به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وظایف » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • کوثر حنیف، سپیده سادات نوری، مهشید سیاهپوش، سمیرا دیناروند، علی خواجوی *

    امروزه خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد سازنده زیر بنایی در جامعه ایفای نقش می کند و از گذشته های دور نیز خانواده منشاءفرهنگ ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. خانواده تاثیر گذارترین واحد تربیتی جوامع بشری به شمار می رود به گونه ای که تحولات عظیم فردی–اجتماعی و یا رذیلت های اخلاقی از درون خانواده پی ریزی می شود. لذا اخلاق خانواده و شیوه ی پرورش افراد در خانواده تاثیری مستقیم و چشم گیر در اخلاق اجتماعی و نیز در جامعه ایرانی دارد. در نتیجه هدف از این مقاله بیان اهمیت خانواده و اخلاق خانوادگی و تاثیر آن در اجتماع است که از روش مطالعاتی کتابخانه ای بهر برده شده است. در این مقاله اصول و راهکار های حایز اهمیت و صحیح اخلاقی اسلامی مورد نیاز برای تشکیل و تربیت یک خانواده آرمانی و پای بند به اصول اخلاقی، برای ایجاد فرهنگ و اخلاق مناسب در اجتماع بیان شده است.

    کلید واژگان: وظایف, اخلاق, خانواده, اجتماع}
  • مهدی کریم خانی*، محمدجواد زارعان

    ساحت تربیت عاطفی یکی از ساحت‏های اثرگذار در شخصیت افراد است. نقش والدین در سنین اولیه کودک به عنوان نخستین و مهمترین عامل تربیت در این ساحت، بسیار پررنگ بوده و وظایف ویژه‏ای بر عهده آنان است. پژوهش حاضر به دنبال کشف حکم شرعی وظایف والدین در این ساحت است. در جهت دستیابی به این هدف باید ادله فقهی وظیفه‏مندی والدین با روش اجتهادی تحلیل گردد. با استفاده از برخی ادله عام همچون آیه «وقایه» و آیه «مضاره» و نیز برخی روایات حسن تادیب ممکن است وظیفه الزامی برای والدین در مواردی اثبات نمود. با توجه به روایات مربوط به هفت سال اول و ویژگی‏های این دوره، وظایف زیر برای والدین قابل استنباط است: بوسیدن، نوازش و در آغوش گرفتن، بازی با کودک، آزاد گذاشتن فرزند، مدیریت عواطف خویش و تامین نیازهای فرزند.

    کلید واژگان: عاطفه, تربیت عاطفی, محبت ورزی, وظایف, والدین, فرزندان}
    Mahdi Karimkhani *, MohmadJavad Zarean

    The domain of emotional education is one of the domains that are highly crucial to people's personality. The role of parents in the early years of the child as the first and most important factor of upbringing is very prominent inasmuch as they have special duties to fulfill. The current research seeks to discover the Shari'a ruling on the duties of parents in this area. In order to achieve this goal, the jurisprudential proofs concerning the parents' duties must be analyzed using an inferential method. By using some general proofs such as the verse "Wiqaya"[3] and the verse "Muḍārra" as well as some traditions of good discipline, it is possible to prove the obligatory duty of parents in some cases. Considering the traditions related to the first seven years and the characteristics of this period, the following duties can be deduced for parents: kissing, caressing and hugging, playing with the child, leaving the child free, managing their emotions and meeting the needs of the child.

    Keywords: affection, emotional upbringing, love, duties, parents, Children}
  • مصطفی نصیری*، علیرضا نیازی، وحید قاسمی عهد
    زمینه و هدف

    افزایش مراودات بازرگانی از یکسو، و اهمیت نقش تعهد و تخصص در دنیای تجارت از سوی دیگر؛ ضرورت توجه به جایگاه نمایندگان تجاری و وظایف ایشان را بیش از پیش جلوه گر می نماید. دراین پژوهش تعهدات وی برابر ثالث درفقه، قوانین ایران و حقوق انگلیس مورد بررسی قرار می گیرد.

    مواد و روش ها

    این مقاله بر اساس روش توصیفی تحلیلی بوده و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و فیش برداری استفاده شده است.

    یافته ها

    علی رغم اینکه تاکنون در فقه و قوانین، تعهدات نماینده تجاری در برابر ثالث مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است، می توان چهارچوبی از وظایف را برای وی ترسیم نمود.ملاحظات اخلاقی: تلاش گردیده است اصول اخلاقی تحقیق در این مقاله بطور کامل رعایت گردد.

    نتیجه گیری

    فارغ از تعهداتی که ممکن است بموجب توافقات فیمابین بر نماینده تحمیل گردد، وظایفی همچون حسن نیت، تعهد به داشتن اختیارات، امانت و رعایت محرمانگی را نیز برای وی در فقه و حقوق ایران و انگلیس می توان مقابل ثالث متصور شد. در عین حال در فقه بر اساس قواعد کلی؛ نماینده مقصر در صورت عدم تنفیذ از جانب موکل در برابر ثالث مسیول خواهد بود. در قوانین ایران و حقوق انگلیس نیز نماینده تجاری دارای مصادیق متعدد بوده که هرکدام تعهداتی را در برابر ثالث عهده دار می باشند که تمامی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: فقه, وظایف, نماینده تجاری, شخص ثالث}
    Mostafa Nasiri *, Alireza Niazi, Vahid Ghasemi Ahd
    Background and aim

    Increasing trade relations in today's world on the one hand, and the importance of the role of commitment and expertise in the business world on the other hand; highlights the need to pay attention to the position of commercial agencies and their duties. In this research, His duties in jurisprudence, Iranian regulations, and English law are examined.

    Materials and methods

    This article is based on descriptive-analytical method and library method and fish-taking method have been used to collect information.

    Results

    Despite the fact that in jurisprudence and regulations, the obligations of the commercial agent to a third party have not been considered so far, a framework of duties can be drawn for him. Ethical considerations: Attempts have been made to fully observe the ethical principles of research in this article.

    Conclusion

    Regardless of the duties that may be imposed on the agent by the agreements between, duties such as good faith, warranty of authority, observance of trusteeship and confidentiality can also be considered for him in jurisprudence and legal system in Iran and Britain. At the same time in jurisprudence based on general rules; representative of delinquency, will be liable to a third party if not ratified by the client. In Iranian law and British law, the commercial representative has several instances, each of which has obligations to a third party, all of which will be studied.

    Keywords: Jurisprudence, duties, commercial agent, Third Party}
  • اصغر اسماعیلی

    بحث وظیفه حکومت دینی در قبال تربیت دینی مردم، از مسایل مهم فلسفه سیاسی است. این پژوهش با هدف بررسی این مسئله با روش توصیفی تحلیلی به‌دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا حکومت نسبت به تربیت دینی انسان‌ها وظیفه‌ای دارد؟ و این وظایف کدامند؟ با توجه به آیات و روایاتی که در زمینه تربیت دینی و رابطه آن با حکومت سخن گفته‌اند، دین اسلام علاوه بر توجه به نیازهای مادی و معنوی افراد، وظیفه حکومت را فراتر از تامین نیازهای طبیعی و اولیه مردم دانسته و خود را نسبت به تربیت دینی و هدایت افراد به مسیر سعادت، مسیول می‌داند. همین نکته، تمایز حکومت دینی با حکومت غیردینی را، که بیشتر توجه‌شان به مسایل این دنیایی بشر است، مشخص می‌کند. برخی از مهم‌ترین این وظایف عبارتند از: مبارزه با فساد و بدعت‌ها، توجه به نیازهای مادی و تدبیر امور اقتصادی، برابری همه در مقابل قانون، تامین امنیت و مشورت با دیگران.

    کلید واژگان: حکومت دینی, تربیت دینی, نهج البلاغه, قرآن, وظایف}
  • حسین جلائی نوبری *

    از منظر امام علی علیه‌السلام چاره‌ای جز این نیست که در هر جامعه‌ایی امیری حاکم صالح و سالم یا فاجر و فاسد باشد. چراکه حتی حاکم فاسد بهتر از بدون حاکمیت (هرج‌ومرج) است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه‌السلام دولت و نهاد دارنده قدرت و حکومتی که این قدرت را اعمال می‌کند، همه و همه وسیله‌ای است برای خدمت و اصلاح زندگی این جهانی و آن جهانی مردمان هست. امام علی علیه‌السلام به مناسبت‌هایی، وظایف حاکم را، در قالب نامه‌ها و خطبه‌ها بیان کرده و هیچ عذری را برای تخلف آن‌ها باقی نگذاشته است. از نظرگاه حضرت علی علیه‌السلام حاکم به‌طور عمده سه وظیفه خطیر بر عهده دارد:1. وظیفه حاکم در قبال آموزه‌های دین که زیربنای حاکمیت را تشکیل می‌دهد. 2. وظیفه حاکم در مقابل عموم مردم که پشتوانه‌ای قوی و ستون‌های استوار حکومت می‌باشند. 3. وظیفه حاکم در برابر کارگزاران (اجرایی، قضایی، نظامی) که هرکدام وظیفه‌ای خاص بر عهده ‌دارند و هیچ‌کدام از دیگری بی‌نیاز نیستند؛ و سوال اصلی این مقاله این است که؛ از منظر نهج‌البلاغه حاکم اسلامی چه وظایفی را در برخورد با مردم دارد؟ البته لازم به ذکر است که مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه حاکم اجرای دقیق و بی‌کم‌وکاست فرمان‌ها الهی و صیانت از آن‌ها به‌وسیله نظارت دقیق و جدی بر حسن اجرای آن‌هاست. این مقاله از سری تحقیقات کتابخانه‌ای با استفاده از اسناد و مدارک و با شیوه بررسی محتوایی، هست.

    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, حاکمیت, دین اسلام, نهج البلاغه, وظایف}
  • حسین جلائی نوبری *

    از منظر امام علی علیه‌السلام چاره‌ای جز این نیست که در هر جامعه‌ایی امیری حاکم باشد صالح و سالم باشد، یا فاجر و فاسد. چراکه حتی حاکم فاسد بهتر از بدون حاکمیت (هرج‌ومرج) است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه‌السلام دولت و نهاد دارنده قدرت و حکومتی که این قدرت را اعمال می‌کند، همه و همه وسیله‌ای است برای خدمت و اصلاح زندگی این جهانی و آن جهانی مردمان هست. امام علی علیه‌السلام به مناسبت‌هایی، وظایف حاکم را، در قالب نامه‌ها و خطبه‌ها بیان کرده و هیچ عذری را برای تخلف آن‌ها باقی نگذاشته است. از نظرگاه حضرت علی علیه‌السلام حاکم به‌طور عمده سه وظیفه خطیر بر عهده دارد:1. وظیفه حاکم در قبال آموزه‌های دین که زیربنای حاکمیت را تشکیل می‌دهد. 2. وظیفه حاکم در مقابل عموم مردم که پشتوانه‌ای قوی و ستون‌های استوار حکومت می‌باشند. 3. وظیفه حاکم در برابر کارگزاران (اجرایی، قضایی، نظامی) که هرکدام وظیفه‌ای خاص بر عهده‌دارند و هیچ‌کدام از دیگری بی‌نیاز نیستند؛ و سوال اصلی این مقاله این است که؛ از منظر نهج‌البلاغه حاکم اسلامی چه وظایفی را در برخورد با مردم دارد؟ البته لازم به ذکر است که مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه حاکم اجرای دقیق و بی‌کم‌وکاست فرمان‌ها الهی و صیانت از آن‌ها به‌وسیله نظارت دقیق و جدی بر حسن اجرای آن‌هاست. این مقاله از سری تحقیقات کتابخانه‌ای با استفاده از اسناد و مدارک و با شیوه بررسی محتوایی، هست.

    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, حاکمیت, دین اسلام, نهج البلاغه, وظایف}
  • مرتضی عزیزی*، محمدرضا احمدی، محمدرضا سالاری فر

    هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول خانواده درمانی بر اساس منابع اسلامی است. این تحقیق بنیادی- نظری، با روش توصیفی تحلیلی و روش استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد اصول خانواده درمانی اسلامی عبارت اند از: خدامحوری، اعتقاد به معاد، خوش بینی و خوش گمانی، صبر و استقامت. دین مداری، پاکیزگی و آراستگی، عفت ورزی، تکریم همسر و فرزندان، سپاس گزاری و قدردانی، نرمش در زندگی، حفظ و رعایت جایگاه ها و مرزها، تحمل و تدبیر، انتقادپذیری، گفتگو و هم نشینی سالم، نیک رفتاری و محبت ورزی، همدلی، توافق و تفاهم، راستگویی، یکرنگی و امانتداری، نفی خشونت، مشاوره، حکمیت، ارضای صحیح و متعادل غریزه جنسی، مدیریت متعادل خانواده، حفظ فرزند و فرزندپروری، رعایت حقوق و انجام وظایف، فرمانبرداری زن نسبت به شوهر، برخورد اسلامی با همسر ناسازگار، التزام به ترک عوامل آسیب زا، رعایت حدود فقهی و اخلاقی در مداخلات خانواده درمانی. شایسته است پژوهش هایی که به دنبال تدوین نظریه های خانواده درمانی با رویکرد اسلامی هستند، به این اصول توجه کنند و در تدوین اهداف و تکنیک ها این اصول را رعایت نمایند.

    کلید واژگان: اصول خانواده درمانی, منابع اسلامی, خدامحوری, وظایف, دین مداری}
    Morteza Azizi *, Mohammadreza Ahmadi, MohmmadReza Salari Far

    The present research aims at recognizing the principles of family therapy based on Islamic resources. The research, which is a foundational-theoretical one, uses a descriptive-analytical method and gathers data from Islamic resources to answer the questions on the nature of the principles of family therapy. To compose the research, we have inferred the principles from the Quran and the traditions. The final findings of the research show that the family therapy based on the Islamic sources enjoys the followings: God-centerism, modeling on the Prafet and the Imams, imploration, belief in resurrection, optimism, patience and resistance, relisiosity, cleanness and purity, chastity, respectingone’s wife and children, gratitude, flexibility in life (compromise and leniency, forgiveness and mercy, apology and excuse), preserving the family’s status and observing family’s limits, tolerance and tactics, accepting criticisms, healthy dialogue and accompaniment, civility and affection, sympathy, agreement and mutual understanding, honesty, sincerity and trustworthiness, negating violence, consultation, judgment, right fulfillment of sexual desire, reasonable management of family, nurturing children, observing other’s rights and performing one’s duties, women’s obeying their husbands, Islamic behavior towards one’s spouse, liability towards giving up the harmful factors, observing the jurisprudential and moral limits in family therapy. Besides, the duties and rights of the family members and family impairments were extracted from Islamic sources and presented in the discussion.

    Keywords: Principles of family therapy, Islamic sources, god-centeredness, duties, religiosity}
  • رضا زرگر، مسعود پورکیانی*، مژگان درخشان، ایوب شیخی

     هدف این پژوهش ارایه الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات ایران می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و توسعه ای و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان حوزه های حسابرسی (فنی- تخصصی) و اداری دیوان محاسبات شامل ستاد مرکزی و 31 استان سطح کشور می باشد. تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد (340) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، استفاده شده و به منظور مرور ادبیات موضوع مورد مطالعه از روش کتابخانه ای و به منظور جمع آوری داده های میدانی، از پرسشنامه استفاده شده است. اعتبار و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ ارزیابی و از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) جهت آزمون مدل و آزمون سوالات و فرضیه ها استفاده شده است. بر اساس شاخص های برازش شده می توان نتیجه گرفت که ابعاد متغیر اهداف، وظایف و اختیارات در دیوان محاسبات ایران، در سطح خوب و ابعاد متغیر مهار فساد اداری در سطح قوی قرار گرفته اند. لذا می توان نتیجه گرفت الگوی مهار فساد اداری مبتنی بر اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات از اعتبار لازم برخوردار است.

    کلید واژگان: مهارفساد اداری, اهداف, وظایف, اختیارات, دیوان محاسبات ایران}
    Reza Zargar, Masuod Porkiani *, Moggan Derakhshan, Ayob Sheyki

    The purpose of this study is to present a model of corruption prevention based on the goals, duties and powers of the Iranian Accounting Court. This is an applied and developmental research and a descriptive-correlational method. The statistical population of this study consists of all staff of audit (technical-specialized) and administrative departments of accounting department including headquarters and 31 provinces. Sample size was determined using Krejcie and Morgan table (340). In this study, a stratified random sampling method was used and a library method was used to review the literature of the subject under study and a questionnaire was used to collect field data. The validity and reliability of the research instruments were assessed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha and SEM was used to test the model and test the questions and hypotheses. Based on the fit indices, it can be concluded that the variable dimensions of goals, tasks and authorities in Iran's accounting court are in good level and the variable dimensions of corruption control are in strong level. Therefore, it can be concluded that the model of corruption prevention based on the goals, duties and powers of the Court of Accounts is valid.

    Keywords: Administrative Corruption, Targets, Duties, Authority, Court Audit of Iran}
  • علیرضا انصاری*

    «جمهوریت»، یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده ی جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، در ایران عزت مند، به طور میانگین هر ساله شاهد یک انتخابات مردمی هستیم. افتخارآمیزتر اینکه انتخابات برگزار شده در کشور ما، از نظر رعایت اخلاق و موازین اخلاقی، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه، درخشان ترین سابقه را برجای گذاشته است؛ اما نباید فراموش کرد که بداخلاقی های انتخاباتی، هرچند اندک، زیبنده ی جامعه ی اسلامی ارزشی و فضیلت گرا و نیز با اهداف بلند نظام اسلامی هم سویی ندارد؛ نظامی که همه ی ارکان تصمیم گیری و مدیریت آن را باید صالحانی تشکیل دهند که قرآن، فراهم سازی زمینه هایی را در عرصه های فردی، اجتماعی و الهی به دست و همت آنان نوید داده است:الذین إن مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور؛ [1]‏ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‏ دارند، زکات می‏ دهند، امر به معروف و نهی از منکر می‏ کنند و پایان همه ی کارها از آن خداست.بر این اساس باید برای برپایی ارزش ها در همه ی حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی (امر به معروف) و مقابله با ضدارزش ها در همه ی ابعاد (نهی از منکر) و توجه به نیازهای جامعه (ایتاء زکات) گام برداشت. بدین ترتیب، مهم ترین رسالت اخلاقی انتخابات، تحقق کامل این نوید قرآنی است. به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، نامزدها و هوادارانشان و پیروزشدگان و شکست خوردگان در انتخابات، باید اخلاق انتخاباتی و آداب اسلامی را رعایت کنند. نوشتار پیش رو، اخلاق انتخاباتی و وظایف مردم را تبیین می نماید و در دو محور سامان یافته است.

    کلید واژگان: وظایف, اخلاق, انتخابات}
  • فرزانه زادشیر، سوسن صابر*، خدیجه ابوالمعالی
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر ساخت، و رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه توازن خودهای ممکن در دانش‌آموزان بود.

    روش

    روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران به تعداد 243534 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آن‌ها 421 نفر از دانش‌آموزان (207 دختر و 214 پسر) با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. در مطالعه حاضر به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامه توازن خودهای ممکن از روش آماری تحلیل عاملی تایید استفاده شد.

    یافته‌ها: 

    نتایج روش آماری تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار سه عاملی پرسشنامه توازن خودهای ممکن شامل (87/1=df/2c، 914/0=CFI، 907/0=GFI، 854/0=AGFI، 076/0=RMSEA) بود. نتایج همبستگی بین ابعاد پرسشنامه، شواهدی را از ساختار چندبعدی ابزار فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مولفه‌های اهداف، وظایف و نگرانی‌های خود و کل گویه‌ها به ترتیب برابر با 97/0، 82/0، 88/0 و 87/0 به دست آمد.

    نتیجه‌گیری:

     از آنجا که شاخص‌های برازندگی مدل تحلیل عاملی از برازش مطلوب برخوردار بودند و میزان ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی گویه های این ابزار بود، پرسشنامه ساخته شده دارای روایی و پایایی مطلوبی است و می توان از آن برای سنجش توازن خودهای ممکن و بررسی وجود ناهمخوانی خودها در دانش‌آموزان متوسطه استفاده کرد.

    کلید واژگان: اهداف, خودهای ممکن, وظایف, نگرانی ها}
    F. Zadshir, S. Saber*, Kh. Abolmaali Alhoseini
    Aim

    The purpose of the present study was to construct, validate and make of balanced possible selves questionnaire in students.

    Method

    The research method was descriptive correlational type and the statistical population of the study consisted of 243534 students in the first grade of high school in Tehran city in 2018-2019 academic years which through them (207 females and 214 males) were selected by multistage random sampling. In the present study, in order to determine the factor validity of the possible selves’ questionnaire, the statistical method of confirmatory factor analysis was used.

    Results

    The results of confirmatory factor analysis statistical method showed that the three-factor structure of the possible selves’ questionnaire includes (χ2 /df=1.87, CFI=0.914, GFI=0.907, AGFI=0.854, RMSEA=0.076). The results of the correlation between the dimensions of the questionnaire provided evidence of the multidimensional structure of the tool. The internal consistency coefficients of the components of goals, tasks and concerns and the total items were 0.97, 0.82, 0.88 and 0.87, respectively.

    Conclusion

    Since the fit indices of the factor analysis model had a good fit and the Cronbach's alpha coefficients indicated the internal consistency of the items of this tool, the questionnaire has good validity and reliability and it can be used to assess balanced possible selves’ and to check for inconsistency among high school students.

    Keywords: concerns, goals, possible selves, tasks}
  • رضا زرگر، مسعود پورکیانی*، ایوب شیخی، مژگان درخشان

    هدف این پژوهش ارزیابی تطبیقی اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات در ایران و کشورهای توسعه یافته می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی- اکتشافی و با ابزار پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش در ایران، شامل کلیه کارکنان حوزه های حسابرسی(فنی- تخصصی) و  اداری دیوان محاسبات کشور شامل ستاد مرکزی و 31  استان سطح کشور است که به منظور انجام این پژوهش، مطابق جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 313 نفر انتخاب شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای  اطلاعات جمع آوری شده است. از دیوان محاسبات کشورهای توسعه یافته نیز در مجموع 32 پرسشنامه جمع آوری شد. برای ارایه مدل از از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و برای برازش مدل از نرم افزارهای SPSS 21 و LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین اهداف، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات ایران و کشورهای توسعه یافته تفاوت وجود دارد، به گونه ای که می توان از دیوان محاسبات کشورهای توسعه یافته در زمینه نظارت و مبارزه با فساد الگو گرفت. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این است که الگوی پژوهش از اعتبار لازم برخوردار است.

    کلید واژگان: دیوان محاسبات, اهداف, وظایف, اختیارات, کشورهای توسعه یافته}
  • سعید صحتی*، حمید فاطمی موحد
    بازرسی و تفتیش از جمله اقدامات مهم و تاثیر گذاری است که در تحقیقات مقدماتی و یا تکمیلی توسط ضابطان دادگستری در جهت کشف جرم بعمل می آید این مسئله موجب گردیده است که وظایف و اختیاراتی بر عهده ضابطان دادگستری طبق قوانین و مقررات مدون قرار داده شود. موضوع مورد تحقیق با هدف مطالعه تطبیقی بین حقوق ایران و انگلیس در وظایف و اختیارات پلیس در بازرسی و تفتیش از اماکن انجام می گردد. ضابطان دادگستری در راستای کشف و حفظ آثار و ادله وقوع جرم و ادله شناسایی و دستگیری متهم و همچنین جلوگیری از فرار متهم و غیره گاه مجبور به استفاده از روش بازرسی و تفتیش می باشند با توجه به نقش و تاثیر این روش در کشف و پیشگیری از جرم و همچنین ضابطان دادگستری به اقتضای ماموریت های محوله به خود (ایجاد و حفظ نظم و امنیت) تمایل دارند که از اختیارات گسترده ای برخوردار باشند لیکن نهادهای قانونگذار، حقوقدانان، قضات و وکلاء با تاکید بر رعایت و احترام به حقوق شهروندی با این امر مخالفت می نمایند. موضوع بازرسی و تفتیش از اماکن در بیشتر مواقع در خصوص مظنونین و متهمین به ارتکاب جرم انجام می شود بایستی عنایت داشت که این امر به گونه ای صورت پذیرد که حقوق افراد مظنون و متهم نیز بصورت متعادل و متوازن مورد حمایت و رعایت قرار گیرد زیرا که نادیده گرفتن این حقوق موجب عدم رعایت انصاف، عدالت و قانون خواهد بود.
    کلید واژگان: تطبیق, بازرسی, وظایف, پلیس, اماکن}
    Saeed Sehati *, Hamid Fatemi Movahed
    Inspection and search are considered as important and impressive measures that are conducted in preliminary or supplementary investigations by Judiciary agents in detecting crimes. This issue has put duties and authorities upon the Judiciary agents in line with codified laws and regulations. The issue under research is carried out with the aim of adaptive study of Iran and England’s laws in duties and authorities of police in inspecting and searching places. The Judiciary agents along with detecting and safeguarding evidence and traces of crime perpetration and evidence of identifying and arresting the accused and preventing the accused from running away and the like, as well, are obliged to use inspection and search method. In regards to the role and impact of this method in detecting and preventing crimes and considering the fact that the Judiciary agents are usually willing to have vast authorities in their assigned tasks (restoring order and security), as well, but legislative agencies, lawyers, judges and attorneys disagree with this issue emphasizing civil liberties and rights. The issue of inspection and search of places are frequently carried out particularly against suspects and the accused. It should be noted that this issue be carried out in a manner that the rights of the suspects and accused be proportionally and moderately protected and observed because ignoring this right will cause lack of fairness, justice and law.
    Keywords: Adaptation, Inspection, Search, places, Police, Iran, England}
  • محمدحامد خان محمدی، فرزین خوش کار، فروه سعادت اگاه*

    از آنجایی که منابع مالی پایدار سهم ناچیزی در تامین مالی شهرداری ها دارند، بنابراین درآمد شهرداری ها باید در ماهیت خود به سمت منابع پایدار، منظم و قابل وصول حرکت کند؛ لذا اداره مطلوب شهرها، دادن خدمات مناسب و به موقع و رفع نیازمندی های اصلی آن، نیازمند روش های علمی در بعد درآمد و هزینه است. لذا هدف از این تحقیق تبیین رابطه بین منابع درآمدی و وظایف شهرداری تهران می باشد. جامعه مورد مطالعه کارشناسان و مدیران اجرایی حوزه مدیریت شهری در شهر تهران می‎باشد که بر اساس روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس با توجه به حجم جامعه اقدام به جمع آوری داده ها نمودیم. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss ورژن 23 استفاده گردید و نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین عوارض عمومی، عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمد حاصل از موسسات، درآمد حاصل از وجوه و اموالی که به موجب قانون به شهرداری تعلق دارد، اعانات و کمک های اعطائی و سایر منابع بر وظایف شهرداری رابطه وجود دارد که طبقه رتبه بندی به عمل آمده اعانات و کمک های اعطائی بیشترین و درآمد حاصل از وجوه و اموال کمترین رتبه را در بین متغیرهای تاثیر گذار بر وظایف شهرداری دارا بود.

    کلید واژگان: منابع درآم, د عوارض, خدمات, شهرداری, وظایف}
    mohammad hamed khanmohammadi, farzin koshkar, farohe saadat agah *

    Since sustainable financial resources have only a small share in municipal financing, therefore, municipal revenues must move to sustainable, regular, and collectable resources in their nature. Science is about income and cost. Therefore, the purpose of this research is to explain the relationship between income sources and duties of Tehran municipality. The study population is experts and executives of urban management in Tehran based on non-probability sampling method. SPSS software version 23 was used to analyze the data and the results of the data analysis showed that between public tolls, proprietary tolls, cost of services and income from institutions, revenues from funds and property belonging to the municipality by law There is a relationship between donations and grants and other resources to municipal duties, with the ratings category giving the highest grants and the lowest ranking among the variables affecting municipal duties.

    Keywords: Sources of income, tolls, services, municipality, duties}
  • حسین رضایی*، زهرا رضایی، فاطمه شفیعی
    پژوهش حاضر، درصدد تبیین ضرورت و فلسفه ی وجود قشرها و طبقات جامعه همچنین وظایف و مشخصه های هر طبقه به منظور دستیابی به این فرضیه که وجود طبقات و قشرها در جامعه و عدم استغنای آن ها از یکدیگر، حکایت از نیازهای گوناگون افراد انسان و عدم توانایی هر یک از آن ها در برطرف کردن همه ی احتیاجات خود در جامعه می باشد. شایان ذکر است، هدفی را که این مقاله دنبال می کند آن است که امام علی علیه السلام در نهج البلاغه، نه تنها واقعیت اجتماعی طبقات را پذیرفته، بلکه علاوه بر آن تعاون و همکاری سایر طبقات با یکدیگر را ضروری می داند تا در سایه ی این تعاون مشترک، جامعه ی خویش را حفظ و نیازهای مختلف را در سطح خرد و کلان برطرف نمایند. هم چنین با ایجاد این هماهنگی، موقعیت و ارتباطی بهتر میان حاکم و سایر طبقات، دستگاه ها و ارگان ها با یکایک مردم از جنبه های مختلف صورت می پذیرد. و در نهایت با تحقق این همیاری است که جامعه به سمت کمال رهنمون خواهد شد. این مقاله، با روش اسنادی- کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات پرداخته و تجزیه و تحلیل در آن بر مبنای تحلیل محتوا است.
    کلید واژگان: طبقات, جامعه, ضرورت, فلسفه, مشخصه ها, وظایف, نهج البلاغه}
    Hossein Rezaei *, Zahra Rezaie, Fatemeh Shafiee
    The present research seeks to explain the necessity and philosophy of the existence of the classes and classes of society as well as the duties and characteristics of each class in order to achieve the hypothesis that the existence of classes and groups in society and their lack of enthusiasm from one another, reflect the various needs of human beings and lack of The ability of each of them to meet all their needs in society. It is worth noting that the purpose of this article is that Imam Ali (as) in Nahj al-Balaghah not only accepts the social reality of the classes but also requires co-operation and cooperation of other classes with each other, in the shadow of This collaborative co-operation will maintain its society and meet the various needs at a micro and macro level. By creating this coordination, a better communication between the ruler and the other classes, organizations and organizations will take place with each other in different ways. And ultimately, with the realization of this partnership, society will lead to perfection. This paper, by documentary-library method, collects information and analyzes it based on content analysis.
    Keywords: classes, society, necessity, philosophy, characteristics, duties, Nahj al Balaghah}
  • زینب پیکار، اصغر محمدی
    خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه می باشد و افرادی که در این محیط رشد می یابند به میزان قابل توجهی در رشد و شکوفایی جامعه نقش دارند. با توجه به اهمیت این نهاد در جامعه همواره نظرات و دیدگاه های مختلفی راجع به کارکرد و ساختار و وظایف اعضا در خانواده توسط صاحب نظران در طول تاریخ مطرح شده است. این مقاله با بررسی نظریات شهید مرتضی مطهری و تالکوت پارسونز درباره خانواده به نوعی به دنبال مقایسه دو دیدگاه جامعه شناسانه و اسلامی درباره خانواده است. در بحث کارکرد خانواده تولید نسل و پرورش نسل آینده ،دادن هویت اجتماعی به فرزندان و ایجاد یک محیط امن و آرام مورد توجه دو صاحب نظر بود. در بیان ویژگی های خانواده هم برمبنای ازدواج بودن، واحد مصرقی، نظم غریزه جنسی و… نمونه ای از ویژگی های خانواده بود. در بخش وظایف اعضای خانواده بحث نقشهای ابزاری و ابرازی و به تعبیر شهید مطهری تشابه حقوق زن و مرد بیان شده است.
    کلید واژگان: خانواده, مطهری, پارسونز, وظایف, کارکردها}
    Zeynab Peikar, Asghar Muhammadi
    Family is the smallest and the most important institution in the society. Persons who grow in this environment have a considerable role in the growth and development of the society. With regarding the importance of this institution in the society, the different opinions have been constantly established by the scholars in history. With studying the opinions of Shahid Motahari and Talcott Parsons about family, this paper tries to compare these two sociological and Islamic opinions. They both have considered the issue of family function, reproduction, training the future generation, giving to children social identity, establishing a secure and calm environment. Some of the family specifications are marrying, organizing sexual desire and etc. In the part of the family duties, it has been studied the tool and a declared roles and in Shahid Moahari's statement "the similarity between the women's right and men's right.
    Keywords: family, Shahid Motahari, Talcott Parsons, duties, functions}
  • فرزاد پارسا، سهبلا رستمی، شیلان سجادی
    دین اسلام جایگاه والایی را به خانواده بخشیده است. ازاین رو برای هریک از همسران در راستای استواری این نهاد وظایفی قرار داده است. هدف پژوهش حاضر بررسی وظایف زن در زندگی زناشویی از دیدگاه فقه اسلامی و تاثیر آن بر استوار ساختن بنیاد خانواده است. پژوهش توصیفی- تحلیلی است و با به کار بستن تحلیل محتوا به انجام رسیده است. داده های پژوهش بر پایه ی روش کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده است. استوار ساختن بنیاد خانواده به معنای رعایت حقوق متقابل میان همسران، فراگیری اصل عدالت و حاکمیت اخلاق برای برآورده ساختن هدف والای آفرینش آدم و به تکامل رسیدن او، برخورداری از جامعه سالم و ایمن و توانمند و سرانجام تداوم نسل است. تفحص داده ها نشان داد وظایفی که زن بر عهده دارد عبارت است از: پیروی و فرمان برداری؛ حسن معاشرت و خوش رفتاری؛ خودآرایی و آرایش؛ محافظت از منزل و اموال در غیاب همسر؛ حفظ کرامت؛ تعاون و همکاری در تربیت فرزندان؛ خروج از منزل با کسب اجازه و نیکی به والدین و خویشان. بر پایه برآیندهای این پژوهش می توان گفت که از پیامدهای رعایت وظایف یادشده برپایی آرامش و مودت در خانواده، پایداری دل بستگی و همدلی میان همسران و سرانجام جلوگیری از روی دادن اختلافات خانوادگی است؛ بنابراین، آموزش این وظایف و تاثیر آن ها در آرامش و استواری خانواده، در برنامه ها و کاربست های مشاوره و روان درمانی خانواده پیشنهاد می گردد.
    کلید واژگان: استوار ساختن خانواده, بنیاد خانواده, زن, وظایف}
    Farzad Parsa, Sohila Rostami, Shilan Sajadi
    The religion of Islam donated a prominent position to the family. Therefore, that along side of the stabilization of this unit has been settled duties for each of the spouses. The aim of the current research was to investigation of the wife's duties in marital life from the viewpoint of Islamic Jurisprudence and their effect on stabilization of the family unit. The research was descriptive- analytical and was conducted using content analysis. The data gathered based on library and documentary method. The stabilization of the family unit means to regard for the reciprocal rights between spouses, learning the justice's principal and governing the morality to fulfilling the prominent goal of the human's creation and reach to perfection, achieving healthy, safe and empowered society and finally to the continuance of generation. The examination of the data revealed that the duties that the wife is responsibled for are as follows: obedience and compliance, sociability and affability, beautifying and self make-up, preserving the house and belongings in the absence of husband, maintain the dignity, cooperation and collaboration in upbringing the children, leaving home by permission and favour to parents and relatives. According to the research, findings can said that the consequences of regard of the mentioned duties are to set up relaxation and cordiality in the family, resistance of attachment and empathy between spouses and ultimately preventing the occurence of marital discords. Therefore, recommended to establish the training of these duties and their impact on relaxation and stabilization of the family in the programs and practices of family counseling and psychotherapy.
    Keywords: stabilization of the family, unit of family, woman, duties}
  • نسرین نگاهبان
    اداره کل آرشیوهای دولتی ترکیه؛ آرشیو جمهوریت؛ آرشیو عثمانی؛ دایره دبیزش؛ وظایف؛ اویغور اونال
    کلید واژگان: اداره کل آرشیوهای دولتی ترکیه, آرشیو جمهوریت, آرشیو عثمانی, دایره دبیزش, وظایف, اویغور اونال}
  • نیره دلیر
    مساله پژوهش حاضر بررسی و تحلیل کارکرد و وظایف «دولت» در قبال مردم از منظر اندرزنامه های دوره میانه با تاکید بر سیرالملوک است که به دلیل جایگاه اجرایی مولفش مهم ترین و اجرایی ترین آداب الملوک این دوره محسوب می شود. از این رو، با رویکرد تفسیرگرایانه متن تلاش می شود بدین پرسش پاسخ داده شود که از منظر مولف سیرالملوک، دولت چه کارکرد و وظایفی در قبال مردم / رعیت دارد؟ در پاسخ می توان این مدعا را مطرح کرد که دولت در این متن زمانی هدف مطلوب خود را می یابد که توانسته باشد کارکردها و وظایف خود را درباره ی جامعه به انجام رسانده و آن را به سوی آبادانی و سعادت سوق دهد که در واقع این امر، مستلزم تحقق سایر معانی دولت یعنی بخت، اقبال و ثروت در جامعه است.
    کلید واژگان: دولت, دوره میانه, اندرزنامه ها, سیرالملوک, مردم, رعیت, کارکرد, وظایف}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال