به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وزارت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • صادق مشکاتی*، فاضل حسامی

    فرایند بلوغ اجتماعی براساس آیات و روایات در دوره های زمانی مختلفی شکل می گیرد. شناخت هریک از این مراحل، همراه با ویژگی ها و خصوصیات خاص آن ها، انسان را در بهره مندی از شرایط مختلف توانمند می سازد. یکی از این دوره ها، دوره وزارت یعنی هفت سال سوم زندگی است. در این دوره، نوجوان تشبیه به وزیر شده است که این بیان دلالت دارد بر اینکه این مرحله از زندگی، دوره متفاوتی است. ازاین رو نحوه ارتباط با نوجوان و جامعه پذیری وی نسبت با دوره های پیشین تفاوت هایی می یابد. در واقع در این بازه زمانی، اگر فرزندان ارتباط مطلوب با سازه های جامعه پذیری داشته باشند، زمینه کارکردهای مهمی چون ازدواج بهنگام، تشکیل خانواده و آشنایی با مسئولیت های اجتماعی فراهم می آید. نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که بلوغ اجتماعی و آشنایی با نقش ها و مسئولیت های اجتماعی، به صورت ثبت شده از هنگام تولد در وجود نوجوان حضور ندارد. بالفعل شدن آن، وابسته به ارتباط مطلوب با سازه های جامعه پذیری و کسب ویژگی های خاص در این دوره می باشد. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد بررسی و تحلیل فرایند بلوغ اجتماعی و کارکرد آشکار آن از منظر آیات و روایات است. یافته های تحقیق نشان می دهد که کسب هویت و توانمندی اجتماعی، از جمله ویژگی های مهم و موٴثر در دوره وزارت است که باعث می شود تا فرزندان در ایفای نقش های اجتماعی، توانمند ظاهر شده و بتوانند عهده دار مسئولیت های اجتماعی گردند.

    کلید واژگان: بلوغ اجتماعی, اجتماعی شدن, وزارت, کارکرد آشکار}
    Sadegh Meshkati *, Fazel Hesami

    the process of social maturity is formed based on verses and Hadiths in different periods of time. Knowing each of these he title by which the Holy Qur'an mentions the family system, and the dignity of man and woman in this system, is an issue that has been studied in this research by the method of inferential thematic interpretation. In the family system in the Qur'an, a man is the “protector” and this concept is different from patriarchy; Maintaining the dignity of woman in this system is one of the most important features of the Quranic family, which has many functions; A place of peace, a psychological shelter for man and children, building the future, obedience and responsibility in the family, honesty and protection of the pure generation, teacher and mentor, preservation of the family’s financial resources and wealth, preservation and protection of respect and honor, legitimate provision of sexual needs, Designing the nutrition and health of family members is one of the important social roles of a muslim woman. It is possible to perform this role by performing tasks such as housekeeping, husbandry and child rearing, protection and spiritual needs of the family while maintaining the dignity of the “guardian” and “protector” man. The position of a man in the Quranic family system is protector, manager, guardian, chief, Amir and leader of family members and wife. Therefore, we can talk about the structure of authority in thestages, along with their special features and characteristics, empowers humans to benefit from different conditions. One of these periods is the ministry period, which means the third seven years of life. In this period, the teenager is compared to a minister, which indicates that this stage of life is a different period. Therefore, the way of communicating with the teenager and his sociability are different compared to the previous periods. In fact, in this period of time, if the children have a favorable relationship with socialization structures, the ground for important functions such as timely marriage, family formation and familiarity with social responsibilities will be provided. One thing that should be noted is that social maturity and familiarity with social roles and responsibilities are not present in a teenager’s existence as recorded since birth. Its actualization is dependent on the desired relationship with the structures of socialization and the acquisition of special characteristics in this period. This article tries to investigate and analyze the process of social maturity and its obvious function from the perspective of verses and traditions with a descriptive-analytical method. The findings of the research show that the acquisition of social identity and empowerment is one of the important and effective features in the ministry period, which makes children appear capable in playing social roles and can assume social responsibilities.

    Keywords: Social maturity, socialization, ministry, obvious function}
  • سید علی موسوی، مطهره اختری

    امروزه مناصب سیاسی و حکومتی از تنوع گسترده‌ای برخوردار است که از رهبری و زعامت عامه تا ریاست جمهوری و وزارت و سرپرستی استان‌ها را در برمی ‌گیرد. بسیاری از فقیهان و صاحب‌نظران با استناد به نصوص دینی، ذکورت را شرط ولایت و ریاست دانسته و تصدی مناصب حکومتی توسط بانوان را مشروع نمی‌دانند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی از نوع ‌اسنادی مهم ترین دلایل مطرح شده از سوی فقها و اندیشمندان فقه‌سیاسی در این زمینه را واکاوی نموده و به بررسی تطبیقی آن با مناصب حکومتی و اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی پرداخته است. با بررسی انجام شده در منابع مکتوب مربوطه، این نتیجه حاصل شد که شرط ذکورت در ولایت و رهبری، مورد پذیرش اکثر فقهای اهل سنت است و در میان فقهای شیعه نیز -جز برخی از معاصران- کسی با آن مخالف نیست. ریاست جمهوری، ریاست قوه قضاییه و فرماندهی عالی نظامی از مصادیق آشکار ولایت و امارت است که بانوان نمی ‌توانند عهده‌دار آن باشند، اما در شمول ادله نسبت‌به وزارت تردید وجود دارد و تصدی منصب وزارت جز در مورد تزاحم، ضرورت و یا مصالح خاص، جایز نیست.

    کلید واژگان: مناصب زنان, ریاست, وزارت, مناصب حکومتی زنان, شرط ذکورت}
    Seyed Ali Seyed Mousavi *, Motahareh Akhtari

    Today, there are different governmental positions in the range of the leadership of nation to presidency, ministry, and the supervision of provinces. Many jurists and experts, based on religious narratives, believe that masculinity is a condition of guardianship and presidency, and forbid women to get governmental positions. This descriptive-analytical research tries to analyze the most important reasons mentioned by jurists and experts of political jurisprudence with a documentary method, and to compare the findings with governmental and social positions in the Islamic Republic of Iran. After reviewing the related written sources, we concluded that the condition of masculinity in guardianship and leadership is accepted by the majority of Sunni jurists and many Shiite jurists except some contemporary ones. The presidency, the chairmanship of the judiciary, and the supreme of military command are the obvious examples of guardianship and leadership that women are not allowed to be responsible for; but there is a doubt about its implication regarding the ministry and getting a ministerial position is not also allowed except in the cases of conflict, necessity, and/or special interests.

    Keywords: women's positions, presidency, ministry, women's governmental positions, condition of masculinity}
  • جمشید نوروزی*، مژگان صادقی فرد

    امیران آل مظفر (713-795ق.) با بهره گیری از ایدیولوژی دینی، برای کسب مشروعیت سیاسی، تثبیت حکومت و نیز رسیدن به مقبولیت عامه می کوشیدند. انتشار و تثبیت ایدیولوژی دینی در تعامل با علمای دین دست یافتنی بود. در دوره آل مظفر که روح مذهبی بر تمام مسایل سیاسی و اجتماعی سایه انداخته بود، حکام و علما روابطی دو سویه و بسیار نزدیک داشتند. اندیشمندان حوزه دین که انگاره های اجتماعی قدرتمند داشتند، با حمایت حاکمیت و مساعدت وضعیت عمومی دوره آل مظفر، به قدرت قابل توجهی دست یافتند. سوال اصلی این پژوهش، جایگاه علمای دین در حکومت آل مظفر و چگونگی نقش آفرینی آنها در این حکومت است. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای انجام شده، مبین آن است که عالمان دینی به واسطه جایگاه و منزلت قابل توجه در این حکومت، افزون برعهده داری نقش های آموزشی و فرهنگی و نیز تصدی مناصب قضایی، ندرتا به وزارت هم دست یافتند؛ همچنین با نقش آفرینی سیاسی، اموری همچون شفاعت بین گروه های متخاصم در جنگ های بی شمار عصر فترت، صدور فرمان تکفیر بر ضد گروه های مخالف حکومت و نیز حمایت از برخی تصمیمات امرای آل مظفر را عهده دار شدند. به موازات این اقدامات علما، نقش برجسته سلاطین، شاهزادگان، وزراء و خواتین آل مظفر را در فعالیت هایی مانند احداث مدارس، مساجد، کتابخانه ها و تخصیص موقوفات شاهدیم که با هدف جلب نظر علما و گسترش تعالیم دینی در سطح جامعه انجام می شد. آنچه از این گونه تعاملات نصیب حکمرانان آل مظفر شد، مشروعیت یافتن حکام و تثبیت حکومت آنان بود.

    کلید واژگان: آل مظفر, علماء دینی, وزارت, قضاوت, تدریس, وعظ}
    Jamshid Norouzi*, Mozhgan Sadeghfard

    The emirs of Al-Muzaffar (713-795 AH) used their religious ideology to gain political legitimacy, and get public popularity. The consolidation of religious ideology was achieved through interaction with religious scholars. During the reign of Al Muzaffar,  the religious spirit overshadowed political and social issues, and rulers and religious scholars had a very close relationship. Religious thinkers with strong social role also gained considerable political power with the support of the government. This research attempts to show the important position of the religious scholars in the government of Al-Muzaffar and demonstrates how this position was created. This study which uses a descriptive-analytical method indicates that the religious scholars of this period in addition to educational, cultural and Judicial positions were also had a political role, such as interceding for rival factions in the countless wars of the Fitrat era, issuing takfir orders against opposition groups, and supporting some of the decisions of the Muzaffar rulers. In parallel with the important role of the ulema, the sultans, princes, ministers and women were also active and had a prominent role in areas like the construction of schools, mosques, libraries and allocation of endowments. The research concludes that these affairs and interactions between the rulers and the ulama helped the rulers to gain great political legitimacy.

    Keywords: Al-Muzaffar, religious scholars, ministry, Judgment, teaching, sermon}
  • مهران رضایی*

    خاندان روسای فال از جمله گروه های اجتماعی قدرتمند در امور قضایی و دیوانی در جنوب ایران، به ویژه در قلمرو ملوک هرمز، از قرن هفتم تا یازدهم هجری محسوب می گردند. چنین حضور فزاینده ای از عناصر انسانی توانمند در امور دیوانی و اداری، به موقعیت ارتباطی ناحیه فال بعد از سقوط تدریجی سیراف از نیمه دوم قرن پنجم تا نیمه نخست قرن ششم هجری و همچنین، ساختار سیاسی ملوک هرمز باز می گردد که زمینه حضور و فعالیت نیروهای انسانی را در حوزه قلمرو خود فراهم می کرده است. طی این دوره زمانی، شاهد قدرت گیری خانواده فالی در دستگاه سیاسی و دیوانی ملوک هرمز هستیم که به عنوان یکی از خاندان های مهم دیوان سالار در کنار دیگر خانواده های دیوانی نقشی مهم و تعیین کننده در تامین منابع و درآمدهای مالی ملوک هرمز دارند. از این رو، چگونگی ارتباط فالی ها به عنوان یکی از خانواده های دیوان سالار در قلمرو ملوک هرمز با امرا و سلاطین هرمز و دیگر خاندان های دیوان سالاری و گروه های اجتماعی در حوزه خلیج فارس موضوع پژوهش حاضر است. بررسی منابع و اسناد و تحلیل داده های تاریخی نشان می دهد که خانواده فالی در جایگاه وزارت یکی از منابع اصلی تامین کننده ثروت و تضمین قدرت در دستگاه سیاسی ملوک هرمز بودند. یافته های تحقیق نشان می دهد که رقابت و کشمکش های فالی ها با دیگر گروه های اجتماعی در مسایل سیاسی و دیوانی و همچنین تلاش نیروهای نظامی پرتغالی برای انحصاری کردن درآمدهای ناشی از اقتصاد دریایی خلیج فارس همراه با وارد کردن یک گروه دیوانی رقیب و معارض، سرانجام به تضعیف قدرت وزارت فالی ها و نهاد سلطنت در هرمز منجر گردیده است.

    کلید واژگان: خاندان روسای فال, فال, وزارت, ملوک هرمز, پرتغالی ها}
    Mehran Rezaie *

    The  Fali family Rouasa are considered as powerful social groups in judicial affairs and office in southern iran,especially in the Hormuz domain, from the seventh to 11th century. such an increasing presence of human elements in the administrative and govermental affairs, the relational situation of the Fal region after the gradual fall of Siraf from the third century, and also the political structure of Hormuz king, which provided the field of presence and activity of different kinds of human forces in its domain. in this period,  the empowerment of the Fali family in the political apparatus and the govermental, which is considered as one of the most important dynasties along with the rest of the family, and the sources of finance and finance are Hormuz. hence, the relationship between Fali as one of the govermental families in the king realm is Hormuz with the establishment of the monarchy and other clans and social groups in the persian gulf. examining the historical data and documents and analyzing historical data shows that the Fali family was an important source of wealth and power assurance in the political system of Hormuz king. the findings show that competition and conflict conflicts with other social groups on political issues and governmental as well as the efforts of the Portuguese military forces to monopolize the revenues from the Persian Gulf maritime economy combined with the import of a rival and opponent group resulted in weakening the power of the Fali ministry and the monarchy in Hormuz.

    Keywords: Fali Family Rouasa, Fal, ministry, Hormuz King, Portuguese}
  • سیده فاطمه سادات نژاد*، سهراب یزدانی مقدم، محمدتقی مختاری

    نهاد وزارت نقطه ثقل نظم دیوانی ایران در طول تاریخ بوده است. وزیر با عنوان های مختلفی مانند وزیر اعظم و صدراعظم در راس این نظام قرار داشت و به دستیاری روسای دیوان‌ها کشور را اداره می کرد. از دوره ناصرالدین شاه تکاپوهایی برای نوسازی دستگاه دیوان آغاز شد. این تلاش‌ها دو وجه داشت: ایجاد وزارتخانه‌های چندگانه و تعدیل جایگاه صدراعظم. این امر که به منزله تغییر در نهاد وزارت بود، به سادگی امکان‌پذیر نبود، زیرا نهادها در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. نتیجه آنکه تلاش‌ها برای ایجاد نهاد جدید وزارت شکست خورد. تا پایان سلطنت مظفرالدین شاه با وجود آنکه عنوان های متعدد وزارتی خلق شد، اداره امور همچنان در دستگاه صدراعظم باقی ماند، بی آنکه «وزارتخانه‌های چندگانه» به نهاد تبدیل شده باشد. پژوهش حاضر کوشیده است با اتکا به منابع کتابخانه‌ای و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مطلب بپردازد که تغییر نهاد وزارت و ایجاد وزاتخانه‌های جدید به عنوان نهادهایی نو در جریان انقلاب مشروطه ایران چگونه امکان‌پذیر گردید؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد انقلاب مشروطه نیروی لازم را برای ایجاد تغییر ناگهانی در نهاد وزارت فراهم ساخت. تحقق این امر از خلال تثبیت معنایی جدید از مفهوم وزیر صورت گرفت. این تثبیت معنایی از رهگذر مفهوم «وزیر مسیول» محقق گردید. طرح مفهوم «مسئولیت» در دایره مفاهیم اداری و سیاسی ایران، ریشه در تلاش‌های اصلاح‌طلبان دوره ناصری و مظفری داشت. پس از پیروزی مشروطه، تحقق حکومت مشروطه با «مسئولیت» وزرا یکسان تلقی شد. از سوی دیگر التهابات ماه‌های نخست پس از پیروزی انقلاب مشروطه، شکل دستگاه اجرایی و مفهوم وزارت را به مسئله محوری فعالان سیاسی بدل کرد. اتحاد این دو عامل زمینه‌ساز دگرگونی نهاد وزارت، حذف عنوان های متعدد وزارتی قبل از مشروطه و خلق وزارتخانه‌های جدید به عنوان نهادهایی نو گردید

    کلید واژگان: وزارت, وزیر مسئول, دولت مسئول, انقلاب مشروطه}
    Seyedeh Fatemeh Sadatnejad *

    The institution of the “vizierate” was the center of Iran's bureaucratic order throughout history. The “vizier” was at the head of the system with various titles, such as the grand chancellor, the chancellor, etc., were administering the country with heads of the bureaux assistance. Some efforts were made to renovate the Iran’s bureaucratic system from the time of Nasser al-Din Shah. These efforts were two-fold: the creation of multiple ministries and the modification of the position of the Chancellor. This was simply not possible as a change in the institution of the “vizierate”. Because the institutions resisted the change. By the end of the reign of Mozaffar al-Din Shah, numerous ministerial titles were created, while the focus of affairs remained on the chancellery, without the "multiple ministries" being transformed. The blow of the Constitutional Revolution provided the force needed to make a sudden change in the “vizierate” structure. This realization came about through a new meaning consolidation of the concept of “Vizier”. This semantic consolidation was realized through the concept of "responsible minister." The concept of "responsible minister" in the bureaucratic and political contexts of Iran, had roots in the Nasseri and Mozaffari era reformists. Following the victory of the constitution, the realization of the constitutional government was considered as the "responsibility" of the ministers. On the other hand, the turbulences of the first months after the victory of the Constitutional Revolution transformed the form of the executive system and the concept of ministry into a central issue for political activists. The unification of these two factors provided the basis for a change in the institution of the “vizierate”, the removal of numerous pre-constitutional ministerial titles, and the creation of new ministries as a new institution.

    Keywords: Vizierate, Responsible ministe, Responsibility of government, Constitutional revolution}
  • پرویز حسینی*، سید ابوالقاسم فروزانی

    چکیده نهاد وزارت به عنوان برترین نهاد و در راس نظام دیوانی سلطنت و خلافت، نقش مهمی را در مناسبات سلطنت سلجوقیان عراق و دستگاه خلافت عباسی برعهده داشت. این مناسبات که نزدیک به 80 سال (511 تا 590 ق) به طول انجامید، به لحاظ نقش آفرینی و میزان موفقیت وزرا در اقتدار بخشیدن به حاکمیت سلطنت و یا خلافت، به سه دوره ی تاریخی مشخص تقسیم گردیده بود. اگرچه در این مناسبات، وزیران به نام و کاردانی همچون ابوالقاسم درگزینی در دوره ی اول و کمال الدین محمد خازن در دوره ی دوم حضور داشتند، اما آن دو نتوانستند مانند عون الدین یحیی بن -هبیره ی وزیر که در دوره ی سوم از مناسبات حضور داشت، موفقیت چندانی به دست آورند. هدف نوشتار حاضر آن است تا به شیوه ی توصیفی- تحلیلی، با بررسی شرایط تاریخی و سیاسی حکومت سلجوقیان عراق و دستگاه خلافت عباسی، ضمن واکاوی نقش نهاد وزارت در ساختار حکومت آنان، به این پرسش پاسخ گوید که چرا وزرای کاردان دوره ی اول و دوم این مناسبات در ایجاد اقتدار حکومتی موفق نگردیدند. نتیجه ی پژوهش پیش رو نشان داد که اگرچه نقش وزرا در هر ساختار حکومتی با توجه به لیاقت و کاردانی آنان پررنگ یا کمرنگ بوده است، اما بدون وجود دیگر عوامل قدرت، از جمله سلطنت یا خلافت مقتدر و نیز یک تشکیلات کشوری سازمان یافته، هیچ وزیری حتی کاردان ترین آنان نیز موفق نگردیدند.

    کلید واژگان: وزارت, مناسبات سیاسی, سلجویان, سلجوقیان عراق, خلافت عباسی}
    Parviz Hosseini *, Seyed Abolghasem Foroozani

    Abstract The institution of the ministry, considered as the most premier institution and the head of the monarchy and caliphate bureaucratic system, played an important role in the relationship between the Iraqi Seljuk monarchy and the Abbasid caliphate. These relationships, which lasted for nearly 80years (511 to 590 AH), were divided into three distinct historical periods in terms of their ministerial role and the extent to which the ministers succeeded in empowering monarchy or caliphate. Although some well-known ministers such as ab-ol ghasem Dargozini in the first period and Kamal-ol-din mohammad Khazen in the second period, played an important role in this realationship, they didn’t succeed as much as Awnad-Din ibn Hubayra did in the third period. The purpose of this article is to examine the historical and political conditions of the Iraqi Seljuk government and the Abbasid caliphate system in a descriptive-analytical manner, while analyzing the role of the ministry in the structure of their government, to answer the question why the ingenious ministers of the first and Second period of these relations did not succeed in establishing governmental authority. The results of the present study showed that although the role of ministers in any government structure has been high or low according to their merits and abilities, but without other factors of power, such as monarchy or powerful caliphate and an organized state organization, no minister, even the most skillful of them did not succeed.

    Keywords: Ministry, Political relation, Seljuks, Iraqi Seljuks, Abbasid caliphate}
  • عزت الله جمشیدی، میرحسن سیدعامری*، همایون عباسی

    چکیده هدف از این تحقیق، بررسی اثر سایش اجتماعی بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران با نقش تعدیل کنندگی اعتماد سازمانی می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان) 400 نفر(بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب، 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه (اسکات و بروس ، 1994) ، سایش اجتماعی (دافی و همکاران، 2002) و اعتماد سازمانی (پالیسز کیوسز، 2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بوسیله نرم افزار ایموس نسخه 24 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد ، بین سایش اجتماعی با رفتار نوآورانه رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نقش متغیر تعدیل گر اعتماد سازمانی در رابطه بین سایش اجتماعی و رفتار نوآورانه مورد تایید است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر اندازه در وزارت ورزش و جوانان اعتماد سازمانی افزایش یابد رفتار های سایش اجتماعی کاهش می یابد و باعث بروز رفتار نوآورانه کارکنان می شود. کلید واژه ها وزارت ورزش و جوانان ، سایش همکار و سرپرست ، اعتماد سازمانی، رفتار نوآورانه.

    کلید واژگان: سایش, همکار, اعتماد, وزارت, ورزش}
    Ezatollah Jamshidi, MirHasan Saied Ameri *, Homayuon Abbasi

    The Effect of Social Undermining on Employees Innovative Behavior in Ministry of Sports and Youth of Iran with Role Moderetor Trust Orgonazition. Abstract The purpose of this study was the Effect of Social Undermining on Employees Innovative Behavior in Ministry of Sports and Youth of Iran with Role Modertor Trust Orgonazition. The Research Method Was Descriptive Survey and it is one Type of Apply Research. The Statistical Population included all Employees the Ministry of Sports and Youth that their Number Was 400 People through Proportional Stratified Random Sampling, and 230 People Were Selected as Statistical Sample. For Data Collection we Used to three Questionnaires of Innovative Behaviour Scott and Bruce (1994), Social Undermining Duffy and et al (2002), and Orgonazition Trust Paliszkiewicz (2010). For Data Analyze, We Used to Structural Equation Modeling (S E M) and Path Analysis by the AMOS24 Software. The Results Showed a Significant and negative Relationship between Social Undermining with Innovative Behaviour. Also, the role of the organizational trust moderating variable in the relationship between Social Undermining and Innovative Behaviour is confirmed. There fore, it can be concluded that any Increase in organizational trust in the Ministry of Youth and Sports Dicreases the Social Undermining and to updated Causing Innovative employee behavior. Keywords Ministry of Sports and Youth, Colleagues undermining and supervisors,Orgonazition Trust, Innovative Behavior,Structural Equation Modeling.

    Keywords: Colleagues, undermining, trust, ministry, Sports}
  • فروغ رحیم پور *، علی رحیمی صادق

    حضور کرمانیان در حکومت تیموریان سبب شد تا نقش آنان در تشکیلات حکومت سلطان ابو سعید تیموری(873-855ق) و سلطان حسین بایقرا(911-875ق)نمود بیشتری پیدا کند.بسترهای مناسب و انگیزه های سیاسی و فرهنگی وزیران کرمانی در هرات جایگاه مناسبی برای ایشان به ارمغان آورد. اما این پژوهش ضمن بررسی جایگاه وزارت در دوره تیموریان،در پی یافتن پاسخ این سوال است که: چه زمینه هایی سبب رشد وزیران کرمانی در دربار تیموری شد؟ وچه نقشی در ساختار دیوان سالاری تیموریان داشته اند؟یافته های پژوهش نشانگر این است که وزیران کرمانی به وسیله پدرانشان به امور دیوانی آشنا و با توجه به استعداد و لیاقت و پشتکاری که از خود نشان دادند به وزارت راه پیدا کردند و تبحر وعلاقه وزیران به امور فرهنگی ،هنری ،آموزشی و نقش ایشان در این زمینه باعث ایجاد شکوفایی فرهنگ و هنر در جامعه تیموری شد. رویکرد مقاله تاکید برتبیین تحلیلی با اتکا به شواهد توصیفی بر گرفته از منابع اصلی و تحقیقی ،وبر پایه روش کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: تیموریان, وزارت, افضل الدین محمد کرمانی, خواجه برهان الدین عبدالحمید کرمانی, عبدالله مروارید}
    forugh rahimpoor*, ali rahimisadegh

    The presence of Kermanian in the Timurd rule has increased their role in the the formation of the rule of sultan Abu Saeid Timo rey(855-873 AD) and sultan Hussein Bitarura(875-911AD). Suitable grounds and political and cultural motives of the Kermani ministers in Heart brought them a good place.But this research while investigating the position of the Ministry seeks to answer the question: “What areas led to the growth of Kermani ministers in the Timurid court?” And hat role have they played in the structure of the Timurid bureaucracy? The research findings indicate that the kermani ministers through their fathers were familiar with the affairs of the Divani and in the light of their talents desirability and perseverance Ministers in their cultural artistic and educational affairs and their role in this field brought about the development of culture and art in timurid community. The papers approach emphasizes analytic explanation based on descriptive evidence from the main sources of research and on the library methodology.

    Keywords: Timurian, Ministry, Afzal al-Din Mohammad Kermani, Khajeh Borhanaddin Abdul Hamid Kermani, Abdullah Moorvarid}
  • علی اکبر نجفی رودمعجنی، جواد عباسی *، محمدتقی ایمان پور
    نهاد وزارت یکی از ارکان مهم قدرت سیاسی و نظام اداری در تاریخ ایران بعد از اسلام از جمله در دوره میانه آن بوده است. گرچه این نهاد در پیوند با ارکان دیگر هرم قدرت یعنی مقام سلطنت و امارت در مرتبه دوم و گاه سوم قرار می گرفت اما از مجموع نظریه پردازی ها و گزارش های تاریخی موجود چنین برمی آید که توجیه موجودیت و یا اثبات مشروعیت آن تنها در وابستگی آن به موجودیت و مشروعیت نهاد سلطنت یا خلافت خلاصه نمی شده و برای تضمین بقای خود نیازمند نوعی از اثبات مشروعیت مستقل نیز بوده است. بدین ترتیب این پرسش پیش می آید که منابع مشروعیت بخش به مقام وزارت در تاریخ میانه ایران کدام ها بودند؟ براساس یافته های پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ای – اسنادی و با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام یافته است سه منبع «شرع»، «کارآمدی» و «سنت حکمرانی ایرانی» مهم ترین این منابع را تشکیل می داده اند.
    کلید واژگان: وزارت, مشروعیت, شرع, کارآمدی, سنت حکمرانی ایرانی}
    Ali Akbar Najafi Rudmajani, Javad Abbasi Dr *, Mohammad.T Imanpour
    Premiership (Vezarat) was one of important pillars of political authority and bureaucratic system in medieval Iran. Although it was integrated with other parts of political hegemony like kingship and military commandership (Emarat), but according to theoretical and historical sources it seems that its legitimacy was not bounded to the legitimacy of Sultanate or Caliphate. Consequently there was an attempt to provide kind of independent legitimacy for premiership as well. Studying works of political theorists and historiographers of Viziers through a descriptive – analytical approach provides a considerable literature about the sources of this legitimacy including “sharia”, “efficiency” and “Iranian tradition of ruling”.
    Keywords: Premiership (Vezarat), Legitimacy, Sharia, Efficiency, Iranian ruling tradition}
  • مجتبی گراوند*، اسماعیل سپهوند، بیژن یزدانی

    پرداختن به موقعیت، جایگاه و اهمیت منصب وزرات همیشه مورد توجه صاحبان علم و سیاست و اخلاق و مورخان و اندیشمندان در ایران و اسلام بوده است. در این میان بعضی مولفان و مورخان آثار خویش را تنها به اهمیت و اعتبار جایگاه وزارت در حکومت و نقش وزرا در مبادلات سیاسی_اجتماعی در حکومت های ایرانی و اسلامی را با اختصاص یک اثر به زندگی وزرا به منصه ظهور رسانده اند. در بسیاری از آثار مورخان و اندیشمندان سیاسی از یحیی برمکی از وزرای معروف بنی عباس با عنوان یک وزیر برجسته و تمام عیار یاد شده است. وی در دوره خلافت هارون دارای جایگاه ممتازی بود که دولت عباسیان را از هر نظر به اوج قدرت خویش رساند. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به بررسی موضوع بپردازد.

    کلید واژگان: یحیی برمکی, عباسیان, وزارت}
  • Mohammad Hassan-Beigi, Sepideh Najmi
    The Abbasid caliph, Mahdi, reigned from 158-169 AH. The Mahdi’s era is known for its extensive reforms in the Islamic world and dealing with the difficulties of Abbasid caliphs Saffah and Mansur. Mahdi departed in manner from his father, Mansour, and gave more opportunity to courtiers and other companions for political tact. In Mahdi’s era, for the first time in the Muslim world, the ministry became official and three Iranian ministers, Muawiyah ibn Yasar, Yaqub ibn Dawud, and Aba-Jafar Feyz ibn Abi Salih, got this position. The present study seeks to investigate the role the Iranian ministers played in the era of Mahdi in the caliphate’s policies, and their efforts to attain the caliphate power. The main question is that to what extent the minister's influence was effective in the caliph Mahdi’s era? The assumption is that one of the aims of the Iranians in the court of Abbasid caliphate was to dominate the policies of the caliphate and to advance the demands of Iranian people. After the short-term ministry of the Abu Salamah during the Saffah’s period and the coward ministry of Khalid Barmaki during the Mansour’s period, the Mahdi’s period should be considered as the starting point of the Iranians` influence on the Abbasid Caliphate bureaucracy.
    Keywords: Abbasi Caliphate, Mahdi, Ministry, Iranians}
  • ساسان طهماسبی
    تجربه، خانواده، استعداد، رابطه و حمایت از صفویه مهم ترین عوامل دستیابی به منصب وزارت اعظم در دوره صفوی بود. نقش خانواده از سایر عوامل مهم تر بود. زیرا بخش اعظم وزرای این دوره از اقشار بالای جامعه برخاسته بودند و موقعیت خانوادگی سایر عوامل را تحت تاثیر قرار می داد. وزرایی که به دلیل برخورداری از تجربه و استعداد انتخاب می شدند، عمدتا اشخاصی توانا و شایسته بودند، اما بخش قابل توجهی از وزرا با اتکا به پایگاه خانوادگی و روابطشان با امرا و درباریان به منصب وزارت دست پیدا می کردند و فاقد شایستگی کافی بودند. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تاریخی و نظریه های جامعه شناسی میزان تحرک اجتماعی و شایسته سالاری در دوره صفوی را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد هرچند جامعه دوره صفوی انعطاف پذیربود، علی رغم تصور رایج به اندازه کافی شایسته سالار نبود. موانع زیادی در مسیر شایسته سالاری وجود داشت. نیمی از سی وزیر این دوره از شایستگی کافی برخوردار نبودند و تنها هشت تن از آنها به معنی واقعی کلمه شایسته بودند.
    کلید واژگان: صفویه, وزارت, تحرک اجتماعی, شایسته سالاری}
    Sasan Tahmasbi
    Experience, family, talent, relationship and supporting the Safavids were the most important factors to acquire the vizierate office in the Safavid era. The role of the family was the most important one. Because most of the viziers came from high classes and the family situation affected other factors. Viziers whom were selected according to their experience and talents were chiefly capable and meritorious but a great number of the Viziers achieved the position of vizierate by relying on their family status and relationship with Emirs and courtiers while lacking enough merit. Using historical method and sociology theories, the paper aims to assess the measure of social mobility and meritocracy in the Safavid era. The findings of the paper shows while the Safavid society was flexible but was not meritocratic enough. There were many obstacles in the way of meritocracy. Half of the thirty viziers did not enjoy enough merits and only eight of them were meritorious.
    Keywords: Safavids, vizierate, social mobility, meritocracy}
  • لقمان کشاورز*، ابوالفضل فراهانی، زهرا اصغری
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هوش سازمانی در ارتباط خودکارامدی شغلی و سرمایه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران عالی، میانی، پایه و کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان بود (850= N) که 265 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های خودکارامدی شرر، هوش سازمانی آلبرخت و سرمایه اجتماعی پاتنام استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تایید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 72/0 و 73/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تک نمونه ای و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد در وزارت ورزش و جوانان خودکارامدی شغلی و هوش سازمانی در حد نامطلوب و سرمایه اجتماعی در حد مطلوب قرار دارد. همچنین هوش سازمانی در ارتباط بین خودکارامدی شغلی و سرمایه اجتماعی نقش میانجی دارد و مدل ارتباطی آنها از برازش مطلوب برخوردار است.
    کلید واژگان: خودکارآمدی شغلی, سرمایه اجتماعی, ورزش, وزارت, هوش سازمانی}
    Loghman Keshavarz *
    The aim of this study was to investigate the mediating role of organizational intelligence in the relationship between work self-efficacy and social capital in the Ministry of Sport and Youth. The statistical population included 850 top-level, middle-level and low-level managers and experts working in the ministry of Sport and Youth. 265 subjects were randomly selected as the sample. To achieve the research goals, Scherer Public Self-Efficacy MLQ, Albrecht Organizational Intelligence and Putnam Social Capital Questionnaires were used. Validity of these questionnaires was confirmed by 15 experts and their reliability was calculated in a pilot study with 30 subjects as 0.79, 0.72 and 0.73 respectively. For data analysis, the descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov, Single sample t student test were used. SEM was used to determine the causal relationship between variables using AMOS and SPSS. The findings showed that work self-efficacy and organizational intelligence were not desirable while social capital was desirable in the Ministry of Sport and Youth. Also, organizational intelligence had a moderating role in the relationship between work self-efficacy and social capital and their relationship model had a good fit.
    Keywords: ministry, organizational intelligence, Social Capital, sport, work self-efficacy}
  • ناهید محمدیون شبستری، معصومه قره داغی*، ذکرالله محمدی، منیژه صدری
    در هر دو دوره ی حمله ی اعراب مسلمان و مغولان به ایران ، دیوان سالاران با فاتحین به همکاری پرداختند. از جمله ی این خاندان ها، خاندان برمکی و جوینی بودند که توانستند درخلافت عباسی و ایلخانان به مقام وزارت دست یابند. دیوان سالاری در این دو خاندان تداوم داشت و آنها در حکومت های قبل به دیوان سالاری پرداختند. این دو خاندان توانستند با نفوذ در دستگاه خلافت عباسی و ایلخانان آنها را به سوی فرهنگ ایرانی سوق دهند و در جهت احیاء و بازسازی فرهنگ ایرانی گام برداشتند. خاندان برمکی و جوینی در طول وزارت خود،خدمات و فعالیت های عمرانی زیادی از جمله ساخت مساجد و مدارس و قصرها را انجامدهند. آنان همچنین جایگاه بالایی در علم و ادب به دست آوردند و علاوه بر اینکه خودکتاب هایی را تالیف نمودند، دانشمندان و نویسندگان نیز به نام آنها کتب مهمی نوشتند. آنها همچنین به حمایت شاعران و دانشمندان می رداختند. با وجود آنکه خاندان برمکی و جوینی خدمات زیادی انجام دادند اما قدرت و نفوذی که خاندان برمکی و جوینی به دست آورده بودند، باعث ایجاد رقبایی شد که سرانجام زمینه ی سقوط و نابودی آنها را فراهم ساخت.خاندان برمکی و جوینی نمونه ای از قشر اجتماعی خاص دیوانی ایران هستند که در عرصه ی روزگار و تاریخ نامی ماندگار از خود بر جای نهاده اند.
    کلید واژگان: وزارت, خلافت عباسی و خاندان برمکی, عصر ایلخانی و خاندان جوینی}
    Nahid Mohammadioun Shabestari, Masoumeh Gharedaghi *, Zekrollah Mohammadi, Manizheh Sadri
    During both periods when Iran was attacked by Muslim Arabs and the Mongols,bureaucrats came to cooperate with the conquerors. Included in these were theBarmakids and the Joveini dynasties who could reach ministry under Abbasidand Ilkhanid caliphates. Bureaucracy used to be the trend in these two dynastiesand they were bureaucrats in previous in previous governments. These twodynasties could influence the Abbasid and Ilkhanid caliphates and steer themtowards Iranian culture and they could take steps to revive and restructureIranian culture. During their ministries, the Barmakids and the Joveini dynastiesconducted many development services including building mosques, schools andmansions. Also, they could reach a highly significant position in science andliterature. Not only did they write books by themselves but also many writersand scientists wrote their books under their names. Similarly, they patronizedmany poets and scientists. Although the Barmakids and Joveini dynastiesprovided many services, their power and influence produced rivals who set thestage for their fall. Barmakids and Joveini dynasties represent a specialbureaucrat group in Iranian society who left their name permanently in historyand time.
    Keywords: ministry, Abbasid caliphate, Barmakids dynasty, Ilkhanid age, Joveini dynasty}
  • علی ناظمیان فرد*
    عباسیان پس از استقرار نظام خود کوشیدند تا از تجربه و مهارت اقوام مختلف قلمرو خویش بهره گیرند و اوضاع را به سمت روالمندی مدیریت کنند. در آن میان، شماری از اهل کتاب که با دولت اسلامی وارد پیمان شده بودند و به اهل ذمه شهرت داشتند، به حیث کاردانی و مهارت می توانستند در نظام اداری و دیوانی خلافت ایفای نقش کنند. دولت عباسی برای جذب و استخدام این عناصر با چه مانعی روبه رو بود و چگونه به حل آن مبادرت ورزید؟ یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، نشان می دهد که هر چند مخالفت فقی هان در به کارگیری ذمیان با نیاز عملی عباسیان در بهره برداری از تجارب این عناصر در تقابل بود، اما سرانجام خلفای عباسی با نادیده گرفتن آرای فقی هان، به جذب ذمیان در نظام اداری و دیوانی خود پرداختند تا هم از تجربه و کاردانی آنها بهره مند شوند و هم میدان را برای فقی هان در همه امور سیاسی باز نگذارند.
    کلید واژگان: اهل ذمه, عباسیان, فقیهان, قاعده نفی سبیل, وزارت}
    Ali Nazemianfard*
    After establishing their rule, the Abbasids tried to employ the skills and experiences of the people who lived in their territory. In these circumstances, there were some non-Muslims who made a treaty with the Islamic state under the title of Ahl al- Dimma, and were able play a role in the Abbasid Caliphate by their skills. Are there any obstacles for Abbasids to employ them for the administrative affairs? How could they resolve the obstacles? The Findings of the current research, which uses a descriptive and analytic method show that although the objects of the Islamic scholars for employing Dhimmis in administrative sections was in contradiction with the caliphate practical needs, the Abbasid caliphs ignored the scholars’ opinions and tried to employ them for benefitting from their skills and taking the political scene out of the hands of the scholars.
    Keywords: Abbasids, Dhimmis, Scholars, Vizirate, Rule of negation of ways}
  • محمد عارف نیا*، سید ابوالفضل رضوی*، ناصر جدیدی
    پس از یک دوره تلاش برای مهار رفتار مغولان و بومی کردن قوم غالب از سوی دولتمردان ایرانی، وزیران عهد ایلخانان با تشویق ایلخانان مسلمان به ایجاد اصلاحات گسترده، زمینه های شکوفایی نسبی اقتصاد و حیات شهری را هموار نمودند . نوشتار حاضر با طرح این سوال که بازخوانی اندیشه های ایرانشهری در رویکرد آبادگرایانه وزیران عهد مسلمانی ایلخانان چه جایگاهی داشته است؟ بر این باور است که آگاهی به اهمیت امنیت و عدالت، همنوایی مناسبات جامعه و حکومت، ضرورت اعتنای حکام به معیشت رعایا و اهتمام به عمران شهری و سازندگی، آنان را به ترغیب دستگاه ایلخانان به انجام اصلاحات گسترده در عهد مسلمانی واداشته است. بنابراین، وزرای ایرانی در این عصربا ایجاد تحول در حوزه ی اقتصاد و اجتماع، دریچه ای به سوی کارآفرینی گشودند تاساختار جامعه عصر ایلخانی را ماهیت نظام مندی ببخشند.
    کلید واژگان: شهر وشهرسازی, وزارت, ایلخانان, اقتصاد شهری, عدالت و امنیت}
    Mohammad Arefnia, Seyed Abolfazl Razavi*, Naser Jadidi
    After a period of effort for controlling mongolians behavior and domesticating the majority tribe of Iranian statesmen, the ministers of Ilkhanid era by encouragement muslim Ilkhans to creat extend reformation,opened fields of prosperity in economic and urbanism . This essay has a question that Iranian thoughts in development approach of ministers of Muslim Ilkhanid era had what position. It is believed that information about the importance and security and justice, the harmony between society relation and government, the necessity of governor’s attention to peoples livelihood and effort of improvement and development in Iranian thoughts, made him do extensive reformation in Ilkhanid organization in Muslim era. Thus, Iranian ministers in this era by creating economic and social development in the field of entrepreneurship have opened a window into the structure of society to systematically lead the Ilkhanid era.
    Keywords: city, urbanism, Ministry, Ilkhanid, urban economic, justice, security}
  • صالح پرگاری*، علی منصوری
    نهادهای امارت و وزارت در حکومت ایلخانان، از عناصر و مولفه های مهم قدرت بودند. امیرالامرا در راس نهاد امارت قرار داشت که در نظام حکومتی ایلخانان، دومین فرد به شمار میآمد. نهاد وزارت که صاحبدیوان یا وزیر ممالک بر آن ریاست داشت، متشکل از دیوانسالاران عمدتا ایرانی(تاژیک) بود. تعامل و تقابل نهادهای امارت و وزارت نه فقط بر این دو نهاد تاثیرگذار بود، بلکه جامعه را نیز دستخوش تغییر و تحولات میکرد؛ بدین معنا که همگرایی آن دو، در تداوم امنیت، بهبود حال رعایا، مالیاتگیری منظم و عادلانه، همگرایی دین و دولت(حکومت) و تقویت و تداوم حکومت نقش داشت. در عهد ارغون ، روابط دو نهاد امارت و وزارت دچار فراز و فرودهایی بود. امیربوقا(امیرالامرایی که ارغون را در رسیدن به ایلخانی یاری رسانده بود) به سرپرستی وزارت ممالک نیز رسید؛ امری که در عهد ایلخانان کمسابقه بود. خود ایلخان مغول، نهادهای امارت و وزارت را در اختیار امیر بوقا قرار داد، اما این امر کمرنگ شدن قدرت حاکمیت ایلخانی و رویارویی ارغون با امیربوقا را باعث شد. قتل خاندان امیربوقا موجب واگرایی نهاد امارت و زمینهساز حضور برجسته دیوانسالاران و نهاد وزارت شد. سعدالدوله یهودی با تقویت و در اختیار گرفتن شریعت و نهاد قضاوت، درصدد احیای ابزارهای ازدسترفته نهاد وزارت بود. حمایت نهاد وزارت از سوی حاکمیت و ایلخان مغول در عصر سعدالدوله، موجب ضعف و واگرایی نهاد امارت شد؛ به همین دلیل نخستین اقدام امرا در هنگام بیماری ارغون و ضعف حاکمیت ایلخانی، قتل وزیر و خاندانش بود. در این مقاله، با رویکرد توصیفی تحلیلی، چگونگی تعامل و تقابل نهادهای امارت و وزارت در عهد ارغون بررسی شده است.
    کلید واژگان: ایلخانان, ارغوان, تعامل و تقابل, امارت, وزارت, امیربوقا, سعدالدوله}
    Saleh Pargari *, Ali Mansouri
    Emirate and Ministry (vizarat) were among the significant authoritative institutions in Ilkhanid administration. The Chief Commander ( Amir ul- Umara’) as the second Ilkhanid statesman and the head of Emirate institution and the Chief Minister as the head of bureaucracy institution which was consisted of mostly Iranian ( Tajiks) were in charge. The mutual interaction or conflict between the two institutions could make some good changes in society, as well as on themselves, by the means of convergence. That was to maintain security and welfare as well as fair taxation and making religio- state ties. In Arqun time the mutual affairs between Emirate and Ministry was in turbulence. Amir Buqa, the chief commander who had already contributed to Arqun’s power, took the office of Ministry which was considered an odd custom at that time. Where the great Mongol Ilkhan handed the power to Amir Buqa, it eventually weakened the administration authority and led to the conflict with Amir Buqa. Massacre of Amir Buqa’s household made a ground for the presence of the bureaucrats within the Ministry institution. The Jewish Sa’duddoleh engaging the judiciary post in Ministry tried to retrieve the lost values while the support of the government gradually made a great divergence on Emirate and Ministry institutions. The only solution was to murder vizir and his household at the time of Arqun’s illness and Ilkhanid’s weakness.
    Keywords: Ilkhanids, Arqun, interactions, disagreements, Emirate, Ministry, Amir Buqa, Saduddoleh}
  • مریم وافی ثانی، محمد جعفر یاحقی، خدایی شریف
    این پژوهش کوشیده است به این سوالات اساسی پاسخ دهد:1- نظامی در نخستین اثرش که نتیجه عزلت و ریاضت و گشت و گذار در عالم دل و اولین تجربه شاعری وی به حساب می آید، درباره عدالت، سیاست و آیین کشورداری چگونه اظهارنظر کرده است؟
    2- مفاهیم اندیشه ایرانشهری از مسیر چه منابعی به ذهن و زبان او راه یافته است؟
    به منظور پیدا کردن پاسخ های نسبتا متقن برای سوالات پیش گفته، منابع پایه ای پس از اسلام مانند شاهنامه، کلیله و دمنه، سیرالملوک خواجه نظام الملک، قابوس نامه، نصیحه الملوک غزالی و حدیقه سنایی بررسی شده است. سپس با توجه به فضای فرهنگی عصر نظامی، میزان تاثیرپذیری مخزن الاسرار در زمینه اندیشه های ایرانشهری از آثار یادشده مشخص گردیده است. پس از بررسی های دقیق دریافته ایم که نظامی با پشتوانه معرفتی آثار یادشده به عنوان مصلح اجتماعی و مربی اخلاق کوشیده است نهاد حکومتی آن روز را از طریق اندیشه و عمل سیاسی ایرانیان اصلاح کند. بدین منظور بعضی از مولفه های اندیشه های ایرانشهری مانند دادگری، تاثیر عدالت بر نظام طبیعت، توامان بودن دین و پادشاهی و . . . را در لابلای حکایت های مخزن الاسرار مطرح کرده و پادشاهان را در کانون توجه خود قرار داده است.
    کلید واژگان: مخزن الاسرار, اندیشه ایرانشهری, دادگری, وزارت, دین و پادشاهی}
    Maryam Vafi Sani, Mohammad Jafar Yahaghi, Khudoi Sharifov
    Introduction
    Persian literary works with no apparent political themes have for long played an effective role in the political orientation of Iranians. In fact, a great part of Iranshahri political doctrine has found its way intothe literary works in the Islamic era. These include the four firstchapters ofNizami’sMakhzan al-Asrar(The Treasury of Mysteries). A glimpse at NizamiGanjavi’s bibliography (Radfar, 1992) and Dictionary of NizamiScholorship(Noroozi, 2012) shows that in spite of Nizami scholars’efforts, the political thoughts ofNizamiareyet to be explored.
    European scholars have also showed interest in Nizami’spoetry and thoughts. In the introduction to her English translation of Haft Peykar, Julie Scott Meisamihas presented an analysis of this book (Meisami, 1995). Michael Barry’s profound and unique interpretation of Nizami’sHaft Peykar (Barry, 2006) is a valuable book published in France. It has also been translated into Persian. The subject of our study, however, has not been directly addressed by any of the above-mentioned scholars.
    Russian, Azarbaijani, and Tajik scholars such as Krimsky, Berthels, Rafili, Hoseinov, Mirza Khaleghzadeh, Dadkhodayova, Mirza Torsonzadeh, A’lakhan Afsahzad have also conducted studies on Nizami. However, due to the dominantthoughts of their research, they have neglected the political aspects of Makhzan al-Asrar (VafiSani, 2015). The articles addressing the political thoughts of Nizami are the following: 1. Iranians’ method of government as reflected in Nizami’sworks (Safayee, 1974)
    2. Political thoughts reflected in Haft Peykar(Matini, 1991)
    3. Nizami’sbooks of wisdom (Ansari, 1992)
    4. Politics and kingdom as reflected in Nizami’sthoughts (Rajaee, 1992)
    5. Iranshahri political doctrine in Nizami’sEskandarNameh (Momtaz, 2005)
    6. Iranshahri political doctrine in Iranian painting, a case study of BahramGoor and the shepherd who hanged his dog, from Nizami’sKhamsehon King Tahmasb’s period (KeshavarzAfshar, Tavoosi, &Zeymaran, 2010)
    Research in the history and pre-Islamic Iranians’ intellectual tradition familiarizes us with a consistent model of political and strategic ideas, which is generally referred to as the Iranshahri political doctrine (Rezaee Rad, 1999). This doctrine has been survived for centuries while maintaining its capability to generate thought and to cohabit with other cultures. In other words, the existence of permanent elements in Iranian intellectual tradition before Islam had given it the privilege to be imitated and used as a superior doctrine on government by Muslim rulers (Ghaderi&RostamVandi, 2006)
    AsSeljuks came to power, many Iranian thinkers realized that the best way to prevent bloodshed andviolence was to teach them how to run the country by using Iranians’ political thoughts and experience. Nizam al-Mulk was the greatest example of such thinkers and his Siyasatnameh (Book of Government) is the key book in teachingthe Iranians effective rules to Seljuk Empire and the subsequent dynasties. To show the importance of the book, it suffices to say that all the books written afterwardson the subject of politics and government were to a greater or lesser degree affected by it. Influenced by the content and method of Siyasatnameh, Nizamirecounts the attributes of a king,at the first four chapters of his Makhzan al-Asrar. Towards the end of the Seljuk period, he seemed to wish to uphold the legacy left by the great vizier.
    Nizami had studied not only Shahnameh, Sanai’sHadighat al-Haghighah (The Walled Garden of Truth), Nizam al-Mulk’sSiyasatnameh, Gorgani’sVis VaRamin (Vis and Ramin), and KelilehvaDemneh, but alsohehad been influenced by Ghazali’s works. In these works, Nizami had found points about the various magnificent manifestations of man’s nature which were not known at the time. This gave him the background knowledge to use in designing his ideal model of government.
    Methodology
    This research is based on the descriptive-analytical method using library resources. This study is an attempt to provide answers to the following questions: 1. In his first work, which is the result of seclusion, self-discipline and interior journey, and his first experience of expressing Shari’ah in verse, how does Nizami define concepts such as justice, politics, and government?
    2. Through which references have Iranshahri-related concepts found their way into his mind and tongue?
    To find convincing answers to these questions, the cultural heritage of the Sassanid, the Post-Islamic sources such asShahnameh, Sanai’sHadighat al-Haghighah, KelilehvaDemneh, Siyasatnameh (Siyar al-Molouk), and Ghazali’sNasihat al-mulukhavebeen examined.
    Results And Discussion
    The findings are summarized as it follows: 1. Nizami, as a social reformer and ethical teacher,utilized the richness of Persian and the knowledge from the above-mentioned sources,andtried to reform the government through Iranians’ political thought and action. That is why some of the components of the political doctrine of Iranshahri such as the role of minister, justice, lack of justice, and its consequences for nature, integration of religion and state, etc. have frequently been referred to in Makhzan al-Asrar’s stories,andare mostly inspired by Anushirvan’s desired tradition of kingdom.
    2. In Makhzan al-Asrar, Nizami considers lack of justice as the root of all social maladies. For him, politics, in its theoretical sense, constituted a quest for justice for everyone and having faith in the good-nature of human beings.In fact, he was not pessimistic of reaching that goal. This explains his belief in the possibility of changingking’sbehavior, through advising.
    3. Nizami, influenced by the Iranian culture, believed that the main duty of a king was to establish justice; thus, any king doing injustice was not to be called aking. In the story of the old woman and Sanjar, Nizami calls the king “an aggressive Hindu” (NizamiGanjavi, 2008) simply because he failed to do his duty; that is, to rule justly.
    4. In the ancient Iranian intellectual tradition, the king was the source of all good and evil, whose action affected the people and the country. Kings were likened to springs of which pure or fowl water flowed forth depending on their nature. If the king was just, there would be abundance as well as much rain and rivers, and springs would be overflowed. Farmers would gather riper crops from the fields, roads would be safer, and the government would thrive (Crone, 2010). This thought seems to have affected Nizami’sworks through Shahnameh, Siyasatnameh, and Ghazali’s works as well as through the cultural atmosphere of the 12th century. Nizami has clearly expressed his understanding of this ancient political tradition in the story of Anushirvan and the ruined village.
    5. Even though Nizami did not attend the kings’ courts, he performed from his own position of seclusion his duties as a counselor and vizier. Considering the function of viziership in the social and political structure of the ancient Iran, he considered himself a poet-vizier by following Bozorgmehr, the wise vizier of Anushirvan. In the story of Anushirvan and the ruined village, he describes the vizier as a man of wit and wisdom, and says that a king’s injustice will ruin the country. He also states that the survival of a kingdom, as well as peace and satisfaction of the people and the thriving of the country depends on the wisdom and impartiality of the vizier.
    6. Nizami also believed in the integration of state and religion, as described in the Letter of Tansar and King Ardeshir’s Covenant, as well as in most of the works from the Islamic era such as Ferdowsi’sShahnameh (2014), Miskawayh’sTajarib al-Umam(1990),Sanai’sHadighatal-Haghighah(1980), NasrallahMunshi’sKelilehvaDemneh (1983),Nizamal-Mulk’sSiyaral-Molouk(1961), and Ghazali’sal-Iqtisad fial-Itiqad(1993). Nizami’s spiritual position brought him respect among the kings. This gave him the privilege to protest against kings in his own poetical way, reminding them of their main duty as guardians of religion and the country (NizamiGanjavi, 2008).
    7. The establishment of new and just rules is one of the features of Iranshahri political doctrine. A new orderdoes not involve a dramatic change or revolutionin the modern sense of the word, but a social reform; an improvement of what is wrong or corrupt. Nizami seems to clearly show this in the story of Anushirvan and the ruined village, where Anushirvan, being deeply affected, finds that the best way to restore the society to its previous state is to rule justly.
    8. Books of advice provide particularly suitable means to address maladiesof the society. A glance at Makhzan al-Asrar shows that the poet critically examinesall inhuman subjects which draw the society toward evil. He argues that the Prophet’s tradition has been deviated. In particular, he holds pleasure–seeking kings and impious clergymen accountable for this deviation (NizamiGanjavi, 2008). In the third chapter, criticizing the social circumstances, he says that humanity has vanished and good people are hidden like angles (ibid). Nizami’saims at eradicating the social maladies by reviving the ethical principles. He believes that by purifying man from worldly belongings, he can construct a society based on mortification and devotion, which is less congenial to man’s nature.
    Keywords: Makhzan al-Asrar, Iranshahridoctrine, Justice, Ministry, Religion, state}
  • سید ابوالقاسم فروزانی، مریم کارگزار

    اندکی پس از ظهور اسلام در ایران ، افرادی از خاندان های دیرینه سال و دبیر پیشه ایرانی ، در پرتو آگاهی بر فنون اداری و تسلط بر دو زبان عربی و فارسی و نیز موقعیت مطلوب اقتصادی به مقامات عالیه درباری ودولتی تا حد مقام وزارت رسیده اند،خاندان دارستیان شیرازی یکی از همین دودمان های دیوان سالار است که سه تن از اعضای آن خاندان در سده های پنجم و ششم هجری به مناصب مهم دیوانی دست یافتند .ابوالفتح ابن دارست شیرازی به وزارت خلیفه عباسی القائم بامرلله رسید ،ابوطالب ابن دارست وزارت دو پادشاه سلجوقی و اتابکان سلغری را در کارنامه خود دارد و تاج الملک ابوالغنائم در دوران ملکشاه سلجوقی نامزد مقام وزارت گردید اما با مرگ ملکشاه و جنگ قدرت بین مدعیان سلطنت وی در مقام سابق خود باقی نماند و اندکی بعد کشته شد.این مقاله در صدد است نخست با توصیفی مستند به شناختی جامع از این سه چهره دیوانسالار ایرانی برسد و با توجه به شرایط روزگار آنان رفتار سیاسی این شخصیت ها را مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: وزارت, سلجوقیان, دارستیان شیرازی}

    A Study 0n the rule of Darastyan Shirazi race in political, social and cultural age of Saljukhi Shortly after the advent of Islam in Iran some people of the ancient family, because of the knowledge of scribal techniques and knowing Arabic and Persian languages and also high economic situations, entered to court and appointed to high positions. Darastyan Shirazi family is one such bureaucrat family that three members of this family in the fifth and sixth centuries AD appointed t to Court positions. Abolfath_e ebne Darest Shirazi appointed to the ministration of the Khalifeh Abbasi, Alghem be amrellah. Abotaleb Ebne Drasat was the ministry of two Saljukhi kings and atabakan kings. Tajolmolk Abolghanaem the famous person of this race was the minister of Malekshah Saljukhi, but has ministration didn’t last long time, and after death of king and the clash between the claimants of kingdom, he killed. Despite the often negative views about Darastyan Shirazi race, especially Tajolmolk Abolghanaem, this article wants to reach the Comprehensive understanding from these three bureaucrat persons by descriptive document and then with regard to their life circumstances review their bureaucratic and political behavior. The findings of the present study confirms that presence in Bureaucratic positions in the fifth and sixth centuries AD , was dangerous but have significant advantages, so the ministers for keeping their position and young elite for reaching these positions was trying hard. It is obvious that due to suffocation and prejudice on that days, it was not possible to had good and constructive competition, so the formation of foci of conspiracy and Killing opponents was common in the age of Saljukhi

    Keywords: ministry, Saljukhi kings, Darastyan Shirazi}
  • عباس سرافرازی
    در دوره سلجوقیان نهاد وزارت به عنوان یک عنصر ثبات بر نیروهای مختلف وپراکنده که به صورت داخلی و خارجی در کار بودند نظارت می کرد. این نهاد بازوی کشوری حکومت به شمار می رفت، وزارت در دوره سلجوقی یکی از نهادهای جا افتاده حکومت اسلامی محسوب می شد و وزیر محور دستگاه حکومتی و از قدرت زیادی بر خودار بود وی به عنوان نایب سلطان عهده دار تمام جنبه های تشکیلات کشوری بود و مسولیت زیادی داشت وظایف مالی، نظامی، قضایی، مذهبی وتشریفات از مهمترین وظایف وزیر به شمار می آمد، شیعیان در سیر آرام وتدریجی خود یکی از اهدافی را که در ضمن مدارا با حکومت ها دنبال می کردند دست یافتن بر مقام وزارت بعنوان یکی از بالاترین و موثر ترین نهادهای حکومتی بود که با وجود مخاطراتی که این منصب داشت در صدد قرارگفتن براین منصب بودند، از 64 وزیری که از ابتدای دوره سلجوقی از زمان طغرل بیک (455 ه) تا پایان دوره طغرل سوم در سال (590 ه) به وزارت منصوب شدند 13 تن شیعه امامی بودند که اولین آنها تاج الملک ابو الغنایم بود، مشهور ترین وزیر شیعی انوشیروان بن خالد نویسنده کتاب «نفثه المصدور فی فتور زمان الصدور و صدورالزمان الفتور» است که یک مرتبه در دوره محمدبن ملکشاه (511 ه) به عنوان وزیر موقت و بار دوم در سال 522 ه در زمان محمودبن محمدبن ملکشاه به عنوان وزیر و مرتبه آخر در عصرمسعودبن ملکشاه و جمعا سه مرتبه به وزارت برگزیده شد و مهم اینکه سه وزیر آخر دوره سلجوقی در زمان آخرین پادشاه سلاجقه طغرل بن ارسلان (طغرل سوم) هر سه شیعه مذهب بودند و پرونده وزارت پر رونق سلاجقه که شروع کننده آن ابوالفتح رازی سالار بوژگان بود با عزالدین بن رضا، معین الدین کاشی و فخر الدین بن صفی الدین ورامینی وزرای شیعی بسته شد.
    کلید واژگان: سلاجقه, وزارت, شیعیان, وزرای شیعی}
    Abbas Sarafrazi
    In a period of saljoughian habit of ministry on the ground of firmness side of diffrent power and scantyin contro work inner and exterior this habit to be rackoned arms of government country ministry in saljoughi period. one of the habits mutured islamic government taken into account and this axis mechanism minister has many power he was as to deputy president responsible all of the aspects of country office and has many responsebility. Financial respansebility judicial religion and formalite are to be reckend important ministry responsible. shiite revolution serence and serence and gradual one of the purposes in the intrim countionary with government following to find an opportunity minster place as to one of the higher and effective habits of government was purposes them in spite of dangrouses following them from 64 ministry of outset from epoch toghrol beik (445 H) until ending period thired toghrol in (56 H) of ministry inputed. 13 person was imamy shiite the first of them was tajolmolk abolghasem. the famous shiite ministry was anoshirvan ebne khaled bood writer ((naflat almasdour fi fatour al soudour، soudour alzaman alfatour)) that one of them degree in a period mohammadebne maleksha (511 H) as to temporory ministry and another time in)525 H) in a peiord of mohammadebne malekshah as to ministry and another time in period masoudenbe malekshah and all of salajeghe toghrolebne arsalan (third toghrol) all of them was shiite and the dossier full of biskness of salajeghe who starting them was abolfateh razi salar bozhgan bagher aldin ebne reza. moein aldin kashi and fakhrodin ebne Safialdin varamini ministry pertaining to the shiite was closed
    Keywords: Salajoughi, Ministry, Shiite, Shiite ministry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال