به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پوشش زنان » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سعید داودی لیمونی*، نرجس السادات محسنی

    حجاب و پوشش، از مسلمات دین اسلام و فرایندی منطبق بر فطرت توحیدی است که خدای والا در پرتو آیات قرآن بر آن تاکید کرده است. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی و نقد دیدگاه برخی از مفسران در تفسیر واژه «حجاب» در آیه 53 سوره احزاب بر پوشش زنان و کیفیت آن با روش گردآوری داده های کتابخانه ای و روش پردازش توصیفی تحلیلی است. براساس یافته های تحقیق، مفسران دیدگاه های مختلفی در تفسیر این آیه دارند. نظیر اختصاص دلالت آن بر پوشش همسران پیامبر| و در نتیجه، منزل گزینی آنان؛ دلالت آیه بر پوشش کامل بانوان مسلمان و در نتیجه، پوشش همه اندام بدن از جمله وجه و کفین که هر دوی این دیدگاه مورد نقد قرار می گیرد. بر پایه دیدگاه برگزیده، آیه پیش روی، اولا اختصاص به مواجهه با زنان رسول خدا| ندارد؛ ثانیا در مقام بیان پوشش خانه هاست نه پوشش بانوان که با ادله درون متنی و برون متنی قابل اثبات است. دلالت سیاق آیات قبل و بعد بر آداب ورود به خانه پیامبر| دلالت تعلیل ذیل آیه بر پرهیز از اختلاط زنان و مردان، همنشینی واژه «حجاب» با واژه «متاع» و «وراء» از جمله ادله درون متنی و هماهنگی کاربست واژه حجاب در قرآن بر پرده و تصریح روایت انس بن مالک به پرده افکنی، دلالت شان نزول آیه 53 بر پوشش خانه ها و هماهنگی سبک معماری منازل عصر پیامبر| با معنای پرده، از جمله ادله برون متنی هستند.

    کلید واژگان: آیه 53 احزاب, آیه حجاب, پوشش زنان, حجاب همسران پیامبر}
    Saeed Davoodi*, Narjes Mohseni

    Hijab and covering is one of the certainties of Islam and a process in accordance with the nature of monotheism, which God Almighty has emphasized in the light of the verses of the Qur'an. The main issue in this research is to examine and criticize the views of some commentators in the interpretation of the word "hijab" in verse 53 of Surah Al-Ahzab on women's clothing and its quality with a descriptive and analytical method. Based on the findings of the research, commentators have different views on the interpretation of this verse. such as allocating its significance to the covering of the wives of the Prophet (PBUH) and as a result, choosing their homes; The verse refers to the complete covering of Muslim women and, as a result, the covering of all parts of the body, including the face and the shroud, both of which are criticized in this view. Based on the chosen point of view, firstly, the preceding verse is not dedicated to confronting the wives of the Messenger of God (PBUH); Secondly, it is the covering of houses, not the covering of women, which can be proven with intratextual, intertextual and metatextual evidence. The context of the preceding and following verses indicates the manners of entering the Prophet's (PBUH) house, the explanation of the following verse indicates the avoidance of mixing men and women, the association of the word "hijab" with the words "mutaa" and "beyond", including intratextual evidence and harmony of usage. The word "hijab" in the Qur'an refers to the curtain and the statement of Anas bin Malik's narration to the veiling are among the intertextual evidences indicating the covering of houses. Also, the harmony of the space and atmosphere of the revelation of Surah Al-Ahzab and the dignity of the revelation of verse 53 with the covering of the houses and the harmony of the architectural style of the houses of the age of the Prophet (PBUH) with the meaning of the curtain are among the metatextual evidences.

    Keywords: Verse 53 Of Ahzab, Verse Of Hijab, Veiling Of Women, Hijab Of The Prophet's Wives}
  • فاطمه مرضیه حسینی کاشانی*، حسن بوسلیکی

    جمعیت رو به افزایش زنان مبلغ و گستردگی موضوعات مربوط به زنان، در فضای علمی و فرهنگی جامعه و تاثیر گذاری مستقیم مبلغان زن بر اعضای خانواده، توجه ویژه به امر تبلیغ زنان و لزوم ارتقا بخشی فعالیت آنان را می طلبد. هدف این پژوهش ارتقای تبلیغ دینی بانوان، با شناسایی آسیب ها و ارایه راهکار،با رویکرد اخلاق تبلیغ دین، از میان ارکان تبلیغ دینی (مبلغ، پیام و مخاطب)، «مبلغ» می باشد و از میان امور متعدد مربوط به مبلغ، «پوشش مبلغ» انتخاب و این پرسش مطرح شده است که «چه مواردی در زمینه پوشش بانوان مبلغ، به اخلاق تبلیغ دینی آنان، آسیب می رساند و ریشه های این آسیب ها کدام است؟ روش این مقاله، توصیفی - تحلیلی است. داده ها با روش مصاحبه به دست آمده و با تکنیک تحلیل مضمون، تحلیل شده است. یافته ها می ر ساند: مضامین برندپوشی، ناآراسته پوشی و غیرمتعارف پوشی، ناظر به گونه هایی از پوشش بانوان مبلغ است که همگی نامناسب تلقی می شوند و علت انتخاب این پوشش ها، عدم شناخت پوشش مناسب، ناتوانی در انتخاب پوشش مناسب و نابسندگی نظام تربیتی حوزویان است؛ ثانیا مضامین شیک پوشی و فرم پوشی ناظر به دو گونه پوشش مطلوب، اما چالش برانگیزی است که بی توجهی به روایت ها دال بر شیک پوشی، افراط و تفریط در شیک پوشی، بافت منطقه تبلیغی، سطح معیشتی مبلغان و خلط مصداقی پوشش شیک و نامتعارف، موجب این چالش شده و باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.

    کلید واژگان: بانوان مبلغ, تبلیغ دینی, آسیب شناسی, پوشش زنان, اخلاق تبلیغ}
    Fatemeh marzieh Hosseini kashani *, Hassan Bossaliki

    The growing population of female preachers and the wide range of issues related to women, in the scientific and cultural environment of society and the direct influence of female preachers on family members, require special attention to the matter of propagating women and the need to promote their activities. This study aims to promote women's religious preaching, by identifying the harms and providing solutions, with the approach of religious preaching ethics, among the pillars of religious preaching of preachers (including preacher, message, and audience). Among the many issues related to the preacher, the "covering (clothing) of the preacher" has been chosen and the question has been raised that "in the field of clothing of female preachers what harms the morals of their religious preaching and what are the roots of these harms?" The method of this article is descriptive-analytical. The data was obtained by interview method and analyzed by thematic analysis technique. The findings suggest that the concepts of wearing brands, unadorned clothing and unconventional clothing refer to types of female preachers’ clothing, which are all considered inappropriate, and the reason for choosing this type of clothing is the lack of recognition of appropriate clothing, the inability to choose appropriate clothing, and the inadequacy of the Islamic Seminary’s educational system. Secondly, the themes of fashionable clothing and formal wear are related to two types of ideal clothing is a challenge that neglecting the narratives as a reason for fashionable clothing, excesses in fashionable clothing, the context of the preaching region, the living standards of the preacher, and the confusion of examples of fashionable and unconventional clothing, have caused this challenge and should be considered.

    Keywords: Female Preachers, Religious Preaching, pathology, Women's Covering, Ethics of Preaching}
  • زهرا محمدی*، محمد معینی فر، حسین رجبی، رضا اسفندیاری (اسلامی)

    از آنجایی که امروزه، علت شماری از بدحجابی ها در جامعه، عدم ارایه نظر فقهای اسلامی در خصوص محدوده حجاب و پوشش زنان است، لذا پرداختن به موضوع «بررسی تطبیقی پوشش زنان در جامعه از منظر مذاهب خمسه» لازم و ضروری است که نگارنده در مقاله حاضر، آن را با روش کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی - تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار داده است و نتایج تحقیق بیانگر آن است که: فقه امامیه و اهل سنت در خصوص ضرورت حجاب و پوشش اشتراک نظر دارند، یعنی فقهای امامیه و مذاهب اربعه، پوشش زن را یکی از لوازم حضور زن در اجتماع بیان کرده اند، اما در خصوص کیفیت و محدوده پوشش بین فقهای امامیه و اهل سنت افتراق نظرهایی دیده می شود که این افتراق نظرها ناشی از برداشت و اجتهادهای فقها از روایات است که در مجموع می توان گفت فقهای مذاهب خمسه در خصوص اصل پوشش زنان اتفاق نظر دارند.

    کلید واژگان: پوشش زنان, جامعه, امامیه, مذاهب اربعه}
  • سید جعفر علوی*

    روابط اجتماعی بانوان و کیفیت حضور آنان در جامعه، از مباحث پرکاربرد در زمان های مختلف به ویژه عصر حاضر به شمار می رود. دانش فقه نیز به این مهم به صورت گسترده پرداخته است و بدیهی است که در نظام اسلامی، نگاه فقهی به این مقوله، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. با مروری بر کتب فقهی، این مسیله به روشنی قابل استفاده است که فتاوای بسیاری از فقیهان نامدار امامی، ناظر بر پرهیز حداکثری بانوان از حضور در برابر نامحرم است. با وجود این در منابع فقهی، تصریح به قاعده ای در این باره به چشم نمی خورد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ به دو سوال است: 1 آیا می توان از کتب فقهی به ویژه کتاب گرانسنگ جواهر الکلام قاعده ای فقهی در این زمینه اصطیاد کرد؟ 2 این قاعده احتمالی تا چه میزان پذیرفتنی است؟ نویسنده به این نتیجه می رسد که اگر حضور زن در برابر نامحرم، از اسباب قریبه فتنه و گناه باشد، حرام و تستر وی واجب است؛ اما چنانچه این حضور از اسباب بعیده فتنه و گناه باشد، به گونه ای که احتمال وقوع در حرام ایجاد نشود، حرام نیست، بلکه مکروه است. لذا قاعده ای به این مضمون که: «پرهیز حداکثری زن از حضور در مقابل نامحرم، امری راجح و مطلوب نزد شارع مقدس است»، هم از کلمات فقیهان و هم از منابع فقهی قابل اصطیاد و دفاع است. توجه به این قاعده می تواند در استنباط احکام فقهی در ابواب مختلف اثرگذار باشد.

    کلید واژگان: تستر, ستر, پوشش زنان, قاعده فقهی}
    Sayyid Jafar Alavi *

    women’s social relationships and the quality of their presence in society are widely used topics in different times, especially in the present era. The knowledge of jurisprudence is also widely addressed and it is obvious that in the Islamic system, the jurisprudential view of this issue is an inevitable necessity. This issue can be clearly used by reviewing jurisprudential books that the fatwās of many famous Imami jurists observes the maximum abstinence of women from attending to non-maḥrams. This issue by reviewing jurisprudential books can be clearly used that the fatwas of many famous Imami jurists are aimed at the maximum avoidance of women from appearing in front of non-maḥrams (i.e. the opposite sex that one is allowed to marry, Arabic: غیر المحارم). However, in jurisprudential sources, there is no rule in this regard. This article uses descriptive-analytical method to look for answers to two questions: 1- Is it possible to obtain a jurisprudential rule in this field from jurisprudential books, especially the precious book Jawāhir al-kalām (Original title: جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام, Jawāhir al-kalām fī sharḥ sharāʾiʿ al-ʾislām)? 2- How acceptable is this possible rule? The author concludes that the presence of a woman in front of a non-maḥram is ḥarām (forbidden or unlawful) if it is one of the causes of seduction and sin (one of the most important or [about to happen, imminent] means of seduction), and her veiling is obligatory (wājib); however, if this presence is one of the remote causes of seduction and sin, it is not ḥarām, but it is makrūh (abominated), in a way that does not lead to the possibility of occurrence in ḥarām. Therefore, a rule such as: [The most abstinence of a woman from appearing in front of a non-maḥram is a preponderant and desirable thing in the eyes of the Holy Legislator] can be obtained and defended both from the words of the jurists and from jurisprudential sources. Paying attention to this rule can be effective in inferring jurisprudential rulings in different chapters.

    Keywords: Veiling, Veil, Women’s veiling, jurisprudential rule}
  • زهرا اکبرزاده نیاکی، اعظم نعمتی چرمهینی، ربابه تقی زاده بروجنی *

    هدف پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم مد و طراحی لباس اسلامی در پوشش زنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مجموعه‌های طراحی لباس می‌باشد. نمونه پژوهش لباس و پوشش اسلامی زنان بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی بود. گرد‌آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده‌‌ها نشان داد، چهار اصطلاح پوشش مختلف به نام‌های حجاب، مد عفیفانه، لباس‌های قومی-محلی و لباس‌های غیر اسلامی با نقوش اسلامی در بین طراحی‌هایی که با مد اسلامی ارتباط دارند ‌شناسایی شدند. طراحان فعلی لباس هنوز موفق به ساختن یک «مد اسلامی جهانی» که متمایز از مد غربی باشد و حتی مستقیما با آن مخالفت کند نشده‌اند. تصویر ذهنی طراحان از مد اسلامی، بیشتر بر شاخصه‌های زیبایی‌شناختی مد استوار است تا رعایت شرعی حجاب و همچنین مد اسلامی هنوز تابعی از سیستم غربی پنداشته می‌شود و نتوانسته هویت مستقل خویش را بیابد. مداسلامی دارای ماهیتی واقعی است و برای موثر بودن، نیازمند بازتعریف و تدوین چارچوب‌های مشخص طراحی است. می‌توان چنین تحلیل کرد که سبک مد اسلامی موجود، هنوز هویت کاملا مستقل به‌عنوان مد جهانی را نیافته است. مصرف‌کنندگان مسلمان خود نیز قابل‌جمع در یک دسته‌بندی واحدنیستند. سبک‌های خاص لباس ازنظر زیبایی‌شناسی فرهنگی، اقتصاد، الگوهای تجاری، آرمان‌ها و نحوه نمایش یا بیان ایمان، شکل‌گرفته است. درنتیجه می‌توان گفت که به تعداد شکل‌های حجاب، پوشش‌های متفاوتی از طراحی لباس اسلامی وجود دارد. مد اسلامی دارای سبک طراحی خاصی است و دارای ماهیت واقعی است، اما لازم است در طراحی و سایر فرآیندهای این صنعت تغییراتی ایجاد شود و تعاریف آن به‌روزرسانی و اجرا گردد.

    کلید واژگان: مفهوم مد, لباس اسلامی, پوشش زنان}
    Zahra Akbarzadeh Niaki, Azam Nemati Charmhini, Robabeh Taghizadeh Borujeni *

    The purpose of this study was to recognize the concept of fashion and design of the Islamic clothing in women's dresses. The research statistical universe included all clothing design collections. The research sample was the Islamic women's clothing and dresses. The research design was descriptive-analytical. Data collection was done by using library references. The results of data analysis showed that four different clothing terms, namely hijab, virtuous fashion, ethnic-local clothing and non-Islamic clothing with Islamic motifs, were identified among the designs related to Islamic fashion. Current clothing designers had not yet succeeded in creating a "global Islamic fashion" that was distinct from Western fashion and had not even been directly opposed to it. Designers' mental image of Islamic fashion was based more on the aesthetic features of fashion than the religious adherence to hijab, also, Islamic fashion was still considered as a subordinate of the Western system and has not been able to find its independent identity. Islamic fashion has a real nature and in order to be effective, it needs to redefine and formulate specific design frameworks. It could be analyzed that the existing Islamic fashion style had not yet found a completely independent identity as a global fashion. Muslim consumers themselves could not be grouped into a single category. Specific clothing styles were shaped by cultural aesthetics, economics, business patterns, ideals, and how faith was represented or expressed. As a result, it could be said that according to the number of hijab styles, there were different covers of Islamic clothing design. Islamic fashion had a special design style and had a real nature, but it is necessary to make changes in the design and other processes of this industry and its definitions should be updated and implemented.

    Keywords: Fashion concept, Islamic clothing, Women's dresses}
  • رضا آقاپور*، علی اکبر ربیع نتاج، محسن موسوی

    سبک زندگی اسلامی در قرآن و حدیث دارای متغیر هایی است که امروزه آشنایی با آنها در جامعه اسلامی جهت استحکام خانواده ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل متغیرهای اثرگذار  سبک زندگی در ارتباط با حجاب و پوشش اسلامی زنان انجام شد. داده های کیفی پژوهش با استفاده از پرسش نامه و براساس متغیرها و مولفه های (پیشران های) تاثیرگذار جمع آوری شد. پس از جمع آوری داده های کیفی و شناسایی متغیرها در چارچوب مدل دلفی، تعداد 10 پرسش نامه بین خبرگان علوم قرآنی توزیع گردید. تحلیل ساختاری  داده ها با استفاده از نرم افزار میک مک انجام گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای ازدواج ساده و پایدار، پذیرش عرف مطابق با شرع، اعتقاد به اصل تسکین، اعتقاد به اصل مودت، الگوسازی از شخصیت های نمونه اسلام، امنیت و مصونیت، خانواده مستحکم و سالم، توحیدمحوری و اعتقادات دینی از مهمترین متغیرهای سبک زندگی اسلامی موثر بر حجاب زنان است.

    کلید واژگان: سبک زندگی, زنان, حجاب, پوشش زنان, قرآن و حدیث}
    Reza Aghapour *, Ali Akbar Rabi Nataj, Seyed Mohsen Mousavi

    In Quran and Hadiths, Islamic lifestyle has variables that being familiar with them is essential for family stability. The present study was conducted with the purpose of identifying and analyzing the effective variables of lifestyle in women's Islamic Hijab and cover using the mixed (quantitative and qualitative) methodology. The qualitative data were collected on the basis of effective variables and drivers by open-ended questionnaires and interviews. The quantitative data were obtained in the form of numbers using weighing the Delphi questionnaires. After collecting the qualitative data and identifying the variables according to the Delphi Model, 10 questionnaires were provided and distributed among the experts of Quranic sciences. Then the quantitative data were gathered and structurally analyzed by the MICMAC software. The results demonstrated that the most effective variables of Islamic lifestyle in women's Hijab are as follows: simple and stable marriage, the acceptance of custom in accordance with Sharia, the belief in the principle of relief, the belief in the principle of friendship, the modeling of exemplary personalities of Islam, security and immunity, stable and healthy family, monotheism, and religious beliefs.

    Keywords: lifestyle, women, Hijab, women's cover, Quran, Hadiths}
  • مهدیه هاشمی*، عبدالکریم عطارزاده

    نگارگران مسلمان در ترسیم چهره و اندام شخصیت ها، با رویکردهای گوناگونی در بازنمایی پوشش زنان قلم زده اند. به رغم باستان گرایی داستان های شاهنامه فردوسی، موضوع پوشش زنان در تصویرگری های این اثر در دوره اسلامی مطرح بوده است، چنان که نگارگری های شاهنامه های مصور دوره صفوی، در این زمینه با یکدیگر یکسان نیستند. این پژوهش پس از مقایسه پوشش زنان با یکدیگر در نگاره «دیدار زال و رودابه» در شاهنامه های دوره صفوی، به این پرسش پاسخ می گوید که زنان در کدام نگاره، پوشیده ترند؟ این مقاله بنیادی، با روشی توصیفی تحلیلی بر پایه اطلاعات منابع کتابخانه ای و مشاهده آثار مرتبط، در پی دستیابی به میزان پاس داشت هنجارهای دینی نزد نگارگران عصر صفوی است. لزوم شناخت التزام دینی نگارگر در تصویرگری، ضرورت این پژوهش را توجیه می کند. بنا بر یافته های پژوهش، سر و بدن زنان در نگاره نسخه شاهنامه روزگار شاه عباس دوم، یکسره پوشیده شده و این نوع پوشش، از فتاوای فقهای آن عصر متاثر بوده است.

    کلید واژگان: پوشش زنان, شاهنامه های صفوی, نگاره زال و رودابه, نگارگری}
    Mahdiyeh Hashemi *, Abdolkarim Attarzadeh

    Muslim miniature painters have taken on the issue of veiling in drawing up the faces and organs of women and men in a variety of ways. In the illustration of Shahnama in the Islamic era, despite his ancient stories, the issue of Women’s clothing has been raised. The miniature painters of the illustrated Shahnamas in the Safavid era have not treated the issue of Women’s clothing alike. The present study was to compare the veil of women in the miniature painting “Zal and Roodabeh's visit” to the Shahnamas of the Safavid era with the question of which of the miniature painting, the Women’s clothing has been more adhered to. The type of paper is fundamental and its method is descriptive-analytic and the necessary information is from library sources, and the observation of the Artworks is aimed at achieving the observance of religious orders among Safavid era painters. And recognizing the religious commitment of the artist to illustration has made this research necessary. According to the findings, in the miniature painting, belong to the version of the Shah Abbas II era, Due to the full body and head coverage, which is influenced by the fatwa of the Jurisconsult, the Women’s clothing has been observed more.

    Keywords: Women&rsquo, s clothing, Safavid Shahnama, &ldquo, Zal, Roodabeh&rdquo, miniature painting, miniature Painting}
  • محدثه مقیم

    در سال‌های اخیر یکی از مباحث پر چالش و بحث‌برانگیز اجتماعی، مسئله حجاب و نوع پوشش زنان در جامعه است و از جمله مهم‌ترین منابع برای بررسی پیرامون این موضوع، مراجعه به آیات قرآن کریم و به‌ویژه آیه 59 سوره احزاب می‌باشد که مورد مناقشه میان قران پژوهان، مترجمان و اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. در این نوشتار به منظور دستیابی به بهترین ترجمه، ضمن بررسی پیرامون ریشه لغوی لغات اساسی آیه مانند جلباب، یدنین و یعرفن و بررسی ارتباط واژگان آیه با یکدیگر و همچنین تحلیل دیدگاه‌های تعدادی از مترجمین به اسامی آیتی، قمشه ای، انصاریان، پورجوادی، فولادوند، مشکینی، صفوی به این نتیجه دست یافتیم که هرچند معانی مختلفی مانند چادر، روسری، مقنعه و پیراهن برای جلباب ذکر شده است ولی آیه مذکور در مقام تعیین مصداق برای جلباب نبوده است و مطلق پوشش را شامل می شود. فلذا در بین مترجمین این پژوهش، فولادوند صحیح ترین ترجمه را برای این واژه بکار برده است. همچنین با بررسی شان نزول های مختلف آیه مشحص شد منظور از یعرفن شناحته شدن زنان آزاد از کنیز نیست بلکه منظور شناخته شدن زنان عفیف از سایر زنان است فلذا با عنایت به ارتباط قسمت اول و دوم آیه نتیجه گرفته شد که نوع پوشش و نزدیک کردن آن به بدن باید بگونه ای باشد که سبب شناخته شدن زنان عفیف از غیر عفیف باشد. بنابراین در بین مترجمین قمشه ای، انصاریان، صفوی و مشکینی نزدیکترین و دقیق ترین ترجمه را نسبت به این قسمت از آیه و واژه یعرفن ارایه کرده اند.

    کلید واژگان: ترجمه, حجاب, پوشش زنان, سوره اعراف, قرآن}
  • بابک دهقانی *، جمانه دلفی، مرجان شاهین زاده، سیده فضیله حمزوی، مرضیه حامی رودباری

    دین اسلام درباره پوشش پیروان خود دستورات خاصی داشته و فرهنگ ویژه ای را تبلیغ کرده است. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در این زمینه فرموده است که تجمل نباید در زندگی مسلمانان راه یابد، زیرا لباس تنها برای پوشش عورت و حفظ انسان از سرما و گرماست و بهتر است جنس آن از پنبه یا کتان باشد. انسان لباس را با دو هدف پوشاندن خود و محافظت در برابر آب و هوا به تن می‌کند و به همین دلیل هر قومی لباس‌های خود را با توجه به اقلیم طبیعت منطقه محل سکونت خود انتخاب می‌کند. پس طبیعتا لباسی که زنان عرب در خوزستان به تن می‌کردند متناسب با اقلیم و طبیعت این منطقه بوده است. تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی پوشش عرب های خوزستان در منطقه کوت عبدالله اهواز با روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است. بدین صورت که پس از مقدمه ای کوتاه، بیان مسئله و سپس به ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در ادامه یافته های تحقیق بر اساس برخی مطالعات کتابخانه ای و تجربیان نویسنده این پژوهش و در نهایت نتیجه و منابع ذکر گردیده است.

    کلید واژگان: پوشش زنان, مردان, عرب, خوزستان, عمان}
  • محمد سمیعی*

    نگارنده سخن را با بیان تفاوت رویکرد شرق و غرب در مورد پوشش زنان و تطور این تفاوت تا دنیای جدید آغاز می کند. به نظر نگارنده اسلام پوشش شرقی زنان را برگزیده، ولی غرب به میراث یونانی خود بازگشت که نقش نظام سرمایه داری و محوریت فروش هر چه بیشتر کالا در این میان جدی است. به دلیل تاثیر دیدگاه خاورشناسان بر پژوهشگران مسلمان، شناخت و نقد رویکرد غربی در این مساله ضرورت دارد که باید در سه مرحله (پیش از استعمار، استعمار و پس از آن) بررسی شود. مشترکات و تفاوت های این سه رویکرد در این مقاله بررسی شده است.

    کلید واژگان: پوشش زنان, رویکرد شرقی و غربی, مراحل رویکرد غربی به آن, خاورشناسان -پژوهش های اسلامی, استعمار غربی-مساله حجاب}
    Mohammad Sami’ei *

    The author starts his discussion by referring to the difference between the East and West's approach to women's coverage and its changes to the present World. The author believes that Islam has preferred the eastern atire-style of women, but the West returned to its Greek heritage, where the role of the capitalist system and the centrality of selling more and more goods are serious. Because of the influence of orientalists' views on Muslim scholars, it is necessary to study the Western approach to regarding this issue in three stages (pre-colonial, colonial and post- colonial). The commonalities and differences among these three approaches are examined in this paper.

  • طاهره نظری
    زمینه و هدف

     مزاحمت جنسی و ارزش ندادن به شخصیت زن نه تنها سبب منزوی شدن آنها می‌شود بلکه باعث انفعال نیمی از افراد جامعه می‌شود و با وجود چنین معضلی در جامعه هرگز نخواهیم توانست به برابری، توسعه و صلح واقعی دسترسی پیدا کنیم. هدف این پژوهش بررسی عوامل و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مزاحمت جنسی زنان شهر خرم آباد است.

    روش‌شناسی: 

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان 15 تا 50 سال شهر خرم آباد است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 373 نفر برآورد شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بود و از آزمون نیکویی برازش ساختار نظری، آزمون اعتبار سازه‌ای، آزمون تی تست مستقل و ضریب رگرسیون برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.

    یافته‌ها: 

    نتایج آزمون تی تست مستقل نشان داد بین میزان مزاحمت جنسی زنان برحسب نوع پوشش تفاوت معنا داری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. نتایج معادله ساختاری نشان داد طبقه اجتماعی، حمایت اجتماعی، پایگاه اجتماعی، میزان مذهبی بودن، سن و سبک زندگی زنان بر مزاحمت جنسی آنها تاثیر معکوس و معناداری دارد.

    نتایج

     مشارکت اجتماعی و شبکه های اجتماعی زنان بر مزاحمت جنسی آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج مدل نهایی پژوهش نشان داد حمایت اجتماعی با اثر مستقیم (323/0-) بیشترین مقدار واریانس مزاحمت جنسی را تبیین می‌کند.

    کلید واژگان: مزاحمت جنسی, پوشش زنان, مشارکت اجتماعی, شبکه های اجتماعی زنان, سبک زندگی}
    Tahereh Nazari
    Background and Aim

    Sexual intercourse and the denial of the female character not only result in their isolation, but also cause the passivity of half the people of society, and with such a problem in society we will never be able to access equality, development and real peace. The purpose of this study was to investigate the social and cultural factors and outcomes of female sexual intercourse in Khorramabad city.

    Methodology

    The present study is an applied and descriptive-analytical research that is conducted through a survey method. The statistical population includes all 15- to 50-year-old women in Khorramabad, using the Cochran formula. The sample size was 373 and the sampling method was simple random sampling. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The goodness of fitting theoretical structure, instrument validation, and independent t test and regression coefficient were used to analyze the data.

    Results

    Independent T-test showed that there is a significant difference between female sexual intercourse by type of coverage at 95% confidence level. The results of the structural equation show that social class, social support, social status, religiousness, age and lifestyle of women have a reciprocal and significant effect on their sexual intercourse.

    Conclusion

    Women’s social participation and social networking have a positive and significant effect on sexual intercourse. The results of the final model showed that social support with direct effect (-0.232) explains the highest amount of variance of sexual harassment.

    Keywords: sexual harassment, women’s coverage, social participation, women’s social networks, lifestyle}
  • علیرضا دریان آستانه، احمد ایرانخواه کوخالو، حسن مومنی
    زمینه و هدف

     مزاحمت جنسی و ارزش ندادن به شخصیت زن نه تنها سبب منزوی شدن آنها می‌شود بلکه باعث انفعال نیمی از افراد جامعه می‌شود و با وجود چنین معضلی در جامعه هرگز نخواهیم توانست به برابری، توسعه و صلح واقعی دسترسی پیدا کنیم. هدف این پژوهش بررسی عوامل و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مزاحمت جنسی زنان شهر خرم آباد است.

    روش‌ شناسی:

     پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان 15 تا 50 سال شهر خرم آباد است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 373 نفر برآورد شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بود و از آزمون نیکویی برازش ساختار نظری، آزمون اعتبار سازه‌ای، آزمون تی تست مستقل و ضریب رگرسیون برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.

    یافته‌ ها:

     نتایج آزمون تی تست مستقل نشان داد بین میزان مزاحمت جنسی زنان برحسب نوع پوشش تفاوت معنا داری در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. نتایج معادله ساختاری نشان داد طبقه اجتماعی، حمایت اجتماعی، پایگاه اجتماعی، میزان مذهبی بودن، سن و سبک زندگی زنان بر مزاحمت جنسی آنها تاثیر معکوس و معناداری دارد.

    نتایج

     مشارکت اجتماعی و شبکه های اجتماعی زنان بر مزاحمت جنسی آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج مدل نهایی پژوهش نشان داد حمایت اجتماعی با اثر مستقیم (323/0-) بیشترین مقدار واریانس مزاحمت جنسی را تبیین می‌کند.

    کلید واژگان: مزاحمت جنسی, پوشش زنان, مشارکت اجتماعی, شبکه های اجتماعی زنان, سبک زندگی}
    Alireza Derban Astana, Ahmad Irankhah Kukhaloo, Hassan Momeni
    Background and Aim

    Social vulnerability is a creature created by the structural relations of groups and forces of society against the various pressures of nature and decisions and the capacity of society to respond to and respond to environmental hazards. The purpose of this study was to analyze the social vulnerability in the Âhaskar district of Karaj.

    Methodology

    The present research is applied in terms of its purpose and is of descriptive-analytical nature. Data were collected using a questionnaire. Data were analyzed by independent t-test, T-test, Anova and Duncan tests.

    Results

    The results of single-sample T-test indicated that vulnerability criteria were classified into three groups, with a mean of 2.30 with the least desirable and highest vulnerability, and then the participation rate and relation with mean 2.95 had the least degree of vulnerability. Also, the results of independent t-test showed that the Loon test was not statistically significant at 95% confidence level (sig = 0.27), so the assumption of equality of variances was considered. Accordingly, the calculated t value is 0.37 and the value (sig = 0.97), so the test is not statistically significant.

    Conclusion

    The study of social vulnerability showed that the research criteria on the level of Hesarak district of Karaj, follow certain patterns, which are formed at the level of neighborhood space and include a set of economic, social, cultural and behavioral processes. Has been. Therefore, it can be said that there is no statistically significant difference between the two neighborhoods (northern and southern harbors) in terms of vulnerability.

    Keywords: Social Violence, suburb areas, Hesarak, Karaj Districts}
  • مهربان هادی پیکانی، نازنین محمدوند گلوجه*
    هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل سیاستگذاری های فرهنگی دولت در حوزه پوشش زنان و دختران جامعه بود.    بدین منظور با روش کیفی اسناد، مصوبات و متون اصلی سیاست فرهنگی سه منبع سیاست گذار در زمینه پوشش زنان یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری گردآوری و تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد رویکرد قوانین مرتبط با پوشش زنان از مجازات و برخورد خشن متخلفان در اوایل انقلاب، به فرهنگ سازی و برخورد نرم تغییرکرده است و به توسعه فعالیت های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی توجه بیشتری شده است. اما اغلب سیاست های تدوین شده بعد از انقلاب توسط دستگاه های ذیربط در عمل با موفقیت چندانی مواجه نشده و با وجود این که دولت از تمام ظرفیتهای تشویقی و تنبیهی موجود برای تحقق این سیاست ها استفاده کرده؛ اما به طور موثری به اندازه کافی موفق  نبوده است و عواملی مانند فقدان تعریف جامع از پوشش و حجاب در قوانین و برداشت های متفاوت درخصوص نوع پوشش در جامعه، کل گویی، ابهام واعمال سلیقه ای در اجرای سیاست های حوزه پوشش زنان، ناهماهنگی های ساختاری، توجه کم به سیاست های فرهنگی و عدم هماهنگی سیاست ها و مصوبات  قانونی با شرایط جامعه و فقدان نظارت مناسب، از عوامل عدم موفقیت سیاستگذاری در حوزه پوشش زنان است.
    کلید واژگان: سیاست فرهنگی, پوشش زنان}
    Mehraban Hadi Paykani, Nazanin Mohamadvand Galojeh *
    The study aim was to analyze the state cultural policy in the veiling of women and girls in Iranian society. For this purpose by applying a quality method all the documents, acts and the main texts of the tree cultural policy makers in the field of women's dressing, the Supreme Revolutionary Cultural Council, Parliament and Presidential Administration Women's Affairs and Family Deputy were gathered and analyzed. Most of the policies developed after the Revolution by the relevant organizations faced limited success and despite all of the state capacities of reward and punishment for the realization of these policies that were imposed  were  not effectively enough successful. Factors such as the lack of a comprehensive definition of dress and veil in legislation outputs, the different notions about the type of dressing in the society, ambiguity in acts, personalization of the implemented policies in the field of women's clothing, structural incoordination, limited attention to cultural policies and lack of coordination of policies and regulatory approvals to the society  conditions and lack of good governance, justice factors were some of the reasons for not being enough success of the policy in the field of women's clothing.
    Keywords: cultural policy, women&#039, s clothing}
  • نیلوفر باغبان مشیری*، محمود شهابی
    پژوهش حاضر به بررسی تجربه کنارگذاری فضایی زنان در شهر تهران می پردازد. پس از صورت گرفتن 20 مصاحبه از زنانی با سن 18-50 سال -که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند- و دسترسی به اشباع نظری، گروه های مختلفی از سنخ های پوشش و جایگاه های اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند. سپس داده های به دست آمده با استفاده از روش نظریه مبنایی مقوله بندی شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. مقوله محوری «تمایل به قبض و بسط فضایی قلمروی هویت» نام گرفت. تمام زنان اعم از محجبه و شل حجاب، آراسته و نامرتب یا با پوشش های خارج از عرف مدعی داشتن چنین تجربه ای از طرف زنان و مردان دیگر متعلق به سطوح گوناگون سواد و طبقه اجتماعی بودند و با توجه به سن و روحیه و تجربه های قبلی خود راهکارهای متنوعی را در زندگی روزمره به کار می گرفتند که شامل پرهیز از موقعیت یا بی اعتنایی به آن، برقراری گفتگو، مشاجره و مانند آن می شد. با تمام این اوصاف تجربه کنارگذاری به بخش مسلمی از زندگی روزمره بدل می شود که زنان به مرور به آن خو می گیرند.
    کلید واژگان: کنارگذاری فضایی, پوشش زنان, نظریه مبنایی}
    Niloufar Baghban Moshiri *, Mahmood Shahabi
    The present study deals with spatial exclusion of women in Tehran. Twenty women with different types of clothing and social status were selected by purposive sampling. Their age varied between 18-50 years old. The women had different occupation: students, teachers, housewives, employees etc. They were interviewed until theoretical saturation was gained. Grounded theory has been used for analyzing and categorizing data. The core category is described as “a tendency toward extending the spatial domain of identity” which refers to women’s effort for securing their identity as a belonging. All the women -including veiled and unveiled, with spruce and sloppy, childish, boyish or any unusual types of dressing- had experienced such exclusions and applied various methods for dealing with this problem in their every-day life such as ignoring or avoiding some situations, making dialogues or disputes. Nevertheless exclusion turns into an obvious part of their life and little by little they get used to it.
    Keywords: spatial exclusion, women clothing, Grounded Theory}
  • Soroush Fathi, Maryam Imani *
    The important goal of this paper is evaluating the women clothing and life style. The real goal of this paper is explaining types of women’s clothing in social environments and life style. Hypotheses of this paper include survey relationship between each of variable body management, rate of cultural activities, and rate of leisure activities with women’s clothing. The study of the application of the method to collect data from a descriptive point of view how to run the survey and with standardized questionnaires, a quota sampling method as is. Statistical population of this research includes all female students at Islamic Azad University Science and Research Branch. Sample volume was estimated for 300 persons by the use of a Cochran formula . According to the results there is a significant relation between life style with clothing women’s .
    Keywords: Life style, women's clothing, body management, rate of cultural activities, rate of leisure activities}
  • جواد خدادادی سنگده، خدابخش احمدی، فروغ آموستی، مصطفی خانزاده، محسن رضایی آهوانویی، مجتبی حقانی
    این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه عملکرد خانوادگی در افراد با حجاب برتر، حجاب معمولی و حجاب ضعیف صورت گرفت. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دختران و زنان بالای 15 سال کشور که 2868 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس عملکرد خانواده و پرسشنامه جمعیت شناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین عملکرد خانواده و نوع حجاب وجود دارد (001/0p
    کلید واژگان: عملکرد خانواده در حجاب, حجاب برتر زن, حجاب معمولی زن, حجاب ضعیف زن, پوشش زنان}
  • ناهید طیبی*
    کاربست واژه ها و اصطلاحات در هر زمان، نمایانگر نوع رفتار اجتماعی و جغرافیای فرهنگی است و شناخت این اصطلاحات در گرو معناشناسی دقیق و عمیق از عناصر چهارگانه معنا؛ لفظ، قصد متکلم یا نگارنده، شرایط اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی زمان صدور و تحلیل های معنایی مفسران از آن است. واژه ها یا اصطلاحاتی مانند حجاب و ستر و به طور کلی شبکه مفهومی پوشش بانوان، از آن روی که با حقوق و تکالیف شرعی همراه است باید با دقت بیشتر معناشناسی شود. این اصطلاحات، گاهی هم گرا و همپوش و گاه واگرا و متضاد بوده و در مواردی نیز ناظر به مصادیق پوشش هستند. مقاله حاضر به تعریف و تبیین اصطلاحات مهم شبکه مفهومی پوشش بانوان با رویکرد معناشناسی متنی می پردازد و وجوه تمایز واژه هایی را که در سطح عموم جامعه مترادف تلقی می شوند بیان می کند. بررسی موردی برخی اصطلاحات اساسی در مقاله حاضر با هدف ایجاد تغییر و تحول در استخدام اصطلاحات در جایگاه حقیقی آن ها و نیز تحلیل و تفسیر درست از گزاره های متون متقدم در جامعه علمی و نه سطح عموم جامعه، صورت می گیرد. دستاورد این پژوهش اثبات جابه جایی معنایی واژه های مربوط به پوشش بانوان با گذشت زمان است و در نهایت به تبیین معنای حقیقی هر اصطلاح با توجه به موارد کاربرد آن ها در صدر اسلام می انجامد
    کلید واژگان: پوشش زنان, ستر, حجاب, شبکه مفهومی, معناشناسی متنی}
    NahidTayyebi
    The use of words in different periods of mes signifies the type of social behavior and cultural geography. To know the meanings of these words requires an exact semancs of the four elements of speech: the spoken or wrien word, the intenon of the speaker, social, geographical and cultural circumstances of the me of uerance and the interpreters' analyses of it. Words such as hijab and satr (cover) and, in general, the conceptual network of women cover should be semancally analyzed with more care since it has implicaons for sharia rights and dues. These words are somemes convergent and somemes divergent and somemes they concern the tokens of cover. This paper is concerned with the definion of the conceptual network of women cover with a textual semanc approach, explaining the disncons between words that are commonly thought as synonymous. A case study of some basic terms in this paper is made in order to make changes in the use of words returning them to their real origin, rightly analyzing and interpreng the proposions in early texts in the academic community, rather than in public. This research is to show the shi in the meanings of words concerning women cover through mes, and it finally explains the literal meaning of each term given their uses in early Islam.
    Keywords: Women Cover. Satr. Hijab. Conceptual Network. Textual Semancs}
  • عابد تقوی*، سیده مونا موسوی
    پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکرد توصیفی و تحلیل تاریخی و استفاده از منابع مکتوب تاریخی و مقایسه تطبیقی با نگاره های عصر صفوی، به نقش وجایگاه اجتماعی زنان در عصر صفوی با تاکید بر سیر تحول پوشش آنان پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پوشش زنان عصر صفوی، بخشی از هویت طبقه اجتماعی متعلق به آن محسوب می شده است که بر اساس سلایق شاه در قالب یک هنجار تعریف شده بر پوشش زنان دربار اعمال می شد. این در حالی است که زنان دیگر طبقات جامعه، براساس آموزه های دینی و باورهای قومی از پوشش های گوناگون استفاده می کردند و به نسبت زنان دربار از آزادی عمل در انتخاب پوشش برخوردار بودند.
    کلید واژگان: عصر صفوی, حضور اجتماعی, پوشش زنان, تحولات نگارگری}
  • زینب ایزدخواستی*، مریم ایزدخواستی

    این مقاله به معرفی وضعیت پوشش و سیر تحول این جریان ازدوره باستان تا دوره اسلام پرداخته بود. با بررسی متون دینی اعم از تورات،انجیل و بررسی قوانین مدنی درجوامع قبل از اسلام مانند ایران و... که تابع متون مقدس بوده اند ومطالعه پیرامون تاریخ وساختار پوشش در این ادوار وادیان می رساند که پوشش یک فضیلت اخلاقی و انسانی در تمدنهای بشری به حساب می آمده و افرادجامعه خود را مقید به آن می دانسته و انحراف از آن به نوعی مقابله با ارزشهای تثبیت شده بوده که مواخذه و مجازات به همراه داشته است. پس  پوشش در گذر زمان تغییر شکل بنیادی واصولی نداشته جز تفاوتی اندک آن هم در شکل پوشش که به فرهنگ وعرف ومقتضیات زمان وشرایط هر دوره ای برمی گردد.

    کلید واژگان: پوشش زنان, ایران باستان, اسلام}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال