qur’anic verse (or hadith) is, to a large extent, indeterminate and is related to the historical-social context of the time of revelation. According to the latter, in addition to the linguistic analyses, other issues including hermeneutic, historical, and literary theories are studied as well. Those scholars who follow such approach are in a variety of backgrounds, e.g. Fazlur Rahman, Muhammad Arkoun, Muhammad Shahrour, Amina Wadud, Asma Barlas and Khaled Abou El Fadl. Although all these scholars can be classified in one range, their views and understandings of the Qur’an mainly vary. The present paper, based on the analytical-descriptive method, aims to show the differences between this approach and the contexualists’, presenting a short analysis of the former’s views.
    Keywords: Interpretation of The Quran, Hermeneutics, Historical Approach, Textualism, Post-Modernism, Contemporary Literary Theory, Feminism}
  • سیدعلی دلبری
    از مسائل مهمی که در تاریخ تفکر اسلامی درباره دین شناسی مطرح بوده، این است که با چه روشی می توان صحت و سقم گزاره های دینی را ارزیابی کرد؟ اندیشوران مسلمان به این پرسش پاسخ های متعددی داده اند که بیشتر پاسخ ها ذیل دو عنوان کلی عقل گرایی و نص گرایی (نقل گرایی) جای می گیرد. ذیل هر یک از دو عنوان عقل گرایی و نص گرایی دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. یکی از دیدگاه هایی که ذیل نص گرایی پدید آمده، نص گرایی بر اساس عقل فطری است. بر اساس این دیدگاه، عقل فطری در کشف معارف دینی از اعتبار تام برخوردار است و در مقابل، عقل گرایی فلسفی در دین هیچ ارزشی ندارد. علامه مجلسی از کسانی است که این دیدگاه را با ذکر ادله ای پذیرفته است. در این نوشتار به روش توصیفی _ تحلیلی، پس از تبیین دیدگاه یاد شده، ادله و مبانی علامه ارزیابی شده و معلوم گردیده است که برخی از دلیل های ایشان قابل دفاع نیست.
    کلید واژگان: روش کشف آموزه های دینی, نص گرایی, عقل گرایی, علامه مجلسی}
  • عقل گرایی و نص گرایی در تشیع (با بررسی تطبیقی دیدگاه های شیخ صدوق و شیخ مفید)
    عبدالمجید حکیم الهی
    با آغاز غیبت امام دوازدهما دوره حیرت در جامعه شیعی آغاز می شود؛ از سویی جامعه شیعی از درون با پرسش هایی مواجه است و از سوی مقابل نیز شیعیان با شبهات و پرسش-هایی از طرف فرقه ها و مکاتب دیگر به ویژه زیدی ها و معتزله مواجه شده اند. با توجه به این فضای فکری است که دو مکتب قم و بغداد با دو رویکرد نص گرایانه و عقل گرایانه دو منظومه معرفتی شیعه را شکل داده اند. با توجه به بحران های دوره حیرت است که شیخ صدوق و شیخ مفید تلاش می کنند با نوآوری های خود در دایره دو رویکرد نص گرا و عقل گرا، جامعه شیعی را از این بحران خارج سازند. با توجه به آنچه گفته شد، نوشتار حاضر تلاش دارد به این پرسش بپردازد که در یک بررسی تطبیقی، عقل چه جایگاهی در منظومه معارف مکتب عقل گرای بغداد و نص گرای قم داشته است و نوآوری های شیخ صدوق و شیخ مفید در جایگاه عقل چیست. در پاسخ به این پرسش تلاش خواهد شد تا نشان داده شود که جایگاه عقل در معارف شیعی و صورت بندی نص گرا و عقل گرا در دو مکتب قم و بغداد پس از عصر غیبت معصوم} به دلیل آموزه های اهل بیت] با شکاف عمیقی که در کلام و فقه اهل سنت با دو رویکرد اشعری و معتزلی به وجود آمد، مواجه نشد و پس از آغاز عصر غیبت و نیازهای جوامع شیعی در این عصر، شیخ صدوق و شیخ مفید با نوآوری های خود در حدیث شناسی و علم کلام جایگاه عقل در معارف شیعی را رشد دادند که تاثیرات آن از حدیث شناسی به علم کلام و سپس به فقه و اصول فقه انتقال یافت و عقل به عنوان ادله چهارم در فقه جای گرفت.
    کلید واژگان: مکتب قم, مکتب بغداد, نص گرایی, عقل گرایی, شیخ صدوق, شیخ مفید, رشد جایگاه عقل}
  • محمدرضا ملانوری، حمیدرضا شریعتمداری
    متفکران از لحاظ نوع نگاه به منابع تفکر دینی و بر مبنای رویکرد و روش شناسی، با عنوان عقل گرا و نص گرا دسته بندی می شوند. محمد بن حسن صفار و شیخ صدوق در میان متکلمان و اندیشمندان متقدم امامیه در شهر قم، از جایگاه ممتازی برخوردارند. در عین حال که هر دو، در شمار متکلمان نص گرا قرار داشته و کار اصلی آنها نقل و نشر حدیث و تالیفات حدیثی بوده است ولی باید توجه داشت که عملکرد عقل گرایانه آنها در یک تراز نبوده و مقدار بهره گیری شیخ صدوق از عقل در معارف دینی بیشتر از صفار بوده است. شیخ صدوق برخلاف صفار، در قول و عمل کارکردهای بیشتری از عقل را در عرصه معرفت دینی به رسمیت شناخته و در مقام های استنباط، تبیین، اثبات، رد شبهات و عقاید معارض، از عقل بهره برده است. سفرهای علمی متعدد، رویارویی شیخ صدوق با علمای مذاهب گوناگون و همچنین ارتباط با حاکمان و شرکت در جلسات مناظره از جمله مسائلی است که بستر لازم را برای روی آوری بیشتر شیخ صدوق به عقل در مقایسه با صفار فراهم کرده است
    کلید واژگان: محمد بن حسن صفار, شیخ صدوق, عقل گرایی, نص گرایی, عقل, متکلمان نص گرا}
    Mohammad Reza Mollanori, Hamid Reza Shariatmadari
    In terms of their views on the sources of religious thought and based on the approach and methodology, scholars are classified as a Rationalist and Textualist. Muhammad ibn Hasan Saffar and Shaykh Saduq among theologians and early Shiite scholars in Qom had a privileged position. While both were theological Textualists and their main task was to quote and publish Hadith and related works, but it should be taken into consideration that their rational function were different and Shaykh Saduq took more benefit of ration in religious teachings than Saffar. Shaykh Saduq unlike Saffar, recognized more function of ration in the area of religious teachings and used ration in Inference, explanation, proof, rejecting the doubts and contradictory opinions. Numerous scientific trips, his confrontation with scholars of different religions, also communication with rulers and participating in debates are of the issues that provide the suitable ground for further Sheikh Saduq's tendency toward ration compared with Saffar
    Keywords: Saduq, Saffar}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال