به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرم » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • امیرحسین اسرافیلی *
    عفو و گذشت در میان انسان ها بویژه ایرانیان از جایگاه خاص و والایی  برخوردار است و این نشات گرفته از فرامین الهی و سیره ی انبیا و ائمه اطهار«ع» در اشاعه این فرهنگ می باشد عفو و گذشت در شعر و ادب فارسی بازتاب وسیعی به خود گرفته تا جایی که از عهد پیدایش زبان و ادب فارسی در کمتر نظم و نثری از این مقوله یاد نشده و در این زمینه ادبیات فارسی سرشار از آثار ناب منظوم و منثوری می باشد که در ترویج و زنده نگاهداشتن این فرهنگ حسنه کوشیده است و حتی نام ویاد کسانی که در اشاعه این فرهنگ تلاش نموده اند و یا خود بانی این کار گشتند چهره ای تابناک و نامی ماندگار در خزانه پر گهر شعر و ادب فارسی به ثبت رسانده اند و آیندگان نیز بعد از خداوند و انبیا و چهارده معصوم ع، به آنها تاسی نموده اند و یا خواهند نمود زیرا آنان با بیان آیات آلهی و احادیث در قالب حکایات و اشعار و حتی با زبان طنز نشان داده اند که چگونه می توان عفو خداوند را به دست آورد و چه اعمالی در این راه موثرند و دوری گزیدن از انتقام و عفو به هنگام قدرت جدا از فواید اخروی سبب تسکین آلام جسمی و روحی انسان نیز می گردد.  این پژوهش به روش کتاب خانه ای و از طریق فیش برداری انجام گرفته و نشان می دهد که فرهنگ عفو و گذشت در همه اعصار وجود داشته و آثار بسیار فاخر و نابی در این راه تولد یافته است.
    کلید واژگان: عفو, کرم, امید, شفاعت, رحمت}
  • سید شمس الدین نجمی*
    در آغاز حکومت ساسانیان در ایران، در منطقه کجاران در بم، شاهی که دست نشانده اشکانیان بود، حکومت می کرد. در منطقه ای که زیر سیطره اوبود، مردی به نام هفتواد می زیست و دارای هفت پسر (واد) بود. او از بخت یک کرم بسیار ثروتمند شد تا اینکه اردشیر ساسانی، تصمیم به نابودی او گرفت. اردشیر با سپاه بزرگی که فراهم کرد، راهی کجاران یا کلالان (در کارنامه اردشیر بابکان) گشت و با کمک خیانت در باریان، کرم را کشته، هفتواد را نابود کرد و در آن محل آتش بهرام را نشانید از این جهت کرمان را منسوب به کرم دانسته اند.
    این مقاله در پی ارائه اسطوره هفتواد و دلیل انتساب آن به کرمان و بم می باشد. در پایان نیز، اثبات می نماید که نام کرمان، به کرم هفتواد مربوط نمی شود و نام این شهر، پیش از شکل گیری اسطوره هفتواد وجود داشته است.
    کلید واژگان: هفتواد, کرم, ارگ (قلعه) بم, کرمان, اردشیر بابکان, ساسانیان, اشکانیان}
    Shamsadin Najmi
    In the beginning of the Sassanid reign in Iran, a king who was appointed by the Parthians, ruled over Kajaran, a district in Bam. A man, who was the father to seven sons (vad), called Haftvad, lived in that territory. He came to a great fortune through the spell of a worm (kerm), until Artaxerxes decided to destroy him. Artaxerxes gathered a great army and headed for Kajaran or Kalalan (as cited in “Karnameh”). With the help of the traitorous courtiers he killed the worm, destroyed Haftvad, and set Bahram’s fire there; as a result, the name of the city Kerman has been related to kerm (worm).This study, firstly, presents the myth of Haftvad and its relation to Kerman and Bam and then proves that the name of Kerman has no connection to the kerm (worm) of Haftvad, and that the city has existed long before the formation of the myth
    Keywords: Haftvad, Arg, e Bam, Kerman, Artaxerxes, Sassanids, Parthians}
  • نیما نادر خانی
    آشنای با ابزارهای که توسط مرتکبان جرم از آنها استفاده میشود، میتواند ما را در اتخاذ تدابیر مناسب در واکنش به جرم ارتکابی مساعدت نماید. این امر بویژه در مورد جرایم نوینی چون جرایم رایانه ای که ابزار و شیوه های به کار گرفته شده و ارتکابشان بسیار متفاوت از سایر جریام است، اهمیت بیشتری پیدا میکند. علاوه بر انها، در جرایمی چون جرایم رایانه ای که درآنها وسیله یا شیوه ارتکاب حایز اهمیت میباشد و اصولا درصورت عدم به کارگیری آنها اصلا جرم رایانه ای محقق نخواهد شد؛ آشنایی با ابزارها و شیوه های مخرب را انهای از قبیل ویروسها و ترواهای نرم افزاری، مسلما در تحلیل حقوقی و یا جرم شناختی جرایم مزبور، نقشی ویژه ای را ایفا مینماید لذا پر واضح است که روش های مبتنی بر رایانه در ارتکاب این جرایم باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. علاوه بر اینها آشنایی با بد افزارهای مجرمانه نقش زیادی را در پیشگری از جرایم رایانه ای بویژه تخرب و تروریسم رایانه ای ایفا مینماید و این خود نشانگر آن است که هر کاربری خود میتواند عاملی مهم در پیشگری از وقوع جرایم را انهای باشد و با اتخاذ تدابیر امنیتی مناسب عرصه را برای خرابکاران رایانه ای تنگ تر نماید. قانون جرایم رایانه ای نیز در این راستا به وضع مقرراتی چند پرداخته است و بدین سان گامی شاسته را در راستای مبارزه با ترویج استفاده از بدافزارهای رایانه ای برداشته است.
    کلید واژگان: جرم رایانه ای, تخریب رایانه ای, بد افزار رایانه ای, ویروس, کرم, تروا, بمب منطقی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال