به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیامبر (ص) » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مجتبی آخوندی*

    سرمایه اجتماعی مفهومی در جامعه شناسی است که کاربردی در بسیاری از علوم انسانی نظیر اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی دارد و جهت اشاره به ارتباطات درون و بین گروهی از آن استفاده می شود. سرمایه اجتماعی، یا بعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و... را امکان پذیر سازد. با تشکیل حکومت اسلامی توسط رسول الله (ص) در صدر اسلام لزوم توجه به سرمایه های اسلام و اتخاذ تصمیماتی در جهت حفظ آن اهمیت ویژه ای پیدا کرد. با توجه به اینکه دشمنان اسلام با روش های گوناگون نرم و سخت به دنبال آسیب رساندن به حکومت و کاهش سرمایه اجتماعی بودند، پیامبر (ص) راهکارهایی ویژه را دنبال کردند. در این مقاله اقدامات پیامبر مکرم (ص) در جهت حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی جامعه نوپای صدر اسلام، در مواجهه با آسیب های سخت و نرم اجتماعی، با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تفسیری مورد کنکاش قرار گرفته است.

    کلید واژگان: آسیبهای اجتماعی, الگوی مدیریت, پیامبر(ص), سرمایه اجتماعی}
    Mojtaba Akhoondi *

    Social capital is a concept in sociology that has applications across various human sciences, including  economics, management, social sciences, and political sciences. It refers to relationships within and between groups. Social capital, or the spiritual dimension of a community, is a historical legacy that encourages individuals to "cooperate" and "participate" in social interactions, thereby enabling the community  to overcome its challenges  and progress toward growth and development in economic, political, cultural, and other domains. With the formation of the Islamic government under the Messenger of Allah (PBUH), the need to preserve Islamic capital and making informed decisions regarding it became particularly critical . Due to the fact that the enemies of Islam sought to undermine the government and reduce social capital by various soft and hard tactics, the Prophet (PBUH) implemented specific strategies. This article explores the actions of the Holy Prophet (PBUH) aimed at maintaining and enhancing the social capital of the nascent society of Sadr Islam in the face of hard and soft social injuries, utilizing a descriptive-analytical method, with an interpretive approach and a phenomenological view of Social issues.

    Keywords: Social Capital, Social Damages, Prophet (PBUH), Management Model}
  • احمد سعدی*، حمیده شورگشتی، روح الله شاکری زواردهی

    عصمت پیامبر اکرم (ص) از جمله موضوعاتی است که نصرحامدابوزید در آثار مختلف خود بدان پرداخته است. اصل عصمت نبی مورد اتفاق فریقین است اما در برخی مراتب آن اختلاف نظر وجود دارد. نصرحامدابوزید نیز به عصمت نبی در مقوله دریافت و ابلاغ وحی باورمند است اما در خصوص سایر افعال و احوال نبی به عدم وجود عصمت اعتقاد دارد. وجه ضرورت بررسی نظرگاه نصر حامد ابو زید از میان نواندیشان اهل سنت ، نوع استدلال های ایشان در موضوع عصمت پیامبر (ص) است. ابوزید در اثبات مدعای خود به دلایلی از جمله ابداعی بودن عصمت پیامبر (ص)، ناسازگاری عصمت با وجوه بشری پیامبر (ص)، ناسازگاری عصمت با مشورت پیامبر (ص) از مردم، و ناسازگاری عصمت با آیات عتاب پیامبر (ص) در قرآن استناد می کند. نوشته پیش رو با روش توصیفی نقدی ضمن ارایه دلایل نصرحامدابوزید پیرامون عدم عصمت پیامبر (ص) ، این دیدگاه را به بوته نقد کشانده و باورمند است چنین اندیشه ای به دلیل ناسازگاری با آیات قرآن قابل پذیرش نیست.

    کلید واژگان: عصمت, نصرحامدابوزید, شافعی, قرآن, پیامبر (ص)}
    AHMAD SAADI *, HAMIDEH SHOORGESHTE, ROOHOLLAH SHAKERE ZAVARDEHI

    The infallibility of the Holy Prophet (PBUH) is one of the topics that Nasr Hamed Abu Zaid has discussed in his various works. The principle of infallibility of the Prophet is agreed upon by the parties, but there are differences of opinion in some aspects of it.But there is a difference of opinion in some aspects of it. Nasr Hamadabouzid also believes in the infallibility of the Prophet in the category of receiving and communicating revelation, but he believes in the absence of infallibility regarding other acts and states of the Prophet. The necessity of examining Nasr Hamid Abu Zayd's point of view among Sunni modern thinkers is the type of his arguments on the subject of the infallibility of the Prophet (PBUH). Abu Zayd proved his claim with reasons such as the inventiveness of the infallibility of the Prophet (pbuh), the incompatibility of infallibility with the human features of the Prophet (pbuh), the incompatibility of infallibility with the advice of the Prophet (pbuh) from the people, and the incompatibility of infallibility with the verses of rebuke of the Prophet (pbuh) in the Qur'an. Cites. The following article, with a descriptive and critical method, while presenting the reasons of Nasr Hamadabouzid regarding the infallibility of the Prophet (PBUH), has criticized this view and believes that such an idea cannot be accepted due to its inconsistency with the verses of the Qur'a.

    Keywords: Asmat, Nasr Hamadabouzid, Shafi'i, Qur'an, Prophet (PBUH)}
  • سعید حمیدی*

    شهرهای حجاز پیش از اسلام با چالش هایی همچون تمایز پذیری و شکل گیری هویت های سیال مواجه بود. لذا پیامدهایی نظیر عدم برخورداری متناسب شهروندان از امکانات عادلانه و خلق امتیازات متعصبانه و ناپایدار، موجبات عدم توافق اجتماعی را فراهم نمود.لیکن با تدوین راهکارهای محیط شهری پیامبر (ص) ضمن ایجاد فرصت برای تمرین زیست اجتماعی، وفاق و همگرایی از شاخص ترین قواعد حاکم بر حیات شهروندان گردید. بطوریکه بازکاوی مولفه های شهرنشینی دوران نبوی (ص)، با هدف تبیین عناصر کارآمد شهری از مهمترین حوزه های دین پژوهی محسوب میگردد.این پژوهش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ بدین سوال اصلی است که در سیاستگذاری محیط شهری پیامبر (ص) کدامیک از راهبردهای کارآمد در تحقق وفاق اجتماعی موثر واقع گردید؟ باستناد منابع کتابخانه ای نتایج نشان می دهد؛ ظهور ایده های نوآورانه و منتظم که منبعث از ذات اسلام بودند، توانست بن مایه های زندگی شهرنشینی پیش از اسلام را دگرگون نماید. بطوریکه راهکارهایی همچون مبارزه با باورهای اختلاف برانگیز و تاکید بر پایبندی به معاهدات، جامعه نو بنیان را در بالاترین سطح زندگی همگرایانه قرار داد. بعلاوه با عینیت یافتن وفاق به منزله طرح واره بنیادین، معیار جدید تابعیت برای شهروندان معین شد و در سایه هنجارهای مشترک مقبول، زیست مومنانه محقق گردید.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), سیاستگذاری محیط شهری, وفاق اجتماعی}
    Saeeid Hamidi *

    The pre-Islamic cities of Hijaz faced challenges such as differentiation and the formation of fluid identities. Therefore, consequences such as citizens' lack of fair facilities and the creation of bigoted and unstable privileges caused a lack of social agreement.However, with the beginning of the Prophet's urban environment policies, while creating opportunities for social life practice, harmony and convergence became one of the most prominent rules governing the lives of citizens, the re-examination of the components of urbanization in the Prophet's era, explaining the efficient urban elements, is considered one of the most important areas of religious research.Therefore, this descriptive-analytical research seeks to answer the main question, which of the Based on library sources, the results show; The emergence of innovative and guiding ideas, which originated from the essence of Islam, was able to transform elements of pre-Islamic urban life. So that solutions such as the abolition of discriminatory traditions put the newly founded Islamic society at highest level of harmonious life. In addition, with the objectification of consensus as a fundamental plan in social order, the sharing of interests between citizens became meaningful; And under the shadow of accepted religious norms, new life based on faithful life was realized.

    Keywords: Prophet, Urban Environment Policy, Social Harmony}
  • علی احمد ناصح*، خدیجه امیری

    مفسران در برداشت حقیقی از گزاره «و علمک ما لم تکن تعلم‏» در آیه 113 سوره نساء اختلاف نظر دارند. توجه به علم پیامبر (ص) به مثابه موضوعی مهم، قدمتی همزاد با نزول وحی دارد و همواره مورد توجه اندیشمندان قرآنی بوده است. رابطه"علم" پیامبر (ص) با مساله وحی و اجتهاد آن حضرت محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. جستار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی در پی واکاوی مراد خداوند از" علم " در گزاره مورد نظر است. با بررسی تفاسیر فریقین با گرایش ها و روش های گوناگون درباره مقصود خداوند از "علم" با دیدگاه های متعددی مواجه می‏شویم که ‏می‏توان آنها را تحت 7 عنوان دسته بندی کرد که عبارت است از: علم اولین و آخرین، علم به امور پنهان، احکام الهی، قوانین شرع و مکنونات ضمائر، تعلیم ویژه، دریافت صحیح تطبیق قواعد کلی بر موارد جزئی، عدم اطلاع از نزول وحی، علم لدنی.  با توجه به سیاق آیه 113 سوره نساء دستاورد پژوهش بیانگر آن است خداوند به پیامبر(ص) قدرت استنباط قضایای کلی و تطبیق آن بر جزیئات امور از جمله قضاوت برای حل و فصل مسائل میان امت و بیان احکام کلی شریعت که نوعی تعلیم ویژه به آن جناب از راه وحی بود عنایت نموده است و این غیر از کتاب قرآن و حکمت است که در آیه به آن اشاره شده است. یکی از مصادیق بارز این علم، بینش ویژه پیامبر(ص) و عصمت آن حضرت می‏باشد که رابطه ای تنگاتنگی میان این دو برقرار است.

    کلید واژگان: علم, پیامبر(ص), سوره نساء, گستره, عصمت}
    Aliahmad Naseh *, Khadijeh Amiri

    Commentators in the true understanding of the statement» and He has taught you what you did not know« in verse 113 of Surah Nisa have different opinions. Paying attention to the knowledge of the Prophet (PBUH) as an important issue has the same age as revelation, and it has always been of interest. The upcoming essay is based on the descriptive-analytical method in order to analyze the various aspects of the knowledge of the Prophet (PBUH) in the desired verse.
    By examining the interpretations of the parties with different tendencies and methods about God's intention of "science", we come across several viewpoints that can be categorized under 7 headings, which are: the first and last science, hidden affairs, divine decrees, laws of Sharia and pronouns, special education, correctly understanding the application of general rules to particular cases, lack of knowledge of revelation and knowledge.
    In expressing opinions, we can refer to opinions that are controversial and require more discussion. Among them, most of them have mentioned the issue of infallibility under the verse, and some have inferred the infallibility of the Prophet (PBUH). Or a group has implicitly mentioned the special insight and Ijtihad of the Messenger of God (PBUH) in explaining the problems of the Ummah. Others consider this teaching to be broad and not only for the Prophet (PBUH), but for everyone who is born and gets life and enjoys this gift.
    Another group of revealed teachings and related topics have expressed God's intention for this science. In the mystics' thought, "science" refers to the inherent knowledge of the burden of transcendence, and that is when the seeker becomes mortal in the presence of truth.
    There have been many discussions about the nature of the knowledge of the Prophet (PBUH). As evidenced by many verses, the prophets were equipped with knowledge from God “So they found one of Our servants, on whom We had bestowed Mercy from Ourselves and whom We had taught knowledge from Our own Presence."
    The verse states that Hazrat Khidr (peace be upon him) was blessed with knowledge from God. Sometimes, by God's permission, they are informed about the unseen. "Knower of the Unseen, He does not disclose His [knowledge of the] Unseen to anyone, except to an apostle He approves of"
    In this verse, God excludes the knowledge of the unseen from the scope of human knowledge, but he excludes some of the Prophet's knowledge of the unseen. Sometimes, he denies knowledge in general.
    Sometimes he completely rejects knowledge from everyone: "He says, No one in the heavens and the earth knows the unseen except by Allah.'' Naml: 65, in other verses of the Qur'an, the knowledge of the Messenger of God is explicitly rejected from the knowledge of the unseen. "Say, I will not tell you, I have the treasures of God, and I will not know the unseen." Inam: 50.
    And also the belief that the Prophet (PBUH) did not speak except by revelation, and that all the oral and current traditions of that nobleman originated from revelation.
    On the other hand, knowing that one of the important duties of the goat is evidenced by the verse "And we sent down to you a reminder to explain to people what we sent down to them, and perhaps they will think" Nahl: 44. Explaining the affairs of the Holy Sharia is sacred.
    We will reach this conclusion from the summary of these verses and comments that have been discussed under the discussed verse. The most important issues that the Prophet (PBUH) was responsible for among the Ummah was judging among the Ummah as well as explaining the general knowledge and truths received from God, and this required a complete understanding and accurate insight into the atmosphere of the society of that day, and this is the same insight. It is special and scientific which cannot be obtained by normal means and all this could not have happened except through revelation. Therefore, it must be acknowledged that the prophets, in whatever way they used to know things, were all derived from divine knowledge.
    According to the context of verse 113 of Surah Nisa, the result of the research shows that God has given the Prophet (PBUH) the power to deduce general cases and apply them to the details of affairs, including judging to resolve issues between the Ummah and stating the general rules of the Sharia, which is special teaching for that noble. It has been provided by way of revelation, and this is different from the book of Quran and wisdom, which is mentioned in the verse, and the reason for this is the distance between the three titles, i.e. (the book, wisdom, and knowledge) with the inflection "wow". One of the clear examples of this science is the special insight (ijtihad) of the Prophet (PBUH) and his infallibility, which is a close relationship between the two

    Keywords: Science, Prophet (PBUH), Surah Nisa, Verse 113, Examples, scope}
  • فاطمه جوادیان اصل، عبدالرضا فرهادیان، فاطمه خلیلی

    هر علمی دارای اصول و مبانی می باشد . محققان قرآنی به این واقعیت توجه دارند که فهم قرآن به مبانی مشخص نیاز دارد و بی توجهی به آنها موجب برداشتهای نادرست خواهد شد. با مقایسه و نقد و بررسی نظرات اندیشمندان در حوزه قرآن پژوهی می توان به رشد و گسترش مطالعات قرآنی و شناخت عظمت وحی دست یافت. براساس مبانی نظری مسلمانان وحی کلام الهی می باشد. وحی منشا الهی داشته و از اختلاف ، تناقض و تحریف به دور است وحی توسط پیامبر امی که دارای مقام عصمت در دریافت ، حفظ و ابلاغ آن بوده به مردم رسانده شده است. بر اساس مبانی نظری مستشرقان از جمله «مونتگمری وات» وحی منشا الهی نداشته و ساخته پیامبر بوده که از کتب مقدس عهدین اخذ نموده و یک شخصیت نابغه بوده که با توجه به شرایط محیطی و زمانه خود قرآن را تالیف و دیگران را تحت تاثیر قرار داده است. در بررسی این دیدگاه باید گفت دلایل و شواهد تاریخی و معتبر بر این ادعاها وجود ندارد. بکارگیری مبانی نظری و پیش فرضهای شخصی محقق در حوزه های که تسلط علمی و کافی در آنها ندارد مسیر تحقیق را به اشتباه می کشاند. در این پژوهش با طرح دیدگاه های «وات» پیرامون قرآن، وحی و نبوت به نقد و بررسی آن پرداخته و با استناد به منابع معتبر به شبهات وارده به درستی پاسخ و قرآن را از این انحرافات منزه نمود.

    کلید واژگان: مبانی نظری, مونتگمری وات, وحی, پیامبر (ص)}
  • مهتاب قدرت، اکرم رحمانی، عبدالرضا مدرس زاده

    ادبیات آیینی با فرهنگ و اندیشه ایرانی پیوند ناگسستنی دارد. شعر آیینی بخش مهمی از ادبیات فارسی است که شاعران اهمیت و اعتبار ویژه ای به آن می دهند. این نوع ادبی در زبان فارسی از پیشینه و جایگاه ویژه ای برخوردار است. شعر آیینی، شعری است که در مورد آیین ها و بسیاری از مناسبت های زندگی فردی و اجتماعی، دینی و مذهبی، قومی و منطقه ای سروده می شود. این نوع شعر معمولا حاوی مدح و منقبت پیامبر گرامی اسلام (ص)، ایمه اطهار (ع) و آیین های کهن باستانی و ملی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، شعر آیینی که گاهی ولایی نامیده می شود؛ وارد مرحله ای تازه شده و شاعران به واسطه ماهیت دینی و حماسی انقلاب به گونه ای متفاوت از دوره گذشته به شعر آیینی روی آورند و این مضمون رو به فزونی قرار گرفت. در این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی، به جایگاه شعر آیینی در دیوان حزین لاهیجی که از شاعران بنام استان گیلان است، پرداخته شده و اشعار ایشان که در مدح و منقبت پیامبر اسلام (ص) و بزرگان دین سروده شده است، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که حزین لاهیجی در اشعار خود به فضایل بزرگ انسانی پیامبر(ص) و ایمه اطهار (ع) توجه خاص داشته است.

    کلید واژگان: شعر آیینی, حزین لاهیجی, پیامبر(ص), ائمه اطهار(ع)}
    Mahtab Ghodrat, Akram Rahmani, AbdolReza Modarres Zadeh

    Ritual Literature is inextricably linked to the Persian thought and culture, and ritual Poetry is an important part of Persian Literature, and the poets give it special importance and prestige. It has a special position and background in Persian language. Ritual Poetry is a kind of poetry which is composed on rituals and many occasions in individual, social, national, religious and regional life. This kind of poetry contains the praise of the Holy Prophet of Islam (PBUH), Imams (PBUT), etc. With the victory of the Islamic Revolution, Ritual Poetry enters a new and unprecedented stage, and poets, due to the religious and epic nature of the revolution, turn to the Ritual Poetry in a different way than in the past. This study aims to investigate the position of the Ritual Poetry in the Divaan of one of the well-known poets of Guilan province, Hazeen Lahiji; and his Ritual poems, which are composed in the praise of the Holy Prophet (PBUH), Imams (PBUT) etc., will be analyzed. The results of this study show that Hazeen Lahiji has paid special attention to great human virtues of the Holy Prophet (PBUH) and Imams (PBUT) in his poems.

    Keywords: ritual poetry, Hazeen Lahiji, Prophet (PBUH), Imams (PBUT)}
  • علینقی لزگی، جلال ترکاشوند، سید محمد حاجتی شورکی*

    واژه مجوس در منابع اسلامی اشاره به زرتشتیان دارد. این واژه در قرآن کریم، منابع حدیثی فریقین و اسناد و مدارک تاریخی فراوان به کار رفته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به استخراج و تحلیل مجوس در مصادر حدیثی اهل سنت می پردازد. تکیه نوشتار بر احادیثی است که از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است. از سایر معصومان (ع)، فقط یک عنوان حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) و دو حدیث از امام صادق (ع) نقل شده است. مجموع احادیث موضوعات مختلفی را شامل می شود که در ذیل شش عنوان کلی و سه عنوان جزیی گردآوری شده است. برخی روایات ناظر به مباحث اعتقادی، بعضی به آداب و رسوم مجوس و بیشتر موارد به مباحث فقهی مجوس اشاره دارد. احادیث گردآوری شده ناظر به زرتشتیان است و در آنها از زرتشت و دین وی یاد نشده است. از میان موضوعات حدیثی، عناوین تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل، شطرنج، قدریه و دوگانه انگاری امکان تطبیق با مضامین منابع زرتشتی داشت که این مقایسه صورت گرفت. در خصوص مضمون حدیث نسبت تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل به مجوس می توان گفت که در منابع زرتشتی شاهدی بر تقویت مضمون این حدیث یافت نشد، هرچند برخی اسناد تاریخی متقدم در تایید این فعل مجوس وجود دارد.

    کلید واژگان: زرتشتیان, احادیث, پیامبر(ص), اهل سنت, اهل کتاب}
    Alinaqi Lezgi, Jalal Torkashvand, Sayyid Mohammad Hajati Shooroki *

    The word Magus in Islamic sources refers to Zoroastrians. This word is used in the Holy Quran, hadith sources of Fariqin and many historical documents. This research, with a descriptive-analytical method, deals with the extraction and analysis of Magi in Sunni hadith sources. The text is based on hadiths that were narrated from the Prophet of Islam (PBUH). Among the other infallibles (a.s.), only one hadith from Amir al-Mu'minin Ali (a.s.) and two hadiths from Imam Sadiq (a.s.) have been narrated. The total of hadiths includes various topics, which are collected under six general and three partial titles. Some narrations refer to religious issues, some refer to the customs of Magi, and most of them refer to jurisprudence of Magi. The collected hadiths refer to Zoroastrians, and they do not mention Zoroastrian and his religion. Among the hadith subjects, the titles of shaving the beard and raising the mustache, chess, qadrieh and dualism had the possibility of matching with the themes of Zoroastrian sources, and this comparison was made. Regarding the content of the hadith about shaving the beard and raising the mustache of the Magi, it can be said that no evidence was found in the Zoroastrian sources to strengthen the content of this hadith, although there are some historical documents confirming this action of the Magi.

    Keywords: Zoroastrians, Hadiths, Prophet . Sunnis, People of the Book}
  • صمد عبداللهی عابد*، ناصر حمزه پور، امیر مقدم متقی

    برخی اخیرا ادعا نموده اند که واژه ی «مجنون» در قرآن براساس نظریه معنی، با «کاهن»، «ساحر»، «معلم» و«شاعر» هم نشین شده و از آن جا که این واژه ها نزد عرب جاهلی دارای بار مثبت معنایی هستند، لذا «مجنون» به معنای «دیوانه» صحیح نیست که بار معنایی منفی دارد. «جن زده» ترجمه صحیح «مجنون» است که ارتباط با جن را به ذهن  متبادر می کند. هدف این پژوهش، یافتن مقصود و بار معنایی واژه ی «مجنون» در کاربردهای قرآنی است که با روش تحلیلی - توصیفی و با یافتن نمونه های قرآنی، به این پرسش، پاسخ مناسب یافته شده است.  دست آورد این پژوهش این است که واژه ی «مجنون»، همیشه با واژه های فوق هم نشین نشده؛ بلکه با هرکدامشان یک یا دو مرتبه و یا به صورت انفرادی، به کار رفته است. همچنین اگر ملقب کردن به کاهن، معلم و شاعر در جاهلیت، نشانه رفعت باشد، ملقب بودن به کذاب از هم نشین های مجنون، چنین نیست و مفسران، مجنون را به  فرد دارای جنون، تفسیر کرده اند که بار معنایی مثبتی ندارد. در چهار مورد نیز، پیامبر (ص) توسط کفار، با «به جنه» توصیف شده که مفسران آن را به معنی«دیوانگی» گرفته اند. خدا نیز در چهار آیه با تعبیر «ما بصاحبکم من جنه» این صفت را از حضرت نفی کرده است.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), ترجمه, قرآن, مجنون}
    Samad Abdollahi Abed *, Naser Hamzeh Pour, Amir Moqaddam Mottaqi

    Some have recently claimed that the word "majnoon" in the Qur’an is associated with the meanings of "priest," "sorcerer," "teacher," and "poet" according to the theory of meaning. Since these words had positive connotations among pre-Islamic Arabs, it is argued that "majnoon" does not mean "madman," which has a negative connotation. The correct translation for "majnoon" is "possessed by jinn," which implies a connection with jinn. The purpose of this study was to find the intended meaning and connotation of the word "majnoon" in its Qur’anic usage through analytical and descriptive methods, using examples from the Qur’an. The results of this study show that the word "majnoon" is not always associated with the aforementioned words, but rather has been used individually or with each of them once or twice. Furthermore, if being called a priest, teacher, or poet was a sign of nobility during pre-Islamic times, being nicknamed as a liar among "majnoon's" companions is not the same, and commentators have interpreted "majnoon" as a person with madness, which has no positive connotation. In four instances, the Prophet (PBUH) was described as being possessed by jinn by disbelievers, which interpreters have taken to mean madness. God also denies this attribute from him in four verses when He says: “Your companion [Muhammad] is not possessed.”

    Keywords: Prophet (PBUH), Translation, The Holy Qur’an, Lunatic, Majnoon}
  • علی شهلازاده*، میرجلیل اکرمی

    پیش بینی ناپذیر بودن نمود های گوناگون ادب غنایی که ریشه در تجلیات بی حد و حصر عواطف انسانی دارد، تقویت کننده این ذهنیت است که هر لحظه، در گوشه و کنار آثار مختلف، امکان بروز نمونه ای نو و حتی ناشناخته از این نوع ادبی در یکی از زیرشاخه های فراوانش وجود دارد. یکی از این نمونه های محتمل، مفاخره ای است بدیع که نجم الدین رازی از زبان پیامبر (ص) به رشته تحریر درآورده است. طبیعی است که جایگاه منحصربه فرد مفاخره گر در همه جنبه های محتوایی و زبانی قطعه اشاره شده موثر بوده باشد. قدرت نویسندگی و ارادت قلبی مولف مرصادالعباد نیز بی تردید بر تاثیر هرچه بیشتر این مفاخره فرضی افزوده است. در این مقاله، ضمن استخراج و معرفی این قطعه ویژه، آنچه که ازنظر محتوا و مولفه های زبانی موجب برجستگی و امتیاز این مفاخره نسبت به سایر مفاخرات مرسوم و متداول ادب فارسی می شود، باتوجه به جایگاه بی بدیل پیامبر والامقام (ص) در مقام مفاخره گر، ارایه و تحلیل خواهد شد.

    کلید واژگان: پیامبر (ص), ادب غنایی, مفاخره, نجم الدین رازی, مرصادالعباد}
    Ali Shahlazadeh *, MirJalil Akrami

    The unpredictability of various forms of lyric literature, which is rooted in the limitless manifestations of human emotions, reinforces this thought that in the corner of various works, there is a possibility of emergence of a new and even unknown example of this type of literature in one of its many sub-branches. One of these possible examples is an original boasting written by Najmeddin Razi from the words of the Holy Prophet Mohammad. All aspects of the content and language of the mentioned piece have naturally been affected by the unique position of the boaster. The writing ability and the deep devotion of the author of Mersad ol-Ebad undoubtedly added to the impact of this hypothetical boasting. In this article, while extracting and introducing this special piece, the content and linguistic components that make this boasting stand out compared to other common boastings in Persian literature will be presented and analyzed considering the unprecedented centrality of its high-ranking speaker, the Holy Prophet Mohammad (pbuh).

    Keywords: Prophet (PBUH), Lyric literature, Boasting, Najmeddin Razi, Mersad ol-Ebad}
  • فاطمه دسترنج*
    با توجه به جایگاه و اهمیت معراج در کانون اندیشه اسلامی، خوانش های گوناگونی از آیات مرتبط با این موضوع صورت پذیرفته است. تشکیک در وقوع معراج از سوی مستشرقان و نیز رویاانگاری آن از سوی برخی عالمان مسلمان، ضرورت واکاوی آرای تفسیری عالمان فریقین پیرامون این موضوع را دوچندان می کند. در این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی، آرای تفسیری مرحوم طبرسی از علمای شیعه و شیخ یونینی از علمای اهل سنت، پیرامون اصل وقوع معراج و اسراء، زمان، مکان و کیفیت وقوع، هدف و نیز معجزه بودن معراج و مساله رویت الهی واکاوی گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به رغم اختلافات فرقه حنبلی با مذهب تشیع، همگرایی بسیاری بین آرای یونینی و طبرسی پیرامون معراج و اسراء وجود دارد. مهم ترین وجه اشتراک آنان اعتقاد به وقوع معراج در حالت بیداری و رخداد آن به صورت جسمانی و روحانی توامان است که با معجزه بودن معراج سازگار است. با وجود اینکه هر دو در ارایه نظرتشان از دلایل عقلی و نقلی بهره برده اند، در نوع منابع مورد استفاده، کمیت پرداختن به موضوعات و نیز اقامه دلیل با هم اختلافاتی دارند. تاکید شیخ یونینی بیشتر بر کیفیت وقوع معراج است، در حالی که مرحوم طبرسی، علاوه بر تبیین کیفیت وقوع معراج به هدف معراج که همان رویت حجت های شگفت خداوند از سوی پیامبر(ص) است نیز اشاره می کند.
    کلید واژگان: اسراء, معراج, پیامبر(ص), طبرسی, یونینی}
    Fatemeh Dastranj *
    Considering the position and importance of ascension in the center of Islamic thought, various readings have been made of the verses related to this issue. The skepticism of the ascension by the Orientalists and also considering it as a dream by some Muslim scholars, doubles the necessity of analyzing the interpretive opinions of foreign scholars on this issue. In this research, with a descriptive-analytical method, the interpretation opinions of the late Tabarsi, a Shia scholar, and Sheikh Younini, a Sunni scholar, were analyzed regarding the origin of the Ascension and Asra'a, the time, place and quality of the occurrence, the purpose and the miracle of the Ascension, and the issue of divine vision. The results of the research indicate that despite the differences between the Hanbali sect and the Shi'a religion, there is a lot of convergence between the views of Younini and Tabarsi regarding the Ascension and Esra. The most important thing they have in common is the belief in the occurrence of ascension in the waking state and its occurrence in a physical and spiritual form, which is compatible with the miracle of ascension. Although both of them have used rational and narrative reasons in presenting their opinions, they have differences in the type of sources used, how to deal with the issues and also the establishment of the reason. Sheikh Yunini emphasizes more on the quality of ascension, while the late Tabarsi, in addition to explaining the quality of ascension, also points to the purpose of ascension, which is seeing God's amazing proofs from the Prophet (PBUH).
    Keywords: Esra, M'eraj, Prophet (PBUH), Tabresi, Younini}
  • سید مهدی موسوی سرچشمه، مهدی عزیزی مهماندوست، کریم ابراهیمی*

    در این مقاله با نگاهی متفاوت نسبت به پژوهش های مرسوم به پیوند بین اخوت و سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. ایده سرمایه اجتماعی به عنوان مفهومی در جهت ایجاد همبستگی میان افراد در دهه های اخیر مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مطمین برای نیل به سرمایه اجتماعی و در نتیجه امنیت جانی و روانی همانا ایمان به دین اسلام و تجلی این ایمان در برقراری اخوت دینی است. در این میان رفتار پیامبر به عنوان مبدع اخوت در ماجرای عقد اخوت از منظر سرمایه اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. هدف از این تحقیق که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، اول رسیدن به چگونگی رابطه بین اخوت ایمانی و سرمایه اجتماعی و دوم اینکه اثبات امتیاز و برتری مولفه ها و معیارهای اخوت ایمانی نسبت به معیارهای موجود سرمایه اجتماعی به منظور نیل به امنیت است؛ لذا در این مطالعه میان رشته ای در نهایت این نتیجه حاصل شد که اخوت ایمانی با اصلاح سرمایه اجتماعی موجود و متناسب سازی آن با اقتضایات دین اسلام از جمله مهم ترین لوازم ایجاد امنیت است؛ راهبرد سرمایه اجتماعی اخوت مدار به گونه ای است که وقوع آن برابر با تامین امنیت اطمینان بخش برای امت اسلامی خواهد بود.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), اخوت دینی, اسلام, امنیت, قدرت نرم, سرمایه اجتماعی}
    Seyed Mehdi Mousavi Sarcheshme, MAHDI AZIZI MEHMANDOOST, Karim Ebrahimi *

    Social Capital is concerned by sociologists as a concept to make Correlation between people and Okhovat (brotherhood) is an outstanding criterion to achieving sustainable Correlation. Prophet's behavior in making Okhovat between Mohajerin and Ansar in the viewpoint of Social Capital is a practical pattern; The purpose of this research, which is written with a descriptive-analytical method is firstly to express the relationship between the brotherhood of faith and social capital, and secondly prove the advantages of brotherhood criteria faith to achieve sustainable social capital and finally providing security in compare of standards of Western societies criteria in achieving social capital. The subject is formed from religious dimension and western sociology dimension therefore applied sources should contain mentioned dimensions. Collected Discussions are set in four parts: in the first part the author mention that Social Capital binds society together and Okhovat is applied as a trusted solution to achieve the society that omitted any differences of class and manifestations and Islamic Ommah' which is the product of successful implementation of Okhovat and look at Prophet's behavior as an appropriated pattern. In the second part, describe the history and definitions of Social Capital and Okhovat and their criteria and axioms. In the third part the Prophet's behavior is analyzed and Okhovat application in Subjective and objective dimensions is explained.  In the fourth part the researcher discusses the relationship between Social Capital and Okhovat and stresses that Okhovat is an exact mechanism and better criterion to improve social capital. Finally the conclusion is that Okhovat is a cause of remaining Islamic society.

    Keywords: Holy Prophet, Religious Okhovat, Islam, security, soft power, social capital}
  • محمدحسین صادقی درویشی، رضا احمدی، آمنه افشار*

    دسترسی به تحقق مدیریت هدفمند، نیاز به مدیریتی موفق ومتعهد ویا به تعبیر دیگر «رهبری خدمتگزار» به عنوان یک ضرورت، محسوس می باشد. پژوهش پیش رو، با استفاده از دستاورد ها و تجربه های دانش مدیریتی دنیا به بیان تطبیق شاخص های رهبری خدمتگزار در مدارس ازمنظر عالمان این رویکرد، با سیره مدیریت قرآنی پیامبراکرم (ص) پرداخته است وشاخص های رهبری خدمتگزار در مدارس را مشخص می نماید. روش بررسی در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی بوده و با تفحص درمنابع دانش مدیریتی دنیا و اسلامی به شاخص های اصلی و مشترک پرداخته است. ضمن اینکه الگوی مدیریتی یک جامعه ایده آل اسلامی را با یکی از نظریه های مدیریتی دنیا مقایسه نموده است. هدف این پژوهش، مقایسه نوع نگاه وتجربه های مدیریتی دنیای معاصر در بیان شاخص های رهبری خدمتگزار در بستر مدارس با شاخصه های رهبری خدمتگزار با سیره مدیریت قرآنی آن حضرت است. یافته ها حاکی از آن است که ویژگی ها واشتراکات ده گانه رهبری خدمتگزار، درسیره مدیریت قرآنی پیامبر (ص) دیده شده است. مضاف بر این اسوه های مدیریت قرآنی پیامبر (ص) با زیباترین شکل، درکلام الهی بیان شده تا اینکه رهبری و مدیریت، به گونه ای مطلق، اسیر افکار انحصارگرایی، شخصی، گروهی و منفعت طلبی جوامع نگردد

    کلید واژگان: رهبری خدمتگزار, قرآن, پیامبر(ص), مدیریت, مدارس}
    MohammadHossein Sadeghi Darvishi, Reza Ahmadi, Amina Afshar *

    Access to the realization of purposeful management, the need for a successful and committed management or in other words "servant leadership" is felt as a necessity. The upcoming research, using the achievements and experiences of the world's management knowledge, has discussed the adaptation of the indicators of servant leadership in schools from the point of view of the scholars of this approach, with the Qur'anic management style of the Holy Prophet (pbuh) and the indicators of servant leadership in schools. specifies The method of investigation in this research is descriptive-analytical method and by examining the sources of world and Islamic management knowledge, it has addressed the main and common indicators. Besides, he has compared the management model of an ideal Islamic society with one of the management theories in the world. The purpose of this research is to compare the type of view and managerial experiences of the contemporary world in expressing the indicators of servant leadership in the context of schools with the indicators of servant leadership with the Quranic management of His Holiness. The findings indicate that the ten characteristics and commonalities of servant leadership have been seen in the Quranic management of the Prophet (pbuh). In addition to this, the Qur'anic management of the Prophet (pbuh) is expressed in the most beautiful way, in the divine word, so that the leadership and management, in an absolute way, does not become captive to the thoughts of exclusivity, personal, group and utilitarianism of the societies.

    Keywords: Servant Leadership, Qur’an, Prophet (PBUH), Management, Schools}
  • نورماه جمعه پور، جواد کبوتری*، محمد شفیعی

    یکی از مباحث عرفانی کلامی در ادب فارسی، مسیله ی معراج و کیفیت انجام آن است؛ توجه امیرخسرو دهلوی به این مسیله نشان از جایگاه آن در فکر و روش این شاعر برجسته ی فارسی دارد. مسیله ی معراج در آثار امیرخسرو تنها به عنوان یک مسیله ی دینی و کلامی مطرح نشده و ابعاد و جنبه های عرفانی فراوانی دارد؛ نشان دادن و اشاره به وجوه مختلف عرفانی آن هدف این تحقیق می باشد. به هر حال معراج یکی از بن مایه های فکری خاص در فکر و شعر امیرخسرو می باشد که بررسی عرفانی این مبحث تا کنون جایگاه چندانی در تحقیقات فارسی نداشته؛ نوع روایت شاعر از معراج و کیفیت انجام آن از مباحث قابل تحلیل می باشد.یکی از مباحث عرفانی کلامی در ادب فارسی، مسیله ی معراج و کیفیت انجام آن است؛ توجه امیرخسرو دهلوی به این مسیله نشان از جایگاه آن در فکر و روش این شاعر برجسته ی فارسی دارد. مسیله ی معراج در آثار امیرخسرو تنها به عنوان یک مسیله ی دینی و کلامی مطرح نشده و ابعاد و جنبه های عرفانی فراوانی دارد؛ نشان دادن و اشاره به وجوه مختلف عرفانی آن هدف این تحقیق می باشد. به هر حال معراج یکی از بن مایه های فکری خاص در فکر و شعر امیرخسرو می باشد که بررسی عرفانی این مبحث تا کنون جایگاه چندانی در تحقیقات فارسی نداشته؛ نوع روایت شاعر از معراج و کیفیت انجام آن از مباحث قابل تحلیل می باشد. 

    کلید واژگان: معراج عرفانی, پیامبر(ص), امیرخسرودهلوی, خمسه}
    Noormah Jomepoor, Javad Kabootari *, Mohammad Shsfie

    Mystical manifestation of Ascension in Amir Khusrau Dehlai's GamseAbstractOne of the mystical and theological issues in Persian literature is the issue of Ascension and the quality of doing it. Amir Khusrau Dehlavi's attention to this issue shows its place thought of this prominent Persion poet.The issue of Ascension in Amir Khusrau's works isn't only a religious and theological issue,but also has many mystical dimensions.The purpose of this research is to its mystical aspects. In any case, Ascension is a special intellectual theme in the realm of Amir Khusrau,s poetry, the study and mystical description of which has not had much place in Pesian research so far. The type of Ascension and the quality of its performance be analyzed.Keyword:Prophet, Issues, Gamse, Amir Khusrau DehlaviOne of the mystical and theological issues in Persian literature is the issue of Ascension and the quality of doing it. Amir Khusrau Dehlavi's attention to this issue shows its place thought of this prominent Persion poet.The issue of Ascension in Amir Khusrau's works isn't only a religious and theological issue,but also has many mystical dimensions.The purpose of this research is to its mystical aspects. In any case, Ascension is a special intellectual theme in the realm of Amir Khusrau,s poetry, the study and mystical description of which has not had much place in Pesian research so far. The type of Ascension and the quality of its performance be analyzed.

    Keywords: prophet, issues, Gamse, Amir Khusrau Dehlavi}
  • The Messenger of God  has interacted according to the conditions in different times and places as well as with different strata. During his stay in Madinah, the actions of His Holiness can be examined and modeled in a special way and from various dimensions. One of these dimensions is the interaction of the Prophet  as the ruler and leader of society with women as a stratum of society. This article tries to answer the question that "What kind of interactions did the Messenger of God have with women in Medina?" to obtain the principles governing them by analyzing these interactions. The information required for this work has been collected from historical documents and reports, and while using historical analysis methods, sociological approaches have also been used.
    The findings of the research indicate that in his interactions with women, the Prophet  sought to make Muslims pay attention to human rights, status and values, and to stabilize the position and status of women. Women, in their interactions with the Prophet9, sought to gain knowledge and rights that were neglected in the Jahili society and emphasized by Islam.
    The governing principles of these interactions are: the principle of family placement and compliance with the laws governing it, women's focus on housekeeping and raising a healthy generation, providing the conditions for women's presence in society, eliminating the grounds of immorality, emphasizing respect for privacy between men and women, and prohibition Mixing and paying attention to the influence of time and place play a significant role in these interactions.

    Keywords: Social Interaction, Prophet, Medina Women, Social Presence}
  • حسین رهنمایی *، مهدیه محسنی

    پژوهش حاضر تلاشی است در جهت تبیین سیره تبلیغی پیامبر(ص) برای نشر وگسترش معارف اسلامی. این پژوهش که از نوع توصیفی - تحلیلی است، با بررسی اسناد تاریخی ، تبیین و تحلیل شیوه هایی که پیامبر(ص) در دوران زندگی خود از آن ها در جهت تبلیغ دین اسلام استفاده کرد را به عنوان مساله اصلی خود قرار داده است. امکان سنجی کاربست شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) در دوران نبوت خود (قبل و بعد از هجرت) برای تبلیغ در دنیای معاصر مبتنی بر نظریه‌های رسانه‌ای جدید، از مسایلی است که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. شیوه های تبلیغی پیامبر(ص) با نظریات ارتباطی مطرح معاصر به ویژه دیدگاه‌های دیوید برلو مورد تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه نشان می‌دهد که تکنیک‌های تبلیغی به کاربسته شده توسط پیامبر(ص) از برخی جهات با نظریات معاصر رسانه‌ای وتبلیغی همخوانی دارد. هر چند هیچ یک از نظریات مطرح ارتباطی قدرت تببیین همه ابعاد آن را ندارند. شیوه‌های تبلیغ نبوی در روزگار ما نیز به خوبی قابلیت به کارگیری توسط مبلغین اسلامی را دارا هستند.

    کلید واژگان: تبلیغ, پیامبر(ص), ارتباط, مخاطب شناسی, مبلغ, اسلام}
    Hosein Rahnamaei*, Mahdie Mohseni

    The present study is an attempt to explain the propaganda style of the Prophet Muhammad (PBUH) for publishing and spreading Islamic teachings. This research, which is descriptive-analytical, by examining historical documents, explained and analyzed the methods that the Prophet (PBUH) used in his life to propagate Islam as its main goal. Feasibility of applying the preaching methods of the Prophet during his prophethood (before and after the Hijra) in the contemporary world based on new media theories is discussed in this research. The propaganda methods of the Prophet Muhammad (PBUH) have been analyzed with contemporary communication theories, especially the views of "David Berlow". This study shows that the propaganda techniques used by the Prophet are in some respects consistent with contemporary theories of media and propaganda but none of theories have the power to explain all aspects of the Prophet's preaching techniques and styles. The issue conclued that prophet Muhammad’s propaganda methods can also be used by Islamic missionaries who prefre to choose new methods in their missions

    Keywords: propaganda, Prophet Muhammad (PBUH), communication, preacher, Islam, audience studies}
  • سید مهدی لطفی*

    بر پایه گزارش ابن اسحاق (150-151ق)، پیامبر (ص) به هدف دعوت فردی به نام رکانه بن عبد یزید به اسلام، با او کشتی گرفته و امر کرده‎‍اند تا درختی به سوی آنان بیاید و به جای خویش برگردد. دو واقعه متوالی کشتی گرفتن و حرکت درخت در گزارش ابن اسحاق (150-151ق)، در منابع تاریخی و حدیثی در قالب دو روایت مستقل کشتی گرفتن و معجزه حرکت درخت نقل شده است. افزون بر اختلاف منابع در نحوه نقل دو واقعه، صحت و اعتبار این گزارش‎‍ها نیز نیازمند تامل و بررسی است. مقاله حاضر ضمن اعتبارسنجی سندی و بررسی تبار گزارش‎‍ها، بر رصد تغییرات متنی و تحلیل آنها و مقایسه متون با یکدیگر تمرکز کرده است تا علاوه بر شناسایی مصدر اصلی گزارش‎‍ها، اصالت و اعتبار آنها را نیز روشن کند. نتایج این پژوهش نشان می‎‍دهد گزارش‎‍‎‍های موجود از واقعه کشتی گرفتن و حرکت درخت، دچار اضطراب متنی اند و ازنظر زمان، اهداف و اشخاص موثر در گزارش، در تعارض با یکدیگر قرار دارند. نتایج تاریخ‎‍گذاری گزارش‎‍ها نیز حاکی از آن است که گزارش‎‍ ابن اسحاق (150-151ق) به عنوان قدیمی‎‍ترین نسخه در دسترس از این واقعه، که دو موضوع کشتی گرفتن و معجزه حرکت درخت را در خود جای داده است، مصدر دیگر گزارش‎‍های بعدی بوده است. نظر به اینکه که گزارش ابن اسحاق (150-151ق) ازنظر انتساب، مخدوش و ازنظر ساختار متنی نیز فاقد ملاک‎‍های معتبر است، گزارش‎‍های مبتنی بر آن نیز فاقد اعتبار محسوب می‎‍شوند.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), معجزات پیامبر(ص), کشتی پیامبر(ص), حرکت درخت, رکانه بن عبدیزید}
    Seyed Mahdi Lotfi *

    According to ibn Ishaq, the Prophet (PBUH) wrestled with Rukana ibn al-Abdu Yazid to invite him to Islam and ordered a tree to come to him and then return to its place. Two consecutive events of wrestling and the tree movement in ibn Ishaq's report are reflected in Islamic sources in the form of two independent narrations of wrestling and the miracle of the tree movement. In addition to the differences in sources in how the two events are narrated, the accuracy and credibility of these reports need to be considered. Therefore, the present article focused on observing the textual changes and analyzing them and comparing the texts with each other, while validating the documents and examining the decency of the reports. The results of this study showed that the existing reports of wrestling and tree movement were suffering from textual anxiety and had conflicts in terms of time, goals, and the people involved. The results of the dating of the reports also indicated that ibn Ishaq's report was the oldest available version of this event, which included the two themes of wrestling and the miracle of the tree movement. It had been the source of other subsequent reports. Since ibn Ishaq's report was distorted in terms of attribution and lacked valid criteria in terms of textual structure, the reports based on it were also considered invalid.

    Keywords: Prophet (PBUH), prophet’s miracles, prophet's wrestling, tree movement, Rukanah ibn al-Abdu Yazid}
  • مریم محبتی*

    تاریخ بشریت عرصه جدال دایمی حق و باطل بوده است، اما پیروزی در این نبرد از آن کسی است که دشمنی را تشخیص دهد، شیوه های راهبردی دشمن را بشناسد و از ابزار تقابلی صحیح بهره ببرد و به موقع واکنش نشان دهد. اما از آنجا که نفاق و درهم آمیختن حق و باطل، شگرد اصلی جبهه باطل است، عمدتا تشخیص باطل، دشوار است. (مساله) لذا نظر به اهمیت تبیین استراتژی اسلام در مواجهه با دشمنان و نقش دشمن شناسی در تبیین این استراتژی (ضرورت) شایسته است دریابیم که علت این تقابل چیست و قرآن و سیره نبوی چه راهبردی در اتخاذ استراتژی تقابلی دارند ؟ (پرسش) یافته پژوهش حاضر با کاربست روش تفسیری و تحلیل محتوایی آیات قرآن و نیز دقت در سیره نبوی (روش) این است که مسلمانان باید باور داشته باشند که دشمنان دایما در حال توطیه چینی و جنگ افروزی هستند و از ابزارهای مختلف همچون تحقیر، استهزاء، شبهه پراکنی، مجادله، تطمیع و تهدید برای نابودی اسلام استفاده می کنند. بنابراین مسلمانان باید بتوانند استراتژی قدرتمندی در دو حوزه مواجهه نرم و مواجهه سخت اتخاذ کنند و این امر جز از طریق دشمن شناسی حاصل نمی شود. قرآن و سیره نبوی موثق ترین منابع در این زمینه هستند. (یافته)

    کلید واژگان: قرآن, پیامبر(ص), جهاد, دشمن شناسی, استراتژی تقابلی}
    Maryam Mohabbati *

    The history of humanity has been a constant battle between right and wrong, but the winner is the one who recognizes hostility, knows the enemy's strategy, uses the correct countermeasures, and reacts in time. However, since hypocrisy and mixing truth and falsehood is the main strategy of the false front, it is difficult to recognize falsehood (Issue). Therefore, considering the importance of explaining Islam's strategy in facing the enemies and the role of recognizing the enemy in explaining this strategy (necessity), it is appropriate to find out what is the cause of this confrontation and what is the strategy of the Qur'an and the Prophet's way of adopting a correct confrontation strategy? (Question). The outcome of this article with the application of the method of interpretation and content analysis of the verses of the Qur'an and considering the prophetic life (method) shows that the factor that makes Muslims aware of the activities of the enemies is based on the belief that the enemies are constantly conspiring and starting a war. They use various tools such as humiliation, mockery, the dissemination of doubt, controversy, deception, and threats to destroy Islam. Consequently, Muslims must be able to adopt a powerful strategy in both soft and hard confrontations, and this can only be accomplished by recognizing the enemy. In this field, Qur'an and Prophet's life are the most reliable sources. (Found)

    Keywords: Qur', an, Prophet (PBUH), Battle, enemy recognition, confrontational strategy}
  • راضیه سیروسی*، مرتضی مزگی نژاد
    ظهور دین اسلام به عنوان ناسخ ادیان و شرایع پیشین، واکنش دیگر ادیان، به ویژه مسیحیت را که دین رقیبی می دانستند، برانگیخت. این واکنش ها و مواجهات به خصوص با ورود به عرصه استعمار فزونی یافت و در قالب گفت وگوها، مباحثه ها و نوشتن رساله ها در رد همدیگر خود را نشان داد. رد پادری، نوشته حسین علی شاه اصفهانی، یکی از ردیه های مهم در پاسخ به مدعای غربیان است. این ردیه، جوابیه ای در رد سخنان هنری مارتین، مشهور به پادری است که به عنوان مامور انجمن مبلغان مسیحیت، سفری به ایران داشت. در این کتاب، به مسایل مهمی همچون نفی اعجاز نبوی، اختلاف مسیحیت و اسلام و افترایاتی که به شخصیت پیامبر اسلام وارد شده، پاسخ داده شده است. در مقاله حاضر، پس از بررسی کوتاه زندگی سیاسی و تبلیغی هنری مارتین، روش کلامی اصفهانی بررسی شده است. همچنین، در تکمیل سخنان اصفهانی، یافته های دیگر اندیشمندان حوزه کلام و تاریخ ذکر شده است. نتایج نشان داد که اصفهانی، بر معتقدات طرف مقابل تاکید خاصی داشت و با تکیه بر براهین عقلی، استفاده از استدلال تمثیلی و قواعد کلامی، ایرادهای پادری را پاسخ گفته است، اما گاه تمامی جوانب را در نظر نگرفته، و استدلال های جدلی نیز در اثرش دیده می شود.
    کلید واژگان: پادری, پیامبر (ص), معجزه, مسیحیت, اسلام}
    Razieh Sirousi *, Morteza Mezginejad
    The emergence of Islam as an abrogator of previous religions provoked the reactions of other religions, especially Christians who considered Islam as a rival religion. These reactions and encounters increased particularly with the advent of colonialism and were revealed in the form of conversations, debates, and writing treatises against each other. The book "Refutation of Padori", written by Hoseyn Ali Shah Isfahani, is one of the important refutations in response to the claim of the Westerners. This refutation is an answer to the words of Henry Martin, known as Padori, who traveled to Iran as an agent of the Christian Missionaries Association. In this book, important issues such as the denial of the prophetic miracle, the differences between Christianity and Islam, and the slanders against the character of the Prophet of Islam have been answered. After a brief review of Henry Martin's political and preaching life, the present article examines Isfahani's theological method. In addition to Isfahani's words, this paper deals with the findings of other scholars in the field of theology and history. The results show that Isfahani had a special emphasis on the beliefs of the other party and answered Padori's objections by relying on rational arguments, using allegorical arguments and theological rules. However, sometimes he did not consider all aspects and hence controversial arguments can be seen in his work..
    Keywords: Padori, Prophet (S), miracle, Christianity, Islam}
  • حسن رضایی هفتادر*، مرضیه راجی، روح الله شهیدی
    حجاب، از آموزه های دینی است که از منظر مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است، از جمله مستشرقان که غالبا با نگاهی منفی، حجاب را به عنوان محدودیت زنان نگریسته اند. به باور ایشان، شخص پیامبر با آزادی و اختلاط زنان و مردان موافق بود، اما در پی شرایطی چون: نا امنی جامعه، آزار منافقان و اصرار برخی صحابه، هم چون خلیفه دوم، رسول خدا به پذیرش حکم حجاب برای همسران خود و زنان آزاد و جداسازی زنان و مردان مجبور شد. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی، نشان می دهد که جعل احکام الهی، تابع حکمت های شارع مقدس است نه متاثر از شرایط گذار، و پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن زنان جامعه، با میل و رغبت، اهتمام خاصی به رعایت پوشش داشته و حجاب از منظر آنان انزوا نبوده، بلکه با انتخاب رنگ سیاه برای پوشش خود، به دنبال حفظ عظمت بیشتر برای حضور اجتماعی فعال تر بودند.
    کلید واژگان: حجاب, مستشرقان, پیامبر(ص), آیات قرآن, روایات اسلامی}
    Hasan Rezayi Haftador *, Marziye Raji, Roohollah Shahidi
    Ḥijāb is one of the religious teachings which has been explored from various perspectives, including the Orientalists who oftentimes have negatively looked at Ḥijāb as a limitation for women. To them, the Prophet was in agreement with the freedom and mixture of women with men. However, following some certain conditions like the insecurity in the society, the harassment of the hypocrites, and the insistence of some Companions such as the second caliph, the Messenger of God was forced to accept the decree of Ḥijāb for his wives and the free women as well as the separation of women and men. With a descriptive-analytical approach, the present study shows making divine decrees follows the wisdom of the Saint Legislator, and is not affected by the transient conditions. The revered Prophet (s) and therefore the women of the society willingly showed great concern for covering. To them, Ḥijāb was not a retreat, but rather – with choosing the black color for their covering – they sought more dignity for a more active, social participation.
    Keywords: ḥijāb, Orientalists, history, The Prophet (s), verses of the Qur’ān, Islamic narrations}
  • فاظمه جوادیان اصل، عبدالرضا فرهادیان، فاطمه خلیلی

    با مقایسه نظرات اندیشمندان در حوزه قرآن پژوهی می توان به رشد وگسترش مطالعات قرآنی و شناخت عظمت وحی دست یافت و افکار انحرافی را از ساحت مقدس قرآن بر طرف گردد. اعجاز قرآن از نظر علامه مطلق بوده و به وجوه خاصی محدود نمی شود. برخی از وجوهی که علامه به آن پرداخته شامل اعجاز به امی بودن پیامبر (ص) ، عدم اختلاف در قرآن ، اخبار غیبی ، اعجاز تشریعی ، اعجاز بیانی و اعجاز علمی می باشد. معجزه از نظر علامه دخالت نیروی خارج از جهان طبیعت و به معنای پذیرش محال عقلی نیست و قرآن معجزه را مطابق قانون علیت که مورد پذیرش عقل می باشد می داند . از نظر علامه وحی کلام الهی و منشا الهی داشته و از اختلاف ، تناقض و تحریف به دور است وحی توسط پیامبر (ص) امی که دارای مقام عصمت بوده به مردم رسانده شده است. دیدگاه مستشرقان پیرامون وحی را می توان در سه گروه مورد بررسی قرار داد. گروه اول به دور از تعصب و منصفانه به قرآن پژوهی پرداخته و به حقانیت و اعجاز قرآن اعتراف می کنند و عده ای از آنها به دین اسلام مشرف شده اند. گروه دوم به وحیانی بودن قرآن پی برده اند ولی از اعتراف به اعجاز قرآن امتناع می کنند و منشا قرآن را بشری می دانند . گروه سوم منکر وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر (ص) می باشند و قرآن پژوهی این گروه از روی تعصب و معاندانه می باشد.

    کلید واژگان: قرآن, اعجاز, وحی, پیامبر (ص), علامه طباطبایی, مستشرقان, مونتگمری وات, یوسف دره حداد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال